Edenin puutarha - kaksi luomiskertomusta

sumeri

Toisella palstalla kerberos toteaa Raamatusta, että sen alussa on kaksi sisällöltään erilaista luomiskertomusta. Siihen teu totesi, että hän ei ole tätä asiaa huomannut.

Pahasti pelkään, että tässä on semmosen R-sokeuden oire, jonka nimi on "minun ei tarvitse edes Raamatusta katsoa, minähän tiedän jo lapsesta asti, mitä siellä on kirjoitettu"

Rukoushuoneella tämän huomaa siinä, että saarnaaja saarnaa selvästi omia ajatuksiaan, jotka ovat vähän sinne päin mitä Sanassa lukee, mutta ei ihan. Kuulijat, jotka eivät myöskään Raamattuaan siinä penkissä ole avanneet, uskovat että taas sieltä julistetaan täydellistä sanaa.

Kun ei kukaan viitsitä katsoa, mitä on kirjoitettu pyhässä Raamatussa, vaan kaikki uskossa jo "tietävät", miten asia on.

"Kahden luomiskertomuksen kompastuskohta" on hyvä esimerkki, missä huolimaton Raamatun lukeminen paljastuu. Kun koetetaan ängetä molemmat eri kertomukset yhdeksi kertomukseksi ei ole enää päätä eikä häntää koko jutussa!

Huolellinen Raamatun lukeminen on avain sen oikeaan ymmärtämiseen ihan yhtä paljon kuin rukouksessa hiljentyminenkin.

"Totuuden Henki, johda sinä meitä, etsiessämme valkeuden teitä"

31

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumeri

      Suomen lainasana t e k s t i tulee alkujaan latinassa, jossa verbi textere tarkoittaa kutomista. Voimme hyvin ajatella mielessämme, että teksti on kuin kudos, kangaskin.

      (Muuten tuota väitettä tarkistaessani opin, että Oppia-sanan alkuperäinen merkitys oli 'kokea pyydyksiä'. :-)

      Kaksi luomiskertomusta on kuin kahdesta eri kankaasta yhteen kudottua tekstiä, jossa saumakohta on selvästi näkyvillä. Mutta ei vain saumakohta vaan myös käytettyjen kankaiden erilaisuus on sisällönkin puolesta aivan ilmiselvä.

      • sumeri

        Kahden eri luomiskertomuksen saumakohta on Ensimmäisen Mooseksenkirjan toisen luvun alussa. Tässä teksi on nykyisen Kirkkoraamatun mukaan

        1 Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. 2 Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. 3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään. 4 Tämä on kertomus siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin.

        Ihminen paratiisissa

        Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, 5 ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. 6 Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. 7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento,


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Kahden eri luomiskertomuksen saumakohta on Ensimmäisen Mooseksenkirjan toisen luvun alussa. Tässä teksi on nykyisen Kirkkoraamatun mukaan

        1 Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. 2 Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. 3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään. 4 Tämä on kertomus siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin.

        Ihminen paratiisissa

        Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, 5 ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. 6 Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. 7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento,

        Ensimmäinen luomiskertomus on Raamatun alussa 1 Ms 1:1 - 2:3

        Sisällöltään se rakentuu luomisen viikosta, jonka seitsemäntenä päivänä eli suurena sapattina Jumala lepää kaikesta työstään.

        Näin tämä ensimmäinen kertomus päättyy:

        "Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään."
        1 Ms 2:1-3


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Ensimmäinen luomiskertomus on Raamatun alussa 1 Ms 1:1 - 2:3

        Sisällöltään se rakentuu luomisen viikosta, jonka seitsemäntenä päivänä eli suurena sapattina Jumala lepää kaikesta työstään.

        Näin tämä ensimmäinen kertomus päättyy:

        "Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään."
        1 Ms 2:1-3

        Ensimmäinen luomiskertomus on olemukseltaan luonnontieteellinen.

        Se kertoo yksinkertaisin, mutta syvällisin lausein luomisesta, joka tapahtuu rytmissä, päivien vaihtuessa yöksi ja uudeksi päiväksi.

        Juutalaisessa maailmassa vuorokausi alkaa edelleen illalla, kun kolme tähteä näkyy taivaalla ja päättyy seuraavan päivän iltana. Siis noin ilta kuudesta ilta kuuteen.

        Meidän vuorokautemme vaihtuu keskiyöllä 00:00, mutta tämä ajankohta on mahdollista mitata vain teknisillä kelloilla - mikään luonnonilmiö ei meille osoita, milloin on keskiyö

        "on yö, kello kaksitoista lyö, veitsi välähtää, kurkku katkeaa..."


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Ensimmäinen luomiskertomus on olemukseltaan luonnontieteellinen.

        Se kertoo yksinkertaisin, mutta syvällisin lausein luomisesta, joka tapahtuu rytmissä, päivien vaihtuessa yöksi ja uudeksi päiväksi.

        Juutalaisessa maailmassa vuorokausi alkaa edelleen illalla, kun kolme tähteä näkyy taivaalla ja päättyy seuraavan päivän iltana. Siis noin ilta kuudesta ilta kuuteen.

        Meidän vuorokautemme vaihtuu keskiyöllä 00:00, mutta tämä ajankohta on mahdollista mitata vain teknisillä kelloilla - mikään luonnonilmiö ei meille osoita, milloin on keskiyö

        "on yö, kello kaksitoista lyö, veitsi välähtää, kurkku katkeaa..."

        Ensimmäinen luomiskertomus on asiallinen, ei juuri laisinkaan myyttinen, ja aivan hämmästyttävä kirjoitus muianisilta ajoilta nykyisen tietämyksemme valossa. Ei ihme, että avaruusajan alkaessa maapallolta etääntyvät amerikkalaiset astronautit sitä ääneen lukivat.

        On siinä edelleen valtavasti arvoituksia ja salaisuuksia, erityisesti ihmisen luomisen kohdalla, eikä sitä voi käyttää eikä ole tarkoitettu käytettäväksi Jumalan Luonnon Kirjan sijasta.

        Luontoa täytyy ja saa tutkia, kuten rovasti Laestadiuskin teki, saaden Ranskan kunnialegioonan tunnustuksen työstään Lapin kasvien parissa.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Ensimmäinen luomiskertomus on asiallinen, ei juuri laisinkaan myyttinen, ja aivan hämmästyttävä kirjoitus muianisilta ajoilta nykyisen tietämyksemme valossa. Ei ihme, että avaruusajan alkaessa maapallolta etääntyvät amerikkalaiset astronautit sitä ääneen lukivat.

        On siinä edelleen valtavasti arvoituksia ja salaisuuksia, erityisesti ihmisen luomisen kohdalla, eikä sitä voi käyttää eikä ole tarkoitettu käytettäväksi Jumalan Luonnon Kirjan sijasta.

        Luontoa täytyy ja saa tutkia, kuten rovasti Laestadiuskin teki, saaden Ranskan kunnialegioonan tunnustuksen työstään Lapin kasvien parissa.

        Ensimmäinen luomiskertomus on kylmä.

        Luonnontieteen tapaan se kertoo meille maailmankaikkeudesta. Sen lisäksi se kertoo, että Jumala on tämän kaiken tehnyt. Se kertoo yleisellä tasolla, että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja asetettu tänne lisääntymään ja hallitsemaan kaikkea elämää maalla, meressä ja ilmassa.

        Ensimmäisessä luomiskertomuksessa ei ole varsin mitään henkilökohtaista, mitään ongelmaakaan, vaan Jumala katselee kaikkea tekemäänsä, ja se on hyvä.

        Juutalaiset, muslimit ja kristityt lukevat ensimmäistä luomiskertomusta, uskovat sen ja ylistävät Jumalaa Hänen hyvistä teoistaan ja lahjoistaan ihmiselle. Kertomuksessa ei näet ole mitään erityisesti kristillistä.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Ensimmäinen luomiskertomus on kylmä.

        Luonnontieteen tapaan se kertoo meille maailmankaikkeudesta. Sen lisäksi se kertoo, että Jumala on tämän kaiken tehnyt. Se kertoo yleisellä tasolla, että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja asetettu tänne lisääntymään ja hallitsemaan kaikkea elämää maalla, meressä ja ilmassa.

        Ensimmäisessä luomiskertomuksessa ei ole varsin mitään henkilökohtaista, mitään ongelmaakaan, vaan Jumala katselee kaikkea tekemäänsä, ja se on hyvä.

        Juutalaiset, muslimit ja kristityt lukevat ensimmäistä luomiskertomusta, uskovat sen ja ylistävät Jumalaa Hänen hyvistä teoistaan ja lahjoistaan ihmiselle. Kertomuksessa ei näet ole mitään erityisesti kristillistä.

        Kuten Kirjoituksista näemme, Ensimmäisen luomiskertomuksen päättyessä kaikki on valmista, kuusi päivää on Jumala työtä tehnyt ja ottaa nyt hyvin ansaitun levon.

        Koska sapatti saa näin keskeisen merkityksen, Raamatun tieteellisessä tutkimuksessa on esistetty ajatus, että tämä kangastilkku on kudottu 1 Mooseksenkirjan alkuun mahdollisesti persialaisajalla, Esran ja Nehemian aikaan.

        Syynä tähän on ajatus, että pakkosiirtolaisuudessa, kun oltiin Mesopotamiassa ja Persiassa poissa Luvatusta maasta ja kun Jerusalemin temppeli oli poltettu ja tuhottu maan tasalle, juutalaiset alkoivat korostaa sapattia.

        Sapatista tuli tuntomerkki, jolla erottauduttiin pakanakansoista ja säilytettiin oma uskonto isältä pojalle, äidiltä tyttärelle.

        On muitakin syitä, miksi Ensimmäistä luomiskertomusta on ajoitettu 500-400 luvulle ennen Kristuksen syntymää.

        Muistamme, miten Jeesus Nasaretilainen sapatin kanssa sai otella... Hän kun tahtoi osoittaa olevansa myös sapatin Herra!

        Keskiajan Espanjassa inkvisiitio etsi sala-juutalaisia, marranoita, jotka eivät olleet lähteneet Ferdinandin ja Isabellan käskystä maasta.

        Eräs juttu mistä moni heistä kärähti - ja sitten poltettiin elävältä roviolla - oli juutalaisen naisen tapa sytyttää kaksi sapatinkynttilää ilta kuuden maissa perjantaina.

        Tämä sapatin alun merkki on niin syvässä juutalaisuudessa, että henkensä uhallakin he sen tekivät Kristofer Kolumbuksen ajan Espanjassa ja Portugalissa.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Kuten Kirjoituksista näemme, Ensimmäisen luomiskertomuksen päättyessä kaikki on valmista, kuusi päivää on Jumala työtä tehnyt ja ottaa nyt hyvin ansaitun levon.

        Koska sapatti saa näin keskeisen merkityksen, Raamatun tieteellisessä tutkimuksessa on esistetty ajatus, että tämä kangastilkku on kudottu 1 Mooseksenkirjan alkuun mahdollisesti persialaisajalla, Esran ja Nehemian aikaan.

        Syynä tähän on ajatus, että pakkosiirtolaisuudessa, kun oltiin Mesopotamiassa ja Persiassa poissa Luvatusta maasta ja kun Jerusalemin temppeli oli poltettu ja tuhottu maan tasalle, juutalaiset alkoivat korostaa sapattia.

        Sapatista tuli tuntomerkki, jolla erottauduttiin pakanakansoista ja säilytettiin oma uskonto isältä pojalle, äidiltä tyttärelle.

        On muitakin syitä, miksi Ensimmäistä luomiskertomusta on ajoitettu 500-400 luvulle ennen Kristuksen syntymää.

        Muistamme, miten Jeesus Nasaretilainen sapatin kanssa sai otella... Hän kun tahtoi osoittaa olevansa myös sapatin Herra!

        Keskiajan Espanjassa inkvisiitio etsi sala-juutalaisia, marranoita, jotka eivät olleet lähteneet Ferdinandin ja Isabellan käskystä maasta.

        Eräs juttu mistä moni heistä kärähti - ja sitten poltettiin elävältä roviolla - oli juutalaisen naisen tapa sytyttää kaksi sapatinkynttilää ilta kuuden maissa perjantaina.

        Tämä sapatin alun merkki on niin syvässä juutalaisuudessa, että henkensä uhallakin he sen tekivät Kristofer Kolumbuksen ajan Espanjassa ja Portugalissa.

        Edellä kuvatut teksti-kudoksen ominaisuudet kuvaavat kankaankappaletta, joka on kudottu Ensimmäisen Mooseksenkirjan alkuun.

        Tutkimuksen mukaan on mahdollista, että sen tieltä on leikattu kappale vanhempaa kangasta, josta jälkiä näkyisi Psalmeissa, Profeetoissa ja Jobin kirjassa.

        Oletetaan, että Ensimmäinen Mooseksenkirja olisi muinoin alkanut kuvauksella Jumalan ja syvien vesien hirviön välisellä taistelulla.

        Tällainen hurja taistelu on esimerkiksi Babylonian myyttisen luomiskertomuksen alussa, jossa Marduk-jumala surmaa Tiamat hirviön, ja sen halkaistuista puoliskoista tekee taivaan ja maan.

        Mutta mistään ei ole löytynyt sellaista 1 Mooseksenkirjan käsikirjoitusta, jossa tällainen oletettu mytologinen luomisen kuvaus on Luomisen Viikon sijasta. Joten teoriaa se on.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Edellä kuvatut teksti-kudoksen ominaisuudet kuvaavat kankaankappaletta, joka on kudottu Ensimmäisen Mooseksenkirjan alkuun.

        Tutkimuksen mukaan on mahdollista, että sen tieltä on leikattu kappale vanhempaa kangasta, josta jälkiä näkyisi Psalmeissa, Profeetoissa ja Jobin kirjassa.

        Oletetaan, että Ensimmäinen Mooseksenkirja olisi muinoin alkanut kuvauksella Jumalan ja syvien vesien hirviön välisellä taistelulla.

        Tällainen hurja taistelu on esimerkiksi Babylonian myyttisen luomiskertomuksen alussa, jossa Marduk-jumala surmaa Tiamat hirviön, ja sen halkaistuista puoliskoista tekee taivaan ja maan.

        Mutta mistään ei ole löytynyt sellaista 1 Mooseksenkirjan käsikirjoitusta, jossa tällainen oletettu mytologinen luomisen kuvaus on Luomisen Viikon sijasta. Joten teoriaa se on.

        Saumakohdassa on 1 Mooseksenkirjassa muuallakin usein toistuva sana toldot - historiikki, kertomus

        Tämä on k e r t o m u s siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin.
        1 Ms 2:4

        Tässä saumakohdassa teksti-kudos muuttuu täydellisesti, kuten jokainen Raamattua avoimin silmin lukeva voi itse todeta.

        Mikään ei ole valmista eikä ihmistä ole vielä luotu.

        Toinen luomiskertomus alkaa salaperäisessä maasta nousevassa usvassa ja ensimmäisenä Jumala tekee ihmisen.

        Sitten Jumala istuttaa puutarhan ja kertomus jatkuu...

        Tarkoituksenani on kerberoksen ja muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa tutkia tätä myyttistä Edenin puutarhaa, Paratiisia, ihmisen alkukotia.


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Saumakohdassa on 1 Mooseksenkirjassa muuallakin usein toistuva sana toldot - historiikki, kertomus

        Tämä on k e r t o m u s siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin.
        1 Ms 2:4

        Tässä saumakohdassa teksti-kudos muuttuu täydellisesti, kuten jokainen Raamattua avoimin silmin lukeva voi itse todeta.

        Mikään ei ole valmista eikä ihmistä ole vielä luotu.

        Toinen luomiskertomus alkaa salaperäisessä maasta nousevassa usvassa ja ensimmäisenä Jumala tekee ihmisen.

        Sitten Jumala istuttaa puutarhan ja kertomus jatkuu...

        Tarkoituksenani on kerberoksen ja muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa tutkia tätä myyttistä Edenin puutarhaa, Paratiisia, ihmisen alkukotia.

        Toinen luomiskertomus ei ole kylmä.

        Se on kuumista kuumin!

        Toinen luomiskertomus ei ole luonnontieteellinen, toteava, asiallinen ja kuvaava.

        Toinen luomiskertomus on MINÄ SINÄ tasolla

        se kertoo Jumalan ja Hänen luomansa ihmisen välisestä suhteesta, vastuusta, ihmisenä olemisen perusajatuksista.

        Vain kristityt lukevat toista luomiskertomusta äärimmäisen keskeisenä osana pyhää Raamattua.

        Juutalaiset ja muslimit vaeltavat sen ohi suhteellisen keppoisesti - juutalaisia harmittaa, miten kristityt ovat sen itselleen omineet ja syntiinlankeamuksesta puhuvat.

        Muslimit eivät sen kummemmin painota sen merkitystä - Jumala on laupias ja armollinen ja ymmärtää ihmisen heikkoutta, antaa anteeksi ja osoittaa tahtonsa, johon ihmisen tulee alistua.

        (hyvin lähellä siis vääristynyttä esikoisuutta!)


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Toinen luomiskertomus ei ole kylmä.

        Se on kuumista kuumin!

        Toinen luomiskertomus ei ole luonnontieteellinen, toteava, asiallinen ja kuvaava.

        Toinen luomiskertomus on MINÄ SINÄ tasolla

        se kertoo Jumalan ja Hänen luomansa ihmisen välisestä suhteesta, vastuusta, ihmisenä olemisen perusajatuksista.

        Vain kristityt lukevat toista luomiskertomusta äärimmäisen keskeisenä osana pyhää Raamattua.

        Juutalaiset ja muslimit vaeltavat sen ohi suhteellisen keppoisesti - juutalaisia harmittaa, miten kristityt ovat sen itselleen omineet ja syntiinlankeamuksesta puhuvat.

        Muslimit eivät sen kummemmin painota sen merkitystä - Jumala on laupias ja armollinen ja ymmärtää ihmisen heikkoutta, antaa anteeksi ja osoittaa tahtonsa, johon ihmisen tulee alistua.

        (hyvin lähellä siis vääristynyttä esikoisuutta!)

        Saumakohta kerran vielä

        1 Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. 2 Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. 3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään. 4 Tämä on kertomus siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin.

        Ihminen paratiisissa

        Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, 5 ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. 6 Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. 7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.
        1 Ms 2:1-7


      • teu.
        sumeri kirjoitti:

        Saumakohta kerran vielä

        1 Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. 2 Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. 3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään. 4 Tämä on kertomus siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin.

        Ihminen paratiisissa

        Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, 5 ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. 6 Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. 7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.
        1 Ms 2:1-7

        Edelleen sumeri : olet unohtanut ,että toisen kertomuksen aikana ,
        ei ole suoria Jumalan sanoaja , jotka kertoisi miksi niitä kerrotaan
        tässä ja nyt , sillä kun Ensimmäisen kertomuksen jälken JUMALA
        lepäsi 7. päivän ja pyhitti sen Sapatiksi .

        Mitään vastaavaa ei tapahdu toisen kertomuksen aikana ei kä jälkeen
        VAAN KAIKKI ON KUIN VANHAN KERTAUSTA , VARMISTUSTA .
        teu. ei nyt usko kaikkia mitä sumeri taruilee , Semminkin kun olen
        samaiset kohdat muutamaan kertaan lukenut .

        1 Moos. 2:3 jälkeen EI MIKÄÄN OLE ENÄÄ JUMALAN HYVÄKSYMÄÄ
        NIIN ETTÄ HÄN OLISI TODENNUT ,,NÄIN ON HYVÄ ..
        Jos nyt ajatellaan että MINÄ;;SINÄ tasolla tapahtuisi noin ,,Sinä kirjoitat
        vain TUHAT VUOTISEN VALTAKUNNAN SANOJA JOISTA en minä
        tiedäkkään , mitään enkä tiedä haluanko edes tietää. SILLÄ minun
        TOIVONI ON JUMALAN VALTAKUNNASSA , JOKA ON LUVATTU .
        meille jotka Jeesukseen uskomme ..

        Voisimmeko olettaa , että näitä valtakuntia on perustettu silloin ?

        Missä on niitten alkusanat ?


      • sumeri
        teu. kirjoitti:

        Edelleen sumeri : olet unohtanut ,että toisen kertomuksen aikana ,
        ei ole suoria Jumalan sanoaja , jotka kertoisi miksi niitä kerrotaan
        tässä ja nyt , sillä kun Ensimmäisen kertomuksen jälken JUMALA
        lepäsi 7. päivän ja pyhitti sen Sapatiksi .

        Mitään vastaavaa ei tapahdu toisen kertomuksen aikana ei kä jälkeen
        VAAN KAIKKI ON KUIN VANHAN KERTAUSTA , VARMISTUSTA .
        teu. ei nyt usko kaikkia mitä sumeri taruilee , Semminkin kun olen
        samaiset kohdat muutamaan kertaan lukenut .

        1 Moos. 2:3 jälkeen EI MIKÄÄN OLE ENÄÄ JUMALAN HYVÄKSYMÄÄ
        NIIN ETTÄ HÄN OLISI TODENNUT ,,NÄIN ON HYVÄ ..
        Jos nyt ajatellaan että MINÄ;;SINÄ tasolla tapahtuisi noin ,,Sinä kirjoitat
        vain TUHAT VUOTISEN VALTAKUNNAN SANOJA JOISTA en minä
        tiedäkkään , mitään enkä tiedä haluanko edes tietää. SILLÄ minun
        TOIVONI ON JUMALAN VALTAKUNNASSA , JOKA ON LUVATTU .
        meille jotka Jeesukseen uskomme ..

        Voisimmeko olettaa , että näitä valtakuntia on perustettu silloin ?

        Missä on niitten alkusanat ?

        "teu. ei nyt usko kaikkia mitä sumeri taruilee"

        oikein hyvä ettei teu usko kaikkea mitä väitetään, vaan tutkii itse avoimesta Raamatusta, mitä siellä sanotaan!


      • teu.
        sumeri kirjoitti:

        Saumakohdassa on 1 Mooseksenkirjassa muuallakin usein toistuva sana toldot - historiikki, kertomus

        Tämä on k e r t o m u s siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin.
        1 Ms 2:4

        Tässä saumakohdassa teksti-kudos muuttuu täydellisesti, kuten jokainen Raamattua avoimin silmin lukeva voi itse todeta.

        Mikään ei ole valmista eikä ihmistä ole vielä luotu.

        Toinen luomiskertomus alkaa salaperäisessä maasta nousevassa usvassa ja ensimmäisenä Jumala tekee ihmisen.

        Sitten Jumala istuttaa puutarhan ja kertomus jatkuu...

        Tarkoituksenani on kerberoksen ja muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa tutkia tätä myyttistä Edenin puutarhaa, Paratiisia, ihmisen alkukotia.

        "sumeri"1 Moos.2:4 kertoo eli koostuu niistä 10sukukertomuksesta ( Hebr. TöLeDöT)
        Tämä sana puuttuu vain viimeisestä ). joista on mainta " otsiko" kunkin lopussa .
        Tässä on siitä ensimmäinen . Laatiessaan 1 Moos. kirjoituksia ,Moos. on käyttänyt niitä sukupolvi sukupolven jälkeen ,laadittuja ja huolellisesti säilytettyjä, sukukerto- muksia , jotka ovat seuraavia :

        1 Moos, 2:4.Tämä on kertomus TAIVAAN JA MAAN SYNNYSTÄ, KUN NE LUOTIIN
        1 Moos.1-2:4.Kun ketään ihmistä ei vielä ollut useinpien kerrottujen tapausten aikana
        Septuaginta ,selityksessään sanoo , joku varhaisempi , ihminen todennäköisemmin
        Aadam oli saanut , niistä tiedon Jumalalta antaman ilmoituken kautta ja ja kirjoittanut
        ne muistiin, Kuten Kertomus Aadamin sukuluettelo 1 Moos 2:4-5.1 . sekä NOAN .
        1 Moos ,5:1-6:9. Tietenkään aadamin ikä ei ylettynyt kuin 930 saakka .

        SITÄ JATKOI USKOVA ESIKOINEN NIIN KUIN HAVAITSETTE LUETTELOISTA.
        Vai ei ole kaikesta tietoa ,oli sumerilla kanttia kertoa toisesta luomis kertomuksesta
        ja sitten saada tietämättömyyksiä . en sano paremmin , mutta tässäkin on
        enemmän kuin Fariseuken vanhurskaus. katsotaan mitä tämä teettää..


      • sumeri
        teu. kirjoitti:

        "sumeri"1 Moos.2:4 kertoo eli koostuu niistä 10sukukertomuksesta ( Hebr. TöLeDöT)
        Tämä sana puuttuu vain viimeisestä ). joista on mainta " otsiko" kunkin lopussa .
        Tässä on siitä ensimmäinen . Laatiessaan 1 Moos. kirjoituksia ,Moos. on käyttänyt niitä sukupolvi sukupolven jälkeen ,laadittuja ja huolellisesti säilytettyjä, sukukerto- muksia , jotka ovat seuraavia :

        1 Moos, 2:4.Tämä on kertomus TAIVAAN JA MAAN SYNNYSTÄ, KUN NE LUOTIIN
        1 Moos.1-2:4.Kun ketään ihmistä ei vielä ollut useinpien kerrottujen tapausten aikana
        Septuaginta ,selityksessään sanoo , joku varhaisempi , ihminen todennäköisemmin
        Aadam oli saanut , niistä tiedon Jumalalta antaman ilmoituken kautta ja ja kirjoittanut
        ne muistiin, Kuten Kertomus Aadamin sukuluettelo 1 Moos 2:4-5.1 . sekä NOAN .
        1 Moos ,5:1-6:9. Tietenkään aadamin ikä ei ylettynyt kuin 930 saakka .

        SITÄ JATKOI USKOVA ESIKOINEN NIIN KUIN HAVAITSETTE LUETTELOISTA.
        Vai ei ole kaikesta tietoa ,oli sumerilla kanttia kertoa toisesta luomis kertomuksesta
        ja sitten saada tietämättömyyksiä . en sano paremmin , mutta tässäkin on
        enemmän kuin Fariseuken vanhurskaus. katsotaan mitä tämä teettää..

        teu kirjoitti "Septuaginta ,selityksessään sanoo , joku varhaisempi , ihminen todennäköisemmin Aadam oli saanut , niistä tiedon Jumalalta antaman ilmoituken kautta ja ja kirjoittanut ne muistiin"

        tähän suuntaan tarkoitus on Raamatun opiskeluamme viedä hyvin yksityiskohtaisesti.

        ymmärrän, että kaksi luomiskertomusta harmittaa.

        mutta on neljä evankeliumia

        on kaksi historiateosta, kuningasten kirjat ja Aikakirjat

        on ainakin neljä päälähdettä Viidellä Mooseksen kirjalla

        näin on Jumalan Henki hyväksi nähnyt.


      • teu.
        sumeri kirjoitti:

        teu kirjoitti "Septuaginta ,selityksessään sanoo , joku varhaisempi , ihminen todennäköisemmin Aadam oli saanut , niistä tiedon Jumalalta antaman ilmoituken kautta ja ja kirjoittanut ne muistiin"

        tähän suuntaan tarkoitus on Raamatun opiskeluamme viedä hyvin yksityiskohtaisesti.

        ymmärrän, että kaksi luomiskertomusta harmittaa.

        mutta on neljä evankeliumia

        on kaksi historiateosta, kuningasten kirjat ja Aikakirjat

        on ainakin neljä päälähdettä Viidellä Mooseksen kirjalla

        näin on Jumalan Henki hyväksi nähnyt.

        " sumeri "

        En minä sanonut että kaksi luomsketomusta , en koskaan ( kerperos )
        oli mainitsija , miten menee ..

        Minä puhuin yhdestä ainoasta , enkä koskaan kahta hyväksykkään sillä-
        meillä on yksi maailama luotu , 1 Aurinko , 1 Kuu , ja muut planetat sekä
        kiertotähdet joita on 1 kutakin ..

        Edeelleen kaikissa raamatuissa jota olen saanut lukea asiat on näin .Se
        Agricola joka minulla on , on valokopio Kivitauluista , siis ei säilutukseltään
        niin arvokas kuin alkuperinen 1642 painos , mutta tässä on kaikki sivut ,vielä
        joka sivu ei edes hiirenkorviä, ja siisti , ja sekin vielä että osaan lukea sitä .
        nostan hattua Mikaelille ,,ja jatkajille , että se valmistui , edes silloin. .
        tämä Raamattu meinaan .

        Niin etä on neljä Evankeliumia Minä ymmärrän oikein hyvin tarkoituksen .
        Kun Markuksen Evankeliumi valmistui ensimmäiseksi , sitä pääsi kuuntele-
        maan yksi synagoogallinen kerrallan , seuraava käsin kirjoitettu vei 3 kk.
        mutta Markus oli ovela , hän vei Kirjansa Aleksantriaan muokattavaksi .
        samalla sinne jäi kopio . vaikkei vielä ollut kirjapainoa kopio tapahtui
        siellä paljon lyhyemmässä ajassa , eikä aikaakaan kun kopio oli joka
        Synägoogassa, tämä valmistui n.oo45jKr.,,Matteus n. 49-50 jKr.
        Luukas,n.oo57jKr. Johannes,n.oo75jKr.

        On kaksi Historian kirjaa , niin oli mutta on kasksi valtiotakin .

        Mikä on Päälähde ?


      • teu.
        teu. kirjoitti:

        " sumeri "

        En minä sanonut että kaksi luomsketomusta , en koskaan ( kerperos )
        oli mainitsija , miten menee ..

        Minä puhuin yhdestä ainoasta , enkä koskaan kahta hyväksykkään sillä-
        meillä on yksi maailama luotu , 1 Aurinko , 1 Kuu , ja muut planetat sekä
        kiertotähdet joita on 1 kutakin ..

        Edeelleen kaikissa raamatuissa jota olen saanut lukea asiat on näin .Se
        Agricola joka minulla on , on valokopio Kivitauluista , siis ei säilutukseltään
        niin arvokas kuin alkuperinen 1642 painos , mutta tässä on kaikki sivut ,vielä
        joka sivu ei edes hiirenkorviä, ja siisti , ja sekin vielä että osaan lukea sitä .
        nostan hattua Mikaelille ,,ja jatkajille , että se valmistui , edes silloin. .
        tämä Raamattu meinaan .

        Niin etä on neljä Evankeliumia Minä ymmärrän oikein hyvin tarkoituksen .
        Kun Markuksen Evankeliumi valmistui ensimmäiseksi , sitä pääsi kuuntele-
        maan yksi synagoogallinen kerrallan , seuraava käsin kirjoitettu vei 3 kk.
        mutta Markus oli ovela , hän vei Kirjansa Aleksantriaan muokattavaksi .
        samalla sinne jäi kopio . vaikkei vielä ollut kirjapainoa kopio tapahtui
        siellä paljon lyhyemmässä ajassa , eikä aikaakaan kun kopio oli joka
        Synägoogassa, tämä valmistui n.oo45jKr.,,Matteus n. 49-50 jKr.
        Luukas,n.oo57jKr. Johannes,n.oo75jKr.

        On kaksi Historian kirjaa , niin oli mutta on kasksi valtiotakin .

        Mikä on Päälähde ?

        Minusta Raamattu on yksi pälähde .

        1.. 2..Kuninkasten kirjat kertoo tapauksiasta 972 eKr. - 848. eKr.
        1.. 2.. Aikakirjat On kerrottu Aadamista Korekseen , eli 5642-537 eKr.

        Aikakirja on laaja . mutta se on vain sukuletteloja töännä,


      • Κέρβερος
        sumeri kirjoitti:

        Kahden eri luomiskertomuksen saumakohta on Ensimmäisen Mooseksenkirjan toisen luvun alussa. Tässä teksi on nykyisen Kirkkoraamatun mukaan

        1 Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. 2 Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. 3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään. 4 Tämä on kertomus siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin.

        Ihminen paratiisissa

        Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, 5 ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. 6 Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. 7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento,

        sumerille
        "...Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, 5 ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. 6 Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. ..."
        -Ajatuksia valottavia kirjoituksia ja pohtimisen aiheita.
        Hih- tuo ajatuskulku on ymmärrettävää mielestäni, mutta Jumalaa en siihen vielä yritäkkään sovittaa. Joidenkin näkemysten mukaan maapallon jäähtyminen otti aikansa ja aurinkokuntamme alkutaipaleella oli melkoisia komeettamyrskyjä gravitaation rohmutessa lisää materiaalia pallollemme. Komeetat toivat mukanaan vettä ja sitten voisikin alkaa maasta kumpuamaan vettä - meriksi asti.

        7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento,..."
        -Tämäkään asia ei olemukseltaan sodi käsitystäni vastaan (jos Jumala ymärretään vertauskuvallisena). Näkemykseni kyllä vaatii noita paljonparjattuja vuosimiljardeja.


      • Κέρβερος
        sumeri kirjoitti:

        Toinen luomiskertomus ei ole kylmä.

        Se on kuumista kuumin!

        Toinen luomiskertomus ei ole luonnontieteellinen, toteava, asiallinen ja kuvaava.

        Toinen luomiskertomus on MINÄ SINÄ tasolla

        se kertoo Jumalan ja Hänen luomansa ihmisen välisestä suhteesta, vastuusta, ihmisenä olemisen perusajatuksista.

        Vain kristityt lukevat toista luomiskertomusta äärimmäisen keskeisenä osana pyhää Raamattua.

        Juutalaiset ja muslimit vaeltavat sen ohi suhteellisen keppoisesti - juutalaisia harmittaa, miten kristityt ovat sen itselleen omineet ja syntiinlankeamuksesta puhuvat.

        Muslimit eivät sen kummemmin painota sen merkitystä - Jumala on laupias ja armollinen ja ymmärtää ihmisen heikkoutta, antaa anteeksi ja osoittaa tahtonsa, johon ihmisen tulee alistua.

        (hyvin lähellä siis vääristynyttä esikoisuutta!)

        sumerille
        "...Toinen luomiskertomus ei ole luonnontieteellinen, toteava, asiallinen ja kuvaava.
        Toinen luomiskertomus on MINÄ SINÄ tasolla
        se kertoo Jumalan ja Hänen luomansa ihmisen välisestä suhteesta, vastuusta, ihmisenä olemisen perusajatuksista...."
        Tämä kommentti avaa asiaan uutta ulottuvuutta. Tarkoitan sis itseäni. Mutta myös se avaa silmiä ymmärtämään näitä näkemyksiä asioita pureskelemattomien kannalta.
        Esim. pidän Tapio Puolimatkan näkemyksiä hassuina, mutta hänenkin kommenttinsa ovat mielenkiintoisia. Tapio tuo esiin sen puolen ihmisissä, mikä voisi ymmärtää mytologiaa ja kertomuksia ihmisen sisällään kokemaksi todellisuudeksi. Valitettavasti Tapio perustaa johtopäätöksiään asioihin joita en hyväksy tai ymmärrä.
        Laajakatseisuus pitää sisällään sanan empatia koko merkityksessään. Useat asiasta kiinnostuneet palstalaiset ovat empaattisia ja tiedonjanoisia. Toisaalta miinusten polkijat joutuvat käynnistämään jopa tietokoneensa useaan kertaan päivässä tai ainakin repimään mokkulansa irti toistuvasti.


      • sumeri
        Κέρβερος kirjoitti:

        sumerille
        "...Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, 5 ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä. 6 Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. ..."
        -Ajatuksia valottavia kirjoituksia ja pohtimisen aiheita.
        Hih- tuo ajatuskulku on ymmärrettävää mielestäni, mutta Jumalaa en siihen vielä yritäkkään sovittaa. Joidenkin näkemysten mukaan maapallon jäähtyminen otti aikansa ja aurinkokuntamme alkutaipaleella oli melkoisia komeettamyrskyjä gravitaation rohmutessa lisää materiaalia pallollemme. Komeetat toivat mukanaan vettä ja sitten voisikin alkaa maasta kumpuamaan vettä - meriksi asti.

        7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento,..."
        -Tämäkään asia ei olemukseltaan sodi käsitystäni vastaan (jos Jumala ymärretään vertauskuvallisena). Näkemykseni kyllä vaatii noita paljonparjattuja vuosimiljardeja.

        Tarkoitukseni ei ole nyt keskustella luonnontieteen löydöistä ja torioista ihmislajin alkuperästä. Emme päässeet Kanadan prinssin luo, asiat ovat sen verran outoja ja etäisiä.
        Tarkoitus on tukia mytologista kuvausta Edenin puutarhasta Raamatun toisessa luomiskertomuksessa.
        Lajimme kehitys on toki hurjan mielenkiintoinen aihe, siitä ehkä toiste sitten, jos porukoita täällä kiinnostaa. Voithan itsekin kehittää sitä aihetta omalla avauksellasi.


      • sumeri
        Κέρβερος kirjoitti:

        sumerille
        "...Toinen luomiskertomus ei ole luonnontieteellinen, toteava, asiallinen ja kuvaava.
        Toinen luomiskertomus on MINÄ SINÄ tasolla
        se kertoo Jumalan ja Hänen luomansa ihmisen välisestä suhteesta, vastuusta, ihmisenä olemisen perusajatuksista...."
        Tämä kommentti avaa asiaan uutta ulottuvuutta. Tarkoitan sis itseäni. Mutta myös se avaa silmiä ymmärtämään näitä näkemyksiä asioita pureskelemattomien kannalta.
        Esim. pidän Tapio Puolimatkan näkemyksiä hassuina, mutta hänenkin kommenttinsa ovat mielenkiintoisia. Tapio tuo esiin sen puolen ihmisissä, mikä voisi ymmärtää mytologiaa ja kertomuksia ihmisen sisällään kokemaksi todellisuudeksi. Valitettavasti Tapio perustaa johtopäätöksiään asioihin joita en hyväksy tai ymmärrä.
        Laajakatseisuus pitää sisällään sanan empatia koko merkityksessään. Useat asiasta kiinnostuneet palstalaiset ovat empaattisia ja tiedonjanoisia. Toisaalta miinusten polkijat joutuvat käynnistämään jopa tietokoneensa useaan kertaan päivässä tai ainakin repimään mokkulansa irti toistuvasti.

        Koska aihe on niin laaja ja monipuolinen, Kaikkia koskettava, Puolimatkaakin, ajattelin että pureutumalla alkutekstiin saisimme tuoretta näkökulmaa. Kutsun sinua käyttämään kaikkia haluamiasi apulähteitäkin keskustelussa, jota tuolla hiljalleen availen. Niin minäkin teen...

        On ilman muuta selvä, että tässä kristillisyydessä on paljon perinteistä ajatusta, että on turhaa näin Raamattua tutkia. Tiedämme jo kaiken hengellisesti tarpeellisen, ja turha tutkiminen vain väsyttää mielen.

        Itse isä P**rkele on samaa mieltä. Tai sitten syöttää pajunköyttä, jota uskovat niin mielellään tukehtumiseen asti syövät.

        Totuus ei kiinnosta, eksytykset ja kaikenlainen huuhaa on paljon seksikkäämpää.


    • Toisesta luomiskertomuksesta jokainen löytää oman syntiinlankeemuksensa, kun ihminen tulee vastuulliseksi teoistaan, kuitenkin ilman kokemusta tekojensa todellisista seurauksista.

      • sumeri

        totta!

        huomaamme, ettei Hyvän ja Pahan tiedon puun tarvinnut tehdä yhtään mitään! Silmät aukenivat, ja siitä Jumala tiesi mitä on tapahtunut.

        Riitti, että puu oli siellä ja että siitä oli kielletty syödä.... Adam ja Eeva oppivat tekojensa seuraukset sitten, kun olivat käskyn ensin rikkoneet.

        (palaamme Edenin kertomuksen syvälliseen sanomaan vielä monta kertaa, sen antamat hengelliset ja ajalliset aarteet Kristuksessa eivät lopu kesken!)


      • muuttis^^
        sumeri kirjoitti:

        totta!

        huomaamme, ettei Hyvän ja Pahan tiedon puun tarvinnut tehdä yhtään mitään! Silmät aukenivat, ja siitä Jumala tiesi mitä on tapahtunut.

        Riitti, että puu oli siellä ja että siitä oli kielletty syödä.... Adam ja Eeva oppivat tekojensa seuraukset sitten, kun olivat käskyn ensin rikkoneet.

        (palaamme Edenin kertomuksen syvälliseen sanomaan vielä monta kertaa, sen antamat hengelliset ja ajalliset aarteet Kristuksessa eivät lopu kesken!)

        Vallan mainiota! Hyvä kun on kiinnostavaa odotettavaa täällä arjen keskellä. Kiitos.


      • teu.

        Ei meistä kukaan ,voi alkaa puhumaan toiseta luomiskertomuksesta .
        Koska vain ja ainoastaan sellaista väittää jotkut , jotka tättävät pois
        sen vahvuuden Että 1Moos 1 on luomiskertomus , ja luku 2 .on
        Varmistukseia kokonaan , 1 Lukuun . siis älkää viitsikö valehdella
        asioita 2 luku on Pyhän Hengen ja Mooseksen kirjoittamia . Eikä
        varmasti ole tarkoittaneet lähellekään tuomoista . miettikää..


      • sumeri
        teu. kirjoitti:

        Ei meistä kukaan ,voi alkaa puhumaan toiseta luomiskertomuksesta .
        Koska vain ja ainoastaan sellaista väittää jotkut , jotka tättävät pois
        sen vahvuuden Että 1Moos 1 on luomiskertomus , ja luku 2 .on
        Varmistukseia kokonaan , 1 Lukuun . siis älkää viitsikö valehdella
        asioita 2 luku on Pyhän Hengen ja Mooseksen kirjoittamia . Eikä
        varmasti ole tarkoittaneet lähellekään tuomoista . miettikää..

        Voi teu
        kun sinulla olisi yhtä lailla energiaa tutkia pyhää Raamattua kuin sinulla on arvostella niitä, jotka ovat sitä tutkineet ja niin opettavat.


    • rudiini

      Kurkatkaapa noita peukkuja, mitä palstalaiset ovat antaneet, viesteille, joissa tutkitaan Raamattua.

      Aika paljastavalla tavalla nuo miinukset kuvaavat sitä, mitä mieltä palstalaiset/esikoislestadiolaiset ovat Raamatun tutkimisesta.

      Ei liene uusi asia näissä piireissä?

      • Κέρβερος

        "...Kurkatkaapa noita peukkuja, mitä palstalaiset ovat antaneet, viesteille, joissa tutkitaan Raamattua...."
        juu saman huomasin perin hämmästyneenä :(


      • muuttis^^
        Κέρβερος kirjoitti:

        "...Kurkatkaapa noita peukkuja, mitä palstalaiset ovat antaneet, viesteille, joissa tutkitaan Raamattua...."
        juu saman huomasin perin hämmästyneenä :(

        Nyt kyllä hävettää essujen puolesta! En ollut huomannut mokomia peukaloita aiemmin.

        En mitenkään ymmärrä miksi raamatusta ei voisi haluta oppia lisää?


      • Saara,;)
        Κέρβερος kirjoitti:

        "...Kurkatkaapa noita peukkuja, mitä palstalaiset ovat antaneet, viesteille, joissa tutkitaan Raamattua...."
        juu saman huomasin perin hämmästyneenä :(

        Samoin minä ihmettelen! En usko, että kukaan meistä palstan vakituisista kirjoittajista kukaan.

        Noh, ei välitetä niistä, eihän kenenkään ole pakko lukea jos ei kiinnosta!


    • 5+7#

      Luulin kiistakumppanin protestoivan sumerin kirjoituksia, mutta en ole varma. Yleensä en katsele miinuksia enkä plussia, mutta nyt kävi silmään, kun oli aina saman kirjoittajan kommentissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      176
      2145
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      38
      1493
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      132
      1174
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      932
    5. olisit voinut mies edes

      Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      866
    6. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      252
      855
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

      Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      812
    8. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

      Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      745
    9. Aina ku nään sun kuvan

      Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      733
    10. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      204
      693
    Aihe