Miten joutuu TYP:in asiakkaaksi?

miten on??

Piti uusia työnhaku TE-toimistossa puhelimitse. Tulikin kutsu TE-palveluiden infotilaisuuteen, jossa työnhaku uusittaisiin ja mikäli tilaisuuteen ei saapuisi, voisi tulla 2 kk karenssi. Menin info-tilaisuuteen.

mol.fi sivuilla omissa tiedoissa lukee nyt: kaupunki (jossa asun) TYP, infotilaisuus, työnhaku uusittu.

Infotilaisuudessa piti täyttää lappu, jossa kysyttiin onko tarvetta erinäisille palveluille ja kerrottiin, että sen perusteella sieltä päin sitten otetaan yhteyttä. Tilaisuudessa on paljon muitakin asiakkaita. Laitoin kaikkiin kohtiin, että ei ole tarvetta mihinkään erityispalveluihin vaan jatkan omatoimista työnhakua. Olenko siis nyt TYP:in asiakas? Ilmoittauduin TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi parisen kuukautta sitten. sitä ennen työelämässä putkeen 11 vuotta.

TE-palvelut on siis eri asia kuin TE-toimisto?

6

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää_

      Et ole typin asiakas, sillon olet jos menet allekirjoittamaan sen ihme lappusen sinne tai jotain. Mut pakko ei ole typin asiakkaaksi ruveta jos ei haluu

    • aloittajaff

      Huh, hyvä!!! Ehdin jo panikoida, niin paljon paskaa olen nyt lukenu typistä.

    • mää_

      Jep, joillekin on kuulema uhattu työkkäristä esim jotka saa toimeentulotukee et saa vähennyksen siihen jos ei suostu typin asiakkaaksi, mutta itse ainakin olen kysynyt tuon ja mulle soskusta sanottiin et he eivät pakota, eikä siitä voi laittaa mitään vähennyksiä toimeentulotukeen.

    • TYP lopetettava!

      Onnea! Se että säästyit typin luisevalta kalmankouralta on juhlan paikka =)

      Itselle kävi niin että TE-toimistosta tuli lappu, että typpiin on varatattu silloin ja silloin aika ja jos et mene niin tulee karenssia. Ei siis kyselty haluatko vai et. En ollut kuullut aikaisemmin typistä mitään ja menin tietämättömänä allekirjoittamaan tietojenluovutusluvan hyvässä uskossa. Asian todellinen laita kuitenkin valkeni hyvin äkkiä.

      Voin vain todeta, että en olisi ikinä uskonut että tässä yhteiskunnassa voi olla näin kiroutunutta toimintaa. Typpiä voi hyvällä syyllä sanoa keskitysleiriksi, jossa työtön yritetään nujertaa henkisesti monilla eri tavoin. Siinä on oikein moniammatilaisten puoskariverkosto pahimmillaan ruoskimassa heikoimmassa asemassa olevia. Kiristys ja uhkailu on peruskauraa, pakkoholhoavasta asenteesta ja syyllistämisestä puhumattakaan.

    • mauku__

      Ihan uskomatonta et voi tulla karenssi jos ei suostu menemään typpiin, onneks sillon ees saa toimeentulotukee ainakin jonkin verran jos noin jollekin käy! :/

      • Ei kai

        No ei kait siitä voi karenssia tulla jos ei allekirjoita mitään. Vai onko kuntakokeilukunnissa muuttunut pakolliseksi ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe