Joensuun talous katastrofissa, kassa miinuksella

rahaa ei palkkoihin

Vuoden 2012 lopussa Joensuun kassa miinukselle 11 päivää.
Vuonna 2013 Joensuun on pakko lomauttaa tai nostaa kiireesti veroäyriä 1,5 prosenttiyksikköä.


Kuun lopussa Joensuulla ei ole rahaa palkkoihin. Ilman uutta lainaa Joensuu joutuu maksamaan palkat lähes kaksi viikkoa myöhässä.

Joensuussa vuoden 2012 alijäämä on ollut noin (-) 11 miljoonaa euroa.
Arvio vuoden 2013 lopun alijäämästä on noin (-) 25 miljoonaa euroa.
Vuoden 2013 alussa Joensuun maksuvalmius oli noin (miinus) -11 päivää.
Vuoden 2013 lopussa Joensuunmaksuvalmius on noin (miinus) -25 päivää.
Tarkoittaa Joensuu kuluttaa enemmän kuin on tuloja. Vuonna 2013 Joensuulla pitäisi olla tuloja 25 miljoonaa euroa enemmän kuin mitä on tulossa.
Veroäyriä pitäisi heti nostaa 1,5 % yksikköä jotta vuoden 2013 talous olisi plussalla.

Joensuu tarvitsee lisää maksajia, siksi Kontiolahti yritetään liittää mahdollisimman pian vaikka pakolla.

35

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiaan ja faktaa

      Ja Kontiolahti on kultakaivos, suorastaan Eldoraato.
      Älä unta nää pahvi, me otamme velkaa velan päälle.
      Herätys pahvi
      http://yle.fi/uutiset/katso_osuutesi_oman_kunnan_velasta/6185142

      Kontiolahti velkaa 2764 Euroa asukata kohden
      Joensuu velkaa 1253 Euroa asukasta kohden

      Mistä näitä Penttejä aina sataa, jotka höpisevät mitä sattuu

    • Asiaan ja faktaa

      Joensuun kokonaisvelka konserni mukaanluettuna lähes 5500 Euroa asukasta kohden
      Liitos ajatus ei ole ollenkaan hyvä asia. Joudumme Joensuun maksumiehiksi.

      • Jessssss

        Nyt meni Kontiolahden kepulaisilta lirit lahkeeseen, loppuu kunnankukkarolla juoksu eikä kähmintäkään enää onnistu.
        Arkistot avautuvat ja käräjäsalit täyttyvät kuntakoplaajien jutuista.


      • Ei kiva jos liitos

        Sitten vielä liitoksen jälkeen ei pääse hyville kekkereille, eikä AH-stadionin lehtereillä kehumaan miten meillä Kontiolahdessa pidetään niin edustavavia kisoja ja kuntalaiset onnellisina taputtavat käsiään ja tuovat lahjoja suurille neroillemme.
        Varokaa Joensuu myönteiset tätä asiaa.


      • tynkä ykä

        Joo, niin on. Kumma ettei tuollaista kuin velkojen määrää osata ilmoittaa yksiselitteisesti kaikkien kuntien osalta.
        Monet piilottelevat kunnallisiin liikelaitoksiin ja yhtiöihinsä niitä ja sitten me taseita tajuamaton kansa
        julistamme mitä sattuu.


      • Ei sovi millään
        tynkä ykä kirjoitti:

        Joo, niin on. Kumma ettei tuollaista kuin velkojen määrää osata ilmoittaa yksiselitteisesti kaikkien kuntien osalta.
        Monet piilottelevat kunnallisiin liikelaitoksiin ja yhtiöihinsä niitä ja sitten me taseita tajuamaton kansa
        julistamme mitä sattuu.

        Mitä enemmän vaahtoaa Joensuun vaaroista, sitä enemmän hänellä itsellään on menetettävää kuntaliitosessa.
        Kaikki Kontiolahden poliitikot eivät mahtuisi pätemään Joensuun kaupungin valtuustoon.


      • jojensuulainen1
        Ei kiva jos liitos kirjoitti:

        Sitten vielä liitoksen jälkeen ei pääse hyville kekkereille, eikä AH-stadionin lehtereillä kehumaan miten meillä Kontiolahdessa pidetään niin edustavavia kisoja ja kuntalaiset onnellisina taputtavat käsiään ja tuovat lahjoja suurille neroillemme.
        Varokaa Joensuu myönteiset tätä asiaa.

        Toivottavasti joensuu ei ota kuntaliitokseen mukaan kontiolahtea, nimittäin mitä me joensuulaiset teemme persaukisella kontiolahden kunnalla. Tästä kontiolahden kunnasta on vain menoja ja kuluja joensuulle ei muuta, ja suurin kuluerähän on AH-städiön kontiolahdella joka ei ole koskaan tuottanut voittoa eikä tule tuottamaan. Liittyköön kontiolahti polvijärven tai outokummun kanssa yhteen, ainiin mut huoliiko ne persaukista kontiolahden kuntaa liitoksiinsa.


      • jojensuulainen2
        Ei sovi millään kirjoitti:

        Mitä enemmän vaahtoaa Joensuun vaaroista, sitä enemmän hänellä itsellään on menetettävää kuntaliitosessa.
        Kaikki Kontiolahden poliitikot eivät mahtuisi pätemään Joensuun kaupungin valtuustoon.

        Ihan hyvä niin ja toivottavasti kontiolahti jää kuntaliitoksen ulkopuolelle ja joensuu ei huolisi kontiolahtea liitokseen. Myöskään toivottavasti kaikki kontiolahden kunnan politikot eivät pääse joensuuhun pätemään, :D vaan työttömyyskortistoon taitavat päästä pätemään liitoksen jälkeen.


    • lähellä ollaan

      Joensuun kaupunki ajautumassa valtion talousholhoukseen!

    • silmät sokeina

      Kontiolahdella eletään Joensuu hurmoksessa.

      • pereeksmenee

        Kontiolahdella eletään Joensuu pelossa. Pelkoa herättää Joensuu joka nyt jo pilaa terveydenhuoltoa, jätehuoltoa ja yleiset liikennöinti mahdollisuudet. Kuntaliitoksessa Joensuu pilaisi päivähoidon, kaavoituksen ja koulut!
        Koska valloittajamaalla on ollut mielenkiintoa kehittää alusmaitaan?


      • Tosiasiaan kiitos
        pereeksmenee kirjoitti:

        Kontiolahdella eletään Joensuu pelossa. Pelkoa herättää Joensuu joka nyt jo pilaa terveydenhuoltoa, jätehuoltoa ja yleiset liikennöinti mahdollisuudet. Kuntaliitoksessa Joensuu pilaisi päivähoidon, kaavoituksen ja koulut!
        Koska valloittajamaalla on ollut mielenkiintoa kehittää alusmaitaan?

        Mitä peloittelet aiheetta Kontiolahtelaisia.
        Mene hyvä ihminen Reijolaan entiseen Pyhäselän taajamaan.
        Aja Louhelan tiellä ja ihmettele onko tosiaan jätetty asukkaat hunningolle.
        Puolet Reijolan vanhoista viime vuosituhannella rakennetuista kaduista on peruskorjattu vastaamaan nykyaikaa ja parhaillaankin rempataan Louhelan tie loppuun ja pari sivukatua siinä samassa.
        Turha pelotella jos ei ole tietoa


      • Lopen kyllästynyt
        pereeksmenee kirjoitti:

        Kontiolahdella eletään Joensuu pelossa. Pelkoa herättää Joensuu joka nyt jo pilaa terveydenhuoltoa, jätehuoltoa ja yleiset liikennöinti mahdollisuudet. Kuntaliitoksessa Joensuu pilaisi päivähoidon, kaavoituksen ja koulut!
        Koska valloittajamaalla on ollut mielenkiintoa kehittää alusmaitaan?

        Mitä pilaamista on Kontiolahden kaavoituksessa. Koko kaavoitus on suoreen perseestä Kontiolahdella, vain kuntakähmijät ovat mielissään nykymenosta.


    • Nyt pelottaa

      Kyllä on kepulaisilla pasmat sekaisin, varmaan naisetkin häviää, jos joudutaan Joensuuhun.
      Sitä se tekee kun on rötöstelty kunnan ja kuntalaisten varoilla vuosikymmenet, kun sitten koittaa-aika jolloin on vaara, että salaisuudet vuotavat julkisuuteen.
      Aletaan lietsoa hysteriaa, että saataisiin edes jotain pelastettua.
      Joka päivä kuitenkin joudutaan käymään joensuussa eikä ketään ole vielä ryöstetty tai pahoinpidelty Joensuun päättäjien toimesta.
      Kaikki on Joensuussa päin persettä, meillä sentään kunnassa on kaikki hyvin, työpaikkoja tosin ei juurikaan ole muuta kuin kunnan politikoille ja näitten häntyreille järjestämiä.
      Mutta kaiken pelastaa AH-stadion, sinne kannetaan viimeisetkin roposet mitä kuntalaisilta irtoaa.
      Miksihän Kontiolahden kaikkitietävät ja kaukaaviisaat eivät ole itse järjestäneet yhtään mitään noista pilatuista palveluista.
      Edes pyöräteitä ei ole osattu anoa Elykeskukselta, antakaa nyt sekin Joensuun pilattavaksi,niin päästään täältä Kulhostakin pyörätietä pitkin ansioon Joensuuhun.

    • Vähään tyytyväinen

      Meille riittää kun saadaan käydä Joensuussa töissä ja ostaa samalla kaupungilta eväät.
      Kontiolahden pitää tehdä moottoritie Joensuun torille asti.

      • 09u80ihpoiuh

        Ai kaupunki on perustantut oman ruokakaupan? Onko sillä muitakin liikkeitä? Varmaan myös myy Audia ja Nissania?
        Moottoritie olisi hyvä tai liikennemerkki jolla nössöt ohjataan ajamaan Vanhalle Nurmeksentielle sitä 50 km/h:ssa!


      • vähään tyytyväinen
        09u80ihpoiuh kirjoitti:

        Ai kaupunki on perustantut oman ruokakaupan? Onko sillä muitakin liikkeitä? Varmaan myös myy Audia ja Nissania?
        Moottoritie olisi hyvä tai liikennemerkki jolla nössöt ohjataan ajamaan Vanhalle Nurmeksentielle sitä 50 km/h:ssa!

        No sama se kuka on perustanut, mutta hinnat ovat halvemmat kaupungin puolella.
        Onkohan se maaseutulisä näissä maalaiskunnissa.


    • torrppari

      Ydin Joensuulla itsellään eim oo mitään, ei oo kuin rosvoavat vikamiehet.
      Kontiolahdella metsät tuottaa, maatalouskin tyällistää.

      • puhutaas asiaa

        Mitä höpötät. Joensuussa pidetään metsistä huolta ja ne tuottavat siten kaupungille hyvän tuoton.
        Samoin maatalous toimii yhtähyvin vaikka kaupungilla ei ole omia viljelyksiä.


    • Rosvouksen uhri

      Niimpä, kuntapäättjien risukot tuottaa kunnalle energiaa sopuhintaan.
      Tuskin suurempia rosvoja kuntapäättäjissä löytyy mistään kun kontiolahdelta.
      Jokainen puolueen nokkamiehen käsi on syvällä kunnan taskussa.

    • Check please

      Velkaa asukasta kohden ei kerro mitään. Otetaan tyhjätaskuja KELA asiakkaita 5000 niin keskimääräinen velka pienenee asukasta kohden vaikkei maksajat lisäänny, päinvastoin tilanne huononee suhteessa velkamäärään asukasta kohden.

      Tilastoihin ei kannata katsoa. Kassavirta ja tilanne kertoo tosiasioita.

    • selvä juttu

      Joensuun todellinen kassavirta vuoden 2013 lopussa miinuksella yhden kuukauden.
      Virkamiehet ku settaa poliitikkoja.

      • Mitä nyt taas

        Eikös Kontiolahden palstalaisten pitäisi olla huolestunut oman rakkaan kunnan järjettömästä velkatilanteesta, vai yritetäänkö nyt peitellä omaa.....


    • naapuriss rosvolauma

      Meillä Kontiolahdessa on velkaakin mutta me saamme päättää asioistamme.

      • Tosiasiaan

        Höpötät turhia. Terveys ja sosiaalimenot vievät kunnan rahoista yli puolet ja niistä päättää nykyään Joensuu. Ne tuotetaan Joensuun kaupungin toimesta. Kontiolahtelaisilla ei ole päätäntävaltaa niihin. Vai itsenäinen. Heh sanon minä.


      • tois puol jokke
        Tosiasiaan kirjoitti:

        Höpötät turhia. Terveys ja sosiaalimenot vievät kunnan rahoista yli puolet ja niistä päättää nykyään Joensuu. Ne tuotetaan Joensuun kaupungin toimesta. Kontiolahtelaisilla ei ole päätäntävaltaa niihin. Vai itsenäinen. Heh sanon minä.

        Kontiolahden kunnanhallitus päätti jokin aika siteen korottaa lyhytaikaisen limitin kahdeksasta yhteentoista miljoonaan euroon. Sehän tarkoittaa sitä että kassavaroihin tarvittiin 3 miljoonaa euroa lisää rahaa , kun tulorahoitus ei riitä menoihin on otettava velkaa. Joku näytti olevan sitä mieltä että velkamäärällä per asukas ei ole merkitystä. On sillä se merkitys että velasta maksetaan korkoa ja se korkomeno on nyt jo korkea ja jos halutaan edes haaveilla Kontiolahden säilymisestä itsenäisenä kuntana, lainakanta on saatava pienenemään, muuten niille haaveille voi sanoa hyvästit.


      • Järki velan ottoon
        tois puol jokke kirjoitti:

        Kontiolahden kunnanhallitus päätti jokin aika siteen korottaa lyhytaikaisen limitin kahdeksasta yhteentoista miljoonaan euroon. Sehän tarkoittaa sitä että kassavaroihin tarvittiin 3 miljoonaa euroa lisää rahaa , kun tulorahoitus ei riitä menoihin on otettava velkaa. Joku näytti olevan sitä mieltä että velkamäärällä per asukas ei ole merkitystä. On sillä se merkitys että velasta maksetaan korkoa ja se korkomeno on nyt jo korkea ja jos halutaan edes haaveilla Kontiolahden säilymisestä itsenäisenä kuntana, lainakanta on saatava pienenemään, muuten niille haaveille voi sanoa hyvästit.

        Mihin sitä lisävelkaa tarvitaan kun pitää kasvattaa kassalimittii kerran.
        Kuka pankki uskaltaa velkaiselle Kontiolahden kunnalle antaa lisälainaa kun entinen lainakanta on hiton korkea.
        Eihän kuntaan uskalla rakentaa ja työpaikat lähtee prikaatin myötä muualle.
        Vai jätetäänkö Joensuu maksamaan velat kun kaadumme sen syliin ?


    • itean tynkhä

      Kontsuun tulee kontioranta täytteen uusio mannerheimejä. Niillä tiennaa kuulemma ihan hyvin.

    • ovat ymmärtämättömiä

      Meitin päättäjät elää hurmoksessa oottavat liitosta Joensuuhun.

    • Kusetettu kuntalaine

      Meitin päättäjä elää kusi sukassa, että meitit liitetään Joensuuhun. Heille se on exsodus, meille muille kusetuksen loppuminen.

    • tämä on totuus

      Joensuu liittää itseensä ympärillään olevat velkaiset kunnat joutuu ikoiseen velkakierteeseen.

    • tietullit käyttöön

      joensuun pitäsi periä kunnon tietullia kontiolahden junteilta!

      • 3421341324

        Kontiolahti perii Joensuulta 500% makeanveden korotuksen vastatoimena tietulleille ja ottaa käytöön myös tietullit Enon suunnasta tuleville!


    • Joutavat kortistoon

      Joensuun ylin vrkakoneisto tienpäälle!

    • Lehmo Joensuuhun

      Ehdottomasti yhteen Joensuun kanssa, niin loppuu "Hyvä Veli"-puolueen (dem./Kepu) kähmintä. Kontiolahden virkamiehet kilometritehtaalle, uutta kunnanjohtajaa lukuunottamatta. Kaikki ryvettyneitä, kuka missäkin yhteydessä.
      Peräkylien KePu-pellet pitää kiinni kunnastaan, kaikki on paremmin Joensuussa,.
      AH-stadion annetaan Kuusela,Haukka, Kettunen, Arveli-porukalle, pistäkööt Eldoradonsa tuottamaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1389
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1198
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      139
      1025
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      336
      829
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      633
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe