Rauhallinen messu, jossa ei olisi häiriötekijöitä, olisi erittäin tervetullut elämääni. Minun työ on aika stressaava ja sitten kun tulee viikonloppu niin haluaisin syventyä hiljaisuudessa messunviettoon. Helsingissä iltamessu on ainoa, jossa on vähiten häiriöitä, mutta valitettavasti silloinkin ja aika usein ovat myöhästelijät häirinneet.
No, ymmärrän, että elämä ei pyöri toiveideni mukaan ja katoliseen elmään kuuluu lähimmäisten veljellinen sietäminen ynnä lapsiperheiden, mutta näen arvokkaana hiljaise messun.
Onko sääntökuntalaisilla tai vastaavilla omia sunnuntaimessuja ja missä? Onko Mariassa rauhallisempaa?
Messurauhaa sääntökunnista
8
146
Vastaukset
- vanhauskoinen
Mariassa minua ei ole mikään häirinnyt. La iltamessu ja su päämessu ovat musiikillisestikin rauhallisia. Su iltamessussa sen sijaan on mielestäni ollut kevyempää kristillistä musiikkia. Nuoremmat siitä ehkä pitävät. Minusta se ei ole juuri siitä syystä tuntunut yhtä rauhalliselta.
Jos on vaikea keskittyä, voisi ehkä kokeilla etuosassa istumista.- HoosiKlaus
Täytyypä miettiä, jospa tulisi Pyhän Marian kirkkoon. Tänään helluntaina iltamessu Henrikissä, josta suuri kiitos isä Pasinatolle. Valitettavasti kirkon ovi paukkui pitkään ja klapituolit rutisivat, kun myöhästyjät tippuivat pikkuhiljaa messuun. Lapsiperhe meinasi varastaa shown ja Isä Pasinaton saarnasta ei aina saanut selvää, koska lapset tietysti itkivät ja vanhemmat touhottivat niiden kanssa niin vimmatusti. Sanon suoraan, että lapsiperhe häiritsi rauhaisan messun viettoa aika paljon. Ihan selvää on, että onnellinen perhe keskittyi perheonneensa enemmän kuin messunviettoon. Ihan ok, mutta kun haluaisin keskittyä mieluummin hartaaseen messuun.
Eteen siirtyminen voisi olla ajankohtaista. Olen vaan vähän arastellut sitä, koska jänskättää, että ne pyytävät lukemaan lukukappaleita, ja muutenkin olen vähän ujo. En ole mikään esiintyjätyyppi, vaan nimenomaan kirkossa kaipaan enemmänkin rauhaisaa läsnäoloa Jumalan edessä, hiljentymistä ja sakrementteihin osallistumista.
Voi olla, että sääntökuntaelämä sopisi minulle. Se mikä minulle on tullut mieleen, että jospa sääntökuntalaiset järjestävät omia messujaan omissa tiloissaan. Siellä voisi olla rauhallisempaa. - Jänskä Jänis
HoosiKlaus kirjoitti:
Täytyypä miettiä, jospa tulisi Pyhän Marian kirkkoon. Tänään helluntaina iltamessu Henrikissä, josta suuri kiitos isä Pasinatolle. Valitettavasti kirkon ovi paukkui pitkään ja klapituolit rutisivat, kun myöhästyjät tippuivat pikkuhiljaa messuun. Lapsiperhe meinasi varastaa shown ja Isä Pasinaton saarnasta ei aina saanut selvää, koska lapset tietysti itkivät ja vanhemmat touhottivat niiden kanssa niin vimmatusti. Sanon suoraan, että lapsiperhe häiritsi rauhaisan messun viettoa aika paljon. Ihan selvää on, että onnellinen perhe keskittyi perheonneensa enemmän kuin messunviettoon. Ihan ok, mutta kun haluaisin keskittyä mieluummin hartaaseen messuun.
Eteen siirtyminen voisi olla ajankohtaista. Olen vaan vähän arastellut sitä, koska jänskättää, että ne pyytävät lukemaan lukukappaleita, ja muutenkin olen vähän ujo. En ole mikään esiintyjätyyppi, vaan nimenomaan kirkossa kaipaan enemmänkin rauhaisaa läsnäoloa Jumalan edessä, hiljentymistä ja sakrementteihin osallistumista.
Voi olla, että sääntökuntaelämä sopisi minulle. Se mikä minulle on tullut mieleen, että jospa sääntökuntalaiset järjestävät omia messujaan omissa tiloissaan. Siellä voisi olla rauhallisempaa.Hei, mitä jos menisit luterilaiseen messuun Tampereelle?
- vanhauskoinen
HoosiKlaus kirjoitti:
Voi olla, että sääntökuntaelämä sopisi minulle. Se mikä minulle on tullut mieleen, että jospa sääntökuntalaiset järjestävät omia messujaan omissa tiloissaan. Siellä voisi olla rauhallisempaa.Mariassa saa erikseen ilmoittautua tekstien lukijaksi. Siihet et siellä joudu pakosta.
- kirkkoaan rakastava
HoosiKlaus kirjoitti:
Voi olla, että sääntökuntaelämä sopisi minulle. Se mikä minulle on tullut mieleen, että jospa sääntökuntalaiset järjestävät omia messujaan omissa tiloissaan. Siellä voisi olla rauhallisempaa.Oletko käynyt karmeliitoilla, siellä on hiljaista, lapsetkin osaavat käyttäytyä, jos heitä on mukana. Messulla ei vain ole säännöllistä aikaa, joten niiden vietosta kannattaa kysyä.
- Beelö meta, meta
Tänne tarvitaan kiireellisesti SUOMALAINEN katolinen seurakunta, kuten täällä on monta kertaa jo ehdotettu.
- HoosiKlaus
En ole käynyt karmeliitoilla. Tähän omaan ongelmaani yritän löytää ratkaisun ehdotetusta Marian la iltamessusta - kiitoksia vanhauskoiselle.
Sunnuntaivelvollisuus on sinänsä mielenkintoinen, että se on velvollisuus. Tietysti se on myös lahja ja arvokas tilaisuus, mahdollisuus. Maailma on maailmallinen ja välillä sen houkutukset vetävät meitä enemmän puoleensa. Joskus puhdas velvollisuudentunne pitää meitä edes jonkinlaisessa yhteydessä Jumalaan. Toisaalta kristityn matka voi olla kehittynyt, jolloin sana su-velvollisuus pitäisi korvata su-kiitollisuudella.
Pointti on se, että messussa me uskovaiset olemme yhdessä. Jotkut myöhästyvät, koska maailmassa on kiireitä ja haluja; jotkut ehkä hapuilevat uskonsa kanssa jne. Seuraus on, että kaikki eivät vietä messua samalla hartaudella. Tämä on nähty Pyhän Henrikin katedraalissa.
Mitä pitää tehdä, jos ympärillä on rauhattomia messunviettäjiä? En usko, että on väärin "paeta" aattomessuun Marian kirkkoon, jos se tuntuu paremmalta. Rauhattomuutta on myös helppo paheksua. On helppo osoittaa sormella ja ikäänkuin nousta tuomariksi. Olen tutkinut sydäntäni ja näen myös mahdollisuuden, että messunviettoon "paremminpystyvät" voivat näyttää esimerkkiä muille. Hyvä esimerkki on kristillinen teko, joka kantanee AINA parempaa hedelmää.
Nähdään Marian aattomessussa!- vanhauskoinen
Kerran takanani istui kolme teini-ikäistä tyttöä, jotka supattaen keskustelivat keskenään pitkään. Loppua ei tuntunut tulevan. Odottelin pitkään eikö joku siitä vierestä voisi huomauttaa tytöille. Kun ei kukaan muu puuttunut asiaan, ajattelin, että nyt on vain otettava aikuisen ihmisen vastuu asiasta. Käännyin ja käskin heitä olemaan hiljaa. Se tehosi eikä sitä ole tarvinnut toistaa.
Pienet lapset saattavat olla levottomia. Vauvoillehan ei mahda mitään. Leikki-ikäisillekin on suotava hieman liikkumavaraa. Sitten on oma lukunsa pahasti levottomat lapset, joita äiti ei hallitse. Jos tällainen pakkoliikehtijä sattuu viereen ponnistelen keskittyäkseni messun jokaiseen sanaan. Silloin tällöin lasken käteni rauhallisesti ja vakaasti pakkoliikehtijän käsivarrelle tai olkapäälle ja elän toivossa, että rauhallisuuteni tarttuisi lapseen. Siitäkin saattaa olla apua.
Katolisessa maassa olen ollut messussa, jossa valtaosa oli lapsia ja nuoria. Kaikki osasivat olla hiljaa paikoillaan, kuunnella ja osallistua.
Eniten minua auttaa se, että vain keskityn siihen, että messussa olen kokonaan Jumalan edessä ja Jumala katselee minun sydämeeeni. Sillä hetkellä minun ei tarvitse ratkaista yhtä ainoata ongelmaa. Saan pekästään keskittyä siihen, mitä Jumala antaa. Ajattelen, että on paha asia kääntää silloin ajatuksia pois Jumalasta ja siitä, mitä hän puhuu meille.
Sunnuntai-pakko on myös meidän yhteinen julkinen tunnustautumisemme kirkon uskoon. Ihana ajatella kuinka kristityt vuosisadasta toiseen ovat ponnistelleet ylös sunnuntaiaamuisin ja aloittaneet Herran pyhäpäivän messulla ja saaneet jumalan siunauksen koko tulevalle työviikolle. Tämä kun Suomen luterilaisilta esimerkiksi on suurelta osin kadonnut, tilalle on tullut pelkkä vapaa (jos sekään) viikonloppu jajoillekin jopa tylsä sunnuntai.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh791954Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1481260
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako195563- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472