JH ja alkukertomukset

sumeri

Tutkimme Raamattua rukoillen hyvää johdatusta ja Ihmeellisen Neuvonantajan läsnäoloa.

Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaassa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

Taas sanon minä teille: missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä; jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman* minun Isältäni, joka on taivaissa.

Sillä missä kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.
Matteus 18:18-20

Tässä Herra Jeesus ei sulje pois Internettiä eikä suomi24 foorumiakaan.

22

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumeri

      Tutkittaessa Ensimmäisen Mooseksen kirjan alussa JH kirjoittamia jaksoa, esiin nousee neljä erityispiirrettä. Nämä luonnehtivat JH sanomaa Jumalasta ja Hänen luomastaan ihmiskunnasta ja profiloivat häntä erilleen muista Viiden Mooseksenkirjan kirjoittajista.

      Katsomme vielä yhteenvedon tapaan näitä piirteitä JH kuvauksessa maailman luomisesta ennkuin pureudumme Tauluun XI.

      Ne muut tutkimuksen löytämät Tooran kirjoittajat Jahvistin (J) lisäksi ovat siis Elohisti (E), Pappiskirja (P) ja Deutereomisti (D)

      • sumeri

        1. Ihmisen kaltainen Jumala (antropomorfinen)

        JH kuvauksessa maailman luomisesta, suhteesta Moosekseen ja Siinain vaelluksen tapahtumista kohtaamme varsin tempperamenttisen ja arvaamattoman Jumalan, joka on monin tavoin ihmisen kaltainen (antropomorfinen).

        - JH kertoo, että Edenin puutarhassa Jumala muovaa omin käsin savesta Adamin ja puhaltaa tämän sieraimiin elämän hengen. 1 Ms 2:7

        - Edenin puutarhassa Jumala huolehtii Adamista, joka on yksinäinen puutarhuri, ja tekee tälle kumppanin. 1 Ms 2:18

        - Jumala käyskentelee mielellään Edenin puutarhan iltapäivän leudossa tuulessa auringon laskiessa (Välimeren maiden ilmastoa) 1 Ms 3:8

        - Jumala tekee eläinten nahoista Adamille ja Eevalle vaatteet ja pukee itse ne heidän ylleen 1 Ms 3:21
        (tämä Raamatun kohta muuten puolustaa turkistarhausta ammattina)


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        1. Ihmisen kaltainen Jumala (antropomorfinen)

        JH kuvauksessa maailman luomisesta, suhteesta Moosekseen ja Siinain vaelluksen tapahtumista kohtaamme varsin tempperamenttisen ja arvaamattoman Jumalan, joka on monin tavoin ihmisen kaltainen (antropomorfinen).

        - JH kertoo, että Edenin puutarhassa Jumala muovaa omin käsin savesta Adamin ja puhaltaa tämän sieraimiin elämän hengen. 1 Ms 2:7

        - Edenin puutarhassa Jumala huolehtii Adamista, joka on yksinäinen puutarhuri, ja tekee tälle kumppanin. 1 Ms 2:18

        - Jumala käyskentelee mielellään Edenin puutarhan iltapäivän leudossa tuulessa auringon laskiessa (Välimeren maiden ilmastoa) 1 Ms 3:8

        - Jumala tekee eläinten nahoista Adamille ja Eevalle vaatteet ja pukee itse ne heidän ylleen 1 Ms 3:21
        (tämä Raamatun kohta muuten puolustaa turkistarhausta ammattina)

        2. Ihmisen ja maan läheinen suhde

        JH korostaa toisin kuin muuta Pentateukin eli Viiden Mooseksenkirjan kirjoittajat ihmisen suhdetta maahan.

        - Olennainen kohta tässä on, että ihminen (Adam) on maasta tehty (adamah):
        Ja Herra Jumala teki ihmisen, tomun maasta, ja puhalsi hänen sieraimiinsa elävän hengen: ja tuli ihminen niin eläväksi sieluksi. 1 Ms 2:7

        - maa, josta ihminen on tehty, kasvaa kaikkea ihanaa:
        Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaiset puut, ihanaiset nähdä ja hyvät syödä, ja elämän puun keskelle Paradisia, niin myös hyvän ja pahan tiedon puun. 1 Ms 2:9

        - Edenin puutarhassa ihminen on sopusoinnussa maan kanssa, viljelee maata ja varjelee Paratiisia:
        Ja Herra Jumala otti ihmisen, ja pani Edenissä Paradisiin, viljelemään ja varjelemaan sitä. 1 Ms 2:15

        - kun ihminen on Jumalalle tottelematon, suhde maahan turmeltuu:
        Ja Adamille sanoi hän: ettäs kuulit emäntäs ääntä, ja söit puusta, josta minä kielsin sinua, sanoen: ei sinun pidä siitä syömän: kirottu olkoon maa sinun tähtes; surulla pitää sinun elättämän itses hänestä kaiken elinaikas.
        Orjantappuroita ja ohdakkeita pitää hänen kasvaman, ja sinun pitää maan ruohoja syömän. 1 Ms 3:17-18

        - kuolemassa ihminen tulee maaksi jälleen;
        Sinun otsas hiessä pitää sinun syömän leipää, siihen asti kuin sinä maaksi jällensä tulet, ettäs siitä otettu olet: sillä sinä olet maa, ja maaksi pitää sinun jällensä tuleman. 1 Ms 3:19

        - Abelin veri "huutaa maasta" ja veljensä murhannut Kain on "kirottu maan päältä"
        Ja hän sanoi: mitäs tehnyt olet? veljes veren ääni huutaa minun tyköni maasta.
        Ja nyt kirottu ole sinä; (kirottu) maan päältä, joka avasi suunsa ottamaan veljes verta sinun kädestäs. 1 Ms 4:10-11


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        2. Ihmisen ja maan läheinen suhde

        JH korostaa toisin kuin muuta Pentateukin eli Viiden Mooseksenkirjan kirjoittajat ihmisen suhdetta maahan.

        - Olennainen kohta tässä on, että ihminen (Adam) on maasta tehty (adamah):
        Ja Herra Jumala teki ihmisen, tomun maasta, ja puhalsi hänen sieraimiinsa elävän hengen: ja tuli ihminen niin eläväksi sieluksi. 1 Ms 2:7

        - maa, josta ihminen on tehty, kasvaa kaikkea ihanaa:
        Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaiset puut, ihanaiset nähdä ja hyvät syödä, ja elämän puun keskelle Paradisia, niin myös hyvän ja pahan tiedon puun. 1 Ms 2:9

        - Edenin puutarhassa ihminen on sopusoinnussa maan kanssa, viljelee maata ja varjelee Paratiisia:
        Ja Herra Jumala otti ihmisen, ja pani Edenissä Paradisiin, viljelemään ja varjelemaan sitä. 1 Ms 2:15

        - kun ihminen on Jumalalle tottelematon, suhde maahan turmeltuu:
        Ja Adamille sanoi hän: ettäs kuulit emäntäs ääntä, ja söit puusta, josta minä kielsin sinua, sanoen: ei sinun pidä siitä syömän: kirottu olkoon maa sinun tähtes; surulla pitää sinun elättämän itses hänestä kaiken elinaikas.
        Orjantappuroita ja ohdakkeita pitää hänen kasvaman, ja sinun pitää maan ruohoja syömän. 1 Ms 3:17-18

        - kuolemassa ihminen tulee maaksi jälleen;
        Sinun otsas hiessä pitää sinun syömän leipää, siihen asti kuin sinä maaksi jällensä tulet, ettäs siitä otettu olet: sillä sinä olet maa, ja maaksi pitää sinun jällensä tuleman. 1 Ms 3:19

        - Abelin veri "huutaa maasta" ja veljensä murhannut Kain on "kirottu maan päältä"
        Ja hän sanoi: mitäs tehnyt olet? veljes veren ääni huutaa minun tyköni maasta.
        Ja nyt kirottu ole sinä; (kirottu) maan päältä, joka avasi suunsa ottamaan veljes verta sinun kädestäs. 1 Ms 4:10-11

        - Nooan kautta ihmisen suhde maahan korjaantuu
        Lamek oli sadan ja kahden ajastajan yhdeksättäkymmentä vanha, ja siitti pojan. Ja kutsui hänen nimensä Noa, sanoen: tämä on lohduttava meitä meidän vaivassamme ja töissämme maan päällä, jonka Herra kironnut on. 1 Ms 5:28-29

        - Ihmiset lisääntyvät ja tekevät ainoastaan pahaa, turmellen maan
        Ja Jumala sanoi Noalle: kaiken lihan loppu on minun eteeni tullut: sillä maa on heistä täynnänsä väkivaltaa, ja katso, minä hukutan heitä ynnä maan kanssa. 1 Ms 6:13

        - Jumala puhdistaa ihmisistä saastuneen maan
        Ja minä, katso, minä annan tulla vedenpaisumisen maan päälle hukuttamaan kaikkea lihaa, jossa elävä henki on taivaan alla, ja kaikki, mitä maan päällä on, pitää hukkuman. 1 Ms 6:17

        - Nooa ja perheensä pelastuvat arkissa, joka kelluu korkealla maan yläpuolella
        Silloin tuli vedenpaisumus neljäkymmentä päivää maan päälle, ja vedet paisuivat, ja nostivat arkin ylös, ja veivät korkialle maasta. 1 Ms 7:17

        - Maa pestään saastuneesta elämästä
        Niin hukutettiin kaikki ne, kuin maan päällä olivat, ihmisestä niin karjaan asti, ja matoihin, ja taivaan lintuihin asti, kaikki hukutettiin maan päältä, ainoastansa Noa jäi, ja ne jotka hänen kanssansa olivat arkissa. Ja vedet seisoivat valtiasna maan päällä sata ja viisikymmentä päivää. 1 Ms 7:23-24


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        - Nooan kautta ihmisen suhde maahan korjaantuu
        Lamek oli sadan ja kahden ajastajan yhdeksättäkymmentä vanha, ja siitti pojan. Ja kutsui hänen nimensä Noa, sanoen: tämä on lohduttava meitä meidän vaivassamme ja töissämme maan päällä, jonka Herra kironnut on. 1 Ms 5:28-29

        - Ihmiset lisääntyvät ja tekevät ainoastaan pahaa, turmellen maan
        Ja Jumala sanoi Noalle: kaiken lihan loppu on minun eteeni tullut: sillä maa on heistä täynnänsä väkivaltaa, ja katso, minä hukutan heitä ynnä maan kanssa. 1 Ms 6:13

        - Jumala puhdistaa ihmisistä saastuneen maan
        Ja minä, katso, minä annan tulla vedenpaisumisen maan päälle hukuttamaan kaikkea lihaa, jossa elävä henki on taivaan alla, ja kaikki, mitä maan päällä on, pitää hukkuman. 1 Ms 6:17

        - Nooa ja perheensä pelastuvat arkissa, joka kelluu korkealla maan yläpuolella
        Silloin tuli vedenpaisumus neljäkymmentä päivää maan päälle, ja vedet paisuivat, ja nostivat arkin ylös, ja veivät korkialle maasta. 1 Ms 7:17

        - Maa pestään saastuneesta elämästä
        Niin hukutettiin kaikki ne, kuin maan päällä olivat, ihmisestä niin karjaan asti, ja matoihin, ja taivaan lintuihin asti, kaikki hukutettiin maan päältä, ainoastansa Noa jäi, ja ne jotka hänen kanssansa olivat arkissa. Ja vedet seisoivat valtiasna maan päällä sata ja viisikymmentä päivää. 1 Ms 7:23-24

        3. Jumalan ja ihmisen välisen suhteen etääntyminen

        - Eedenin puutarhassa ihminen syö hyvän ja pahantiedon puusta ja tulee "kuin yksi meistä". Jotta tiedon saanut ihminen hän ei tulisi täysin Jumalan kaltaiseksi löytämällä kuolemattomuuden (Elämän puu), Jumala karkottaa hänet Paratiisista.
        Ero on nyt siinä, että tie Paratiisiin on suljettu ja kerubi vartioi sitä "leimuava pyörivä" (heb) miekka kädessään.

        Ja Herra Jumala sanoi: katso, Adam on ollut niin kuin yksi meistä, tietäen hyvän ja pahan; mutta nyt ettei hän ojentaisi kättänsä, ja ottaisi myös elämän puusta, söisi ja eläisi ijankaikkisesti:
        Niin Herra Jumala johdatti hänen ulos Edenin Paradisista maata viljelemään, josta hän otettu oli. Ja ajoi Adamin ulos, ja pani idän puolelle Edenin Paradisia Kerubimin paljaalla, lyöväisellä miekalla elämän puun tietä vartioitsemaan.
        1 Ms 3:22-24


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        3. Jumalan ja ihmisen välisen suhteen etääntyminen

        - Eedenin puutarhassa ihminen syö hyvän ja pahantiedon puusta ja tulee "kuin yksi meistä". Jotta tiedon saanut ihminen hän ei tulisi täysin Jumalan kaltaiseksi löytämällä kuolemattomuuden (Elämän puu), Jumala karkottaa hänet Paratiisista.
        Ero on nyt siinä, että tie Paratiisiin on suljettu ja kerubi vartioi sitä "leimuava pyörivä" (heb) miekka kädessään.

        Ja Herra Jumala sanoi: katso, Adam on ollut niin kuin yksi meistä, tietäen hyvän ja pahan; mutta nyt ettei hän ojentaisi kättänsä, ja ottaisi myös elämän puusta, söisi ja eläisi ijankaikkisesti:
        Niin Herra Jumala johdatti hänen ulos Edenin Paradisista maata viljelemään, josta hän otettu oli. Ja ajoi Adamin ulos, ja pani idän puolelle Edenin Paradisia Kerubimin paljaalla, lyöväisellä miekalla elämän puun tietä vartioitsemaan.
        1 Ms 3:22-24

        - Jumalan pojat ihastuvat ihmisten tyttäriin. Tässä yhteydessä Jumalaan vaanii taas kuolemattomuuden vaara, ja Jumala säätää ihmiselle maksimi elinajan 120 vuotta.

        (Juutalaiset toivottavat synttärisankarille ad mea ve esrim! suotakoon sinun elää 120 vuotiaaksi asti)

        Ja tapahtui, koska ihmiset rupesivat lisääntymään maan päällä, ja siittivät tyttäriä; Niin Jumalan pojat näkivät ihmisten tyttäret kauniiksi, ja ottivat emänniksensä kaikesta kuin he valitsivat.

        Silloin sanoi Herra: ei minun henkeni pidä nuhteleman ihmistä (sanan kautta) ijankaikkisesti, sillä hän on liha; sentähden olkoon hänelle aikaa, sata ja kaksikymmentä ajastaikaa.

        Siihen aikaan olivat sankarit maan päällä: ja myös sitte, kuin Jumalan pojat makasivat ihmisten tytärten kanssa, ja he olivat siittäneet heille (lapsia): nämät olivat valtiaat, ne muinen kuuluisat miehet.
        1 Ms 6:1-4


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        - Jumalan pojat ihastuvat ihmisten tyttäriin. Tässä yhteydessä Jumalaan vaanii taas kuolemattomuuden vaara, ja Jumala säätää ihmiselle maksimi elinajan 120 vuotta.

        (Juutalaiset toivottavat synttärisankarille ad mea ve esrim! suotakoon sinun elää 120 vuotiaaksi asti)

        Ja tapahtui, koska ihmiset rupesivat lisääntymään maan päällä, ja siittivät tyttäriä; Niin Jumalan pojat näkivät ihmisten tyttäret kauniiksi, ja ottivat emänniksensä kaikesta kuin he valitsivat.

        Silloin sanoi Herra: ei minun henkeni pidä nuhteleman ihmistä (sanan kautta) ijankaikkisesti, sillä hän on liha; sentähden olkoon hänelle aikaa, sata ja kaksikymmentä ajastaikaa.

        Siihen aikaan olivat sankarit maan päällä: ja myös sitte, kuin Jumalan pojat makasivat ihmisten tytärten kanssa, ja he olivat siittäneet heille (lapsia): nämät olivat valtiaat, ne muinen kuuluisat miehet.
        1 Ms 6:1-4

        Baabelin torni on ihmisen yritys saavuttaa taivas, Jumala.

        Ja sanoivat: käykäämme, rakentakaamme meillemme kaupunki ja torni, joka taivaasen ulottuisi, tehdäksemme meillemme nimeä; ettei meitä hajoitettaisi kaikkiin maihin. 1 Ms 11:4

        Omasta asuinsijastaan taivaassa Jumala astuu alas katsomaan tornin rakentamista.

        (Mesopotamian temppelitornit, ziqqurratit, ajateltiin portaiksi, joita myöten papit ja papittaret nousevat taivaan tuntumaan uhraamaan jumalille ja joita myöten jumalat laskeutuvat alas kaupunkiin).

        Ihmisellä on mahdollisuus taivaaseen asti rakentaa torni, eikä mikään ole hänelle mahdotonta, koska kaikki ymmärtävät toisiaan ja puhuvat samaa kieltä.

        Rajoittaakseen ihmisen kykyä tulla taivaan tuntumaan, Jumala sekottaa heidän kielensä.

        (Apostolien teoissa sitten Pyhä Henki saa apostolit puhumaan kaikkia näitä hajaannuksen kieliä)

        Silloin Herra astui alas katsomaan kaupunkia ja tornia, jota ihmisten lapset rakensivat.
        Ja Herra sanoi: katso, se on yhtäläinen kansa, ja yhtäläinen kieli on kaikkein heidän seassansa, ja he ovat ruvenneet tätä tekemään: ja nyt ei heitä taideta estettää mistään, kuin he ovat aikoneet tehdä.
        Käykäämme, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä; niin ettei kenkään ymmärtäisi toisensa kieltä. 1 Ms 11:5-7


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Baabelin torni on ihmisen yritys saavuttaa taivas, Jumala.

        Ja sanoivat: käykäämme, rakentakaamme meillemme kaupunki ja torni, joka taivaasen ulottuisi, tehdäksemme meillemme nimeä; ettei meitä hajoitettaisi kaikkiin maihin. 1 Ms 11:4

        Omasta asuinsijastaan taivaassa Jumala astuu alas katsomaan tornin rakentamista.

        (Mesopotamian temppelitornit, ziqqurratit, ajateltiin portaiksi, joita myöten papit ja papittaret nousevat taivaan tuntumaan uhraamaan jumalille ja joita myöten jumalat laskeutuvat alas kaupunkiin).

        Ihmisellä on mahdollisuus taivaaseen asti rakentaa torni, eikä mikään ole hänelle mahdotonta, koska kaikki ymmärtävät toisiaan ja puhuvat samaa kieltä.

        Rajoittaakseen ihmisen kykyä tulla taivaan tuntumaan, Jumala sekottaa heidän kielensä.

        (Apostolien teoissa sitten Pyhä Henki saa apostolit puhumaan kaikkia näitä hajaannuksen kieliä)

        Silloin Herra astui alas katsomaan kaupunkia ja tornia, jota ihmisten lapset rakensivat.
        Ja Herra sanoi: katso, se on yhtäläinen kansa, ja yhtäläinen kieli on kaikkein heidän seassansa, ja he ovat ruvenneet tätä tekemään: ja nyt ei heitä taideta estettää mistään, kuin he ovat aikoneet tehdä.
        Käykäämme, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä; niin ettei kenkään ymmärtäisi toisensa kieltä. 1 Ms 11:5-7

        4. Ihmisen jatkuva turmeltuminen ja pahuus

        Eedenin puutarha on hyvä, ihminen on siellä sopusoinnussa maan kanssa ja viljelee ja varjelee sitä.

        Tottelemattomuus kuitenkin on Adamissa ja Eevassa, ja heidät karkoitetaan Paratiisista otsa hiessä viljelemään orjantappuroita kasvavaa maata.

        Ihmisen pahuus yltyy ja käy sietämättömäksi, niin että Jumala katuu luoneensa ihmisen.

        Jumala puhdistaa maan hukuttamalla veteen ei vain ihmiset vaan kaiken elämän vedenpaisumukseen.

        JH ei kuitenkaan ajattele, että Nooan jälkeläiset olisivat olleet parempia ihmisiä.

        Ihmisen pahuus jatkuu, mutta Jumala hyväksyy tilanteen ja lupaa, ettei kuitenkaan enää koskaan hukuta kaikkea elämää veteen.

        Ja teen minun liittoni teidän kanssanne: ettei tästedes enää pidä kaikkea lihaa hukutettaman vedenpaisumisella: ja ei pidä tästedes enää vedenpaisumus tuleman maata turmelemaan. 1 Ms 9:11


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        4. Ihmisen jatkuva turmeltuminen ja pahuus

        Eedenin puutarha on hyvä, ihminen on siellä sopusoinnussa maan kanssa ja viljelee ja varjelee sitä.

        Tottelemattomuus kuitenkin on Adamissa ja Eevassa, ja heidät karkoitetaan Paratiisista otsa hiessä viljelemään orjantappuroita kasvavaa maata.

        Ihmisen pahuus yltyy ja käy sietämättömäksi, niin että Jumala katuu luoneensa ihmisen.

        Jumala puhdistaa maan hukuttamalla veteen ei vain ihmiset vaan kaiken elämän vedenpaisumukseen.

        JH ei kuitenkaan ajattele, että Nooan jälkeläiset olisivat olleet parempia ihmisiä.

        Ihmisen pahuus jatkuu, mutta Jumala hyväksyy tilanteen ja lupaa, ettei kuitenkaan enää koskaan hukuta kaikkea elämää veteen.

        Ja teen minun liittoni teidän kanssanne: ettei tästedes enää pidä kaikkea lihaa hukutettaman vedenpaisumisella: ja ei pidä tästedes enää vedenpaisumus tuleman maata turmelemaan. 1 Ms 9:11

        YHTEENVETO

        JH kirjoituksessa on hänelle ominaisia painotuksia, joista edellä on kuvattu neljä piirrettä

        - Jumala on ihmisen kaltainen (antropomorfinen)
        - Ihmisen ja maan läheinen suhde
        - Jumalan ja ihmisen suhde etääntyy, asetetaan rajoja
        - Ihmissuvun jatkuva turmeltuminen ja pahuus, jonka Jumala sillä tavoin hyväksyy, että lupaa ettei vedenpaisumuksella enää toista kertaa tuhoa kaikkea elämää.

        Samalla tavalla on tutkittu muitakin Pentateukin lähteitä, ja havaittu aivan toisenlaisia painotuksia teologiassa ja ihmiskuvassa (Elohisti, Pappiskirja ja Deuteronomisti)


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        YHTEENVETO

        JH kirjoituksessa on hänelle ominaisia painotuksia, joista edellä on kuvattu neljä piirrettä

        - Jumala on ihmisen kaltainen (antropomorfinen)
        - Ihmisen ja maan läheinen suhde
        - Jumalan ja ihmisen suhde etääntyy, asetetaan rajoja
        - Ihmissuvun jatkuva turmeltuminen ja pahuus, jonka Jumala sillä tavoin hyväksyy, että lupaa ettei vedenpaisumuksella enää toista kertaa tuhoa kaikkea elämää.

        Samalla tavalla on tutkittu muitakin Pentateukin lähteitä, ja havaittu aivan toisenlaisia painotuksia teologiassa ja ihmiskuvassa (Elohisti, Pappiskirja ja Deuteronomisti)

        Tässä ketjussa lyhyesti esitelty JH näkemysten analyysi perustuu Harvardin yliopiston Vanhan testamentin opettajan Michael J. Cooganin työhön.

        Coogan luetaan USA:n johtavien Vanhan testamentin tutkijoiden joukkoon, mutta se ei saa estää meitä olemasta kriittisiä kaikkea hänenkin kirjoittamaansa kohtaan. Emme ole velassa kenellekään uskomaan vastaansanomatta, vaikka kyseessä olisi kuuluisan Harvardin professori!

        Kuten apostoli neuvoo, pidetään se, mikä hyvä on, ja hylätään muu!

        Ennenkaikkea, tutkikaamme Raamattua ja katsokaamme, onko asia niin.

        Kiitos Herralle Hänen ihmeellisestä Sanastaan, joka on tullut lihaksi ja asuu meidän keskellämme

        Ja meissä!


      • sumeri
        sumeri kirjoitti:

        Tässä ketjussa lyhyesti esitelty JH näkemysten analyysi perustuu Harvardin yliopiston Vanhan testamentin opettajan Michael J. Cooganin työhön.

        Coogan luetaan USA:n johtavien Vanhan testamentin tutkijoiden joukkoon, mutta se ei saa estää meitä olemasta kriittisiä kaikkea hänenkin kirjoittamaansa kohtaan. Emme ole velassa kenellekään uskomaan vastaansanomatta, vaikka kyseessä olisi kuuluisan Harvardin professori!

        Kuten apostoli neuvoo, pidetään se, mikä hyvä on, ja hylätään muu!

        Ennenkaikkea, tutkikaamme Raamattua ja katsokaamme, onko asia niin.

        Kiitos Herralle Hänen ihmeellisestä Sanastaan, joka on tullut lihaksi ja asuu meidän keskellämme

        Ja meissä!

        Kirja, jossa JH teologiaa selvitellään on Coogan, Michael D (2009). A Brief Introduction to the Old Testament. Oxford University Press.

        Varoitan vielä meitä kaikkia, että Raamatun tieteellisen tutkimuksen parissa kiehuu ja kuohuu kuin pappilan apupapin padassa, eivätkä kaikki asiantuntijat ole suinkaan varmoja siitä, että JH on tutkimuksessa oikein määritelty.


      • Κέρβερος
        sumeri kirjoitti:

        Kirja, jossa JH teologiaa selvitellään on Coogan, Michael D (2009). A Brief Introduction to the Old Testament. Oxford University Press.

        Varoitan vielä meitä kaikkia, että Raamatun tieteellisen tutkimuksen parissa kiehuu ja kuohuu kuin pappilan apupapin padassa, eivätkä kaikki asiantuntijat ole suinkaan varmoja siitä, että JH on tutkimuksessa oikein määritelty.

        "...Varoitan vielä meitä kaikkia, että Raamatun tieteellisen tutkimuksen parissa kiehuu ja kuohuu kuin pappilan apupapin padassa, eivätkä kaikki asiantuntijat ole suinkaan varmoja siitä, että JH on tutkimuksessa oikein määritelty...."
        Tässä piilee se tosiasia, ettemme "vielä" tiedä kaikkea, mutta olisi aivan järjetöntä jättää asioita tutkimatta pelossa, että löytyy jotain epämiellyttävää. On varmasti luotettavampaa perustaa uskomisensa sellaiselle pohjalle, mikä ei luhistu yhden tolpan murentuessa. Ei mielestäni uskonnon tukipilarina voi olla esimierkiksi tietämyksen lisääntymisessä sortuva luulo tai käsitys. Nat. metodologialla ei ole mitään tekemistä uskomisen kanssa ja on suorastaan huvittavaa lukea sellaisia juttuja, joissa rakennellaan valheita valheiden päälle. Lääkärimme puheet esim. TV7:kalla ovat minunkaltaiselle ihmiselle perin huvittavia dinosaurusten verinäytteineen yms. Katsoikohan Saara',:) aik. liittämäni linkin ja kolppasi sieltä 5-virhettä?
        Tämänhetkinen tieto, jos se perustuu totuuteen on sitä parasta tietoa, mitä meillä on käytettävissä. Raamantuntutkimus lienee vielä paljolti kesken ja tuo varmaan uutta tulkittavaa tullessaan. Ei se itsekseen kehity ja varsinkin muutosten pelkääminen ennenpitkää koituu tappioksi.
        On otettava huomioon uskonnon merkitys myös kokonaisuutena ja ihmisluontoon kuuluvana; miljardit ihmiset uskovat johonkin. Perin harva varmasti pohtii yhtään syvemmin asiaa (tai ainakaan ulkopuolisen silmin). On helppo mennä mukana eteenpäin päivä kerrallaan niinkuin aina ennenkin. Uskonnottomalla taas ulkopuolisen silmin katselu tulee ihan itsestään:)
        P.S. Venäjällä on taas saatu seurata uskonnollisen tyhjiön täyttymistä.


      • sumeri
        Κέρβερος kirjoitti:

        "...Varoitan vielä meitä kaikkia, että Raamatun tieteellisen tutkimuksen parissa kiehuu ja kuohuu kuin pappilan apupapin padassa, eivätkä kaikki asiantuntijat ole suinkaan varmoja siitä, että JH on tutkimuksessa oikein määritelty...."
        Tässä piilee se tosiasia, ettemme "vielä" tiedä kaikkea, mutta olisi aivan järjetöntä jättää asioita tutkimatta pelossa, että löytyy jotain epämiellyttävää. On varmasti luotettavampaa perustaa uskomisensa sellaiselle pohjalle, mikä ei luhistu yhden tolpan murentuessa. Ei mielestäni uskonnon tukipilarina voi olla esimierkiksi tietämyksen lisääntymisessä sortuva luulo tai käsitys. Nat. metodologialla ei ole mitään tekemistä uskomisen kanssa ja on suorastaan huvittavaa lukea sellaisia juttuja, joissa rakennellaan valheita valheiden päälle. Lääkärimme puheet esim. TV7:kalla ovat minunkaltaiselle ihmiselle perin huvittavia dinosaurusten verinäytteineen yms. Katsoikohan Saara',:) aik. liittämäni linkin ja kolppasi sieltä 5-virhettä?
        Tämänhetkinen tieto, jos se perustuu totuuteen on sitä parasta tietoa, mitä meillä on käytettävissä. Raamantuntutkimus lienee vielä paljolti kesken ja tuo varmaan uutta tulkittavaa tullessaan. Ei se itsekseen kehity ja varsinkin muutosten pelkääminen ennenpitkää koituu tappioksi.
        On otettava huomioon uskonnon merkitys myös kokonaisuutena ja ihmisluontoon kuuluvana; miljardit ihmiset uskovat johonkin. Perin harva varmasti pohtii yhtään syvemmin asiaa (tai ainakaan ulkopuolisen silmin). On helppo mennä mukana eteenpäin päivä kerrallaan niinkuin aina ennenkin. Uskonnottomalla taas ulkopuolisen silmin katselu tulee ihan itsestään:)
        P.S. Venäjällä on taas saatu seurata uskonnollisen tyhjiön täyttymistä.

        ja ihmisluontoon kuuluvana; miljardit ihmiset uskovat johonkin. Perin harva varmasti pohtii yhtään syvemmin asiaa (tai ainakaan ulkopuolisen silmin). On helppo mennä mukana eteenpäin päivä kerrallaan niinkuin aina ennenkin. Uskonnottomalla taas ulkopuolisen silmin katselu tulee ihan itsestään:)

        Tämä on tärkeä oivallus, että uskon koettelu ei ole itsestäänselvää, vaan uskonto tulee kuin Manulle illallinen muun kansallisen ja henkisen perinnön mukana.

        Itse aivan kätkähdin, kun oivalsin miksi olen luterilainen: siksi, että Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa niin päätti!

        Tämä on luonnollista, että olemme aikamme lapsia ja omaksumme aikamme ajatukset, uskomukset, tavat ja äidinkielenkin. Näin täytyy ollakin.

        Koettelematon usko on kuitenkin epävarmaa, onko tuo tosissaan vai menee vain porukan mukana.


      • teu.
        sumeri kirjoitti:

        - Jumalan pojat ihastuvat ihmisten tyttäriin. Tässä yhteydessä Jumalaan vaanii taas kuolemattomuuden vaara, ja Jumala säätää ihmiselle maksimi elinajan 120 vuotta.

        (Juutalaiset toivottavat synttärisankarille ad mea ve esrim! suotakoon sinun elää 120 vuotiaaksi asti)

        Ja tapahtui, koska ihmiset rupesivat lisääntymään maan päällä, ja siittivät tyttäriä; Niin Jumalan pojat näkivät ihmisten tyttäret kauniiksi, ja ottivat emänniksensä kaikesta kuin he valitsivat.

        Silloin sanoi Herra: ei minun henkeni pidä nuhteleman ihmistä (sanan kautta) ijankaikkisesti, sillä hän on liha; sentähden olkoon hänelle aikaa, sata ja kaksikymmentä ajastaikaa.

        Siihen aikaan olivat sankarit maan päällä: ja myös sitte, kuin Jumalan pojat makasivat ihmisten tytärten kanssa, ja he olivat siittäneet heille (lapsia): nämät olivat valtiaat, ne muinen kuuluisat miehet.
        1 Ms 6:1-4

        " sumeri "

        1 Moos . 1-6 Tarkemmin 6:3 on liian aikaisnen elämän mittäinen sääntö.
        koska 120 vuotta annettiin Ihmiskunnalle ajaksi , siis etsikkoajaksi silloin
        Kun annettiin Nooakin aikana ihmisille /etsaikko aika , Ja NOA:lle aikaa
        rakeata Arkki , 120 vuotta . kun Noa oli Saarnannut Etsikkoajan täyteen
        tuli Veden paisumus , ja vasta sen jälkeen iän lyhennys Nooa poika Seem
        eli enää 600 vuotta ja siitä se pikkuhiljaa väheni niin . että Mooses oli ensim- mäinen joka sai elää 120. vuotta joita kuita hurskaita eli silloinkin yli 120 .
        Mutta ei missään tapahtunut niin että yli 900 olisi ->120. , se on virhe.


    • sumeri

      Virsi 816

      1. Luoja teidät loi,
      teidät yhteen toi
      rakentamaan elämäänne
      valo toivon yllä päänne.
      Kaiken perustus
      Herran rakkaus.

      2. Luottamuksesta
      versoo voimia.
      Mitä antaa elämänne,
      jakakaa se keskenänne:
      ilo, rohkeus,
      kipu, uupumus.

      3. Valo lankeaa,
      katso: kukkii maa!
      Missä äärtä, avaruutta,
      siellä kasvaa aina uutta.
      Olkaa hyvä maa,
      kukkaan puhjetkaa!

      4. Herran rakkaus,
      Herran siunaus
      saattaa teitä matkallenne.
      Iloitkoon nyt sydämenne!
      Katse nostakaa
      kohti Jumalaa.

      Niilo Rauhala 2001

    • su***

      Vielä tuosta ihmisen alkujuuresta, jota luomiskertomuksessa Aadamiksi sanotaan.

      Oletamme, että ihminen on syntynyt alkuoliosta, josta alkuapinatkin ovat syntyneet.
      Apinoilla on oma "kielensä", verrataan sitä ihmisten vuorovaikutuksiin kielenä.

      Apinauros tapaa apina naaraan joko puussa tai maassa. Apina uros ääntelee UH! tarkoittaen minä itse tavatessaan naaraan. Naaras peittää karvaisilla käsillään silmänsä ja ääntelee YYH! Uros apina ääntelee nopeaan tahtiin, UGH, UGH, UGH.takoittaen halua seksiä. Naaras apina jos on halukas ääntelee, AGH, AGH. Mutta jos ei halua ääntelee, IIK.IIK, IIK. Muistuttaa hyvin paljon lestadiolaisen kotiin paluuta miesten illasta.

      Sitten apinain Jumala on tietysti se harmaaselkäinen vanhus siellä puun yläoksalla.
      Jumalaa on aikojen alussa ihmiset kuvanneet harmaapäisenä pitkätukaisena ja partaisena vanhuksena. Että näi. Kyllä siinä on nyt lestadiolaisillakin ihmettelemistä totuuden paljastuttua.

      • sumeri

        Hei su**
        kuten hauskasti kuvaat, todellakin on olemassa uskontotieteen piirissä ajatus, että ihmisen usko jumalaan olisi kehittynyt varhaisesta laumahengestä, johtaja-apinasta.

        kuvauksesi apina-herran ja rouvan keskustelusta viidakon makuuhuoneen tuntumassa sen sijaan ei rajoitu vain sukulaisiimme apinoihin.

        Olet varmasti nähnyt kaupungin torilla, kuinka herra Pulu röyhistelee mahtavia rintakarvojaan ja ääntelee ulp ulp ulp. Ja kuinka neiti Pulu on hirmuisen tohkeissaan muka etsimässä leivänmuruja torin kiveyksestä. Jos neiti Pulu tanssii vasemmalle ja sitten oikealle ja eteenpäin, herra Pulu siitä vain innostuu...

        Eläinkunnassa seurustelu on rikasta ja monimuotoista, ja uskoisin että simpanssien sanavarastossa on muutakin kuin UGH, AGH ja IIK

        :-)

        jos saan tilaisuuden, koetan tuoda ihmisen kehityshistoriasta joitain ajatuksia tänne, koska se on luomisen kannalta niin olennainen aihe.

        koetan ehkä joskus myös valottaa yleisen uskontohistorian ajatuksia uskonnon noususta, marksilaista uskontokritiikkiä ja semmosta.

        mutta nyt on menossa Raamatun luomiskertomusten ja vedenpaisumuksen tutkistelu.


      • teu.

        " su "
        Kuule , olen ennenkin kysynyt , miss'ä se kehitys olisi vopinut tapahtua,jonka esitit
        saanen huomauttaa , että siihen olisi mennyt vielä 100 miljoonaa vuotta aikaa , sekä
        sittenkään ei olisi mitenkään varmuutta siitä , että tulos olisi voinut olla mitenkään
        hyvä koska Luomisen aikana ei olisi voinut mennä kuin 4 päivää Jumalan aikaan
        eli ne mitkä oli siihen aikaan kun Aurinko oli luotu , joka oli välttämätön elämälle
        ja valo ruoholle .öen mitenkään ymmärrä . su .ja sumeri teitä , teillä se vastalapsuu lirputtaa . ymmärrättekö lainkaan , kuinka monta pieninta te pahehnatte ..


    • su***

      Se on vain sillee sumeri, että jos me liiaksi rupeamme ajattelemaan näitä maailman syntyasioita ja siihen liittyvää ihmisten ja eläinten kehitystä. Meidän aivomme ei pysty siihen, se pian sekoaa. Kaivauksia on tehty, ja on niistä sitten tehty päätelmiä. Mutta ne ovat vain "läheisiä" maapallon asioita mitä on löydetty kaivauksin. Maailman synty, ja sen kehitys ihmisten tietokone asteelle, on meillä kaikille hämärän peitossa. Mutta voidaan sitä kaikenlaisia juttuja keksiä omaksi huviksi ja toisten kiistaksi. Mutta on sitä jotenkin menty eteenpäin maailman tiedosta, kun on todistettu, että ei maapallo ole enää pannukakku. Siinä se sitten onkin.

      • sumeri

        Ihan sinun takiasi su** tahtoisin kirjoittaa elämän kehityksestä, koska näen kuinka paljon asia sinulle merkitsee .... Eikä vain sinulle vaan todellakin niinmonelle joka miettii maailmankatsomuksellisia asioita.

        Olen kohdannut samanlaista teorian vähättelyä, epävarmaa, sanoja vain, kuka oikeasti tietää, muidenkin ismisten asenteissa.

        Minusta paras tai ainakin hyvä ja ajattelemisen arvoinen vastaus on
        "Kyseessä ei ole tieteen vallankumous" vaan "tieteellis-tekninen vallankumous"

        Tämä tarkoittaa sitä, että teoreettisen tutkimuksen hedelmiä korjataan tekniikassa.

        Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Dinosaurukset eivät ole vain mukava muinaistutkimuksen harrastus, vaan niiden elinaika mesotsoinen kausi on maapallon öljykerrostumien syntyaika. Geologit haluavat ymmärtää maankuoren historiaa löytääkseen öljyä. Kun ajat autossa, se kulkee dinosaurusten lihalla ja keski-elämän liskojen lihoilla!

        Samaa teknologiaa, jolla tutkitaan varhaista universumia , hyödynnät kun laitat pakasteen mikroaaltouuniin kuumenemaan.

        Ihmisen ja apinan vertailu on myös erittäin tärkeää ihmisen psyyken ja yhteisön tutkimusta, esimerkiksi oppimistaidon tai kielen kehityksen kannalta.

        Tekniikka osoittaa tieteen toimivuuden, ei se ole pelkkää arvailua.


    • su***

      No niin, tuo minun esitykseni oli vain minun itse rakentama ajatus hupailu. Ettäse siitä. Mutta kaiken takana on minulla se, että tällaiset Adamin ja Eevan tarina on sellainen, että ihmettelen, että joku täysin oikein ajatteleva uskoo sen tapahtuneen. Koska sillä tarinalta on pohja pois kättelyssä. Se vie minun ajatukseni sellaisista uskovaisista oikean uskon puutteeseen. Jumala on meillä kaikilla olemassa, jossain muodossa jossakin, mutta kun mennään sellaisiin mahdottomuuksiin joilla ei ole kuin tarina tausta. Jotenkin Jumalasta tässä tehdään hupailun päähenkilö, ja se on mielestäni väärin. Tämä apina jutun vedin vain taninan vastapainoksi. Ja sitten se kehittyi keskustelun kanssa laajenpaankin maailman kehitykseen.

      • sumeri

        Ymmärrän, mutta kyllä kehitysoppi sinulle merkitsee paljon ja siitä onlisi niin paljon mukavaa ja myönteistä asiaa.

        Itselleni on ollut ratkaisevaa Raamatun äärellä havaita, että kertomus Edenin puutarhasta on myyttinen eikä historiallinen. Yritys vääntää siitä oikea puutarha Lähi-itään johtaa helposti koukeroihin, joissa Jumalan pyhä nimi tulee pilkatuksi, kuten sanot.

        Ensimmäimen luomiskertomus sen sijaan on kaikessa vajavuudessaan "luonnontieyeellinen" ja herää todella eloon aikanamme, kun sitä luetaan ja tutustutaan luontoon luonnon ehdoilla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      162
      4483
    2. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      169
      1601
    3. Vihjeitä kaivatusta

      Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      66
      1417
    4. Rakas mussukka

      anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      53
      836
    5. Lieksa missä syy?

      Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      124
      787
    6. Martina Jeopardyssa

      Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      191
      721
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      707
    8. miehelle naiselta

      Monen naisen kanssa olet lempinyt, mutta mua et saanutkaan 😉
      Ikävä
      75
      700
    9. En olisi uskonut et

      Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.
      Ikävä
      66
      699
    10. Niin pettynyt

      Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      40
      654
    Aihe