Mitenkähän tämä kävisi ilman merkittävää painonpudotusta? Painoindeksi on ihan normaali, ja hirveä laihdutuskuuri johtaisi siis alipainoisuuteen = ei hyvä sekään. Mutta maha on selvästi pullollaan, ei mikään hirveä ilmapallo mutta selvästi näkyy kuitenkin sivuprofiilista. Mitä asialle voisi tehdä?
Niin ja liikunkin vielä säännöllisesti, ja välillä roskaruokaakin menee muttei nyt mitenkään ahmien eikä joka päivä. Mikä hemmetti voi olla vialla?
Pömppömahasta eroon
19
420
Vastaukset
- vielä lisään et
Niin ja siis en ole mikään epätoivoinen teini joka haluaa pyykkilautavatsan kesäksi, aikaa on kyllä niin paljon kuin vain siihen tarvii. Ja että kertokaas nyt edes, onko tämä jotenkin yleistä vai olenko jokin erityistapaus, että maha pullottaa mutta painoindeksi näyttää ihan normaalilta, itellä tällä hetkellä 19.5 eli lähenee jo alipainoa jos paino vielä putoaa. Ymmärtäisin hyvin jos olisin selvästi ylipainoinen ja painelisin roskaruokaa joka päivä napaan enkä liikkuisi yhtään, mutta kun näin nimenomaan ei ole...
- Ylimääräistä15kg
Kokeile vähentää vehnätuotteita vähäksi aikaa. Ne saa mahaan kertymään ilmaa.
- hm.
Ensin pitäisi selvittää mistä mahan pulleus johtuu. Onko syynä ilmavaivat, nesteen kertyminen vai heikot vatsalihakset. Sitten kun syy on selvillä niin ongelmaa lähdetään ratkaisemaan sen mukaan. Kaasua muodostavat ruoka-aineet pois, tai suolan rajoittaminen ruokavaliossa, tai kuntosalille.
- Herppis
Hei vaan!
Mulla on samaa ongelmaa. Olen normaalipainoinen ja muuten timmi, mutta vatsa pullottaa kuin Heffnerin Leenalla (os. Herppeenluoma). Tämä on suhteellisen uusi ongelma. Aikaisemmin se on kadonnut parin kilon tiputuksella. Nyt en ole tiputellut, ja maha on kyllä aika hurja. Ehkä musta on tullut vain vanha? :-(
Kokeilen vielä painonpudotusta. Jollei onnistu, pitää vaan alkaa vetämään koko ajan vatsaa sisään ja jännittämään vatsalihaksia, onhan se tehokastakin ;-) - aloittaja vielä
Senkun vaan tietäiskin, mistä johtuu. Todennäköisesti johtuu ruokavaliosta sillä en juuri kiinnitä mitään huomiota siihen mitä syön, yleensä aika perusaterioita ja sellaista. Mutta ei ainakaan liikunnan puutteesta, se on varma. Niin ja mitkä ruoka-aineet muuten ovat varsinaisesti niitä kaasuja muodostavia?
- Herppis
Vaalea leipä ja muut huonot hiilarit ovat hyviä turvottajia. Myös jotkut kasvikset saattavat turvottaa; kaalit, sipulit, sienet, jne. Jotkut keinomakeutusaineet turvottavat minua, ne joissa lukee "liikakäytöllä saattaa olla laksatiivisia vaikutuksia".
Joitakin maitotuotteet ja etenkin juusto turvottavat. Mutta usein juurikin nuo huonot hiilarit käyvät mukavasti suolistossa. Rusinakin on oikein taistelukaasun aines, joskus myös kananmuna ;-).
Aika henk.koht. juttuja noin turvottajat.
Päätin eilen illalla hankkia kuukaudessa litteän vatsan. Aloitin aamulla Jutan dieettiin pohjautuvan ruokaohjelman ja kirjoitan kaikki syömiseni ylös. Syön kylläkin n. 2000 kcal päivässä koska liikun paljon, mutta tuo dieetti on hyvä pohja terveelliselle ja "puhtaalle" syömiselle.
Mulla on aina iltasella pömpömpi vatsa kuin aamulla, joten mun pömppis johtuu syömisistä.
Ja aika pienestä se pömppövatsa on kiinni. Painan nyt 58 kiloa (pit 160 cm), mutta kun paino on 56 kg tai vähän alle, vatsa on jo timmi.
- Syitä
Minulla oli myös pömppö. Sitten kokeilin vhh-ruokavaliota vähän aikaa, ja turvotus sekä nesteily koko kropasta katosi, samoin pömppömaha. Mulla on myös laktoosi-intoleranssi, mutta käytän aina laktoosittomia tuotteita.
Kokeile vaikka viikko ilman puhdasta valkeaa sokeria ja vehnätuotteita. Myös täysjyväruis ja ruisleipä saattaa pömpöttää. Varsinkin jos syöt ruispaloja, ne on pahimpia ilman kerääjiä.- ...jatkoa
Niin, ja siis pömpön pois saamiseksi lopetin myös pastan, riisin ja perunan syönnin. Max. 2 hedelmää päivässä, ja on pysynyt pömppö poissa.
- Herppis
No niin, pääsin analysoimaan eilisiä syömisiäni. Kaloreita tuli n. 3250, vaikka söin suht kevyesti :-). Kun listaani katson, ei tarvitse ihmetellä jos turvottaa.
Ostin Lidlistä muromysliä, vaikka tiesin sen olevan täyttä moskaa. Ja pistelin sitä jälkkäriksi, oli kuin karamelliä! En koskaan osta mitään syötävää, missä ei ole ravintosisältöä nähtävillä. Siinä paketissa luki ihan selvästi, että 445 kcal/100g ja sokeria enemmän kuin ikinä tarvitset! Ja kuitenkin piti ostaa?? Toi olisi hyvä pitkälle metsäretkelle nopeita ja hitaita hiilareita antamaan, kohtuudella, mutta ei normipäivälle. Napostelin myös kuivaa ruisleipää raakana, se on mun herkku, mutta siitäkin kerääntyi huimasti ylimääräistä.
Jos joku ihmettelee miten voin syödä "kevyesti" yli 3000 kcal, niin liikun tosi paljon.
Kurinpalautus ja homma jatkuu! Suosittelen muillekin ruokapäiväkirjan pitämistä. Selviää paljon, kun katsoo syömisiään vähän kauempaa...- Syitä
Helposti tulee syötyä mitä sattuu, jos ei ole tietoinen kokonaisuudesta. Minulla oli samaa ongelmaa kuin sinulla, ja kun aloitin VHH-ruokavalion tärkeintä ei ollut se kalorien laskeminen tms. vaan tiedostaa sen mitä suuhunsa laittaa.
Mulla tuli ylikaloreita tietysti makeisista, kun unohdin pitäneeni karkkipäivän jo aiemmin viikolla (1 karkkipvä aiemmin sallittu), jätskiä, valkoista leipää paljon, paljon kahvia johon aina tl sokeria, yms. Sitten tietysti paljon valkoista riisiä, ja hups, niistäpä tuleekin ihan kohtuullinen pommi yhdessä.
Sen lisäksi näytin aina siltä että olen raskaana. Ostin jopa raskaustestejä yhdessä vaiheessa, kun en voinut uskoa että ruoka voi turvottaa mahaa niin karmealla tavalla.
Myslihän on yksi pahimpia lihottajia. Täysjyväruisleipä ilman vehnää voisi olla sulle hyvä vaihtoehto.
Nyt olen jatkanut liikuntaa kuten ennen, mutta jätin vehnät ja sokerit pois. Paino lähti ropisten laskuun. - Herppis
Syitä kirjoitti:
Helposti tulee syötyä mitä sattuu, jos ei ole tietoinen kokonaisuudesta. Minulla oli samaa ongelmaa kuin sinulla, ja kun aloitin VHH-ruokavalion tärkeintä ei ollut se kalorien laskeminen tms. vaan tiedostaa sen mitä suuhunsa laittaa.
Mulla tuli ylikaloreita tietysti makeisista, kun unohdin pitäneeni karkkipäivän jo aiemmin viikolla (1 karkkipvä aiemmin sallittu), jätskiä, valkoista leipää paljon, paljon kahvia johon aina tl sokeria, yms. Sitten tietysti paljon valkoista riisiä, ja hups, niistäpä tuleekin ihan kohtuullinen pommi yhdessä.
Sen lisäksi näytin aina siltä että olen raskaana. Ostin jopa raskaustestejä yhdessä vaiheessa, kun en voinut uskoa että ruoka voi turvottaa mahaa niin karmealla tavalla.
Myslihän on yksi pahimpia lihottajia. Täysjyväruisleipä ilman vehnää voisi olla sulle hyvä vaihtoehto.
Nyt olen jatkanut liikuntaa kuten ennen, mutta jätin vehnät ja sokerit pois. Paino lähti ropisten laskuun.VHH ei sovi mulle, koska liikunta on elämäntapani ja haluan muutenkin elää terveellisesti.
Kaikkea saa syödä ja juoda, kunhan syö ja juo kohtuudella. Mysli ei lihota, vaan liika syöminen suhteessa kulutuksensa.
Vaaleaa leipää en ole syönyt kuin satunnaisesti enää vuosiin, mutta jos se vehnä on täysjyvää, menee sekin. Syön jäätelöä, karkkia, suklaata, joskus roskaruokaakin, mutta en elä niillä. En usko totaalisiin kieltäytymisiin muulloin kuin sairauksien kohdalla.
Jos haluaa pömppöä pois, paras tapa on lopettaa einesten syöminen ja alkaa valmistamaan ruokansa itse. Ja tosiaan - kaikkea saa ja pitääkin syödä. Mutta se kohtuus!
Mun mielestäni tuo VHH on sohvaperunoiden keino tiputtaa painoa ja saada samalla korkeampi riski sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin (viimeaikaiset tutkimukset).
Ruisleipä on muuten myös yksi hyvä turvottaja, oli sitten täysjyvää tai vehnäjauholla vahvistettua, mutta hyvää :-)
Reipasta liikuntaa ei voi harrastaa ilman runsasta määrää hiilihydraattia! Kokeilehan juosta 20 km rasvainen pekoniateria vatsassasi ja vähillä hiilareilla. Parin tunnin kävely vielä onnistuu, ja kevyt punttisaliharjoittelu, mutta ei raskas. - 3+1
Herppis kirjoitti:
VHH ei sovi mulle, koska liikunta on elämäntapani ja haluan muutenkin elää terveellisesti.
Kaikkea saa syödä ja juoda, kunhan syö ja juo kohtuudella. Mysli ei lihota, vaan liika syöminen suhteessa kulutuksensa.
Vaaleaa leipää en ole syönyt kuin satunnaisesti enää vuosiin, mutta jos se vehnä on täysjyvää, menee sekin. Syön jäätelöä, karkkia, suklaata, joskus roskaruokaakin, mutta en elä niillä. En usko totaalisiin kieltäytymisiin muulloin kuin sairauksien kohdalla.
Jos haluaa pömppöä pois, paras tapa on lopettaa einesten syöminen ja alkaa valmistamaan ruokansa itse. Ja tosiaan - kaikkea saa ja pitääkin syödä. Mutta se kohtuus!
Mun mielestäni tuo VHH on sohvaperunoiden keino tiputtaa painoa ja saada samalla korkeampi riski sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin (viimeaikaiset tutkimukset).
Ruisleipä on muuten myös yksi hyvä turvottaja, oli sitten täysjyvää tai vehnäjauholla vahvistettua, mutta hyvää :-)
Reipasta liikuntaa ei voi harrastaa ilman runsasta määrää hiilihydraattia! Kokeilehan juosta 20 km rasvainen pekoniateria vatsassasi ja vähillä hiilareilla. Parin tunnin kävely vielä onnistuu, ja kevyt punttisaliharjoittelu, mutta ei raskas.Okei, vhh: ta on niin monta eri tapaa toteuttaa. Jokseenkin ketuttaa tuo väite, että sopii vain sohvaperunoille ja aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia. Omat rasvanlähteeni ovat pääasiassa kasvirasvoja (kookosöljy, oliiviöljy, pähkinät, avokado), syön paljon kalaa ja vähärasvaisia lihoja. Eläinperäisiä rasvoja saan jugurtista ja rahkasta ja satunnaisesti kermasta.
Lisäksi on aivan typerä väite, että ainoastaan kevyt liikunta onnistuu ilman RUNSASTA hiilarimäärää. Paljonko on runsaasti? 300g? 200g? 150g? Ja millainen on raskas kuntosalitreeni? Eikos sekin ole varsin subjektiivinen kokemus. Itsellä onnistuu kunnon kuntosalitreeni helposti 100g hiilarimäärällä (vähän?) päivässä. Nyt ketoosillakin (30g) treeni kulkee varsin hyvin. Pitkät sarjat (10 ) sain unohtaa, mutta voimapainotteinen treeni, esim. 5*5 sarjat onnistuvat tosi hyvin. Pitkän matkan juoksu tai muut pitkät aerobiset suoritukset on sitten asia erikseen. Mutta juoksuun ei ole ollut kiinnostusta tai lahjoja ennen vähähiilaristakaan, joten en koe hirveästi menettäneeni mitään. Lentistä jaksan pelata tällä ruokavaliolla varsin mallikkaasti.
En syö viljatuotteita, koska viljat turvottavat ja saavat vatsan kipeäksi. Lisäksi tuntuvat aiheuttavan jonkin verran niveloireita. Riisin ja perunan koen olevan aivan turhaa energiaa, saman energiamäärän saan paljon ravinteikkaammista ruoka-aineista, perunan tilalle melkein mikä tahansa muu kasvis on optimaalisempi. Syön toki molempia aina välillä. Karkit nyt on muutenkin itselleni aivan turhaa, eikä niitä edes tee enää mieli syödä. Suklaata syön ja toisinaan joitain viljattomia tai ainakin gluteenittomia leivonnaisia.
Mutta jokainen tekee tyylillään ja sen mukaan, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Ja joillekin se on vhh ja toisille sipsit ja einekset. Ja sinulle ilmeisesti Vt-lautasmalli, koska jaksat sillä liikkua ja pysyä normaalipainoisena. - Herppis
3+1 kirjoitti:
Okei, vhh: ta on niin monta eri tapaa toteuttaa. Jokseenkin ketuttaa tuo väite, että sopii vain sohvaperunoille ja aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia. Omat rasvanlähteeni ovat pääasiassa kasvirasvoja (kookosöljy, oliiviöljy, pähkinät, avokado), syön paljon kalaa ja vähärasvaisia lihoja. Eläinperäisiä rasvoja saan jugurtista ja rahkasta ja satunnaisesti kermasta.
Lisäksi on aivan typerä väite, että ainoastaan kevyt liikunta onnistuu ilman RUNSASTA hiilarimäärää. Paljonko on runsaasti? 300g? 200g? 150g? Ja millainen on raskas kuntosalitreeni? Eikos sekin ole varsin subjektiivinen kokemus. Itsellä onnistuu kunnon kuntosalitreeni helposti 100g hiilarimäärällä (vähän?) päivässä. Nyt ketoosillakin (30g) treeni kulkee varsin hyvin. Pitkät sarjat (10 ) sain unohtaa, mutta voimapainotteinen treeni, esim. 5*5 sarjat onnistuvat tosi hyvin. Pitkän matkan juoksu tai muut pitkät aerobiset suoritukset on sitten asia erikseen. Mutta juoksuun ei ole ollut kiinnostusta tai lahjoja ennen vähähiilaristakaan, joten en koe hirveästi menettäneeni mitään. Lentistä jaksan pelata tällä ruokavaliolla varsin mallikkaasti.
En syö viljatuotteita, koska viljat turvottavat ja saavat vatsan kipeäksi. Lisäksi tuntuvat aiheuttavan jonkin verran niveloireita. Riisin ja perunan koen olevan aivan turhaa energiaa, saman energiamäärän saan paljon ravinteikkaammista ruoka-aineista, perunan tilalle melkein mikä tahansa muu kasvis on optimaalisempi. Syön toki molempia aina välillä. Karkit nyt on muutenkin itselleni aivan turhaa, eikä niitä edes tee enää mieli syödä. Suklaata syön ja toisinaan joitain viljattomia tai ainakin gluteenittomia leivonnaisia.
Mutta jokainen tekee tyylillään ja sen mukaan, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Ja joillekin se on vhh ja toisille sipsit ja einekset. Ja sinulle ilmeisesti Vt-lautasmalli, koska jaksat sillä liikkua ja pysyä normaalipainoisena.Sulla on ihan järkevä vhh, kun et näköjään rasvakarppaa. Tosiaan, sellaista liikuntaa voi harrastaa karppaajakin, joka ei käytä energianaan hiilareita. Lyhyttä punttia, kävelyä, jne. Mutta pitkät juoksulenkit ja tehotreenit salilla eivät onnistu matalilla hiilareilla.
Minäkään en ennen harrastanut juoksua, mutta kun kunto nousi ihan salakavalasti kuntosalilla ja kävelyillä, huomasin suureksi yllätyksekseni jaksavani juosta tunnin yhteen menoon! Jatkan juoksutreenejä :-)
Mullekaan eivät viljat EHKÄ oikein sovi, mutta pidän niistä ja niistä saan helposti hiilareita aktiviteetteihini. Pitäisi katsoa vaihtoehtoisia hiilarilähteitä!
Sovellan lautasmallia sen mukaan miten liikun. Lihasta kasvattaessa käytän enemmän proteiinia ja lenkkikaudelle lataan hiilareita. Tilanteen mukaan! :-)
Ps. Ei niitä sipsejä ja eineksiä kenellekään... ;-)
- elvatolva1
Tässä ketjussa ei ole kukaan huomioinut vatsalihasten treeniä. Nimenomaan kaikkien vatsalihasten treenaamista, myös syvien. Toki tuo vatsan pömpötys voi olla yksilöllistä ja eri asioista johtuvaa.
Itselläni vatsan pömpötys johtui sopimattomasta ruuasta vaikka terveellistä piti olla, vaan ei ollut minulle SEKÄ heikoista vatsalihaksista. Ei ole vatsa enään pömpöttänyt yli 10 vuoteen ellen ole sortunut syömään jotain sopimatonta.
Niin, ja normaalipainoinen olen aina ollut ettei se johtunut vatsaan kertyneestä ylimääräisestä rasvasta.- aloittaja terve
No mulla tuskin on kyse heikoista vatsalihaksista, sen verran niitä kyllä tulee treenattua, tapana on vetää puolen tunnin salitreeni ja voimaharjoittelua lähes joka päivä viikossa, johon sisältyy vatsalihaksia kolmisensataa toistoa vähän vaihdellen.
- Yksi huomio!
aloittaja terve kirjoitti:
No mulla tuskin on kyse heikoista vatsalihaksista, sen verran niitä kyllä tulee treenattua, tapana on vetää puolen tunnin salitreeni ja voimaharjoittelua lähes joka päivä viikossa, johon sisältyy vatsalihaksia kolmisensataa toistoa vähän vaihdellen.
Ainakin teet vatsalihakset väärin, jos teet 300 toistoa! Vatsaliikkeitä tehdään napa sisään vedettynä vatsalihakset kokoajan jännittyneinä. Vatsa ei siis missään kohtaa pullistu ulospäin, vaan jännitys pidetään koko ajan niin että vatsalihakset ovat kiinni selkärangassa ;-). Toikin voi aiheuttaa pullotusta, kun sun vatsalihakset pullistuvat ulospäin liikkeitä tehdessä.
Oikein tehtynä 20 vatsalihasliikettä on jo kova tulos. - jlkbjlkjglbkjlkj
Yksi huomio! kirjoitti:
Ainakin teet vatsalihakset väärin, jos teet 300 toistoa! Vatsaliikkeitä tehdään napa sisään vedettynä vatsalihakset kokoajan jännittyneinä. Vatsa ei siis missään kohtaa pullistu ulospäin, vaan jännitys pidetään koko ajan niin että vatsalihakset ovat kiinni selkärangassa ;-). Toikin voi aiheuttaa pullotusta, kun sun vatsalihakset pullistuvat ulospäin liikkeitä tehdessä.
Oikein tehtynä 20 vatsalihasliikettä on jo kova tulos.Aloittaja puhui mitä ilmeisemmin istumaannousuista, sinä niistä vatsalihasliikkeistä, joissa nostetaan jalkoja ilmaan selän ollessa kiinni maassa.
- 10+12
jlkbjlkjglbkjlkj kirjoitti:
Aloittaja puhui mitä ilmeisemmin istumaannousuista, sinä niistä vatsalihasliikkeistä, joissa nostetaan jalkoja ilmaan selän ollessa kiinni maassa.
Istumaannousut on yksi huonoimmista vatsalihasliikkeistä, mitä on olemassa.
- herppis
Tein löydön uudesta superturvottajasta! Sokeroimaton mehukeitto (eli keinomakeutettu)!
Voi vee kun harmittaa. Se on niin hyvää rahkan ja raejuuston kanssa. Lidlin versio sopi hyvin köyhän kevennysbudjettiinkin. Ei auta. Seuraavaksi ostan sokeriversion ja katson turpoanko sillä. Laitan vähemmän, niin kalorit pysyvät kohtuudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh952318Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1791913- 1791456
- 246900
- 79882
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11796- 62789
- 55702
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213643Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349611