Kiljukaulaiset kakaralaumat .

Käyttäytyminen nolla

Joka paikassa hirvittävä meteli. Pihoilla, kaupoissa, linja.autoissa, ,leikkikentillä,koulujen pihoilla, huudetaan kurkku suorana.
Mistä ihmeestä tämä johtuu ? Rippikirkossakin jäi papin sanat kuulematta, kun oli niin kauheaa kiljumista,eikä vanhemmat vieneet pikkulapsiaan ulos, pois häiritsemästä ainutlaatuista tilaisuutta.

67

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tase pappa

      Onhan se kamala kohtalo, kun dementia on vienyt muistin. Et muista omaa lapsuuttasi, nuoruuttasi.
      Ääntä siinä syntyi silloinklin kun toisen sukupuolen huomiota haluttiin.

      Sehän se vasta onkin kauhea kohtalo kun Jeesuksen Vertakaan ei voi rauhassa imeä, kun joku haluaa tuoda lapsensakin katsomaan Sisaren tai Veljen juhlapäivää.

      Helvattuakos ne papin sanat Sinulle onkaan niin tärkeitä kuultavia, koska ne sanat ovat suunnattu niille nuorille ja juuri heidän isille, Äideille, sisaruksille ja ennenkaikke niille alttarilla oleville Rippilapsille. Hemskuttiakos sinne uteliaisuuttasi tunget. Kirkot ja sakramentit eivät ole yksin sinua varten.
      Mene seuraavana pyhän. kirkkoosi. Eipä tarvitse pahemmin häiriintyä lasten äänistä.

    • ...

      Mnaah.

      Kasvatussysteemi on, mitä on. Kakarat ei saa korvilleen häiriköimisetä, siitähän vanhemmat joutuu oikeuteen. Kun lässyttäminen ai auta, siinäpähän metelöiköön.

      Meillä oli hupaisa tapaus pihassa, onneksi muuttivat muualle. Meinaan perhe, jossa ilmeisimmin AD/HD lapsi. Kasvatuksestaan en tiedä. Mutta sain käsityksen, kun sillä oli speedi päällä, vanhemmat kuunteli aikansa ja laittoivat sitten leikkipaikalle huutamaan. Se oli aika nuori, joitain 5-vuotias. Mutta täysin käsittämätöntä, miten suureen ääneen ja miten pitkään se jaksoi huutaa keskellä pihaa "Svidduuu". Vanhemmat oli kai sisällä kuulosuojaimet päässä ja kun toisten kakaroita ei saa edes kehottaa olemaan hiljaa, homma jatkui tosi pitkään.

      Kyllä mun mielestä kakarat metelöi ja häiriköi muutenkin enemmän kuin ennen. Vapaakasvatus ja lainsäädännöt. Kakaroillle ei ole sanktioita, teki ne mitä tahansa. Ongelma muuttuu mielenkiintoiseksi, kun ne täyttää 15 vuotta. Sitten ne on rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan. Monille tuntuu tulevan yllätyksenä, että sitten ollaankin raastuvassa samasta hommmasta, mistä ennen on joutunut kuraattorin juttusille ja koulupsykologille ja huostaanotetuksi.

      Toi ilmiö ihan silmiinpistävä. Tuskin toi ikuisuuksiin kestää. Vapaakasvatus tuli muotiin suurtenikäluokkien aikaan -60 luvulla. Nyt on sen sukupolvien lastenlasten aika olla penikoita. Että niinkuin, sitä saa mitä tilaa. Älä narise, nauti lasten leikeistä ja kehu niitä :D

      =DW=

      • ...

      • bessie*
        ... kirjoitti:

        Sattuikin just silmiin lasten kasvatusta koskeva kirjoitus.

        Lait kun nyt on laadittu, asia on tietenkin poliisin asiakin. Poliisi on sitä mieltä, että kun lapsi raivoaa, vanhempien pitää mennä toiseen huoneeseen, että itse rauhoittuisivat :D

        http://www.verkkouutiset.fi/index.php/kotimaa/8-kotimaa-paauutinen/116047-116047


        =DW=

        Niin...

        Tuohan on ennen kaikkea tarkoitettu sellaisille vanhemmille, jotka itse raivostuvat jopa vauvalle itkemisestä.

        Naurattaako tuo ohje sinua, sitäkö hymiö tarkoittaa?
        Poliisissa ilmeisesti tiedetään lapsiin kohdistuvasta väkivallasta enemmän kuin mitä sinä tiedät.

        Suomessa kuolee vanhempiensa pahoinpitelemänä 5-6 lasta vuodessa. N. 300 vammautuu pysyvästi.
        Väkivalta ei koskaan lopu itsestään, yleensä se lisääntyy ja muuttuu rajummaksi.


      • ...
        bessie* kirjoitti:

        Niin...

        Tuohan on ennen kaikkea tarkoitettu sellaisille vanhemmille, jotka itse raivostuvat jopa vauvalle itkemisestä.

        Naurattaako tuo ohje sinua, sitäkö hymiö tarkoittaa?
        Poliisissa ilmeisesti tiedetään lapsiin kohdistuvasta väkivallasta enemmän kuin mitä sinä tiedät.

        Suomessa kuolee vanhempiensa pahoinpitelemänä 5-6 lasta vuodessa. N. 300 vammautuu pysyvästi.
        Väkivalta ei koskaan lopu itsestään, yleensä se lisääntyy ja muuttuu rajummaksi.

        Kun neuvo oli idioottimainen.

        Ei poliisi voi ottaa kantaa lasten kasvattamiseen. Mutta neuvoo kuitenkin, tehköön kakara mitä tahansa, vanhempien annettava kakaran riehua. Jotenkin epäilyttää, että ei ehkä paras neuvo asiaan. Riehuvista kakaroista tulee riehuvia teinejä, riehuvia nuorisorikollisia jne. Oletko yhtään kiinnittänyt huomiota, kuinka paljon nuoret pieksää aikuisia ihmisiä, ryöstelee mummoja, rötöstelee yleensäkin. Ei aikuisten ennen tarvinnut niin pelätä kakaroita kuin nyt. Minä ainakin olen enemmän varuillani, kun näen nuorisojengin, kuin juoppoporukan. Kakarat tottuneet siihen, ei sanktioita, teki mitä tahansa. Ei toimi aikuisena.


        =DW=


      • bessie*
        ... kirjoitti:

        Kun neuvo oli idioottimainen.

        Ei poliisi voi ottaa kantaa lasten kasvattamiseen. Mutta neuvoo kuitenkin, tehköön kakara mitä tahansa, vanhempien annettava kakaran riehua. Jotenkin epäilyttää, että ei ehkä paras neuvo asiaan. Riehuvista kakaroista tulee riehuvia teinejä, riehuvia nuorisorikollisia jne. Oletko yhtään kiinnittänyt huomiota, kuinka paljon nuoret pieksää aikuisia ihmisiä, ryöstelee mummoja, rötöstelee yleensäkin. Ei aikuisten ennen tarvinnut niin pelätä kakaroita kuin nyt. Minä ainakin olen enemmän varuillani, kun näen nuorisojengin, kuin juoppoporukan. Kakarat tottuneet siihen, ei sanktioita, teki mitä tahansa. Ei toimi aikuisena.


        =DW=

        Aivan oikea neuvo.

        Poliisi voi ottaa kantaa mihin tahansa poliisityössä kohtaamaansa asiaan.

        Käsittämättömän typerää tekstiä sinulta. Koska ja kuka on neuvonut että "tehkään kakara mitä tahansa, vanhempien on annettava kakaran riehua"?!
        Väkivaltaa kohdanneet lapset usein kasvavat väkivaltaisiksi aikuisiksi.

        En ole tiennytkään, että nuoret ihan enemmänkin pieksee aikuisia ihmisiä, enkä tunne kakaroita pelkääviä aikuisia. Pieniä jengejä, myös tyttöjengejä, oli jo minun nuoruudessani. Me saman ikäiset niitä enemmänkin saimme pelätä.


        Pieninelle lapselle ei välttämättä mene mikään viesti perille aina, se nyt vain on aikuisen kestettävä ja niinhän tervejärkinen, kypsä aikuinen kestääkin. Sanktioiden aika tulee vasta, kun lapsi jotain pystyy ymmärtämään, ja ne ovat johdonmukaisia kieltoja ja rajoituksia.


      • Tsau
        bessie* kirjoitti:

        Aivan oikea neuvo.

        Poliisi voi ottaa kantaa mihin tahansa poliisityössä kohtaamaansa asiaan.

        Käsittämättömän typerää tekstiä sinulta. Koska ja kuka on neuvonut että "tehkään kakara mitä tahansa, vanhempien on annettava kakaran riehua"?!
        Väkivaltaa kohdanneet lapset usein kasvavat väkivaltaisiksi aikuisiksi.

        En ole tiennytkään, että nuoret ihan enemmänkin pieksee aikuisia ihmisiä, enkä tunne kakaroita pelkääviä aikuisia. Pieniä jengejä, myös tyttöjengejä, oli jo minun nuoruudessani. Me saman ikäiset niitä enemmänkin saimme pelätä.


        Pieninelle lapselle ei välttämättä mene mikään viesti perille aina, se nyt vain on aikuisen kestettävä ja niinhän tervejärkinen, kypsä aikuinen kestääkin. Sanktioiden aika tulee vasta, kun lapsi jotain pystyy ymmärtämään, ja ne ovat johdonmukaisia kieltoja ja rajoituksia.

        Itse toimin tukihenkilönä täällä Stadissa. DW:lle taas:

        Sitten itse käytäntöön:

        Ensimmäinen asia on saada mahdollisimman nopeasti ja rauhallisesti tuo senhetkinen kulloinenkin tilanne hallintaan. Siihen löytyy kyllä keinoja jotka eivät ole mitään rangaisukeinoja, emmehän rangaise sokeitaan vain siksi että he eivät näe tai kuuroja koska eivät kuule.. Vaan nämä luovat tällaiselle lapselle sen turvallisen tunteen juuri nämä tutut turvalliset toistot mitä juuri sillä hetkellä kipeämmin lapsi tarvitsee. Lopulta hän oppii. toivon mukaan hallitsemaan näitä raivareitaan..ja oppii käsittelemään sanoilla asiota ja ikään vahvistuu se tunne omasta ympäristöstään ja siinä tapahtuvissa asioista.... Joku asia on laukaissut tilanteen eikä hän itse omin neuvoin ns. selviä tästä tilanteesta vielä ns. ulos.. vaikka ikä on 5v. Usein sitten vielä niin että, murros-ikä on n.s 3 xkertainen haastellisuudessaan ja tuo taas uudet kuviot. tähän taas vaikuttaa se että, hormoonitoimina jo yksistään pistää ikäänkuin uuden aivomyrskyn jälleen alulle-. Ollaan sitten parhaassa tapauksessa todella myrskynsilmässä mutta toisella tapaa.. eikä vanhat konstit päde...tietenkään..Perhe siis tarvitsee ammattilaisten tukea ei yhtään niitä ympäristön paineita tai sormella osoittamista koska se ei auta... Eli käytännössä se menee näin lapsen ollessa vielä pieni fyysisesti kun tämä vielä voidaan tehdä..: Otetaan lapsi tiukkaan ns. holding-otteeseen eli syliotteesseen. Pidetään niin kauan kunnes hän rauhoittuu potkimisesta sun muusta ei saa myöskään välittää. On pysyttävä itse täysin rauhallisena eikä tähän kohtaukseen saa mennä aikuisena tai vanhempana koskaan itse mukaan.....tämä vatii tosin toistoa toiston perään... ja itse vanhemmalta pitkää pinnaa ja sitä ettei itse hermostu tähän eikä myöskään väsy tai anna periksi vielä olisi hyvä jos tämän tekesi aina jompikumpi vanhemmista ja paikka olisi tuttu ja rauhallinen..missä ei ylimääräisiä häiriötekijöitä kuten Tv:tä päällä..lasta ei saa myöskään tietenkään liian kovakouraisesti pidellä..mutta tarpeeksi tiukasti tässä oteessa että, ikään kun saa keholleenlopulta viestin koska aivot eivät sitä viestiä ota:...ei mitään hätää..olen turvassa.. Eikä mitään järkeä tässäkän.että, kokeillaan nyt mutta vähän ajan päästä muutan sitten käytäntöä. Koska en yksinkertaisesti enää jaksa tällainen epäjohdonmukaisuus ei auta vaan parhaassa tapauksessa sotkee vain lisää.....Asiat tulee aina tehdä samoin. Tätä korostan ivelä että, täytyy pysyä aikuisena aina itse rauhallisena...vaikka itse olisi kuinka väsynyt....omaa ääntään ei myöskään saa nostaa..Tämä on tärkein. Pysyä lapsen lähellä, rauhoittaa ja olla fyysisesti ja henkisesti läsnä ikäänkuin ottaa tämä pahaolo lapselta pois..... Paras keino on olla myös itse aivan hiljaa korkeintaan voi rauhallisella äänellä sanoa: Ei hätää, rauhoitu. Kultaseni...Kaikki hyvin. Lopulta nämä raivarit sitten jäävät (parhaassa tapauksessa ajan myötä kokonaan)...mutta, tätä menetelmää jos käyttää siihen täytyy myös jaksaa sitoutua. Lopulta lapsi oppii hillitsemään itseään kun hän huomaa että, hän turvassa vaikka ei itse hallinutkaan sinä hetkenä tilannetta..oli vähän hukassa mutta lopulta kaikki hyvin.. ja siihen vanhemmat myös reagoivat "tähän hänen hätäänsä oikein" eivät huutaneet eivät rangaisseet ym...vaan antoivat ikäänkuin sitä turvaa mitä lapsi tarvitsi rauhoittuakseen....... Vasta tämän jälkeen kun lapsi on rauhoittunut. Palataan tähän aiheeseen: Miksi sinä hermostuit jne..silloinkin on huomioitava se lapsen kannalta jaksaako hän juuri sillähetkellä itse tästä raivokohtauksestaan puhua..vai onko hän niin uupunut että, puhe ei nyt mene ikään kuin sinne sisälle.. joten se on turhauttavaa sekä lapselle itselleen että, myös aikuiselle joka toimii tässä tilanteessa ikäänkuin tilaneen ohjaajana ja määräjänä kaikki eivät johtuen tästä jos siellä aivolohkoissa tämä itse puhekeskus on vammautunut pysty ottamaan tai myöskään muistamaan heti näitä sääntöjä. Sääntöjen olisikin siksi oltava tällöin muuilla tavoin hahmottavissa ja tarpeeksi hyvin esillä (esim. kuvin yn;).. Lapselta olisi jaksettava myös kysyää siirretäänkö tämä keskustelu kenties myöhemmäksi ajankohdaksi? Sitten on valitettavasti mutta, myös hyvin ymmärrettävästi näinkin...Moni vanhempi ei vaan valitettavasti tätä jaksa tehdä työtä oman erilaisenlapsensa eteen koska tämä voi viedä pitkänkin aikaa riippuen aina yksilöstä eli lapsesta itsestään toisilla jopa vuosia toisille tämä ei edes tehoa siinä määrin että, hyötyä juuri olisi......joten niitä tuloksia ei sitten myöskään synny. Hetkessä.

        Tsau:Friidu


        Vanhempien oikeus on myöskin aina saada asiallisia neuvoja kuntien sosiaalivir. ja lasta hoitavalta lääkäriltä tai muilta terv.alan ammattilaisilta jotka lapsen terveydestä vastaavat kenen puoleen he voivat kääntyä näin haastavassa tilanteessa luottamuksellisesti (puhutaan haastavasta tilanteesta)Poliisi ei ole se taho joka välttämättä osaisi auttaa. Juttu on hieman moninmutkainen...ja tahoinen.


      • ...
        Tsau kirjoitti:

        Itse toimin tukihenkilönä täällä Stadissa. DW:lle taas:

        Sitten itse käytäntöön:

        Ensimmäinen asia on saada mahdollisimman nopeasti ja rauhallisesti tuo senhetkinen kulloinenkin tilanne hallintaan. Siihen löytyy kyllä keinoja jotka eivät ole mitään rangaisukeinoja, emmehän rangaise sokeitaan vain siksi että he eivät näe tai kuuroja koska eivät kuule.. Vaan nämä luovat tällaiselle lapselle sen turvallisen tunteen juuri nämä tutut turvalliset toistot mitä juuri sillä hetkellä kipeämmin lapsi tarvitsee. Lopulta hän oppii. toivon mukaan hallitsemaan näitä raivareitaan..ja oppii käsittelemään sanoilla asiota ja ikään vahvistuu se tunne omasta ympäristöstään ja siinä tapahtuvissa asioista.... Joku asia on laukaissut tilanteen eikä hän itse omin neuvoin ns. selviä tästä tilanteesta vielä ns. ulos.. vaikka ikä on 5v. Usein sitten vielä niin että, murros-ikä on n.s 3 xkertainen haastellisuudessaan ja tuo taas uudet kuviot. tähän taas vaikuttaa se että, hormoonitoimina jo yksistään pistää ikäänkuin uuden aivomyrskyn jälleen alulle-. Ollaan sitten parhaassa tapauksessa todella myrskynsilmässä mutta toisella tapaa.. eikä vanhat konstit päde...tietenkään..Perhe siis tarvitsee ammattilaisten tukea ei yhtään niitä ympäristön paineita tai sormella osoittamista koska se ei auta... Eli käytännössä se menee näin lapsen ollessa vielä pieni fyysisesti kun tämä vielä voidaan tehdä..: Otetaan lapsi tiukkaan ns. holding-otteeseen eli syliotteesseen. Pidetään niin kauan kunnes hän rauhoittuu potkimisesta sun muusta ei saa myöskään välittää. On pysyttävä itse täysin rauhallisena eikä tähän kohtaukseen saa mennä aikuisena tai vanhempana koskaan itse mukaan.....tämä vatii tosin toistoa toiston perään... ja itse vanhemmalta pitkää pinnaa ja sitä ettei itse hermostu tähän eikä myöskään väsy tai anna periksi vielä olisi hyvä jos tämän tekesi aina jompikumpi vanhemmista ja paikka olisi tuttu ja rauhallinen..missä ei ylimääräisiä häiriötekijöitä kuten Tv:tä päällä..lasta ei saa myöskään tietenkään liian kovakouraisesti pidellä..mutta tarpeeksi tiukasti tässä oteessa että, ikään kun saa keholleenlopulta viestin koska aivot eivät sitä viestiä ota:...ei mitään hätää..olen turvassa.. Eikä mitään järkeä tässäkän.että, kokeillaan nyt mutta vähän ajan päästä muutan sitten käytäntöä. Koska en yksinkertaisesti enää jaksa tällainen epäjohdonmukaisuus ei auta vaan parhaassa tapauksessa sotkee vain lisää.....Asiat tulee aina tehdä samoin. Tätä korostan ivelä että, täytyy pysyä aikuisena aina itse rauhallisena...vaikka itse olisi kuinka väsynyt....omaa ääntään ei myöskään saa nostaa..Tämä on tärkein. Pysyä lapsen lähellä, rauhoittaa ja olla fyysisesti ja henkisesti läsnä ikäänkuin ottaa tämä pahaolo lapselta pois..... Paras keino on olla myös itse aivan hiljaa korkeintaan voi rauhallisella äänellä sanoa: Ei hätää, rauhoitu. Kultaseni...Kaikki hyvin. Lopulta nämä raivarit sitten jäävät (parhaassa tapauksessa ajan myötä kokonaan)...mutta, tätä menetelmää jos käyttää siihen täytyy myös jaksaa sitoutua. Lopulta lapsi oppii hillitsemään itseään kun hän huomaa että, hän turvassa vaikka ei itse hallinutkaan sinä hetkenä tilannetta..oli vähän hukassa mutta lopulta kaikki hyvin.. ja siihen vanhemmat myös reagoivat "tähän hänen hätäänsä oikein" eivät huutaneet eivät rangaisseet ym...vaan antoivat ikäänkuin sitä turvaa mitä lapsi tarvitsi rauhoittuakseen....... Vasta tämän jälkeen kun lapsi on rauhoittunut. Palataan tähän aiheeseen: Miksi sinä hermostuit jne..silloinkin on huomioitava se lapsen kannalta jaksaako hän juuri sillähetkellä itse tästä raivokohtauksestaan puhua..vai onko hän niin uupunut että, puhe ei nyt mene ikään kuin sinne sisälle.. joten se on turhauttavaa sekä lapselle itselleen että, myös aikuiselle joka toimii tässä tilanteessa ikäänkuin tilaneen ohjaajana ja määräjänä kaikki eivät johtuen tästä jos siellä aivolohkoissa tämä itse puhekeskus on vammautunut pysty ottamaan tai myöskään muistamaan heti näitä sääntöjä. Sääntöjen olisikin siksi oltava tällöin muuilla tavoin hahmottavissa ja tarpeeksi hyvin esillä (esim. kuvin yn;).. Lapselta olisi jaksettava myös kysyää siirretäänkö tämä keskustelu kenties myöhemmäksi ajankohdaksi? Sitten on valitettavasti mutta, myös hyvin ymmärrettävästi näinkin...Moni vanhempi ei vaan valitettavasti tätä jaksa tehdä työtä oman erilaisenlapsensa eteen koska tämä voi viedä pitkänkin aikaa riippuen aina yksilöstä eli lapsesta itsestään toisilla jopa vuosia toisille tämä ei edes tehoa siinä määrin että, hyötyä juuri olisi......joten niitä tuloksia ei sitten myöskään synny. Hetkessä.

        Tsau:Friidu


        Vanhempien oikeus on myöskin aina saada asiallisia neuvoja kuntien sosiaalivir. ja lasta hoitavalta lääkäriltä tai muilta terv.alan ammattilaisilta jotka lapsen terveydestä vastaavat kenen puoleen he voivat kääntyä näin haastavassa tilanteessa luottamuksellisesti (puhutaan haastavasta tilanteesta)Poliisi ei ole se taho joka välttämättä osaisi auttaa. Juttu on hieman moninmutkainen...ja tahoinen.

        Opettele kappalejako-

        Ei kukaan jaksa lukea noin kehnoa tekstiä eikä noin pitkää pötköä. Joskus koitan kahlata läpi, mutta se vaan on niin sekavaa, että sen tulkitsemiseen pitäisi käyttää älyttömästi aikaa, löytääkseen, mitä siinä nyt koitetaan selittää.

        =DW=


      • Tsau
        ... kirjoitti:

        Opettele kappalejako-

        Ei kukaan jaksa lukea noin kehnoa tekstiä eikä noin pitkää pötköä. Joskus koitan kahlata läpi, mutta se vaan on niin sekavaa, että sen tulkitsemiseen pitäisi käyttää älyttömästi aikaa, löytääkseen, mitä siinä nyt koitetaan selittää.

        =DW=

        En voi mitään jos olet kovin yksinkertainen keskustelijana. Ainoa mihin pystyt on minun mollaamiseni. Hyppää tekstini yli mutta, älä jatkuvasti halpamaisesti alennu tälle samalle halpahintaiselle tasolle omissa kirjoituksissasi.. Minkä minä sille voin jos, yleissivityksesitaso ja tietämyksesi taso ja ymmärryksesi taso on kovin alhainen;))) Vai onko sinulla miehenä ja keskustelijana todella noin heikko-itsetunto? Mitään muuta kun vastauksesi eivät minulle sisällötään koskaan kerro? Kuin sen että, yleissivistyksessäsi on suuria aukkoja??

        Tsau:


    • xyzb

      Olen huomannut, että tässä iässä sietokyky äänille on laskenut. Pelkkä meteli uuvuttaa.
      Kesäisin lapsenlapsia hoitaessa olen iltaisin aivan puhki, osittain metelistä, kolmesta vilkkaasta pojasta heidän kavereista, yhteensä noin kymmenkunta lähtee melkoinen melu. Ei mahda mitään.
      Silloin kun omat lapset olivat pieniä, meteliä ei edes huomannut.
      Vältän kyllä mahdollisuuksien mukaan viikonlopun ravintolalounaita, aikaisia kirkkokonsertteja yms., mistä kokemuksesta tiedän, että valtoimenaan juokseva jälkikasvu pilaa koko tilaisuuden annin.

      • ...

        Sivusta-

        Vaikka vanhemmiten kuuloaisti heikkeneekin, se ei kompensoi melun lissääntymistä.

        Nopeasti teoriaa äänenvoimakkuuksista. Ihminen kuiskaa noin 25 desibelin voimakkuudella. Puhuu noin 45 desibelin voimakkuudella. Huutaa noin 100 desibelin voimakkuudella. Desibeli on logaritmi. Kun kaksi ihmistä huutaa, se EI ole 200 desibeliä, se on 103. Elikkäs kun neljä huutaa se on 106 ja kahdeksan se on 109. Kymmenen on sitten reilut 110. Ihmiskorva aistii niin.

        Niin, kipuraja on noin 125 desibeliä. Työpaikoilla pitää käyttää kuulosuojia kun mitataan 80 desibeliä. Ampumaradan lähialueella sijaitsevilla asuin aluieilla melu ei saa ylittää 60 desibeliä, kaupunkimelu ei saisi olla yli 45 desibeliä (yleensä aina yli) jne.

        Ei toi niin hankalaa ole. Kakaralauma voi päästä lähelle kipurajaa metelöidessään. Pahinta se, että ääni ei ole jatkuvaa, välillä ihan hiljaista, sitten valtavia melupiikkejä. Lisäksi lapsilla korkea ääniala, se on noin psygolokisesti ärsyttävämpää kuin keskiäänet tai matalat äänet. Ja monet muutkin seikat. Etäisyys äänilähteeseen tärkein. Se ja sama, mitä joku kirkuu tsadissa, ei se inariin kuulu. Akustiikka jne.

        Tota, olen ollut aka paljon äänentoiston kanssa tekemisissä. Ja valitettavasti myös siviilissä. Aidan taakse ilmaantui jalkapallokenttä. Helppo neuvotella kaupungin kanssa meluvallista, se kun maksaa rahaa. Mutta jalkapallojoukkueessa 9 jäsentä, päälle tuomarit ja valmentajat. Niinno, pelissä kaksi joukkuetta. Teoreettisesti melu voi olla pahimmillaan äärettömän suuri, siis teoriassa jopa ...yli 160 desibeliä. Viranomaiset ilmeisimmin sitä mieltä, että kentän lähistöllä asuvien pitää käyttää kuulosuojia ulkoillessaan ja pahimmillaan sisällä asunnoissaankin :D

        Niettä kyllä kakaroista ääntä lähtee, jos niitten annataan huutaa.

        =DW=


    • kummallinen alotus

      Alotuksen tekijä ei ole terve, eikö oe koskaan ollu omia lapsia,

      alottaja taitaa olla niitä koiran rakastajia, heh,

      hyiii, jos koirat menee lasten edelle,,,

    • mummo on kyllästynyt

      Ei jaksa kuunnella kiljumista enää. Nuorempana sitä ei juuri huomannutkaan. Kuljen ala-asteen ohi kauppareissullani, voi hirvitys sitä mteliä.
      Lapsenlapset pitäisi ottaa joka viikonloppu hoitoon että vanhemmat pääsee kapakkaan. Ovat oikeita pikku riiviöitä, olen sekaisin väsymyksestä viikonlopun jälkeen.
      Miniä on uhonnut että minua odottaa yksinäinen vanhuus jos en ole saatavilla lastenhoitajaksi tarvittaessa.
      Ei ressukka tajua että juuri yksinäinen vanhuus olisi minulle rauhan paikka, saisi tehdä askareitaan omaan tahtiinsa, ei tarvitsisi katsella miniän hapanta naamaa.
      Yksinäinen vanhuus on minulle ihanin kuviteltavissa oleva olotila.

      • Yksinäinen saarnipuu

        Mummo on oikeassa. Vaikka hoitasit lapsenlapsiasi kaiket viikonloput, niin hoitolaitoksessa niitä ei näy, kun sinne mummo aikoinaan joutuu.

        TÄMÄ ON NÄHTY !


      • ymmyrkäinen huuli

        Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärtänyt ajatuksesi juoksua.

        Haavesi on juuri se, millä miniäsi "uhkailee", joten en ymmärrä, miksi sitten otat lapsukaiset hoitoon viikonlopuiksi.


      • mummo on kyllästynyt
        ymmyrkäinen huuli kirjoitti:

        Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärtänyt ajatuksesi juoksua.

        Haavesi on juuri se, millä miniäsi "uhkailee", joten en ymmärrä, miksi sitten otat lapsukaiset hoitoon viikonlopuiksi.

        Niinpä, jo niin pienestä kuin kynnelle kykenin on pitänyt huolehtia muista. Se on tiukasti selkäytimessä vieläkin, ei oikein ole omassa vallassani.
        Tietenkin rakastan jälkikasvuani, ovat tottuneet että olen heitä varten, vaikea muuttaa enää totuttuja tapoja.
        Yksinäisyys ja rauha ovat niin saavuttamattomia että tuntuvat paratiisilta.
        Sanomattakin on selvää että voisin tehdä lopun hyväksikäytöstä, tiedän sen olevan itsestäni kiinni.
        En pelkää yksin jäämistä, teen vain sen minkä ylikehittynyt velvollisuudentuntoni vaatii. Tarvitsen varmaan ammattiapua että poin sanan EI, jämäkästi.


      • ...
        ymmyrkäinen huuli kirjoitti:

        Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärtänyt ajatuksesi juoksua.

        Haavesi on juuri se, millä miniäsi "uhkailee", joten en ymmärrä, miksi sitten otat lapsukaiset hoitoon viikonlopuiksi.

        Normaalia kiristämistä ja painostamista, millä vedotaan tunteisiin. Saapi aika julman ja itsekeskeisen ihmisen maineen, jos kieltäytyy hoitamasta lapsenlapsia ilmaiseksi hyväntekeväisyyttään. Kun jos sanoo sanan "lapsi", se jyrää kaikki muut argumentit. Perustuu kai ihmisrodun säilymiseen jostain alkuihmisestä asti. Niinno maapallolla jo nyt liikaa ihmisiä, mutta ihminen nyt vaan lisääntyy ja lapsia pitäää perinteisesti palvoa, vaikka tosiasiassa niitten tuleminen pitäisi likipitäen estää. Jonkin laskemlan mukaan maapallo kestäisi muutaman miljoonan ihmisen eläinrodun, määrä ylitetään aivan älyttömästi jo nyt ja tilanne pahenee jatkuvasti.

        Ihminen syö enenpi kuin tienaa.

        =DW=


      • Rimmir tänään

        Vaan on sinulla ainaskin kympin poika, vai mitä? Ihmettelen vaan missä hän luuhuaa viikonloput kun ei katso jälkeläistensä perään.


      • Minä määrään suvun
        mummo on kyllästynyt kirjoitti:

        Niinpä, jo niin pienestä kuin kynnelle kykenin on pitänyt huolehtia muista. Se on tiukasti selkäytimessä vieläkin, ei oikein ole omassa vallassani.
        Tietenkin rakastan jälkikasvuani, ovat tottuneet että olen heitä varten, vaikea muuttaa enää totuttuja tapoja.
        Yksinäisyys ja rauha ovat niin saavuttamattomia että tuntuvat paratiisilta.
        Sanomattakin on selvää että voisin tehdä lopun hyväksikäytöstä, tiedän sen olevan itsestäni kiinni.
        En pelkää yksin jäämistä, teen vain sen minkä ylikehittynyt velvollisuudentuntoni vaatii. Tarvitsen varmaan ammattiapua että poin sanan EI, jämäkästi.

        Mummi siinä tekee laupeuden työtä mahdollistamalla lasten vanhempien tulevaa alkoholismia, ottamalla lapset hoitoon että iskä ja äiti pääsee kapakkaan.

        Ja asiaan liittyy hirveää henkistä väkivaltaa, jopa rikollisuudeksi luonnehdittavaa kiristystä! V*ttu katkaisisin välit oitis tuollaisiin hirviöihin.

        Luoja Susia siunatkoon.

        Olisiko koko perhe ja suku jo terapian tarpeessa


      • :DDD
        Rimmir tänään kirjoitti:

        Vaan on sinulla ainaskin kympin poika, vai mitä? Ihmettelen vaan missä hän luuhuaa viikonloput kun ei katso jälkeläistensä perään.

        No mummihan kertoi, siellä kapakissa ne on miniä ja poika. Viikonloput.


    • Kaikella on aikansa paikka.
      Ihmisen on vaikeaa tottua muutoksiin. Ei se ollut helppoa huomata, kuinka mato alkoi aikoinaan kiinnostaa eri tavalla kuin vähän aikaisemmin.
      Ärtymystä herättänyt likkojen kalkatus muuttui kummallisiksi sulo-soinnuiksi, jotka alkoivat vetää puoleensa enemmän kuin seinustalla sojottava onki-vapa. Oma äänikin muuttui karheaksi kuin Ahven.
      Ja niin on aina ollut, jokaisessa elämänvaiheessa äänten merkitys on kasvanut tai vähentynyt.
      Yleensä aikuistunut ihminen äänet ymmärtää ja hyväksyy, jos ei ole hän jotenkin vanhuuden-vaivainen.

      Vain likkojen kalkatus enää viehättää vanhoista äänistä yhtä paljon kuin ennenkin (18 huom.)
      Ja samasta vanhasta syystä.
      H.

      • äärimmäisyyksiä?

        Eiköhän kaikki ihmiset ole mukana
        jonkinlaisessa "prosessissa" koko elämänsä ajan?
        Nuorilta vanhemmiltakin odotetaan aikuisuutta ja jonkinlaista seesteisyyttä,
        vaikka vanhan patriarkka-kulttuurin pahastikin satuttama aikansa lapsi olisi itsekin,
        toinen juttu on myös se että parikymppisillä ei ole 50-60-vuotiaan ymmärrystä ja malttia. Vaikka joku median pintakiilto ja yltiöpantterismi osaa ihmisistä aina
        kiehtoo ja houkuttaa, osalle ihmisistä se aina merkitsee myös syvää
        kärsimystä monellakin alueella.
        Pitäähän sitä hyväksyä ja tyytyä itsessään siihenkin ettei ole kaikkea hallitseva
        asiantuntija itsekään vaikka iältään on jo vanhus. Ja vaikka jo kuulonsa ja äänensä
        menettänyt itsekin.


      • äärimmäisyyksiä? kirjoitti:

        Eiköhän kaikki ihmiset ole mukana
        jonkinlaisessa "prosessissa" koko elämänsä ajan?
        Nuorilta vanhemmiltakin odotetaan aikuisuutta ja jonkinlaista seesteisyyttä,
        vaikka vanhan patriarkka-kulttuurin pahastikin satuttama aikansa lapsi olisi itsekin,
        toinen juttu on myös se että parikymppisillä ei ole 50-60-vuotiaan ymmärrystä ja malttia. Vaikka joku median pintakiilto ja yltiöpantterismi osaa ihmisistä aina
        kiehtoo ja houkuttaa, osalle ihmisistä se aina merkitsee myös syvää
        kärsimystä monellakin alueella.
        Pitäähän sitä hyväksyä ja tyytyä itsessään siihenkin ettei ole kaikkea hallitseva
        asiantuntija itsekään vaikka iältään on jo vanhus. Ja vaikka jo kuulonsa ja äänensä
        menettänyt itsekin.

        "äärimmäisyyksiä?"

        Nin menee elämä.
        Minäkin, 63V. tiedän varsin hyvin että 2 X 60 ei riittäisi sekään.
        Oppia ikä kaikki, kuolemassaankin sitä vielä oppii, Jessekö se siellä, vai tyhjyys?
        Olisi aikasti inhaa, jos kerkiäisi tajuta että tyhjyys se siellä- fade out.
        Mutta lisääntyykö ymmärrys enää 60 , kas siinä kysymys, vai onko vanhan ymmärrys kuin kuluva, vanha lonkka-nivel?

        H.


      • ...
        äärimmäisyyksiä? kirjoitti:

        Eiköhän kaikki ihmiset ole mukana
        jonkinlaisessa "prosessissa" koko elämänsä ajan?
        Nuorilta vanhemmiltakin odotetaan aikuisuutta ja jonkinlaista seesteisyyttä,
        vaikka vanhan patriarkka-kulttuurin pahastikin satuttama aikansa lapsi olisi itsekin,
        toinen juttu on myös se että parikymppisillä ei ole 50-60-vuotiaan ymmärrystä ja malttia. Vaikka joku median pintakiilto ja yltiöpantterismi osaa ihmisistä aina
        kiehtoo ja houkuttaa, osalle ihmisistä se aina merkitsee myös syvää
        kärsimystä monellakin alueella.
        Pitäähän sitä hyväksyä ja tyytyä itsessään siihenkin ettei ole kaikkea hallitseva
        asiantuntija itsekään vaikka iältään on jo vanhus. Ja vaikka jo kuulonsa ja äänensä
        menettänyt itsekin.

        Sivusta.

        "pojat on poikia". Sanontahan se. Jostain luin, selitys löydetty. Miehillä kasvaa joku aivojen etulohkon kuorikerros otsassa vasta reiluina parikymppisinä. Siksi pojat on niin pitkään sellaisia kuin ovat, muuttuvat sitten hiljakseen. Tytöillä alkaa kuukautiset reilun kymmenen vuoden iässä, ne muutenkin "aikaistuu" aiemmin.

        Kääntöpuolena se, että miehet jatkavat kehittymistään kuolemaansa asti. Naisilla kun tulee vaihdelaatikkovuodet, silloin ne muuttuu radikaalisti.

        Että kumpi se nyt lie parempi, olla kakaramainen nuorena ja kypsyä siitä eteenpäin, vaiko olla "pikkuaikuinen" suunnilleeen lapsuudesta asti ja keskiässä sitten muuttua harppuunaksi?

        =DW=


    • et tälleen

      Lapset todella saavat aikaan meteliä,en ymmärrä sitä että pitää huutaa puhuessaankin.Siis puhuvat liian kovaa.Ja kylläpä kun kuuntelee heidän vanhempiaan,he samallalailla.
      Siis kotoahan se tulee.Pihalla joskus 10 vee pojat skeittilaudoillaan ja huutamisellaan saavat sellaisen äänisaasteen aikaiseksi,et hermoille ottaa.

      Sukulaiseni tenavat samoin,äiti puuttuu vasta kun ääni menee yli melurajan.Sitten huudetaan takaisin,onko siinäkään mitään rajaa.Meikäläisten lapsuuden huudot loppui siihen kun isä vaan katsoi ja pysähtyi,enempää ei tarvittu.
      No,kaikkihan oli toisin silloin,nykyään kun saa tehdä mitä vaan ja missä vaan.
      Joskus sitä osaa sulkea korvansa,kuten esim Linnanmäellä,siellä kiljuminen kuuluu asiaan,eikä haittaa yhtään.
      Ja sitten olen pannut merkille taas sipisijät,venäläiset osaa olla hiljaa,just ja justa saa selvän et ne edes puhuu toisilleen,mut ans varjele nää somalit,jos kenestä niin heistä lähtee ääntä,kun puhuvat yleisillä paikoilla toisilleen.
      Tuttavani sai naapurikseen somaliperheen ja kotirauha on entistä.

      • ...

        Kulttuurierot.

        Totta, itänaapuri korottaa ääntään erittäin harvoin. Syystä en ole aivan varma. Mutta osasyy on ihan sivistynyt kasvatus, toinen syy voi olla neuvostoliitonaika. Äärettömän harvinaista, jos itänaapuri korottaa ääntään.

        Somaleilla erilainen kulttuuripohja. Ja onhan net äänekkäämpiä katukuvassa kuin muut. Mutta milloin olet kuullut kiinalaisen huutavan kadulla? Eroja löytyy.

        Onhan niitä eroja muutenkin. Pohjanmaalla sanotaan lause viikossa, joku karjalainen päpättää, että hitaampi ei ehdi saada sanoista selvää :D

        =DW=


    • 98789

      Provoamalla näinkin yksinkertaisesti lisääntyy uusien viestijen määrä. Aiheena varma nakki, johon moni kompastuu, jatkakaa DDDD

      • ...

        Mun mielestä EI provo. Aihe yleinen, lähes kaikkia kiinnostava ongelma.

        =DW=


      • Miten sinä meluat

        Taitaa lähes kaikista viesteistä löytyä pieni provosiemen, sehän se saa keskustelua aikaan, olen ymmärtänyt keskustelun olevan näiden palstojej jujun.
        Naurettavaa on jatkuva provohuuto ilman kannanottoa itse aiheeseen.
        Onko aihe silloin itselle jollain tavoin arka kun se pitää luokittaa provoksi negatiivisessa mielessä.
        Melusaaste on aikamoinen haitta monelle, tulee se sitten omasta lähiympäristöstä tai kauempaa.
        Itseäni häiritsee tukkirekat talvisin, vetävät rallia läpi yön ja lastatessaan kolistelevat häiriten yöuntani.

        Oma panokseni melusaasteeseen on koirani satunnainen haukkuminen, mikä ärsyttää itseänikin.


    • t.l.

      Kyllä ne lapset on ennenvanhaankin melunneet. Silloin lapsia oli paljon perheissä aiheuttaen melua niin sisällä kuin pihoissakin.

      Luonani asustiu reilut kaksi kuukautta tyttäreni perhe ja sitä meteliä oli ihan riittämiin. Täs iäs ei enää omassa kodissaan jaksa sitä kuunnella, väsyyhän siihen, kestin kuitenkin "ihmisiksi".

      Sitä vaan ei enää muista "vasikkana" olo aikaansa, ainakin mun lapseni tappeli ja metelöi aikanaan, kunnon ihmisiä heistä silti tuli.

    • Kaikkikorvainen

      Eri korvat sietävät eri asioita.
      Minun ex-miesystäväni korvat eivät sietäneet lainkaan lastenlasteni naurua, leikkimisestä syntyviä ääniä, riitasointuja tai pahanmielen itkuja.
      Hänen korvansa kestivät kuitenkin mainiosti samanaikaisen radion, television ja dvd soittimen yhtäaikaisen äänen, samoin kuin omien lastenlastensa äänet ja kaikenkarvaisten moottorien pärinät.

      • Tase pappa

        Kadut eivät ole vain hilajaisuutta vaativien ihmisten käyttöön.
        Liikenne aiheuttaa ääniä.
        Rakentaminen aiheuttaa melua.

        Bussit, junat ja laivat on suunniteltu joukkojen kuljettamiseen. Niitä on oikeus käyttää myöskin eloisien lasten ja nuorten.
        Aina on ollut vanhempien mielestä nuoriso kuritonta, käyttäytymätöntä ja kasvattamatonta.Ihan pilalla olevia, joista ei kunnon ihmistä tule koskaan.
        Niin on mananneet meitä edeltävä sukupolvikin meistä, ollessamme nuoria. Menikö ennustukset pieleen vai olikoasia niin.
        .
        Tämän ikäisten olisi myöskin tutkiskeltava omaa sietokykyään ja sitä milloin ja minkä ryhmän melua ei siedä.
        Pahiten meluaa joukko 30-40 vuotiaiden juhlatunnelmassa oleva joukko, liikkuipa se missä hyvänsä.
        Tuskinpa kenenkään tekee mieli mennä komentamaan tätä joukkiota hiljaisempaan ilonpitoon.
        Maailma elää ja menee eteenpäin. Siihen on sopeuduttava, halusimmepa tai ei.
        Joukkoon mahdutaan mekin.


    • "Käyttäytyminen nolla"

      Ottaisitko kantaa myös tuohon "Elämä ohi"- aloitukseen.
      Saisi niinku paremman kokonais-kuvan ongelmastasi. Aloituksenne kun ovat kuin kaksi ryppyistä marjaa.
      Sopii kyllä hyvin, niin tutunoloisen palstamaisia ovat.

      H.

    • vihattu vanhus

      ilomielin rakkaudesta hoidin viikonloppuisin lapsenlapsiani parikymmentä vuotta ,
      iloitsin valtavsti heidän hyysäämisestään,
      aika teki tepposet, lapset kasvoi aikuisuuteen, nyt ole täysin unohdettu vanhus,
      omat keskiikäiset jälkeläiset ovat äksyjä,
      niitten elämään ei mahdu vanhukset,
      vaikka kaikkensa on rakkaudesta antanu,
      --- siis vastaus mummille joka kaipaa yksinäisyyttä, JOKATAPAUKSESSA lopulta jäät aivan yksin silloinkin kun tarvitseisit apua läheisiltäsi,
      maailma on rakkaudeton,
      vihan saat niskaasi loppujen lopuksi syytösten kera,,
      jälkeläiset odottavat vaan kuolemaasi,
      pääsisivät jakamaan mahdollista omaisuutta,
      rahalla kummallinen voima,
      omaisuus tekee lopulta vihamiehä jälkläisistä,

      • "vihattu vanhus"

        Mitä järkeä on tolkuttaa asiaa, jonka kaikki tietävät?
        H.


      • Inhottu Pappa

        Totta puhut. P.askan saat palkaksi.


      • 120% varma
        hunksz kirjoitti:

        "vihattu vanhus"

        Mitä järkeä on tolkuttaa asiaa, jonka kaikki tietävät?
        H.

        Harvoin lapsenlapset menevät sairasta mammaa tai pappaa hoitolaitokseen katsomaan. Väkisin saat, maksua vastaan raahata.

        " siellä haisee niin pahalle"


      • molemminpuolin

        Ihminen saattaa nähdä itsensä eri silmin kuin muut kanssakulkijat, joten itsetutkiskelun paikka olisi monelle tarpeen.

        Meidän mummat ja papat, fammut ja vaarit ainakin saavat osakseen päivittäistä huomiota lapsilta, lapsenlapsilta ja heidän lapsiltaan. Nuoriso auttaa siivouksessa ja kaupassakäynnit, lääkärireissuun on aina löytynyt saattaja tarvittaessa.

        Kun molemmille osapuolille on avun tarvis selvä niin auttavia käsiä löytyy. Jos ei kerro tarvitsevansa apua, niin silloin ei toinen aina sitä osaa antaa.


        Samansuuntainen mielipide on saattanut olla joskus aikaisemmin, herra hoo varmaan kaivaa sen puolestani esiin.


      • Äänisen aallot
        120% varma kirjoitti:

        Harvoin lapsenlapset menevät sairasta mammaa tai pappaa hoitolaitokseen katsomaan. Väkisin saat, maksua vastaan raahata.

        " siellä haisee niin pahalle"

        Silloin on kyllä joku mennyt kasvatuksessa ja ihmissuhteissa pieleen.


      • totuuden paikka
        120% varma kirjoitti:

        Harvoin lapsenlapset menevät sairasta mammaa tai pappaa hoitolaitokseen katsomaan. Väkisin saat, maksua vastaan raahata.

        " siellä haisee niin pahalle"

        Ja sitä mä en kans ymmärrä et oma isä jätetään unholaan,vaikka paikkakunnalla asutaan.Ei käyty hoitolaitosessa katsomassa,kyllä jaolle tullaan.

        Välinpitämättömyyden huippu.Monta vuotta pappa hyljättynä,hoitohenkilökunnan armoilla,kaikkensa maailmaan antaneena lopulta kuoli syömättömyyteen,nälkään.

        Nykyläskien maailmassa,katsokaa itseänne,läskit.


    • se vanhus,,,

      hunski ,


      tulipahan sanottua totuus julki,

      varallisuus on lopulta kirous vanhukselle,,

      • väsähtikö luojakin..

        Rakkaudentunteista ja ihmisistä välittämisestä
        - tehtiinkö niistä jossain vaiheessa rikos,
        tärkeämpää ja kunniallisempaa oli joku himous
        ja mammonan kerryttäminen firmoille.

        No kiroustahan se jumalakin huusi ihmisille jo paratiisiaikoinakin,
        potikohan ymmärryksen puutetta heikkoja luotuja kohtaan
        vai suututtiko joku muu asia?


    • ketä syytätte?

      Mun kyllä täytyy nyt sanoa että
      ainakin tällä kylällä on tosi fiksuja nuoria ja lapsia,
      joskus harvoin on mitään konflikteja -
      liekö isompien överyyksiä?

      • Äänisen aallot

        Samoin täällä, pääsääntöisesti fiksua nuorisoa.

        Kapakoiden sulkeutuessa voimme nähdä aikuisina itseäänpitävien käytösmallia mitä he näyttävät nuorisolle, onneksi moni nuori on vanhempiaan fiksumpi.

        Jos kauppareissulla osuu kohdalle kiukkukohtausta poteva ihmisenalku niin yleensä ryhdyn hänen kanssaan juttusille, lähes aina kiukku haihtuu kummastuksen tieltä ja ympäristön korvat saavat taas levätä rauhassa.

        Ehkä pahin ääni lähtee isosta naisjoukosta, heillä on yleensä tapana kaakattaa toistensa äänen yli, välillä semmonen ihan sattuu korviin, siihen auttaa vain paikalta poistuminen.


    • Canariax2/vuosi

      Mummot ja Papat matkustaa ei heillä ole aikaa tuhlattavaksi lastenlapsille.
      No perjaintaina voidaan ottaa "kullanmurut" yökylään, mutta aikaisin la aamuna
      tuodaan papan nissanilla omille vanhemmille.

      • kaisaja

        Eikö ole hyvä että sentään ottavat edes perjantaina, itselläni ei ole ollut ketään, itse oli lapsensa hoidettava.
        Olet kuin tyttäreni, vaati että ei saa tuoda lapsia aikaisin, näin oli useimpana viikonloppuna, haluavat nukkua, kapakkaillan jäkeinen krapula on hoidettava.
        Oletpa itsekäs!


    • haisemaan pantu

      Aika tärkeää on
      joillekin tuo jatkuva
      haisevuudesta huomauttelu
      - 80-luvulla luki kahvimukeissakin,
      että pannaan haisemaan.

    • Pan nus sa kahvia

      Näin mukin jossa luki paskahätäraketti.

    • demeter

      Lohduttavaa kuulla, että muillakin on ollut vaikeuksia kestää kovaa ääntä. Minulla tuo "vamma" on ollut lapsesta saakka. Johonkin oireyhtymään se taitaa liittyä..))
      Se selitetään diagnoosilla, mutta siitä ei seuraa mitään. Maailma on mitä on, melua täynnä.

      Kai yleinen linja lasten äänekkyyteen on se, että se kuuluu lapsuuteen, se liitetään iloon ja spontaanisuuteen. Mutta ellei sitä rajoiteta, se voi mielestäni johtaa muista piittaamattomuuteen, röyhkeyteen ja katteettomaan kaikkivoipaisuuden tunteeseen. Lapselle ei ole mielestäni pahaksi se, että hän ottaa huomioon myös aikuisten tunteet ja oikeudet.

      Aloittajan esimerkki rippikirkosta on oivallinen. Pikkulapsia ei mielestäni pidä viedä sellaisiin tilaisuuksiin, missä he eivät kestä olla. Toinen paikka ovat konsertit. Taidenäyttelyt taitavat kulkea niillä rajoilla voiko viedä vai ei.

      Niin. Mistä ihmeestä tämä (lasten äänekkyys) johtuu ? Joskus olen ajatellut, että sellainen huutaa, jota ei muuten kuulla...

      • Kiljua Kaulassa

        Jos lapsi alkaa kiukuttelemaan rippikirkossa, niin toinen vanhemmista voi mennä kirkon ulkopuolelle odottamaan tilaisuuden päättymistä, eikä tahallaan pilata satojen ihmisten juhlaa.


      • ...

        Asperger. KVG.

        =DW=


    • hiljempaa...

      Niimpä,mistä se lasten isoon ääneen puhuminen johtuu? Varmaan myös huomion puutteesta tai että kotona huudetaan.Onhan tv yks hyvä esimerkki,mainokset huutaa,haastattelijat huutaa,moni ohjelma alkaa huutamalla,lasten ohjelmat pelkkää huutoa jne.

      Äsken lähdin ulkoilemaan,vastaani puistotiellä tuli kaks aeviolta 10 v poikaa,ja eikös vain,jo kaukaa kuulin heidän keskustelun,molemmat huusi asiat toisilleen.
      Teki mieli pysähtyä ja kysyä,oletteko te kuuroja vai miksi huudatte?
      Kerran huomautin korvalappukuuntelijalle kulkuneuvossa että en halua kuulla sun rokkias,laita pienemmälle.
      Katse ois voinu tappaa.

    • Appilan pappilan...

      Rippikirkkoon ei pidä ääntäpitäviä tuoda. Koko homma menee ihan pelleilyksi ja haitaa ripillepäässeiden tunnelmaa.

    • apupapin papupata

      Joo samantien kun itku alkaa, niin ulos.

    • huutokauppa

      Kaipa huonosta kasvatuksesta, tai tyystin sen puuttumisesta.
      Kun vanhemmat ovat muista piittaamattomia, niin jälkikasvu on kaltaistaan.
      Tottakai lasten pitää saada huutaakin, muttei joka paikassa.

      • P#rkeleV#TTU

        Kun katselet "SATUHÄITÄ" ja niissä esiintyvää kielenkäyttöä , niin ymmärrät kaiken.


      • köhköhhöh
        P#rkeleV#TTU kirjoitti:

        Kun katselet "SATUHÄITÄ" ja niissä esiintyvää kielenkäyttöä , niin ymmärrät kaiken.

        Satuhäistähän oli vasta uutinen, Kakkosella näkyvistä, niin ymmärsin, että niille on annettu kurinpalautusta. Ei tupakkaa, eikä kiroilua.

        Karmealta onkin kuulostanut, kun varsinkin morsiot ovat kiroilleet ja vetäneet sätkää pari kerrallaan, niin että savu on tunkenut ulos joka rei'ästä.
        Tokihan on hermot kireällä, mutta luulisi edes kameroiden vaikuttavan asiaan.


      • P#rkele V#TTU
        köhköhhöh kirjoitti:

        Satuhäistähän oli vasta uutinen, Kakkosella näkyvistä, niin ymmärsin, että niille on annettu kurinpalautusta. Ei tupakkaa, eikä kiroilua.

        Karmealta onkin kuulostanut, kun varsinkin morsiot ovat kiroilleet ja vetäneet sätkää pari kerrallaan, niin että savu on tunkenut ulos joka rei'ästä.
        Tokihan on hermot kireällä, mutta luulisi edes kameroiden vaikuttavan asiaan.

        Joo, ihan totta. Siistiä on meno nykyään.


    • että joopati joo

      Olin tuossa ennen joulua erään artistin konsertissa, samoin kävin parissa urheilutapahtumassa ja törkeästi käyttäytyviä oli paljon. Ikäluokaltaan he olivat sitä ryhmää, että heidät oli kasvattanut 40 ja 50 luvulla syntyneet äipät ja iskät.

      • 1946 Isä

        Kyllä kakarat jonka vanhemmat ovat syntyneet 40 luvulla vuosina 1943-1946 ovat
        nykyisin isolta osin kaljapellejä.


    • Anonyymi

      Ihmeellistä, että meillä on aikuisia ihmisiä, joille ei kukaan ole kertonut, että kukaan ei pidä heidän melusta

      Ennen vauvalle laitettiin tutti suuhun jos itketti ja isommat vietiin ihmisten läheltä pois ja sanottiin hiljaa kukaan ei tykkää melusta.

      • Anonyymi

        Tänä iltana, kun tulee mukavan lapsellinen Hyvät katsojat", niin siinäpä on huutomista ja hössötystä ja 'esiintyjät' ovat kuin kakaralauma. Se huuto kuullostaa tylsältä.
        Monenlaista hauskuutta.
        Ehken ymmärrä. Ehken haluakaan.

        Beng


    • Näkyy olevan niin vanha aloitus, että olinkohan silloin vielä syntynytkään tälle palstalle.

      Kommentoin kuitenkin sen verran, että minun kokemukseni on se, että tarhassa ne lapset oppivat sen huutavan puhetyylin. Se jää päälle, etteivät osaa normaalia äänenkäyttöä.
      Muistan, kun omien lasteni kavereitä kävi tässä kylässä, niin ihmettelin, kun jotkut huusivat puhuessaan aivan kuin olisivat luulleet kaikkien toisten olevan huonokuuloisia. Sitten aloin seuraamaan, että ne huutajat olivat kaikki tarhattuja, mutta perhepäivähoidossa olleet lapset puhuivat normaalilla äänellä.

      Onko sitten niin, että ovat saaneet kuulovammoja siellä tarhan metelissä vai ihanko vain oppineet puhumaan huutamalla, että saavat äänensä kuuluviin, kun suuri lauma lapsia metelöi.

    • Anonyymi

      Nuo kiljukaulaiset kakarat kertovat, että MEILLÄ on tulevaisuutta. Ainakin minä aina kuullessani tuota hymyilen kun tulee hyvä mieli.

      • Anonyymi

        Ennen oli kuria kakaroille, karjastiin vain "turvat tukkoon" tai tuli sanktioita. Ne olivat vanhoja hyviä aikoja.


    • Anonyymi

      Lapset ovat lapsia, ts. heidän ei vielä tarvitse osata käyttäytyä joka paikassa. Ja kun he eivät osaa / taida, niin syy ei ole heissä, vaan vanhemmissa, joilta on myös kehitys kesken, eivätkä he osaa / tiedä kaikkien paikkojen käyttäytymissääntöjä. - Nm. Väärä osoite

    • Anonyymi

      Kyllä tämä kiljuvien kakaroiden katras harmittaa vanhempaakin suntiota. Harvassa ovat ne kirkonmeiningit, jolloin ei ole tarvinnut korvasta retuuttaa kirkuvaa kakaraa ulos kirkonmäelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe