Jännä havainto lentohakukoneista

Wannabe-Taveller

Olen katellut lentoa Manilaan ja huomannut että kun jätän selaimeen momondon, halvatlennot, jne. hakukoneen ja seuraavaksi kun haen samaa lentoa samoilla tiedoilla seuraavana päivänä hinta on pompsahtanut n.100€ ja jos meen hakemaan lentoa uudestaan toisella selaimella hinta onkin tämä sama 100€ halvempi jonka alunperin löysin.

Mikä kusetus tässä on? Meinaako ne että porukka ostaa äkkiä jos hinta nousee ja pistää 10€ extraa?

6

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wannabe-Traveller

      Vittu tän näppiksen kanssa 100€

    • Vink vinks

      Enpä tiää tuota, mutta laita asetuksiin että kaikki selailuhistoria ja evästeet poistetaan, kun suljet selaimen.

    • TapAntti

      Niinpä - niin! (onpahan kommentti aivan väärällä sivustolla)

      Ei se evästeidenkään poisto ole aina riittävä toimenpide, mutta hyvä aloitus!

      Kun selain kysyy uuden sivun se kertoo samalla ominaisuuksia kyselyn kohdekoneelle kysyjän tietojärjestelmästä, jotta kyselyyn osataan vastata parhaiten kysyjän koneen toistokyvyn kannalta (=dynaaminen vastaussivun muodostaminen):
      - näytön resoluutio
      - selaimen nimi ja versionimero
      - käyttöjärjestelmä ja versiotietoa
      - käyttäjän selaimeen valitsemat (jättämät) kielivalinnat
      - lisäosien (paljon, kuten oletus tiedostojen avausohjelmat, soittimet, videolisäkkeet...) nimet ja versionumerot
      - jne
      - lisäksi kohdekoneen on mahdollista selvittää kaupungin tai kylän tarkkuudella mistä kysely tulee.

      Katsopa Abloy -avainta, sen jokainen tasoero vastaa ikäänkuin edellä olevaa kohtaa. Käyttäjien koneet ovat hyvin kirjavassa kunnossa, joten avainefektikin toteutuu, ainakin lyhyellä aikavälillä kunhan palveluntarjoaja sattuu olla kiinnostunut!

      Aina kannattaa lähteä siitä, että palveluntarjoaja on tunnistanut sinut tai vähintään koneesi, jos ei nimeltä, niin ainakin "tää kävi eilenkin" -tyylisesti.

      "Eikä siinä vielä kaikki" - aktive-x:t ja Java sovelmat jne saattavat urkkia jopa muistipiirin sarjanumeron - turha siinä enään yrittää harhauttaa tai piilotella... kyllä isoveli valvoo. En niin uskovainen ole, mutta siinä yhdessä kirjassahan kai mainitaan tästä numeroinnista jollain tavoin?

    • jklödsfjklödfslköjsd

      Ei kusetus, vaan ihan normaalia lentohinnoittelua. Saman lennon hinta vaihtuu päivittäin, ellei tunneittain.

    • ei salatiedettä

      Ihan yleinen ilmiö. Lentolippujen hinnat muodostuvat kysynnän mukaan, ja niitä tarjotaan eri hinnalla erilaisille ostajille. Jos olet käynyt katsastamassa lentoa jo, se kertoo, että olet kiinnostunut kyseisestä lennosta, eli sitä ei tarvitse polkumyydä sinulle.

      Moni muukin nettikauppa toimii tuolla tavalla.

      • Mutta mystiikkaa?

        Vastauksessa oli alku oikein, loppu löpinää.

        Hinnat todellakin elävät monista syistä. Yleensä ne nousevat, kun lähtö lähestyy, mutta tähän on poikkeuksia (esimerkiksi siksi, että kone uhkaa jäädä hyvin vajaaksi, jolloin lentoyhtiö päästää halvempia lippuja myyntiin jonkin määrän).

        Yleiset lentohakukoneet, joista tässä on puhe, eivät ole nettikauppoja. Niiden etujen mukaista ei ole pitää hintatasoa korkeana vaan nimenomaan löytää halvimpia lentoja lentoyhtiöiden valikoimista. Ne kilpailevat muiden lentohakukoneiden kanssa, joten niiden täytyy yrittää pärjätä tuossa halvimpien etsimisessä.

        Lentoyhtiöiden omissa järjestelmissä tilanne voisi olla toisin. Ehkäpä sinulla on enemmän inside-tietoa kuin minulla, joten kerropa nyt sitten, miten tuo tapahtuu. Lentoyhtiöt nimittäin käyttävät jokseenkin järjestään sellaisia järjestelmiä, jotka ovat sessiopohjaisia ilman, että tietoa siirtyisi sessiosta toiseen. Kyse ei ole siitä, ettei esimerkiksi evästeitä *voitaisi* käyttää käyttäjän tunnistamiseen, vaan siitä, että niin ei tehdä (osittain siksi, että järjestelmien tehokkuusvaatimukset ovat suuret ja koodipohja vanhaa).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      615
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe