kaipaisin vertaistukea !

rikki1

Hei! Olisi mukava saada keskustella asiasta jonkun saman kokeneen luotettavan ihmisen kanssa! Olen 23-vuotias nuori nainen nyt takana jo 3 vuotta lapsettomuutta ja yrityksiä, hoitoja eikä vieläkään tuloksia :/ alan jo menettämään toivon enkä pysty hyväksymään asiaa vai voiko tätä koskaan edes hyväksyä? Miten voisin elää asian kanssa? Takana monta monta pettymystä ja olen siihen väsynyt. Kaipaan saman kokenutta/läpikäyvää ihmistä jonka kanssa voi jakaa tunteita, keskustella!

18

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3icsi

Meille tehtiin ensin 4 inssiä, sitten ivf ja 3 icsiä, lukuisia alkionsiirtoja, mutta ei tärppiä.. kunnes siirryttiin yksityiselle ja muutettiin hoitokaavaa.. ja nyt meillä on pieni poika..

Oletteko olleet hoidoissa julkisella vai yksityisellä?

Paljon tsemppiä sinne, tiedän niin mitä käyt läpi

• voi voi

Eiköhän sulla ole vielä runsaasti aikaa niitä lapsia saada. Huvittavaa et ton ikänen puhuu jostain lapsettomuudesta.

• Katsoin vaan a

Hei, oikeasti, pistä tur...i kiinni. Olet itse joku vanha katkera lapseton nainen kun täällä näsäviisastelet.

• rikki1

Kiitos 3icsi asiallisesta vastauksesta :)Me käymme julkisella puolella, kun ei oiken tällä hetkellä ole varaa yksityiseen. Miten hoidot eroaa siellä julkisen puolen hoidosta? Onnea teille että olette saaneet pienen pojan

• 3icsi

Onko teille tehty ivf/icsiä? Ja onko jo useita? Jos vasta yksi niin älä vaivu vielä epätoivoon.. muistan, että ensimmäisen hoidon jälkeen oli ihan rikki. Sitä tyhmänä oletti, että kun soluja tulee niin varmasti se ivf:llä onnistuu.. mutta eipä se ihan niin mennytkään..

Yksityisellä pitkä kaava vaihdettiin lyhyeen (tehtiin siis isci). Vaihdettiin lääkkeitä yms.. Mietittiin tosi tarkkaan, mitä lääkkeitä otetaan käyttöön. Itse sai olla mukana suunnittelussa.

Itse koin, että julkisella hoito on liukuhihnatyötä ja hoitoja toistetaan samalla kaavalla. Ainakin meidän tapauksessa siirtyminen yksityiselle kannatti sekä hoitokaavan muuttaminen. Toki moni saa avun julkiseltakin :)

Älä missään nimessä luovuta, olet onneksi vielä nuori. Minullekin lääkärit sanoi, vaikka olen vähän sinua vanhempi, että hyvä, kun olen nuori.. moni hakeutuu hoitoihin vasta lähempänä 40 v. ja silloin jo pelkästään iän puolesta on huonommat onnistumismahdollisuudet.

• barnm

Lapsettomuus on arka asia, mutta miksi ei saisi "puuttua" asiaan, jos on tuota mieltä. Itsehän tänne tulette julkisesti esittäytymään. On oltava valmis kaikenlaisiin vastauksiin, niihin ei joko sitten itse reagoi tai ne ohittaa, jos ei ole kypsä niitä käsittelemään. No kuitenkin, toivotaan, että lapsi teille siunaantuu näinä vuosina. Lapsi on aina se rakkain, mutta myös se raskain, mitä ei voi etukäteen kukaan lapseton ymmärtää.

• Ohikulkijaaaa

Sinä ylykääpiö siinä, etkö ymmärrä, että vaikka on 20 niin ei se iästä ole kiinni, kun hän selvästi sanoo, että yritystä takana jo 3 vuotta. Jotkut on vaan kypsempiä toivomaan hyvin nuorenakin lasta. Mitä ihmeellista siinä on!

• eräs van

tätä en koskaan ymmärrä,mikseivät lapsettomat ja aborttiasuunnittelevat kohtaa.syntyvä lapsi olisi tervetullut ja löytyisi huoltajat!ei tarviisi elämää tuhota!

• rikki1

Hei! :) Vasta ennsimmäinen takana eli minun pitää siis alkaa uskomaan että vielä se onnistaa meitäkin! Ihana kuulla että ei saa menettää toivoa vielä tässä vaiheessa! Millä yksityisellä klinikalla kävitte? tutkein netistä mahdollisia yksityisiä, väestöliitto vaikuttaa ihan hyvältä? onko jollain kokemuksia? Kesäkuussa vasta seuraava aika julkiselle, tuntuu että siellä on kovat jonot ja aikaa kuluu odotteluun. Millaisia lääkkeitä sulla on ollut käytössä? söin itse alkuaikana parlodel nimistä lääkettä, kun prolaktiini oli hieman koholla, se ei tuottanut tulosta muutakuin laski hormoonitason normaaliksi, mutta ovulaatio ei käynnistynyt itsellään siltikään ja sain siihen käytööni clomit.
      Lääkäri meille myös sanoi että on hyvä tulla ajoissa vastaanotolle myös mainitsi että moni tulee silloin vasta kun ikää on jo enemmän.

Myöskään en tiedä miten minun pitäsi suhtautua ystäviini/sukulaisiini kun ovat kertoneet odottavansa lasta? en osaa iloita heidän puolestaan asiasta vaan vaivun pahaan oloon ja ajattelen miksi tuo ei tapahdu meillle. Tuntuu välillä niin pahalta nähdä muiden lapsia ja useasti huomaan tujottavani pitkään jos näen pienen vauvan.

ja anteeksi nyt vaan mutta pyysin ASIALLISIA vastauksia saman kokeneelta ihmiseltä enkä kuulla sitä että minun ikäiseni ei kuuluisi puhua lapsettomuudesta! Oletko tiennyt että jos on vuoden yritystä takana ja lasta toivoo pitäisi hakeutua lääkäriin!
      Me olemme olleet mieheni kanssa yhdessä pitkään ja niinkuin sanoin kolme vuotta yritetty tuloksetta, olisiko pitänyt jäädä miettimään YKSIN kotiin miksi en tule raskaaksi eikä hakea apua?
      Kiitos sinulle Ohikulkijaaaa että ymmärrät asian iästäni huolimatta!

• 3icsi

Oltiin Väestöliitolla ja voin kyllä suositella kyseistä paikkaa.

Tosiaan julkisella joutuu jonottelemaan, se on tosi raskasta.. sitä haluaisi pettymyksen jälkeen heti kokeilla uudestaan.. en tiedä miten itsellä pää kesti kaikki ne jonottelut.. mutta kaikki oli sen arvoista :)

Onko teille tehty koeputkihedelmöitystä? Miten siinä kävi, tuliko siirtokelpoisia alkioita ja pääsittekö siirtoon? Meillä oli lääkkeenä, jos nyt edes enää muistan kaikkia.. no tässä viimeisimmässä taisi oli puregon, pregnyl, kortisonitabletit ja lugesteron. Tosiaan lyhyt kaava on paljon helpompi, siinä ei lakkauteta omaa hormonitoimintaa niin kuin pitkässä.. Meille tehtiin siis aikaisemmin pitkällä kaavalla ja silloin hormonitoiminta lakkautettiin suprecur nenäsumutteella.

Niin ja se on ihan "normaalia", ettei oikein osaa iloita tuttujen vauvauutisista. Itsellä oli niin, että olin tosi surullinen aina, kun joku ystävistä ilmoitti vauvauutisen. Olin surullinen omasta puolestani, mutta kun ystävien vauvat syntyi, tunne helpotti.. Se on ihan normaalia, että tuntee niin.. vaikka koinkin huonoa omaatuntoa, etten osaa iloita uutisista.

Älä välitä noista epäasiallisista kommenteista. Mielestäni on tosi hyvä, että olet ajoissa lähtenyt hoitoihin, siis iän puolesta, vaikka nyt mikään älyttömän nuori olekaan ;) Minä toivon, että teilläkin onnistaa vielä

• mun pikkutyttö

Ihan vaan omasta kokemuksesta; minäkin olin 23 kun aletiin lapsettomuushoidot.
      Ei tulosta, ja lopulta väsyin ja annettiin periksi.
      Kova paikka se oli, mutta elämän oli jatkuttava.

Sitten, kun olin syksyllä täyttänyt 36 vuotta, kuukautiset jäi yhtäkkiä pois. Oli muutakin epämääräistä oloa, ja lopulta hyvin skeptisenä tein raskaustestin ennen lääkäriin menoa. Ja miten ollakaan, olin raskaana!

Sanoin lääkärille etten usko tätä, se testi näyttää väärin. Olin sitten UÄ:ssa, ja pieni sydänhän se siellä sykki ponnekkaana!
      Nyt olen ihanan työn äiti, ja lapsi on meille Taivaan lahja, ihme!
      Lääkäri oli hyvin iloinen ja sanoi että "koskaan ei saa sanoa ei koskaan!"

En sano tätä siksi, että jotenkin yrtittäisin lohdutella että kyllä se siitä, ja lässyn-lässyn, mutta niin totta: koskaan ei saa sanoa ei koskaan!
      Toivon sinulle/teille kestävyyttä ja voimia, oli lopputulos sitten mikä tahansa!

• rikkikinäinen

Moi mun pikkutyttö,ihanan lohduttavaa lukea että näinkin voi käydä vaikka toivo ois menetetty. Löytyikö koskaan syytä lapsettomuuteen kun olitte hoidoissa?

• ei oikein jummarra

Luuleeko aloittaja ,että saa juosta julkisella mielin määrin hoidoissa.
      Kyllä se on veronmaksajillekin raskasta, kun rahattomat koettaa lisääntyä. Millä elätät penskasi, jos sulla ei oo nytkään varaa käydä ees julkisella vai ootko tuleva sossuäiti.
      Vai ootko joku lesta, jonka pitää todistella, että saat lapsia.
      Olet vielä ihan lapsi niin kuin tuo aiempi kirjoittajakin sanoi. Hanki ensin ammatti, että pärjäät täällä yhteiskunnassa, ettei susta tuu samanlaista kuin mustilaisista, somaleista ym mamueläteistä.

• älä tuomitse nuoria

anteeksi nyt vaan muttta yksityinen on hieman julkista kalliinpi ja kaikilla niinhin ei ole varaa vaikka töissä kävisikin! mainitsiko aloittaja että ei käy töissä? mikä sinä olet tuomitsemaan muita? Ja aloittaja ei maininnut ettei hänellä olisi varaa käydä julkisella puolla eikä ikä katso lapsen hankkimista. Itse olen 28 vuotias ja minulla 2- vuotias tytär ja mielestäni tuo ikä joka aloittajalla on ei todellakaan ole liian nuori. Itse taidat olla sossueläjä joka ei saa apua mistään!

• ..-...

Hei rikki1!

Olisiko sulla s.postia jonka voisit tänne laittaa? Voisin kirjoittaa sulle sinne... Olen sua vähän nuorempi ja ollaan tutkimuksissa, lasta yritetty yli vuosi.

• kesätuuli-

Täällä ollaan kanssa sitä omaa rakasta lasta yritetty jo melkein 5 vuotta... ikää minulla 24 ja miehelläni 26v. Takana 3 inssiä, ivf lyhyellä kaavalla lääkkeinä gonal-f, orgalutran, pregnyl ja lugesteron= 22 munasolua, 11 kypsää, 2 hedelmöittyi ja molemmat olivat heikkolaatuisia, molemmat alkiot siirrettiin, tuloksena jälleen negatiivinen=(

Nyt toinen ivf hoito menossa, ensimmäistä kertaa icsi:llä, pitkällä kaavalla ja eri lääkkeillä. 10 päivää sumutellut synarelaa, ensiviikolla alkaa menopur pistokset, vko 19 pitäisi olla punktio, jännää=)

Onhan nämä hoidot ihan älyttömän rankkoja niin henkisesti kuin fyysisestikkin... Hoidot jaksan kun ajattelen mahdollista lopputulosta

• omavarainen15

Joo eli lestojahan nämä tyttöset on, maksakaa vaan omasta pussistanne hoidot, tulee yhteiskunnalle halvemmaksi.

• Kiukau

No minä en olisi kyllä vielä huolissani..itselläni ikää 40v ja kymmenen vuotta yritetty lapsettomuushoitojen kautta, mutta kun ei lasta saada niin sitten ei lasta vaan saada ja piste.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe