Elämä on ihan mukavaa

aikanaan

Tarkasti on elettävä, mutta olen terve, eikä mitään suurempia puutteita ole.
Koko taloudenhoito on vuosien varrella opittua, turha kaikessa on riisuttu pois.
Elämän on ollut sellaista keskivertoa suomalaista, aikanaan työssä ansaittu eläke ja säästetty velaton oma asunto.

Suurin ja tyydyttävin asia on se, että kaikki mikä minulla on, on aivan omaa ansiotani.
Nyt on menossa se elämän jälkiruoka, ilona lapsenlapset.
Kuntoa on alettava kohottamaan, että jaksaa omatoimisena pyhää Pietaria tapaamaan. En edes odota, kuin omatoimista elämän iltaa.

Yksi pieni asia olisi kiva olla toisin, mutta tähän ikään 65v. olen jo oppinut, siihen ei muutosta tule.

Elämä on valintoja, ainoa minkä tietää varmasti on se, miten valinnat ovat toimineet.
Sitkun elämään en ole osannut koskaan viettää, koska minulla ei ollut suurempia tavoitteita eikä rima ollut koskaan niin korkealla ette olisi sitä tavoittanut.
Jopa asunto tuli maksettua 11 vuodessa lienen se keskiverto aika kun ostin vain 56 neliötä ja yhdelle.
Lapset ovat aikuisia ja lapsenlapset kasvavat jotta kohina kuuluu. Eniten nautin siitä että minulla ei ole heidän suhteen mitään vastuullani.
Autan olemalla heidän kanssaan tarpeen vaatiessa ja meidän yhteisinä aikoina vain nautin tätä elämän jälkiruokaa...

Jaa köyhä: ole ja en ole.
Elän tulojeni mukaan, enkä haikaile sitä mihin ei tuloni riittäisi.
En anna muiden asettaa elämääni tavoitteita tai rajoja.
Ehkä kuitenkin ne lapsuuden eväät sieltä 1940-luvulta ovat ne tae hyvään elämään.
Ei ollut monia nyt jo itsestään selvyyksiä: sähköverkko rajoitti montaa tai ei ollut vielä keksitty tai ei kukaan omistanut kun ei ollut..
Kodinkoneet, autot, matkat. monet erilaiset vaatteet jne.

Tärkeintä oli puhtaus ja ehjät vaatteet, se ettei ollut nälkä eikä kotonaan palellut.
Elämä on hyvä ja rikas
Haikeinta on ollut luopua aina kohdallaan; paikkakunnasta, ajankohdasta ja ihmisistä.
Voi niitä lapsuuden kesiä ne olivat kuumia ja pitkiä.. Ajantaju oli silloin toinen, nyt kesä menee niin että vilahtaa, luonto tarjoaa lämpöisiä jopa kuumia ja kylmiä aikoja.
Luonnon rikkaus on meidän vuoden ajat jokaisella omat piirteensä eläimensä ja kasvinsa
Kuin taivas ja hanki Suomen.

Miksi nämä tulivat mieleen niin että niistä kirjoitan..
Tämä 15.2.2013 mahdollinen törmäys meteoriitin kanssa herätti ajatuksen siitä kuinka pieni tämä ihmisen elämän on ja jokainen meistä kohtaa yhden maailman lopun Omansa.
.

9

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellasta se

      mä elän kans tulojeni mukaan. koen olevani aika köyhä ja haikailen aika montaa asiaa. kämppää, vaatteita, puhtautta, ruokarahaa. dyykkaan ruokani kierrän kaverien nurkissa, kun ainoat tulot on alennettu toimeentulotuki silloin tällöin.

      miks täällä kirjoittelee niin moni joka ei ole köyhä? kaipasin viestiisi edes jotain rajapintaa köyhyyteen onhan se palstan aihe. muuten se oli ok ja hyvä että sulla menee paremmin kun köyhillä.

      • sellasta se

        oho olihan siellä noita pöyristyttäviä väitteitäkin.. sähköt autot ja matkat jne ovat itsestäänselvyyksiä? hyvä kun talven kylmyydestä köyhimmät selviää, ei tässä autoilla ajella ja matkoilla käydä. joskus on yövyttävä kylmissä lehtilaatikoissa, kylmissä varastoissa jne. no on siinä sateelta suojassa sentään ja pahimpia pakkasia pääsee pakoon kavereille tai julkisiin tiloihin.

        ei mulla ole sähköjä vesiä autoja ei mitään. iso reppu ja kassi joissa vähän vaatteita haalarit makuupussi randomit selviytymistarpeet ja läppäri. kaikki muu on pummattava muualta.


      • Valinta on sinun
        sellasta se kirjoitti:

        oho olihan siellä noita pöyristyttäviä väitteitäkin.. sähköt autot ja matkat jne ovat itsestäänselvyyksiä? hyvä kun talven kylmyydestä köyhimmät selviää, ei tässä autoilla ajella ja matkoilla käydä. joskus on yövyttävä kylmissä lehtilaatikoissa, kylmissä varastoissa jne. no on siinä sateelta suojassa sentään ja pahimpia pakkasia pääsee pakoon kavereille tai julkisiin tiloihin.

        ei mulla ole sähköjä vesiä autoja ei mitään. iso reppu ja kassi joissa vähän vaatteita haalarit makuupussi randomit selviytymistarpeet ja läppäri. kaikki muu on pummattava muualta.

        Tuo on oma valintasi.
        Humalassa ei oteta edes yömajaa, valinta on kaikin puolin vain sinun.

        http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html#tavaroidenomistus
        Kun vertaa 1976 ja 2006 aukenee mistä on kyse.
        Ei todella ollut 1976 taloudessa noista kuin pesukone ja mustavalkoinen Tv hankinta vuodet juuri tuo 1976.

        2006 keskiverroista en omaa Autoa Veneitä matkailuautoa/vaunua venettä lankapuhelinta..

        Tilastollista keskivertoa tutkiessa on
        ruuan osuus 12,2 % tuloista.
        Asumisen 26,9 %.
        Kun Toimeentulotuki laskee ruokaan 48 % tuesta, tuen ollessa nyt tuo 477 €/kk
        Tilastokeskuksen 1049, 4€/kk ravinto menoja verrattaessa ei asumistukea enää saa, koska oma vastuu on noilla tuloilla 587 €.


      • Olet tasan itse
        sellasta se kirjoitti:

        oho olihan siellä noita pöyristyttäviä väitteitäkin.. sähköt autot ja matkat jne ovat itsestäänselvyyksiä? hyvä kun talven kylmyydestä köyhimmät selviää, ei tässä autoilla ajella ja matkoilla käydä. joskus on yövyttävä kylmissä lehtilaatikoissa, kylmissä varastoissa jne. no on siinä sateelta suojassa sentään ja pahimpia pakkasia pääsee pakoon kavereille tai julkisiin tiloihin.

        ei mulla ole sähköjä vesiä autoja ei mitään. iso reppu ja kassi joissa vähän vaatteita haalarit makuupussi randomit selviytymistarpeet ja läppäri. kaikki muu on pummattava muualta.

        sotkenut asiasi tuohon malliin joten turha valittaa. Missä olit silloin kun muut ikäisesi panostivat koulunkäyntiin. Entä silloin kun nuo samat etsivät itselleen työn ja alkoivat elää omillaan. Monet perustivat perheen, tekivät lapsia ja myös velkaa ostaakseen talon tai asunnon perheelleen. Mitä sinä kaikkina aikoina noina aikoina oikein teit? VETELEHDIT tekemättä itsesi hyväksi mitään. Maksat nyt siitä etkä tule siitä pskasta enää koskaan nousemaan. Taas yksi täysin turha elämä monen muun samanlaisen lisäksi.


    • Hymyä pukkaa

      Olipa kauniisti kirjoitettu:)
      Olet oivaltanut elämän tarkoituksen, toisin kuin moni muu.

      Lämpimät halaukset ja onnea elämääsi.

      • 2+19

        Helppohan se on hymyillä ja kirjoitella "kauniita" köyhyys-palstalle, kun ei ole köyhä.


      • ap. aikanaan
        2+19 kirjoitti:

        Helppohan se on hymyillä ja kirjoitella "kauniita" köyhyys-palstalle, kun ei ole köyhä.

        No siinä se taas oli. Sisäluku taitoa.

        " Jaa köyhä: ole ja en ole.
        Elän tulojeni mukaan,
        enkä haikaile sitä mihin ei tuloni riittäisi.

        En anna muiden asettaa elämääni > tavoitteita tai > rajoja.

        Ehkä kuitenkin ne lapsuuden eväät sieltä 1940-luvulta ovat ne tae hyvään elämään.
        Ei ollut monia nyt jo itsestään selvyyksiä

        montaa tai ei ollut vielä keksitty
        tai ei kukaan omistanut
        kun ei ollut..

        Kodinkoneet, autot, matkat. monet erilaiset vaatteet jne."

        > turha kaikessa on riisuttu pois.
        Silti ei ole syytä valittaa tai vaatia, koska ei ole.

        http://areena.yle.fi/tv/1744368
        http://yle.fi/elavaarkisto/index.html = SUOSITTELEN tutkimaan ja lukemaan tuolta tavallisesta arkipäivästä ja elämästä.

        Säälittää tuo täydellinen tyhmyys ja tietämättömyys joka poikii vain kateutta.


    • rikas.

      Suomessa ei ole köyhiä!

      Joka toinen aikuinen on ylipainoinen ja lapsista joka viides ekaluokkalainen on ylipainoinen, joten mitään köyhää Suomen kansa ei todellakaan ole, jos on varaa syödä itsensä lihavaksi. Lihottava hiilarimättö on todella kallista ja sitä ei työtön tai "köyhä" todellakaan voi ostaa, joten tässä ruoka on muka kallista on nyt jotain muuta takana kuin ihmisten köyhyys. Esim. sipsipussin, keksipaketin, karkkipussin tai jäätelöpaketin hinnalla saa pari kiloa juureksia jne... Ihmiset haluavat kaiken olevan ilmeisesti lähes ilmaista, jotta voisivat laittaa rahansa johonkin ihan muuhun kuin kunnon ruokaan. Esim. ... mihin?

      Ja "köyhäkin" voi syödä hyvin. Kotimaisten juuresten, kasvisten, vihannesten, herneiden, papujen, linssien, kananmunien ja pakastevihannesten kilohinta on samaa luokkaa makaronin tai riisin kanssa. Broileri (osta ehdottomasti maustamatonta), silakka tai jauheliha pyörii samoissa hintaluokissa jauhomössömakkaran kanssa. Maustamaton täysrasvainen jogurtti on edullisempi kuin verensokeria nopeasti kohottava sokerijogurtti.

      Keitot, laatikot, sosekeitot, pataruuat, pyörykät ja kastikkeet ei kalliiksi tule. Juureksia, hedelmiä ja kasviksia ostetaan sesongin mukaan. Ainakin Turun torilta saa edullisemmin kuin marketista. Makua saa tomaattipyreellä, tomaattimurskalla, sipulilla, valkosipulilla, kermalla, juustolla sekä merisuolalla. Marjat mätänee Suomen metsiin, samoin kuin sienetkin. Kalaa saa edullisemmin, jos sille osaa tehdä muutakin kuin kypsentää. Ja netistä taatusti löytää ohjetta perkaamiseen. Täysjyväleivän voi leipoa itse, kun taikinan tekoon ei varttia kauempaa mene. Ja kaikki leivonnaisetkin voi tehdä itse juhla- ja herkkupäiviin. Voipaketin hinta on tarjouksessa pari euroa ja jos nyt ei palatolkulla leipää puputa eikä edes kannata, niin rasia kestää päivistä viikkoihin. Ja aina on joku juusto tarjouksessa reilusti alle kympin kilo. D-vitamiini maksaa 10€ per vuosi, kun sen tilaa esim. iHerbistä..

      Tilastojen mukaan Suomessa käytetään vähiten rahaa ruokaan kaikkeen muuhun verrattuna. Ja jopa ei viljaa sietävät voivat syödä yhtä edullisesti kuin viljaa sietävät, koska viljasta ei lähde nälkä ja näinollen hinta/laatu/ravintoaineet ei ole kohdallaan, vaan köyhän ei edes kannata syödä leipää, muuta kuin itse tehtynä.

      Ja ulkona liikkuminen ja retkeily ei maksa yhtään mitään. Ja siitähän lapsetkin tykkää. Puistoja, luontopolkuja, metsiä ja rantoja Suomessa riittää. Syksyllä saa omenoita ihan ilmaiseksi, kun vaan hakee. Puutarhamarjojakin saa halvalla, kun menee itse ne poimimaan. Lisäksi luonnossa on paljon ruokaa, jota voi kerätä ja syödä esim. nokkonen, vuohenputki, voikukka jne...

      Joten ihan turha aina vedota köyhyyteen, että sen takia sain tyyliin itseni lihotettua yli 100 kiloiseksi tai 5-vuotiaani lihotettua 60-kiloiseksi, kun fakta on ihan jotain muuta!

      Ruokajono: Suurin osa asiakkaista tupakoi ja käyttää alkoholia säännöllisesti ja jopa turhankin runsaasti. Jonossa sitten pariskunnat ovat peräkkäin, jotta saavat tupla-annoksen ruokaa, niin voivat nekin vähät roposet laittaa tupakkaan ja alkoholiin, mikä menisi ilman ruokajonon ilmaisjakelua ruokakauppaan. Lisäksi ainakin Turussa nämä samat ruokakassien hakijat kiertävät kaikki kaupungin paikat joka viikko, joissa jaetaan ruokaa eli mahtaako mennä naapurille myyntiin? Mediassa kuvaaja yrittää epätoivoisesti sieltä ruokajonosta sen ihan oikeasti köyhän eläkeläisen (jolle lääkäri on määrännyt joka vaivaan kallista lääkettä ja aivan turhaan) löytää haastateltavaksi, jotta nälkä Suomessa olisi uskottavaa. Tupakka-askin hinnalla saa kilon lihaa, kalaa tai monta kiloa kotimaisia kasviksia tai juureksia. Suomessa sosiaaliturva kyllä maksaa asumiskulut, kohtuulliset terveyskulut, ruuan ja vaatteetkin, joten kukaan ei täällä kuole nälkään eikä edes palele. Tosin Helsingin seudulla asuntotilanne on varsin hankala muuhun Suomeen verrattuna. Turussa Karderoopi lahjoittaa sossun lappua vastaan vaatteita, kenkiä, kodin tekstiileitä jne... "köyhille", jos ei ole rahaa/halua mennä kirpputorille ostamaan jopa ihan uusia vaatteita muutamalla eurolla. Itse lahjoitan kaiken minulle turhan karderoopiin. Mutta tällä hetkellä haluavat vain ja ainoastaan isoja vaatteita eli ylipainoisten vaatteita, kun muuta vaatetta on jo liikaakin. Olen kokoa 40. Eli "köyhä" suomessa on ylipainoinen.

      Ja niitä kersojakin voisi tehdä hiukan vähemmän.

      Tuntuu, että uusavuttomuus ja kateus kukoistaa.

      • ei edes silmät liiku

        Jos olisi tutkinut aihetta josta kirjoitat olisi sullakin silmät tehneet liikettä siellä korviesi välissä, MUTTA ei sulla liiku edes silmät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe