Elikkä mun iskä on kyll antanu mun ymmärtää, ett tää rakkausrunot on niinku oikeesti aikuisten paikka julkasta ja arvostella niiden omia runoja. Mutt ei kai teitä haittaa, jos mäki laitan tänne yhen mun oman jutun, vaiks iskä sanoki, ett mä oon viel ihan liia lapselline tänne enkä mä voi muka tietää viel yhtää mitää silleen niinku aikuisten oikeesti mistää oikeesta rakastamisesta. Tai silleen niinku mitä on olla niinku aikuiset on kun ne kerta on aikuisii, mutt ei täss sitäpaitsi näy mitää alle 18 vee kieltoo. Saa tätäki sitt iha vapaasti tulla arvoasteleen silleen reilusti päin mun naamaa.
Äikän ope sanonu, ett ei sitä muuten kukaan opi kirjottaan, jos aina vaa kehutaa, vaiks ei ois ees mitää aihetta kehuu. Elikkä tää on kyll mun päiväkirjasta vaa, mutt ei kai sekää ketää aikuista haittaa? (Iskä tuli jo kyll mun huoneen oven taa komentaan ett mun tarttee laittaa ny kone jo kiinni, mutt mä yritän laittaa tän vähän nopeesti, vaiks sori vaan, mutt kyll mä uskallan kirjottaa senki, ett tää on joskus vähän silleen hidas tää Suomi24, kun sen kerta tarttee jäädä nin usein kelaileen. Mä silleen iskältä salaa käyn kyll lukemassa runoja täält, kerta mun iskäki tänne kirjottelee. Kerron sitt aamulla sille, mitä mäki oon nyt salaa menny tänne tekeen. Hih! Ei kai aikuiset sellasest ku rakkausrunoihi kirjottamine mee oikeesti kelleen suuttuu? Musta se jos mikä olis lapsellista, mutt mä oonki vast 11 ja puol vee. Just täytin.)
Koulubändin harkoista palailtiin
pysäkille päästessä halailtiin
päästiin katoksen alle
mutta tuijoteltiin taivaalle
tähdenlentoja toisten nähden
arasti syleillen bongailtiin
välteltiin toistemme silmiä
mutta ensisuukosta haaveiltiin..........
mutt mä näinki vaan yhden tähden
Emmä haluukkaan
sitä noin skriivata
kerta sanat noi ei vaan riitä
eikä se olis ollenkaan mua
eikä miten mä maistelen sua
päiväkirjaan vaan silleen äkkii
ja se sitt siitä ja peitoks täkkii............
Ennen viimestä dösää
se päätti ehtiä pussata
ei toi kohta tarttee kyll tussata
sä päätit pussata ehtii
ton kohan vois kyllä vaikka plussata
tungit hiukka nolosti
kieles mun suuhun.
Mä dorka
ett koivutki tuoksuu
ja pukkaa niin lehtii
ja mun jaloista volyymit
maan alle valahti
ja mä ett ää-ää onks
muka kännyssä salamaa
siis ku tää on niin kamalaa
kun mun silmissä välähti
Muut kuorossa vaan
että onks toi nyt ihme.
Meteoriitti vaan tömähti kuuhun!!!
Mä vaan silmät soikeina
tuijotin taivasta
ja ne koivutki kai
mun sieraimii kutitti
ja mä vannotin itteeni
ett älä nyt sitt enää
ainakaa aivasta..............................
Joo me vaihdettiin neniiki
vaiks muut meille tirsku
ekaa yhteistä fotoo
sun kännystä selattiin
mitä huimaa pääs tallentuun
mielissä kelattiin
mut mä kuulin kyllä
kuin sun hampaat kirsku
vaiks sä maistut niin kivalta
vielki mun suussa..........................
Sä pönttö taas luulit
ett muistasin vaiks
sitt hautaan asti
sen näytelmän kuussa
sen avaruuden ihmeen
meidän kaikkien yllä
ja ohi se sitt bussiki meniki....................
Luulis ett molempii
vielki hatutti,
ku talsittiin asfaltil
yheksän kilsaa,
mutt me ihan kaksin
kertailtiin intoina bilsaa
ja opittiin paneen yhteen
myös meidän taskurahat,
ja sä uskalsit tilaa myös taksin
Mun eka suukko 16.5.2013
2
193
Vastaukset
- tee.
Yks vaan, olet ihan oikeassa siinä, että runojen kirjoittaminen ei tunne ikärajaa. Kun tuntee tarvetta ilmaista itseään kirjoittaen, niin kirjoittaa. Siten oppii.
Toinen välttämätön apu taidossa, on lukea muiden kirjoittamia runoja. Hanki kirjastokortti, ellei jo ole ja kysy kirjaston ihmisiltä neuvoa runokirjojen valinnassa, auttavat mielellään, kun kerrot toiveitasi. - Saima Harmaja voisi olla yksi ehdotus., ellet ole liian nuori hänen alakulolleen.
Muuten, ikäiseksesi, runosi ei ole lainkaan hassumpi. Hyvä alku!- Yks vaan
Mä yritin olla ihan yhtä nopee vastaan kun sä, mutt kun iskä tuliki toisen kerran viel tarkistaan, ett oonko mä jo oikeesti menny nukkuun, enkä mä ollu, ku mä olin ettimässä vielä mun kirjahyllystä sitä Saima Harmajaa. Seki kirjotti päiväkirjaa ja jos mä nyt oikein ulkoo muistan, ni seki oli ihastunu yhteen poikaan, mutt se oli ainaski neljä vuotta vanhempi ku Saima, mutt me ollaan mun eka suukin antajan kans ihan samalla luokallaki että silleen.
Se Saimahan kuoli nuorena siihen keuhkosairauteen ja joku on sanonu että se on oikein runoilijoiden tauti.
Äiskän ope ja mäki tiedetään kyllä, että ny on oikee Saima Harmajan vuosi. Aamulla telkussaki siitä oli jotain, mutt en mä viittiny kuunnella sitä Istalaa, kun mä jo ennestään tiesin siitä vähän, silleen niinku mun ikäselle ihan tarpeeks.
Lapsien ku ei pitäs kai kaikkee lukee, niinku ei aikuistenkaa lasten päiväkirjoja, mutt oon mäki sen verran, että se kirjotti ku se poika oli ollu siellä nin siihe omaan päiväkirjaansa, no tää onki päiväkirjaa mitä mä tässä muistelen, enkä kirjota kenenkään toisen runoo, mutt ihanku runoo niinku silleen kuiteski:
Voi lyhyttä vaaleaa kesäyötä, joka loppui liian pian, voi pilvien hohtoa liikkumatomassa järvessä, voi sitä kuvaamatonta ahdistusta, kun hän kiersi kuuman aran kätensä ympärilleni. Vielä nytkin pysähtyvät kaikki ajatukseni kun muistan sen. Siis niinku melkein ku 16.5.13, vaikka mä muistelen, että se kirjotti päiväkirjaansa totnki yli 80 vuotta sitte, mun mummoki sitä nuorempi.
Tosta mulle tuli vaa mielee, että oli se mun eka suukin antajaki vähän silleen niinku ensin kömpelö ja olin mäki ja kun kaikki silleen katto vielä, että mitä se oikein niinku yritti.
Mutt ny mun tarttee taas lopetella, ku mun iskä ja äiskä tuoll alakerrass huutaa toisillee. Joo, sä oot ihan oikeessa. Aikuisten pitäs pystyy kirjottamaanki huutamatta toisilleen, mutt nyt kun se jotenki meni silleen, että äiskä kuiteski niinku jotenki tän mun kirjottamisen takii saiki tietää että mun iskä kirjottelee tänne rakkausrunoja jolleen toiselle, niin se uhkas erota iskästä, kuulu tänne asti.
Aikuiset aina vaa luulee, ettei me lapset mitään kuulla eikä ymmärretä sitä mitä kuullaa, mitä meistäki muka puhutaa hiljaa. Mutt ei me kuuroja olla kaikki, paitsi vammaset tietty, ketkä on oikeesti silleen niinku kuuroja, ettei ne voikaa kuulla. Mutt tartteeko sitä aina kaikkee iskälle ja äidille kertookaa, mitä on sattunu kuuleen, se on sitt kuiteski lasten vika, jos ne eroo, eiks ookki? Lapsetki ymmärtää aikuisten asioita enemmän ku aikuiset uskookaa ja siks ne älyääki olla hiljaa paremmin ku aikuiset siitä mitä sattuvat tietään vaikka nyt omasta iskästä tai äidistä, niinku emmäkään kertonu äidille, että iskä kirjottaa runoja jolleki mikäsenytoli Karkeloiden kuningatar tai prinsessa tai tsaaritar tai jotain. Joku kuninkaalliseks heittäytyny nyt kuiteski ja Suomi on tasavalta.
Ai niin siitä runojen lukemisesta. Mun mummo on 79 vee ja sanoo, että ei sitä kirjoja lukemalla ihmisistä mitää uutta opi, vaan ihmisiä lukemalla.
Tai joo, emmäsittenkään malta olla kehumatta, että mä muistan ulkoo senki Saima Harmajan runon, jota se Istala lausui aamutelkussa, mä otan vaa nyt mallia aikuisista, jotka tänne kirjottelee ja joita oon lukenu. Ne aina jankkaa sitä Taabermanniaki. Se oli se Rannalla. Ihanat vaaleat pilvet liukuvat taivaalla. Hiljaa ja lumoavasti laulaa ulappa. Aaltojen hyväilyistä hiekka on väsynyt. Tulisit aivan hiljaa, tulisit juuri nyt. Se on varmaan huhtikuussa sitt ollu rannalla se Saima ja tommosia ajatellu. Ei mutta nythän siitä taisi tulla proosaa ja mua jo ihan oikeeasti alko väsyttään ja on jo uusi päivä ja kouluunki pitää taas aamulla vielä, niin että heippa ja kiits tosta, että kerroit, että mä olen siinä oikeessa.:) Aikuisilla ei oo mun mielestä kovin monta kertaa sisuu sanoo, ett lapsi olis oikeen oikeessa missään asiassa ja että niillä on aina vaan oppimista niinku muka aikuisilla ei olis, oppisivat haukkumaanki toisiaa nii, ettei lapset kuule tai ymmärrä, ett ne haukkuu toisiaa. Ja tekemään sovintooki vähän hiljasemmin tai vaihtaan hiljasempiin jousiin. Niiden mielikappaleista en jaksa enää kertoo ja oikeesti ketä kiinnostaiskaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482509Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742497Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732382Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.572155Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321877Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma841695Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211153Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71034Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56896