Eräs työpaikkakiusaamisen muoto

kiusaajako?

Olen nyt kolmisen vuotta ollut erään kuntayhtymän liikelaitoksen palveluksessa, jossa työyhteisössämme on reilut 20 palkollista. Ikähaarukka työmaallamme on reilusta kakskymppisestä reiluun kuuskymppisen ja kaikkea siltä väliltä. Viimeisin palkattu henkilö on tullut taloon viime kesänä, ja pisimpään on talon kirjoilla ollut parikin työntekijää jo yli kolmekymmentä vuotta.

Työpaikkakiusaajamme on naishenkilö, joka on ollut talossa yli kymmenen vuotta, ja joka on omalla röyhkeydellään ja kovaäänisyydellään ottanut työyhteisössämme päällepäsmärin roolin. Hänellä on oma kuppikuntansa, josta valitettavasti (onneksi!!!) on juuri parikin samanhenkistä ihmistä poistunut, toinen eläkkeelle ja toinen muihin tehtäviin. Tämä lammaslauma pönkittää kiusaajan egoa myötäilemällä hänen mielipiteitään ja toimintatapojaan, ja hankaloittaa passiivisella vastarinnalla epäkohtiin puuttumista. Kiusaajan ja hänen lammaslaumansa mielestä muutos on Mörkö, jota vastaan pitää taistella kaikin käytettävissä olevin keinoin.

Hänen työpanoksensa yhteisen työtaakan hoitamiseksi on olematon, vaikka hän mielellään listaakin esimiehelleen tekemisiään, ja suureen ääneen kertoo, kuinka vaativia ongelmia hän tehtävissään taas kohtasi, ja kuinka suuren ajan nämä ongelmat hänen työajastaan taas lohkaisivatkin. Ja vaikka hänen suorittamansa työ onkin vain vähän edistyneempää ammattiosaamista vaativaa, tämä nainen taitaa itse uskoa siihen, että hänen suorittamansa työtehtävät ovat erittäin vaativia ja vähintäänkin runsaasti erityisosaamista edellyttäviä niin, ettei ihan jokapoika/-tyttö niihin kykenisikään.

Asia, jossa kyseinen henkilö on todella "ammattitaitoinen", on toisten tekemien virheiden etsiminen, niiden saattaminen kovaäänisesti kaikkien tietoon, ja virheen tehneen henkilön julkinen nöyryyttäminen. Itsehän hän ei virheitä tietenkään tee, tai ainakaan niitä myönnä, joten hän katsoo tällaisen toiminnan olevan oikeutettua ja jopa päivittäisen toiminnan kehittämisen kannalta välttämätöntä.

Hänen osaltaan työyhteisön kehittäminen jääkin sitten siihen, sillä jos joku uskaltaa kyseenalaistaa hänen "tämähommatehdäänvainjaainoastaantällätavalla,koskaniinonAINAennenkintehty" -asennettaan, joutuu silmätikuksi ja syrjityksi. Voi sitä jeesustelun määrää, jos uskallat kyseenalaistaa hamasta menneisyydestä kumpuavat toimintatavat, joille ei ole enää pitkiin aikoihin ollut olemassa minkäänlaista järjellistä perustetta, ja jotka suoraan sanottuna heikentävät työtehoa ja tuottavuutta.

Henkilö on lisäksi järjettömän mustasukkainen omista työtehtävistään, ja pyrkii kaikin tavoin hankaloittamaan nuorempien työntekijöiden mahdollisuuksia kehittää itseään tullakseen moniosaajiksi ja näin vahvistaakseen asemaansa työyhteisössämme. Tämä nainen yrittää häikäilemättömästi pelotella näitä, jotka haluavat oppia mahdollisimman monia työkokonaisuuksia, ja yrittää myös palopuheillaan vaikuttaa esimieheemme, jottei tämä sallisi kenenkään opettelevan "liian" monia tehtäviä. Liekö pelkona, että joku vielä saattaisi huomata, kuinka kapea-alainen päällepäsmärimme osaaminen työelämässä onkaan, jos rinnalla työskentelee näitä henkilöitä, jotka tarvittaessa pystyvät työpaikkamme sisälle suoriutumaan mistä tahansa tehtävistä? Onneksi esimiehemme on tehtäviensä tasalla ja jättää kyseisen henkilön puheet omaan arvoonsa ja antaa meidän halukkaiden liikkua työyhteisömme koko tehtäväkentässä.

Mikä sitten on minun roolini tässä sirkuksessa? Minä olen se, joka uskaltaa sanoa vastaan tälle päällepäsmärille ja kyseenalaistaa hänen epäasialliset toimintatapansa. Olen erittäin tunnollisena työntekijänä omalla toiminnallani saavuttanut esimiesten luottamuksen ja myöskin niiden työtovereiden, jotka myös ajattelevat omilla aivoillaan, kyseenalaistavat vallitsevia käytäntöjä, eivätkä alistu epäasialliseen kohteluun.

Olen esimiesteni toivomuksesta ja tuella käynnistänyt työpaikkamme toimintatapojen kokonaisvaltaisen muutoksen kohti parempaa, tehokkaampaa ja tuottavampaa työyhteisöä. Ja jos joku nyt näkee punaista kuullessaan sanan "tehokkuus", voin kertoa, ettei kysymyksessä ole duunarin selkänahan repiminen, vaan sen varmistaminen, että jokainen työyhteisömme jäsen hoitaa yhteisestä työtaakasta oman osuutensa, jottei kenenkään yksittäisen henkilön työtaakka kasva liian suureksi. Työn epätasainen jakaantuminen on tällä hetkellä suuri ongelma, sillä kiusaaja lammaslaumansa kanssa katsoo etuoikeudekseen tehdä töitä niin vähän kuin mahdollista, ja meidän tunnollisten tehtäväksi jää myös heidän tekemättä jättämänsä työt.

Kuten yleensä aina, tälläkin asialla on kaksi puolta, sillä yhtälailla minua voidaan pitää työpaikkakiusaajana toimintani johdosta. Saako kiusaaja-tittelin tuo päällepäsmäri, joka lammaslaumansa kanssa pitää itseään työyhteisömme etuoikeutettuna äänitorvena, vai annetaanko titteli minulle, joka en suostu alistumaan, vaan teen asiat kuten hyväksi ja oikeaksi katson, ja selkeästi tuon näkemykseni esimiesteni ja työtoverieni tietoon? Päättäkää itse!

45

2134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järki käteen

      Vastaan ensin kysymykseesi, että kenelle kiusaaja-titteli heilahtaa.. siinä voi käydä aivan miten vain. Riippuu niin paljon siitä kenen puolelle muut työntekijät lähtevät ja mikä muuten on tilanne työpaikalla; se on monesti niin pienestä kiinni ja nämä pienet seikat johtavat monesti yhteen isoon asiaan.

      Kirjoittamasi teksti oli hyvin tutun tuntuista, aikoinaan noissa samoissa kuvioissa pyörin. Olen tehnyt pitkän työuran paikassa, jossa oli aina vähintään yksi joka toimi paikan viemärinä. Itse aina mielessäni toivoin etten koskaan olisi se kenen kimppuun käydään, mutta lopulta pääsin tuohon rooliin. Jaksoin vuoden ja lopputuloksena oli psykoottinen masennus.

      En tiedä toivunko koskaan työelämään, mutta jos tätä nyt joku lukee niin muistakaa hyvät ihmiset, että tärkeintä on terveys ja sen jälkeen tulee vasta työ. Minäkin roikuin turhan kauan huonossa paikassa. Meni terveys, meni säästöt ja meni omaisuus ja maine.

      Parhaillaan elän yhteiskunnan loisena ja syön vahvoja mielialalääkkeitä. Yksikään duunipaikka ei olisi ollut tämän arvoinen.

      • kiusaajako?

        Työyhteisössämme on se hyvä puoli, ettei minun tarvitse yksin tapella tätä kiusaajaa ja hänen lammaslaumaansa vastaan. Osa porukasta, pari vuotta sitten vaihtunutta esimiestä myöten, kuitenkin tiedostaa, että työyhteisömme toimintakulttuuri on vuosien aikana pahasti vinoutunut, ja suunnan on muututtava, tai joku kaunis päivä on lappu luukulla...

        Työpaikkamme päällepäsmäriä ärsyttää suunnattomasti se, että olen monesti asettunut jonkun ripitettävän puolelle häntä vastaan, ja tuonut selkeästi kantani esille niin hänelle, hänen lammaslaumalleen, kuin esimiehellemmekin. Jos hän on tapansa mukaan asiattomasti käynyt kritisoimaan tekemisiäni, olen kehoittanut häntä pitämään huolen omasta tekemisestään, sillä minä aivan takuuvarmasti pidän huolen omastani.

        Tämän olen sanonut yhtään ujostelematta läsnäolevien työtovereiden ja esimiehen kuullen, sillä juuri avoimmuus on paras vastalääke epäasialliseen kohteluun. Jos ja kun päällepäsmärimme koettaa kaikessa hiljaisuudessa yrittää alistaa muita valtaansa, palautteen antaminen julkisesti leikkaa siivet hänen yrityksiltään ja asettaa hänen toimintansa valokeilaan kaikkien tarkasteltavaksi. Ja kun oman osuuteni tästä piirileikistä teen mahdollisimman avoimesti, saan myös heti palautteen siitä, käyttäydynkö itse asiattomasti. Tähän mennessä palaute esimiehiltä ja työtovereilta (paitsi tältä lammaslaumalta) on ollut lähes poikkeuksetta positiivista, joten jos sitä käyttäisin mittarina tekemistäni arvottaakseni, en ainakaan hirveästi ole metsään mennyt.

        Mutta kuten sanoin aiemmin, asialla on aina kaksi puolta...


      • sivusta seurannut
        kiusaajako? kirjoitti:

        Työyhteisössämme on se hyvä puoli, ettei minun tarvitse yksin tapella tätä kiusaajaa ja hänen lammaslaumaansa vastaan. Osa porukasta, pari vuotta sitten vaihtunutta esimiestä myöten, kuitenkin tiedostaa, että työyhteisömme toimintakulttuuri on vuosien aikana pahasti vinoutunut, ja suunnan on muututtava, tai joku kaunis päivä on lappu luukulla...

        Työpaikkamme päällepäsmäriä ärsyttää suunnattomasti se, että olen monesti asettunut jonkun ripitettävän puolelle häntä vastaan, ja tuonut selkeästi kantani esille niin hänelle, hänen lammaslaumalleen, kuin esimiehellemmekin. Jos hän on tapansa mukaan asiattomasti käynyt kritisoimaan tekemisiäni, olen kehoittanut häntä pitämään huolen omasta tekemisestään, sillä minä aivan takuuvarmasti pidän huolen omastani.

        Tämän olen sanonut yhtään ujostelematta läsnäolevien työtovereiden ja esimiehen kuullen, sillä juuri avoimmuus on paras vastalääke epäasialliseen kohteluun. Jos ja kun päällepäsmärimme koettaa kaikessa hiljaisuudessa yrittää alistaa muita valtaansa, palautteen antaminen julkisesti leikkaa siivet hänen yrityksiltään ja asettaa hänen toimintansa valokeilaan kaikkien tarkasteltavaksi. Ja kun oman osuuteni tästä piirileikistä teen mahdollisimman avoimesti, saan myös heti palautteen siitä, käyttäydynkö itse asiattomasti. Tähän mennessä palaute esimiehiltä ja työtovereilta (paitsi tältä lammaslaumalta) on ollut lähes poikkeuksetta positiivista, joten jos sitä käyttäisin mittarina tekemistäni arvottaakseni, en ainakaan hirveästi ole metsään mennyt.

        Mutta kuten sanoin aiemmin, asialla on aina kaksi puolta...

        just tolla avoimmuudella saa parhaiten aikaan muutosta, jos sellaista haluaa tehdä. Meidän työpaikalla on pitkälti samanlainen tilanne, kun pari uutta työntekijää on tullut uutena ja alkaneen vähän järkeistää toimintaa. Hirmu tutulta kuulostaa toi vanhempien työntekijöiden mustasukkaisuus omista hommistaan ja hirvee muutosvastustus. Onneks nää uudet kaverit on sen verran kiertäny maailmaa ja nähneet vähän muitakin tapoja tehdä töitä, ettei ne oo millänsäkään tästä vastustuksesta. Ne tekee just niinkuin esimies käskee ja ne tekee sen vielä tosi hyvin!


      • Työpaikalla

        Ikävää että todellakin työelämä on monissa paikoissa Suomessa ihan liian kipeetä.


      • verkko kireällä

        Näin käy kun on huono johto ja esimies.


    • 15+1

      Joo, näyttää olevan varsinkin julkisella puolella hiukka hukassa se käsitys, miten työelämän pelisääntöjä oikeasti noudatetaan. Olen itse työskennellyt valtaosan työurastani yksityisellä puolella ja ollut joskus yrittäjänäkin, joten kun nyt olen muutaman vuoden taas ollut julkisyhteisön palveluksessa, suoraan sanottuna joskus sylettää katsella töissä sitä lorvailua, mitä jotkut siellä harrastaa. Alla linkki, josta voi lukea ajantasaisen Työsopimuslain:

      http://www.tem.fi/files/26154/tslsuomi_nettiesite_touko_2010.pdf

      Tärkein asia, joka pitäisi jokaisen, jolle palkkaa maksetaan ymmärtää on se, että jokainen on itse vastuussa omasta tekemisestään tai tekemättä jättämisestään. Jokainen työyhteisön jäsen tasan tarkkaan näkee ja tietää, kuka työn tekee ja kuka vain kehuu tekevänsä.

      Seuraavana suora lainaus mielestäni Työsopimuslain tärkeimmästä kohdasta:

      "Työsuhteessa työntekijä sitoutuu tekemään työtä työnantajan johdon ja valvonnan alaisena noudattaen niitä määräyksiä, joita työnantaja antaa toimivaltansa mukaisesti työn suorittamisesta. Työnantaja voi työn johto- ja valvontaoikeutensa nojalla määrätä miten, missä ja milloin työ tulee suorittaa. Työnantajalla on myös oikeus valvoa sekä työntekoa että lopputuloksen laatua. Työsuhteessa työntekijä on epäitsenäisessä asemassa työn teettäjään."

      Eikös aloittaja vain toteuta edellämainitun lain kirjainta ottaessaan vastuun tekemisestään ja pyrkiessään toiminnallaan edistämään työpaikkansa tuottavuutta? Ja jos joku väittää sitä kiusaamiseksi, niin silloin ollaan kyllä menty pahasti metsään...

    • päällepäsmärit pois!

      tällasia työpaikkoja näyttääkin olevan yllättävän paljon. Meille tuli muutama vuosi sitte tiimivastaavaksi nainen, joka oli aika monessa liemessä keitetty. Melkein heti se olikin jo napit vastakkain samanlaisen päällepäsmärin kanssa, kun tossa alottajan kertomuksessakin. Tää päällepäsmäri oli olevinaan tosimies, joka oli sitä mieltä ett ottaa naiselta luulot pois. Tää vastaava nainen pisti sen pellen kuriin muutamassa kuukaudessa ja kaveri hakeutu itse toiseen työpaikkaan. siellä se sitten oli kuulemma kertonu, kuinka joutu työpaikkakiusaamisen kohteeksi. Kun se lähti, niin melkein kaikki oli hyvillä mielin, kun se pois myrkyttämästä koko työpaikan ilmapiiriä. Tsemppiä alottajalle!

    • malla18

      Niin kauan kuin puhutaan työstä, ei ole kiusaajia. Kiusaaja on sellainen joka pyrkii henkisesti tuhoamaan toisen ihmisen, työkaverinsa. Hän hakee tähän liittolaisia ja yleisöä. Erittäin usein kiusaaja saa liittolaisia ja uhri jää yksin.
      Sinä puhuit tässä vain työtehtäviin liittyvistä asioista. Jos esimies ei lähde mukaan yhden päsmäröintiin, ei ole mitään ongelmaa, koska työpaikassa on erilaisia persoonallisuuksia. Minunkin työpaikassani on sellainen tyhmä kailottaja, joka kulkee fiksun tittlein alla. Itse asiassa hetken ajattelinkin, että olet työkaverini joka kirjoittaa. Ehkä ei sentään.
      Olennaista on se, löytyykö teiltä uhria tai uhreja, joilta yritetään viedä arvo ihmisinä ja työntekijöinä, jotta he murtuisivat.

      • kiusaajako?

        Jos kysymyksessä olisikin pelkästään työtehtäviin ja -tapoihin liittyvät erimielisyydet, ei voitaisi kiusaamisesta puhuakaan. Kyseessä on kuitenkin kuvailemasi "valtataistelu", jossa päällepäsmärimme pyrkii nimenomaan alistamaan muut omien ajatustensa ja toimintatapojensa kannalle. Tämä nainen etsii aktiivisesti toisten tekemiä virheitä ja tarkoituksella nöyryyttää julkisesti virheen tehnyttä työtoveria. Tässä toiminnassa myös hänen ympärilleen haalimansa lammaslauma tukee häntä aktiivisesti.

        Kyseinen henkilö on edellisen esimiehen munattomuudesta johtuen saanut päsmäröidä ja alistaa vähäväkisiä taipumaan tahtoonsa muun porukan katsoessa tällaisen toiminnan ohi, vaikka jokaisen velvollisuus olisi siihen ollut osaltaan puuttua. Niin pitkään kuin minä tulen tässä työpaikassa työskentelemään, pidän huolen siitä, ettei kenestäkään tule tämän kiusaajan ja hänen laumansa uhreja!


      • päällepäsmärit pois!
        kiusaajako? kirjoitti:

        Jos kysymyksessä olisikin pelkästään työtehtäviin ja -tapoihin liittyvät erimielisyydet, ei voitaisi kiusaamisesta puhuakaan. Kyseessä on kuitenkin kuvailemasi "valtataistelu", jossa päällepäsmärimme pyrkii nimenomaan alistamaan muut omien ajatustensa ja toimintatapojensa kannalle. Tämä nainen etsii aktiivisesti toisten tekemiä virheitä ja tarkoituksella nöyryyttää julkisesti virheen tehnyttä työtoveria. Tässä toiminnassa myös hänen ympärilleen haalimansa lammaslauma tukee häntä aktiivisesti.

        Kyseinen henkilö on edellisen esimiehen munattomuudesta johtuen saanut päsmäröidä ja alistaa vähäväkisiä taipumaan tahtoonsa muun porukan katsoessa tällaisen toiminnan ohi, vaikka jokaisen velvollisuus olisi siihen ollut osaltaan puuttua. Niin pitkään kuin minä tulen tässä työpaikassa työskentelemään, pidän huolen siitä, ettei kenestäkään tule tämän kiusaajan ja hänen laumansa uhreja!

        Sais muuten moni muukin omalta osaltaan pitää huolen siitä, ett ne heikommat ei jäis yksin!


    • 1minna

      Meidän työpaikalla on myös pari samanlaista kovaäänistä äänitorvea, yks mies ja yks nainen. Mua ja montaa muuta ärsyttää näissä kahdessa se, että ne esim. kahvitauoilla pitää sellasia kovaäänisiä yksinpuheluita niistä asioista, mitä keskenään ovat jutelleet ja jotka ei heidän mielestään mee oikein eli toisin sanoen ne menee erilailla kuin he haluaisivat.

      Sit ne sanoo puhuvansa kaikkien puolesta vaikkei ne puhu muuta kuin omasta puolestaan ja niitten jotka ei uskalla niille sanoa omaa mielipidettään..

    • vanha kone

      Mun silmille ei kyllä keltanokat ainakaan hypi, talossa eletään talon tavoilla tai suksitaan vittuun!!

      • höhö...

        heh, on tainnu taas juntit ryömiä koloistaan ihimisten ilimoille... =0)


      • yks keltanokka
        höhö... kirjoitti:

        heh, on tainnu taas juntit ryömiä koloistaan ihimisten ilimoille... =0)

        Taitaa aika monesti olla näille vanhoille jermuille aika kova pala, kun keltanokat tulee ja ilman sen suurempia ponnisteluita ottaa hommat haltuun. Sinälläänhän se on aika ihmeellinen juttu, sillä kun kuuntelee näitä vanhoja käpyjä, niin niitten hommienhan pitäisi olla sen tason rakettitiedettä, ettei niitä kunnolla pysty hoitamaan kuin vuosikausien harjoittelun jälkeen...


      • toine keltanokka
        yks keltanokka kirjoitti:

        Taitaa aika monesti olla näille vanhoille jermuille aika kova pala, kun keltanokat tulee ja ilman sen suurempia ponnisteluita ottaa hommat haltuun. Sinälläänhän se on aika ihmeellinen juttu, sillä kun kuuntelee näitä vanhoja käpyjä, niin niitten hommienhan pitäisi olla sen tason rakettitiedettä, ettei niitä kunnolla pysty hoitamaan kuin vuosikausien harjoittelun jälkeen...

        Ihan niinku toi aloittaja kirjoitti, nää pitempään samassa duunissa olleet koettaa just sillä omien tehtävien suojelemisella tehä itestään esimiesten silmissä tärkeitä. Fakta on, ett jos on vähänkään oppimiskykynen kaveri, niin ne hommat oppii kuiteskin aika nopeesti. Sillon jää näiltä "kokeneemmilta" duunareilta se perusteeton ylemmyydentunto lunastamatta...


    • minä itte

      Nippelitietojen hallinnalla ihmiset varmaan kokee olevansa toooosi tärkeitä aasiantuntijoita vielä eläkepäivinäkin - tosiasiassa se millä joku yrittää päteä tänään, on jo huomenna vanhentunutta tietoa... Turhaa röyhistelyä. Mutta ittehän se on koiran paskakin mättäällä.

      • ...

        niin, ja sitten kun nämä "vanhemmat ja kokeneemmat" työntekijät vielä jostain kumman syystä kuvittelevat, ettei kukaan näe heidän toimiensa läpi... Pitääköhän ne työkavereitaan ja esimiehiään niin yksinkertaisina, etteivät he muka ymmärrä missä mennään?


      • just just
        ... kirjoitti:

        niin, ja sitten kun nämä "vanhemmat ja kokeneemmat" työntekijät vielä jostain kumman syystä kuvittelevat, ettei kukaan näe heidän toimiensa läpi... Pitääköhän ne työkavereitaan ja esimiehiään niin yksinkertaisina, etteivät he muka ymmärrä missä mennään?

        tää on yleistä julkisissa paikois siel on paha astuu jonkun esihiehen varpaille ku siel on yleesä myös toimitusjohtajakin vietävis kun on ite samammielinen eihän ne pääse yksityisille tai jos pääsee ni ei oo kauvaa


      • ...
        just just kirjoitti:

        tää on yleistä julkisissa paikois siel on paha astuu jonkun esihiehen varpaille ku siel on yleesä myös toimitusjohtajakin vietävis kun on ite samammielinen eihän ne pääse yksityisille tai jos pääsee ni ei oo kauvaa

        Jos julkiselta puolelta menee yksityiselle, niin töitä pitää tehdä tuplaten, jos meinaa koeajan jälkeenkin pysyä yrityksen palkkalistoilla...


    • kova tekijämies

      Meidän työpaikalla nää päällepäsmärit on vielä kaiken lisäksi näitä ay-uskovaisia, jotka kuvittelee, ett töihin voi tulla päivähoitoon. Ne tavaa tessiä ku piru raamattua ja ihan oikeesti uskoo, että työnantajalla ei oo oikeutta seurata tehoja tai virheitä, eikä asettaa minkäänlaisia tavotteita. Ihme pellejä, joilla ei oo mitään käsitystä oikeesta työnteosta!

    • Perskeles aBqz

      Vittuilu on kiusaamisen muoto...

      • kkafjoi

        siinä oot ihan oikeessa! Mun mielestä pahinta vittuilua on just se omien töitten suojeleminen niin, ettei niitä haluta lähtä muille opastamaan. Se jos mikä on pikkusieluisuutta ja kiusaamista!


      • Työrauhaa..kiitos
        kkafjoi kirjoitti:

        siinä oot ihan oikeessa! Mun mielestä pahinta vittuilua on just se omien töitten suojeleminen niin, ettei niitä haluta lähtä muille opastamaan. Se jos mikä on pikkusieluisuutta ja kiusaamista!

        On se kumma juttu, mistä noita työpaikkakiusaajia sikiää?!
        Noi kaikki edelliset jutut oli jotenkin tuttuja.
        Suututtaa..


      • kyllä

        Kyllä, suomalaiset osaavat sen taidon hyvin.


    • vanhempi työntekijä

      v-kaupungin töissä nuoret tulee töihin vasta noin klo.12 siis lue kadentoista aikaan, vaikka työaika olis alkanut klo.9 siis oikeesti lue jo yhdeksältä.
      soitetaan usein työpaikalle, et nukuin pommiin tai olin hoitamassa mun mummoo ja sitten soitetaan pomolle et olen kipee vaikka juuri olis soittanut työpaikalle ilmoittanut eri syyn.

    • esimies1

      Vastaus aloittajan kysymykseen: teidän työpaikallanne kiusaajan titteli kuuluu ehdottomasti tälle naiselle, joka omalla toiminnallaan selkeästi pyrkii haittaamaan työpaikkanne tuloksellista toimintaa.

      Onhan näitä nähty. Olen kymmenkunta vuotta toiminut erilaisissa esimiestehtävissä sekä julkisella, että yksityisellä puolella, ja useamman tällaisen häirikön toimintaan olen matkani varrella joutunut puuttumaan.

      Olen usein kuullut aloittajan kaltaisia vastuullisia ja tunnollisisia työntekijöitä kutsuttavan p*rseennuolijoiksi. Todellisuudessa ruskeakielisiä ovat juuri ne, jotka koko ajan julkituovat omia tekemisiään ja luettelevat niitä aina pitkän listan, kun esimies sattuu paikalle.

      Hommansa huolellisesti ja tunnollisesti hoitava henkilö ei koskaan ole esimiesten silmissä ruskeakieli, vaan sellaista henkilöä arvostetaan, ja hänelle mahdollisuuksien mukaan annetaan myös mahdollisuus edetä urallaan. Ja sitten kuunnellaan näitten tyhjäntoimittaja-päällepäsmärien itkua siitä, miksei heille koskaan tarjota vastuullisempia tehtäviä ja sitä kautta parempaa palkkaa. Miksiköhän ei? miettikääpä sitä....

      • jksal

        ehdottomasti samaa mieltä! Jos tekee työnsä hyvin, ei tartte esimiehelle alkaa listaa luetteleen, kun se kohdalle sattuu. Meillä ainakin pomot naureskelee tällasille tyhjäntoimittajille. Ne on vähän niinku sellanen yleinen vitsi.


      • repalöysä
        jksal kirjoitti:

        ehdottomasti samaa mieltä! Jos tekee työnsä hyvin, ei tartte esimiehelle alkaa listaa luetteleen, kun se kohdalle sattuu. Meillä ainakin pomot naureskelee tällasille tyhjäntoimittajille. Ne on vähän niinku sellanen yleinen vitsi.

        Meidän duunipaikal niille ei naura pelkästään pomot vaan kaikki muutki. Sehä on kaikkien tiedossa, ett nää tehtäviensä listaajat tekee sitä vaan sen takia, ett ne ei oikeesti oo saanu mitään mainittavaa aikaseks. se taas johtuu siitä ett ne on niin kiireisiä niitten omien juorukerhojensa kanssa ja sitten kun pitää vielä muittenkin tekemisiä ehtiä kommentoimaan ja mollaamaan. Aloittaja ei ainakaan ole se työpaikan kiusaaja, se toinen on.


      • opöhö

        meidän duunipaikalla ylennettiin just yks kaveri esimieheksi. Kaveri on ollu talossa vasta pari vuotta ja koko sen ajan painanu duunia niinku kuuluukin, eikä oo narissu tyhjästä, mitä taas muutamat muut tekee kaiken aikaa. Kyllä sai esimies kuulle narinaa näiltä vastuuttomilta pelleiltä, jotka oli kateellisia tälle vähemmän aikaa talossa olleelle kaverille. Naurettavinta näiden narisijoiden käytöksessä on se, ettei ne haluais eikä pystyiskään kantamaan sellaista vastuuta mikä ylennyksen myötä tulee, mutt sama palkka niillä pitäis kuulemma olla kuin tällä esimiehellä, ne kun on kuitenkin ollu talossa pitempään.. VITTU MITÄ PELLEJÄ!!!


    • Pillit ja pullat

      Julkinen sektori suorittavalla tasolla omien kokemusten mukaan tehoton "sählykerho". Itse olin tällaisessa viimeksi kuutisen vuotta. Esimies ei pitänyt mitä ilmeisimmin persoonastani (itsenäinen oman tien kulkija, työstä ja asioista kiinnostunut, en liittoutunut). Arsytin kaiketi esimiestä, joka pelaili pasianssia ja omia henkilöstöpelejään, viis alaisten osaamisesta, kehittämiskeskustelujen toiveista ym. Omalla kohdallani tilanne kärjistyi siihen, että minut eristettiin parina viimeisenä työvuotena, esimieheni vihjaili kahvipöytäkeskustelussa minun syyllistyneen työpaikalla tapahtuneeseen rikkeeseen, väitettiin minun käyttäytyneen asiakastapaamisessa asiattomasti jne - tapauksia jotka järkyttivät sydän juuria myöten. Olin kauhuissani, kun huomasin mihin tuollaiset Monni, Pilli ja Pulla -joukkueet ovat valmiita peleissään - ilmeisesti kateuttaan ja turhautumistaan - menemään. Oli lähdettävä kyseisestä työyhteisöstä, jonka laatu kyllä minulle ilmeni melkein alkumetreiltä asti. Eli tunnustan, että en halunnut alusta asti siihen porukkaan samastua, ja se sitten varmaan myös näkyi...

      • Pekkatöpö

        Loistava luonnehdinta kyseisistä tyhjäntoimittajien kuppikunnista: Monni, Pilli ja Pulla!


      • kake14

        Se, ettet halua liittyä tämän kiusaajan porukkaan ja puhua kiusaajan mielipiteitä ominasi, on tällaiselle narsisti-kiusaajalle myrkkyä...


    • esimies1

      Just siirsin aloittajan kaltaisen kaverin toiseen työpisteeseen ja annoin lisää vastuuta ja palkkaa. Kaikkihan sen tietää, kuka siellä entisessä työpisteessä ne työt teki ja kuka vaan esitti tekevänsä. Jukolauta, ett tuntu hyvältä ilmottaa porukalle tän pystyvän kaverin ylennyksestä, ja katsoa näitten tyhjäntoimittajien epäuskoisia ja kateellisia ilmeitä!

    • annika2

      Duunipaikallamme muutettiin juuri paria prosessia yksinkertaisemmiksi, jotta kaikkien kyseisiä tehtäviä tekevien hommat helpottuisivat. Mutt sehän ei tietenkään yhdelle lehmälle käy, kun häneltä ei asiasta oltu kysytty mitään. Asia ei kylläkään häntä koske, kun hän hoitaa ihan toisia hommia, mutta periaatteesta asettuu kaikkea uutta ja TEHOKKAAMPAA toimintaa vastaan. Lehmä tekee taas itestään pellen, kun esimiehille kiukuttelee ja valittaa ilman todellista syytä. Meidän muitten onni on, ett meidän osastovastaava, joka nää muutokset on räätälöiny, pitää tän kiusaajan erossa meistä muista, ett meillä on työrauha. Lehmä ei uskalla tulla osastovastaavalle kiukuttelemaan, kun se on pari kertaa käskeny sen pitää huolta omista hommistaan. Osastovastaava on ihan suoraan sanonut tälle lehmälle, ett jos se puuttuu meidän tekemisiin, niin hän hommaa sille kirjallisen varotuksen.

    • yks kiusattu

      meillä siirrettiin yksi kiusaaja juuri toisiii tehtäviin, kun se päällepäsmäröinnillään tuhosi koko tiimin yhteishengen. saas nähdä, miten pitkään menee ennen kuin pakka on sekasin myös siellä uudessa porukassa...

    • kiusaajako?

      No niin, kesälomat on kohta pidetty, ja uudet haasteet odottavat. Sain siirron esimiestehtäviin toiseen yksikköön, eli jotain hyötyä on siitä ollut, että olen omilla aivoillani ajatellut ja toiminnallani ohjannut työyhteisöämme uusille urille.

      Entisessä yksikössä on lähdetty uuden esimiehen ja päälliköiden toimesta oikomaan niitä "vinoutumia", joita sinne ajan saatossa on muodostunut. Päällepäsmärin laumasta parille lampaalle on muutettu työtehtäviä niin, ettei laiskottelu enää onnistu, vaan palkan eteen joutuu tekemään töitäkin. Myös päällepäsmärin toimenkuvaa on muutettu niin, ettei hänellä ole enää mahdollisuuksia häiritä toisten työtä. Nämä muutokset ovat ottaneen riemulla vastaan ne, joita tämä kiusaaja on koettanut pomottaa, ja ne, jotka ovat näiden laiskureiden työt joutuneet aiemmin tekemään.

      Neuvoksi niille, joilla on kykyä ja uskallusta kantaa vastuuta ja rohkeutta aikaansaada muutosta: älkää antako näiden päällepäsmäreiden alistaa itseänne samaan muottiin muiden kanssa, vaan tehkää niin kuin oikeaksi näette, sillä se ihan varmasti huomataan ja myös palkitaan jossakin vaiheessa.

    • veturi

      Valitettavasti se usein palkitaan lopputilillä, anakin jos se oikein tekeminen ei olekaan esimiehen mielestä oikein tekemistä.

      Hyvin paljon, tekisi mieli sanoa kaikki riippuu lähiesimiehestä. Jos hän on osaava esimies, niin työntekijöiden välille ei voi syntyä pitkäaikaista skismaa, sillä osaava esimies hoitaa sen pois käytettävissään olevin keinoin. Ja se viimeinen keino on häiriön aiheuttajan irtisanominen.

      Mutta, jos se epäasiallisesti kohteleva onkin se esimies, niin silloin tilanne on huomattavasti hankalampi. Tuollaisella esimiehellä on lähes aina hovinsa, joka jo saatujen palkitsemisten tai tulevien vuoksi asettuu esimiehensä tueksi.

      Siinä pitää olla hyvä näyttö, että saa esimiehensä vastuuseen teoistaan.

    • työnjohtaja

      on niin tuttua tollanen tyhjäntoimittajien yritys päteä työmaalla, täällä kuntapuolella sitä oon saanu kattella ihan kyllästymiseen asti. Ylleensä ne kovaäänisimmät kitisijät on myös niitä kaikkein veltoimpia tekijöitä, jotka ei yksityisellä puolella pärjäis puoltakaan päivää. tulis varmasti koeajan puitteissa kenkää jos samalla tavalla koettasivat jatkaa.

      • pekuri2

        Ois hyvä varmaan panna nämä julkisen puolen tyhjäntoimittajat muutamaksi kuukaudeksi vastaaviin tehtäviiin yksityiselle sektorille. Samalla saataisiin kiusaamista ja päällepäsmäröintiä vähennettyä, kun tuottavan työn tekemiseltä ei enää ehtisikään seurata ja mollata muitten tekemisiä...


      • gaybookin neidit

        Kutsun sellaisia tyhjänpuhujia fasepookin ruskeakielisiksi korvakoruneideiksi.

        Näitä nazi saksaan sopivia ihmisroskaläjiä tulee kohdella julmalla tavalla eli itse ainakin rääkkään sellaiset pyrkyrit mielenvikaisuuteen asti.


      • Pekkatöpö
        pekuri2 kirjoitti:

        Ois hyvä varmaan panna nämä julkisen puolen tyhjäntoimittajat muutamaksi kuukaudeksi vastaaviin tehtäviiin yksityiselle sektorille. Samalla saataisiin kiusaamista ja päällepäsmäröintiä vähennettyä, kun tuottavan työn tekemiseltä ei enää ehtisikään seurata ja mollata muitten tekemisiä...

        Tämä visiohan tulee seuraavan vuosikymmenen kuluessa hyvin pitkälle toteutumaankin, sillä julkisen sektorin paisuttaminen on tullut tiensä päähän, ja tulemme näkemään rajuakin palveluiden yksityistämistä. Ne palvelut, jotka pystytään tuottamaan riittävän kustannustehokkaasti omana tuotantona saavat jäädä, mutta nämä "päivähoitopaikat" satavarmasti yksityistetään, ja turhat tossunkuluttajat siirretään kortistoon.


      • sellaasta1
        Pekkatöpö kirjoitti:

        Tämä visiohan tulee seuraavan vuosikymmenen kuluessa hyvin pitkälle toteutumaankin, sillä julkisen sektorin paisuttaminen on tullut tiensä päähän, ja tulemme näkemään rajuakin palveluiden yksityistämistä. Ne palvelut, jotka pystytään tuottamaan riittävän kustannustehokkaasti omana tuotantona saavat jäädä, mutta nämä "päivähoitopaikat" satavarmasti yksityistetään, ja turhat tossunkuluttajat siirretään kortistoon.

        Eilen illalla juuri uutisoitiin parin isomman kaupungin ensi vuoden säästötarpeen olevan henkilöstökuluissa satoja henkilötyövuosia. Siinä ne "päivähoitopaikat" pikkuhiljaa vähenee...


      • höhö
        sellaasta1 kirjoitti:

        Eilen illalla juuri uutisoitiin parin isomman kaupungin ensi vuoden säästötarpeen olevan henkilöstökuluissa satoja henkilötyövuosia. Siinä ne "päivähoitopaikat" pikkuhiljaa vähenee...

        ja nyt kun on perustettu näitä kuntayhtymäliikelaitoksia, joihin on siirretty vähiten tuottavat yksiköt, niin seuraavaksi ne muutetaan osakeyhtiöiksi ja sitten on ruvettava tulosta syntyyn, tai kenkää tuloo!


    • hamekangasta

      Facebookin korvakoruneidit, hyvä ilmaisu. Ei tarvitse rääkätä, asioihin puuttuminen muulla tavalla riittää. Kun paskanräkättäjiä näkyy, niistä ilmoitus.

    • ent yrittäjä

      Tämä ketju sattui eräänä päivänä silmiini, ja aloin miettimään asiaa, sillä omalla työpaikallani on hyvin pitkälti samanlainen asetelma. Joudun päivittäin ottamaan yhteen parin tyhjäntoimittajan kanssa, ja kuten aloittajankin tapauksessa mielipiteet siitä, kuka on työyhteisön häirikkö, jakaantuvat varmasti.

      Loppujen lopuksi kiistan ydin löytyy siitä, että me molemmat osapuolet olemme omasta mielestämme asiassa oikeassa: kiistakumppanini on järkähtämättömästi sitä mieltä, että palkan eteen ei kuulu, eikä saa tehdä tuottavaa työtä, kun taas minä olen sitä mieltä, että tuottavan työn tekeminen on ainoa syy, miksi työnantaja ylipäätään maksaa palkkaa.

      Kumpikohan meistä on oikeassa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe