Laitonta vai laillista???

an.TTi...

Kysyin eräältä lääkäriltä sähköpostilla yleistä lääketieteen asiaa. hän vastasi viisaasti ja ystävällisesti. Asia ei koskenut ketään henkilökohtaisesti. Nyt on tilanne että tarvitsisin sattumoisin oman sairaudenhoitdossa viisaita mielipiteitä. ja kyseeseen tulisivat em. lääkärin vuoden takainen kommentointi, niistä olisi kovasti apua.
Voinko liittää hänen nimellään varustettuna hänen mailinsa muiden asiapapereiden mukaan, jotka lähetän erääseen virastoon virkamiehelle ? Siitä lääkärin mielipiteestä ei tule esiin tietenkään mitään kenenkään henkilökohtaista tietoa, vaan ihan vaan lääketiedettä ja sen lääkärin nimi, joka on kertonut mielipiteensä tuosta lääketieen asiasta. Tietämys erikois- ja vain vähän tavallisten ihmisten tiedossa olevaa spesiaalilääketiedettä. Mutt että voinko antaa eteenpäin mailin jossa siis on hänen nimensä?
Kiitos teille viisaammille!

10

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+3

Ei kylläkään voi, vaan pitää kysyä lääkärin suostumus ja ilmoittaa missä tarkoituksessa aikoo käyttää.

• an.TTi...

Oletko aivan 100% varma asiasta?

• 3+3

Näin sen näkisin, riippuu tietysti missä yhteydessä sitä käytetään ja minkä käsityksen se antaa liitettynä johonkin muuhun yhteyteen kuin alkuperäisessä tarkoituksessa ja mitä virasto edellyttää liiteasiakirjoilta. Lasunnon antanut lääkäri voi olla myös oikeutettu korvaukseen, vaikka olisi kunnallinen. Haiskahtaa, jos on ongelmaa suostumuksen pyytämisessä. Yleisesti saatua tietoa voi tottakai käyttää, mutta ei nimenomaisena todisteena, jos ei ole sitävarten tehty.

• suomalalainenn++

Mutta eikö itselleen tulleen kirjeen saa lähettää minne haluaa?

Paperisen tai sähköisen. Sama se.Kirje kuin kirje.

• 17+7

Mitäs luulet ? Eivätköhän ministeritkin saa kirjeitä, joitten sisältämää aihetta/tietoa ei ihan noin vaan saa lähetellä kenelle haluaa ?
        Yksityisiä ihmisiä sitoo taas rikoslaissa oleva yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen.

• an.TTi...
        17+7 kirjoitti:

Mitäs luulet ? Eivätköhän ministeritkin saa kirjeitä, joitten sisältämää aihetta/tietoa ei ihan noin vaan saa lähetellä kenelle haluaa ?
        Yksityisiä ihmisiä sitoo taas rikoslaissa oleva yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen.

Olen yksityinen henkilö. Tieto mailissa ei ole loukkaavaa.

• Että näinkin voi

Kuten joku laittoi, et voi käyttää hänen kirjettä todesteena.

Sillä, jos laitat sen todisteensi on hyvä laittaa sitten koko sähköposti liikenne ja tieto, että et ole kysynyt lääkäritä lupaa kirjeen julkaisuun. Tällöin kyseinen virasto osaa tehdä omat johtopäätökset.

Lisäksi tämä lääkäri on voinnut olettaa, että sinä et julkaisen hänen kirjettä. Joten on hyvä kysyä lupa.

Koska olet kysynyt mielipidettä, et todellista kovaa lääketieteellistä FAKTAA, vastaus on voinnut olla myös eräällä tavalla puolueellista, ei puolueeton näkökulma ja olla omaan mielipiteen ohjaamana. Sillä kovassa faktassa, lääkäri perustaa kaiken lääketieteelliseen tietämykseen ja tutkittuun tietoon. Samaa esiintyy myös muissa ammteissa, kuten atk-suunnittelussa. Itse en henkilökohtaisesti perusta lainakaan internetistä ja katson, että aina ei tarvita viimeisenpäälle kaikkea. Mutta jos joku kysyy, niin mietin mihin tarkoitukseen kyseinen tieto tulee ja sitten sen voinko vastata siten, että otan oman kantani huomioon.

Esim. Partissonitaudissa joillakin lääkäreillä on ja voi olla oma mielipide ja se ohjaa myös heidän mielipidettä ja joskus myös hoitoa. Ota tämä myös huomioon. Eli lääkäri voi poiketa huomattavasti ns. yleisestä hoitokäytännöstä.

• Että näinkin voi

Lisätään vielä tämä, jos viranomainen ei tiedä, jonkun sairauden hoitoon liittyvää hoitokäytäntöä, niin hän on velvollinen kysymään kyseisen alan asiantuntijalta lisätietona.

Sinä olet siis todennäköisemmin tekemässä varmaankin Valviralle, oikeusasiamiehielle tai potilasvahinkolautakuntaan ilmoitusta tai kantelua. Näillä paikoilla on oikeus ja velvollisuus kysyä lisätietoja sinulta tai alan asiantuntijalta.

• jaah?!?!

En ymmärrä, että missä saisi lääkäreiltä "kysellä" sähköposteilla yhtään mitään: ei ainakaan Suomessa.

Tarina on luultavasti tekaistu, mutta toi on vähän verrannollinen siihen asiaan, kuin että sainko mä tässä julkisesti tälllä Suomi24-palstalla taannoin kertoa faktan, että joku nimetön soitti mun omalla nimelläni olevaan puhelimeeni, ja kyseli jonkun Nisula -nisemisen ihmisen insuliinireseptistä: kännykkäni ei liity sen nimiseen, enkä ole sen niminen, joten jos mun yksityiseen mutta joka julkisesta rekisteristä löytyävään nimelläni olevaan kännykkääni soitetaan kuvaamillani häiriköintipuheluilla, voin julkisesti tässä Suomi24:a kertoa, että joku nimetön on soittanut minun omaan kännykkääni kysellen Nisulan insuliineista, koska niin on tapahtunut. Kerrottakoon vielä, että soittivat ihmisen kännykkään, jolla on vuodesta 1997 ( ensimmäisestä kännykästäni alkaen) ollut sama puhelinnumero, ainoana kännykkänä.

En ymmärrä, millainen ihminen edes kyselisisi lääkäreiltä sähköpostilla. Ainakin lääketieteen alaan liittyvät asiat hoidetaan kasvokkaistapaamisilla lääkärin kanssa, eikä sähköpostilla. Yksityinen keskustelu on eri asia, kuin viralliset todistukset.

• -lisään

Ja lisään omaan viestiini, että ei tarvitse häiriköiden muokata viestissäni sanaa "Nisula-nimisen", muotoon "Nisula-nisemisen", kun sanoin, että minulle v*ttu joku hullu nimetön soitti kysellen jonkun Nisulan insuliineista, enkä tunne yhtään Nisula- nimistä!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2088
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1756
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      237
      766
    5. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      699
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      556
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      492
    Aihe