Suomalaiset omavalmisteet?

Retkuilija

Vieläkö löytyvät?

Urkki 1 ja 2.
Mefisto
Wiima-duett
Monika
Lahden "omavalmiste" volvo P1800
Finlandia
Peuran VW/saab96/viva "urheiluauto"

Mitä piruja niitä olikaan....

18

1920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paras jahienoin oli

      Korvensuu

    • Tampellan proto

      Eka oli Tampellan tekemä vuosisadan alussa. Tekivät veturitehtaassa. Ei mennyt tuotantoon, syy epäselvä. Resursseista se ei ainakaan ollut kiinni!

    • Esim. noiden "urkkien" idea oli mielestäni tyhmä.

      Omatekoinen kori, mutta kuitenkin tekniikka/alusta jostain sarjatuotantoautosta. Eli, kuitenkin sen omatekoisenkin auton kunnossapitämiseen tarvitaan sen sarjatuotantoauton teollisia osia, muuten ei se "helposti korjattava" omatekoinenkaan auto liiku mihinkään.

      Nimenomaan tekniikan osat pitää olla omatekoisia, ei auto muuten mikään omatekoinen ole. Niitä tekniikan osiahan ne ovat joita tarvitaan kun autoa korjataan. Niiden kanssa olisi todellista etua jos ne pystyy tekemään itse.

      Minusta ei ole mitään järkeä tehdä jotain omatekoista korirumilusta olemassaolevan autotekniikan päälle. Siitä ei korjattavuuden kannalta ole mitään hyötyä.

      • Retkuilija

        Tuossa mefistossa taisi kotimaisuusaste olla melkoisen korkea, moottori ja vaihteisto fordista?


      • Anonyymi

        Muistelenpa, että Korvensuussa olisi ainakin moottorikin ollut kotimaista valmistetta. Paremmintietävät, korjatkaa!


    • Nähty

      Ainakin 19.6 2013 Mefisto seisoi kadunvarressa Tampereen keskustassa.

      • Retkuilija

        Löytyiskö kuvia?


    • Nähty
      • vanha pykälä...

        Pikasilmäyksellä ainakaan kuvan mukainen hirvitys kelpaa liikenteeseen. Katso rekisterikilven kiinnitys. Pitää olla luettavissa.... ja saa olla kallistettu korkeintaan 30 astetta...


    • Nähty

      Bongattu Hämeenkadulla 17. heinäkuuta.

    • 68vy9buionkm0
    • Vettenranta

      Vähän vastaan myöhässä.
      Mefisto on hengissä ja odottaa kesää täällä tallissa taas katsastettuna.
      http://pic.useful.fi/aa3a28188c3db22788cc08791e23c1a0.jpg
      Kuva on vanha -75 messuilta, eikä missään tapauksessa mainosta tupakkaa, pitäisi moinen touhu lailla kieltää kokonaan.

      -kotimaisuus asete on todella kova.
      Tamperella, tarkemmin Pispalassa alusta asti valmistettu ja suunniteltu omistajan Juha Vettenranna toimesta, suunnittelu ja valmistus yhteensä 5000h.
      Moottori Ford Cosworthilta kuten tiesit.
      Samoin laatikko, mittarit, renkaat, vanteen, harvassa on kaveri joka kaikki osat itse tekee, eikä pidä unohtaa lammasta joka kasvatti turkin ja nahat penkkeihin ja sisustukseen, tosin lampaat oli kyllä omia.

      Paha mennä sanomaan oliko suunnitelman tekeminen ja toteuttaminen haastavampaa kuin tieliikennekäyttöön rekisteröiminen.

      Runko hitsattuaputkea ja päältä lasikuitua, muotit on vieläkin pihassa, piirustukset hyllyssä.
      Tuulilasi pilkinttonilta, hukkasivat muotit siellä mutta varatuulilasi löytyy vielä pihasta.

      280km/h, 5sec 0-100, 800kg

      • VaajaToukka

        Huima on laite. Pitää olla aika kova luotto omiin kykyihin ja uskallusta että saa valmiiksi asti moisen projektin. Hattua nostan. Raaskitko kuvia laittaa sisältä ja tekniikasta?


    • Datsunisti

      Urkki ja Manu (Urkki 2?) olivat näytillä Rauta ja petrooli 2014 Riihimäellä.

    • porvoon lankku

      Peuran omavalmiste oli ainakin muutamia vuosia sitten ihan iskussaan ja ymmärtääkseni vielä samalla neidolla, jolle se oli tehtykin.

      Wiima-duettithan ei oikeastaan ole omavalmisteita vaan Wihurin tekemä piensarja duettin rungolle ja Volvon keulapeltejä käyttäen. Ainakin yksi on liikenteessä.

    • Anonyymi

      Ara President modell , Toyota crown 2L ,
      6 sylinterinen
      1969 x rungolla muutettu kanttiautoksi , Artjärven ihailtavan kekseliäs kyläkeksijä tai ihmemies
      Itse verhoilen ulkokuoren veneverhoilunahkalla ja kunnostan...

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        T- Ford on lyömätön vielälkn. Isot kapeat pyörät ja maavara riittää, kun akselin alapuolelle ei ole paljon ripusteltu. Autojen kehitys on ollut kehno. On saatu leveät täristävät ja polttoainesyöpöt renkaat, maavara, jota ei edes kehtaa esitteisiin laittaa ja käyttökelvoton elektroniikka.
        Tuo elektroniikka on käyttäjän ohjelmoitava aina erikseen - esim halutessaan huoltoväli-ilmoituksen pois. (On joka firman huollon jälkeen erilainen prosessi.)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe