Eli oon saanu asumistukea ja toimeentulotukea jo useemman vuoden. Oon täs välissä muuttanu pari kertaa, ja nyt siis Kela keksi alkaa perimään "liikamaksuja" näiden muuttojen ajalta!
Eli vaikka oon ajoissa muutostani ilmottanu kelaan, on niiden päätös tehty senvarran myöhässä, et seuraavan kuun asumistuki on ehtiny tulla tililleni maksuun. No siis olisin jo tuollon ilman muuta palauttanu rahan, muttaku elin tosiaan sen toimeentulotuen varassa, ni noi asumistuet vähennettiin siitä! Sossu siis vähensi sen maksetun asumistuen toimeentulotuesta, eli ei mulle senttiäkään missään vaiheessa maksettu liikaa!
Ja ton perittävän summan suuruus on lähemmäs 600euroa! Mistä hemmetistä mä tollasen summan revin?! Väärinhän tollanen on, koska mä mitään ylimäärästä saanu missään vaiheessa!
Lisäks oon hakenu asumistukea nykyseen vuokra-asuntooni jo helmikuusta saakka, mut päätöstä ei edelleenkään oo tehty. Oon saanu kyllä kolmeen kertaan kotiin toimitettuna JOKAISEN hakemukseen liittyvän paperin, jotka oon sit kolmeen kertaan täyttäny. Näitä lähetellään n. kolmen viikon välein, ja päätöstä ei siis oo vieläkään tehty. Henkilökunta ilmeisesti vaihtunu, jonka jälkeen alkanu toi sekoilu.
Viimesimmän muuton aikaan muutin yhteen poikaystävän kanssa, jolla just oli työt loppunut. Sai n. 4000e lopputilin/lomarahat, jonka jälkeen en edes vaivautunu laittaa sossuun hakemusta. Ehkä ton ajan takia kelassa olettivat mun menneen töihin? Eikös ne näe suoraan sossun sivuille, kuka saanu päätöksen, kuka ei?
Nyt mies saa vaan liiton työttömyysturvaa, jota käsittääkseni ei enää uuden lain myötä huomioida missään saamissani tuissa yhteisiks tuloiksi? Senkään suuruus ei kata edes vuokraa. Toi lopputiliki meni kokonaan velkoihin. Eli kituuteltu on, ja nyt tämä. Valitanko muutoksenhakulautakuntaan, vai koetanko laittaa sossuun maksettavaks? Se nyt on selvä et mitenkään en näitä saa meksettua.
Kela sekoilee omiaan!!
11
548
Vastaukset
- paraskeinomuutokseen
Valita
- 167-176
Takaisinperintäpäätöksistä kannattaa valittaa aina. Ellei valitus mene läpi niin saa jopa 3 vuotta maksuaikaa koska takaisinperintää ei voi aloittaa ennen kun asiasta on lain voimainen päätös. Ainakaan mitään maksussuunnitelmaa ei kannata Kelan kanssa sopia, silloin ei voi sossullakaan maksattaa noita takaisinperintöjä. Ulosottokaan ei onnistu ja ulosottomiehelle ei pidä antaa mitään mutta kun haulikon kantaman verran etumatkaa, oma on hölmöyttä jos ei sitä käytä. Työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea EI SAA ulosmitata. Tuosta on selvät pykälät ao. laeissa, joskus tuotakin yrittävät rikkoa.
Kelan "salaiset" ohjeet tuolla:
http://www.kela.fi/kelan-etuusohjeet_kelan-etuuksien-menettelyohjeet- Antaa Ja Ottaa
No kylläpä tuo KELA vaan ottaa omansa ja jokainen liikamaksu on niiden näkökulmasta AINA asiakkaan aiheuttama - käy selväksi sieltä tulevien syytekirjeiden sanamuosoista ja lausevalinntoista, joissa vaaditaan asiakkaan selvitystä siitä, miksi liikamaksua on päässyt tapahtumaan, vaikka asiakkaalla on velvollisuus ilmoittaa muutokset jne..
KELA perii liikamaksut myöhemmistä asumistuista, työmarkkinatuista, jopa kotihoidontuista...
Kokemukseni mukaan liikamaksu peritään ensisijaisesti tulevista asumistuista ja tuo on sikäli ihan hanurista, kun sitten toimeentulotukilaskelmassa asumistuki lasketaan tuloksi as-tukipäätöksen mukaisena summana, vaikka sitä ei tosiasiallisesti tilille kilahdakaan ja näin ollen tt-tuki jää asumistuen verran vajaaksi jopa useita kuukausia. Sossun mukaan näin menetellään siksi, koska asiakas on saanut liikamaksua ja on näin ollen velvollinen suorittamaan liikamaksun takaisin - se ei siis ole sossun vastuulla.
- 167-176
"KELA perii liikamaksut myöhemmistä asumistuista, työmarkkinatuista, jopa kotihoidontuista..."
Eivät voi periä kun samasta tuesta josta likamaksu on synytynyt.
"kun sitten toimeentulotukilaskelmassa asumistuki lasketaan tuloksi as-tukipäätöksen mukaisena summana, vaikka sitä ei tosiasiallisesti tilille kilahdakaan ja näin ollen tt-tuki jää asumistuen verran vajaaksi jopa useita kuukausia. "
Tuo menettely on laiton. Vain todelliset tuolot saa ottaa humioon toimeentulotuessa, päätös muuttuu viimeistään hallinto-oikeudesa, kannttaa valittaa. Kelan kanssa ei pidä sopia mitään kuukausitaista takaisinperintä summaa, silloin ei voi takaisinperittävää asumistukea laskea tuloksi.- Antaa Ja Ottaa
No näin tuo KELA ja sossu vaan on toiminut joka jessuksen kerta, kun asumistukea on syystä tai toisesta (yleensä kelan viivästyneen käsittelyn vuoksi) liikaa maksettu. KELAn näkemyksen mukaan asiakas on aina velvollinen takaisinperintään ja sossun näkemyksen mukaan tuo takaisinperintä on itse aiheutettu (kelan sanamuodot ja lausevalinnat), joten takaisinperittävää asumistukea pitää verrata ulosottoon, jota ei siis sitäkään huomioida.
Tässä suossa on tarvottu monet kerrat ja siitä on selvitty myös monet kerrat, vaikka tiukille se kieltämättä on ottanut.
Niin ja jossain lakitekstissä lukee "Kela voi luopua takaisinperinnästä.." paino sanalla VOI luopua, eli toisin sanottuna niiden ei ole mikään pakko luopua siitä.
- 167-176
Sossu toimii laittomasti. Tee oikaisuvaatimus joka lähes 100% varmuudella hylätään, mutta valita sitten hallinto-oikeuteen, siellä muuttuu. Valitettavasti helpomapaa keinoa ei ole noiden sossun laittomuuksien lopettamiseksi.
Valitus on helppo tehdä itsekin eikä se muuten maksa mitään. - elvis6
ensinnäkään kela ei näe millään tavalla sossun tietoja, ovat ihan eri laitoksia. toiseksi, mikset mene kelaan paikanpäälle selvittämään mikä kestää ja mikä mättää. tod.näk.puuttuu jotain.
- n.26
Kiitos vastauksista! Tein valituksen, joka siis ensisijasesti lähti kelaan. Hylkäsivät reilu puolet alkuperäsestä summasta, mutta vaativat silti n.200euroa korvattavaksi. Uusi valitus on työn alla, tänään lähdössä.
Sossu ilmotti ettei tule maksamaan tosta mitään, et mikäli maksettavaa tulee, on tehtävä osamaksu-sopimus kelan kanssa. Ei kuulemma ole niiden ongelma, vaikka ite ton kuukauden asumistuen vähensivät toimeentulotuesta. En tiedä, pitäiskö ottaa ton sossunki osalta yhteys sosiaaliasiamieheen? Oon vaan jo ennenki ollu niin ahkeraan yhteyksissä, et pelottaa ettei kohta ota enää tosissaan... Aiemmin valitellessani tosin yks sossun työntekijä sai kenkää, mutta se onki sitten ihan toinen juttu...
Ehkä nyt toistaseks odotan, mitä tolle kelan valitukselleni tehdään? Itelläni ei ole säästössä ton takasin perittävän kuukauden sossun tekemää päätöstä, mut onhan niiden pakko se jostain nähdä? - n.26
Niin, ja asumistuesta ei edelleenkään oo tullu päätöstä. Tossa viimesimmässä valituksessa siitä erikseen mainitsin, mutten mitään vastausta saanut.
Sossu ei oo maksanu ku osan vuokrasta, elämiseen siis kahden ihmisen taloudessa jääny kuukaudessa n.300euroa. Selittelivät sitä sillä että ton miehen lopputilin olis pitäny riittää pidemmäks aikaa. (Miehellä on tosin auto, jota lyhentää 200e/kk.) Uudesta laista huolimatta siis katsovat liiton päivärahankin kuuluvan yhteisiks tuloiks. Onko sossulla tohonkin oikeus? - n.26
Kyllä se valittaminen kannattaa, kela luopui kaikesta takaisinperinnästä. Jos olisin hiljaa itkenyt ja maksanut laskut, olisi tili n.600€ miinuksella.
Suuri helpotus. - Kauris -62
Kela ja muut laskee sen varaan, ett ihmiset ei jaksa valittaa heidän päätöksistään. Jo päätöksen lukeminen on ylivoimaista monille. Ajatelkaa vaikka jotain kolarissa aivovamman saanutta. Ja kun ihmiset ei jaksa valittaa, kela ym voi tehdä mitä sattuu ilman pelkoa seuraamuksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71627
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33503- 72483