Maassamme on melkein 20 miljoonaa ikkunayksikköä, joissa on huonot tai ala-arvoiset tiivisteet ja heikko rakennetiiveys.
Lisäksi niiden huoltotyöt ovat laiminlyöty, joka taas aikaistaa niiden uusimistarvetta.
Huonossa tiiveydessä olevat ikkunat aiheuttavat turhia lämmityskustannuksia 10-20 %,
sekä ala-arvoista ilmanvaihtoa ja vetoista asumista.
Lämmitysenergian tehokas käyttö, vähentää merkittävästi asumiskustannuksia ja parantaa asumismukavuuksia.
Tämän hyödyn voi jokainen saavuttaa pienitöisillä ja oikeaoppisilla ikkunoiden tiivistystoimilla.
Ikkuna vähättelyä tai tiedon puute?
11
120
Vastaukset
- järki voittaa
Energian hinta nousi ja nousu jatkuu. Kyllä ikkunoiden tiivistyskin alkaa pikkuhiljaa maittamaan.
- näin se menee
vauhtaminen on järkevää, uudet ikkunat pudottavat lämmitys kustannuksia 25% juurikin parantuneesta eristys kyvystä
- oikaisuja
Mistä olet saanut tuon ihmeellisen käsityksen, että uusien ikkunoiden tiivisteet tiivistävät ikkunoiden elikaaren ajan eli 30-40 vuotta.
Kaikki tiivisteet on vaihdettava aika ajoin.
Teipattavat EPDM tiivisteet vuoden välein, TPE tiivisteet (uusissa ikkunoissa) seitsemän vuoden välein ja silikoni tiivisteet 12-15 vuoden välein.
Olen luullut, että vain ikkunanmyyjät suurentelevat säästöjä.
Oikaisen virheellisen luulotietosi. Ikkunavaihdon jälkeen, uudet korvausilmaventtiileillä varustetut ikkunat lisäävät lämmityskustannuksia yli 10 %.- minävaantaas
ja uudet akkunat rakoventtiilein parantavat sisäilman laatua heikosta jopa hyväksi ;)
- hyvää/huonoa
Ikkunaan asennettu korvausilmaventtiili parantaa asunnon ilmanvaihtoa.
Mutta karkean suodattimen ansiosta, ilmanlaatu voi jopa huonontua etenkin jos asunto on vilkasliikenteisen katukuilun lähettyvillä.
Sama pätee siitepölyn ajanjaksona.
Jos kapeaan venttiiliin asentaa tiheän suodattimen EU 5-7 niin tuloilman määrä on melkein olematonta.
Lisäksi ikkunaan asennettu venttiili voi aiheuttaa kylmiä ilmavirtauksia (vetoa) oleskelualueelle.
Ikkunaan asennettu venttiili on kuitenkin parempi kuin ei mitään.
Järkevin ja asumisviihtyvyyttä parantava venttiili kannaa kuitenkin asentaa lähelle katonrajaa sekä seinäosuudelle. Lisäksi esilämmittävä venttiili ei päästä huonetilaan kylmää ulkoilmaa. - Avarsi asioita
Laajoja sekä monipuolisia nuo ikkuna-asiat näköjään ovat.
Selailin nettiä ja silmiini osui, Ikkunoiden ja ovien kuntoarvio- tutkimus - tieto utelias
Ikkunapuutteista ja vaurioiden korjaamisista on todella vähän kysymyksiä, mutta vielä vähemmän asiatietoisia vastauksia.
- Mitä tehdä
Paritalossa on 8 vuotta vanhat ikkunat. Miksi ikkunoiden välissä on lunta ja vettä?
- vanhat tiivisteet
Ulkoikkunoissa ei ole tiivisteitä, tiivisteet ovat liian ohkaisia tai asennettu väärin.
- SaHeVa 3
Kyllä taisi paniikki iskeä, yli 25v. vanhat ikkunat pitäisi uusia 10 suurta ja 6 pienempää. Alunperinkin aivan paskat ikkunat Veitsiluodon talopaketissa.Tarinoita lukiessa tuntuu ettei kunnollisia ole tarjolla. Taitaa olla koko maa täynnä koijareita ja huijareita.
- kuluerä
Onko puuosat todella lahoja. Vaikea uskoa.
Tai onko maalipinnat vain alkuperäisiä eli pahan näköisiä?
Tai mikä vimma haikailla uusia ikkunoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121199
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171034- 129926
- 95785
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten291734Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504