Tulossa kytkimen vaihto 205:en, TU3A -moottori.
Ohjekirjan mukaan TU-moottorin valeakselin halkaisijat olisivat 15,85 mm ja 19,7 mm.
Ostin kytkinpaketin Motonetistä (made in Korea!). Kytkinlevylle sopii valeakselin isompi halkaisija 18,2 mm, ei 19,7 mm. Kytkinlevyn läpimitta on 180 mm.
Onko virhe ohjekirjassa vai sainko väärän levyn? Varaosanumero on oikein.
Mitkä ovat oikeat valeakselin halkaisijat? Ja onko kytkinlevynkään läpimitta oikea?
Olisi hyvä tietää ennen remontin aloitusta. Joku teistä on homman tehnyt ja tietää.
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
205 valeakseli
8
234
Vastaukset
- sitroen.
Kun itse kysyy ja itse vastaa niin oikean vastauksen saa.
Vaihdoin kytkimen. Paljon piti purkaa, mutta niin se vain oli pakko.
Ohjekirjassa oli väärä valeakselin halkaisija. Oikeat mitat ovat siis 15,85 mm ja se 18,2 mm.
Motonetin kytkinlevy oli Valeo made in Korea. Alkuperäisessä 6 vaimennusjousta, tässä 4. Levy oli 471 000 km:ssä kulunut noin 2,5 mm, paineasetelma ja -laakeri OK.- jokumuu.
Ei ole koskaan tullut vastaan termiä valeakseli. Mitä se tarkoittaa, vaihteiston kytkinakseliako kun sillä on kytkinlevyn kannalta merkitystä? Vai onko TU:ssa joku persoonallisempi rakenne?
- sitroen.
jokumuu. kirjoitti:
Ei ole koskaan tullut vastaan termiä valeakseli. Mitä se tarkoittaa, vaihteiston kytkinakseliako kun sillä on kytkinlevyn kannalta merkitystä? Vai onko TU:ssa joku persoonallisempi rakenne?
Tässä tapauksessa kysymyksessä on kytkinlevyn keskitystyökalu. Valeakselin pään halkaisija on kytkinakselin silmälaakeriin tai vastaavaan sopivan kokoinen ja sen jälkeinen osa sopii kytkinlevyn poorien sisään siten, että kun kytkin kasataan, tulee kytkinlevy keskitettyä.
Joissakin vanhemmissa vaihteistoissa tarvittiin kasatessa myös valeakselia. Vaihteiston sivuakseli oli laakeroitu irtorullilla tai irtoneuloilla. Laakerointi kasattiin valeakselin kanssa joka valeakseli oli normaalia lyhyempi, sivuakselin pituinen. Sivuakseli pantiin laakereineen ja valeakseleineen vaihdelaatikkoon ja oikea akseli työnnettiin vaihdelaatikon päätyseinän läpi, jolloin se työnsi valeakselin ulos toisesta päästä ja se oikea akseli jäi tukemaan sivuakselia laakereineen vaihdelaatikon molemmista päistä.
Toivottavasti selvisi. - 205gti -86
sitroen. kirjoitti:
Tässä tapauksessa kysymyksessä on kytkinlevyn keskitystyökalu. Valeakselin pään halkaisija on kytkinakselin silmälaakeriin tai vastaavaan sopivan kokoinen ja sen jälkeinen osa sopii kytkinlevyn poorien sisään siten, että kun kytkin kasataan, tulee kytkinlevy keskitettyä.
Joissakin vanhemmissa vaihteistoissa tarvittiin kasatessa myös valeakselia. Vaihteiston sivuakseli oli laakeroitu irtorullilla tai irtoneuloilla. Laakerointi kasattiin valeakselin kanssa joka valeakseli oli normaalia lyhyempi, sivuakselin pituinen. Sivuakseli pantiin laakereineen ja valeakseleineen vaihdelaatikkoon ja oikea akseli työnnettiin vaihdelaatikon päätyseinän läpi, jolloin se työnsi valeakselin ulos toisesta päästä ja se oikea akseli jäi tukemaan sivuakselia laakereineen vaihdelaatikon molemmista päistä.
Toivottavasti selvisi.Ranskalaista "suunnittelua"..ts joissain vaihdelaatikoissa jos nykäset molemmat vetoakselit irti laatikosta..: sieltä sisäromut tippuu laatikkoon..mutta ranskalainen. konjakki päisään suunitellut.pitää laittaa se valeakseli..mutta ei gti: ssä tuota ongelmaa ollut ja 1,4 -88 oli myös ei siinäkään muistaakseni
- sitroen.
205gti -86 kirjoitti:
Ranskalaista "suunnittelua"..ts joissain vaihdelaatikoissa jos nykäset molemmat vetoakselit irti laatikosta..: sieltä sisäromut tippuu laatikkoon..mutta ranskalainen. konjakki päisään suunitellut.pitää laittaa se valeakseli..mutta ei gti: ssä tuota ongelmaa ollut ja 1,4 -88 oli myös ei siinäkään muistaakseni
Korjausohjeen mukaan tosiaan jossakin vaihteistossa tarvitaan tuollainen valeakseli, joissakin taas ei. Siksipä kannattaa lukea se korjausopas ennenkuin aloittaa remontin.
Sama pätee muunkinmaalaisiin autoihin. Ainakin paljolta turhalta työltä siinä säästyy kun ohjeet lukee. - jokumuu.
sitroen. kirjoitti:
Tässä tapauksessa kysymyksessä on kytkinlevyn keskitystyökalu. Valeakselin pään halkaisija on kytkinakselin silmälaakeriin tai vastaavaan sopivan kokoinen ja sen jälkeinen osa sopii kytkinlevyn poorien sisään siten, että kun kytkin kasataan, tulee kytkinlevy keskitettyä.
Joissakin vanhemmissa vaihteistoissa tarvittiin kasatessa myös valeakselia. Vaihteiston sivuakseli oli laakeroitu irtorullilla tai irtoneuloilla. Laakerointi kasattiin valeakselin kanssa joka valeakseli oli normaalia lyhyempi, sivuakselin pituinen. Sivuakseli pantiin laakereineen ja valeakseleineen vaihdelaatikkoon ja oikea akseli työnnettiin vaihdelaatikon päätyseinän läpi, jolloin se työnsi valeakselin ulos toisesta päästä ja se oikea akseli jäi tukemaan sivuakselia laakereineen vaihdelaatikon molemmista päistä.
Toivottavasti selvisi.OK, tämä selvensi asian. Kiitoksia!
Viimeksi kun itse tein kytkinremonttia niin vaihteistokin oli lihoina, joten "valeakselina" oli näppärää käyttää ihan oikeaa kytkinakselia. Merkki ei tosin ollut Peugeot mutta tuolta osin rakenne lienee samanlainen. - hmmm.....
jokumuu. kirjoitti:
OK, tämä selvensi asian. Kiitoksia!
Viimeksi kun itse tein kytkinremonttia niin vaihteistokin oli lihoina, joten "valeakselina" oli näppärää käyttää ihan oikeaa kytkinakselia. Merkki ei tosin ollut Peugeot mutta tuolta osin rakenne lienee samanlainen.Helpommalla selviää kun tilaa uuden auton.
- jokumuu.
hmmm..... kirjoitti:
Helpommalla selviää kun tilaa uuden auton.
No helppous ei tällä kertaa ollutkaan se ykkösjuttu, kyseessä kun on museoikään ehtinyt harrasteauto. Ja niitähän hankitaan siksi että riittää harrastettavaa.
Ei siinä vaihteistossa tosin mitään vikaa ollut, kytkinpoljinta painettaessa kuulunut helinä tulikin painelaakerista jonka kiinnityssokka oli kadonnut. Mutta tulipa samalla opiskeltua vaihteiston rakennetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2442044- 841228
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171045- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 121771
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701