Heippa! Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa siitä, voiko mania tai hypomania kestää yli vuoden?
Olen itse ykköstyypin bipo. Minulla on ollut vähän päälle parikymppisenä kaksi rajua, sairaalahoitoon johtanutta psykoottiseksikin yltynyttä maniaa, joita molempia seurasi selkeä masennus. Noiden kausien jälkeen olen kuitenkin ollut jo neljä vuotta täysin oireitta, kiitos toimivan lääkityksen, ja olen täysillä mukana työelämässäkin.
Vai olenko sittenkään ollut täysin oireitta? Nimittäin olen kuluttanut koko viimeisen vuoden ajan aika paljon rahaa vaatteisiin (en kuitenkaan ole elänyt yli varojeni). Mitään muita merkkejä maniasta ei miehenikään minussa huomaa - jos tuo nyt edes on merkki maniasta. Nimittäin mietin, voisiko tuo shoppailun lisääntyminen johtua yksinkertaisesti siitä, että juuri vuosi sitten sain yliopisto-opintoni päätökseen ja siirryin opiskelijasta työelämään, jolloin tuloni luonnollisesti kasvoivat paljon (aiemmin opintotuki vähän töitä = n. 800 e/kk, nyt tulot n. 2800 e/kk :D). Ja ilmeisesti kun rahaa tulee enemmän, sitä myös menee enemmän... Hmm.
Ette tietenkään voi kertoa minulle, onko kyseessä (hypo)mania vai ihan "normaalia" tuhlailua, mutta sen haluaisin kuulla, onko kenelläkään kokemusta pitkistä manioista.
Asiallinen keskustelu aiheesta (ja vähän sen vierestäkin :)) on tervetullutta!
Voiko (hypo)mania kestää vuoden tai kauemmin?
5
1681
Vastaukset
- ikävä kulla
Voi kestää. Hypo/mania kokoajan, vähäjoskus masennusta sekaan mut hypo/mania päällä niinkauan ku lääke stoppaa sen. Vuos vuoden perään.
- tsuippaduippa112
Kyllä se voi kestää vaikka vuosia. Onhan ns. maanikoita, joilla on hypoa tai maniaa jatkuvasti ja masennusta ei kovinkaan paljon tai ollenkaan. Kyllä ne taviksetkin tavaroita ostaa aika hilkutin paljon jos sitä massia löytyy. Niinhän sitä sanotaan että kaikki menee mikä tulee. Mitäpä sitä säästelemään. Tiedä vaikka kuolis huomenna.
- ihmettelevä bipo
Kiitos vastauksistanne! "Hyvä" tietää, että mania voi kestää kauankin - osaan ainakin koettaa tarkkailla tilannetta, sitä, alkaako näkyä muita merkkejä maniasta (tai ainakin mieheni osaa, jos itse olen sairaudentunnoton).
- lääkkeitä terveille
Voi Luoja näitä juttuja.. ihan kuin ihmisillä ei saisi olla enää tempperamenttiä tai luonnetta. Kaikki käännetty sairaudeksi jota lääkitään neuroleptein ja maataan kotona nukkumassa, kun lääkemääriltään ei enää normaali elämä suju.
Huoh - johiuytr
Jotkut ihmiset ovat hypomaanisia koko ajan ja se ei ole sairaus. Kerran kävin yhden erikoislääkärin vastaanotolla, ja lääkäri oli aika erikoinen. Minut sinne lähettänyt lääkäri sanoi, että ko. erikoislääkäri on sub-maaninen persoona. Joku tavis erkki varmaan saisi bipo diagnoosin, jos alkaisi käyttäytyä noin.
Mutta alkuperäiselle. Minulla lisääntyi rahan kulutus kun sitä alkoi tulla enemmän. Aivan kaikki meni mikä tuli mutta en edes ajatellut sen olevan mitään hypomaniaa. Mä olen saanut maanis-depressiivisen diagnoosin muinoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483