Vanhurskaan rukous voi paljon

Mutta majan toiseen osaan menee ainoastaan ylipappi
kerran vuodessa mukanaan verta,
jonka hän uhraa itsensä ja kansan tahattomien syntien tähden (Hepr 9:7).
Hänen täytyy uhrata niin omien syntiensä
kuin kansankin syntien puolesta (Hepr 5:3).

Te ... olette ... kunikaallinen papisto (1 Piet 2:9).

Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat,
ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen;
ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi (Jaak 5:14-15).
___________________________________

Ja nyt, ehto sille, että näin voi tapahtua, annetaan niille,
jotka tuossa tilanteessa edustavat kuninkaallista papistoa,
niille, joiden rukous kuullaan vain, jos he itse ovat vanhurskaita:
____________________________________

Tunnustakaa siis toisillenne syntinne . . .
vanhurskaan rukous voi paljon (Jaak 5:16).

14

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen tässä miettinyt, mistä johtuu, että kukaan ei vastaa.
      Kukaan ei kysy mitään.
      Kukaan ei sano Aamenta.
      Kukaan ei ole kanssani eri mieltä.

      Vaihtoehtoja on kai kolme

      a) kaikille päivänselvä asia keskustelemattakin
      b) kaikki ovat niin eri mieltä kanssani, etteivät halua edes keskustella asiasta
      c) kukaan ei ymmärtänyt avaustani

    • kysyn vaan

      Oletko sinä sitten vanha ja hurskas?

    • Olen minä jo vähän varttunut.

      Ja tänäänkin radiosta kirkonmenoja kuunnellessani,
      odotin innolla synnintunnustusosiota, johon hengessäni yhdyin,
      saadakseni jatkaa matkaa vanhurskaampana.

    • EndTimes

      Tunnustakaa toisillenne syntinne, että tulisitte terveiksi. Uskovien kohdalla parantuminen tuntuu olevan "tiukemmassa", koska siltä, jolle on paljon uskottu, siltä myös paljon vaaditaan. Parantuminen kuuluu samaan täytettyyn työhön kuin syntien anteeksiantaminen. Jos olemme pelastuksen jälkeenkin osallisia syntiin, olemme osallisia myös synnin hedelmään. Katkeruuden, esimerkiksi, on todettu aiheuttavan ihan luontaisesti monenmoista sairautta. Jos haluamme pitää kiinni katkeruudesta, eikö ole ristiriitaista, että haluaisimme silti osallisuuden parantumisesta? Siispä uskovan parantumisessa on ensin parannuksen tekeminen, ja sitten parantuminen. Samoin seurakunnan vanhinten suorittama öljyllä voitelu on tarkoitettu uskoville. Siinä sanotaan että uskon rukous parantaa sairaan. Uskova ymmärtää kuitenkin, että Jumalan päätös näissä asioissa ei aina käy yksiin ihmisen toiveiden kanssa, ja niin Jumala on ylistyksen arvoinen myös silloin, kun sairas ei parane. Kaikkina aikoina Jumala on luvannut olla omiensa kanssa, ja se on kallisarvoisempaa kuin terveys. Näin ei sairaus myöskään ole tuomio, eikä siinä pidä lähteä etsimään vikaa sairaasta, eikä rukoilijasta. Ihmisen päivät on Jumalan kädessä. Se pitää meidät oikeassa asemassa Jumalaan nähden.

      Kuitenkin evankelioinnissa ei parantumista ole asetettu ehdolliseksi, vaan Jeesus paransi kaikki sairaat jotka Hänen luoksensa tulivat tai tuotiin.
      Eikö meidät lähetetty parantamaan sairaita, ei rukoilemaan sairaiden puolesta? Jeesuskaan ei rukoillut, vaan paransi. Hän oli rukoillut jo etukäteen. Pyhän Hengen läsnäolossa vihollinen tekoineen joutuu väistymään.

      Me emme huutele kaukaa Jumalaa tekemään sitä, mikä on annettu meidän tehtäväksi. Meidän tulisi uskoa myös se asema, joka meillä on Kristuksessa: että Pyhä Henki meissä ja meidän kauttamme parantaa sairaan.
      Ei niin että voima olisi meissä, mutta jos me olemme Kristuksessa, olemme Kristuksen puolesta lähettiläitä. Kristus meissä, kirkkauden toivo!
      Silti kannustan myös rukoilemaan ja siunaamaan, profetoimaan ja jakamaan rakkaudesta sitä mitä meille on uskottu, mutta ei olla niinkuin orjat ja palvelijat, vaan niinkuin perilliset joille on annettu on Isän allekirjoittama valtakirja.

      • Tuossa Jaakobin kirjeen kuvaamassa tilanteessa
        ei ole kysymys tavallisesta sairaasta ihmisestä.
        Siinä on kysymys puolikuolleesta ihmisestä,
        joka ehkä piankin kuolee.

        Hänet voidellaan kotona vuoteessaan,
        ja hänen puolestaan rukoillaan.
        Jos hän on syntejä tehnyt ne annetaan hänelle anteeksi.

        Ja hän nousee jälleen.
        Joko paranee ja jatkaa elämäänsä täällä maan päällä.
        Tai sitten nousee ylösnousemuksessa.
        Käytetty alkutekstin ilmaisu mahdollistaa molemmat vaihtoehdot.


    • yks särkynyt

      "Ja nyt, ehto sille, että näin voi tapahtua, annetaan niille,
      jotka tuossa tilanteessa edustavat kuninkaallista papistoa,
      niille, joiden rukous kuullaan vain, jos he itse ovat vanhurskaita:
      ____________________________________

      Tunnustakaa siis toisillenne syntinne . . .
      vanhurskaan rukous voi paljon (Jaak 5:16)."


      Jaa, olen luullut että tuo tarkoittaisi sitä, että sairaan on tunnustettava synnit voidakseen parantua. Lienenkö väärin käsittänyt?
      Eräät opettajat opettavat, että synti voi sairastuttaa, ja uskon kyllä itsekin tähän: esim. itse voi itsensä syödä kipeäksi jne. Mutta siis aika masentavaa on, JOS (?) mikä tahansa synti voi olla sairauden takana. Siinä tapauksessa aika vaivaista tulee olemaan ainakin meikäläisen elämä.

    • Minä uskon, että moni on käsittänyt juuri niin kuin sinäkin,
      ja käsittänyt asian silloin väärin. Siksi tein tuon avauksen.

    • EndTimes

      Ihminen ei osaa ottaa vastaan hyvää, jos tietää ettei ole sen arvoinen. (Mieti vaikka virhettä palkkanauhassa) Omatunto on tärkeämpi kuin hetkellinen helpotus jota ei ole ansainnut. Niin ei uskova sydämessään voi uskoa parantumiseenkaan, jos omatunto soimaa. Synti muodostuu esteeksi ihmisen, ei niinkään Jumalan puolelta. Näin tietoisen synnin tunnustaminen ja hylkääminen antaa armon ottaa myös parantuminen vastaan. Jumala ei tuomitse meitä syyllisyyteen, vaan kaikessa kutsuu parannukseen. Jumala on hyvä ja armollinen.
      Kaikki sairaus on vihollisen tekoa. Joskus me olemme avanneet sille oven, joskus se on tullut luvatta. Pyhän Hengen johdatuksessa oleva rukoilija osaa erottaa missä mennään, eikä rupea kaivelemaan olemattomia.

      • Avauksessani mainitsemani ylipappi
        kyllä varmasti löysi kummasti tunnustettavaa vuoden varrelta.


      • EndTimes
        kalamos kirjoitti:

        Avauksessani mainitsemani ylipappi
        kyllä varmasti löysi kummasti tunnustettavaa vuoden varrelta.

        Mutta ylipappi meni majaan uhrin kanssa, niinkuin mekin menemme Kristuksen kanssa Isän eteen. Niin mekin olemme puhtaita, ei pelkästään oman parannuksentekemisen kautta, vaan koska uhri on täydellinen. Siinä nimessä, ja sen uhrin tähden, on meillä nyt tämä usko.
        Siksi, lahjaksi kun olette saaneet, niin lahjaksi antakaa.


      • Niko.
        EndTimes kirjoitti:

        Mutta ylipappi meni majaan uhrin kanssa, niinkuin mekin menemme Kristuksen kanssa Isän eteen. Niin mekin olemme puhtaita, ei pelkästään oman parannuksentekemisen kautta, vaan koska uhri on täydellinen. Siinä nimessä, ja sen uhrin tähden, on meillä nyt tämä usko.
        Siksi, lahjaksi kun olette saaneet, niin lahjaksi antakaa.

        Kirjoituksesi herätti ajatuksia, jotka tahdon jakaa tässä, ilman että tekisin omaa alotusta niistä. Sallittakoon se tähän.

        Vanhurskas Jumala ei voi katsoa syntiä läpi sormian ja antaa sitä anteeksi, ellei sitä ole maksettu täydestä hinnasta. Synti on teko, josta täytyy maksaa se palkka mikä siitä ainaisuudessa säädetty on, jos sitä palkkaa ei vaadittaisi, ei Jumala olisi vanhurskas ja oikeudenmukainen.
        Mutta Hän on.
        Hän vaatii synnista täyden palkan, se on maksettava aina täydellisesti ja kuten tiedämme, synnin palkka on kuolema.

        Tämän tähden Jumala antoi ainoan Poikansa, Hänet kärsimään lihassansa ja kuolemaan syyttömänä, sillä nyt Hän maksoi synnin mitä Hän ei koskaan tehnyt.
        Jos siissinun ja minun tekemä synti on nyt maksettu, olemme me siitä synnistä vapaat, eikä kuolemalla ole meihin mitään valtaa!

        Ei siis ylipappi mennyt kaikkeinpyhimpään sen tähden, että karitsa tahi kyyhkynen olisi ollut täydellnen, vaan sen tähden, että niistä synnin teoista oli maksettava kuolemalla.

        Hebralaisten liiton aikaan oli tapana kerran vuodessa kansan vanhimpien toimesta ottaa puhdas ja nuori karitsa, tarkemmin pukki, ja laskea kätensä sen päälle ja näin laskea rukouksess kansan tahattomat rikkomukset karitsan ylle. Karista laskettiin nyt syntitaakkaa kantaen erämaahan, leirin ulkopuolelle kuolemaan.

        Näin kävi 2000 vuotta sitten.
        Jumalan Karitsa sälytti päälensä kaikki kansan synnit ja Hänet laskettiin "erämaahan" kuolemaan midän edestämme.

        Anteeksi anto on vain Karistan veressä.
        Sen tähden synti ja synninteko on aina äärettömän vakava asia. Syntiselle, ihmiselle joka ei usko, se on ikäänkuin sidottuna häneen, hän elää synnissä ja sitä tehden.
        Mutta uskova on armahdettu Karistan tähden.
        Sen tähden on synti jonka uskova tekee, vielä vakavampi asia. Lankeamisessa on syytä pitää tilivälit Herran kanssa mahdollisimman lyhyinä, sillä hebrealaiskirje kirjoittaa, että synti joka totuudentuntoon päästyämme tahallansa tehdään on teko jolle ei anteeksiantoa ole.

        Synti jolle ei hyväksy Kristuksen maksua, vaan sitä halveksii, niin mikä sille maksuksi voisi koskaan enään käydä?

        Kääntyessämme pois pahoista töistämme, tekemällä niistä parannuksen ja uskomalla Jumalan Poikaan, Jumalan Karistaan, meille luetaan kaikki synnit maksetuiksi ja saamme olla niistä täydellisen vapaat, täydellisen vanhurskaat. Pysykäämme siis Hänessä ikuisesti, sillä vain Hänessä on Elämä.


      • EndTimes kirjoitti:

        Mutta ylipappi meni majaan uhrin kanssa, niinkuin mekin menemme Kristuksen kanssa Isän eteen. Niin mekin olemme puhtaita, ei pelkästään oman parannuksentekemisen kautta, vaan koska uhri on täydellinen. Siinä nimessä, ja sen uhrin tähden, on meillä nyt tämä usko.
        Siksi, lahjaksi kun olette saaneet, niin lahjaksi antakaa.

        Kuninkaallista papistoa edustavien tehtävänä
        on rukoilla öljyllä voidellen vakavasti sairaat.
        Tätä tehtävää varten heidän tulee valmistautua.
        Tunnustakaa siis toisillenne syntinne,
        vanhurskaan rukous voi paljon.


    • EndTimes

      Aamen Nikon tekstille:)

      Päästivät minut, Barabbaan!

      • Tuolla perusteella Barabbas saa vapauden.
        Ja hänestä tulee kuninkaallista papistoa.
        Ja hänellä on etuoikeus toimia tilanteessa,
        joka Jaakobin kirjeessä kuvataan.
        Mutta hänen tulee myös toimia sen ohjeistuksen mukaan,
        joka Jaakobin kirjeessä hänelle annetaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3237
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2957
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2465
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2293
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2199
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1753
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe