Miksi ripariin jos vain 15 prossaa nuorista uskoo?

Et kyllä

Miksi niin monet nuoret menevät kiltisti kirkon rippikouluun, vaikka asiaan uskomisen tilanne on Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisun mukaan tätä nykyä (tai oli vuonna 2011) esimerkiksi 15-29 -vuotiaiden keskuudessa tällainen (http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/E263C7D8B306DB22C2257A9B002C24EA/$FILE/Haastettu%20kirkko.pdf#page=11 , sivu 44):

Uskon kristinuskon opettamaan Jumalaan 15 %, Uskon Jumalaan, joskin varsin eri tavalla kuin kirkko opettaa 18 %, En oikein tiedä, uskonko Jumalaan vai en 18 %, Epäilen Jumalan olemassaoloa 9 %, En usko Jumalan olemassaoloon 34 % ja Ei osaa/halua sanoa 6 %.

Siis vain 15 prosenttia nuorista uskoo ev.lut. ja muiden krisillisten kirkkojen opettamaan Jumalaan. Jollain lailla Jumalaan uskovien määrä (33 %) on pienempi kuin niiden, jotka eivät usko Jumalan olemassaoloon (34 %).

Eikös sitä voisi astua 15-29-vuotiaiden elämään myös ilman riparia? Olisiko se niin kauhea skandaali, jos jättäisi väliin? Ja varsinkin konfirmaation, jossa ääneen vakuutetaan uskoa sellaiseen mitä suurin osa ei todellakaan usko. Miksi nuoria nöyryytetään vanhanaikaisiin henkisiin riitteihin? Miksi suostua moiseen pelleilyyn?

241

5832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et kyllä

Olis myös tilastoja siitä, miten ihmiset, vanhemmat itse käyvät kirkoissa jumalanpalveluksissa. Aika harvat käyvät edes muutaman kerran vuodessa.

Näin ollen koululaisille annetaan kouluissa virheellinen kuva siitä, mikä asema uskonnnolla on suomalaisessa yhteiskunnassa. Monen oppilaan tilanne on se, että koti on ei-uskonnollinen, mutta koulussa saa käsityksen kuin oma perhe olisi jotenkin poikkeava, vaikka perhe on normaali ja koulun antama kuva uskonnon asemasta ja merkityksestä on liioitteleva.

Kai se on aikamoista "lähetystyötä", jos pappi käy jopa kerran viikossa tai joka toinen viikko pitämässä koulussa uskonnollisen päivanavauksen ja (lähes) koko koulu raijataan jopa 4 kertaa vuodessa jumalanpalvelukseen kirkkoon?!

Oppilas itsekin ja vähän vanhempansa - ja lukiolainen - voitvaikuttaa tähän! Rehtorikin myös hän voisi lopettaa koko pelleilyn milloin vain. Uskonnon harjoittaminen ei kuulu koulun lakisääteisiin tehtäviin! Se on vain ikivanha perinne, joka itse asiassa rikkoo nykyistä aika uutta perustuslakia.

Mitä jos oppilaskunnat alkaisivat puuttua asiaan?

• riparin käynyt

No siis useimmat käyvät riparin vain sen rahan takia, mitä siitä saa ja tietenkin leirin takia.

• pädäbummm
        riparin käynyt kirjoitti:

No siis useimmat käyvät riparin vain sen rahan takia, mitä siitä saa ja tietenkin leirin takia.

Ei kukaan mene riparille leirin takia, siinä toivossa, että olisi "hauskaa" kaikki ne menevät vain rahan takia.

• Turhuutta
        pädäbummm kirjoitti:

Ei kukaan mene riparille leirin takia, siinä toivossa, että olisi "hauskaa" kaikki ne menevät vain rahan takia.

Itseasiassa minä menin leirin takia ja etsimään uusia kavereita, en todellakaan minkään rahan takia. Onhan se mopo (johon siis rahaa tällä hetkellä tarvitsen) mukava ajatus, mutta vielä parempi jos saan ITSE kerättyä rahat siihen.

• nikke699
        Turhuutta kirjoitti:

Itseasiassa minä menin leirin takia ja etsimään uusia kavereita, en todellakaan minkään rahan takia. Onhan se mopo (johon siis rahaa tällä hetkellä tarvitsen) mukava ajatus, mutta vielä parempi jos saan ITSE kerättyä rahat siihen.

jos painikavereita etsit niin täältä löytyy ;)

• naumisiinmeno houkuttaa

Jos ei ole käynyt rippikoulua eikä kuulu seurakuntaan niin ei voi mennä kirkollisiin naimisiin. Se kai on yksi niistä suurimmista syistä....

• vittul
        Turhuutta kirjoitti:

Minä kävin kanssa ihan sen takia, koska oli hauskaa. Meillä oli talviripari ja ihan törkeän hyvä ryhmähenki.

Rahaa ei rippilahjaksi tullut, koska suku on persaukinen. Kakkua sai silti.

• huufi
        vittul kirjoitti:

Minä kävin kanssa ihan sen takia, koska oli hauskaa. Meillä oli talviripari ja ihan törkeän hyvä ryhmähenki.

Facebookiin on avattu uusi kirkollinen sivu nuorille, jossa voi keskustella myös ripareista. Siellä saattaa saada myös vastauksia :)
        https://www.facebook.com/verkonpaino?fref=ts

• . . . .

Rippileirillä oli ainakin itellä tosi hauskaa. Tulin kaikkien kanssa toimeen jne. Rippikoulussahan (ainakin meillä) puhuttiin Jumalaan uskomisesta ja muistakin tärkeistä jutuista... Kantsii käydä rippikoulu, mulle ainakin jäi sieltä hyviä muistojaa. Ja lisäksi, meille ainakin korostettiin, ettei tarvitse osallistua konfirmaatioon jos usko/halua.

• kettas

Aivan niin! Täysin samaa mieltä olen. Olen itse tänä kesänä menossa riparille ja en yhtään haluaisi, mutta mekon, kakun syönnin ja lahjojen ja tietenkin suvun painostuksen takia menen. Tuo oppilaskunta juttu oli ihana idea. Aijonkin heti koulujen alettua ehdottaa sitä rehtorillemme!

• p***apuhetta
        pädäbummm kirjoitti:

Itse olen menossa pääosassa leirin takia. Rahat on pelkkä sivuseikka. Pärjäisin hyvinkin ilman niitä rahoja.

• Rahan takia.

Rahan takia.

• Todellakin toivon!!

Ei ei ei ehei! Ensinnäkin Koulussa pastorin, kirkkoherran tai kanttorin pitämät hartaudet, tilaisuudet, tai aamunavaukset eivät missään nimessä ole lähetystyötä! Lähetystyö on kuulkaas aivan eri asia! Lähetystyötä on esimerkiksi Afrikan maissa ihmisten auttaminen. Lähetystyöntekijät auttavat köyhiä, kodittomia ja sairaita. Esimerkiksi kirkon ulkomaanapu toimii auttajana Afrikassa.

Toiseksi koulussa annettava normaali uskonnonopetus on hyödyllistä ja mielenkiintoa täynnä! Varsinkikin yläaste - aikana 7. Luokalla uskonnossa tutustutaan erityisesti kaukoidän uskontoihin, niiden tapoihin ja kulttuureihin.

Kun synnyimme tähän maailmaan, meidät kastettiin seurakuntamme jäseniksi. Meidät armahdettiin ja kaikki saivat armon, hyvyyden ja paikan tässä valtakunnassa lahjaksi Jumalalta. Tarkoitus ei ole pakottaa, vaan automaattisesti meistä jokainen sai syntinsä anteeksi. Myöhemmin koulun uskonnon opetuksen on vain tarkoitus vahvistaa uskoamme ja kertoa meille enemmän uskonnostamme. Se on erittäin viisas ja tarkkaan mietitty järjestelmä. Elämässä Jumala johdattaa meitä, mutta meillä on oikeus ja velvollisuus omiin valintoihimme, olivatpa ne sitten viisaita tai harkitsemattomia. Rukoilemalla saamme yhteyden Jumalaan ja hän kuulee meitä, siten voimme pyytää johdatusta ja oikeita valintoja elämäämme. Meille on myös hyväksi välillä pysähtyä miettimään elämää ja muistaa kiittää Jumalaa siitä kaikesta hyvästö mitä olemme saaneet, nähneet ja kokeneet.
        Vaikka joskus meillä jokaisella voi olla kamalan paha olo, voi pyytää lohdutusta ja kongreettiseesti itkeäsurut pois. Joskus varmasti jokainen pohtii, että miksi maailmassa sitten on niin paljon pahaa? Pahaa on, jotta ymmärtäisimme ja erottaisimme selkeästi hyvän pahasta ja jotta näkisimme rajat selkeinä. Sen tarkemmin en sitä itsekään tiedä, mutta niin kuin monet filosofit ovat jo todenneet: Maailma ei ole täydellinen, eikö tule koskaan olemaankaan. Vaikka ihminen on nero ja keksii monia keksintöjä, ne eivät tee maailmasta sen onnellisemaa paikkaa asua. Yleisimmin ne saastuttavat luontoa, joten eläimiä kuolee, kasveja kuolee, ravintoketjut menevät sekaisin ja happi vähenee ja jäätiköt sulaa! Mutta ei hätää, voimme pelastaa maailman tältä, jos mahdollisimman moni kantaa kortensa kekoon ja pyrkii omalta osaltaan olemaan tuhlaamatta vaatteita, ruokaa, tavaroita, ei osta mitään turhaa, ei roskaa luontoa ja pyrkii ajattelemaan maailmaa kokonaisuutena, edes vähän!

• ;);)
        naumisiinmeno houkuttaa kirjoitti:

Jos ei ole käynyt rippikoulua eikä kuulu seurakuntaan niin ei voi mennä kirkollisiin naimisiin. Se kai on yksi niistä suurimmista syistä....

Itselläni ois ollu tänä kesänä ripari, jos olisin mennyt mutta en mennyt. Siinä oot oikeassa, että en voi mennä naimisiin kirkossa, mutta häät voi pitää kirkossa. Silloin jos ei kuulu kirkkoon eikä ole käynyt rippikoulua, niin naimisiin voi mennä maistraatissa ja häät pitää kirkossa. Silloin kirkossa on sama seremonia, kun olisi silloinkin, jos menisi naimisiin kirkossa. Ainut mikä on eri asia, on se, että oikasti pari on virallisesti naimisissa jo ennen hääjuhlaa. Vieraat eivät edes huomaa eroa, jos heille ei ole aikaisemmin kerrottu.

• lololololololoololol
        pädäbummm kirjoitti:

Ihan tiedoks että itse meen sen leirin ja rahan takia ja vaikka en saiskaan rahaa menisin leirin takia silti...

• jeah
        p***apuhetta kirjoitti:

Itse olen menossa pääosassa leirin takia. Rahat on pelkkä sivuseikka. Pärjäisin hyvinkin ilman niitä rahoja.

Sama täällä(:

• pffft... bitch pleasw
        Todellakin toivon!! kirjoitti:

Ei ei ei ehei! Ensinnäkin Koulussa pastorin, kirkkoherran tai kanttorin pitämät hartaudet, tilaisuudet, tai aamunavaukset eivät missään nimessä ole lähetystyötä! Lähetystyö on kuulkaas aivan eri asia! Lähetystyötä on esimerkiksi Afrikan maissa ihmisten auttaminen. Lähetystyöntekijät auttavat köyhiä, kodittomia ja sairaita. Esimerkiksi kirkon ulkomaanapu toimii auttajana Afrikassa.

Toiseksi koulussa annettava normaali uskonnonopetus on hyödyllistä ja mielenkiintoa täynnä! Varsinkikin yläaste - aikana 7. Luokalla uskonnossa tutustutaan erityisesti kaukoidän uskontoihin, niiden tapoihin ja kulttuureihin.

Kun synnyimme tähän maailmaan, meidät kastettiin seurakuntamme jäseniksi. Meidät armahdettiin ja kaikki saivat armon, hyvyyden ja paikan tässä valtakunnassa lahjaksi Jumalalta. Tarkoitus ei ole pakottaa, vaan automaattisesti meistä jokainen sai syntinsä anteeksi. Myöhemmin koulun uskonnon opetuksen on vain tarkoitus vahvistaa uskoamme ja kertoa meille enemmän uskonnostamme. Se on erittäin viisas ja tarkkaan mietitty järjestelmä. Elämässä Jumala johdattaa meitä, mutta meillä on oikeus ja velvollisuus omiin valintoihimme, olivatpa ne sitten viisaita tai harkitsemattomia. Rukoilemalla saamme yhteyden Jumalaan ja hän kuulee meitä, siten voimme pyytää johdatusta ja oikeita valintoja elämäämme. Meille on myös hyväksi välillä pysähtyä miettimään elämää ja muistaa kiittää Jumalaa siitä kaikesta hyvästö mitä olemme saaneet, nähneet ja kokeneet.
        Vaikka joskus meillä jokaisella voi olla kamalan paha olo, voi pyytää lohdutusta ja kongreettiseesti itkeäsurut pois. Joskus varmasti jokainen pohtii, että miksi maailmassa sitten on niin paljon pahaa? Pahaa on, jotta ymmärtäisimme ja erottaisimme selkeästi hyvän pahasta ja jotta näkisimme rajat selkeinä. Sen tarkemmin en sitä itsekään tiedä, mutta niin kuin monet filosofit ovat jo todenneet: Maailma ei ole täydellinen, eikö tule koskaan olemaankaan. Vaikka ihminen on nero ja keksii monia keksintöjä, ne eivät tee maailmasta sen onnellisemaa paikkaa asua. Yleisimmin ne saastuttavat luontoa, joten eläimiä kuolee, kasveja kuolee, ravintoketjut menevät sekaisin ja happi vähenee ja jäätiköt sulaa! Mutta ei hätää, voimme pelastaa maailman tältä, jos mahdollisimman moni kantaa kortensa kekoon ja pyrkii omalta osaltaan olemaan tuhlaamatta vaatteita, ruokaa, tavaroita, ei osta mitään turhaa, ei roskaa luontoa ja pyrkii ajattelemaan maailmaa kokonaisuutena, edes vähän!

Only dragons are real you know. Gays believe in "god" or "jesus"

• 2sss
        riparin käynyt kirjoitti:

olen ateisti ja kävin riparin vaan rahan takia joo tiedetään olen ahne :D

• yhedga354twgrfsd35
        vittul kirjoitti:

http://j.gs/2v58

• Jarmo Kokkonen

Vastaavasti useiden tutkimusten mukaan noin 90% nuorista ja heidän vanhemmistaan pitää rippikouluaikaa erittäin myönteisenä kokemuksena. Vanhempien mukaan nuoret aikuistuvat riparin aikana huomattavasti. Nuorten itsensä mukaan riparilla on erityisen hauskaa ja helppo olla oma itsensä. Eikö tällaisilla asioilla ole merkitystä? Riparilla on helppo keskustella aroistakin asioista. Eikö niin, että nuorilla on tällaisia yhteisöjä ihan liian vähän?

Kirkossa ketään ei pakoteta uskomaan mihinkään. Vapaus vallitsee. Usko on aina Jumalan vaikutusta ihmisessä, ei toisten ihmisten. Aika moni kommentoi rippikouluaikaa myönteisenä myös uskonnon näkökulmasta: "opin hiljentymään ja rukoilemaan."

Riparin väliin jääminen ei ole mikään skandaali, tietenkään.

• Mirka ... .........

""Kirkossa ketään ei pakoteta uskomaan mihinkään. ""

- Kirkko osaa ja hallitsee herkkäuskoisten lasten ja nuorten manipuloinnin/aivopesun.

- Pelkästään ripari lisää nuorten uskoa lähes 50%. Ripari on hyvä pisnes kirkolle, joka panostaa tulevaisuuteen.

- Älkää olko sinisilmäisiä riparin suhteen. Kirkko ei tarjoa ilmaisia aterioita.

Kannatan uskonnoille 21v ikärajaa.

• 97-tyttö
        Mirka ... ......... kirjoitti:

- Kirkko osaa ja hallitsee herkkäuskoisten lasten ja nuorten manipuloinnin/aivopesun.

- Pelkästään ripari lisää nuorten uskoa lähes 50%. Ripari on hyvä pisnes kirkolle, joka panostaa tulevaisuuteen.

- Älkää olko sinisilmäisiä riparin suhteen. Kirkko ei tarjoa ilmaisia aterioita.

Miten uskonnolla voi olla ikäraja? Minä uskon Kolmiyhteiseen Jumalaan ja tulin uskoon/uskonvarmuuteen vasta n.3kk konfirmaation jälkeen ja voin aivan rehellisesti sanoa että minun riparilla ei ainakaan mitenkään manipuloitu tai aivopesty, meille vain esiteltiin ja kerrottiin kristinuskosta tarkemmin kuin koulussa on ikinä minulle kerrottu ja samalla käytiin muitakin elämän 'tärkeitä' asioita .Muistan yhden asian hyvin joka käytiin rippileirillä läpi ; millaisen kumppanin tyttö/nainen tai poika/mies haluaisi. Esille tuuli mm.Avoimen, rakastavan, hygieniasta huolehtivan yms.
        Ja kirkko ei aivopese , seurakunnan työntekijät vain toivovat että jokainen ottaa vastaan Pyhältä hengeltä uskon kolmiyhteiseen Jumalaan. Ja kirkko tajoaa ilmaisia aterioita kyllä mm. kirkkokahvit ovat ilmaisia :)

• kkk
        97-tyttö kirjoitti:

Miten uskonnolla voi olla ikäraja? Minä uskon Kolmiyhteiseen Jumalaan ja tulin uskoon/uskonvarmuuteen vasta n.3kk konfirmaation jälkeen ja voin aivan rehellisesti sanoa että minun riparilla ei ainakaan mitenkään manipuloitu tai aivopesty, meille vain esiteltiin ja kerrottiin kristinuskosta tarkemmin kuin koulussa on ikinä minulle kerrottu ja samalla käytiin muitakin elämän 'tärkeitä' asioita .Muistan yhden asian hyvin joka käytiin rippileirillä läpi ; millaisen kumppanin tyttö/nainen tai poika/mies haluaisi. Esille tuuli mm.Avoimen, rakastavan, hygieniasta huolehtivan yms.
        Ja kirkko ei aivopese , seurakunnan työntekijät vain toivovat että jokainen ottaa vastaan Pyhältä hengeltä uskon kolmiyhteiseen Jumalaan. Ja kirkko tajoaa ilmaisia aterioita kyllä mm. kirkkokahvit ovat ilmaisia :)

Entä kirkon murhat historiassa ja sellaisen tiedon levittäminen että homous on väärin?

• sdkmsnsjfnka
        kkk kirjoitti:

Entä kirkon murhat historiassa ja sellaisen tiedon levittäminen että homous on väärin?

En muutamasta opillisesta asiasta johtuen halua kuulua luterilaiseen kirkkoon, mutta vastataan kuitenkin.

Kirkon murhat on keskiajalla katolilaisten tekoja kuten inkvisitio ja ristiretket, niistä syyttäminen on sama asia kuin syyttäisi ateisteja kommunistien rikoksista tai saksalaisia natseista.

"Homous on väärin"-tiedon levittämisestä minun rippileirilläni ei noin sanottu, mutta raamatussa sanotaan.

• 97-tyttö
        kkk kirjoitti:

En tiedä mitä tarkoitat murhilla juuri kirkon historiassa mutta raamattu ei sano että homous olisi väärin vaan homoilu eli siis se että on kiinnostunut samaa sukupuolta olevasta ihmisestä ei ole väärin Jumalan kasvojen edessä vaan se että esim. suuteleminen samaa sukupuolta olevaa henkilöä on Raamatun mukaan Jumalan silmissä väärin.

• mmm18
        97-tyttö kirjoitti:

En tiedä mitä tarkoitat murhilla juuri kirkon historiassa mutta raamattu ei sano että homous olisi väärin vaan homoilu eli siis se että on kiinnostunut samaa sukupuolta olevasta ihmisestä ei ole väärin Jumalan kasvojen edessä vaan se että esim. suuteleminen samaa sukupuolta olevaa henkilöä on Raamatun mukaan Jumalan silmissä väärin.

Olen lukenut raamatun kannesta kanteen ja siinä sanotaan että mies joka on toisen miehen kanssa niinkuin naisen kanssa ollaan on välittömästi surmattava.

• nikke699
        97-tyttö kirjoitti:

vitun 97 aivopesty paska. kirkko ja uskonnot yleensä ovat pelkkää kuraa.

• samppasm88
        97-tyttö kirjoitti:

hohohohoho pikku tyttö. tarvitset kaksin keskeistä opetusta. SEKSUAALISESTI

• Rawr1
        97-tyttö kirjoitti:

Eikös Juudas suudellut Jeesusta? Perusasiat haltuun ;)

• Jahassss123
        Rawr1 kirjoitti:

Eikös Juudas suudellut Jeesusta? Perusasiat haltuun ;)

Jos en ihan väärässä ole, Jeesuksen aikaan oli ihan normaalia että miehet suutelivat toisiaan, mutta se ei siis todellakaan ollut mitään seksuaalista. Isät suutelivat aikuisia poikiaan ja näin.

• pimpsa..
        mmm18 kirjoitti:

Olen lukenut raamatun kannesta kanteen ja siinä sanotaan että mies joka on toisen miehen kanssa niinkuin naisen kanssa ollaan on välittömästi surmattava.

Miten miehen kanssa voi olla niinkuin naisen kanssa ollaan?

• taivaaseen
        Mirka ... ......... kirjoitti:

Usko tulee kuulemisesta.
        Mitä pahaa siinä on jos pääset kuoltuasi taivaaseen?
        Ei kai kukaan oikeasti halua helvettiin ikuisesti?

• TODELLAKI
        kkk kirjoitti:

murhista en tiedä, selitit varmaankin jostain kivikautisista murhista, joita ei loppujen lopuksi sitten koskaan tapahtunutkaan. Ja mitä homouteen tulee, "homous on väärin" -mielipiteen antoi POLIITIKKO, eikä kukaan KIRKON TYÖNTEKIJÖISTÄ, PAPEISTA TAI PIISPOISTA.

• hfghfghfghfj
        taivaaseen kirjoitti:

Usko tulee kuulemisesta.
        Mitä pahaa siinä on jos pääset kuoltuasi taivaaseen?
        Ei kai kukaan oikeasti halua helvettiin ikuisesti?

No huoh.. en haluis jos se olis totta.. //en usko!

• Et kyllä

Kyllä, leirimahdollisuuksia on liian vähän tai niistä ei tiedetä riittävästi. Kirkko iskee tuohon sosiaalisuuden rakoon, ja kirkon taka- tai etuajatuksena on "lähetyskäsky" (jota myös opetellaan rippikoulussa, joissakin jopa ulkoa).

On kuitenkin monia nuorisojärjestöjä, Luonto-Liitto, SPR, Lapset leirille, urheiluseurat jne. sekä Protu, jotka tarjoavat leirejä. Kulttuuri varmaan muuttuu, mutta hitaasti ja pienellä viiveellä.

• Ghghjjm

No ite meen riparille vaan sen takia että saan siitä ihan törkeesti massii. Kaikki jumalaan liittyvä ärsyttää minua suuresti. Uskovaiset ovat mielestäni assburgereita.

• Poika -95
        Ghghjjm kirjoitti:

No ite meen riparille vaan sen takia että saan siitä ihan törkeesti massii. Kaikki jumalaan liittyvä ärsyttää minua suuresti. Uskovaiset ovat mielestäni assburgereita.

Eli joo nuoret ei usko koska se ei ole muodikasta/modernia.LoL.Omalla kohalla uskon takia edes 10 vuoden koulukiusaaminen ei tunnu miltään,ja ihan normi -95 poika olen en mikään outo/mummon kanssa asuva fail jätkä,asiat vaan meni vähän huonommin mutta aina illalla rukoilin ja kiitin jumalaa kaikesta ja ei ikinä tuntunut mitenkään erityisen pahalta.Yläkoulussa pari kertaa kusi päivä niin pahasti että joku ei-uskovainen olisi varmaan harkinnu itsemurhaa itellä ei oo tullu mieleenkään...Eli jos lasket ikuisen elämän taivaan paratiisi paikassa kavereiden varaan niin Voivoi.En suakaan tuomitse siis,voit tappaa vaikka 10 tyyppiä ja raiskata äitis ja jos sen jälkeen vankilassa uskot sydämestäsi että jumala on luonut sut ja jeesus kuoli about 2000 vuotta sitten sen takia että sä pääset synnit anteeksi annettuina taivaaseen,niin sä myös pääset.ja tämä lg wp7 puhelin taisi raiskata ton kun oikeinkirjoituksen...

• Hooiiohoi
        Poika -95 kirjoitti:

Eli joo nuoret ei usko koska se ei ole muodikasta/modernia.LoL.Omalla kohalla uskon takia edes 10 vuoden koulukiusaaminen ei tunnu miltään,ja ihan normi -95 poika olen en mikään outo/mummon kanssa asuva fail jätkä,asiat vaan meni vähän huonommin mutta aina illalla rukoilin ja kiitin jumalaa kaikesta ja ei ikinä tuntunut mitenkään erityisen pahalta.Yläkoulussa pari kertaa kusi päivä niin pahasti että joku ei-uskovainen olisi varmaan harkinnu itsemurhaa itellä ei oo tullu mieleenkään...Eli jos lasket ikuisen elämän taivaan paratiisi paikassa kavereiden varaan niin Voivoi.En suakaan tuomitse siis,voit tappaa vaikka 10 tyyppiä ja raiskata äitis ja jos sen jälkeen vankilassa uskot sydämestäsi että jumala on luonut sut ja jeesus kuoli about 2000 vuotta sitten sen takia että sä pääset synnit anteeksi annettuina taivaaseen,niin sä myös pääset.ja tämä lg wp7 puhelin taisi raiskata ton kun oikeinkirjoituksen...

Niin, siis 10-kertainen murhamies pääsee oikein uskomalla "taivaan iloihin" "iankaikkisesti", mutta uskonsa menettäneet murhattujen uhrien omaiset joutuvat hevetin kauhuihin ikuisiksi ajoiksi uskon puutteen vuoksi...

Olisko tämä liian hyvää/pahaa ollakseen totta? Uskomatonta, että jotkut voivat tuollaista fantasioida ja hekumoida ja uhrata ainutlaatuista elämäänsä tuollaiseen.

OIkea elämä on ainutlaatuinen ja ainutkertainen ja siihen kuuluu jatkuvaa muutos, kehitys, elämänkaari nousuinne ja laskuineen. ajatus oman itsen ja navan iankaikkisuudesta on omahyväisyyden ennätys, josta puuttuu suhteellisuuden taju. Tähdet ja tähtisumut ovat ajallisia, mutta minä en...

• Poika -95
        Hooiiohoi kirjoitti:

Niin, siis 10-kertainen murhamies pääsee oikein uskomalla "taivaan iloihin" "iankaikkisesti", mutta uskonsa menettäneet murhattujen uhrien omaiset joutuvat hevetin kauhuihin ikuisiksi ajoiksi uskon puutteen vuoksi...

Olisko tämä liian hyvää/pahaa ollakseen totta? Uskomatonta, että jotkut voivat tuollaista fantasioida ja hekumoida ja uhrata ainutlaatuista elämäänsä tuollaiseen.

OIkea elämä on ainutlaatuinen ja ainutkertainen ja siihen kuuluu jatkuvaa muutos, kehitys, elämänkaari nousuinne ja laskuineen. ajatus oman itsen ja navan iankaikkisuudesta on omahyväisyyden ennätys, josta puuttuu suhteellisuuden taju. Tähdet ja tähtisumut ovat ajallisia, mutta minä en...

Joi voin uskoa että kun sun vanhemmat ei usko niin on sun vaikea siinä järkeä nähdä....Ja miksi olet uskontoa vastaan?Koska se on raakaa?Koska kaikki ihanat ihmiset ei pelastu?C'mon.Ja ihan kiva se on tietää ettei tuu ikuis kolmas kuoleman jälkeen vaan pääsee jonnekkin hienoon paikkaan.No,en edes tiedä miksi kirjotan tänne,ja paska juttu muuten..jos 15 prossaa nuorista uskoo ja olettaen että iso osa niistä on niitä lestadiolais lahko pellejä niin ei taitaa olla aika vaikee löytää naista tulevaisuudessa.Just saying...

• Vihkikirkko
        Poika -95 kirjoitti:

Joku assburger siellä taas esittää osaamistaan... Eikö viimeistää muiden uskontonjen olemassaolo tarkoita että kristinuskon jumaalaa rukoilemalla ei saavuta mitään. Vai väitätkö että yli 5 miljardia ihmistä on väärässä.

• bchuhsaewiojfdj
        Vihkikirkko kirjoitti:

Joku assburger siellä taas esittää osaamistaan... Eikö viimeistää muiden uskontonjen olemassaolo tarkoita että kristinuskon jumaalaa rukoilemalla ei saavuta mitään. Vai väitätkö että yli 5 miljardia ihmistä on väärässä.

"Eikö viimeistää muiden uskontonjen olemassaolo tarkoita että kristinuskon jumaalaa rukoilemalla ei saavuta mitään"

Miten muiden uskontojen olemassa olo todistaa kristinuskoa vastaan? Tuolla perustelulla voidaan väittää myös että koska on olemassa uskontoja ateismi on pakosti väärässä.

• Vihkikirkko
        bchuhsaewiojfdj kirjoitti:

"Eikö viimeistää muiden uskontonjen olemassaolo tarkoita että kristinuskon jumaalaa rukoilemalla ei saavuta mitään"

Miten muiden uskontojen olemassa olo todistaa kristinuskoa vastaan? Tuolla perustelulla voidaan väittää myös että koska on olemassa uskontoja ateismi on pakosti väärässä.

No siinä tapauksessa kerro mulle mikä uskonto on oikeassa tän kuolemanjälkeisen ajan suhteen. Pääseekö kristityt taivaaseen vai kokevatko hindut jälleensyntymän jne. pieni ristiriita. Eikö? Taidankin perustaa oman ufo-uskonnon ja kaikki vääräuskoiset joutuvat helvettiin kun suuri ufo alus tulee hakemaan uskovaiset toiselle planeetalle, jossa meitä pidetään jumalina.
        Nojoo, voihan sillä jumalan rukoilemisella saavuttaa vaikka mitä, mutta sillä on silti vain placebo vaikutus. Jumalia ei ole olemassa. Alunperin uskonnot keksittiin selittämään asioita, joita alkukantaiset ihmiset eivät itse osanneet selittää. Nyt voisi olla hyvä aika luopua tuollaisesta yhteiskunnallisesta rasitteesta ja keskittyä oikeisiin asioihin. Ihmiset ovat luopuneet orjien pidosta eikä maapallo ole enää litteä. Ei tämä uskonnoista luopuminen sen kummempaa ole.

• B4d455
        Vihkikirkko kirjoitti:

No siinä tapauksessa kerro mulle mikä uskonto on oikeassa tän kuolemanjälkeisen ajan suhteen. Pääseekö kristityt taivaaseen vai kokevatko hindut jälleensyntymän jne. pieni ristiriita. Eikö? Taidankin perustaa oman ufo-uskonnon ja kaikki vääräuskoiset joutuvat helvettiin kun suuri ufo alus tulee hakemaan uskovaiset toiselle planeetalle, jossa meitä pidetään jumalina.
        Nojoo, voihan sillä jumalan rukoilemisella saavuttaa vaikka mitä, mutta sillä on silti vain placebo vaikutus. Jumalia ei ole olemassa. Alunperin uskonnot keksittiin selittämään asioita, joita alkukantaiset ihmiset eivät itse osanneet selittää. Nyt voisi olla hyvä aika luopua tuollaisesta yhteiskunnallisesta rasitteesta ja keskittyä oikeisiin asioihin. Ihmiset ovat luopuneet orjien pidosta eikä maapallo ole enää litteä. Ei tämä uskonnoista luopuminen sen kummempaa ole.

Vastustat hirveesti uskontoa ja sulla on silti kristinuskoon viittaava nicki. Dafug?

• P95-mustang
        Vihkikirkko kirjoitti:

Mitä sulla on uskovaisia vastaan?Ja sulle neuvoksi lue raamattu läpi,ehkä se saa syy ajattelemaan tätä selvemmin tai väh parantaa sun elämää ihanana ihmisenä.Itse se on auttanut kun moraalisissa päätöksissä etc todella paljon.Suosittelen.

• p95-mustang
        P95-mustang kirjoitti:

Mitä sulla on uskovaisia vastaan?Ja sulle neuvoksi lue raamattu läpi,ehkä se saa syy ajattelemaan tätä selvemmin tai väh parantaa sun elämää ihanana ihmisenä.Itse se on auttanut kun moraalisissa päätöksissä etc todella paljon.Suosittelen.

Vihkkirkolle tämä siis.

• besicvfbfvc
        Vihkikirkko kirjoitti:

"No siinä tapauksessa kerro mulle mikä uskonto on oikeassa tän kuolemanjälkeisen ajan suhteen. Pääseekö kristityt taivaaseen vai kokevatko hindut jälleensyntymän jne. pieni ristiriita. Eikö?"

Murhat, väkivallan teot ja moninaiset pahat teot eivät näytä tilastojen valossa vähentyneen, vaan lisääntyneen. Jos jälleensyntymisoppi olisi totta, niin silloin maailma tulisi koko ajan paremmaksi paikaksi valaistumisien ja alati paremmaksi ihmiseksi kehittymisen kautta. Mutta todellisuus todistaa meille, että pahuus vain kasvaa ja kehittyy myös muuttaen muotoa uuden teknologian kautta. Tämä jo yksistään riittää osoittamaan, että jälleensyntymisoppi ei ole totta, vaan valhe.

Tämä osa kirjoituksesta on buddhalaisille mutta sopii myös hinduihin.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/buddhalaisuus.html

Orjienpidosta on kreationismi lehdessä "pitääkö raamattua noudattaa 100%"

http://www.kreationismi.fi/raamatun-sisalto/raamatun-tulkinnasta-pitaako-kristityn-noudattaa-juutalaisten-ruokasaadoksia

• Vihkikirkko
        besicvfbfvc kirjoitti:

"No siinä tapauksessa kerro mulle mikä uskonto on oikeassa tän kuolemanjälkeisen ajan suhteen. Pääseekö kristityt taivaaseen vai kokevatko hindut jälleensyntymän jne. pieni ristiriita. Eikö?"

Murhat, väkivallan teot ja moninaiset pahat teot eivät näytä tilastojen valossa vähentyneen, vaan lisääntyneen. Jos jälleensyntymisoppi olisi totta, niin silloin maailma tulisi koko ajan paremmaksi paikaksi valaistumisien ja alati paremmaksi ihmiseksi kehittymisen kautta. Mutta todellisuus todistaa meille, että pahuus vain kasvaa ja kehittyy myös muuttaen muotoa uuden teknologian kautta. Tämä jo yksistään riittää osoittamaan, että jälleensyntymisoppi ei ole totta, vaan valhe.

Tämä osa kirjoituksesta on buddhalaisille mutta sopii myös hinduihin.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/buddhalaisuus.html

Orjienpidosta on kreationismi lehdessä "pitääkö raamattua noudattaa 100%"

http://www.kreationismi.fi/raamatun-sisalto/raamatun-tulkinnasta-pitaako-kristityn-noudattaa-juutalaisten-ruokasaadoksia

Teille uskovaisille on mahdotonta selittää mitään.
        I rest my case.
        Ps. Aion vieläkin perustaa oman uskontoni ja te jäätte kuolemaan maapallolle kun iso ufo alus tulee merestä ja pelastaa meidät.
        Pps. Voin myydä pyhää kirjaamme, jonka avulla pelastutte, hintaan 89,99€. Näitä ei riitä kaikille, joten ottakaa heti yhteyttä
        [email protected] ja pelastukaa.
        Ppss. Ironista kyllä, toi nimi tuli kun leikin swypellä(androidin sanoja arvaava näppäimistö)

• WINjumala
        Vihkikirkko kirjoitti:

Täten perusta WINUKKA uskonnon. Keskeisin kirja on XP ohjekirja ja sitä tulee noudattaa niin myötä kuin vastoin käymisissä. Kahdeksan käskyä (viime vuonna ennen w8 oli 7 käskyä) sain bluescreeniltä-

• Hei Poika -95
        Poika -95 kirjoitti:

Psykoosi on sairaus.

• "poika" -85
        Hei Poika -95 kirjoitti:

Psykoosi on sairaus.

Uskonnosta on turha väitellä, ainakaan suomi24:ssä ellei sitten molemmat osapuolet vain halua aikaista sydänkohtausta itselleen raivon noustessa..

Omat kokemukseni ovat aika samaa poika -95:den kanssa, vaikka olenkin 10 vuotta vanhempi. En ole ollut mikään himouskovainen, mutta olen aina uskonut ja itse olen saanut siitä lohtua ja turvaa monina hankalina hetkinä. Ehkä olen siis sairas, mutta luultavasti ilman uskoa olisin ollut vielä onnettomampi ja sairaampi.

En ole liiemmin saarnannut tai valinnut kavereitani uskon perusteella. Uskovaisena olen siis huono, mutta ihmisenä olisin ehkä ollut hieman ilkeämpi ja itsekkäämpi ilman uskoani. Mene ja tiedä.. Joka tapauksessa pointti on, etten ymmärrä näitä uskovien "sairaaksi" leimaavia ja uskontoa suorastaan vihaavia. Uskontojen nimissä tehdään paljon pahaa, mutta kyllä siihen pahan tekoon motiivit ja tahto löytyisi jostain vaikka ilman uskontojakin. Kuitenkin monet saavat uskostaan voimaa ja sisäistä rauhaa. Ihmiset vaan on mitä on eivätkä ole paljoa muuttuneet vaikka vuosituhannet vierii, joten tuskimpa se tästä sen kummemmaksi tuleekaan muuttumaan. Osa uskoo, osa ei, osa välittää siitä uskooko joku, osa ei, jne.

• 97-tyttö
        Vihkikirkko kirjoitti:

Teille uskovaisille on mahdotonta selittää mitään.
        I rest my case.
        Ps. Aion vieläkin perustaa oman uskontoni ja te jäätte kuolemaan maapallolle kun iso ufo alus tulee merestä ja pelastaa meidät.
        Pps. Voin myydä pyhää kirjaamme, jonka avulla pelastutte, hintaan 89,99€. Näitä ei riitä kaikille, joten ottakaa heti yhteyttä
        [email protected] ja pelastukaa.
        Ppss. Ironista kyllä, toi nimi tuli kun leikin swypellä(androidin sanoja arvaava näppäimistö)

Vihkikirkko, kun sanoit että :No siinä tapauksessa kerro mulle mikä uskonto on oikeassa tän kuolemanjälkeisen ajan suhteen. Pääseekö kristityt taivaaseen vai kokevatko hindut jälleensyntymän jne. pieni ristiriita. Eikö?

Niin eihän tuota voi kertoa koska se on jokaisen oma henkilökohtainen asia mihin uskoo. Se perustuu uskomuksille ei tieteellisesti todistettaviin faktoihin. vaikkaminä tietysti pidän niitä nykyään itsestään selvyyksinä ja toivon että paholainen päästää sinut vallastaan ja että sinä ottaisin vastaan Pyhältä Hengeltä uskon kolmiyhteiseen Jumalaan, Siunausta :)

• 97-tyttö

Tottakai rippikoun ajatuksena on opettaa lähetyskäsky jotta sinne vapaaehtoisesti menevät (eli kaikki riparin käyvät) saavat tietää mitä Herramme Jeesus Kristus käski meidän tehdä, eli levittää tietoa Hänestä kaikille maailman kansoille. Sehän on itsestään selvyys eli älä mene riparille, jos et halua kuulla Jeesuksen sanomaa, tällöin voit mennä esim. protulle ja antaa niiden jotka haluavat kuulla saavat kuulla rauhassa.

• 15+5
        Vihkikirkko kirjoitti:

Ja käsittääkseni kristinuskossa, islamissa ja juutalaisuudessa pohjimmiltaan uskotaan samaan Jumalaan, mutta vain erilaisin tavoin ja painotuksin. Näillä uskonnoilla on yhteensä noin 3,5 miljardia kannattajaa/jäsentä.

• Uskova2
        15+5 kirjoitti:

Ja käsittääkseni kristinuskossa, islamissa ja juutalaisuudessa pohjimmiltaan uskotaan samaan Jumalaan, mutta vain erilaisin tavoin ja painotuksin. Näillä uskonnoilla on yhteensä noin 3,5 miljardia kannattajaa/jäsentä.

Olet oikeassa että kristinusko irtosi juutalaisuudesta ja islamissa on oppeja molemmista uskonnoista mutta, kristittynä minun on sanottava tähän ettei Allah (muslimien jumala) ole sama kuin kristittyjen Jumala, koska muslimit eivät hyväksyneet Jeesusta messiaana ja Jumalan poikana heille Jeesus on profeetta.

1 Johanneksen 2 : 22
        Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
        23 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.

• nikke699
        Ghghjjm kirjoitti:

oikea asenne :)

• Rehellinen häiskä

Tutkijan koulutuksen saaneista tutkijoista alle 3% uskoo jumalaan. Tämä tarkoittaa sitä että vain hölmöt kouluttamattomat uskoo johonkin jumalaan.
      Siellä missä on suhteellisesti eniten uskiksia niin siellä elää myös maailman pohjasakka missä nälkä ja kurjuus on arkipäivää.

• Vihkikirkko

Damn straight!
        Ps. Yks dorka on jo tilannut mun pyhän kirjan.

• 97-tyttö

"Tutkijan koulutuksen saaneista tutkijoista alle 3% uskoo jumalaan. Tämä tarkoittaa sitä että vain hölmöt kouluttamattomat uskoo johonkin jumalaan."

tuohan kertoo vain että tutkijat ovat suurimmaksi osaksi aivopestyvä kaikilla tieteellisillä harhoilla :D voi teitä hölmöjä ateisteja...

• Uskovaiset=lapsia
        97-tyttö kirjoitti:

"Tutkijan koulutuksen saaneista tutkijoista alle 3% uskoo jumalaan. Tämä tarkoittaa sitä että vain hölmöt kouluttamattomat uskoo johonkin jumalaan."

tuohan kertoo vain että tutkijat ovat suurimmaksi osaksi aivopestyvä kaikilla tieteellisillä harhoilla :D voi teitä hölmöjä ateisteja...

Tieteellisillä harhoilla? Huono kutsua ketään hölmöksi jos uskoo kosmiseen zombi puusepppää joka voi pelastaa sinut pahuudelta joka johtuu siitä, että nainen söi omenan puusta kun käärme käski.

• 16v poika.

Nykynuorten jumalankuva on AIVAN erilainen kuin heidän keskiaikaisten vanhempiensa oma. Nykynuori ei usko pilvien päällä hyppivään, hyvinsyöneeseen partapappaan. Selvyyden vuoksi selitän nyt KAIKILLE, mikä on yleistyvä nykynuoren jumalankuva.

Moniko on kuullut SIMS-pelistä? Siis tästä "elämäsimulaatiopelistä", jossa voi luoda ja "ohjastaa" ihmishahmoja lähes täydellisesti.

No, Jumala pelaa suurta, ylikehittynyttä sims-peliä, ja maapallo on hänen pelikenttänsä. Hän määrää mitä teemme ja milloin, tämä myös selittää parikin ilmiöitä: Menet huoneeseen ja unohdat, miksi menit huoneeseen. Jumala on poistanut "toiminnon toimintolistaltasi" . Toinen mysteeri, miksi ihmisiä katoaa niin paljon. Syy: Jumala tajuaa tehneensä liian monta ihmistä ja poistaa arpomalla yksittäisiä hahmoja pelistään.

http://www.fanpop.com/clubs/random/answers/show/119541/believe-god-playing-sims-with
      Mikäli joku ei usko, linkin takaa löytyy mielipiteitä asiasta, amerikan kielellä. ;)

• Keskiaikainen

Ei siis ole ihmekään, että on niin paljon ahdistuneita nuoria.

• No huhhuh

Nikille 16v poika: sinä et ainaakaan edusta luterilaista uskontokuntaa. Aikamoinen yleistys edes väittää, että kummallinen "ylikehittynyt sims-peli" olisi nykynuorten yleistyvä jumalakuva! Itse olen 18v, tavallinen luterilainen tyttö, ja minun jumalakuvani ja uskoni ei todellakaan ole sidoksissa minkäänlaiseen EAgames-teoriaan.

Minun jumalakuvani ei myöskään ole kirjaimellisesti sidoksissa Vanhaan testamenttiin, jonka ohjeisiin joku jo täälläkin viittasi. Raamattu on aikansa kuva, sillä sen ovat kirjoittaneet ihmiset. Kristityt eivät ajattele, että Raamattu olisi vain tippunut valmiina taivaalta. Se on ihmisten kirjoittama, siinä on aikalaistensa mielipiteet ja virheet mukana. Sitä ei pidä lukea kirjaimellisena ohjekirjana, ainakaan jos olet luterilainen. On toki suuntauksia, jossa näin tehdään, ja seurauksetkin ovat sen mukaiset...

En todellakaan tiedä, miksi vaivaudun kirjoittamaan tähän viestiketjuun mitään, sillä ateistien laumat varmaan jo odottelevat uusia uhreja, joiden kommentteja miinustella. Ehkä siksi, että rippikoulu on tärkeä vaihe elämässä, uskoit Jumalaan tai et. Se voi auttaa ymmärtämään Jumalaa ja kristinuskoa, mutta eivät kaikki saa mitään herätystä uskoon edes rippikoululeirillä. Eikä tarvitsekaan. Usko saadaan lahjana, sitä ei voi kerjätä tai ansaita. Koskaan ei ole liian myöhäistä.

Osan oli täällä vaikea ymmärtää, että voit pelastua vaikka vasta viimesekunnellasi uskoisit Jumalaan kaiken pahan jälkeen. Niinpä, usko on reilumpaa kuin me ihmiset. Me vain ajattelemme, ettei se voi olla reilua. Häh? Mikä voisi olla reilumpaa, kuin antaa kaikki anteeksi, kun sitä sydämestään pyytää?

Usko on käsittämätön sen ulkopuolella oleville. Vähän samaan tapaan kuin rakkaus on käsittämätön niille, jotka eivät ole itse rakastuneita.

"Järki on uskon pahin vihollinen." Usko on luottamusta, ei järkeilyä. Se on sitten oma valinta, kumpaa haluaa tehdä. Terveisin Martti Luther!

• 19v

Eli ihmisten tulisi taantua takaisin luoliin asumaan ilman teknologiaa ja tiedettä? Tiedätkö mikä on diktatuurin selvin merkki? Se kun ilmoitetaan " elä ajattele me ajattelemme puolestasi. "

NL ssä selvisi hengissa jos totteli sokeasti johtajaa, mutta jos erehtyi ajattelemaan onko tämä oikein tappaa 1milj ihmistä kuoli itsekkin. Sama nsdap hallitsemassa saksassa.

Olen joutunut kärsimään vl perheessä useamman vuoden 2-6 luokat olin isoveljien ja siskojen haukkuttava, syntipukki ja nyrkkeily säkki. Jos sinut on opetettu rukoilemaan sitä myös teet ja niin tein mutta arvaappas tulikos jumaluuksilta apua uskoin tällöin ihan tosissaan . Seitsemännellä päätin ettei jumalaa olekkaan. Tai sitten yhteydet olivat epäkunnossa ja ruokoukseni saapui about 2 vuotta myöhässä.

Itseäni ei haittaa ne hörhöt jotka tosissaan uskoo olemattomaan, mutta itse en usko ja ei edes kannata yrittää käännyttää.

• 16v poika
        19v kirjoitti:

Eli ihmisten tulisi taantua takaisin luoliin asumaan ilman teknologiaa ja tiedettä? Tiedätkö mikä on diktatuurin selvin merkki? Se kun ilmoitetaan " elä ajattele me ajattelemme puolestasi. "

NL ssä selvisi hengissa jos totteli sokeasti johtajaa, mutta jos erehtyi ajattelemaan onko tämä oikein tappaa 1milj ihmistä kuoli itsekkin. Sama nsdap hallitsemassa saksassa.

Olen joutunut kärsimään vl perheessä useamman vuoden 2-6 luokat olin isoveljien ja siskojen haukkuttava, syntipukki ja nyrkkeily säkki. Jos sinut on opetettu rukoilemaan sitä myös teet ja niin tein mutta arvaappas tulikos jumaluuksilta apua uskoin tällöin ihan tosissaan . Seitsemännellä päätin ettei jumalaa olekkaan. Tai sitten yhteydet olivat epäkunnossa ja ruokoukseni saapui about 2 vuotta myöhässä.

Itseäni ei haittaa ne hörhöt jotka tosissaan uskoo olemattomaan, mutta itse en usko ja ei edes kannata yrittää käännyttää.

No huhhuh - tyttö...

Oletko kuullut myös "spot the vegetarian - gamesta?" :'D Kokeilin omaa versiota, "spot the hihhuli."

toimi paremmin kuin odotin.

• No huhhuh
        16v poika kirjoitti:

No huhhuh - tyttö...

Oletko kuullut myös "spot the vegetarian - gamesta?" :'D Kokeilin omaa versiota, "spot the hihhuli."

toimi paremmin kuin odotin.

19v: En lainannut lausetta "teknologia/sivistys/kehitys/edistys on uskon pahin vihollinen." Lainaamani lause on on "järki on uskon pahin vihollinen" ja se tarkoittaa puhtaasti järjen olevan huonoksi USKON asioissa. Järki ei ole jokapäiväisen maanpäällisen elämän vihollinen vaan välttämättömyys, jotta täällä pärjätään. Ei sitä turhaan ole ihmisten päähän laitettu.

16v poika: eli uskovaisen mielipide ei voi olla riippumaton tällaisista hauskoista provosoinneista. Enhän toki ajattelisi edellisen kommenttini lailla, ellen olisi saanut vauhtia kommentistasi? Kiinnostuin kyllä rehellisesti kuulemaan, onko esittelemäsi teoria oikeasti jossain käytössä? Onhan näitä muitakin hienoja keksintöjä, lentävät spagettihirviöt ja muut nykyajan ihmeet.... :) Onneksi ateistit reippaasti korjaa tilanteen kuin tilanteen, niin me ei päästä kaatamaan vallitsevaa yhteiskuntajärjestystä omilla mielipiteillämme!

P.S. Mistä tiedät ettei kommenttini ollut "spot the atheist"-uutuuspeli? Vähintään yhtä hauskaa, joka toimii ilmeisesti samalla varmuudella. Pus ;)

• 16v poika.
        No huhhuh kirjoitti:

19v: En lainannut lausetta "teknologia/sivistys/kehitys/edistys on uskon pahin vihollinen." Lainaamani lause on on "järki on uskon pahin vihollinen" ja se tarkoittaa puhtaasti järjen olevan huonoksi USKON asioissa. Järki ei ole jokapäiväisen maanpäällisen elämän vihollinen vaan välttämättömyys, jotta täällä pärjätään. Ei sitä turhaan ole ihmisten päähän laitettu.

16v poika: eli uskovaisen mielipide ei voi olla riippumaton tällaisista hauskoista provosoinneista. Enhän toki ajattelisi edellisen kommenttini lailla, ellen olisi saanut vauhtia kommentistasi? Kiinnostuin kyllä rehellisesti kuulemaan, onko esittelemäsi teoria oikeasti jossain käytössä? Onhan näitä muitakin hienoja keksintöjä, lentävät spagettihirviöt ja muut nykyajan ihmeet.... :) Onneksi ateistit reippaasti korjaa tilanteen kuin tilanteen, niin me ei päästä kaatamaan vallitsevaa yhteiskuntajärjestystä omilla mielipiteillämme!

P.S. Mistä tiedät ettei kommenttini ollut "spot the atheist"-uutuuspeli? Vähintään yhtä hauskaa, joka toimii ilmeisesti samalla varmuudella. Pus ;)

AMEN! :'D

• JuuEtSillaiJaNäin

Itse menen Riparille vain isovanhempien takia sillä he haluavat lapsenlapsiensa käyvän riparin ennen kuolemaansa. Voi siellä toki hauskaakin olla mutta en seidä puhetta joka sotii 110% Fysiikan lakien kanssa! Toki usko on vain "tapa turvautua johonkin" ja itse haluan uskoa ainakin johonkin minkä voi todistaa miljoonilla eri tavoilla! Mutta en usko että Jeesus on voinut tehdä (joku määrä ihmisiä) niille kaikkille ruokaa 5 kalasta ja jostain määrästä viiniä ja leipää. Se sotii myös sen kanssa että monissa paikoissa kerrottiin samoihin aikoihin SAMOISTA TEOISTA! Sen ajan viestintämenetelmillä! O.o Ripari on vain perinne jne. Mutta jokaisen oma asia onko Uskovainen, Homo tai käyttääkö meikkiä. Ihan sama kuhan se itseltä tuntuu oikealta!

• asdfghjkl,kmjnhbgvfc

Saa rahaa siks meen riparille (:

• enkäyny

koska ryhmäpaine

• hyvä syy

Ainakin mun riparilla kaikilla se suurin syy oli raha ja lahjat. Itse menin vanhempien ja koko suvun painostuksesta. Mut oli ne lahjatki kivoja :)

• Lat

Mun mielestä riparilla oli hiton kivaa! :D Ei ne "oppitunnit" kovin kiinnostavia ollu mut muu homma oli tosi jees :3 Suosittelen.

• Kaikkea hyvää sulle

RIPPIKOULU RULES ! Upeaa että sen suosio vaan kasvaa, nuoret nähneet vanhempien materiaalisten elämänarvojen tyhjyyden. Nuorille on hyvä antaa mahdollisuus arvioida itse asioita. Jos aiot sulkea tämän mahdollisuuden niin olet aivopesijä. Joo-o. hengellinen elämä voi olla joillekin todellista elämänilon täyteistä meininkiä. En ymmärrä miksi vauhkoat, kenenkään ei ole pakko mennä riparille. sattuu oleen vaan niin mukavaa monella tavalla siellä, että nuoret haluaa mennä. Tulee kokemuksia selvinpäin olosta ja yhdessä olosta omana itsenään ilman pussikaljottelua ja rohkaisuryyppyjä/ paukkuporukoita kannabisringissä. Olisin enemmän huolissani porukasta joka ei löydä elämän tarkoitusta ja rauhaa muutenku päihteillä "keinotodellisuutta" luoden. Huolensa kullakin....Ja by the way, tilastot osoittaa et lähes 99 % suomalaisista rukoilee, monet saa rukousvastauksia ja kiinnostus uskonasioihin ( siis toimivaan Jeesus juttuun ) on korkeassa kurssissa. ( uskonnollisuus ja rituaalimeininki ihmiskeskeisenä suorituksena on kuollutta, enkä suosittele. on niin kaukana todllisen uskonelämän ytimestä). Samaa tahtia ku on vieraannuttu kristinuskosta pahoinvointi on yhteiskunnassa lisääntynyt. Synnin seurauksena. Jumalan yhteydessä on aina siunaus sekä yksilöihmiselle että kansakunnalle.

• jokunytvaan_

Joillain on ne lahjat. Ja onhan siellä ihan kivaakin. Ja itse tulin uskoon, ja osa riparin ansiota..

• No eipä mun olisi pakko sitä riparia käydä. Käyn, koska kaveritki. Jos nekään ei, en minäkään.

• ei kiva.

Oma ripari oli kyllä kokemus, jonka olisi voinut jättää välistä. Oltiin Virossa, Birgitan (?) luostarissa ja tyypit kävi tupakalla siellä vanhan luostarin raunioissa sikiöasennoissa, ja toiset otti krusifiksejä seiniltä... Olin samassa huoneessa neljän muun pojan kanssa, joka yö kuului vähintään kahdesta suunnasta tasaista taputusta... x_X HYI.

Sen olisi tosiaan voinut jättää väliin, koko reissun meinaan. Ensin kävin joka viikko KIRKOSSA (OH C'moon, ei sinne enää IKUNA) jotta pääsen retkellle, joka on aivan... unohtumaton. -_-

No eipä mitään, ei me muuta siellä tehty kuin syötiin, lihoin reissussa neljä kiloa ja saavutin täten normaalipainoisen kriteerit! :D

• joopa joo

Katselin nuita viestejä, ja tosiasiahan on se että monet menevät rahan perässä sinne. Itse sain 110e, vanhemmilta en yhtään. 18km päässä asuva mummoni, joka on viimeinen elossa oleva isovanhempani, ei tullut rippijuhliini.
      En olisi halunnut mennä leirille, kyllä, kävin rippileirin, mutta kun oli kuulema pakko.
      En usko jumalaan, ja tästä syystä en ymmärtänyt, miksi minun pitäisi mennä sinne...
      Minua kiusattiin lähes joka ilta leirillä. Muutama isonen nauroi vieressä kun 5 poikaa hakkasi minua, viskelivät lattialle, heittivät raamattuja päähän ym.
      Soitin jossain välissä äidilleni, että hakisi minut pois, mutta ei suostunut tähän. Syynä oli kuulema se, että rippikoulu pitää käydä, ja ei halunnut selitellä sukulaisille että miksi niitä juhlia ei sitten järjestettäisikään.

• kesällä 2010

Ei mullakaan kauhean mukavaa riparilla ollut. Olin vähän yksin siellä, kun mun parhaat kaverit oli jättäny mut pari kuukautta ennen riparia. Mua ei siellä kiusattu ja olin joittenki toisten tyttöjen kanssa mut en mitenkää nauttinu siitä ajasta. Pappi oli nuori n. 30v, ihan kiva, joittenki mielest "komee" :D , mut en tykänny siit mite riparil puhuttii homoist ja seksist ym. Ei meit mitenkää aivopesty mut se pappi usko kaikkee just nii ku raamaus sanotaa ja puhu melkee suorii lainauksii. Kerra se unohti Isä meidän rukoukses sanat ja meni punaseks. :) Sil oli iha hauska outo huumori.

En kyl tiä mite riparil vois jotenki aikuistuu nopeest ja pienes ajas nii ku joku kirjotti?? D: Mun mielest meit kohdeltii siäl ku pienii kakaroit... ehkei ny iha, mut kokoaja oli jotai sellast ohjelmaa et välil tunsin melkee olevani päiväkodis, ku oli kaikki piirileikkihetket ja lauluhetket ja lepohetket... Ne oli kyl iha kivoi, vapaa-aikaa oli iha kohtuullisesti, mut illal taas oli 12 tytöl n. 30min aikaa pestä hampaat, meikit pois ja suihkuu ja nukkumaa... ja yks wc ja siin on samas tilas suihku 1 lisäsuihku. Siin oli pikkasen kiire ja ahdasta. En viittiny meikat lainkaa ja suihkus ehin käymää muistaakseni pari kertaa viikon aikan. Mut sen lisäks pääsi muutamana päivänä rantasaunan pesutiloihi pesulle.

Huonoin kokemus riparilta on se et yks leiriohjaaja kävi melkee kädestä taluttaen hakee mut pois suihkusta ja vei mut sänkyy nukkumaa illal ku olin myöhäs aikataulust. Se talutti mut koko orkesterin (isoset, ohjaajat, pappi...) ohi nukkumaa, et ne voi laulaa meil iltalaulu niin ku joka ilta. Mua ärsytti iha h*****sti, mut en viittiny näyttää sitä ku nolotti viel enemmä, tuntu vaa et kaikki tuijotti.

Toisaalt tuntuu et oon vähä jo unohtanuki milt must tuntu sillo, mut kyl mua joskus ahdisti vähä ja olisin halunnu ol koton mielummi, vaikkei mul ollu mikää koti-ikävä oikeestaa. Siel oli joskus vähä teennäist ja kaikki oma pohdinta piti pohtii raamatun kautta. Mä uskon Jumalaa, mut en siihe mitä Raamatus sanotaa. Ripari sai mut vaa vakuuttuneeks siitä, et ei mun tarvi enää koskaa avata mitää raamattuu ku tiedän siit jo ihan tarpeeks. :)

• 16-vuotias.

Itse oon käynyt riparin, vaikka en varsinaisesti usko jumalaan, enkä edelleenkään usko. Ainoa syy miksi menin oli raha, mutta kun näin jälkeen päin ajattelee niin se oli upea kokemus ja tutustuin moniin ihmisiin. Ja asiasta toiseen, tällänen ihme ''jumalaa ei ole olemassa'' ''jumala on olemassa'' tappelu on aivan turhaa.. jokanen uskoo mihin tahtoo, kiitti ja kuitti :D

• hoooiiohoi

niin, pitäisi saada uskoa ja muodostaa ite kantansa, mutta jo päiväkoti ja sitten koulu sotkeentuu asiaan, on uskonnon opetusta ja on kirkkojumalanapalveluksia ja seurakunnan aamunavauksia harva se päivä, tai oliko se päivänavauksia harva se aamu tai viikko ainaki

• kirkonpolttaja4

minä uskon mustanaamioon.samanlainen satuolento kuin jumala.imbesillejä uskovaiset,satuihin uskovat.en oo ikinä kuulunu kirkkoon,ei oo kastettu ja sitä rataa,raamattuun en oo muuten koskenu ku nuorempana sen sivuihin sätkiä kääriny,parempaa ku kainarin sivut.uskovat pelkäävät kuolemaa ni raukat turvautuvat johonki jumalaan.jos pilven päällä harppua soitatte ni kurvaan ufolla päälle.isä meidän joka kävelit läpi seinän ja söit meidän viimeisen näkkileivän.sika.

• 5342grafw

mitä v*tun väliä uskooko jumalaan vai ei, saa silti v*tusti massii

• asd6

Itse olin aikoinani viikon siellä hullujen leirillä. Sain tästä vaivasta rahaa sukulaisilta. Kirkosta erosin heti kun ikä oli 18.

• En usko jumalaan

Tyypit haluu kummeiks???

• landeeee

usein maaseudulla mennään riparille yhteisön painostuksesta, siis vaikka ei uskottaiskaan jumalaan. se joka ei mene saa perheineen kyläyhteisön vihat niskaansa.

• lamaaa

Itse lähdin riparille erittäin epäileväisenä.
      Olin henkisesti varaitunut niin että minuahan eivät aivopese.
      Täytyy sanoa että lähellä kävi etteivät aivopesseet.
      Kyllä se usko vaan helposti tarttuu. Pysyin lujana enkä kääntynyt uskoon

• shyashjus

- Rippikoulun käymisestä ei ole nuorelle mitään haittaa.

- Jos menet myöhemmin naimisiin kristinuskoisen kanssa joka haluaa kirkkohäät, myös sinun tulee kuulua kirkkoon.

- Erityisesti vanhempi sukupolvi katsoo suopeammin rippikoulun käyneitä.

- Rippikoulu kestää vain viikon, ja isoset järjestävät siellä paljon mukavaa ohjelmaa ja tekemistä. Todennäköisesti saat rippikoulusta myös uusia kavereita. Onko kamalaa?

- Rippikoulusta pääseminen on merkittävä hetki nuoren elämässä, ja hyvä syy juhlia. Ihminen juhlii vain harvoin muulloin kuin juhlapyhinä ja syntymäpäivinä, miksei siis olisi mukavaa juhlia myös rippijuhlia?

- Jos nuori haluaa kuitenkin kieltäytyä rippikoulusta, hän voi niin tehdä. Minäkään en vielä rippikouluaikoinani uskonut Jumalaan, mutta vasta nyt vuosien jälkeen olen tullut myöhemmin uskoon, ja olen iloinen että kuulun yhä kirkkoon.

• hoooiiohoi

Hieno markkinointipuheenvuoro. Sama perustelut kuin Hitlerjugendin leireille osallistumiseen oli 30-luvulla... Tai FDJ-leireille 60-70-luvulla...

• Ei uskovainen

Meidän perheessä lähes kukaan ei usko jumalaan mutta lapset menevät rippikouluun koska saa rippilahjaksi paljon rahaa n.1000€ ja isoisältä rippilahjaksi skootterin/mopon.

• 12.v uskova

Joo, oon 12-vuotias tyttö ja uskon Jumalaan. Mä tiedän, että te rupeette nyt pyörittelee silmiä siellä ruudun takana, mutta käyn joka sunnuntai kirkossa,luen Raamattua joka päivä, rukoilen iltaisin, käyn kuukausittain nuortenleirillä ja kolme kertaa nuortenillassa ja teen kaiken vapaaehtoisesti!
      Mä vastustan homoja yms. ja naispappeutta ja mä oon nyt jo ilmoittautu´nut riparille, koska haluan yhdelle tietylle.
      Mä tiedän, että tulette vielä katumaan, ettette usko ja toivon teille tosissaan siunausta!

• 15vvv

Ite uskon siihen että oot trolli. Mutta jos et niin mietitäänpä sellaista ateistia nimeltä Bill Gates, lahjoittanut miljardeja euroja hyvän tekeväisyyteen joutuuko hän helvettiin palamaan vaikka uskoon tullut murhaaja pääsee? Aika reilu jumala... jos jumala on olemassa niin ainakaan mikään uskonto ole oikeassa. Tämän takia en ole ikinä kiinnostunut uskontoihin. Ja kunhan et mene pakko syöttämään sitä uskoasi muille niin fine.

• bibleman

mä uskon oon helluntalainen ja oot kyl hirvee tuomitsee. kristinuskos pitää myös suvaita ja naispappeuden torjuminen o sama asai ku noitavainot oot vanholline etkä oo terve kristitty

• Kerettiläinen

"naispappeuden torjuminen o sama asai ku noitavainot"

Noitavainot on teloituksia, joilla ei ole mitään yhteyttä naispappeuden kanssa. Kristittyjen tosiaan pitää suvaita mutta meidän ei pidä hyväksyä raamatun vastaista toimintaa kuten naispappeutta/homoutta.

"oot vanholline etkä oo terve kristitty"

Kerro miten tullaan terveeksi kristityksi, ovatko katolilaiset "terveitä" kristittyjä, entä luterilaiset, helluntalaiset, jehovan todistajat vai joku muu yhteisö (kerro mikä...).

• blueRagAlldayXIII

itse en rippikouluun mennyt, vanhemmille suoraan sanoin että ei vois vttuakaa kiinnosta sellane sonta, ja hetikun täytin 18 niin kirkosta erosin ja yhtään en kadu sitä, mitä sitä turhaan kirkkoonkaan kuuluu jos ei usko ollenkaan uskonnollisiin hömpötyksiin...

• låååålll

En todellakaan ymmärrä, miksi rippikoulu on niin tärkeä juttu. En tiedä yhtään oppilasta luokaltani, joka uskoisi johonkin hömpötyksiin, mutta kaikki menevät mukisematta rippikouluun.. Itse en haluaisi mennä rippikouluun, mutta vanhempani suuttuivat pahemmat kerran, kun sanoin, etten mene rippikouluun, eivätkä antaneet minulle ruokaa, kunnes lupasin, että menen rippikouluun. Tuli hieman wtf-olo.. :D

• hooiiohoi

Onko niin, että 14-vuotiaat ovat siis laumolioita? ;-) (Onhan ihminenkin laumaolio:-) Mutta Ruotsissa enää joka kolmas käy rippikoulun! Käymättömyys on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Onko niin, että ruotsalaisetkin nuoret siis ovat laumaolioita? Ja entäs Turkissa... Voiko tälle tehtä jotain?

• gagagagagagaga

Oon menossa riparille ja prometheus-leirille. Mun perhe ei oo uskovainen, enkä minäkään. Syy miksi menen riparille on, että pääsen kummiksi. En jaksais sitä paskaa kokonaista viikkoo, mut pakko kai se on. Protulle menen mielelläni!

• kkk

mielenkiintoinen keskustelu. Olen itse käynyt nämä jutut läpi jo kauan sitten.On mielenkiintoista nämä jotkut uskovaiset nuoret jotka uskovat mitä aikuiset sanovat jumalasta ja raamatusta. Sehän on valitettavaa aivopesua ja nämä vanhemmat on myös aikanaan aivopesty siirtämään nämä perättömät uskomukset jälkipolvelleen. Minulle oli lapsena käydä samoin.

Ei ole kiellettyä kuitenkaan ajatella omilla aivoillaan. Siis mitäänhän ei periaatteessa voi sanoa esim ihmisrodun syntymisestä että se ei olisi mahdollista. Mutta tiede ei ole löytänyt paljonkaan varmaa tietoa esim mailmankaikkeuden synnystä. Mutta kaikkein suurin mahdollisuus on että se on sattumaa samoin kuin ihmisrodun syntyminen ellei sitä hiukkas kiihdyttimellä löydettyä hiukkasta voi sanoa jumalaksi. Voisihan myös olla että ihmisrodun syntyminen on valtava tieteellinen koe jota ovat tekemässä joku kehittyneempi rotu jostain toisesta universumista jota emme edes näe.

Näitä voisi spekuloida loputtomiin mutta järkevin syy kaikkien näiden uskontojen syntyyn löytyy ihmismielestä. Ihmiselle vain on aikoinaan ja monelle vieläkin vain liian järkyttävää se että mailmankaikkeuden synty on todennäköisesti vain sattumaa. Joten ihmiselämällä ei ole mitään tarkoitusta ja kaikki on turhaa. Näin on syntynyt uskonnot se antaa ihmisille halun elää kun he haluavat uskoa että jokin hyvä tarkoitus tässä on vaikka tosiasiassa mitään todisteita ole muuta kuin raamattu jonka joku psyykkisesti heikko on joskus kirjoittanut. Itse en muuten käynyt rippikoulua vaikka minulle olisi maksettu siitä sen ikäisenä aika hyvin. En olisi voinut antaa sitä varmaan itselle ikinä anteeksi jos sinne olisin mennyt rahasta.

• Vihkikirkko

Uskontoni pyhiä kirjoja saatavilla nyt ilmaiseksi muutamia kappaleita.
        Julkaisen ilmaisversion netissä pian.
        Painettuja Ilmaisversiota saatavilla nyt 10kpl. Ottakaa yhteyttä;
        [email protected]

• rvvvv

ite menin vähän epävarmana riparille. Mun perhe ei oo mitenkää uskonnollinen,eikä meijän koulussa ns. "pakkosyötetä" mtn uskontoa. Kävin hiihtolomalla riparin leirimuodossa, ja voin sanoo, et sain sen kautta paljon laajemman kuvan ihmisyydestä, hyviä kavereita ja paljon hyvii muistoja. Ja kaiken ton lisäks siit saa vielrahaaki. Mitä syytä ois jättää ripari väliin? Se tulee oleen yks mun nuoruuden ikimuistosimoia hetkiä.

• peppupanomies

Tietenki siksi mennään riparille jotta sais aivan HELEEEVEETILLISET rahat.

• ....................

Omasta riparistani on jo monta vuotta. Mielestäni kävin sen aivan turhaan. Äitini halusi, että kävisin sen ("Muuten ei saa kirkkohäitä") joten suostuin. En uskonut silloin jumaliin, mutta luulin vielä silloin, että minun pitäisi uskoa. Ajattelin, että rippikoulu auttaisi tähän asiaan.

Kävin päivärippikoulun, en leiriä (koska olin aika ujo ja kaverini olivat jo käyneet rippikoulun talvella). Typeriä ryhmätehtäviä, uskontunnustusten ulkoaopettelua ja turhien asioiden opetusta. Rippikoulun jälkeen päätin antaa asian olla: no, jos en pysty uskomaan niin en sitten usko.
      Nykyään olen jo eronnut kirkosta.

Vanhemmat, älkää kiltit painostako lapsianne menemään rippikouluun, jos ette ole uskovaisia eikä lapsi halua mennä sinne!

• Näin se on.

Mee sinne äläkä mussuta! Saat kaveria ja siä on kivaa!

• hjklöä

Itse menin sinne että kerrankin voisin viettää aikaa kavereiden ja tyttöjen kanssa ja myös että saisin paljon rahaa.

• agagag1
    • a-m h

ite kävin riparin niitte rippilahojen ja sen takia että voi tulla kummiks/mennä naimisiin. rippilahjoja on kiva saaha, ainaha lahjoja on? en usko ite ainakaa kummemmi jumalaan, mutta kyllä haluisin tulevaisuudessa ehkä joskus mennä naimisiin, tai tulla kummiks. nää on ainaki mun syyt, ja mitä oon kuullu, on monen muunki.

• olenjumala

Kirkko on hyvä bisnes. Saatte maksaa kai about 1000e/kk aikuisena kirkkoveroo ja papit elelee herroiks teiän aivottomuudella. Mitä vittuu hyödytte siit et maksatte jostai tyhjästä rahaa. Antakaa samantieen vittu mulle

• ....................

"te kävin riparin niitte rippilahojen ja sen takia että voi tulla kummiks/mennä naimisiin."

Naimisiin voi muuten mennä ilman kirkkoakin, siis maistraatissa :) Ja silloinkin voi pitää sellaiset juhlat kuin haluaa.

Voi myös alkaa uskonnottomaksi kummiksi, vaikka se ei sitten liitykään mitenkään kirkkoon eikä ole virallinen asia.

• ters

Itse en halua olla sellaisen organisaation kanssa missään tekemisissä joka perustuu sorrolle ja väkivallalle. Kirkko on tappanut satojen vuosien ajan valtavasti ihmisiä ja kiduttanut julmasti ja kaiken lisäksi kirkko salaa sen meiltä herkkäuskoisilta nuorilta. Sen lisäksi vielä tänäpäivänäkin sortavat julmasti ihmisvähemmistöjä kuten homoja. Esim kaverilleni joka oli ollut rippikoulussa hän kysyi papilta homoudesta ja se sika oli sanonut hänelle että homous on väärin.

• iaofyg

Itse luulin aikoinaan että se oli pakollinen. Vanhemmat antoivat aina niin ymmärtää mutta eipähän se näköjään ollut pakollinen.
      Naurettavaa touhuahan siellä oli, ei kukaan ollut siellä tosissaan.

• perusatelisti

minä itse alotin riparin just syksyllä ja aina kun on käynyt jumalanpalveluksessa minun usko jumalaan on vähentynyt ja olen jo varmaan jotain yli puol vuotta harkinnut kirkosta eroamista ja olen tullut siihen päätökseen et hetikö olen täysikäinen ja minulla on mahdollisuus erota kirkosta niin miehän eroan, sillä mie en halua alkaa maksaa kirkkoveroa kirkon toimintaan jos mie en kerta usko jumalaan yms. Ja nyt kun on miettinyt tätä riparia niiin ei enää edes tiedä et miksi lähdin edes koko rippikouluun jos mie kerta aijon erota kirkosta.

• jaskakerala

Vitunvertaa kiinnosta mikään rippikoulu... Rahaakaan saa ku porukat on PA kiitos käteinen ja urpolainen, vittu.

• Ei ihan kiinnosta

Itselläni ainakin rippikoulu ens kesänä eikä kiinnosta tippaakaan ja asian olen vanhemmilleni ilmoittanut mutta pistää silti menemään ripille

• 12+9
    • Ryhmäpaine

Eipä siinä varmaan sen ihmeempää ole kuin se, että kun kaikki muutkin tuntuvat tekevän niin (ainakin täällä omassa suunnassa oli asianlaita).

Jos mielikuva on se, että suurin osa kavereista ja luokkalaisista on menossa rippileirille, ja suurempi osa sukulaisistakin odottaa rippileirille lähtöä, niin eiköhän se ole jonkinlainen paine mennä riparille. Oman päiväriparin porukka tuntui kaikenkaikkiaan niin ei-kristityltä kuin voi vain kuvitella. Koko höskästä ei jäänyt kyllä paljoa käteen kun en ikinä uskovaiseksi tullut ja erosin kirkosta miltei heti kun pystyi. Rahaakin tuli vähemmän kuin mitä normaaleilta syntymäpäiviltä.

Nyt jälkikäteen mietinkin että mitäpä jos olisi tuon koko jutun jättänyt käymättä, mutta tuolloin ei käynyt mielessä että riparin käymättä jättäminen olisi ollut edes vaihtoehto. Kenelläkään ei myöskään ollut hajua esim. Prometheus-leiristä tai muista vastaavista vaihtoehdoista, joten ainoa tapa päästä asiasta eroon oli käydä lävitse nuo "pakolliset" Jeesus-löpinät.

• 212
    • skrölölöö

Minua ärsyttää se, miten kirkko on jollain tavalla leimannut kristinuskon "ykkösuskonnoksi". Paljon paremmin olisi asiat, jos oltaisiin pysytty vanhoissa suomalaisissa uskonnoissa.

• Uskova2

"Minua ärsyttää se, miten kirkko on jollain tavalla leimannut kristinuskon "ykkösuskonnoksi""

Kirkon luostarilaitos paransi sairaita ja hoisi köyhiä, nykyään valtaosa hyväntekeväisyys järjestöistä on kristittyjä.

"Paljon paremmin olisi asiat, jos oltaisiin pysytty vanhoissa suomalaisissa uskonnoissa."

Noissa arvostamissasi muinaisuskoissa sairaita hylättiin metsään, maata hallitsivat heimopäälliköt ja shamaanit ja lisäksi kerin aikoina uskottiin, että mitä enemmän isäntä oli humalassa, sitä parempi viljasato tulisi seuraavana vuonna.

• tyttö 97

itse kävin rippikoulun viime kesänä ja oli muuten elämäni kauhein viikko. Jotenkin koin sen kaiken käännyttämisen ja kapea katseisuuden hyvin ahdistavaksi. Saattaa johtua siitä, että olen jo pitkään ollut ateisti ja tulen normaalista tapakristityistä koostuvasta suvusta. Tai siis äitini kyllä erosi kirkosta silloin homo keskustelun aikaan ja on ateisti :D Mutta siis olen ihan itse pohtimalla päätynyt ateistiksi, perheessäni on aina kannustettu omien aivojen käyttöön.
      Riparilla ei ollut mitään tilaa mielipiteille tai kyseenalaistamiselle, siellä käännytettiin ja leiri oli vain sääntöjä sääntöjen perään. Isosetkaan eivät olleet erityisen hauskoja ja leiriporukka koostui typeristä ihqu-teineistä jotka tekivät typeryyksiä. Ilta rukoukset ahdistivat. Oppitunneilla kehuttiin kirkon erinomaisuutta. Seurustelupäivänä puhuttiin ydin perheistä ja heteroista. Kun puhuttiin arvoista ja etiikasta ei oikeastaan raapaistukkaan aihetta, sitä vain kierreltiin ja kaarreltiin ja turvauduttiin raamatun säkeisiin. Saunaan tytöt ja pojat menivät kokonaan erirakennuksiin ja uimapuvut päällä tottakai. Nukkumaan kymmeneltä ja kaikki asuivat omissa mökeissään. Ruoka oli pahaa ja aikuiset liioittelivat aukroriteettiaan.
      Enkä edes saanut paljon rahaa.
      ¨
      Prometeusleiri sen sijaan oli elämäni paras viikko. Sitä ei vain voi sanoin kuvailla. Siellä oli tilaan kaikille ja kaikenlaisille ajatuksille ja mielipiteille. Sain todella paljon uusia ystäviä ja menen ensi kesänä apuohjaajaksi (vastaava kuin isonen) Protulla on tilaa kaikille. Siellä ei ole samanlaista jätti rakoa ohjaajien ja leiriläisten välillä kuin riparilla, vaan kaikki ovat siellä yhdessä ja kavereita. Siellä keskustelut ovat oikeasti syvällisiä ja niissä oikeasti pohditaan elämän tarkoitusta aikuistumista. Sinne saa osallistua vaikka uskoisikin ev.lut jumalaan tai vaikka olisi budhalainen, kaikki ovat tervetulleita. Siellä kokitkin ovat mukana leikeissä sun muissa. Kaikki protutapahtumat on mulle kuin palaisin kotiin. Se oli vaan niin mahtava ja avartava ja kasvattava kokemus mulle, etten osaa edes selittää koko asiaa. Kun tulin kotiin sieltä itkin ihan hysteerisenä lattialla montatuntia. Suosittelen protua ihan jokaiselle. Protulle siis saa osallistua vaikka kävisi riparinkin, ei se ole mikään ateisti leiri.

Kiitos ja kuitti :)

• viime vuon...

Raha/lahjat porukat pakotti.

Oli aika kamalaa aivopesua kuunnella jotain kuinka joulupukki ja joulupukin poika taistelee pahaa pääsiäspupua vastaa. Alkoi oikeesti ahdistamaan varsinkin kun ei ollut "mukavien" jeesustelu hetkien välissä paljo p*skan vertaa taukoa.

Mun s**tanalliset voimat ehty kauheesti ja pelkään etten pääse enää H*lvettiin :(((
      Mun koko elämä on varmaan nyt piloilla ja sain vaan jotain astioita muuta paskaa.
      Ihan niinku en vois elää paperilautasilla sitte kun joskus muutan pois porukoilta.

Ei mulla oikeesti mitään uskovaisia vastaan oo mutta... Älkää tuputtako omaa uskoanne väkisin toisille. (Joo, tietenki lerillä tuputetaan mut muuten elämässä)

• Albassa

Yhteiskuntamme yksi kulmakivistä on seurakunta ja siihen liittyvät tavat ja perinteet.
      Aikuisuuteen liitetään yhä vielä rippikoulu.
      Aikaisempina vuosisatoina se oli ihmisen ainoa koulutus, mutta nyt se on osa murrosiän mukanaan tuomaa muutosta. Monet nuoret pitävät itsestään selvänä, että rippikoulu käydään.

Yleissivistkseen kuuluu tietää asioita eri aloilta. Voimme tutustua uskontoon ilman henkilökohtaista panostusta. Niinhän me tutustumme moniin muihinkin asioihin yhteiskunnassa, mm. poliittisiin puolueisiin. Ei meidän ole pakko omaksua niiden näkemyksiä, vaikka otammekin selvää, mitä eroa on esim. vihreiden ja keskustalaisten ajatusmaailmassa.

On kuitenkin miellyttävämpää toimia, kun on edes perustiedot monista asioista, ei ole aina pakko jäädä keskustelun ulkopuolelle.

• päärynäjäätelö

Itse juuri rippikoulun käyneenä voin sanoa että rippitouhut eivät kiinnostaneet minua juurikaan ennen leiriä. Ennen leiriä ajattelin että saanpahan tästä ainakin rahaa ja lahjoja sitten lopuksi, mutta rippikoulu ei ole pelkkää raamattun vatvomista vaan mielestäni eniten uusien kavereiden ja ystävien hankkimista sekä hauskan pitoa. Nyt olen menossa isoseksi, koska riparilla saa kokea kuuluvansa joukkoon ja että sinut hyväksytään juuri sellaisena kuin olet. Tietysti riparit vaihtelevat eikä kaikilla ole siellä välttämättä niin hauskaa, muttä meidän ripareilla on aina rento meininki ja iltaohjelmatkin ovat varmasti juuri nuorten mieleen.

• paskanaama4231412341

mulla on karvaset kassit olen pannut poikaani

• Cruor

Rippikoulu voi olla erittäin positiivinen tai sitten negatiivinen kokemus.
      Itse kun rippikouluni kävin en ollut niinkään innostunut koko kirkkotouhusta. En ole edelleenkään. Mutta leiri oli onnistunut, näinkin antisosiaalinen ihminen kuin minä sai lisää ystäviä ja olin isostoiminnassa monta vuotta.
      Olin valitettavasti myös todistamassa yhden leirin totaalista hajoamista kun leirin päävetäjät eivät osanneet hommaansa; leirillä pyöri huumeita ja monia kiusattiin. En halunnut olla lainkaan mukana kyseisen leirin organisointiin.

Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen, että kävin leirini vaikkakiinnostukseni uskontoon lähestyy kiven luokkaa. Se oli kuitenkin kokemus; oppii olemaan poissa vanhempien helmoista ja kommunikoimaan ilman esiliinaa. Jos oikealla mielialalla leiritiloihin astuu niin saattaa saada elinikäisiäkin ystäviä.

Rahaa en leiristä saanut, mutta jotain sitäkin mukavampaa.

• UnlitteredMind

Itseäni ei aikanaan kiinnostanut rippikoulu lainkaan, olisin tahtonut mennä ennemmin prometeus-leirille. Rakas äitini kuitenkin sanoi, että saan käydä prometeuksen, mutta jos en käy rippikoulua, hän ei järjestä minulle juhlia -> en saa lahjoja ja rahaa sukulaisilta. No, päätin sitten mennä rippikouluun ja kyllä kannatti, monta sataa euroa sainkin. :)
      Itse rippikoulusta ei ollut mitään iloa, papit eivät osanneet vastata kriittisiin kysymyksiini, keskustelu oli turhaa jne. oli tylsää. Tuntui etteivät papit itsekään uskoneet opetuksiinsa. En uskonut jumalaan mennessäni rippikouluun ja vielä vähemmän pois tullessani. Vuotta myöhemmin olin vihdoin saanut äidiltäni luvan erota kirkosta (jota olin mankunut 12-vuotiaasta lähtien) ja pääsin lukiossa kauan kaipaamilleni elämänkatsomustiedon oppitunneille uskontotuntien sijaan. :) Lopulta jopa kirjoitin ET:n ja siitä on ollut minulle paljon hyötyä.

Itse siis puhtaasti rahan takia kävin rippikoulun, kuten varmasti monet muutkin.

• :))

Rippileiri kannattaaa käydä. Se on monelle mukava kokemus. Vaikka ei jumalaan uskoisikaan monet odottavat riparia. Se on leiri. Saatte viettää kavereitten kaa aikaa, viikon jossain kaukana. Rippikoulun etuna pääset naimisiin ja kummiksi esimerkiksi. Mitä haittaakaan siitä leriristä on ei mitään?

• Kerettiläinen

Itse uskon Jumalaan, mutta haluan erota kirkosta opillisten erojen vuoksi.

"Mitä haittaakaan siitä leriristä on ei mitään?"

Joudut maksamaan kirkollisveroa, vaikket koskaan kävisi kirkossa/kirkon palveluissa. Mitä mainitsemiisi etuihin tulee naimisiin voi mennä ilman kirkkoa ja kavereiden kanssa voi viettää aikaa muuallakin kuin kirkon leirillä.

• riparille pakotettu

Mut pakotettiin sinne. En saanut yhtäkään kaveria sinne mukaan, eli vietin koko leirin yksin. Todella paska kokemus. Kaikilla muilla oli tyyliin kaverit siellä, niin hankala siinä oli yrittää tutustua kehenkään yksittäiseen ihmiseen.

Onneks erosin kirkosta myöhemmin.

• Kids turpaan juva

Vitu kids joudutte maksaa 1-2 prosenttii kirkollisveroo, vitu kids

• ripari-eikiitos

kävin rippikoulun koska,
      A se kuuluu tavallaan käydä, perinne
      B haluan mennä joskus naimisiin kirkossa, papin vihkimänä.

oma rippileiri jonka kävin pari kesää sitten oli aika tyhmä. En tuntenut kuin pari kaveria ja muut olivat aivan idiootteja, en halunnut tutustua kummemmin. mutta viikon se vain kestää joten stemppiä kaikille meneville, kokemusta rikkaampana, en kadu että menin mutta en haluaisi toiste mennä.

• asd18

Onko se aloittajalle joku ongelma, että nuoret haluavat rippikouluun??? Olet varmaan niitä, jotka liputtavat uskonvapauden puolesta, mutta eivät hyväksy sitä, että jotkut uskovat tai haluavat osallistua kirkollisiin tapahtumiin.

• Et kyllä

Toki voi osallistua, mutta kysymys koski sitä, miksi käytännössä uskonnottomien ja ei-uskonnollisten kotien nuoret osallistuvat tai miksi omilta ajatuksiltaan ei-uskovat nuoret osallistuvat.

Kiitos "hyvistä" vastauksisa (kuten raha ja ryhmäpaine...;-).

Uskonnonvapaus tarkoittaa yksilöiden ja yhteisöjen oikeuttaa, jotka valtiovallan tulee taata. Sen sijaan ei ole oikeisn, jos valtio tai kunta alkaa järjestää uskonnon harjoittmista (esim. koulujumalanpalveluksia). Kunnan tulee olla uskonnollisesti tunnustukseton ja puoluepoliittisesti sitoutumaton.

pakkouskonto.fi -sivustossa kouluasiaa... Liittyy otsikkoon, kun uskonnon opettajt markkinoi rippikouluja... eikö?

• Riparipappikin

Olen vuosien varrella ollut riparilla noin 3000 nuoren kanssa. Useimmat aika moti-voituneita nuoria. Jotkut ovat tuumanneet, että hoidetaan tää homma. Yhtään nuorta ei ole jättänyt hommaa kesken. Nyt nuo jopa 50 vuotta lähentelevät ex-nuoret tulee jutteleen asioistaan ja kertovat kokemuksiaan. Parikymppiset pyytää vihkiin tai kastaan lapsiaan.--No, ne sai aikanaan tietoa ja tunnetta. Ei propagandaa vaan kristinuskon opetusta, koska oli kastettuja.

• a09dsf7

jää porukan ulkopuolelle jos ei käy

myöskin, jos joskus haluaa kirkkohäät tai vaikka kummiksi, on paljon helpompaa kun on käynyt riparin. liittyy vaan kirkkoon ja eroaa sitten seuraavana päivänä uudestaan, simple but genious!

• Onneks Ei Tartte

Jos olisin itse mennyt, olisin juuri nyt 80% varmuudella menettänyt henkeni. Joukko/itsemurha siis.

Minkä helvetin takia pitäisi mennä, hyvä pointti. Mutta eihän ole pakko. Onneksi. Kenen olisi pakko mennä fyysisesti ja henkisesti pahoinpidellyksi 2 viikoksi, vaarantamaan vakavasti mielenterveytensä sun muuta paskaa... Parin kymmenen euron viinarahojen takia?

#VittuMitäPaskaaPointsitThreadinTekijälle!

• djfhhdg

Olen itse uskovainen ja kävin kriparin(olen ortodoksi), minusta tuntuu tai ainakin kuulemani mukaan nuoret käyvät rippikoulun/leirin sen takia että saisivat juhlissa lahjoja ja rahaa... uskoisin näin

• sakkemakke1

Nuoret jotka eivät usko menevät riparille rahan perässä. Niinkuin myös monet nuoret jotka uskovat.

• Löytäjä

Pitää osin paikkansa tuo edelläoleva. Mut sittenpä saattaakin käydä niin, että rahan halu putoo nollaan, kun löytää riparien päähenkilön ystäväkeen: Jeesuksen.

• 15v

itse kävin rippileirin pelkästään rahan takia. muualta ei tämän ikäisenä kesätöiden lisäksi sitä saa. tuskaahan se oli, sillä en millään lailla usko.

• Uskonnoton identitet

Norjassa on käytössä ja ihan suosittu vaihoehto, "humanistinen konfirmaatio".

Konfirmaatio tulee sanasta confirm, vahvistaa. Olisi monella pikkuisen kivampaa "vahvistaa" kannattavansa ihmisoikeuksia ja muuta sekulaarieettistä hyvää, kuin vahvistaa (muka) uskovansa luterilaiseen uskontunnustukseen, jota kirkon aikuisjäsenistäkään ei suurin osa usko omana tosiasiallisena katsomuksenaan..

Pitäisikö Protuleirien tai jo nkun muun pohjalta koittaa jotenkin saada itse leirin lisäksi myös tuollainen vaihtoehtoinen konfirmaatio? Se voisi olla selkeämmin myös sukulaisten antamien rahalahjojen peruste...?

No, kyllähän Protun käymisen jälkeen perhe voisi järjestää jonkinlaisen perhejuhlan... ei kai se siitä ole kysymys.

Käsittääkseni siviilivihkimisen jälkeisten hääjuhlien yhteydessä nuoripari saa aivan yhtä hyvin häälahjoja kuin kirkossa tapahtuvan vihkimisenkin jälkeen. Miksi tässä tän cofirmeissonin kohdalla on ilmeisesti hieman toisin?

• jumalaonpaskaaaa

Ite oon 100 prosenttisesti ateisti, mutta mitäpä siinä on kun saa rahaa :D ja ainaki itte haluaisin pitää kirkkohäät koska ne on jotenki osa kulttuuria :D

• JKL abi vm. 2013

Uskonnolla ei välttämättä ole paljonkaan merkitystä siinä, että meneekö nuori riparille vai ei. Tiedän itse monta tuttua, jotka lähtivät riparille:

a) rahan vuoksi,
      b) koska vanhemmat eivät suostuneet hyväksymään esim. protuleiriä syystä tai toisesta.. mikä on sinänsä erittäin suuri sääli, en ymmärrä miksi ripari käy kyllä mutta protuleiri ei. Kumpikin on sosiaalistusta, vain painotus eroaa (ev.lut kirkko VS yleinen elämänfilosofia)
      c) koska kaveritkin menevät, tai
      d) asenteella "perinne mikä perinne, uusi kokemus se on muiden joukossa :)"

Omalla kohdalla pätivät kaikki muut paitsi c)-kohta, koska en tarkoituksella halunnut ketään ylä-asteikäisiä tuttuja, johtuen ylä-asteen vakavasta kiusaamisongelmasta mikä vielä siihen aikaan oli.

En näkisi sitä pelleilynä, arvoisa "Et kyllä".. unohdat että riparilla on paljonkin muuta kuin uskonnolliset opinkappaleet. On yhdessäolemista, seurapelejä, lauluja, filosofista väittelyä muustakin kun ahdasmielisistä näkökulmista.. käytännössä se miten protuleiriäkin kuvataan, paitsi että pienellä kristillisellä painotuksella. Tai ainakin näin se oli Jyväskylän Viro-rippileirillä aikoinaan, en voi sanoa kaikista muista Suomen rippileireistä koska en niissä ole käynyt.

Tässä olisi minun mielipiteeni :D

• freddiemercury2013

tämä yhteiskunta muodostuuu kahdesta eri tilanteesta ja haluan ottaa niihin kantaa. vanhenpienmme opetus koostuu todella paljon näistä kyseisistä asioista. elikkä vaikuitteemme opetttavat meitä todella paljon. koska eihän kello kaan käy vastapäivään niin miksi me kävisimme ? kysyn vain? jos jeesukselle sais esittää kysymyksen niin mikä se teidän mielestä olisi? itselläni on vastaus valmiina. haluaisin jakaa vastaukseni muitten kanss a jos joku on miettinyt samaa ? anywan?

• mage ja mä

ide menin ed saisin ES rahaa viddu :-DDDDD

• lolleroDDD

Mun ikäset menee tänä kesänä riparille, mutite en mee vaan siks etten ite usko Jumalaan. Monet kaverit ihmetelly ja kauhistellu, koittanu mua saada mukaan " koska saa vitusti rahaa " en vaan oo kiinnostunu siitä joten en mee

• lISSU xd

Siis tosi noloo!!! hei niigu mä meen tnä vuonna riparille ja sinne tulee mun yks kamu norski ja manta ja mä oon niigu ett sillee niigu ett tosi ihguu! Mull ei oo ainakaan mitäään tota riparia vastaan sill monet mun frendit on niigu sanonu ett siell on niigu tosi ihguu!!! jote jos ootte samaa mielt niigu mun kaa ni peukuttakaa tätä viestii!!!:D:D!!!

• kakku kekkerit

hölömö.laillinen naimislupa ja perhe järjestää kekkerit sukulaisille ja voit saada satoja euroja lahjaksi siitä,että opit 10 käskystä ees yhden!

• Minä jopa

Kyllhän perhe voi järkätä juhlat, vaikka nuori ei olis leireillyt just luterilaiskristilisellä uskisleirillä ja antanut konfirmointii muka uskosta. Kauheeta pelleilyy. Ja fiksut isovanhemmat sun muut sedät ja tädit voi anaa lahjoja ilman uskontunnusuksia.

• mievaaanq

Ite en käynyt riparii, koska ei kiinnostanut enkä usko mihinkään jumala jeesus juttuun..Eikä ollu rahan tarvetta. Eroan kirkosta ensivuonna, koska en halua maksaa kirkollisveroa.

• 98 tyttö

Käyn sen lahjojen ja rahan takia. Meen myös sinne katselee olisko siellä jotain seuraaaaa mulle ja mun tekoripsille.

• atheist-

No en menekään riparille :) turhaa aivopesua josta joutuu vielä maksamaan, hyi saatana! eroan kirkosta kun täytän 18.

• eroa kirkosta

Ulkomaalainen ystäväni purskahti nauruun, kun kuuli suomalaisen kirkon elävän valtion tuilla eli veronmaksajien laskuun. Sitten kun kerroin miksi kirkosta eroaa kiihtyvään tahtiin nyt se reippaat 40 tuhatta vuosittain, hän sanoi, että hänen maassaan eroaisivat kaikki sillä samalla sekuntilla, koska eivät halua maksaa yhtään enempää veroja, kuin mitä on tarvis. Riparit ovat suosittuja, koska niistä saadaan loma- ja moporahat nyhdettyä sukulaisilta. Kirkkon väki on vain rahan ja maallisen mammonan perään. Pyhähenki on siitä työstä kaukana. Itse eroan huomenna kirkosta, koska en tee sillä mitään. Jumalaan en usko. En viitsi valehdella itselleni. Vain heikkomieliset uskovat jotain 2000 vuotta vanhaa loruja.

• issikkalovers4ever

Mulla on kyllä tuo b-vastaus XD XD Ja en oo uskonnontunnilla, käyn ET ssä. :DD Meen riparille vaan rahan takiiiiii!!!!

• Chel

Mä menin aikoinaan riparille siksi, että sukulaisille ja tuttaville olis ollut menemättä jättämisessä kova selittäminen ja riparin jälkeen rippijuhlista nettosi mukavasti rahaa kun jokaiselta ystäväperheeltä tuli lahjaksi. Uskontotunneilla kävin siksi, ettei vanhemmat antaneet alaikäiselle lupaa vaihtaa ET:oon eikä peruskoulussa saanut vaihtaa ilman vanhempien suostumusta. Lukiossakin muistaakseni oli niin, että jos kuului kirkkoon, oli pakko käydä uskontotunneilla ET:n sijaan, enkä tosiaan vanhempien painostuksesta voinut erota kirkosta ennen kuin täytin 18. Tuntuu hassulta jälkeen päin ajatellen, varsinkin kun miettii et äitini erosi hiljattain kirkosta pitkällisen tapakristittynä olemisen jälkeen. Mut joo, jos nyt oisin 15 ni en kyllä menis riparille, hyödyt ei olleet niin suuret et ois tuntunut mielekkäältä kuunnella jeesusjorinoita ja vyörätä jumalanpalveluksissa näin ateistina.

• as simple as that

leirillä on kivaa ja rahaa tulee

• uNkki

Mä menin riparille rahan takia ja sen jälkeen erosin kirkosta.

• JEESUS TIETÄÄ

ei me saatu mitään rahaa riparilta en itse usko jumalaan/jeesukseen mutta menin siksi rippikouluu että voi mennä joskus kirkossa naimisiin

• joku vaan

ERITTÄIN KIIHKEÄÄ SUUSEKSIÄ

• duck.duck

En muita viestejä vaivautunut lukemaan. Mutta en itsekkään usko mihinkää Jeesus mikä pönttöön. Uskontotunnit on niin tuskallisia kun ei usko niihin. Ois kyllä kiva mennä kirkossa joskus naimisiin mutta EI HEMMETTI en käy mitää uskontunnustuksia ja rukouksia ja hihhuleita kohtaamaan riparilla.

• asdfghjklqwertyuio

Itse menin rippikouluun muutama vuosi sitten oppiakseni kristinuskosta uskollisten näkökulmasta. Menin Agnostisena, tulin Ateistina.

• asdfghjkl4

Itse menin rippikouluun muutama vuosi sitten oppiakseni kristinuskosta uskollisten näkökulmasta. Menin Agnostisena, tulin Ateistina.

• bbbboy2

Jäi kerran vehje sen kirjan väliin riparilla ja sen jälkeen on usko ollut kortilla.

• No tuota...

Jää kirkkohäät väliin.

• leiri123

leirille vaan siellä hauskaa on ja ilo on verraton

• muna609

saat munaa

• Perbisenn Barttu

Menin ripariin koska halusin iskee mimmejä http://pleieri.blogspot.com/ oppien mukaan. Vähät mua se uskonto kiinnosti ja täysikäsenä erosin tietekin kirkosta.

• Ripari juuu

itse kävin riparin vain sen takia että rippilahjaksi saa rahaa :D niin tekevät todella monet muutkin :P kyllähän sieltä rippileiriltä kavereitakin löytyi ja hauskaakin oli mutta todella harvat menevät sinne uskonnon vuoksi

• tekosyitä esität

Minä en ole niin alas vajonnut. En niin pienestä rahasta menisi kirkon alttarin ääreen tunnustamaan uskoani olemattomiin.

• (en ole tosissani)
        tekosyitä esität kirjoitti:

Minä en ole niin alas vajonnut. En niin pienestä rahasta menisi kirkon alttarin ääreen tunnustamaan uskoani olemattomiin.

Valehtelu on jalo taito.

• eisaatanaperkele

Hajoilee näille et "menin riparille kun sieltä saa rahaa" raha tulee sukulaisilta ja riippuen onko ne rikkaita.. ite en menny riparille koska en oo ikinä ollu kirkkoon liittyneenä, turhaa paskan jauhamista joku jeesustelu! ja rahaa on tarpeeks ilman mitää paskaa riparia!!

• hatuttaa
      • piledriver

saanko samalla ilmaisen viruksen?

• Herkku eikun jerppu
        piledriver kirjoitti:

saanko samalla ilmaisen viruksen?

Ei hinta on 10€ :(

• Penis2

No siitä saa rahaa. Pippelipilupinpi

• Poika955

Minä kävin rippikoulun pari vuotta sitten rahan ja leirin takia juurikin niin kuin joku tässä ketjussa oli kommentoinut. Rippileirillä ruoka siellä oli aivan jotain erinomaista ja huoneissa oli ilmastointi. Leirillä pääsee myös eroon hetkeksi kaikesta muusta maailmasta, joka oli oikeastaan ihan hyvä. Siellä ei myöskään liikaa tyrkytetty mitään uskon asioita eikä yritetty saada ihmisiä käännytettyä ateistista uskovaiseksi. Ei... vaan siellä puhuttiin syvällisiä asioita pääasiassa ilman jumalaa toki myös opiskeltiin sitä uskontoa mutta opettajilla oli homma hanskassa ja ne opetti sitä omilla esimerkeillää.... joku ruokarukous sanottiin ruokailun yhteydessä. Sekä kaikki ihmiset olivat sulassa sovussa jota en olisi uskonut niistä henkilöistä. Itse olen kokonaisuudessaan tyytyväinen koko touhuun. Näitä huonoja esimerkkejäkin löytyy mutta tässä yksi hyvä esimerkki hyvin onnistuneesta rippikoulusta. Eikä sen tarvitse sitä tarkoittaa että kun kuulut kirkkoon niin sinä myös uskot siihen. Aluksi koko rippikoulu touhu saattaa vit*ttaa mutta kyllä uskon että sen kokemuksen jälkeen olet kokemusta rikkaampi etkä kadu yhtään sitä.

• perinteet myös

Mä silloin 15-vuotiaana kävin sen ainakin juuri sen rahan takia, mutta myös ihan vaan siksi kun se kuitenkin omalla lailla kuuluu kirkkoon kuuluvien elämään. En halunnut olla suvussamme ainoa joka sitä ei ole käynyt x)

• xDdXDUYRE

ei kuules poika kannata mennä koska OLUTM4KK4R4 PS. NAKKI SUUHUN JA MENOKS

• ibelieve!

Kannattaa mennä rippikouluun ja antaa uskolle mahollisuus! Minusta ei voi olla todella ateisti jos ei ole edes yrittänyt uskoa.

itselläkin ripari muutti elämän, ja siitä lähtien olen saanut seurakunnan toiminnan ja jumalan ansiosta nämä: työ, mies, laulu-harrastuksen aloitus, kymmeniä ystäviä, hienoja reissuja ja matkoja, toivoa vaikeisiin elämäntilanteisiin, tukea ja stipendejä... aivan mielettömän paljon. (oon 19-v)

ripari on hieno juttu, ja sen voi käydä muuallakin kuin kotikunnassasi, esim. vuokatinrannassa. sen voi käydä myös ulkomailla, olen kuullut tällaisesta roadtrip riparistakin :)

onnea valintaasi!!!

• adsafsaf

"Minusta ei voi olla todella ateisti jos ei ole edes yrittänyt uskoa."

Täyttä sontaa. Ihmiset syntyvät ateisteina. Uskonto upotetaan mieleen myöhemmällä iällä.

• kirkon kello!

uskoa saa!! mut miksi maksaa!!!! kirkollista aivo pesua!!!!!!!!!!!! :)) kirkollinen uskonto!? ja oma uskonto!! on eri asiaa!!

• Huhhahhei
    • min8

Itse kävin riparin et saan käydä ehtoollisella sit isompana.. Ja tietty myös et sais uusia kavereita! :) Se oli sitä etsikkoaikaa minulla.

• Mun mielestä rippikoulusta ei oo mitään hyötyä. Ainakin saa nähdä kavereita.

• mara12344

Rahasta tekee mitävaan :-)

• Uskoontullut

Itselleni ainakin rippikoulu avasi silmät uskonnolliseen elämään ja sai minut uskomaan todella Jumalaan. Ennen leiriä en niinkään uskonut mitenkään. Sekin riippuu täysin ,kuinka hyvin siellä asioita opetetaan.

Lisäksi kavereitakin saa.

• enkeli1998

meidän rippikoulussa lähes kaikki meni leirill sen takia, koska he saavat rahaa, juhlat ja vanhemmat haluaa. Minusta vanhemmat maksaa heidän osalta aivan turhaa tämän takia. kannattaa mennä, jos kokee se omaksi hyödykseen. mutta kyllä tuo oma leiri oli todella kiva!!! en ole mikään älytön jeesustelija, mutta uskon, että kaikessa tuossa hömpänpöössä on jotain perää. äiti kuuluu kirkkoo, mutta ei käynnyt rippikoulua, isä on käynyt, mutta on todella lähellä, että eroaa. ja muistakaa, että se ei ole mikään saavutus!!

• Näin meillä ainakin

Kyllähän perhe voi järjestää kivat kesäjuhlat sukulaisille jne. protu-leirin jälkeen

• espär

No rahan takiaha sitä menin sinne leiri.

• saparo73

annoin lapseni päättää haluaako mennä rippikouluun..ei halunnut jos myöhemmin haluaa,voi mennä.uskovainen anoppi painostaa jatkuvasti.itse istun kirkkovaltuustossa ja hyväksyn lapseni päätöksen kuin myös sen että tulemme molemmat kannattamaan naispappeutta.ja onneksi pienetkin paikkakunnat joutuvat näitä ottamaan.rajansa kaikella....onhan se nähty mihin katollilainenkin kirkko pystyy...vuosien salailuun hyväksikäytöissä ja jotkut uskovaiset salaa sitä......

mihin voi uskoa ja onko sitä jumalaa.....varsinkin ku kaikki vanha pahuus paljastuu

• Kirkko aanukseen

Itse menin vain rahan takia #easymoney

• enkeli1998

nyt kerron tosi tarinan niille, jotka haluavat tietää kuoleman jälkeisestä elämästä!!
      äitini odotti siskoani. seuraavana päivänä, siskoni syntymisen jälkeen äitini lähti hoitajan kanssa vessaan. hän sanoi, ettei tarvitse pyörätuolia. päästyään pytylle, äiti pyörtyi. hän kuulema meni sellaiseen tilaan, joka oli valkoinen, rentouttava, ei kippuja ja siellä oli hyvä olla. siellä' hänen vanhat sukulaiset huusivat äitini nimeä iloisesti. kun äiti henkäisi syvään, tämä loppui, äiti säikähti ja kelasi mielessää, kuka hän on, missä ja mitä tekee. hoitaja sanoi, että hän oli pyörtynyt.
      minä uskon, että elämä kuoleman jälkeen on hyvä, niin kuin jeesus sanoi!!

• enuneksi

Kuoleman jälkeen sitä unta näkee vain minuutin tai pari ennenkuin aivot kuolevat hapenpuutteeseen. Pyörtyessä sitä unta näkee paljon kauemmin.

• playboy1234

kuule menen sinne vaan sen takia et voin panna naista

• HAHAAAAAAAAAA

niin... protukin on olemassa. Ja siitä oppii enemmän. Tietenkin jos on rahan perään, niin ripari on parempi valinta.

• yönkatkerapölhö

Itte menin, koska ei paljon muistakaan vaihtoehdoista puhuttu enkä etukäteen ymmärtänyt ajatella, että rippileiri on todellakin pelkkää uskontoa ja uskontoa. Rahaa en aatellu etukäteen, vaikka kyllähän se kiva lohdutus oli sitten leirin lopuksi.. pääs ratsastamaan :D

Mulle sanottiin, että "siitä leiristä tulee iiihan superr hauska, paistatte yhdessä pullaa nuotiolla ja pelailette kaikkea hauskaa ja saat uusia kavereita..." Joopajoo.. Jos haluaa keskittyä viikon uskontoon ja pohdiskella niitä asioita niin mikäs siinä, mutta.... Naimisiin voi mennä muuallakin kuin kirkossa. Olen sellaisissakin häissä ollut ja silloin päästiin nopeammin suuteloihin, tanssiin ja kakkuun. Virsistä ku en kauheesti tykkää kumminkaan.. Mut se nyt on vaan mun mielipide. Moni atesistikin tykkää kirkoista rakennuksina.. :D

Leiri oli mulle ihan tylsä. En tykännyt yhtään siitä, että koko päivä oli niin aikataulutettu. Hartauksia tais olla viis ja ensimmäinen heti aamulla 7 tai 8... Ruokailua ennen piti laulaa kiitoslaulu, sitten luettiin ja opiskeltiin Raamatun tarinoita. Piti myös kirjottaa paperi täyteen sitä, että Jeesus on hieno mies ja lukea se ääneen.. Ei se tuntunut oikealle höpöttää sellaista, joka ei kuulu ollenkaan omaan maailmankuvaan tai periaatteisiin tai sellaseen... Mutta kun itse sellaiselle leirille menin niin halusin olla kohtelias mukana oleville uskovaisille.

Mun puolesta saa kuulua mihin uskontoon tahansa, kunhan antaa myös toisten ihmisten ajatella omasta maailmankuvastaan miten tykkää. Yleensä en mee niistä asioista edes tuntemattoman kanssa puhumaan. Suuri osa maailman sodistakin johtuu uskonnoista... Onhan se lohdullinen ajatus, että pääsee jonnekin jatkamaan elämää, mutta toisaalta ... jos rupeaa liikaa miettimään, että jumala(t) rankaisee ja joutuu tuleen kirkumaan sikiöasennossa tai nukahtaa ikuiseen painajaiseen... niin huonosti siinä vaan käy, jos tosissaan pelkää. Uskontoja ku on vähän enemmänkin kuin yksi tai kaksi eikä kaikkia saa millään yhteen.

• Huhhahheijaa

viisi hartausta päivässä... ja sitten muuta pänttäystä...

• paskaleiri

Itse menin riparille ryhmäpaineesta. Kaikki kaverit siis meni ja menin sitten niitten kanssa ajatellen, että leiri vois olla ihan hauska. Tietty myös ajatus juhlista oli ihan jees. Kaiken lisäksi en edes kuulunut kirkkoon enkä todellakaan uskonut jumalaan. Koko leirihän oli ihan paskaa, ohjaajat tiukkapipoisia himouskovaisia käännyttämässä nuoria ja vapaa aikaa miksikään. Tykkäsivät vähän kyttyrää kun kysyin kyselytunnilla, että "Oliko Maria Magdalena Jeesuksen vaimo ja toimiko hän prostituoituna?"

• RiippuuSeurakunnasta

Riippuu ihan seurakunnasta millaiselle riparille pääsee/joutuu. Olen kuullut kauhutarinoita monien muiden seurakuntien ripareista, siitä miten nuoria yritetään käännyttää uskoon ja ollaan kamalan tiukkiksia. Sääliksi käy teitä.

Voin väittää että lähes kaikki meidän seurakunnan riparin käyneet pitivät leiristä, koska itse koen meidän seurakunnassa painottavan riparilla yhteisöllisyyttä ja porukalla olemista yms. Joka riparilla viimeisenä päivänä itketään, ettei haluta lähteä kotiin juuri tämän ryhmähengen takia. Suurinta osaa meidän seurakunnan riparilaisista ei kiinnosta opetushetket eikä muut jeesustelut, mutta silti he pitävät leristään. Tottakai on poikkeuksia.

Pointti oli se ettei tarvitse olla uskovainne eikä pitää opetushetkistä, jotta voi pitää riparisrta. Monilla seurakunnilla olisi parantamisen varaa juuri tämän yhteishengen kanssa ja siinä, ettei ketään painosteta uskomaan tai olemaan uskomatta. Itse en voi sanoa olevani mikään uskovainen mutta kolme vuotta sitten riparin käyneenä voin sanoa että ripari kasvatti hurjasti ihmisenä ja auttoi ymmärtämään, että kelpaan tällaisena kuin olen. Omasta mielestänikin jeesustelut on tylsiä mutta näin sitä vaan on osallistuttu seurakunnan nuortenleireille, isoskoulutukseen ja toimittu kahtena kesänä isosena juuri sen ryhmähengen takia! Ja lisäksi monia uusia muistoja, uusia tuttuja ja ystäviä rikkaampana. AIniin ja tietenkin iltaohjelmat ja porukalla saunomiset ja uimiset

• äänestäkää
    • jarmopoikaolen

Ooh en sitä salaa mun Pimppini on sulaa laavaaaaaaaaa!

• Neuvoahätätilaan!

Riparilla voi kyllä myös moi.

• Ulkoa opittua

Menkää mihin menette uskoinenne,mutta pyhäkoulun opettajat ovat tulleet nettiin töihin ja pitävät tiukkaan kiinni siitä että Aatami ja Eeva luotiin jääkarhuturkki päällä ja alle bokserit.Paikka olipohjoinen jäämeri Pohjois napa.Tällä asulla myös saunaan lomailemassa.Alasti saunominen on heidänmielestään pahinta riettailua.

• kisse x

itse olen menossa tasan siksi, että pakotetaan. en tunnusta mitään uskoa, mutta kirkosta en kuulema saa erota.

• fgdfyypuååäppåo

Se on nii vanha tapa, ihana kokemus ja lahjat houkuttavat!

• fgdfyypuååäppåo

Se on nii vanha tapa, ihana kokemus ja lahjat houkuttavat!

• En usko...ateisti

Itse olen ateisti ja rahan takiaha ne sinne ripparii menee :/

• lovegame2

minä en olisi mennyt riparille edes rahan takia, mutta koska vanhemmat sisarukseni joutuivat käymään sen, vanhempani ajattelivat että se olisi heitä kohtaan reilumpaa ja minä saisin uusia kokemuksia. ja paskat. ripari oli täyttä helvettiä, sain siitä vaan korkeintaan traumoja. :D

• lestat on pellejä

"Jumala loi ihmisen ihminen loi raamatun :))

• joku random

Kävin riparin tänä kesänä. Olin epäileväinen Jumalan olemassa olosta jo ennen riparia ja ripari vain vahvisti sitä etten usko Jumalaan. Ripari oli kyllä kiva kokemus, mutta en usko että menisin uudestaa jos olisi mahdollista enkä myöskää ala isoseksi, ehkä on parempi etten mene toisten leirille kertomaan omia mielipiteitäni Jumalan olemassa olosta. :)

• Sekulaaristi
    • iugyrtdvbm

Itse aion mennä Prometheus-leirille. En ole tosin ikinä kuulunut luterilaiseen kirkkoon.... Enkä tule kuulumaankaan :D Ja uskon, että minulle järjestetään rippijuhlaa vastaava, "aikuistumisjuhla", leirin jälkeen.

On inhottavaa, kuinka joitakuita painostetaan ripareille ja (erityisesti) konfirmaatioon. Raamattua tunnen kyllä sen verran, että tiedän väärän valan olevan synti :P

• Jappervokki

Jep, jossain Paavalin kirjeessä kerrotaan, että ehtoollisen nauttiminen ilman uskoa on kuolemaksi. Jostain kumman syystä rippipapit eivät koskaan tule maininneeksi konfirmoitaville tätä Raamatun kohtaa. Sanovat vain, ettei ehtoollista ole pakko nauttia, mutta eivät kerro vääjäämättömistä seurauksista, jos sitä nauttii ilman uskoa.

• Prometheus-leirin käyneenä sanon, että siellä elämänkatsomus ja etiikka on kärkisijalla. kyllä siellä käsitellään uskontoja realistiselta kannalta. prometheus-leirin voi käydä kirkkoon kuuluva tai kuulumaton, myös muihin uskonlahkoihin kuuluva. jos ei halua rippileiriä käydä niin suosittelen tätä kovasti.

• ball1

No vaikka siksi että saa kirkkohäät ja voi kastaa lapsensa kirkossa,myös kummiksikaan ei pääse jos ei kuulu kirkkoon....isä otti minut pienenä pois kirkonkirjoista ja isä kuoli sitten kun olin 13,jäin jehovantodistaja isän vanhempien hoitoon joten enpä päässyt rippikouluun..nyt harmittaa 36 vuotiaana kun ei päässyt monen lapsen kummiksi ja pojallekin nimi maistraatissa ja kakkukahvit kotona...ei ole pakko uskoa mihinkään, kukaan ei pakota mutta suosittelen...

• Huhhahheijaaa

Nykyään puolet vihkimiistä on siviilivihkimisiä. eli moni kirkkoon kuuluvakin haluaa mieluummin siviilivihkimisen. Ja siviilivihkiminen ei tietenkäään estä järkkäämästä vaikka kuinka hienoja hääjuhlia vaikka jossain kartanossa, tai työväentalolla... Ja jos ajoissa pyytää, maistraatitta voi tulla vihkijäkin juhlapaikalle (tai vaikka kuumailmapalloon), vaikkakin yleensä vihkiminen on maistraatisa ja hääjuhla sitten erikseen oman maun mukaan pienenä tai suurena (tai jos haluaa niin ilman juhlaa, viivytetty hatinto jos häämatka vaikka tulossa...;-) ks. www.pro-seremoniat.fi

Lapsen kastamisia on arvosteltu monelta kantilta....
        Estää pääsyn et-opetukseen koulussa...

• ????
    • :(((((((((((((((((((

Mähän en mihinkään ripille ole menossa!!!!!!!!!!!!!!

• havuklalu

Jotta kaikki saatanan jonnet saisivat sen 500€

• mani mani hani

Kultaketjut, hopeariipukset ja rahakirjekuoret. Siinä se olellisimmat syyt.

• Huhhahheijaa

Voihan protuleirin jälkeenkin järkätä perhejuhlan, jonne voi vinkata lahjojen tuomista. Vaikka leirillä on päätösjuhla, jonne myös perheenjäseniä voi osallistua, kotona pidetty juhla laajemmalle sukulaisporukalle on kuitenkin erikseen.

Sinänsä ihan ok, jos ollaan "epäkaupallisia" tässä kohtaa, mutta että ei se ole mitenkään pakollista. Kyllä moni protu-leirin käynyt on perheen kesäjuhlassa saanut sukulaisilta ja siviilikummeilta tai kirkollisesti ex-kummeilta lahjoja.

• Jappervokki
        Huhhahheijaa kirjoitti:

Voihan protuleirin jälkeenkin järkätä perhejuhlan, jonne voi vinkata lahjojen tuomista. Vaikka leirillä on päätösjuhla, jonne myös perheenjäseniä voi osallistua, kotona pidetty juhla laajemmalle sukulaisporukalle on kuitenkin erikseen.

Sinänsä ihan ok, jos ollaan "epäkaupallisia" tässä kohtaa, mutta että ei se ole mitenkään pakollista. Kyllä moni protu-leirin käynyt on perheen kesäjuhlassa saanut sukulaisilta ja siviilikummeilta tai kirkollisesti ex-kummeilta lahjoja.

Ei ole mitään ex-kummeja. Kummi pysyy kummina, vaikka eroaisi kirkosta ja perustaisi Saatanaa palvovan lahkon.

• Et-opelta
        Jappervokki kirjoitti:

Ei ole mitään ex-kummeja. Kummi pysyy kummina, vaikka eroaisi kirkosta ja perustaisi Saatanaa palvovan lahkon.

Kummiuden idea - ilman uskontoa - on aivan hyvä.

Antiikin tarin mkaan Odysseus pyysi naapurin Mathoria pikkuisen opettamaan (Penelopen ja hönen) poikansa kun oli matkoilla (harharetkillään). Siitä mentoroinnin käsite, joka on sukua kummioiuden idealle.

Toisj mentorionti nykyään liittyy aikuisiin.

• Et-opelta
        Et-opelta kirjoitti:

Kummiuden idea - ilman uskontoa - on aivan hyvä.

Antiikin tarin mkaan Odysseus pyysi naapurin Mathoria pikkuisen opettamaan (Penelopen ja hönen) poikansa kun oli matkoilla (harharetkillään). Siitä mentoroinnin käsite, joka on sukua kummioiuden idealle.

Toisj mentorionti nykyään liittyy aikuisiin.

Eiku:
        Antiikin tarinan mukaan Odysseus pyysi naapurin Menthoria opettamaan (Penelopen ja hänen) poikaansa kun oli itse matkoilla (harharetkillään). Siitä mentoroinnin käsite, joka on sukua kummiuden idealle.

Toisin mentorionti nykyään liittyy aikuisiin.

• huhhuh_0

itse en usko jumalaan toinen mummuistani uskoo ja vanhempani uskovat mutta eivät ne silti käy kirkossa lue raamattua tai rukoile ihmeemmin.

itse olen kiitollinen että koulussa oli uskonnon tunnit koska ne käsittelevät historiaa erinäkökulmista ja se on kuitenki tärkeää tietoa kuten historia yleensä ja tunneilla opiskellaan monia eriuskontoja, miten pärjäisit jos muuttaisit vaikka aasiaan mutta et tietäisi hindulaisuudesta tai etelässä katolilausuudesta mitään monille uskonto on kuitenkin suuri osa elämää ja uskonnosta voi oppia mielenkiintoisia asioita mitkä tiivistyy riparilla menin riparille mielenkiinnosta ja rahasta ja että pääsen naimisiin kirkossa jos niin joskus haluan sekä kunnioitan isovanhempiani sillä tavalla.

ja se on nuoren omavalinta mitä tekee mutta vanhemmat voivat haluta kristillisen kasvatuksen.

ja otin itse kaiken vastaan mielenkiinnolla oppia uusia asioita en edes ajatellut että minut yritettäisiin saada uskoon ja pappi joka riparia veti tiesi alusta asti etten usko ja tulimme hyvin toimeen, ei se PAPPI mulle jumalasta mitään hokenut sanoi vaan että se on JOKAISEN OMA VALINTA

• huhhuh__0

se on susta itsestä kiinni otatko riparin vastaan uutena kokemuksena tai jätät menemättä ja menet vaikka prome-leirille vai *pakollisena pakkoleirinä * jossa aivopestään uskoon

riparistani on neljä vuotta ja olen iloinen että siellä kävin vaikken usko sillä kukaan ei edes yrittänyt saada minua uskoon..

• Et-opelta

Niin, vanhemmat eivät käy kirkossa eivätkä vie lapsiaankaan... Näin suurin osa.

Paradoksi on siinä, että päiväkodit ja peruskoulut ovat kirkollisempia kuin seurakuntalaiset. Ja kirkon jäsenten lisäksi on meitä muitakin...

Kirkko on jotenkin onnistunut taivuttamaan päiväkodit ja koulut apulaisekseen, käsikassarakseen niin, että ne luovat toimillaan lapsille epätodellisen uskonnollisen kasvihuoneilmiön, joka on paljon uskonnollisempi kuin ympäräidä yhteiskunta oikeasti on.

Tämmöinen perinne on kuitenkin murtumassa, ja rehtorit alkavat tajuta, että hetkinen, eihän tämä kuulu minun virkavelvollisuuksiini millään lailla, vaan oikeastaan velvollisuuteni olisi olla uskontojen suhteen neutraali ja kunnoitaa ihmisten rilaisuutta ja erilaisia katsomuksia.

• Jeesuselää

Niin,
      sen lisäksi,
      että tosiasiat
      olivat mitä sattuu,
      niin mikä olikaan
      logiikkasi?

Kun ollaan oikein
      galluppien äärellä,
      mitä ei teitenkään voi
      valehdella. :)
      Niin osoita toki,
      että Jumalaa ei
      ole olemassa.
      Kun sinä saatanan
      raukka et siihen pysty.

Tiedätkö,
      minä pyyhin päivittäin
      kaltasillasi pöytäni
      nauraen Jeesuksen nimeen.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      42
      2475
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2447
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2342
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2102
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      25
      1837
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1663
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1108
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      969
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      864
    Aihe