Sairaanhoitajan palkka Suomessa?

Aldri tilbake!

Selailin tuossa nettiä ja katselin jostain palkkavertailusta minkälaisia palkkoja Suomessa nykyisin on.
Itse ole sairaanhoitaja, työskentelen Norjassa erään ison kaupungin Yliopistollisessa (Universitet sykehus).
Omaa palkkaani en tässä kerro, ja se on kaikkine ikälisineen huomattavasti isompi kuin keskipalkka, mutta keskip. on täällä noin.4840 euroa, eli siis 33 666 kr/kk.
Siihenhän tulee sitten yö- ilta- pyhätyö jne lisät päälle.
Katselin että Suomessa sh:n palkka olisi 2704 euroa!!!???? Voiko se olla totta!?? Vai oliko tieto jostain vuodelta keppi ja kivi?

Siis onhan Norjssa melko korkea hintataso, mutta niin se tuntuu olevan Suomessakin. Kyllä täällä elintaso on aivan toista luokkaa kuitenkin, ja esim. yli 90% norjalaisista omistaa oman asuntonsa. Erittäin harvinaista asua vuokralla, paitsi maahanmuuttajat yms. jotka niin pian kun jaloilleen pääsee, ostaa asunnon jos oleskelulupa on saatu.

Katselin tuossa muita norjalaisia palkkoja ja esim siivoojan palkka on noin 3700euroa eli 29 600 kr/kk. Samaa luokkaa kaupan kassatyöntekijä.
Nämä tiedot otin Dagbladetista ilmestynyt tiistaina 16. huhtikuuta 2013.

Miten te siellä Suomessa ylipäätään tulette toimeen?
Minä en sinne ikinä enää palaa! Tuo palkka-asia oli vielä i:n päälle!
Täällä asunut 16 vuotta ja pysyn!

26

1827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöhköpena

      Kankattaisiko pysyä vaan siellä Norjassa? Pikkasen erilainen maa kuin Suomi. Suomella ei ole öljyvarantoja esim... Täällä sairaanhoitajilla koilutukseen ja työhön nähden on hyvät palkat, mutga eintietenkään vastaavat kuin rikkaassa Norjassa. Toisaalta rikkaassa Norjassa myös menot ovat suuremmat. Jos palkkaa mielii, pysyy Norjassa tai kouluttautuu lääkäriksi.

    • 7+6

      Miten voi jollekin tulla yllätyksenä että eri maissa on toisistaan poikkeava palkkataso? Harvinaisen tyhmä pitää olla jos sitä ei hoksaa.

    • kaikki totta

      Ei ole unta. Itse olen työskennellyt hoitoalalla 38 vuotta. Siitä viimeiset 27 vuotta terveydenhoitajana ja saan kuukaudessa 2700 euroa bruttona ja työ on vaativaa (ps- ja äitiysnevola, diabetesneuvola, aikuisnrvola, muistihoitajan tehtävät, matkailijoiden rokotukset ym. ym. Älkää siis kukaan havitelko hoitoalasta.

      • jjjjjjj2

        niin totta!!!!


    • Ellintasopakolaiseks

      Norjaan tässä pitää alkaa lähtemään, ihan kuten aikaisemmat sukupolvet 60 ja 70 -luvuilla Ruotsiin paremman elämän ja elintason perässä! Ihmettelen suuresti, miksi suomalaiset ei ole sankoin joukoin sinne menossa, elintaso ja palkat huomattavasti paremmat, norjalaiset maksaa jopa muuttokustannukset, jos sinne lähtee! Vai eikö nykyään suomalaisista ole enää lähtemään..?

    • kiinnostunut4

      Miten siellä pärjää kielen kanssa? Ruotsia nyt ehkä oppisin jos olisi kiinnostusta, englanti on hyvä mutta norjaa en osaa yhtään.

      Ja miten te ootte löytänyt noita tarjouksia, että työnantaja maksaa muuttokustannukset ja kaikki jos menee töihin?

      • Google käyttöön

        Googlettelemalla pitäs löytyä sellaset sivustot, jota kautta jengiä sinne rekrytoidaan. Kuulemma vaatimattomammallakin kielitaidolla pärjää, riippuu vähän työtehtävistä.. asiaahan voi miettiä siltä kantilta, miten huonolla kielitaidolla Suomessa työskentelevät maahanmuuttajat pärjää..


    • siirtolaiseksi

      No harvapa täällä tosiaan toimeen tulee. Iso osa kansasta elää tulonsiirtojen varassa. Toinen mokoma kituuttelee töissä reilusti alle parin tonnin bruttopalkalla ja jota työnantajat mielellään vielä tiputtaisivat.

      Norja kuulostaa oikein työläisen paratiisilta.

    • Ex-säderölli

      Det er lett å snakke norsk. Man må bare synge mens man snakker.

      Tuli tuolla oltua pari vuotta vuosituhannen vaihteessa. Töitä joutui tekemään vähemmän kuin Suomessa, mutta vastaavasti joutui sitten tyytymään paljon parempaan palkkaan. Olisin jäänyt pidemmäksikin aikaa, mutta morsmaikulla oli kiire takaisin synnyinmaahan. Palkkani putosi 40% muuton myötä :(

      • Lähtisin takaisin

        Ainahan sinne pääsee takaisin ja jos akka ei halua, niin yksinkin pääsee.. kannattaa muistaa, että se olet sinä joka tienaat sun omaisuuden, sun eläkkeen, sun perinnön lapsilles jne - joillakin vaan on pakkomielle pyrkiä estämään kumppaniaan toteuttamasta sitä mihin todellisuudessa rahkeet riittäisi!


      • Ex-säderölli
        Lähtisin takaisin kirjoitti:

        Ainahan sinne pääsee takaisin ja jos akka ei halua, niin yksinkin pääsee.. kannattaa muistaa, että se olet sinä joka tienaat sun omaisuuden, sun eläkkeen, sun perinnön lapsilles jne - joillakin vaan on pakkomielle pyrkiä estämään kumppaniaan toteuttamasta sitä mihin todellisuudessa rahkeet riittäisi!

        Mitä lapsiin ja työuraan tulee, niin minun arvojärjestyksessäni tulevat lapset ensimmäiseksi. Luulen, että he arvostavat seuraani enemmän kuin korkeampaa elintasoa. Niinpä en lähde toiseen maahan hommiin.


    • hohhoijaaa--

      Sitäpaitsi kukaan ei ole tainnut tässä ketjussa kertoa paljonko asuminen ja eläminen maksaa Norjassa?
      On siellä pakko ansaitakin kaksinkertaisesti tähän synnyinmaahamme nähden!

      • muuttohaukka*

        Norjassa asuminen ja liikkuminen jopa 30 % kalliimpaa. Ulkonasyöminen ja viihde yleensä saattaa olla jopa 50 % kallimpaa. Ruoka n. 30-40 % kalliimpaa.

        Ja Norjassa ei ollut sitä tärkeintä, eli perhettä ja läheisiä.


    • just joo

      Jos sairaanhoitajan palkka on todella noinkin kova Suomessa kuin 2700, niin ihan turha kitistä hoitoalaa huonosti arvostetuksi. Itse toimin työnjohtajana TUOTTAVISSA kenttätöissä, alaisinani 15 ihmistä. Takana mestarin tutkinto ja amk. Kk-palkka 2400, ja työvuosia takana sen seitsemän.

    • sairas provo

      Taas todistettiin miten ahne ala hoitoala on. Jos raha on tärkein, miksi että opiskelleet vaikka liiketaloutta. Ei voi käsittää..

      Miten te tuutte toimeen... hyvä vitsi.

      • asfdasasd

        Rahastahan se työ tehdään, ja ehkä kuule se sairaanhoitajan työn vaativuus (varsinkin kun asiat sote-alalla ovat päin prinkkalaa) sekä fyysinen että psyykkinen kuormittavuus ei ihan vastaa sitä palkkatasoa. Ei ole ihme, että hoitoala ei oikein houkuta nuoria.


    • Good life

      Minkälainen toimeentulo muka vaaditaan jos velkoihin menee 700, laskuihin 300 ruokaan kolmelta 700, vaatteisiin 200, autoon 200, muihin kuluihin 400???

      Me saamme mieheni kanssa SUOMESSA nettona 3600. Eli ylimääräistä jää säästöön ja käyttöön vielä 1100. Kuinka kauheasti sitä tarvitsee kuluttaa jos jo saa sen mitä haluaa ja tarvitsee???

      Jotenkin lapsellista pröystäillä palkoilla, kun loppuviimein kyse on siitä mikä oma elämisen taso on. Me harrastamme liikuntaa, emme shoppailua tai kahvilla istuskelua :)

    • suomeen kyllästynyt

      Olen Norjassa töissä erikoissairaanhoitajana nettopalkka noin 6000e/kk. Asuminen ja lennot tänne maksaa työnantaja ja sairaanhoitajan työtä arvostetaan täällä. Lisäksi vastuu on pienempi ja hoitajia enemmän. Ruotsinkielellä pärjää täällä hyvin. Itse saa sanella milloin haluaa töitä tehdä ja koska pitää lomaa. Ruokakustannukset eivät sen suuremmat ole kuin Suomessakaan. Suomessa ihan turha töitä tehdä, palkka ja vastuu eivät todellakaan kohtaa puhumattakaan arvostuksesta.

      • suomeen kyllästynyt

        Ja tähän vielä lisäisin että suomessa saan ihan tavallisen sairaanhoitajan palkkaa, täällä katsotaan anestesia-ja tehohoitokokemuksen edellyttävän erikoissairaanhoitajan palkkaa.


      • Sisar hento v:)

        Hei! Kiinnostaisi muuttaa myös sinne mieheni kanssa. Hän on työttömänä joten minun palkalla pitäisi sitten elää. Olen sisätautien puolella SH. Mitä kautta suosittelisit Norjaan lähtemistä kartoittamaan? Kiitollinen tiedosta. Puhun sujuvasti 5 kieltä, ruotsi on äidinkieleni. Olen myös asunut ruotsissa 14v aikanaan.


      • Severus1

        Vau, tuo on todella loistava palkka! Suomessa täytyy tienata bruttona reilusti yli 12 000 € kuussa, että pääsee tuollaiseen nettopalkkaan eikä siihen yllä julkisella puolella yliopistosairaaloiden parhaat ylilääkäri-professoritkaan. Eikä edes vastuutakaan! Kyllä on hyvin asiat Saga Sairaanhoitajalla.


      • Tietoo-on-tehtaalla

        Nythän o julkisuudessa puhuttu että Kataisen hallitus teki virheen kun antoi julkisen sektorin joillekin aloille ison palkankorotuksen, olikohan se jopa 500 € / kk (brutto) lisää, mm. sairaanhoitajille.

        Eiköhän ne palkatkin ala kohta Norjassa tippumaan, jos raakaöljylle ei ala tulla kysyntää ja hinnat nouse sillä kunnolla. Usein kun on hehkutettu Norjan yleisestä työvoimapulasta, onkin kyse joidenkin ihmisten houruista jotka perustuvat 15 vuotta vanhaan tilanteeseen Norjassa.


    • Tiedoksi vaan..

      Suomessa normi sairanhoitajan peruspalkka pk-seudulla kunnallisella puolella on 2400-2500e kk miinus verot.

    • sh.amk

      Kyllä Suomessa on sairaanhoitajan palkka aivan naurettava vastuuseen ja työn kuormittavuuteen nähden. Sairaanhoitajan palkka ei yllä edes suomalaiseen keskipalkkaan kaikkien lisien kanssa. Tietenkin ammatinvalintakysymys, mutta kyllä vastuun tulisi näkyä myös palkassa.

      • Aikku37

        Sh 58700€/vuosiansio 38 lomapäivää. En tiedä onko hyvä, mutta riittävä. Vastuu ... Niin missä on sellainen työpaikka, jossa ei ole vastuuta ? Itse en koe vastuuta kovaksi ja työtahti on ihan rauhallinen. Siisti sisätyö.


    • Tietoo-on-tehtaalla

      Suomessa en saanut edes Tiedolla atk-suunnittelijana tässä alkuvuodesta tänä vuonna, 2016 sitä 3700 € / kk palkkaa. Yleensä palkat ovat polkeneet lähes paikallaan n. 15 vuotta. Minulla oli vuosikymmenien työkokemus alalta. Ammattinimikkeeni oli joku engl.kielinen, joka jopa oli korkeampi kuin tuo suomenkielinen vanha nimike. Palkathan ovat nousseet pitään vain 0-2 % vuodessa. Palkkani saattoi olla n. 500 alakantissa verrattuna joihinkin muihin käytännössä samaa työtä tekeviin siellä. Ylitöitä ei ole ollut viimevuosina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe