Satuin kokemaan unihalvauksen. En tiedä miksi sen sain, mutta kokemuksena se oli hirveä. Ihan keskellä yötä minä heräsin, mutta en pystynyt liikkumaan. Paniikki siinä iski kun silmät pyörii päässä mutta keho ei tottele. Sitten alkoi tapahtua, voisin vannoa, että ovestani tuli joku sisään. Ehdin vähän aikaa siinä maata kunne kyseinen hahmo tuli sängyn jalkopäästä se oli pitkä ja pikimusta se otti tukea ja painoi rintaani. Se tuli ihan lähelle ja alkoi kuiskailemaan. Tilanne tuntui ikuisuudelta. Sitten se vain loppui. En nukkunut enää sinä yönä. Kysymykseni olisi: Miten tämän tapahtumisen uudelleen voisi estää tai miten siitä voi "irrottautua"
Unihalvaus
16
409
Vastaukset
- lemur87
Hei!
Vältä selällään nukkumista ja yritä noudattaa säännöllistä unirytmiä ja terveellisiä elämäntapoja. Kohtauksen voi yrittää lopettaa yrittämällä liikuttaa jotain kehon osaa. Unihalvaus on epämiellyttävä mutta täysin vaaraton tila joka johtuu rem-unen aikana "halvaantuneena" olevien motoristen hermosolujen pysymistä unenaikaisessa tilassa, vaikka aivokuori herääkin. Netistä löytyy paljon lisätietoa ja ihmisten kokemuksia. - kfkfkkckgkg
Unihalvaus tulee selällään nukkuessa.Tämä kuulostaa naurettavalta mutta toimii teippaa selkääsi 2-5 tyynyä niin että et voi kääntyä selällesi.Pidä kuitenkin paita päällä ja älä teippaa liian kireälle.
- llllkkkff
no huh huh! Huuda sielustasi apua Jeesukselta kun se musta riivaaja tulee!!! Hirveää että joku olio vainoaa joitain! Ala rukoilemaan joka päivä etenkin illalla ennen nukkumaan menoa, ja laula virsiä, sekä lue Raamattua ääneen! Pyydä vielä Pappi tulemaan ja siunaamaan asuntosi!
Luovuta elämäsi Jeesukselle! Tuo piru voi viedä sielusi kun kuolet muuten!!- Biytuy
Painu takaisin keskiajalle satuolentojesi kanssa >:(
- Alaikäinen
Illalla, kun meet nukkumaan, et ajattele ja pelkää, et "oijoi nyt se musta tikku tulee taas mun päälle kuiskailemaan" vaan naurat koko ajatukselle ja meet kyljelles onnellisena nukkumaan. selällä maatessa se tulee kuulemma helpommin. eli ei pelkoa, kyllä toi sit siitä lähtee! :=)
- Narkolepsian oireita
Unihalvaus ja hallusinaatiot ovat tyypillisiä NARKOLEPSIAN oireita.
Käypä lukemassa niistä narkolepsiasivustoilta!
Itselläni on todennäköisesti lievä, diagnostisoimaton narkolepsia ja oireesi kuulostavat tutuilta. - YönKauhut
Narkolepsian oireita kirjoitti:
Itselläni on todennäköisesti lievä, diagnostisoimaton narkolepsia ja oireesi kuulostavat tutuilta.En usko, että minulla olisi narkolepsiaa. Kävin unihalvauksen wikipediasivulla ja kokemukseni sopi unihalvauksen merkkeihin. Unihalvaus on terveillä ihmisillä harvinaista. Minulle vain sattui osumaan kohdalle. Jopa hahmo ja kuiskailu sopi unihalvauksen yleisimpiin hallusinaatioihin. Narkolepsiasta en ole huolissani. Mutta jos unihalvauksia tulee lisää, menen lääkäriin.
- sdfsddsd
YönKauhut kirjoitti:
En usko, että minulla olisi narkolepsiaa. Kävin unihalvauksen wikipediasivulla ja kokemukseni sopi unihalvauksen merkkeihin. Unihalvaus on terveillä ihmisillä harvinaista. Minulle vain sattui osumaan kohdalle. Jopa hahmo ja kuiskailu sopi unihalvauksen yleisimpiin hallusinaatioihin. Narkolepsiasta en ole huolissani. Mutta jos unihalvauksia tulee lisää, menen lääkäriin.
Se on vain outoa, että nämä hallusinaatiot on samanlaisia. Miksi et näe vaaleanpunaisia elefantteja tanssimassa kukkakedolla? Entäs jos unihalvaus oikeasti onkin vain portti, josta demonit pääsevät sisään?
- Painajainen peitolla
sdfsddsd kirjoitti:
Se on vain outoa, että nämä hallusinaatiot on samanlaisia. Miksi et näe vaaleanpunaisia elefantteja tanssimassa kukkakedolla? Entäs jos unihalvaus oikeasti onkin vain portti, josta demonit pääsevät sisään?
Minulla myös pelottavia: joku pahantahtoinen olio katselee minua, pitäisi päästä karkuun, mutta kun ei voi liikkua.
Onko se demoni? Piru itse? Pahaa energiaa? - narkol
Narkolepsian oireita kirjoitti:
Itselläni on todennäköisesti lievä, diagnostisoimaton narkolepsia ja oireesi kuulostavat tutuilta.Ei ole narkolepsiaa.Mulla tulee unihalvaus melkein aina jos nukun päiväunet. Pelottava kokemus kylläki, muttei vaarallinen. On tutkittu eikä missään mitään vikaa.
- jkioo
niikkö
- Normiunta kiitos
Välillä näitä unihalvauksia tulee enemmän (3-6 kuukaudessa) ja taas välillä ei ollenkaan. Ehkä todennäköisemmin tulee jos on valvonut pitkää ja ns. suurin väsymys ohi eikä uni tule oikein millään. Tähän kun yhdistää alkoholin, tupakan, kahvin, stressin, liikumattomuuden ja selällään nukkumisen niin melkein 100 varmana tulee.
Sen jälkeen kun näihin pointteihin panosti niin toistaiseksi ei ole tullut.
Siihen kyllä osittain tottui ja monesti homma hoitui ilman panikointia, mutta kyllä se sen verran vittumaine tila on että ei siinä kauaan tahdo olla :) ensimmäisillä kerroilla aivan hirvittävää ja se vielä kun ei tiennyt oikein mitä siinä oli tapahtunut. Ääniä kuulin mutta ei mitään mörköjä...onneks :)
Kun niitä alkoi noinkin tiheästi olemaan niin jostain luin että tässä tilassa (unihalvauksessa) ollessaan voi tietoisesti päästä selkouneen ja muutaman kerran sinne pääsinkin :) hieno tunne.... - vastaaja1
Moniin. Unohtakaa noi jeesustelu jutut ja demonit! uni halvaus on tosi yleinen ihan terveilläkin ihmisillä eikä sitä pidä pelätä, mutta sotkun se tulee, niin sen voi lopetta puristamalla kättä yhteen, puhaltamalla nenää xd, olemalla rento ja yhtäkkiän säpsäyttämällä... Joku kysyi miksi ei jää kivoja eleffantteja hyppimäsää. No kun uni halvaus on pelottava tunne niin aivot kuvittelee pelottavia asioita. Esim ensimmäisessäni uni halvauksessani kun olin 8v näin edessäni lootus asennossa mummun jolla oli silmä korvien kohdalla ja se katsoi (muokkasi) suoraa silmiini ja sir sen kieli alkoi venyä kohti kaulaani jossa edellisenä päivänä tuli paha pallean kieli haava...
- ddxjdjxieb
Kirjoitit kännykällä, niin tuli tommosia kirjoitus virheitä
- Salla K.
Tää on moneen otteeseen todettu, että rukous auttaa, jopa väitöskirjatasolla muistaakseni tai jossain yliopistollisessa tutkimuskessa. Se on tehokkain ja selkein apu, varmastikin kannattaa kokeilla. Itse saan aina avun Isä meidän -rukouksesta. Onneksi eivät enää niin yleisiä kokemuksia olekaan nuo halvaukset.
- pastor2
Itse olen uskossa ja evlutin pappi. Unihalvauksessa on kyse psykologisesta ilmiöstä, ei mistään vaarallisesta tilasta. En pidä sitä henkien toimintana. En myöskään sekottaisi siihen liikaa uskonnollisia näkemyksiä. Sen verran kuitenkin uskonnollisesta näkökulmasta sanon, etten usko henkien voivan mennä noin vain ihmisiin ja ottamaan valtaansa - enkä alkaisi väittämään psykologisen kokemuksen perusteella ihmisiä heikommiksi / huonommiksi uskoviksi tai henkien vainoamiksi.
Pääsääntöisesti sanoisin, että unihalvauksiin altistaa helpommin seuraavat asiat:
- Selällään nukkuminen
- Kahvin juominen myöhään / alkoholi
- Epäsäännöllinen unirytmi
- Kännykkä liian lähellä sänkyä / muut elektroninen laite
Itselläni oli muinoin unihalvauksia ja lähes joka päivä. Ensimmäisillä kerroilla toki yritti rukoilla edes mielessään: siitä, auttoiko se, voi olla montaa mieltä. Ei ne sillä sekunnilla todellakaan loppuneet, kun alkoi rukoilla mielessään, vaan kestivät aika kauankin. Sitä piti lisäksi yrittää pyristellä vastaan niin, että sai edes vähän liikahdettua jolloin unitila haihtui kokonaan pois.
Yritin joskus olla analyyttinen myös tuon unitilan suhteen. Tulin siihen tulokseen, että jos sitä vain makailee ja katselee ympärilleen ja yrittää analysoida tilannetta, niin se ei kyllä lopu sitten ikinä. Lopulta se päättyi aina siihen, että uskoin makaavani vielä illallakin sängyssä, jossei ala vastaan pyristellä - ja lopulta sitä sai jotenkin liikautettua itsensä hereille ;D
Nykyisin ei enää unihalvauksia oikeastaan ole koskaan. En tiedä miksei. Ne päättyivät aika hyvin siihen, kun muutin eri asuntoon asumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh801965Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1581270
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472