Mitä Herra vihaa?

EndTimes

En varsinaisesti koe ajankohtaiseksi aiheeksi palstan suhteen, mutta muuten vain nousi mieleen.
Me saatamme tuomita toisiamme monesta asiasta, mutta kannattaa pitää huoli, ettei itse ole osallinen missään sellaisessa mitä Herra vihaa. Tässä kohdat jotka löysin. Keskusteluna saattaa herättää huonoa hedelmää, mutta jos vaikka tutkisi itsensä eikä toista?

Mitä Herra vihaa?

San6:16
Näitä kuutta Herra vihaa, ja seitsemää hänen sielunsa kauhistuu:
17 ylpeitä silmiä, valheellista kieltä, käsiä, jotka vuodattavat viatonta verta,
18 sydäntä, joka häijyjä juonia miettii, jalkoja, jotka kiiruusti juoksevat pahaan,
19 väärää todistajaa, joka valheita puhuu, ja riidan rakentajaa veljesten kesken.

Ps. 5:5
(5:6) Ylvästelijät eivät kestä sinun silmiesi edessä; sinä vihaat kaikkia väärintekijöitä.

Ps. 11:5
Herra tutkii vanhurskaat, mutta jumalattomia ja niitä, jotka vääryyttä rakastavat, hänen sielunsa vihaa.

Sak. 8:17
Älkää hautoko mielessänne pahaa toinen toisellenne, älkääkä rakastako väärää valaa. Sillä kaikkia näitä minä vihaan, sanoo Herra."

Mal. 2:16
Sillä minä vihaan hylkäämistä, sanoo Herra, Israelin Jumala, ja sitä, joka verhoaa vaatteensa vääryydellä, sanoo Herra Sebaot. Siis ottakaa vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat.

Room. 2:5
Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,

Ilm. 2:6
Mutta se sinulla on, että sinä vihaat nikolaiittain tekoja, joita myös minä vihaan.

Nämä on meille niinkuin Isän ohjeet kun Hän kasvattaa rakasta lastaan. Hän vihaa vain niitä asioita jotka tuhoavat meitä, muita ja luomakuntaa. Ulkopuolella olevia on turha kasvattaa ennen lapseksiottamista, ja omiamme me kohtelemme armahtavasti, eikö niin. Jumala on rakkaus.

116

357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EndTimes

Vielä oli huomionarvoista se, että Jumala EI vihaa niitä jotka Häntä vihaavat!

• ~~tähkäpää~~

Hyvä on muistaa sekin, että Jumala ei vihaa ihmistä, vaan niitä "vääriä" tekoja, joita ihminen tekee.

Mielenkiintoista on myös, että esimerkiksi 10 käskystä 7 liittyvät meidän
      kanssakäymisiimme toisten ihmisten kanssa.

Eli Jumalalle ei ole ollenkaan yhdentekevää, miten me toinen toistamme kohtelemme.

Hän antaakoon meille jokaiselle silmävoidetta nähdä, missä kohdin toimimme väärin ja rikomme Hänen tahtoaan vastaan ja myöskin voimaa pyytää anteeksi silloin, kun huomaamme virheemme ja väärät tekomme.

• _greeeeen

Onko noin, että Jumala vihaa vain vääriä tekoja, mutta ei ihmistä, joka niitä tekee?

5 Herra tutkii vanhurskaat, mutta jumalattomia ja niitä, jotka vääryyttä rakastavat, hänen sielunsa vihaa. (Ps. 11:5)

• ~~tähkäpää~~
        _greeeeen kirjoitti:

Onko noin, että Jumala vihaa vain vääriä tekoja, mutta ei ihmistä, joka niitä tekee?

5 Herra tutkii vanhurskaat, mutta jumalattomia ja niitä, jotka vääryyttä rakastavat, hänen sielunsa vihaa. (Ps. 11:5)

Niin, tuollaisen päätelmän voisi tehdä yhden yksittäisen jakeen irti ottamisella
        kokonaisuudesta, ellei tunne Raamatun kokonaisilmoitusta.

Mielestäni Raamattun kokonaisilmoitus on hyvin selvä tässä kohdin, että Jumala säälii ja rakastaa kaikkia ihmisiä, myöskin syntistä ihmistä ja siksi antoi ainoan Poikansakin, JUURI SYNTISEN IHMISEN PUOLESTA, joka on ihmiselle jopa aivan käsittämätöntä rakkautta.

Olisi mielestäni aika kohtuutontakin Jumalalta, että vaatii meitä ihmisiä rakastamaan kaikkia lähimmäisiämme ja jopa siunaamaan vihamiehiämmekin, mutta itse vihaisi syntistä ihmistä.

Mutta Sinä saat _Greeeeen minun puolestani uskoa ihan niin kuin haluat,
        en lähde kanssasi asiasta väittelemään.

• _greeeeen
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Niin, tuollaisen päätelmän voisi tehdä yhden yksittäisen jakeen irti ottamisella
        kokonaisuudesta, ellei tunne Raamatun kokonaisilmoitusta.

Mielestäni Raamattun kokonaisilmoitus on hyvin selvä tässä kohdin, että Jumala säälii ja rakastaa kaikkia ihmisiä, myöskin syntistä ihmistä ja siksi antoi ainoan Poikansakin, JUURI SYNTISEN IHMISEN PUOLESTA, joka on ihmiselle jopa aivan käsittämätöntä rakkautta.

Olisi mielestäni aika kohtuutontakin Jumalalta, että vaatii meitä ihmisiä rakastamaan kaikkia lähimmäisiämme ja jopa siunaamaan vihamiehiämmekin, mutta itse vihaisi syntistä ihmistä.

Mutta Sinä saat _Greeeeen minun puolestani uskoa ihan niin kuin haluat,
        en lähde kanssasi asiasta väittelemään.

Tällä palstalla asioiden pohtiminen tuntuu olevan aika monellekin vierasta. Omalla kohdallani tässäKIN oli kyseessä enemmänkin juuri tuo pohtiminen enemmän kuin väittäminen.

Harmillista, että rakentelit, Tähkäpää, minusta toteen perustumattoman kuvan, jossa haluat selvästikin pysyä. En tehnyt koskaan sinulle mitään pahaa, vaikka niin aloit väittää.

• hanki oma elämä jo
        _greeeeen kirjoitti:

Tällä palstalla asioiden pohtiminen tuntuu olevan aika monellekin vierasta. Omalla kohdallani tässäKIN oli kyseessä enemmänkin juuri tuo pohtiminen enemmän kuin väittäminen.

Harmillista, että rakentelit, Tähkäpää, minusta toteen perustumattoman kuvan, jossa haluat selvästikin pysyä. En tehnyt koskaan sinulle mitään pahaa, vaikka niin aloit väittää.

Pe#skärpänen greeeen taas pörräämässä.

• _greeeeen
        hanki oma elämä jo kirjoitti:

Pe#skärpänen greeeen taas pörräämässä.

Todella 'fiksu' kommentti sinulta. Ja niin 'asiaan käyvä'... ;)

• _greeeeen kirjoitti:

Roomalaiskirje 7
        17 "Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.- - -
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu."

• Synnin loputtomuus
        ekivaari kirjoitti:

Roomalaiskirje 7
        17 "Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.- - -
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu."

Eli syntiä löytyy. Paljon. Huh huh.

• Hound Dog
        _greeeeen kirjoitti:

Todella 'fiksu' kommentti sinulta. Ja niin 'asiaan käyvä'... ;)

_greeeeen, minä komppaan sinua tässä asiassa täysin. On populistinen, uusteologinen ja epäraamatullinen ajatus, että Jumala ei vihaisi syntiä JA syntistä. Synti ei ole vain jotain ulkopuolistamme tai tekojamme, me olemme syntyjämme vihan lapsia. Ajatus, jota tähkäpää ei voi hyväksyä. Kenties taustalla on hänen arminialainen teologiansa - en tiedä.

Harmi, että nimimerkkisi kerää jo niin paljon aggressiota. Kenties kommenttisi saisi paremmin huomiota, jos vaikka sen vaihtaisit?

Room.9: 13. "niinkuin kirjoitettu on: "Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin". "

- ei siis "Jaakobia rakastin, mutta Esaun tekoja vihasin.

Jumalan yksi paradokseista on se, miten Hän rakastaa ja vihaa syntistä. On lapsellista yrittää selittää Hänen atribuuttejaan puhki ja saada ne mahtumaan ihmisymmärrykseen. Tällainen yliyksinkertaistaminen on valitettavasti vain kovin ominaista meille helluntailaisille.

• _greeeeen
        Hound Dog kirjoitti:

_greeeeen, minä komppaan sinua tässä asiassa täysin. On populistinen, uusteologinen ja epäraamatullinen ajatus, että Jumala ei vihaisi syntiä JA syntistä. Synti ei ole vain jotain ulkopuolistamme tai tekojamme, me olemme syntyjämme vihan lapsia. Ajatus, jota tähkäpää ei voi hyväksyä. Kenties taustalla on hänen arminialainen teologiansa - en tiedä.

Harmi, että nimimerkkisi kerää jo niin paljon aggressiota. Kenties kommenttisi saisi paremmin huomiota, jos vaikka sen vaihtaisit?

Room.9: 13. "niinkuin kirjoitettu on: "Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin". "

- ei siis "Jaakobia rakastin, mutta Esaun tekoja vihasin.

Jumalan yksi paradokseista on se, miten Hän rakastaa ja vihaa syntistä. On lapsellista yrittää selittää Hänen atribuuttejaan puhki ja saada ne mahtumaan ihmisymmärrykseen. Tällainen yliyksinkertaistaminen on valitettavasti vain kovin ominaista meille helluntailaisille.

Hound Dog, kuten olet huomannutkin, kommenttini saavat vain vähän huomiota ja sen sijaan vihaajani keskittyvät minuun henkilönä. Tähkäpään kanssa meillä oli hyvä keskusteluyhteys siihen saakka, että uskalsin kyseenalaistaa hänen käsityksiään.

Mitä tämän keskusteluketjun asiaan tulee, olet siinäkin täysin oikeassa.

1 Jumala on tehnyt eläviksi teidät, jotka olitte kuolleita rikkomustenne ja syntienne tähden.

2 Ennen te elitte niiden vallassa tämän maailman menon mukaan, totellen avaruuden henkivaltojen hallitsijaa, sitä henkeä, joka yhä vaikuttaa tottelemattomissa ihmisissä.

3 Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin.

(Ef. 2:2-3)

• EndTimes

Minusta toit -tähkäpää- hyvin esille tuon että Jumala ei pyydä meiltä mitään, mitä Hän ei itse tee. Niinpä vaikka Green tuo kohta jonka toit, näyttäisi siltä että viha on ihmistä kohtaan, niin se tulee siitä vääryyden vihaamisesta. Siis kannattaa tehdä pesäero kaikesta vääryydestä, ettei olisi mitään meidän ja Herran välissä. Myös meidän on tärkeä harjoitella sitä, että erotamme toisistaan ihmiset ja teot. Niin Jumalakin tekee. Synti tuomitaan kuolemaan, ja se lähtee verenpesussa, mutta ihminen jää, ja saa elää Herran kasvojen edessä. Niin mekin jos arvioimme toistemme tekoja, pidetään huoli että Jumala saa tehdä juuri tuon: palauttaa ihmisen eheänä Kasvojensa eteen.
      Ihmiselle tulee aina vastata armahtavasti ja rakkauden motiiveista käsin. Syntiä ja vääryyttä vastaan taas on Sana. Siinä kohden me emme saa omilla toimillamme paljoakaan aikaiseksi. Jeesuskaan ei alkanut erämaassa väittelemään vihollisen kanssa, vaan Sana teki tehtävänsä. Sanasta ei vihollinen pääse ohi, yli eikä läpi.

Hebr.4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
      13 eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.

Niin mekin valitsemme sanamme sen mukaan kuka tai mikä on meillä vastassa. Ihmiselle niinkuin kanssapalvelijalle Kristuksessa, rakkaudessa, kun taas eksytykselle ja viholliselle Raamatun Sanan miekalla. Näin meidän puheemme on aika suloista, suolalla höystettyä: täynnä rakkautta ja Sanaa.

• ~~tähkäpää~~

Tämä Hebrealaiskirjeen kohta on valtavan turvallista ja lohduttavaa sanaa:

Hebr.4
        12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
        13 eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.

Se antaa turvaa ja tietoisuuden siitä, että Jumalan Sana todellakin voi ja kykenee meitä ohjaamaan, opettamaan ja erottamaan meidät kaikesta
        siitä, mistä Jumala näkee sen tarpeelliseksi tehdä

Ja myöskin se tietoisuus, että Hän näkee ja tietää kaiken, salatuimpaan saakka!

Häneltä ei mikään ole piilossa, eikä Hänelle voi esittää olevansa jotain
        muuta, kuin mitä on.

Joskus saatamme joutua myöskin sellaiseen tilanteeseen, että meitä syytetään syyttä tai meidät on ymmärretty väärin, mutta me saamme
        olla turvallisilla mielin, koska me tiedämme, että Jumalalle tietää kaiken!.

Kiitos ja ylistys Hänelle siitä, mitä Hän on!

• _greeeeen

Minusta kyseinen kohta ei vain näytä siltä, että viha on ihmistä kohtaan, vaan kertoo siitä. Sehän sanoo suoraan, että Hänen sielunsa vihaa jumalattomia ja niitä, jotka rakastavat vääryyttä ja kertoo että Hän antaa jumalattomien myös tietää/kokea vääryytensä ->

5 Herra tutkii vanhurskaat, mutta jumalattomia ja niitä, jotka vääryyttä rakastavat, hänen sielunsa vihaa.

6 Hän antaa sataa jumalattomien päälle pauloja, tulta ja tulikiveä; polttava tuuli on heidän maljansa osa.

7 Sillä Herra on vanhurskas ja rakastaa vanhurskautta; oikeamieliset saavat katsella hänen kasvojansa.

(Ps. 11:5-7)

Lisäksi Raamatusta löytyy myöskin mm. tällaisia asioita ->

2 Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen. Herra kostaa vihollisilleen ja pitää vihaa vihamiehillensä.

(Nah. 1:2)
        _______

8 Sentähden Herran viha on kohdannut Juudaa ja Jerusalemia, ja hän on tehnyt heidät kauhuksi, hämmästykseksi ja pilkaksi, niinkuin te omin silmin näette.

9 Katso, meidän isämme ovat kaatuneet miekkaan, ja meidän poikamme, tyttäremme ja vaimomme ovat joutuneet vankeuteen tästä syystä.

10 Nyt minä aion tehdä liiton Herran, Israelin Jumalan, kanssa, että hänen vihansa hehku kääntyisi meistä pois.

(2. Aik. 29:8-10)
        _______

25 Sentähden syttyi Herran viha hänen kansaansa kohtaan: hän ojensi kätensä sitä vastaan ja löi sitä, niin että vuoret vapisivat ja heidän raatonsa olivat tunkiona keskellä katuja. Tästä kaikesta ei hänen vihansa asettunut, vaan hänen kätensä on vielä ojennettuna.

(Jes. 5:25)
        _______

14 Te näette sen, ja teidän sydämenne iloitsee, ja teidän luunne virkistyvät kuin vihanta ruoho; ja Herran käsi tulee tunnetuksi hänen palvelijoissansa, mutta vihollistensa hän antaa tuntea vihansa.

(Jes. 66:14)

(Tähkäpää kirjoitti yhden jakeen irti ottamisesta, mutta jokainenhan voi lukea itse asiayhteyden Raamatusta, kun kohdat ovat tiedossa.)

• _greeeeen
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Tämä Hebrealaiskirjeen kohta on valtavan turvallista ja lohduttavaa sanaa:

Hebr.4
        12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

Se antaa turvaa ja tietoisuuden siitä, että Jumalan Sana todellakin voi ja kykenee meitä ohjaamaan, opettamaan ja erottamaan meidät kaikesta
        siitä, mistä Jumala näkee sen tarpeelliseksi tehdä

Ja myöskin se tietoisuus, että Hän näkee ja tietää kaiken, salatuimpaan saakka!

Häneltä ei mikään ole piilossa, eikä Hänelle voi esittää olevansa jotain
        muuta, kuin mitä on.

Joskus saatamme joutua myöskin sellaiseen tilanteeseen, että meitä syytetään syyttä tai meidät on ymmärretty väärin, mutta me saamme

Kiitos ja ylistys Hänelle siitä, mitä Hän on!

En tiedä, yritätkö, Tähkäpää, vihjata, että sinua on syytetty väärin... Todellisuudessahan sinä syytit mm. minua väärin ja selvästikin haluat pysyä käsityksessäsi. Se on harmillista, koska todellisuudessa en koskaan tehnyt sellaista, mitä väitit minun tehneen.

Mitä ketjun asiaan ja lainaamaasi raamatunkohtaan ja sen käsittelemiseesi tulee, niin kyllähän sanasi pätevät Jumalan lapsiin. Jumala ei kuitenkaan ohjaa ketään pakolla tai ilman ihmisen omaa päätöstä elää Hänen Sanansa mukaan. Raamattu kertoo mm. näin ->

9 Jumalattoman tie on Herralle kauhistus, mutta joka vanhurskauteen pyrkii, sitä hän rakastaa.

10 Kova tulee kuritus sille, joka tien hylkää; joka nuhdetta vihaa, saa kuoleman.

(Sananl. 15:9-10)
        _______

21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

(Joh. 14:21)

8 Sillä Herra rakastaa oikeutta eikä hylkää hurskaitansa; heidät varjellaan iankaikkisesti, mutta jumalattomain siemen hävitetään. (Ps. 37:28)

• Kuule Greeen
        _greeeeen kirjoitti:

Minusta kyseinen kohta ei vain näytä siltä, että viha on ihmistä kohtaan, vaan kertoo siitä. Sehän sanoo suoraan, että Hänen sielunsa vihaa jumalattomia ja niitä, jotka rakastavat vääryyttä ja kertoo että Hän antaa jumalattomien myös tietää/kokea vääryytensä ->

5 Herra tutkii vanhurskaat, mutta jumalattomia ja niitä, jotka vääryyttä rakastavat, hänen sielunsa vihaa.

6 Hän antaa sataa jumalattomien päälle pauloja, tulta ja tulikiveä; polttava tuuli on heidän maljansa osa.

7 Sillä Herra on vanhurskas ja rakastaa vanhurskautta; oikeamieliset saavat katsella hänen kasvojansa.

Lisäksi Raamatusta löytyy myöskin mm. tällaisia asioita ->

2 Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen. Herra kostaa vihollisilleen ja pitää vihaa vihamiehillensä.

_______

8 Sentähden Herran viha on kohdannut Juudaa ja Jerusalemia, ja hän on tehnyt heidät kauhuksi, hämmästykseksi ja pilkaksi, niinkuin te omin silmin näette.

9 Katso, meidän isämme ovat kaatuneet miekkaan, ja meidän poikamme, tyttäremme ja vaimomme ovat joutuneet vankeuteen tästä syystä.

10 Nyt minä aion tehdä liiton Herran, Israelin Jumalan, kanssa, että hänen vihansa hehku kääntyisi meistä pois.

_______

25 Sentähden syttyi Herran viha hänen kansaansa kohtaan: hän ojensi kätensä sitä vastaan ja löi sitä, niin että vuoret vapisivat ja heidän raatonsa olivat tunkiona keskellä katuja. Tästä kaikesta ei hänen vihansa asettunut, vaan hänen kätensä on vielä ojennettuna.

_______

14 Te näette sen, ja teidän sydämenne iloitsee, ja teidän luunne virkistyvät kuin vihanta ruoho; ja Herran käsi tulee tunnetuksi hänen palvelijoissansa, mutta vihollistensa hän antaa tuntea vihansa.

(Tähkäpää kirjoitti yhden jakeen irti ottamisesta, mutta jokainenhan voi lukea itse asiayhteyden Raamatusta, kun kohdat ovat tiedossa.)

sinun kirjoituksesi uhkuvat sellaista kiivautta, että se pilaa ketjun taas heti alkuunsa.

Tähkäpään vastaus sinulle oli täysin ymmärrettävää juuri sentakia, että olet vaatinut tilille niin häntä, kuin Semperiä useissa ketjuissa. Toit tietoisesti esille Raamatusta sellaisen kohdan, jolla halusit ilmaista sen, miten Jumala vihaa väärintekijöitä, eli uskovia, joiden koet loukanneen itseäsi.

Niin mielelläsi, kun oletkin Jumalan tuomioita julistamassa jokaista kohtaan, jonka koet loukanneen itseäsi, niin ei Jumala kuitenkaan tee sinun aivoitustesi mukaisesti. Hän antaa jokaiselle - ajallaan - tekojensa mukaan - ei sinun tarvitse siitä huolehtia.
        Sinun tehtäväsi, uskovana, on antaa anteeksi niille, joiden koet loukanneen itseäsi
        ja jättää heidät Jumalalle.

• _greeeeen
        Kuule Greeen kirjoitti:

sinun kirjoituksesi uhkuvat sellaista kiivautta, että se pilaa ketjun taas heti alkuunsa.

Tähkäpään vastaus sinulle oli täysin ymmärrettävää juuri sentakia, että olet vaatinut tilille niin häntä, kuin Semperiä useissa ketjuissa. Toit tietoisesti esille Raamatusta sellaisen kohdan, jolla halusit ilmaista sen, miten Jumala vihaa väärintekijöitä, eli uskovia, joiden koet loukanneen itseäsi.

Niin mielelläsi, kun oletkin Jumalan tuomioita julistamassa jokaista kohtaan, jonka koet loukanneen itseäsi, niin ei Jumala kuitenkaan tee sinun aivoitustesi mukaisesti. Hän antaa jokaiselle - ajallaan - tekojensa mukaan - ei sinun tarvitse siitä huolehtia.
        Sinun tehtäväsi, uskovana, on antaa anteeksi niille, joiden koet loukanneen itseäsi

Toin esille raamatunkohdan, jonka sanomasta esitin KYSYMYKSEN pohdittavaksi (alle kopioituna koko viesti)...->

>> _greeeeen
        7.5.2013 10:26

• ~~tp~~
        _greeeeen kirjoitti:

En tiedä, yritätkö, Tähkäpää, vihjata, että sinua on syytetty väärin... Todellisuudessahan sinä syytit mm. minua väärin ja selvästikin haluat pysyä käsityksessäsi. Se on harmillista, koska todellisuudessa en koskaan tehnyt sellaista, mitä väitit minun tehneen.

Mitä ketjun asiaan ja lainaamaasi raamatunkohtaan ja sen käsittelemiseesi tulee, niin kyllähän sanasi pätevät Jumalan lapsiin. Jumala ei kuitenkaan ohjaa ketään pakolla tai ilman ihmisen omaa päätöstä elää Hänen Sanansa mukaan. Raamattu kertoo mm. näin ->

9 Jumalattoman tie on Herralle kauhistus, mutta joka vanhurskauteen pyrkii, sitä hän rakastaa.

10 Kova tulee kuritus sille, joka tien hylkää; joka nuhdetta vihaa, saa kuoleman.

(Sananl. 15:9-10)
        _______

21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

(Joh. 14:21)

8 Sillä Herra rakastaa oikeutta eikä hylkää hurskaitansa; heidät varjellaan iankaikkisesti, mutta jumalattomain siemen hävitetään. (Ps. 37:28)

Tarkoitin vain ja ainoastaan juuri sitä, mitä kirjoitin.

En vihjaillut mitään, enkä kenellekään!

Ja kuten varmaan huomasitkin,
        oli viestini vastaus End Times:in viestiin,
        en ollut osoitettu Sinulle!

• Anteeksianto
        _greeeeen kirjoitti:

Toin esille raamatunkohdan, jonka sanomasta esitin KYSYMYKSEN pohdittavaksi (alle kopioituna koko viesti)...->

>> _greeeeen
        7.5.2013 10:26

ei ole tuota:"Se, mitä olen sanonut ja mahdollisesti sanon edelleenkin Semperin ja Tähkäpään toiminnast lähimmäisiämme kohtaan, on perusteltua"..eli et anna anteeksi!

Ota nyt edelleen huomioon se, että tämä on keskustelupalsta ja täällä jokaisella on oikeus omaan kirjoitukseensa ja jos joku on jostakin kanssasi erimieltä, niin sekin on sallittua.

Jotenkin vaikuttaa siltä, Greeen, niinkuin sinulla ei olisi palstan ulkopuolista elämää, eikä ihmissuhteitakaan? Kukaan kun ei ole ottanut vielä noin vakavasti itseensä kirjoituksiinsa kohdistuvista kommenteista, niinkuin sinä, että joka ketjussa jatkuvasti muistuttaa toisia siitä, mitä joku milloinkin on sanonut tai ei ole sanonut..?

Syyttelysi Tähkäpäätä tai muitakaan kohtaan ei tuo sinulle rauhaa ja olen sitä mieltä, että ellet pysty vastaanottamaan toisten palautetta, joka poikkeaa omista näkemyksistäsi ja jotka ei itseäsi miellytä, niin silloin olisi parempi ottaa etäisyyttä ja pysyä pois täältä, ainakin senaikaa, että saa rauhan ja tasapainon omaan elämään.

• mietihän uudelleen
        Anteeksianto kirjoitti:

ei ole tuota:"Se, mitä olen sanonut ja mahdollisesti sanon edelleenkin Semperin ja Tähkäpään toiminnast lähimmäisiämme kohtaan, on perusteltua"..eli et anna anteeksi!

Ota nyt edelleen huomioon se, että tämä on keskustelupalsta ja täällä jokaisella on oikeus omaan kirjoitukseensa ja jos joku on jostakin kanssasi erimieltä, niin sekin on sallittua.

Jotenkin vaikuttaa siltä, Greeen, niinkuin sinulla ei olisi palstan ulkopuolista elämää, eikä ihmissuhteitakaan? Kukaan kun ei ole ottanut vielä noin vakavasti itseensä kirjoituksiinsa kohdistuvista kommenteista, niinkuin sinä, että joka ketjussa jatkuvasti muistuttaa toisia siitä, mitä joku milloinkin on sanonut tai ei ole sanonut..?

Syyttelysi Tähkäpäätä tai muitakaan kohtaan ei tuo sinulle rauhaa ja olen sitä mieltä, että ellet pysty vastaanottamaan toisten palautetta, joka poikkeaa omista näkemyksistäsi ja jotka ei itseäsi miellytä, niin silloin olisi parempi ottaa etäisyyttä ja pysyä pois täältä, ainakin senaikaa, että saa rauhan ja tasapainon omaan elämään.

Jos Tähkäpää ja Semperi jatkaa tekojaan niin totta kai siitä saa huomauttaa jatkossakin. Ei siinä ole kyseessä anteeksiantamattomuus.

• kerro lisää
        ~~tp~~ kirjoitti:

Tarkoitin vain ja ainoastaan juuri sitä, mitä kirjoitin.

En vihjaillut mitään, enkä kenellekään!

Ja kuten varmaan huomasitkin,
        oli viestini vastaus End Times:in viestiin,
        en ollut osoitettu Sinulle!

No mihin sinä Tähkäpää sitten viittasit tuossa kommentissasi joka koski väärin syyttämistä? Mikä kohta siis End Timesin viestissä?

Näkeehän tuon että luokittelet itsesi Greeniä korkeammaksi ja jotakin sinulla on selvästi hampaankolossa häntä vastaan. Oletko anteeksiantamaton? Mitä Green sinulle muka teki?

• miten?
        Anteeksianto kirjoitti:

Miten voi antaa anteeksi teon jonka sen tekijä kieltää kokonaan? Miten voi unohtaa ja jättää taakse jos syytös vuotaa läpi keskinäisessä kanssakäymisessä? Sitähän Tähkäpää nyt koko ajan tekee.

• Asioista
        miten? kirjoitti:

Miten voi antaa anteeksi teon jonka sen tekijä kieltää kokonaan? Miten voi unohtaa ja jättää taakse jos syytös vuotaa läpi keskinäisessä kanssakäymisessä? Sitähän Tähkäpää nyt koko ajan tekee.

Pitää pystyä puhumaan asioista ilman että lukee rivien välistä. Sinne lukee aina ihan omiaan! Luulevaisuus on mätä luissa. Anteeksi annetaan vaikka kukaan ei pyytäisi tai antaisi anteeksi. Silloin me olemme sovinnossa Jumalan kanssa. Ilman sitä emme ole itsekään Jumalan armon alla. Se on päätös, ja siitä eteenpäin auttaa Herra.

• _greeeeen
        kerro lisää kirjoitti:

No mihin sinä Tähkäpää sitten viittasit tuossa kommentissasi joka koski väärin syyttämistä? Mikä kohta siis End Timesin viestissä?

Näkeehän tuon että luokittelet itsesi Greeniä korkeammaksi ja jotakin sinulla on selvästi hampaankolossa häntä vastaan. Oletko anteeksiantamaton? Mitä Green sinulle muka teki?

Niin, mihin tuolla heitolla viitattiin, se jäi minullekin epäselväksi, ja siksi mietin, oliko tuo taas kerran Tähkäpäältä vihjailua tiettyyn suuntaan. Ehkäpä Tähkäpää avaa tarkoituksiaan ja kommentointinsa kohdetta rehellisesti.

• _greeeeen
        Asioista kirjoitti:

Pitää pystyä puhumaan asioista ilman että lukee rivien välistä. Sinne lukee aina ihan omiaan! Luulevaisuus on mätä luissa. Anteeksi annetaan vaikka kukaan ei pyytäisi tai antaisi anteeksi. Silloin me olemme sovinnossa Jumalan kanssa. Ilman sitä emme ole itsekään Jumalan armon alla. Se on päätös, ja siitä eteenpäin auttaa Herra.

Olen yrittänyt jatkaa Tähkäpään kanssa niin kuin mitään vääriä syytöksiä ei olisi koskaan ollutkaan, mutta kuten edellinen kirjoittaja toteaa, syytös vuotaa läpi kanssakäymisessä.

Minusta on käsittämätöntä, miten Tähkäpää saattaa tehdä tuollaista. Me olimme vain alunperin keskustelemassa eräästä tietystä raamatunkohdasta ja itse kirjoitin aivan täysin asiasta, kun Tähkäpää aloitti aivan yllättäin kummallisen syytevyörynsä. Tähkäpää ei selvästikään anna anteeksi kuvittelemaansa väärää terkoani häntä kohtaan. Tämän on oikeasti enemmän kuin outoa...

• _greeeeen
        _greeeeen kirjoitti:

Olen yrittänyt jatkaa Tähkäpään kanssa niin kuin mitään vääriä syytöksiä ei olisi koskaan ollutkaan, mutta kuten edellinen kirjoittaja toteaa, syytös vuotaa läpi kanssakäymisessä.

Minusta on käsittämätöntä, miten Tähkäpää saattaa tehdä tuollaista. Me olimme vain alunperin keskustelemassa eräästä tietystä raamatunkohdasta ja itse kirjoitin aivan täysin asiasta, kun Tähkäpää aloitti aivan yllättäin kummallisen syytevyörynsä. Tähkäpää ei selvästikään anna anteeksi kuvittelemaansa väärää terkoani häntä kohtaan. Tämän on oikeasti enemmän kuin outoa...

kuvittelemaansa väärää *tekoani*

• Lopeta jo!
        _greeeeen kirjoitti:

Niin, mihin tuolla heitolla viitattiin, se jäi minullekin epäselväksi, ja siksi mietin, oliko tuo taas kerran Tähkäpäältä vihjailua tiettyyn suuntaan. Ehkäpä Tähkäpää avaa tarkoituksiaan ja kommentointinsa kohdetta rehellisesti.

Olet kyllä aikamoinen perskärpänen, niinkuin joku tuolla edellä jo selväksi teki!

• Sielunhoitoapua
        _greeeeen kirjoitti:

kuvittelemaansa väärää *tekoani*

tarvitaan..muutoin ei näy Green pääsevän yli pettymyksistään.

• EndTimes
        Sielunhoitoapua kirjoitti:

tarvitaan..muutoin ei näy Green pääsevän yli pettymyksistään.

Tähkäpää ei viitannut sinuun eikä vihjannut mitään. Kuitenkin niin kauan kun omassa sydämessä ei ole asioita sovitettu, kaikki värittyy sen mukaan ja luemme ja kuulemme mitä odotamme kuulevamme. Tee siis asiassa sovinto Jumalan edessä omassa sydämessäsi. Tee päätös, ja toimi omalta osaltasi sen mukaan. Jotkut asiat eivät selviä ihmisten välillä koskaan. Meillä on eri tyyliä viestiä ja ymmärtää, ja joskus pitää vain päättää käyttäytyä niinkuin tietää oikeaksi. Niinkuin avioliitossa voi ohittaa ainaisen puljaamisen ja asioiden ruotimisen ja sopia: kaikesta huolimatta mehän rakastetaan toisiamme, tyhjennetään roskiin tämä sotkuinen pöytä ja jatketaan eteenpäin puhtaalta pöydältä toisiamme rakastaen. Niin suosittelen että green myös menet Jumalan eteen ja teet tuon tarvittavan pöydän tyhjennyksen sydämessäsi. Saat nähdä että se tuo rauhan, ja näet asioiden olevan ihan kunnossa. Meidän ei tarvitse olla oikeassa ollaksemme hyväksyttyjä. Jumala rakastaa jokaista lastaan.

• monta kivitaulua hak
        EndTimes kirjoitti:

Tähkäpää ei viitannut sinuun eikä vihjannut mitään. Kuitenkin niin kauan kun omassa sydämessä ei ole asioita sovitettu, kaikki värittyy sen mukaan ja luemme ja kuulemme mitä odotamme kuulevamme. Tee siis asiassa sovinto Jumalan edessä omassa sydämessäsi. Tee päätös, ja toimi omalta osaltasi sen mukaan. Jotkut asiat eivät selviä ihmisten välillä koskaan. Meillä on eri tyyliä viestiä ja ymmärtää, ja joskus pitää vain päättää käyttäytyä niinkuin tietää oikeaksi. Niinkuin avioliitossa voi ohittaa ainaisen puljaamisen ja asioiden ruotimisen ja sopia: kaikesta huolimatta mehän rakastetaan toisiamme, tyhjennetään roskiin tämä sotkuinen pöytä ja jatketaan eteenpäin puhtaalta pöydältä toisiamme rakastaen. Niin suosittelen että green myös menet Jumalan eteen ja teet tuon tarvittavan pöydän tyhjennyksen sydämessäsi. Saat nähdä että se tuo rauhan, ja näet asioiden olevan ihan kunnossa. Meidän ei tarvitse olla oikeassa ollaksemme hyväksyttyjä. Jumala rakastaa jokaista lastaan.

Hyvin veistetty, samantien vois hakata vaikka kiveen.

• _greeeeen
        Lopeta jo! kirjoitti:

Olet kyllä aikamoinen perskärpänen, niinkuin joku tuolla edellä jo selväksi teki!

Ehkäpä Tähkäpää on sinua fiksumpi ja osaa selvittää epäselvän asian...

• _greeeeen
        monta kivitaulua hak kirjoitti:

Hyvin veistetty, samantien vois hakata vaikka kiveen.

Mihin Tähkäpää sitten viittasi? Mihin kohtaan viestissäsi, johon vastasi, 'End Times'?

Voin olla väärässäkin, mutta selvää on, että Tähkäpää ei ole antanut minulle anteeksi kuvittelemaansa pahaa tekoani, siis sitä, josta alkoi minua perusteettomasti syyttää. Ennen sitä kummallista syytevyöryä kaikki oli kunnossa välillämme, mutta sen jälkeen Tähkäpää ei ole vastannut enää minulle, tai jos joskus harvoin vastaakin, on vastaus juuri jotakin tuollaista kuin tässäkin ketjussa: "en lähde kanssasi asiasta väittelemään". Minusta taas olisi mielenkiintoista pohtia näitä asioita ja tutkia Raamatun sanaa yhdessä, mutta Tähkäpää on selvästikin luokitellut minut johonkin alempaan, 'en vastaa'/'ei kiinnosta' -kategoriaan.

• _greeeeen
        _greeeeen kirjoitti:

Mihin Tähkäpää sitten viittasi? Mihin kohtaan viestissäsi, johon vastasi, 'End Times'?

Voin olla väärässäkin, mutta selvää on, että Tähkäpää ei ole antanut minulle anteeksi kuvittelemaansa pahaa tekoani, siis sitä, josta alkoi minua perusteettomasti syyttää. Ennen sitä kummallista syytevyöryä kaikki oli kunnossa välillämme, mutta sen jälkeen Tähkäpää ei ole vastannut enää minulle, tai jos joskus harvoin vastaakin, on vastaus juuri jotakin tuollaista kuin tässäkin ketjussa: "en lähde kanssasi asiasta väittelemään". Minusta taas olisi mielenkiintoista pohtia näitä asioita ja tutkia Raamatun sanaa yhdessä, mutta Tähkäpää on selvästikin luokitellut minut johonkin alempaan, 'en vastaa'/'ei kiinnosta' -kategoriaan.

Siis voin olla väärässä siinä, että ajattelin Tähkäpään heittäneen kommenttinsa minun suuntaani.

• _greeeeen
        Anteeksianto kirjoitti:

'Anteeksianto' -nimimerkin kommentiin sanon sen verran, että henkilööni käyminen ei muuta väärintekijöiden tekoja miksikään. Enempää en elämääni avaa kuin sanomalla sen, että ihan harhaan ammuit arveluissasi. Väärät syytökset ovat tällä palstalla joillekin ihan ok ja ohitettava juttu, mutta minä taas uskon Raamatun sanaan ->

3 Pitäkää varanne! "Jos veljesi tekee väärin, nuhtele häntä, ja jos hän sitten katuu, anna hänelle anteeksi. (Luuk. 17:3)

Palautetta pystyn ottamaan vastaan, mutta valheita ja vääriä syytöksiä en siedä.

• asiat selviksi
        _greeeeen kirjoitti:

Ehkäpä Tähkäpää on sinua fiksumpi ja osaa selvittää epäselvän asian...

Olisi kyllä ollut tähkäpäältä ihan reilua tarkentaa sanomisiaan.

• Kestääkö kantti
        _greeeeen kirjoitti:

Siis voin olla väärässä siinä, että ajattelin Tähkäpään heittäneen kommenttinsa minun suuntaani.

Eikö sulla ole aikaa johonkin muuhun kuin miettiä, mitä luulit sen ajattelevan sinusta kirjoittaneen ja sitse toinen taas kommentoi luultavasti siitä toisesta taas, luultavasti sinusta luultavasti sitä, jne. löytyykö sulta siis omia ajatuksia? Oisko sulla kanttia heittää kehiin ihan omaa juttua, siis Jumalasta, Jeesuksesta, synnistä, sovituksesta, oletko kumileimasin, välität siis toisten viestejä täällä vaan ja roikut isompien perässä, onko korvien välissä mitään omaa?

Häh?

Onko sulla siis KANTTIA tehdä ihan sinun oma avaus, ilman häsäämistä muiden kustannuksella.

Löytyykö kanttia?

• EndTimes
        _greeeeen kirjoitti:

'Anteeksianto' -nimimerkin kommentiin sanon sen verran, että henkilööni käyminen ei muuta väärintekijöiden tekoja miksikään. Enempää en elämääni avaa kuin sanomalla sen, että ihan harhaan ammuit arveluissasi. Väärät syytökset ovat tällä palstalla joillekin ihan ok ja ohitettava juttu, mutta minä taas uskon Raamatun sanaan ->

3 Pitäkää varanne! "Jos veljesi tekee väärin, nuhtele häntä, ja jos hän sitten katuu, anna hänelle anteeksi. (Luuk. 17:3)

Palautetta pystyn ottamaan vastaan, mutta valheita ja vääriä syytöksiä en siedä.

"15 Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.
        16 Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
        17 Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani.
        18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa."

Tämä kaikki ylläoleva on sovinnon aikaansaamiseksi. Yleisin virhe joka jakeiden tulkinnassa tehdään, on tuo kohta jossa sanotaan "kuin pakana ja publikaani". Me luulemme että se tarkoittaa poisheittämistä tai tuomioon sitomista. Mutta miten me uskovaiset suhtaudumme pakanoihin? Me ymmärrämme, että he eivät vielä ymmärrä, ja niin me annamme heille anteeksi vaikka eivät pyydä. Julistamme Jumalan edessä, että me annamme anteeksi vaikka sovintoa ei tullutkaan, ja niin Jumala julistaa MEIDÄT vapaiksi. Se tuntuu nurinkuriselta, mutta Raamatussa sanotaan selvästi:

Mark. 11:25
        Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi TEILLE anteeksi teidän rikkomuksenne."

Luuk. 6:37
        Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin TEILLEKIN anteeksi annetaan.

Siksi me emme vain ole valmiita antamaan anteeksi, vaan näemme heti vaivaa että pystymme sydämestämme antamaan anteeksi, koska siitä riippuu meidän oma asemamme Kristuksessa.

• bröööööt
        mietihän uudelleen kirjoitti:

Jos Tähkäpää ja Semperi jatkaa tekojaan niin totta kai siitä saa huomauttaa jatkossakin. Ei siinä ole kyseessä anteeksiantamattomuus.

Aivan, tällä palstalla ei onneksi tarvita mitään itseoikeutettuja viimeisen sanan sanojia missään asiassa - näin se vain menee.

• qömt
        Kuule Greeen kirjoitti:

Siis joku jaksaa vinkua siitä, että ketju ihan pilaantuu, kun joku on eri mieltä asioista, menkää ihmiset kasvamaan.

• _greeeeen
        EndTimes kirjoitti:

"15 Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.
        16 Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
        17 Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani.
        18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa."

Tämä kaikki ylläoleva on sovinnon aikaansaamiseksi. Yleisin virhe joka jakeiden tulkinnassa tehdään, on tuo kohta jossa sanotaan "kuin pakana ja publikaani". Me luulemme että se tarkoittaa poisheittämistä tai tuomioon sitomista. Mutta miten me uskovaiset suhtaudumme pakanoihin? Me ymmärrämme, että he eivät vielä ymmärrä, ja niin me annamme heille anteeksi vaikka eivät pyydä. Julistamme Jumalan edessä, että me annamme anteeksi vaikka sovintoa ei tullutkaan, ja niin Jumala julistaa MEIDÄT vapaiksi. Se tuntuu nurinkuriselta, mutta Raamatussa sanotaan selvästi:

Mark. 11:25
        Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi TEILLE anteeksi teidän rikkomuksenne."

Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin TEILLEKIN anteeksi annetaan.

Siksi me emme vain ole valmiita antamaan anteeksi, vaan näemme heti vaivaa että pystymme sydämestämme antamaan anteeksi, koska siitä riippuu meidän oma asemamme Kristuksessa.

Hyvän opetuksen löysit, EndTimes. Minun on silti kyllä hirveän vaikea pitää Tähkäpäätä pakanana tai publikaanina. Minusta hän ei ole henkilö, joka ei vielä ymmärrä.

• _greeeeen
        asiat selviksi kirjoitti:

Niin olisi.

• Samaa kysyin
        Kestääkö kantti kirjoitti:

Eikö sulla ole aikaa johonkin muuhun kuin miettiä, mitä luulit sen ajattelevan sinusta kirjoittaneen ja sitse toinen taas kommentoi luultavasti siitä toisesta taas, luultavasti sinusta luultavasti sitä, jne. löytyykö sulta siis omia ajatuksia? Oisko sulla kanttia heittää kehiin ihan omaa juttua, siis Jumalasta, Jeesuksesta, synnistä, sovituksesta, oletko kumileimasin, välität siis toisten viestejä täällä vaan ja roikut isompien perässä, onko korvien välissä mitään omaa?

Häh?

Onko sulla siis KANTTIA tehdä ihan sinun oma avaus, ilman häsäämistä muiden kustannuksella.

Löytyykö kanttia?

minäkin jossain ketjussa Greeniltä, mutta Greeen se joko juoksentelee vaatimassa omia oikeuksiaan ja joskus kopsaisee jonkin rivin jakeita Raamatusta eli ei mitään omaa sanottavaa ole.

• _greeeeen
        Kestääkö kantti kirjoitti:

Häh?

Löytyykö kanttia?

Voi kun tällä palstalla jokainen voisikin keskustella rauhassa uskostaan, käsityksistään, ajatuksistaan, mielipiteistään, kokemuksistaan...

• Yritä edes
        _greeeeen kirjoitti:

Voi kun tällä palstalla jokainen voisikin keskustella rauhassa uskostaan, käsityksistään, ajatuksistaan, mielipiteistään, kokemuksistaan...

- viimeaikaiset kirjoituksesi kun ovat koskeneet vain muita palstalla kirjoittavia.

• _greeeeen
        Yritä edes kirjoitti:

- viimeaikaiset kirjoituksesi kun ovat koskeneet vain muita palstalla kirjoittavia.

Korjaan väitettäsi hieman: Viimeaikaiset kirjoitukseni ovat koskeneet paljolti eräiden palstalla kirjoittavien henkilöiden lähimmäisiään kohtaan harjoittamaa toimintaa.

Ja siihen asiaan aion keskittyä niin kauan kuin tunnen sen tarpeelliseksi. Paljon mieluummin keskustelisin puhtaasti asioista: ihmisten uskosta, käsityksistä, mielipiteistä, ajatuksista, kokemuksista jne.. ilman, että ivaajat ja vääristelijät saapuvat aina paikalle pilaamaan kaiken.

• edjjd
        _greeeeen kirjoitti:

Korjaan väitettäsi hieman: Viimeaikaiset kirjoitukseni ovat koskeneet paljolti eräiden palstalla kirjoittavien henkilöiden lähimmäisiään kohtaan harjoittamaa toimintaa.

Ja siihen asiaan aion keskittyä niin kauan kuin tunnen sen tarpeelliseksi. Paljon mieluummin keskustelisin puhtaasti asioista: ihmisten uskosta, käsityksistä, mielipiteistä, ajatuksista, kokemuksista jne.. ilman, että ivaajat ja vääristelijät saapuvat aina paikalle pilaamaan kaiken.

Näkiskin.

• Hound Dog
        EndTimes kirjoitti:

Endtimes, mitä on tämä "sielunhoitoviestisi"? Jos joku on toisen kanssa eri mieltä Raamatunkohdasta, hänen tulee mennä siis tekemään Herran eteen asiassa parannusta?

Onko tosiaan niin, että helluntailaisuus ei neuvottele lainkaan teologiastaan? Onko oppi todella niin kapea, että se katkeaa jos siihen esittää erilaisen TULKINNAN? Ja vieläpä vain yksittäisestä Raamatun jakeesta, ei mistään evankeliumin ydinrakenteesta.

Tätä asian esittäjää (greeeeeen) sitten pyritään hoitamaan kuntoon kun hänen pöytänsä on likainen? En oikein ymmärrä. Sen ymmärrän, että greeeeen on tiuhaan vastaan erilaisia opillisia näkemyksiä ja se voi olla turhauttavaa. Mutta olemmeko me oikeasti niin epävarmoilla vesillä Raamattu-tietoutemme osalta, että ainoa keinomme "voittaa" keskustelu on julistaa toinen osapuoli "kirkonkiroukseen"? Jos asia on näin, niin sellaisia oppirakenteita tuleekin ravistella ja siitä ravistelutyöstä saamme kiittää palstalainen _greeeeeniä.

• Korjataan hieman
        Hound Dog kirjoitti:

Endtimes, mitä on tämä "sielunhoitoviestisi"? Jos joku on toisen kanssa eri mieltä Raamatunkohdasta, hänen tulee mennä siis tekemään Herran eteen asiassa parannusta?

Onko tosiaan niin, että helluntailaisuus ei neuvottele lainkaan teologiastaan? Onko oppi todella niin kapea, että se katkeaa jos siihen esittää erilaisen TULKINNAN? Ja vieläpä vain yksittäisestä Raamatun jakeesta, ei mistään evankeliumin ydinrakenteesta.

Tätä asian esittäjää (greeeeeen) sitten pyritään hoitamaan kuntoon kun hänen pöytänsä on likainen? En oikein ymmärrä. Sen ymmärrän, että greeeeen on tiuhaan vastaan erilaisia opillisia näkemyksiä ja se voi olla turhauttavaa. Mutta olemmeko me oikeasti niin epävarmoilla vesillä Raamattu-tietoutemme osalta, että ainoa keinomme "voittaa" keskustelu on julistaa toinen osapuoli "kirkonkiroukseen"? Jos asia on näin, niin sellaisia oppirakenteita tuleekin ravistella ja siitä ravistelutyöstä saamme kiittää palstalainen _greeeeeniä.

EndTimes ei maininnut mitään "sielunhoitoon" liittyvää Greeenille, ihan eri kirjoittaja oli. Kyllä Greeenillä on aihetta parannuksen tekoon noiden kuukausitolkulla jatkuneiden kaunakirjoitustensa suhteen, mikäli olet niistä tietoinen, samaten, kun siitä, mistä kaikki alunperin on lähtöisin?

Kunpa Greenin kohdalla olisikin kyse vain ja ainoastaan tuosta mitä kirjoitat, mutta kun hän sattuu olemaan se, joka ei kestä, jos hänen kirjoituksiinsa jollain tavalla kommentoidaan toisin, kuin miten hän uskoo eli ylipäänsä jos niistä ollaan erimieltä.

• Vielä Hound Dog
        Korjataan hieman kirjoitti:

EndTimes ei maininnut mitään "sielunhoitoon" liittyvää Greeenille, ihan eri kirjoittaja oli. Kyllä Greeenillä on aihetta parannuksen tekoon noiden kuukausitolkulla jatkuneiden kaunakirjoitustensa suhteen, mikäli olet niistä tietoinen, samaten, kun siitä, mistä kaikki alunperin on lähtöisin?

Kunpa Greenin kohdalla olisikin kyse vain ja ainoastaan tuosta mitä kirjoitat, mutta kun hän sattuu olemaan se, joka ei kestä, jos hänen kirjoituksiinsa jollain tavalla kommentoidaan toisin, kuin miten hän uskoo eli ylipäänsä jos niistä ollaan erimieltä.

lisään, ettei Greenin auta vaihtaa nimimerkkiään, hänen kirjoitustapansa tulee ilmi jo siinä, kun hän ensimmäisen kerran on jonkun kanssa "napit vastakkain"!

• lanttumaakari
        _greeeeen kirjoitti:

Viiraako Sinulla _greeeeen jotenkin korvien välissä, koska teet monien keskusteluihisi osallistujien mielipiteistä sen johtopäätöksen, että jokainen noista vastustaa ja syyttää Sinua kaikenaikaa kaikissa asioissa, vaikka kukaan ei millään tavalla Sinua mistään syytä?

Niin että onko sinulle tosiaankin lanttu sekaisin?

• _greeeeen
        Korjataan hieman kirjoitti:

Hound Dog onkin varmasti sen verran fiksu, että ennen 'tuomionsa julistamista' tutkii kirjoitukseni itse. Silloin hän voi todeta, että edellisen kirjoitukset minusta ovat valheellisia.

Olen tosiaankin pyrkinyt ravistelemaan tiettyjä oppirakennelmia, ja senkin olen tehnyt usein KYSYMYKSIN, eli keskustelua yrittäen. Vielä tuotakin enemmän olen pyrkinyt (ja pyrin edelleenkin) ravistelemaan eräiden tapaa kohdella lähimmäisämme. Tulee tulosta tai ei, toimin omatuntoni mukaan ja aina hakien oikeudenmukaisuutta.

• _greeeeen
        _greeeeen kirjoitti:

Hound Dog onkin varmasti sen verran fiksu, että ennen 'tuomionsa julistamista' tutkii kirjoitukseni itse. Silloin hän voi todeta, että edellisen kirjoitukset minusta ovat valheellisia.

Olen tosiaankin pyrkinyt ravistelemaan tiettyjä oppirakennelmia, ja senkin olen tehnyt usein KYSYMYKSIN, eli keskustelua yrittäen. Vielä tuotakin enemmän olen pyrkinyt (ja pyrin edelleenkin) ravistelemaan eräiden tapaa kohdella lähimmäisämme. Tulee tulosta tai ei, toimin omatuntoni mukaan ja aina hakien oikeudenmukaisuutta.

*lähimmäisiämme*

• _greeeeen
        lanttumaakari kirjoitti:

Viiraako Sinulla _greeeeen jotenkin korvien välissä, koska teet monien keskusteluihisi osallistujien mielipiteistä sen johtopäätöksen, että jokainen noista vastustaa ja syyttää Sinua kaikenaikaa kaikissa asioissa, vaikka kukaan ei millään tavalla Sinua mistään syytä?

Niin että onko sinulle tosiaankin lanttu sekaisin?

En ole kirjoittanut syytöksistä muiden kuin Semperin, Jonahin ja Tähkäpään kohdalla. Kaiken olen perustellut.

• valhettako
        asiat selviksi kirjoitti:

tähkäpää selvitäppä mistä johtuu valheelliset ja perättömät juorut ihmisten keskuudessa.

• body2

"Mitä Herra vihaa.."

Sitä ei ihmislapsi tiedä, ihminen vain itse määrittelee mitä ei itse siedä ja leimaa vihansa "Herran vihaksi",

Olisi reilumpaa itse sanoa mitä vihaa,kuin kääriä vihansa jumaluuden piikkiin.
      Mutta hengellisyys on niin kaksijakoinen kenttä että sitä kautta voi omaa antipatiaa kierrättää ja saada siihen vihaansa oikeutus.

Hengellisyyden humala.

• EndTimes

Osaltaan siksi toinkin tuon aloituksen. Raamatussa on selvästi sanottu mitä Jumala vihaa, ja niihin ei pidä mennä lisäämään mitään omaa. Uskovalla on myös selkäranka jonka varassa seistä, ja kasvot jotka paljastaa. Ei tarvitse, eikä saa huudella omia mielipiteitään Jumalan selän takaa. Jumalalla on omat sanansa joista hän pitää huolta, ja meillä on omat sanat, joista olemme itse vastuussa. Oikeassaoleminen ei ole niin tärkeää, että sitä pitäisi pönkittää muuta kuin totuudella. Jos me tunnemme keitä olemme, on varaa olla myös väärässä, tuumailla yhdessä ja nolostella avoimesti jos on tullut sanoneeksi jotain vähemmän viisasta. Vaikka olisi ollut väärässä yhdessä kohdassa, voi olla viisaudessa kiinni monessa muussa kohdassa. Minä kunnioitan suuresti ihmisiä jotka osaavat sanoa, anteeksi, olinkin väärässä. Sillä nöyrä ihminen on luotettava.

• Olisiko näin....

Minusta tuo aloitus näytti selkeästi sen jonka minäkin olen huomannut:
      Jumala ei luettele erillisiä tekoja, tai syntejä tai vääriä oppeja.
      Vaan me olemme lain täyttämisen touhussa juuri niistä kiinnostuneita
      ja juuri niistä kiivaillessamme tulemme tehneeksi sitten sitä,
      mitä Jumala sanassaan kertoo vihaavansa: että me olemme ylpeitä, anteeksiantamattomia ja teemme pahaa toisillemme.
      Vaikka synti on sanottava synniksi, niin se ei oikeuta rikkomaan toista ihmistä vastaan. Kuinka me voimme tasapainoilla tässä? Siinä olisi opettelun paikka.
      Siihen auttaa armo. Jos me olemme kerran armosta pelastettuja, ei meidän tarvitse kilpailla hurskaudessa, vaan olemme samalla viivalla lahjavanhurskauden kautta. Jos meille on annettu anteeksi, olemme mekin velvolliset antamaan anteeksi.
      Rakkaus on hengen hedelmä, eikä siinä pysyminen ole vapaavalintaista, vaan siitä meidät tunnistetaan. Kääntäen se tarkoittaa: jos teillä ei ole keskinäistä rakkautta, vaan ylpeilette, kiivailette, panettelette ja juoruatte, ei teitä tunneta Jumalan lapsiksi.

• JEESUS ON HERRA

Olettamuksia, harhoja ja luuloja on helluntailaisten uskomukset toisten synneistä. Salakavaluus ja toisten kyttääminen sekä pettäminen kuuluu helluntailaisten arkiseen uskoon.Omanpään mukaisia uskotteluja ja panetteluja koko helluntaikirkko saarnahuijareita myöten.VALHEJUORUUJIA KAIKKI TYYNI SANOISI SANAN NAINEN.

• EndTimes

Siinä edellä onkin yksi hyvä esimerkki tunneviestistä, jossa tulee tehneeksi juuri sen mistä toista moittii: valhejuoruja ja panettelua. Näissä on kuitenkin hyvä kuulla varsinainen viesti - puhutaanko asiasta vai omasta tunteesta. Missään ei ole kaikki samanlaisia, ja kaikkia ihmisten ongelmia on joka paikassa jonkin verran. Niinpä ei ole kyse faktasta, vaan kirjoittajan tunteesta.
        Näitä suun syntejä ei juurikaan ole pidetty suurina synteinä, ja kuitenkin juuri niistä sanotaan:
        17 ylpeitä silmiä, valheellista kieltä, käsiä, jotka vuodattavat viatonta verta,
        18 sydäntä, joka häijyjä juonia miettii, jalkoja, jotka kiiruusti juoksevat pahaan,
        19 väärää todistajaa, joka valheita puhuu, ja riidan rakentajaa veljesten kesken.

Jospa me voisimme osoittaa erehdykset ilman tuomiota, sillä siinä on oltava tarkka:

"Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan. [Matt. 7:1-5 : Matt. 7:1 | Matt. 6:14,15; Mark. 11:25; Jaak. 2:13]

• ~~tähkäpää~~
        EndTimes kirjoitti:

Siinä edellä onkin yksi hyvä esimerkki tunneviestistä, jossa tulee tehneeksi juuri sen mistä toista moittii: valhejuoruja ja panettelua. Näissä on kuitenkin hyvä kuulla varsinainen viesti - puhutaanko asiasta vai omasta tunteesta. Missään ei ole kaikki samanlaisia, ja kaikkia ihmisten ongelmia on joka paikassa jonkin verran. Niinpä ei ole kyse faktasta, vaan kirjoittajan tunteesta.
        Näitä suun syntejä ei juurikaan ole pidetty suurina synteinä, ja kuitenkin juuri niistä sanotaan:

Jospa me voisimme osoittaa erehdykset ilman tuomiota, sillä siinä on oltava tarkka:

"Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan. [Matt. 7:1-5 : Matt. 7:1 | Matt. 6:14,15; Mark. 11:25; Jaak. 2:13]

Jaakob sanoo kirjeessään kielestä:

Jaak. 3:2-10
        >>>>
        Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.

Kun panemme suitset hevosten suuhun, että ne meitä tottelisivat, niin voimme ohjata niiden koko ruumiin.

Katso, laivatkin, vaikka ovat niin suuria ja tuimain tuulten kuljetettavia, ohjataan varsin pienellä peräsimellä, minne perämiehen mieli tekee.

Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista.

Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!

Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.

Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt;
        mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.

Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja; samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
        <

• vaikka heti
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

>>>>
        Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.

Kun panemme suitset hevosten suuhun, että ne meitä tottelisivat, niin voimme ohjata niiden koko ruumiin.

Katso, laivatkin, vaikka ovat niin suuria ja tuimain tuulten kuljetettavia, ohjataan varsin pienellä peräsimellä, minne perämiehen mieli tekee.

Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.

Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt;
        mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.

Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja; samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
        <

Miten tämä voi S24 : lla toteutua, sen voi julistaa Jumalaksi, joka tämän hallitsee.

• EndTimes
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

>>>>

<

Se onkin ihmeellistä että asialle annetaan niin vähän painoarvoa.THH on oikein hyvä muistisääntö!

Sanat ovat meidän vallassamme, ja siksi jokainen sana on päätös. Samoin se, kuinka toisen sanat kuulemme, on kuulijan päätös. Meidän omat sanat kertovat sydämestä, mutta myös muokkaavat meitä. Jos alistamme kielemme Jumalan Sanan alle, meidän sydämessämme myös tapahtuu Sanan mukainen muutos.

Ihan omassa ammatissa huomaa miten ihminen todella uskoo enemmän omia sanojaan kuin mitään muuta. Siksi on tärkeää että meidän sanat on aina Jumalan Sanan mukaisia. Jos me sanomme vaikka että "kukaan ei rakasta minua" tarpeeksi usein, emme huomaa emmekä ota vastaan vaikka kuinka meille olisi rakkautta tarjolla. Tai "en ikinä opi tätä" - aivot on sanoillemme tottelevaiset! "En jaksa" - ja keho tottelee! Mitkään ulkopuoliset vakuuttelut eivät auta, ennenkuin ihminen itse päättää uskoa todeksi toiset, paremmat sanat.

Siksi me päätämme että Jumalan Sanat ovat todet, hyvät ja hyödylliset, ja uudistumme niiden mukaisesti.

• kanki-kieli
        EndTimes kirjoitti:

Se onkin ihmeellistä että asialle annetaan niin vähän painoarvoa.THH on oikein hyvä muistisääntö!

Sanat ovat meidän vallassamme, ja siksi jokainen sana on päätös. Samoin se, kuinka toisen sanat kuulemme, on kuulijan päätös. Meidän omat sanat kertovat sydämestä, mutta myös muokkaavat meitä. Jos alistamme kielemme Jumalan Sanan alle, meidän sydämessämme myös tapahtuu Sanan mukainen muutos.

Ihan omassa ammatissa huomaa miten ihminen todella uskoo enemmän omia sanojaan kuin mitään muuta. Siksi on tärkeää että meidän sanat on aina Jumalan Sanan mukaisia. Jos me sanomme vaikka että "kukaan ei rakasta minua" tarpeeksi usein, emme huomaa emmekä ota vastaan vaikka kuinka meille olisi rakkautta tarjolla. Tai "en ikinä opi tätä" - aivot on sanoillemme tottelevaiset! "En jaksa" - ja keho tottelee! Mitkään ulkopuoliset vakuuttelut eivät auta, ennenkuin ihminen itse päättää uskoa todeksi toiset, paremmat sanat.

Siksi me päätämme että Jumalan Sanat ovat todet, hyvät ja hyödylliset, ja uudistumme niiden mukaisesti.

Jokainen sana ON päätös. Kyllä. Miten tärkeää on suun, kielensä hillintä. Suitset suuhun, kanki kielen päälle.

• _greeeeen

Herra vihaa vääryyttä. Hän vihaa väärää vaakaa.

Ja näin se on ihmisenkin kohdalla ->

5 Oikeamielinen vihaa valheellisuutta, jumalaton levittää häpeän löyhkää. (Sananl. 13:5)

• Siskosi EndTimes

Näin se on, Herra vihaa vääryyttä ja valhetta. Silti niin helposti mekin teemme vääryyttä ja valhettelemme jos regoimme omiin tulkintoihimme. Jos vaadimme hyvitystä kärsimästämme vääryydestä, menemme todella helposti harhaan ihan huomaamattamme. Siksi on tärkeää jättää asiat Herran ratkaistavaksi ja etsiä Herran edessä sitä totuutta jonka Hän näkee asioissa. Vain Jumala tietää ihmisen motiivit, me tiedämme vain sanat, emmekä voi arvostella motiiveja, vain sanoja.

Ettet luulisi että olen jotakuta vastaan, niin mainitsen vielä etten ole sinua enkä ketään muutakaan vastaan, vaan Herran ja kaikkien Herran omien puolella. Herra tahtoo että Hänen sanansa saa tehdä meidät jokaisen eläväksi. Kuinka me soisimme olla Hänen palvelijoitaan vastaan, jos Herra on heidänkin puolellaan?
        Me teemme siis hyvin, kun olemme Herran kanssa samaa mieltä.

Kaikilla on ajoittain jotain poispantavaa, ja kaikilla on vastaanotettavaksi parempi, anteeksiantamuksen ja armon tie. Minä olen osaltani kulkenut tuon tien, jossa en ole hyvitystä saanut, mutta kun annoin anteeksi ja luovutin Jumalalle sen kaiken, Hänen viisautensa ja armonsa suojiin, ja sainkin moninverroin hyvitystä Hänen aarrekammioistaan! Siksi suosittelen sitä kaikille.
        Anna sinäkin anteeksi ja ole vapaa!

• _greeeeen
        Siskosi EndTimes kirjoitti:

Näin se on, Herra vihaa vääryyttä ja valhetta. Silti niin helposti mekin teemme vääryyttä ja valhettelemme jos regoimme omiin tulkintoihimme. Jos vaadimme hyvitystä kärsimästämme vääryydestä, menemme todella helposti harhaan ihan huomaamattamme. Siksi on tärkeää jättää asiat Herran ratkaistavaksi ja etsiä Herran edessä sitä totuutta jonka Hän näkee asioissa. Vain Jumala tietää ihmisen motiivit, me tiedämme vain sanat, emmekä voi arvostella motiiveja, vain sanoja.

Ettet luulisi että olen jotakuta vastaan, niin mainitsen vielä etten ole sinua enkä ketään muutakaan vastaan, vaan Herran ja kaikkien Herran omien puolella. Herra tahtoo että Hänen sanansa saa tehdä meidät jokaisen eläväksi. Kuinka me soisimme olla Hänen palvelijoitaan vastaan, jos Herra on heidänkin puolellaan?
        Me teemme siis hyvin, kun olemme Herran kanssa samaa mieltä.

Kaikilla on ajoittain jotain poispantavaa, ja kaikilla on vastaanotettavaksi parempi, anteeksiantamuksen ja armon tie. Minä olen osaltani kulkenut tuon tien, jossa en ole hyvitystä saanut, mutta kun annoin anteeksi ja luovutin Jumalalle sen kaiken, Hänen viisautensa ja armonsa suojiin, ja sainkin moninverroin hyvitystä Hänen aarrekammioistaan! Siksi suosittelen sitä kaikille.
        Anna sinäkin anteeksi ja ole vapaa!

Minä olen edelleenkin valmis anteeksiantoon, mutta se nyt vain on niin, että Tähkäpää selvästikin vihoittelee minulle edelleenkin perusteetta. Meillä oli aikaisemmin hyvä keskusteluyhteys, joka katkesi Tähkäpään puolelta samassa yhetydessä, jossa nuokin väärät syytökset tulivat. Asia ei siis ole vanha, taakse jätettävä, vaan koko ajan ilmassa. Olen pyytänyt Tähkäpäätä selvittämään asian kanssani ja kertomaan, mitkä kommenttin hän koki vääriksi itseään kohtaan. Olen valmis pyytämään anteeksi, jos jotakin todellista syytä ilmenee, mutta Tähkäpää ei suostu asiaa selvittämään. Itse tiedän sen, että siinä vaiheessa, kun tämä alkoi, olin kommentoinut vain erästä raamatunkohtaa, josta olimme Tähkäpään kanssa ilmeisesti eri mieltä.

En usko, että Jumalan tahto on se, että me täällä toisiamme perusteettomasti syyttelemme ja jätämme asiat selvittämättä ja turhaan väliimme. Miksi Tähkäpää ei halua selvittää asiaa, vaan vihoittelee minulle, sitä en lakkaa ihmettelemästä.

6 Vaikka vihastuttekin, älkää tehkö syntiä. Sopikaa riitanne, ennen kuin aurinko laskee. (Ef. 4:26)

• Ota oppia -lue tämä!
        _greeeeen kirjoitti:

Minä olen edelleenkin valmis anteeksiantoon, mutta se nyt vain on niin, että Tähkäpää selvästikin vihoittelee minulle edelleenkin perusteetta. Meillä oli aikaisemmin hyvä keskusteluyhteys, joka katkesi Tähkäpään puolelta samassa yhetydessä, jossa nuokin väärät syytökset tulivat. Asia ei siis ole vanha, taakse jätettävä, vaan koko ajan ilmassa. Olen pyytänyt Tähkäpäätä selvittämään asian kanssani ja kertomaan, mitkä kommenttin hän koki vääriksi itseään kohtaan. Olen valmis pyytämään anteeksi, jos jotakin todellista syytä ilmenee, mutta Tähkäpää ei suostu asiaa selvittämään. Itse tiedän sen, että siinä vaiheessa, kun tämä alkoi, olin kommentoinut vain erästä raamatunkohtaa, josta olimme Tähkäpään kanssa ilmeisesti eri mieltä.

En usko, että Jumalan tahto on se, että me täällä toisiamme perusteettomasti syyttelemme ja jätämme asiat selvittämättä ja turhaan väliimme. Miksi Tähkäpää ei halua selvittää asiaa, vaan vihoittelee minulle, sitä en lakkaa ihmettelemästä.

6 Vaikka vihastuttekin, älkää tehkö syntiä. Sopikaa riitanne, ennen kuin aurinko laskee. (Ef. 4:26)

Narsistinen persoonallisuushäiriö on persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Se hyväksyttiin psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980.[1] Kansainvälisestä tautiluokituksesta ICD-10:stä puuttuu tämä häiriö, ja se luokitellaan muuksi persoonallisuushäiriöksi[2]. Häiriölle on tyypillistä erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Häiriöstä kärsivä kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.[3]

Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan narsistinen häiriö ei ilmene älyllisinä tai suoritusongelmina eikä myöskään mielenterveysongelmina. Se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä, ja kun ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet, hän voi suoriutua älyllisesti keskimääräistä paremmin. Hän ei kykene myöntämään epäonnistumista, mikä voi antaa harhaanjohtavasti kuvan vahvasta itsetunnosta.[4]

Lähde: Wikipedia

• _greeeeen
        Ota oppia -lue tämä! kirjoitti:

Narsistinen persoonallisuushäiriö on persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Se hyväksyttiin psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980.[1] Kansainvälisestä tautiluokituksesta ICD-10:stä puuttuu tämä häiriö, ja se luokitellaan muuksi persoonallisuushäiriöksi[2]. Häiriölle on tyypillistä erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Häiriöstä kärsivä kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.[3]

Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan narsistinen häiriö ei ilmene älyllisinä tai suoritusongelmina eikä myöskään mielenterveysongelmina. Se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä, ja kun ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet, hän voi suoriutua älyllisesti keskimääräistä paremmin. Hän ei kykene myöntämään epäonnistumista, mikä voi antaa harhaanjohtavasti kuvan vahvasta itsetunnosta.[4]

Lähde: Wikipedia

Tuossa on paljon asiaa, mutta huomioni kiinnittyi muuta enemmän yhteen kohtaan:

>>Häiriölle on tyypillistä erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve

• pidä pintasi
        _greeeeen kirjoitti:

Tuossa on paljon asiaa, mutta huomioni kiinnittyi muuta enemmän yhteen kohtaan:

>>Häiriölle on tyypillistä erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve

Greeen, on huomattu, innoikkaimmat siunaajat ja hallelujaan huutajat ovat niitä suvaitsemattomimpia tällä palstalla.

• _greeeeen
        pidä pintasi kirjoitti:

Greeen, on huomattu, innoikkaimmat siunaajat ja hallelujaan huutajat ovat niitä suvaitsemattomimpia tällä palstalla.

Niin ovat, ja jopa samaankin viestiin saattaa tulla niin piikkiä lähimmäiselle kuin hallelujaata ja siunaustakin. Monesti näiden sanomiesi henkilöiden viestit heitä itseään kehuvia kohtaan ovat ylitsepursuavan hunajaisia, mutta ne, jotka eivät ihmiskehuja enempiä anna tai itselleenkään kaipaa, ovat näille pohjasakkaa. Viimeksi mainitut eivät ole niitä, joita nuo ensiksi sanotut kaipaavat. He eivät tyydytä heidän ihalilun tarvettaan.

• "Piikkiä..
        _greeeeen kirjoitti:

Niin ovat, ja jopa samaankin viestiin saattaa tulla niin piikkiä lähimmäiselle kuin hallelujaata ja siunaustakin. Monesti näiden sanomiesi henkilöiden viestit heitä itseään kehuvia kohtaan ovat ylitsepursuavan hunajaisia, mutta ne, jotka eivät ihmiskehuja enempiä anna tai itselleenkään kaipaa, ovat näille pohjasakkaa. Viimeksi mainitut eivät ole niitä, joita nuo ensiksi sanotut kaipaavat. He eivät tyydytä heidän ihalilun tarvettaan.

lähimmäiselle, kuin hallelujaa ja siunaustakin."

Mitäs sitten sinun laitasi on Greeen?

Kierrät ketjuja piikitellen jopa piilotetusti tiettyjä kirjoittajia ja
        toisaalla kopsailet Raamatun jakeita, joilla puolustat itseäsi.

• _greeeeen
        "Piikkiä.. kirjoitti:

lähimmäiselle, kuin hallelujaa ja siunaustakin."

Mitäs sitten sinun laitasi on Greeen?

Kierrät ketjuja piikitellen jopa piilotetusti tiettyjä kirjoittajia ja
        toisaalla kopsailet Raamatun jakeita, joilla puolustat itseäsi.

Näytä yksikin perusteeton sanomani, niin pyydän välittömästi sitä anteeksi.

• Peusteetonta
        _greeeeen kirjoitti:

Näytä yksikin perusteeton sanomani, niin pyydän välittömästi sitä anteeksi.

on oman oikeuden hakeminen, kun Raamattu kehoittaa antamaan anteeksi muille.

• _greeeeen
        Peusteetonta kirjoitti:

on oman oikeuden hakeminen, kun Raamattu kehoittaa antamaan anteeksi muille.

Raamattu käskee selvittämään ja sopimaan asiat JA antamaan anteeksi.

Tuo nyt esille joku perusteeton sanomani, jos pystyt. Olen valmis pyytämään anteeksi.

Miksi muuten et noudata omaa käsitystäsi ja oppiasi?

• Sopia tuleekin
        _greeeeen kirjoitti:

Raamattu käskee selvittämään ja sopimaan asiat JA antamaan anteeksi.

Tuo nyt esille joku perusteeton sanomani, jos pystyt. Olen valmis pyytämään anteeksi.

Miksi muuten et noudata omaa käsitystäsi ja oppiasi?

Tässä vain on se ongelma, että sinä et kestä kirjoituksiisi kohdistuvaa kritiikkiä ja olet vaatimassa jokaista tilille, joka kommentoi kirjoituksiisi tuoden esille eri näkemyksen, kuin mikä sinulla on. Palstalle tultuasi olet ollut julistamassa omaa oppiasi nimim. asiastakyseen kanssa ja siinä ei ollut enää kyse keskustelemisesta, joksi palsta on tarkoitettu. Semperin puututtua kirjoitukseesi, tuli sota jota olet jatkanut nyt jo usean kuukauden ajan. Olet tuonut useita kertoja esille sen, mistä olet loukkaantunut, eikä niissä ole näkyvissä minkäänlaista sopimista, vaan ainoastaan vaatimista selvittää asiat siten, että sinun näkemyksesi niistä tulee kuulluiksi ja ymmärretyiksi - kukaan ei varmaankaan lähde sellaiseen yksipuoliseen asioiden selvittämiseen - vai mitä?

Raamattu kehoittaa toisesta osapuolesta huolimatta antamaan anteeksi. Jos sinä et siihen pysty, niin silloin et voi julistaa toisille voittoa synneistä - anteeksiantamaton mieli on jo syntiä ja kirjoituksesi tuo sen esille tekoina.

• _greeeeen
        Sopia tuleekin kirjoitti:

Tässä vain on se ongelma, että sinä et kestä kirjoituksiisi kohdistuvaa kritiikkiä ja olet vaatimassa jokaista tilille, joka kommentoi kirjoituksiisi tuoden esille eri näkemyksen, kuin mikä sinulla on. Palstalle tultuasi olet ollut julistamassa omaa oppiasi nimim. asiastakyseen kanssa ja siinä ei ollut enää kyse keskustelemisesta, joksi palsta on tarkoitettu. Semperin puututtua kirjoitukseesi, tuli sota jota olet jatkanut nyt jo usean kuukauden ajan. Olet tuonut useita kertoja esille sen, mistä olet loukkaantunut, eikä niissä ole näkyvissä minkäänlaista sopimista, vaan ainoastaan vaatimista selvittää asiat siten, että sinun näkemyksesi niistä tulee kuulluiksi ja ymmärretyiksi - kukaan ei varmaankaan lähde sellaiseen yksipuoliseen asioiden selvittämiseen - vai mitä?

Raamattu kehoittaa toisesta osapuolesta huolimatta antamaan anteeksi. Jos sinä et siihen pysty, niin silloin et voi julistaa toisille voittoa synneistä - anteeksiantamaton mieli on jo syntiä ja kirjoituksesi tuo sen esille tekoina.

Kestän kritiikin. Valheita en siedä.

Mitään sotaa ei ole tullut kenenkään opista minun puoleltani (Semper on sitä julistanut tuolla perusteella senkin edestä), vaan erimielisyys on pääasiassa siitä, miten kohdellaan lähimmäisiä.

Mitä Semperiin tulee, niin hänen omakaan oppinsa ei kestä täydellisesti läpivalaisua ja varmasti jokaisen ihmisen käsityksistä löytyy jonkinlainen aukko, jota osoittaa ja johon tarttua, jos sillä asialla on. Kenenkään muun oppien aukkoihin en ole puuttunut samalla tavoin kuin Semperin, koska en ole nähnyt yhdenkään muun ottavan palstalla sellaista roolia, johon Semper on itsensä korottanut.

Alle kopioidussa viestissään Semper kertoo, MIKSI kirjoittelee palstalla. Jos ottaa tuollaisen roolin itselleen, tulee oman opin ja omien käsitysten olla täydellisen oikeita. Niinhän ei Semperin(kään) kohdalla ole. Ja sitä paitsi tämä on edelleenkin tosiaankin KESKUSTELUpalsta. Semper ei ole täällä keskustelemassa, vaan ->

>>Semper.Fidelis

23.3.2012 19:59

Ellet tiennyt miksi kirjoittelen palstalla, niin se on juuri siksi, että tutkailen harhaopettajien pyydyksiä. Otan niistä selvää ja sitten kajautan harhaopin kuuluville niin, että tietää muutkin varoa.

• Oikeudenmukaisuutesi
        _greeeeen kirjoitti:

Kestän kritiikin. Valheita en siedä.

Mitään sotaa ei ole tullut kenenkään opista minun puoleltani (Semper on sitä julistanut tuolla perusteella senkin edestä), vaan erimielisyys on pääasiassa siitä, miten kohdellaan lähimmäisiä.

Mitä Semperiin tulee, niin hänen omakaan oppinsa ei kestä täydellisesti läpivalaisua ja varmasti jokaisen ihmisen käsityksistä löytyy jonkinlainen aukko, jota osoittaa ja johon tarttua, jos sillä asialla on. Kenenkään muun oppien aukkoihin en ole puuttunut samalla tavoin kuin Semperin, koska en ole nähnyt yhdenkään muun ottavan palstalla sellaista roolia, johon Semper on itsensä korottanut.

Alle kopioidussa viestissään Semper kertoo, MIKSI kirjoittelee palstalla. Jos ottaa tuollaisen roolin itselleen, tulee oman opin ja omien käsitysten olla täydellisen oikeita. Niinhän ei Semperin(kään) kohdalla ole. Ja sitä paitsi tämä on edelleenkin tosiaankin KESKUSTELUpalsta. Semper ei ole täällä keskustelemassa, vaan ->

>>Semper.Fidelis

23.3.2012 19:59

Ellet tiennyt miksi kirjoittelen palstalla, niin se on juuri siksi, että tutkailen harhaopettajien pyydyksiä. Otan niistä selvää ja sitten kajautan harhaopin kuuluville niin, että tietää muutkin varoa.

riittää vain ja ainoastaan itsesi puolustamiseen. Jos noin olisi, että sinuun koskee se, miten kohdellaan lähimmäisiä, niin miksi et asetu puolustamaan muitakin tällä palstalla - miksi kuukausikaupalla esität vaatimuksia vain itseäsi koskeviin kommentteihin???

• _greeeeen
        Oikeudenmukaisuutesi kirjoitti:

riittää vain ja ainoastaan itsesi puolustamiseen. Jos noin olisi, että sinuun koskee se, miten kohdellaan lähimmäisiä, niin miksi et asetu puolustamaan muitakin tällä palstalla - miksi kuukausikaupalla esität vaatimuksia vain itseäsi koskeviin kommentteihin???

Et sitten ole nähnyt minun puolustavan ketään muuta, ja toiset taas moittivat minua sen tekemisestä. Just. :)

• EndTimes

Tuolla ylempänä greeen kyselit mihin tähkäpää viittasi, ja tämä on se kohta:

Hebr.4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

- sitä kommentoidessaan hän kommentoi suoraan aloituksen tekstiä, ja vieläpä aika ihanasti. Minustakin on näin, että me tulemme usein väärinymmärretyiksi, mutta on turvallista ja lohdullista että Jumala tietää silti mitä me tarkoitamme, koska Hän tuntee sydämemme.

Kyllä veljeys on ihan päätös eikä keskinäisen kehun kerho, vaikka onkin helpompi ymmärtää niitä joiden kanssa olemme jotenkin enemmän samalla aaltopituudella.

Jos olet omalta osaltasi antanut anteeksi, niin silloinhan voit jättää tarkkailun taaksesi. Kukin on vastuussa vain itsestään. Sinä voit vaikuttaa vain itseesi.

Minulla on yksi tuttava joka on aina kyselemässä onko hän loukannut jotenkin ja onko kaikki kunnossa. Ei ole loukannut, mutta jatkuva kysely on käynyt ajan kanssa raskaaksi, ja välillä vähän hermoillekin, ja mielummin vähän välttelen kuin jatkuvasti vakuutan kaiken olevan kunnossa. Ehkä hän kokee syyllisyyttä jostain mistä minä en ole tietoinen, tai hän muutoin tarkkailee ja tekee liikaa johtopäätöksiä, mene ja tiedä. Jos sitäpaitsi olisin loukkaantunut, niin minun tehtäväni olisi tehdä parannusta siitä. En voi muuta kuin pyytää ja antaa anteeksi jos on aihetta, enkä sen kummemmin voi hankkia hyvää omaatuntoa toiselle, vaan se prosessi on käytävä itse Jumalan edessä jos riitapuolen kanssa on jo sovittu tai riita on vain oma kokemus.
      Meillä ei oikeastaan ole lupa kantaa loukkaantumista eikä mitään katkeruuden juurta.
      Joskus olen vain töistä väsynyt, joskus taas jutustelen niin vapaasti etten huomaa sivuavani jotain hänelle ehkä arkaa asiaa. Jos hän olisi paremmin tutustunut minuun, hän tietäisi että sanon vain sen mitä sanon, ja sanon yleensä aika suoraan jos minulla on jotain sanottavaa enkä vihjaile. Jos kaikki sanomiset päättyvät pyörimään tuon ihmisen tunteiden ympärillä, niin voit kuvitella että se on tosi raskasta ja itsekeskeisyydessä aika tyrmäävää. Tällainen kokemus minulla on.

Suosittelen oman kokemukseni pohjalta että asiaan ei aina haeta sen kummempaa ratkaisua, vaan sovitaan että sovitaan, ja se riittää.

• pluskvamperfectuspas

Juuri näin. Ja greeeen pikkuinen voisit nyt lukea ne narsistin aakkoset sieltä ylempää, aivan rauhassa, ajatuksen kanssa, käypäs nyt kiltisti läpi ne kaikki kohdat siellä, ja mieti, löytyykö sinusta, siis todella niitä kohtia.

Itsetarkkailusta alkaa parannuksenteko, vaikkakin narsistisella äksyilevällä luonteella tällainen voi olla hyvin vaikeaa.

• EndTimes
        pluskvamperfectuspas kirjoitti:

Juuri näin. Ja greeeen pikkuinen voisit nyt lukea ne narsistin aakkoset sieltä ylempää, aivan rauhassa, ajatuksen kanssa, käypäs nyt kiltisti läpi ne kaikki kohdat siellä, ja mieti, löytyykö sinusta, siis todella niitä kohtia.

Itsetarkkailusta alkaa parannuksenteko, vaikkakin narsistisella äksyilevällä luonteella tällainen voi olla hyvin vaikeaa.

Nyt pluskvamperfectus ei tainnut lukea aloitusta, kun sieltä tuli tuollaista?
        On hyvä tutkia itsensä, kyllä, mutta on hyvä jättää tutkijalle myös tilaa siihen parannuksentekoon jos sellaiselle on tarvetta.

Huomasitko että Green kirjoitti ylempänä (10:56) näin:
        "Siis voin olla väärässä siinä, että ajattelin Tähkäpään heittäneen kommenttinsa minun suuntaani"
        Se oli oikein hyvä päätelmä, ja todenmukainenkin vielä,
        ja sen myötä voit huoletta heittää narsismi- diagnoosin romukoppaan!
        Narsismissa kun ei ymmärrys väärässäolemisen mahdollisuudelle avaudu.

Meillä kaikilla on sitäpaitsi jossain määrin narsistisia piirteitä, ja niitä piirteitä on kaikkien hyvä pohtia itsessään aika-ajoin. Oireiden hillitsemiseen auttaa tähkäpään poiminnat (8.04) kielen hallinnasta. Poiminnat löytyvät Raamatusta, eli hyviä ohjeita kaikki:)

• +pluskwamperfectuus
        EndTimes kirjoitti:

On hyvä tutkia itsensä, kyllä, mutta on hyvä jättää tutkijalle myös tilaa siihen parannuksentekoon jos sellaiselle on tarvetta.

"Siis voin olla väärässä siinä, että ajattelin Tähkäpään heittäneen kommenttinsa minun suuntaani"

Meillä kaikilla on sitäpaitsi jossain määrin narsistisia piirteitä, ja niitä piirteitä on kaikkien hyvä pohtia itsessään aika-ajoin. Oireiden hillitsemiseen auttaa tähkäpään poiminnat (8.04) kielen hallinnasta. Poiminnat löytyvät Raamatusta, eli hyviä ohjeita kaikki:)

Tähkäpään kielenhallinnanaakkostukset lueskelin jo, ja se tyttö osaa hillitä K - kantimensa.

• _greeeeen

Eli Tähkäpään kommentti kohdistuu mielestäsi tuohon tuomaasi raamatunkohtaan. Tähkäpää sanoi siis näin ->

>>Joskus saatamme joutua myöskin sellaiseen tilanteeseen, että meitä syytetään syyttä tai meidät on ymmärretty väärin, mutta me saamme

>>Harmillista, että rakentelit, Tähkäpää, minusta toteen perustumattoman kuvan, jossa haluat selvästikin pysyä. En tehnyt koskaan sinulle mitään pahaa, vaikka niin aloit väittää.

• _greeeeen
        EndTimes kirjoitti:

Kiitos, EndTimes, toisin kuin tämä perässäni kulkeva henkilö, olet selvästikin rehellinen ja puolueeton.

• _greeeeen
        _greeeeen kirjoitti:

Kiitos, EndTimes, toisin kuin tämä perässäni kulkeva henkilö, olet selvästikin rehellinen ja puolueeton.

Joku vihaajani varmasti saattaa riemastua, jos peilaa edellistä kommenttiani juuri sitä ennen kirjoittamaani, joten sanottakoon vielä, että ihmiskiitoksilla ei ole uskonasioista ja opeista puhuttaessa minulle mitään sijaa. Sen sijaan lähimmäisensä rinnalle oikeamielisesti asettuva ansaitsee aina kiitoksen. Se kiitos ja kehu, josta hieman aikaisemmin kirjoitin, kohdistuu suoranaisesti henkilöihin itseensä, heidän tietämiseensä ja oikeassaolemiseensa, siihen heidän viisauteensa ja erinomaisuuteensa suhteessa muihin ihmisiin...

• huh huh
        _greeeeen kirjoitti:

Eli Tähkäpään kommentti kohdistuu mielestäsi tuohon tuomaasi raamatunkohtaan. Tähkäpää sanoi siis näin ->

>>Joskus saatamme joutua myöskin sellaiseen tilanteeseen, että meitä syytetään syyttä tai meidät on ymmärretty väärin, mutta me saamme

>>Harmillista, että rakentelit, Tähkäpää, minusta toteen perustumattoman kuvan, jossa haluat selvästikin pysyä. En tehnyt koskaan sinulle mitään pahaa, vaikka niin aloit väittää.

kalamos
        10.5.2013 10:45

Sinulla on armoitus tuoda Jumalan Puhdasta Sanaa
        esiin hyvin ytimekkäästi.

Näin Kalamos ylistää greeniä toisessa ketjussa

• Erehdyit
        _greeeeen kirjoitti:

Nimim. pluskw...ei ole sama, eikä ainut henkilö joka sinulle on kirjoittanut.

Suosittelen Greeen, että lukisit tuolla yllä olevan nimim. Siskosi EndTimes kirjoituksen.

• Puolin ja toisin
        huh huh kirjoitti:

kalamos
        10.5.2013 10:45

Sinulla on armoitus tuoda Jumalan Puhdasta Sanaa
        esiin hyvin ytimekkäästi.

Näin Kalamos ylistää greeniä toisessa ketjussa

toistaan kehuvat..ja kuitenkin Greeen tuossa yllä (10.5 klo 11.32) väittää muuta..

• _greeeeen
        Puolin ja toisin kirjoitti:

toistaan kehuvat..ja kuitenkin Greeen tuossa yllä (10.5 klo 11.32) väittää muuta..

Kyllä minäkin saatan sanoa jonkun tuomista hyvistä opeista tai siitä, jos joku tekee hyvin lähimmäistään kohtaan. Tarkoitan hieman erilaista, ylitsepursuavaa hunajaa ja hallelujaata, joka kohdistuu ihmisten suorituksiin ja unohtaa Tärkeimmän.

• _greeeeen
        Erehdyit kirjoitti:

Nimim. pluskw...ei ole sama, eikä ainut henkilö joka sinulle on kirjoittanut.

Suosittelen Greeen, että lukisit tuolla yllä olevan nimim. Siskosi EndTimes kirjoituksen.

Ehkä erehdyin, mutta tyylisi on sama. Puhut kielenhallinnasta ja sitten tuleekin välittömästi piikiä ja alentamista ->

>>Juuri näin. Ja greeeen pikkuinen voisit nyt lukea ne narsistin aakkoset sieltä ylempää, aivan rauhassa, ajatuksen kanssa, käypäs nyt kiltisti läpi ne kaikki kohdat siellä, ja mieti, löytyykö sinusta, siis todella niitä kohtia.

• _greeeeen

Palataanko aloitukseen ja varsinaisessa keskustelussa esille nousseeseen aiheeseen?

Mitä seuraavat, alla olevat, raamatunkohdat mielestänne kertovat? Sanovatko ne, että Herran viha on vain tekoja (ei ihmistä) kohtaan?

Erityisesti toivoisin vastausta Tähkäpäältä, joka puhui aiemmin päätelmistä, jotka voi saada ottamalla yksittäisen jakeen irti kokonaisuudesta (jokainenhan voi edelleenkin tutkia asiayhteydet itse Raamatusta), ja tietysti aloittajalta.

_______

_______

_______

_______

• EI.

Ei palata.

• EndTimes

Jos Jumala vaikka vihaisikin syntistä, niin synnistä voi tehdä parannuksen:

Miika 7:18
      Kuka on Jumala, niinkuin sinä olet, joka annat pahat teot anteeksi ja käyt ohitse perintösi jäännöksen rikosten? Ei hän pidä vihaa iäti, sillä hänellä on halu laupeuteen.

Yritin laittaa vastausta tuonne 11:32 laittamasi viestin perään, mutta ei huolinut, joten laitan vastaukseni tähän...
      Jos me olemme vilpittömiä totuuden etsijöitä, voimme aivan hyvin "plussata" vaikka harhaoppista niissä kohdissa joissa ovat mielestämme löytäneet asian ytimen, ja "miinustaa" mielestämme muuten mukavia ihmisiä kun kirjoittavat puutaheinää.
      Näin me emme kalastele ihmisten hyväksyntää, vaan pyrimme yhdessä totuuteen siinä mistä keskustelemme. Joskus näkee kun joku on joutunut " hampaisiin" , niin kaikki sovinnon yritykset ja sanan tuoma viisaus myös teilataan. Milloin sitten ihminen tietäisi kun on oikeassa suunnassa, jos kaikesta tulee moitetta? Minusta tämä keskustelu keskustelun sisällä on ollut rakentava ja alkuperäistä aiheen kannalta valaiseva. Sillä todellakin on tärkeää se miten toisiamme kohtaamme, miten puhumme ja suhtaudumme. Uskovilla ei ole täällä tapana liiemmälti toisiaan kannustaa ja rohkaista, mistä lie johtuu.

Fil. 4:8
      Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;

Jumala kaipaa nähdä ne aarteet jotka meihin on kätketty, ja ne saa esille vain hyvää etsimällä. Siksi me teemme hyvin jos siivilöimme puheemme, että sieltä karsiutuu pois se mikä ei rakenna, ja hyvin teemme myös jos siivilöimme kuulemamme, ja otamme vastaan kuulemastamme vain sen mikä on hyvää, totta ja rakentavaa.

• ~~tähkäpää~~

Tuon nyt tässä vielä kaikkien nähden esille, että minulla ei ole mitään henk.kohtaista _greeeeeniä vastaan, enkä tiedä koskaan häntä
      syyttäneeni mistään.

Minä en voi sille mitään, jos joku olettaa jotain sellaista, mitä ei ole.

Kysymys on vain siitä, kuten tuolla EndTimes toi jo esillekin, että minä en vain jaksaa jauhaa ja todistella jatkuvasti, että en tarkoittanut sinua / sinulle, sillä tässäkin ketjussa näimme, ettei siitä ollut edes mitään hyötyä, vaikka näin tein, vaan sama jatkui edelleen ja on jatkunut tämänkin päivän.

Käyn täällä keskustelemassa hengellisistä asioista sen aika, mitä täällä olen, eikä aikani ja voimavaranikaan riitä jatkuvaan vääntämiseem ja väittelemiseen.

End Times on niin hyvin tuonut esille sisimpäni ajatuksia ja tuntoja, että ihan ihmeissäni ja suurella kiitoksella olen niitä lukenut.
      Mm. tässä viestissään: -- EndTimes 9.5.2013 17:02 --- !

Näin Jumala pitää meistä jokaisesta huolta ja antaa aina rinnalle ihmisen, joka on valmis ottamaan toistenkin kuormia kannettavakseen omille harteilleen.
      Kiitokset Sinulle EndTimes KAIKESTA!

Viestisi kertovat kokemuksesta ja oikeasta sydämen asenteesta lähimmäisiäsi kohtaan!

Jumala antakoon Sinulle voimaa ja viisautta, näkeviä silmiä ja kuulevia korvia, vahvaa selkää ja oikeaan astuvia jalkoja, jatkaa Hänen rakkautensa osoittamista kaikkialla siellä, missä sitä tarvitaan!
      Sinua sydämestäni siunaten!

• ~~tähkäpää~~

Kiitos teille kaikille muillekin, jotka olette rohkaisseet ja "heittäneet pelastusrengasta", mistä pitää kiinni, kun aallot ovat lyöneet yli laidan.
        Isän siunausta teille jokaiselle.

• Älä Tähkäpää välitä
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Kiitos teille kaikille muillekin, jotka olette rohkaisseet ja "heittäneet pelastusrengasta", mistä pitää kiinni, kun aallot ovat lyöneet yli laidan.
        Isän siunausta teille jokaiselle.

Greeenistä, äläkä lopeta sen vuoksi täällä kirjoittamistasi?!

Greeen ei ymmärrä, että ihmisillä on muutakin elämää ja elämässä on murheita muutoinkin ja suurempiakin, kuin joidenkin kommentit tällä palstalla!!!

• ~~tähkäpää~~
        Älä Tähkäpää välitä kirjoitti:

Greeenistä, äläkä lopeta sen vuoksi täällä kirjoittamistasi?!

Greeen ei ymmärrä, että ihmisillä on muutakin elämää ja elämässä on murheita muutoinkin ja suurempiakin, kuin joidenkin kommentit tällä palstalla!!!

En ole kokonaan lähtemässä pois, mutta hyvä on välillä
        hieman vetäytyä ja toivoa, josko tilanne sillä rauhoittuisi,
        ottaa enempi aikaa rukoukselle ja jäädä odottamaan,
        mitä Jumala tekee näiden asioiden kanssa.

En edes kykenisi Teitä jättäämään, sillä minulle merklitsee
        hyvin paljon se, että voi tuntea toisten uskovien kanssa hengen
        yhteyttä ja sitä olen saanut teidän monen kanssa täällä tuntea
        ja kokea.

Tällaisissa tilanteissa henkeni aina "lentää" taivaaseen ja
        mielessäni ajattelen sitä hetkeä, kun kerran kohtaamme Isän
        luona perillä. :)

http://www.youtube.com/watch?v=7ZnKeMiXInc

• Siunaten EndTimes

Kaikilla meillä on omat taakkamme palstan ulkopuolella. Joillakin on herkempi omatunto, ja ahdistuvat kovin jos kokevat että ovat tehneet jotain väärää, eivätkä voi sitä korjata kun eivät tiedä mitä se on. Kuitenkin vapaus ja anteeksianto on tarjolla joka hetki kun käännymme Jeesuksen puoleen asioissamme. Hän puhuu sydämelle aina rauhaa. Ja me voimme auttaa toisiamme pyytämällä ja antamalla anteeksi. Silloin me levitämme Kristuksen tuoksua, jossa on vapaus.
      Minusta on hyvä että sanotaan ihan suoraan, niinkuin tähkäpää kirjoitit tuossa ylempänä, että sinulla ei ole mitään greeeniä vastaan, etkä häntä mistään syytä. Näin voi kirjoituksia lukea sen valossa, että kaikki on kunnossa. Toivottavasti muutkin antavat kaikille mahdollisuuden aloittaa alusta, eivätkä kaivele vanhoja. Sovinto ei välttämättä tarkoita ylintä ystävyyttä, sillä luottamus palautuu usein kauempaa katselemalla. Pieni välimatka tekee usein hyvää, eikä sitä tarvitse tulkita välttelyksi. Se kuuluu luonnolliseen palautumisprosessiin.

Jokaisella on mielestäni jotain annettavaa, ja siksi jokainen täällä on ajoittain vihollisen kohteena. Tälle palstalle tyypillistä on paratiisin käärmeet, jotka puikkaavat välissä pienen epäilyksen ja syytöksen kommentissaan. Ne tulevat selkeästi ulkopuolisilta jotka haluavat riitaa uskovien kesken. Ei tartuta niihin. Tunnistetaan ne, etteivät ne saa maaperää jossa itää. Nähdään että ne ovat vihollisen yrityksiä, ja astutaan niiden yli. Niitä ei tarvitse edes tallata, sillä Jeesus on jo murskannut käärmeen pään:)

• näin se menee

Kiitos End Times, eniten empatiaa saa Tähkis minulta, Tähkäpää lempeänä kirjoittajana on kristityn kannuksensa ansainnut ja toivonkin että pienen lepopaussin jälkeen jatkaisi sinnikkäästi kirjoitteluaan, koska aikaa myöten hyvä sana palajaa kirjoittajalleen, aikaa myöten saa niittää - vaikka väsyisikin, saa niittää.

• oikaisua

Tässähän tähkäpää on selventänyt ja oikaissut väärinkäsityksiäsi.
        Valehtelet jos vielä väität ettei ole antanut oikaisua.

"Tuon nyt tässä vielä kaikkien nähden esille, että minulla ei ole mitään henk.kohtaista _greeeeeniä vastaan, enkä tiedä koskaan häntä
        syyttäneeni mistään.

Minä en voi sille mitään, jos joku olettaa jotain sellaista, mitä ei ole."

• _greeeeen
        oikaisua kirjoitti:

Tässähän tähkäpää on selventänyt ja oikaissut väärinkäsityksiäsi.
        Valehtelet jos vielä väität ettei ole antanut oikaisua.

"Tuon nyt tässä vielä kaikkien nähden esille, että minulla ei ole mitään henk.kohtaista _greeeeeniä vastaan, enkä tiedä koskaan häntä
        syyttäneeni mistään.

Minä en voi sille mitään, jos joku olettaa jotain sellaista, mitä ei ole."

Vastaus lienee minulle...

Eli nyt siis, kuukausien päästä Tähkäpää sanoo, että ei tiedä koskaan syyttäneensä minua mistään, eli siis hänen syyttävät viestinsä eivät hänen mukaansa kohdistuneetkaan minuun. Miksi vastaus nyt vasta, kuukausien pyytämisen jälkeen?! Ja miten selittyy sitten tämän ketjun viestissäni, _greeeeen
        13.5.2013 13:18, sanomani asia?!

• _greeeeen
        _greeeeen kirjoitti:

Vastaus lienee minulle...

Eli nyt siis, kuukausien päästä Tähkäpää sanoo, että ei tiedä koskaan syyttäneensä minua mistään, eli siis hänen syyttävät viestinsä eivät hänen mukaansa kohdistuneetkaan minuun. Miksi vastaus nyt vasta, kuukausien pyytämisen jälkeen?! Ja miten selittyy sitten tämän ketjun viestissäni, _greeeeen
        13.5.2013 13:18, sanomani asia?!

Eli eivätkö nämä Tähkäpään viestit sitten koskeneetkaan muiden muassa minua? ->

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11207347#comment-59583642

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11207347#comment-59572413

Miksi Tähkäpää ei sitä voinut aikaisemmin sitten sanoa, vaikka sitä häneltä moneen kertaan kysyttiin?

Mikä sitten on se 'tämä joukko', josta Tähkäpää Semperin ja Jonahin kanssa puhuu?

Miksi kuukausien epäilys sen sijaan, että Tähkäpää olisi sanonut, ettei tarkoittanutkaan minua, asiastakysettä, tavallista jne., joista Semper ja Jonah häntä varoittelivat, ja jotka luetaan tuohon joukkoon, joiden väitetään sanovan saavuttaneensa synnitömyyden (kukaan meistä ei ole oikeasti sellaista sanonut)..?

• greenille
        _greeeeen kirjoitti:

Eli eivätkö nämä Tähkäpään viestit sitten koskeneetkaan muiden muassa minua? ->

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11207347#comment-59583642

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11207347#comment-59572413

Miksi Tähkäpää ei sitä voinut aikaisemmin sitten sanoa, vaikka sitä häneltä moneen kertaan kysyttiin?

Mikä sitten on se 'tämä joukko', josta Tähkäpää Semperin ja Jonahin kanssa puhuu?

Miksi kuukausien epäilys sen sijaan, että Tähkäpää olisi sanonut, ettei tarkoittanutkaan minua, asiastakysettä, tavallista jne., joista Semper ja Jonah häntä varoittelivat, ja jotka luetaan tuohon joukkoon, joiden väitetään sanovan saavuttaneensa synnitömyyden (kukaan meistä ei ole oikeasti sellaista sanonut)..?

Miksi tähkäpää miksi ei tähkäpää mitä tähkäpää milloin tähkäpää minne tähkäpää koska tähkäpää koska ei tähkäpää kenelle tähkäpää kuka tähkäpää voi kun ei tähkäpää voivoi tähkäpää joskus tähkäpää jolloin tähkäpää jollei tähkäpää tiedäkö tähkäpää tietää tähkäpää tunteeko tähkäpää eikö tunne tähkäpää miks ei tunne tähkäpää milloin tunten kenet tuntee koska tuntee tähkäpää voi kun ei tunne tähkäpää kun se tähkäpää tuntee kerran vielä tähkäpää jossain joskus tähkäpää koskus kossain tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää voi kun sinä tähkäpää olisi voi kun et sinä tähkäpää ei sitä tähkäpää eikä tätä tähkäpää eikä tuota tähkäpää kun tähkäpää sitä ja tähkäpää tätä ja tähkäpää tuota voi tähkäpää sinua tähkäpää kun olet valloittanut sisaresi ajatusmaailman kokonaan tähkäpää rakas jätä jo tähkäpää sisaresi green rauhaan tähkäpää rakas.

• _greeeeen
        greenille kirjoitti:

Miksi tähkäpää miksi ei tähkäpää mitä tähkäpää milloin tähkäpää minne tähkäpää koska tähkäpää koska ei tähkäpää kenelle tähkäpää kuka tähkäpää voi kun ei tähkäpää voivoi tähkäpää joskus tähkäpää jolloin tähkäpää jollei tähkäpää tiedäkö tähkäpää tietää tähkäpää tunteeko tähkäpää eikö tunne tähkäpää miks ei tunne tähkäpää milloin tunten kenet tuntee koska tuntee tähkäpää voi kun ei tunne tähkäpää kun se tähkäpää tuntee kerran vielä tähkäpää jossain joskus tähkäpää koskus kossain tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää tähkäpää voi kun sinä tähkäpää olisi voi kun et sinä tähkäpää ei sitä tähkäpää eikä tätä tähkäpää eikä tuota tähkäpää kun tähkäpää sitä ja tähkäpää tätä ja tähkäpää tuota voi tähkäpää sinua tähkäpää kun olet valloittanut sisaresi ajatusmaailman kokonaan tähkäpää rakas jätä jo tähkäpää sisaresi green rauhaan tähkäpää rakas.

Raamattu opettaa selvittämään ja sopimaan asiat.

• Aamulääkkeet!!
        greenille kirjoitti:

Luepa nyt tarkasti ylläoleva green, niin näet läpivalaisun ajatusmaailmastasi.

• Ihan ystävällisesti
        _greeeeen kirjoitti:

Raamattu opettaa selvittämään ja sopimaan asiat.

Opettaa puhdistamaan oman sydämen ja ajatukset asioista jotka eivät sinne kuulu. Sillä mitä vihollinen puhuu ajatuksiisi tähkäpäästä, ei ole mitään asiaa sinun ajatusmaailmaasi, siis sinun tehtäväsi on ajaa se sieltä häiritsemästä. Niinkuin huomaamme, Tähkäpää ei häiritse ketään täällä itse, vain häntä koskevat ajatukset ja luulot häiritsevät. Täytä ajatuksesi enemmän Jeesuksen ihanuudella, niin ei jää väärinkäsitysten pyörittelylle niin paljon tilaa.

• Ihan ystävällisesti
        Aamulääkkeet!! kirjoitti:

Luepa nyt tarkasti ylläoleva green, niin näet läpivalaisun ajatusmaailmastasi.

Äläkä green anna näiden tikullakaivajien eksyttää sinua, asiahan on käsitelty ja taakse jätetty. Jätä tuollaiset puskahuudot omaan arvoonsa.

• EndTimes

Jotkut on pidemmällä, toiset ovat matkalla. Toiset yhdessä, toiset toisessa asiassa.
      Oikea suunta saa ainakin minulta plussaa vaikkei täydellinen olisikaan.
      Tähkäpään kirjoitukset ovat sellaisia, joita uskaltaa tulla väsyneenäkin lukemaan.
      Ne rohkaisevat ja ilahduttavat Hengessä:)
      Greenillä on rehellistä pohdintaa, ja oivalluksen helmiä:)
      Niitä lisää!

• EndTimes

Ihania virvoituksen hetkiä sinunkin päivääsi!

• Rakkaus ja pyhyys

Huomaan, että tämäkin ketju poikkesi hyvin pian avauksen aiheesta. Kysymys ”ketä Herra vihaa?” on kuitenkin raamatullinen. Meidän on erittäin vaikea ajatella, että Jumalassa, Jeesuksessa, olisi vihaa, vaan tahtoisimme nähdä Hänet vain rakkaudellisena ja lempeänä hahmona. Koska Jumalasta sanotaan Raamatussa, että ”Jumala on rakkaus” ja me haluamme olla Hänen rakkautensa kohteita ja toivomme itsekin osaavamme rakastaa, me emme jaksa käsitellä Jumalan pyhyyttä. Rakkaus on hyvin inhimillinenkin ominaisuus, mutta sen sijaan pyhyys on meille ihmisille vieras käsite ja täysin meidän ulkopuolellamme. Meissä kaikissa on inhimillistä rakkautta, mutta pyhyyttä meissä ei luonnostaan ole kenelläkään. Tällä keskustelupalstalla on vaikea käsitellä tätä kysymystä perusteellisesti ja joku viittasikin Raamatun kokonaisnäkemykseen. Kovin laajasti en voi tässä tiivistelmässä vastata.

Muistan, kun eräs julistaja puheessaan käsitteli Jeesuksen vihaa. Vanha rouva meni puheen jälkeen puhujan luokse ja sanoi: ”Minun Jeesukseni ei koskaan vihastu”. Niin vilpitön kuin tuo sanoja oli, hän oli väärässä. Raamattu kertoo useissa kohdissa, kuinka Jeesuksen viha syttyi. Hän ”loi vihassa katseensa heihin”, teki nuorista ruoskan, kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja ajoi heidät pois, useissa tilanteissa Jeesus myös korotti ääntänsä kokiessaan pyhää vihaa. Jeesus vihaa kaikkea epäoikeudenmukaisuutta ja vääryyttä ja meillä uskovilla tulisi olla samanlainen reaktio, jotta voimme puolustaa heikkoja ja sorrettuja. Raamattu kehottaa vihastumiseen monissa kohdin, mutta kieltää pitkällisen vihan pidon. Jeesuksen viha on täysin puhdasta, pyhää vihaa, kun meillä syntisyytemme tähden vihaan sekoittuu usein heikon egomme puolustamista (heikon itsetuntomme tähden koemme loukkauksena toisen vilpittömänkin sanan), oman etumme puolesta taistelua ja itsekkyyttä.

Asia kuitataan usein toteamalla, että ”Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä ihmistä”. Ilmaisu on kiero ja osoittaa halumme päästä aiheen alta pois. Molemmat toteamukset ovat sinänsä oikeita, mutta yhteen liitettyinä ne antavat ymmärtää, että synti ja ihminen olisivat erillisiä käsitteitä. Ajatteleeko joku todella niin, että viimeisellä tuomiolla Jumalan viha kohdistuu vain syntiin, mutta ei syntisiin ihmisiin? Ajatus on inhimillinen, mutta vastoin Raamatun Sanaa. Jumala rakastaa kaikkia syntisiä ihmisiä etsivällä ja kutsuvalla rakkaudellaan suostutellen ihmisiä vastaanottamaan syntien anteeksiannon Jeesuksen ristillä tehdyn sovitustyön tähden. Armon torjujat joutuvat kohtaamaan lopulta myös Jumalan vihan.

Room. 2:5: ”Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi. ” Room. 1:18 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa”. On pelkästään Jumalan pitkämielisyyttä, että armon torjujat syntiset ihmiset saavat vielä elää: Room. 9:22 ”Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön.”
      Vanha testamentti vahvistaa Jumalan vihan ilmestymisen tuomion päivänä. 5 Moos. 32:35 Minun on kosto ja rankaiseminen, säästetty siksi ajaksi, jolloin heidän jalkansa horjuu. Sillä heidän onnettomuutensa päivä on lähellä, ja mikä heitä odottaa, se tulee rientäen. Ps. 110:5 Herra on sinun oikealla puolellasi, hän musertaa kuninkaat vihansa päivänä. ”

Raamatun mukaan on hyvin selvää, että epäuskoiset kartuttavat vihaa päällensä (Room. 2:5) ja että Jumala "maksaa jokaiselle hänen tekojensa mukaan" (Room. 2:6). Kristus tuomitsee myös uskovat, mutta koska Kristuksen vanhurskaus on vuodatettu heidän päällensä ja heidän nimensä on kirjoitettu Elämän kirjaan, palkitaan heidät iankaikkisella elämällä rangaistuksen sijaan. Room. 14:10-12 mukaan jokainen joutuu Kristuksen tuomioistuimen eteen ja jokainen joutuu tekemään tiliä Jumalalle.

Jumala rakastaa kaikki syntisiä ihmisiä. Jumala on olemukseltaan sekä rakkaus että pyhyys, eikä Jumalan lähellä voi olla syntiä. Jeesuksen Kristuksen veren turvissa saavat kaikki uskovat olla iankaikkisesti Jumalan rakkauden lähellä, mutta armon torjujat joutuvat kohtaamaan Jumalan vihan viimeisellä tuomiolla. Uskosta osattomat joutuvat kokemaan, että Jumala vihaa niitä syntisiä ihmisiä, jotka eivät ole katuneet syntejään ja ottanet Jeesusta elämänsä Herraksi.

• EndTimes

Erinomaisen hyvin kirjoitettu "Rakkaus ja pyhyys"!
        Voin yhtyä jokaiseen kirjoittamaasi sanaan:)

Jumala on pyhä, ja niin on Jumalan vihakin pyhää vihaa, joka ei muutu.
        Niinkuin Lucifer lankesi, ja saa syntinsä kanssa itselleen tuomion, niin samoin saa ihminenkin joka haluaa loppuun asti pitää synnistä kiinni. Ihminen on kuitenkin erilainen luomus, ja ihminen voi tehdä parannuksen.

”Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä ihmistä”. Ilmaisu on petollinen jos sillä tuuditetaan ihminen uskomaan, että Jumalan erottaisi meistä pois synnin vasten tahtoamme, että voisi meidät armahtaa. Minusta oikein ymmärrettynä sen tulisi antaa rohkeutta lähestyä Jumalaa, ja johdattaa meidät haluamaan pois synnin alta. Sillä niin kauan kun synti asuu meissä, olemme sen kanssa samaa olemusta. Juuri viimeisellä tuomiolla Jumalan viha kohdistuu syntiin, ja siksi meidän pitää täällä ajassa saada tuohon asiaan ratkaisu, jossa synti ei enää asu meissä, ettei meitä sen kanssa kadotukseen tuomittaisi. Niinkuin kirjoitit: "Jumala rakastaa kaikkia syntisiä ihmisiä etsivällä ja kutsuvalla rakkaudellaan suostutellen ihmisiä vastaanottamaan syntien anteeksiannon Jeesuksen ristillä tehdyn sovitustyön tähden. Armon torjujat joutuvat kohtaamaan lopulta myös Jumalan vihan." Ja ne, jotka synnistä ennen olivat osallisia, ja ovat ottaneet sovitustyön vastaan, saavat Jeesuksen veren tähden suuren armon!

Tuon ensimmäisen viestin: "Jumala EI vihaa niitä jotka Häntä vihaavat!" tarkoitus oli juuri tehdä tiettäväksi tuo, että niin kauan kuin ajassa elämme, on meillä mahdollisuus tulla Jumalan eteen syntejämme katumaan. Sen tähden emme kohdista tuomiopuhetta ihmisille, vain synnille. Tämä kutsukoon ristin juureen sillä luottamuksella, että Jumala ei katuvaa murskaa, vaan Hänen tahtonsa on saada katuva armahtaa.

• _greeeeen

Taisinpa juuri lukea yhden parhaista koskaan täältä löytämistäni kirjoituksista, Rakkaus ja pyhyys
        11.5.2013 10:07.

Juuri noin tämä asia on Raamatussa.

• Hyvä päätöst

Oikein hyvä päätös tälle aiheelle, kiitos viimeisimmistä kommenteista. Juurikin Jumalan pyhyys selittää Jumalan vihan, joka kohdistuu viimeisellä tuomiolla armosta osattomiksi jääneisiin syntisiin ihmisiin. He eivät ole vastanneet tarjottuun etsivän rakkauden armokutsuun. Pyhyys on meille niin vierasta, että me emme voi sitä käsittää. Emme suostu näkemään sitä Raamatussa usein toistuvaa tosiasiaa, että Jumalan viha lopulta kohdistuu juuri syntisiin ihmisiin (uskosta osattomiin).

Ymmärrän hyvin tp:n antaman kommentin:
      "Olisi mielestäni aika kohtuutontakin Jumalalta, että vaatii meitä ihmisiä rakastamaan kaikkia lähimmäisiämme ja jopa siunaamaan vihamiehiämmekin, mutta itse vihaisi syntistä ihmistä."

Voimme käsittää asian vain Jumalan pyhyydestä käsin. Meitä kehotetaan rakastamaan ja siunaamaan vihamiehiämmekin, koska juuri niinhän Jumalakin etsivällä rakkaudellaan tekee! Pastori Kylliäistä ahdisti ihmisten mahdollisuus joutua ikuiseen kadotukseen, eroon Jumalasta, niin, että hän kirjoitti kirjan "Kaikki pääsevät Taivaaseen". Hänen oli mahdotonta sulattaa sitä tosiasiaa, että rakastava Jumala tuomitsisi luomiaan ihmisiä ikuiseen eroon Hänestä. Jeesus sanoo kuitenkin "vain harvat pelastuvat". On ehkä hieman yllättävää, että itseasiassa Jeesus puhuu Raamatussa enemmän kadotuksesta kuin Taivaasta.

Jumala on pyhä. Pysykäämme Kristuksessa, niin meillä on turva tässä ajassa ja viimeisellä tuomiolla. Älkäämme vääristelkö Raamatun antamaa tosiasiaa Jumalan vihasta vain siksi, että meidän on vaikea sitä kestää tai pidämme sitä kohtuuttomana. Jumala on Jumala, eivätkä Hänen ajatuksensa ole meidän ajatuksia.

• body2

Jeesus sanoi,"näette Ihmisen Pojan istuvan VOIMAN oikealla puolella..."

Voima on NEUTRAALIA, mutta sitä voidaan käyttää sekä tuhoon että hyötyyn.

Ihminen itse on Jumalansa määritellyt, joten siihen määritelmään ei tarvitse kompastua.

• tämä aika

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe