Asun 80-luvun alussa rakennetussa omakotitalossa, jonka viemäröintinä on normaalit sakokaivot. Tuohon aikaan alue oli vielä ns. haja-asutus aluetta. Kunta kaavointti alueen vasta 80-luvun lopulla, kun naapuristoon rakennettiin uusi asuinalue. Tottini sijaitsee lähellä järven rantaa ja vierestä menee kunnan viemäriputki. Olen tässä nyt seuraillut tätä paskavesi sirkusta ja miettinyt mitä joudun tekemään. Tarvitseeko minun liittyä kunnan jätevesiverkkoon vai täytyykö nykyistä sakokaivo systeemiä jotenkin parannella vai tarvitseeko tehdä yhtään mitään?
Paskavesiasetus
4
154
Vastaukset
- vesilakia sanoo..
Vesitön ja valmiin viemärin takia joudut liittymään siihen jossain kohdass, ei joka tonttia voi runkoviemäriin kytkeä, tarvitaan kokoojaviemäri ensin.
- satsithousussa91
Just laskin, että naapuri ajaa 2 x vuodessa 20m3 säiliöllisen paskaa pellolle ja siinä satsissa on 1800kg fosforia ja 8000kg typpeä. Itse tuotan 800g fosforia ja 3kg typpeä vuodessa sakokaivooni. Minun pitäisi uusia kaivot ja maksaa 12.000euroa. Naapuri saa paskan levitykseen eu.lta tukea. Minulta menisi samaan fosforimäärän tuottamiseksi noin 1700 VUOTTA! Mikä tässä ei nyt oikein täsmää... ?
- ravintooa
satsithousussa91 kirjoitti:
Just laskin, että naapuri ajaa 2 x vuodessa 20m3 säiliöllisen paskaa pellolle ja siinä satsissa on 1800kg fosforia ja 8000kg typpeä. Itse tuotan 800g fosforia ja 3kg typpeä vuodessa sakokaivooni. Minun pitäisi uusia kaivot ja maksaa 12.000euroa. Naapuri saa paskan levitykseen eu.lta tukea. Minulta menisi samaan fosforimäärän tuottamiseksi noin 1700 VUOTTA! Mikä tässä ei nyt oikein täsmää... ?
Ainakaan nuo lannan ravinnemäärät eivät täsmää. 40 tonnissa sian lietelantaa on noin 37 kg fosforia ja 176 kg typpeä (0,92 kg P ja 4,4 kg N/t) Viljavuuspalvelun keskimääräisten arvojen mukaan. Kuivalanta on ravinteikkaampaa per tonni ja varsinkin siipikarjan ja turkiseläinten lannat, mutta ei niistäkään tuollaisia määriä kerry...
- Vaihtoehtoja kehiin
ravintooa kirjoitti:
Ainakaan nuo lannan ravinnemäärät eivät täsmää. 40 tonnissa sian lietelantaa on noin 37 kg fosforia ja 176 kg typpeä (0,92 kg P ja 4,4 kg N/t) Viljavuuspalvelun keskimääräisten arvojen mukaan. Kuivalanta on ravinteikkaampaa per tonni ja varsinkin siipikarjan ja turkiseläinten lannat, mutta ei niistäkään tuollaisia määriä kerry...
Vaihtoehtona voi olla myös osuuskunnan perustaminen. Liittymämaksu 12000 € ja oman tontin työt 6000 €, sekä sähköä ja käyttökulua lisäksi.
Kunnan putket täyteen hulevettä ja ylimääräinen putkeen mahtumaton järveen. Lopuksi vielä kunnalta liittymämaksut kunnan verkkoon. Ison puhdistamon piiloverot maksuun sitten vuosien kuluessa jne...
Se on sitä ympäristön hoitoa oikein kunnolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten277674- 76638
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483