Eli onko muita hakemassa? Millaiset fiilikset ennakkotehtävistä?
Itselle tuo tälle vuodelle sattunut aihepiiri on ehkä vähiten mieluinen kaikista mahdollisista, mutta kyllä tuostakin jutun saa. Kuvatehtävä tosin tulee tuottamaan tuskaa ainakin mun kohdalla.
journalismin ko, Turkuamk
20
521
Vastaukset
- ohoeivarmaanauttanut
Vaikutti aivan hirveeltä toi ennakkotehtävä, kun kävin huvin vuoksi vilkaisemassa. Yritin siis viime vuonna päästä sisään, ja silloin aiheena oli sankari.
- jossu.
Mulle tuli itseasiassa nyt juuri mieleen, että haetaanko tolla aiheella tekstiä siitä, mitä talous on, vaiko jotakin artikkelia, joka kuuluu aihepiiriin, kuten alunperin ymmärsin.
- tsuippadui
Itseä lähinnä mietityttää, että arvostavatko tuolla enemmän ns. "pehmeitä" uutisia, joiden keskiössä on haastattelu, ja joiden aihepiiri on kevyt ja mielenkiintoinen, vai ns. "kovia" uutisia jotka pohjaavat tutkimustietoon ja sisältävät paljon taustatyötä ja asiasanoja.
Itse ainakin käsitin, että tuosta halutaan ihan artikkeli, ohjeistuksessahan sanotaan ettei pidä kirjoittaa esitelmää tai esseetä.
Itsellä on vielä aihevalinta käynnissä, mutta kohtahan tässä saa jo lähteä kirjoittamaan!- jossu.
Toivon todella, että ns. pehmeät uutiset olisi suosiossa, koska itse semmoisen teen. Luulisi kyllä, että juuri noita enemmin haetaan, kun kerran on pakko olla vähintään yksi haastateltava. Itselläni on kolme haastateltavaa, enkä tiedä onko tuo nyt varsinaisesti uutinen, mutta uusi näkökulma vähän aikaa sitten pinnalla olleeseen asiaan kyllä.
Kun tuolla nyt sinne pääsykokeisiin pääsisi...mullahan on periaatteessa kiire tuon rustaamisen kanssa, koska ulkomailta posti ei mene perille ihan yhtä nopeasti, kuin Suomen sisäisellä.
- 282
Aloittaja, en halua kaapata aihettasi, mutten jaksa tehdä omaakaan. Siksi esitän kysymykseni tässä aiheessa.
Onko teillä minkäänlaista hajua siitä, mitä heikkouksia ja/tai vahvuuksia amk-journalistilla on yliopistosta valmistuneeseen vastapariinsa verrattuna?- jossu.
Virtuaaliopon mukaan (googlasin jonkun vanhan vastauksen) ei työmarkkinoilla oikein mitään. Yliopistossa voi vaan muokata sivuaineilla suuntautumistaan "yhteen journalismin haaraan" enemmin, eli käsittääkseni amk:ta tulee sitten yleispätevämpiä journalisteja. Lisäksi yliopistossa opiskeluun sisältyy journalistiikan tutkimusta, kun taas amk:ssa opiskelu on käytännönläheisempää. Tietenkin, jos joku pääsee opon pakeille niin saa varmaankin paremman vastauksen, itse vietän toista välivuotta..
- tsuippadui
Opiskelin alaa yliopistotasolla, ja joitakin amk:n käyneitä medianomeja aloitti kanssani samaan aikaan. Käsittääkseni tulivat erikoistumaan uransa myöhemmissä vaiheissa jotta voisivat vauhdittaa etenemistä päätoimittajiksi jne. Eli uran etenemisen suhteen voi olla ratkaiseva oletko medianomi vai maisteri. Nämäkin tietysti varmaan hyvin tapauskohtaisia.
- tsuippadui
No nyt on ennakkotehtävät palautettu..
Minkälainen fiilis muilla hakijoilla? Itellä meinas tehdä tiukka tuon 2500 merkin rajan kanssa, eli jouduin tiivistämään tekstiä jonkun verran että jäi maksimi-rajan alle.
Olisi mukava tietää noista pääsykokeista vähän lisää, että osaisi jotenkin valmistautua. Yleistietoa nyt voi tankata tietysti aina ja lehtien lukeminen auttaa varmasti, mutta onko jollain teistä tarkempaa käsitystä mitä siellä tehdään? - Suolas
Fiilis on loistava. Tein jutun dyykkamisen vaikutuksesta työttömän ja opiskelijan ruokakorin hintaan. Toin jutussa esille ruuan hinnan nousun ja sen, kuinka dyykkaamalla ruokaan saa menemään 0e kuukaudessa. Mietin aihetta enemmän kuin puolet ajasta, mutta saimpahan ainakin hyvät kuvat ja hyvä jutun.
- jossu,
Mun fiilis on vähän kaksijakoinen juurikin, koska jouduin typistämään sitä juttua ja tuntui, että se kärsi siitä vähän, toinen kuva on myös aika heikko, mutten saanut aikaan studio-olosuhteita.
Vertasin jutussani opiskelijan euroa Pohjoismaissa.
- ok suoritus
Kerroin Kelan opiskelijatuista, aihehan ainakin minulle on hyvin ajankohtainen kuten käskettiin ;) Haastattelin siinä sitten Kelan väkeä, tuli aika asiapitonen juttu, ei viittiny mitää riskii lähtee ottaan. Ja kuvat sellatteita aika perusvarmoja, eli tuntuu et iha kohtalaisesti ainakin meni.
- Journish
Tietääkö kukaan milloin kutsua pääsykokeisiin voi odotella? Jos ei edes kokeeseen pääse niin pettymys on kieltämättä suuri. KIrjoitin juttuni syrjäytyneistä nuorista ja ongelman vaikutuksesta talouteen. Itselläni oli myös vaikeuksia valita kolumnimaisemman ja suoran perusuutisen väliltä. Taisi taipua vähän ensimmäisen puoleen, vaikka tietysti faktapitoinen oli. Eiköhän juttutyyppi kuitenkin ollut vapaa, kun sitä ei erikseen tehävänannossa eritelty. Nyt vaan jänskätetään. :) p.s miten paljon vapauksia ihmiset otti cv: n teossa? Aloitteko leikkiä photoshopin kanssa vai teittekö ihan perus listat?
- jossu.
Eikös se aina ole, että koekutsua voi odotella siinä 1-2vko ennen koetta? Mulle ei oikeastaan tule yllätyksenä, jos en pääse kokeeseen, koska tuo tehtävä oli oikeasti varmaan huonoimpia mun kirjoittamia juttuja koskaan, mutta ainakin yritin.
CV:hen tein pelkät listat, kun jotenkin cv on aina cv ja sitten, jos sillä alkaa rönsyilemään liikaa niin sekin on huono.
- tsuippadui
Jee! Sieltähän se kutsukirje tuli!
Onko kellään aiempaa kokemusta tuosta valintakokeesta? Ainakin hakuohjeissa mainittiin yleistieto, eli varmaan kannattaa olla kartalla uutisaiheista ja lukea lehtiä. Neuvoja? - Sofia.
Minäkin sain tänään kutsun! Tosi helpottunut olo!:) Pääsykokeista en tiedä mitään, mutta mielenkiinnolla tosiaan kuuntelen jos joku on siellä jo ollut..
- Journish
Jes, täälläkin kolisi postiluukku! Vinkit kokeeseen olisivat todellakin tervetulleita. Tuntuu niin hypyltä pimeään kun ei ole mitään kirjaa tai muuta matskua. :D
- jossu.
Mullekin tuli kutsu! Ihmettelen suuresti, mutta hyvä että tuli
- tsuippadui
Oli aika epävarmat fiilikset kokeiden jälkeen, mutta tänään kolahti paksu kirjekuori postilaatikosta, eli pääsin sisään!
Nyt voi ottaa loppukesän rennosti ilman stressiä :)- anzzzz
Sama täällä. Mut hyvin onneks kävi =)))
- Suolas
anzzzz kirjoitti:
Sama täällä. Mut hyvin onneks kävi =)))
Olen myös yksi 25:stä. Nähdään tiistaina!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911052
- 55732
Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat
https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe35614Ei näytä hyvältä
Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj39546Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...49490Jos vielä toivot...mies...
Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi46475- 31469
- 34447
- 38434
Olet hurmaava
Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su14431