tänään saatoimme

................

hautaan rakkaan poikamme. Elämäni raskain päivä. Mistä voimaa eteenpäin?

Ei kerennyt täyttää kahtakymmentä :(

25

665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti minäkin

Hei.
      Ei ole oikeita sanoja lohduttaa teitä,olen syvästi pahoillani Suuresta Surusta ja toivon Voimia jaksaa taivalta eteen päin.

Itsekkin olen lapseni menettänyt 22 vuotiaana :(

Toinen toistansa tukien....

• äitikanssa

en voi kuin pahoitella, voiko olla pahempaa kuin että lapsi kuolee ennen vanhempiaan ?
      mitä tapahtui ?

voimia teille.

• ....................

Kiitos vastanneille.

Poikani päätti itse päivänsä. Oli monenlaista ongelmaa, joissa me vanhemmat emme pystyneet auttamaan lastamme tarpeeksi.

Ikävä raastaa, tuntuu kuin sydäntä revittäisi irti. Syyllisyyden tunteitakin on paljon.

• Valoa kohti

Lämmin osanottoni suureen suruunne, joka on vielä hyvin tuore. Olen menettänyt monta läheistä, mm. mieheni, mutta en lasta, joten en osaa edes kuvitella tuskanne määrää.

Ympäröivä maailma on nykyään vaativa, julma ja niin kova. Joskus tuntuu, että mikään ei riitä. Monet väsyvät ja menettävät tulevaisuudenuskonsa, eivät jaksa enää edes yrittää. Ja yhteiskunta säästää, säästää, säästää. Kelkasta pudonneet ahdistuneet saavat tyytyä pilleripurkkiin, jos kaikki saavat edes sitäkään.

Me ihmiset olemme eteviä syyllistämään itsemme vaikka mistä. Varmasti te vanhempina teitte sen, mitä jaksoitte ja ymmärsitte, eikä enempää voi kukaan teiltä vaatia.

Sydämestäni toivon teille voimia ymmärtää ettei kukaan voi elää toisen puolesta, eikä kantaa vastuuta toisen elämästä. Poikanne teki oman ratkaisunsa, eikä se ole teidän syynne.

Voimia teille.

• Kun veljeni

uurnan kannon,ei tuntunu voimia löytyvä tähä paskaan elämään!siis välittäkää ihmisest sillo ku se viel elää!tää ei tietenkää ole sama ku nuoren elämän päättyminen,mut totuus.!Me yksilöt elämme kerran vaan,miksi joku on yksin? ja jopa ajattelee lähteä pois!mitä enemmä rikastumme,sitä vähemmä välitämme toisistamme! et sii pohdittavaa elämään,mikä ei ole sitä ihanaa ja toivottavaa tulevaisuut.

• Sheshe1

Lämmin osanotto ja paljon voimia jatkaa matkaa

• erityisen äiti

Voimia ja enkeleitä ympäröimään ja tukemaan teitä surussanne. Te tapaatte vielä ja saatte varmasti poikanne selityksen tapahtuneelle.Ne jotka uskovat sielun kiertoon sanovat että sielu valitsee kohtalonsa rajan toisella puolella ja tulevat vanhempansa.Sielu kehittyy vaelluksensa varrella.Pojastanne pidetään hyvä huoli ja varmaan hän lähettää lohduttavia lämpöisiä ajatuksia teille.Rukoilen voimia teille ja läheisillenne.

• alkuperäinen........

ikävä on niin kova. En tiedä jaksanko odottaa, että tapaan hänet :(

• lapsensa menettänyt

• uskosta voimaa

Aikaa vie toipuminen ja lastaan ei kukaan unohda. Kyllä sinä jaksat-sinua kyllä kannatellaan ylhäältä käsin.Tunnet tyhjän sylin tuskaa. Hae psykologille niin et jää yksin ja saat jakaa kuormaasi.Miehesikään ei varmasti oman surunsa keskellä pysty auttamaan.On myös ryhmiä lapsensa menettäneille (seurakunnilla) .

• surunmaa

Minun lapseni kuoli myös oman käden kautta, alle kaksikymppisenä. Ilman mitään varoitusta, kukaan ei osannut ikinä ajatella mitään näin hirveää tulevan koskaan meidän elämään.
      Suru on jotain niin musertavaa, että sitä ei ymmärrä järjellä. Koko elämä menee uusiksi, koko tulevaisuus on poispyyhitty; se on kokonaan uudestaan laadittava, mikään ei ole kuin ennen, mikään ei palaa ennelleen. Kaikki suunnitelmat on tehtävä uusiksi, tuevaisuus on mustaa....Ei osaa ajatella niin pitkälle, että siellä jotain muuta näkyisi. Tämän asian kanssa on opittava elämään, mutta selviä tästä ei koskaan. Rukoilen enemmän kuin ennen, siitä huolimatta, että ennen rukoilin illalla kiittäen ihanista terveistä lapsista, joista kuitenkin otettiin yksi pois....Nyt rukoilen ylhäältä voimaa meille kestää tämä ikävä, suojelusenkeleitä surevien rinnalle.

• ...........

samoin minäkin ajattelen, tulevaisuus on meiltä poispyyhitty. Meillä osattiin tosin ennakoida, että näin voisi jossain vaiheessa käydä.. mutta nyt oli kaikki hyvin..

Voimaa teille myös ja enkeleitä

• äiti2007

Hei, olen itse menettänyt oman lapseni hänkin oli nuori 19v ja siitä on nyt kohta 6v. Sanotaan että aika parantaa haavat mutta ei se minulla ole ainakaan ole mennyt niin. Toivon sinulle voimia, koska oma lapsi on oma ja sitä ei voi koskaan unohtaa se on aina sielussa.

• Lumikki20

Itsekin olen kokenut ainoan lapseni kuoleman. Voin sanoa, että vaikka siitä ei koskaan pääse yli, asian kanssa voi oppia elämään. Vuosi vuodelta se koskee hieman vähemmän, vaikkakaan kipu ei koskaan täysin häviä.
      Kuollutta lasta voi kuitenkin sydämessään rakastaa ja tämä syvä rakkaus ei häviä milloinkaan.
      Voimia kaikille sureville!

• .......

nyt on poikamme kuolemasta viisiviikkoa aikaa :(

Helpottuukohan kipu ajanmyötä yhtään? Meinaa omakin elämänhalu mennä kokonaan. Itken ja katselen poikani kuvaa. Ei tahdo jaksaa. On mies ja kaksi huollettavaa, joten jotenkin on vain pakko. Välillä haluaisin päästä esikoiseni luokse.. varmaan järki lähtee.

• Keissa

Tovotaan että helpottuu. Olen lapseton nainen, ollut joskus aviossa, mutta lapsia ei ole tullut, joten ei ole sitten heistä suruakaan. Jos ette perheenä jaksa niin hakekaan ammattiapua.
        Jos jaksat niin kirjoittele täällä.

• Sad_Girl_

Oon pieni, vasta 11 vuotias, mutta silti masentunut, ja itsemurha joka päivä mielessä. Tätä palstaa luettuani ajattelin, että miltäköhän vanhemmistani saattaisi tuntua jos päätyisinkin itsemurhaan. Ei varmaankaan hyvältä. Veljenikään eivät olisi välttämättä kovin iloisia.
      Yritän kestää vanhempieni ja veljien vuoksi :)

Oon tosi pahoillani aloittajan puolesta :( Itseltänikin on kuollut lähein, mutta muista se, että syy ei ole mitenkään sinun! Olet varmasti tehnyt kaiken voitavasi. Poikasi olla nyt jossain paremmassa paikassa, jossa hän ei ole surullinen eikä kärsi :) Joskus kärsimys ja suru on vain niin loputonta, että ihminen päätyy itsemurhaan. Toisaaltahan se on hyvä poikasi kannalta, enään ei hänen tarvitse kärsiä :) Kun maailma kaatuu päälle, väistä. Et voi vain olla surullinen ja murehtia koko loppuelämäsi, sitä poikasi ei varmastikkaan haluaisi. Joten kestä poikasi vuoksi! :)

Kysymys, joka antaa pohtimisen aihetta ja parantaa meiltäni on tällainen:

"Onko kuolema kaiken loppu, vai onko se vain merkki näkökykymme rajallisuudesta?"

Juuri niin ^^ Kuolema ei välttämättä ole aivan kaiken loppu ;)
      Tsemppii! En osaa lohduttaa oikein hyvin, mutta voimia aloittajalle :)
      Ja sanon vielä sen verran, että kipu kyllä hellittää ajan myötä. Minullakin hellitti.

P.S Anteeksi mahdollisista kirjoitusvirheistä.

• musaa
    • j k

niinkö

• kj....

Juuri niin JK. Et varmaan tahallasi ole töykeä, mutta voisitko lopettaa kommenttisi, Ne eivät sovi tälle palstalle.

• lapsensa menettänyt

Aloittajalle...Otan osaa suureen suruunne

• Miukunen..

Kiitos

• halauksin <3
      • Enkelin äiti

AP:lle voimia. Menetin itse rakkaan poikani kolme vuotta sitten 18-vuotiaana. Oman käden kautta lähti. Sama tilanne: vähän olin pelännyt sitä, mutta tilanne oli paljon parempi, oikein hyvä itse asiassa - ja sitten yht'äkkiä hänen maailmansa musertui ja hän lähti :(
        Voin kertoa sinulle että aikaa myöten helpottaa, mutta alkuvaiheessa ja myöhemminkin tulee monia ylä- ja alamäkiä surussa. Ja ensimmäisen vuoden aikana itse tarvitsin paljon apua. Avun löytäminen ei ollut mitenkään helppoa ja siksi haluankin kertoa sinulle, mistä sitä sain. Vertaistuki oli yksi todella tärkeä: löydät sitä esim. Surunauhan keskustelupalstalta tai Surunauhan vertaisryhmistä. Mielialalääkitys on myös hyvä, sitä saa omalta lääkäriltä tai työterveyslääkäriltä, mahd. myös lähetteen eteenpäin. Ja todella tärkeä minulle oli henkilö kriisikeskuksessa, jonka kanssa sain käydä juttelemassa, aluksi muistaakseni melkein kerran viikossa, sitten kerran kuussa. Oli joku joka kuunteli minua, muttei ollut itse mukana tässä asiassa.
        Tärkeää on myös ettet ala esittää ainakaan läheisille voivasi paremmin kuin voit. Se vie kovasti voimia, jos myös kotona yrität olla iloinen vaikket olekaan. Ole rehellinen läheisillesi, se on kaikkien parhaaksi. Ja kotiin ei kannata hautautua, se vain pahentaa oloa.
        Halaus

• Miukunen..
        Enkelin äiti kirjoitti:

AP:lle voimia. Menetin itse rakkaan poikani kolme vuotta sitten 18-vuotiaana. Oman käden kautta lähti. Sama tilanne: vähän olin pelännyt sitä, mutta tilanne oli paljon parempi, oikein hyvä itse asiassa - ja sitten yht'äkkiä hänen maailmansa musertui ja hän lähti :(
        Voin kertoa sinulle että aikaa myöten helpottaa, mutta alkuvaiheessa ja myöhemminkin tulee monia ylä- ja alamäkiä surussa. Ja ensimmäisen vuoden aikana itse tarvitsin paljon apua. Avun löytäminen ei ollut mitenkään helppoa ja siksi haluankin kertoa sinulle, mistä sitä sain. Vertaistuki oli yksi todella tärkeä: löydät sitä esim. Surunauhan keskustelupalstalta tai Surunauhan vertaisryhmistä. Mielialalääkitys on myös hyvä, sitä saa omalta lääkäriltä tai työterveyslääkäriltä, mahd. myös lähetteen eteenpäin. Ja todella tärkeä minulle oli henkilö kriisikeskuksessa, jonka kanssa sain käydä juttelemassa, aluksi muistaakseni melkein kerran viikossa, sitten kerran kuussa. Oli joku joka kuunteli minua, muttei ollut itse mukana tässä asiassa.
        Tärkeää on myös ettet ala esittää ainakaan läheisille voivasi paremmin kuin voit. Se vie kovasti voimia, jos myös kotona yrität olla iloinen vaikket olekaan. Ole rehellinen läheisillesi, se on kaikkien parhaaksi. Ja kotiin ei kannata hautautua, se vain pahentaa oloa.
        Halaus

terapiassa minäkin käyn viikottain ja mielialalääkitys on päällä.

Hetkittäin nousee suunnaton ahdistus, miltei paniikinomainen tunne siitä, etten voi ikinä enää nähdä poikaa. En voi kuulla hänen ääntään, en kutsua kotiin syömään. En voi käydä käydä hänen kanssaan kaupassa, soittaa hänelle tai jutella ylipäätään :(

Uskon, että aika ehkä helpottaa enintä tuskaa. Muuten minusta tuntuu etten jaksa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe