Ajattelin tehdä retikasta, palsternakasta ja selleristä juureswokkia. Noita varmaankin pitää vähän esikypsyttää keittämällä. Koitin etsiä noiden juuresten keittoaikoja, jotta osaisin keittää ne puolikypsiksi ennen pannulle heittämistä.
Osaako joku kertoa missä ajassa tai missä järjestyksessä nuo juurekset kypsyvät?
retikka, palsternakka ja selleri kypsymisajat
9
10429
Vastaukset
- ruutteja
Riippuu paljon siitä minkä kokoisina paloina aiot ne wokata. Olen käyttänyt niitä lähinnä kasviskeittoon kuutioituina noin sentin kanttiinsa paloina. Silloin kypsyminen on vienyt noin 15 minuuttia ja silti vielä jonkin verran purutuntumaa.
Jos suikaloit ne ohuiksi tikuiksi kuten kasvikset wokatessa usein tehdään, niin luulen, että ne kypsyvät ihan hyvin ilman esikypsennystäkin. Toki paljon on kiinni siitä, miten rapsakoiksi haluat vihannestesi jäävän.
Kokeilemalla löydät suuhusi sopivan kypsyysasteen.
Käytä myös porkkanaa, lanttua ja persiljanjuurta mukaan niin saat enemmän makeutta ja makua. - kauansekestää?
Kypsyvät noin samaan aikaan riippuen siis palojen tai suikaleiden koosta - muutamasta minuutista 15 minuuttiin.
Perunat ovat aina vaikeimpia - jotkut kypsyvät 15 minuutissa kun taas toiset vaativat jopa yli 30 minuuttia. Ja tämä kypsyys ei ole kiinni perunoiden koosta. - Nuudel
Retiisistä en osaa sanoa mitään. Selleri ja palsternakka kannattaa wokata siten, että siivutetaan esim perunankuorimaveitsellä. Samaan syssyyn voi lisätä inkiväärin makua antamaan. Muutenkin perunankuorimaveitsi on oiva väline vokkivihannesten esikäsittelyyn, esim nuudeleiden kanssa niistä tulee pop.
Mutta toi retiisi on aika vaikea juttu..- Ei retiisiä
Ei retikka ole retiisi.
- anninaah541
Mikä on retikka?
- kaikkea kaivamalla
- Kokeilunhaluinen3
Nyt tiedän mikä on retikka.Talvi retiisi.Olen kokeillut nyt retikasta gratiinia.Tuli tosi hyvä.Käytin vähärasvaista kermaa.Täällä pohjoisessa ei vaan oo helepoo löytää retikkaa kaupoista,sanovat ettei mee kaupaks
- Sinden side-mieli
Varsiselleri kypsyy 20 min. Keitossa on näin päinkin mahdollisuus.
Kotimaiset Kasvikset ry:n ohje on todella hieno ja ihana. Perusmakuja ja lisäke syötäväksi ruispalan päällä ihan sellaisenaa. Tässä ohjeessa varsiselleri käytetään raakana, ehkä juuriselleristä voisi muokata sinappisesti raastettuna ja paistettuna samankaltaisen lisäkkeen. Nopeasti paistaa vain kuumalla pannulla, omassa nesteessään, pikaisesti heittää mausteet sekaan, persikkamehun, tai vaikkapa koko purkin, pari persikkaan pienittynä, pari lusikallista Dijon-sinappia, ja mustapippuria, ja näin koko herkku on valmis syötäväksi keitettyjen perunoiden kanssa.
Varsiselleri tuli tutuksi luopuessa eläinkunnan tuotteista, siirtymävaiheessa kasvisruoskavalioon, lihasta luopumisen yhteydessä, sairaalloisen liikalihavuuden takia. Olen aivan ihastunut siihen, se on niin monikäyttöinen, aina raikas, joskus jopa hieman suolainen, juuston tuo monesti mieleen. Sellaista kaipaa usein, kun ruokavalio on täysin maidoton. Itse luovuin maidosta erityis-ruokavalion yhteydessä, kun olin loukannut ihmistä, ja se painoi raskaasti. Ruokavalion vaihtuminen helpotti paineita, sosiaalisesta stressistä, kts. psykologin lausunto, ja maidosta luopuminen kevensi sosiaalisen paineen raskautta, hyvin siedettäväksi.
Nykyään, kun olen jo aikuinen, maistelen maitoa aivan innoissani.
Olen luopunut lapsuusajan herkustakin maitokiisselistä jälkiruokana, ja ruokajuomana lasi maitoa on jo seuranani yhä useammin....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531389- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231198- 1391025
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten336829Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50633Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602