Isä lähti

Nuori nainen

Isäni vaipui ikiuneen lauantaina (25.5.) ja nyt suren hänen kuolemaansa. En ole koskaan kokenut näin suurta surua, joten en tiedä miten sitä kohtelisin.

Itken aina kuin itkettää, puhun veljelleni ja äidilleni sekä poikaystävälleni paljon. Kuuntelen musiikkia (joskus surullista, joskus iloista) ja teen itseäni kiinnostavia asoita.

Ikävä on kova, varsinkin kun isäni oli työssäkäyvä, perusterve ja elämästään nauttiva ihminen. Kuolema tuli, kuin salama kirkkaalta taivaalta, joka järkyttää varmasti vielä kuukausien ellei jopa vuosien ajan.

Kaikki sukulaiset ja ystävät ovat järkyttyneitä, kuinka ihana ihminen voi lähteä niin nuorena (49 vuotiaana) ja jättää maailman. Miksi surra jos isällä on kaikki hyvin? Miksei siis minullakin. En tiedä mihin isä kuoli, mutta luultavasti sydän petti tai hänellä oli sairaus jossa ei ollut oireita.

Olen nuori nainen (18) jolla on elämä edessä ilman isää. Isä ei näe lapsenlapsiaan, häitäni eikä koe minun kanssani enää mitään hauskaa. Vai kokeeko, voihan olla että isä katselee minua koko ajan ja hymyilee.

Kertokaa minulle hyviä ideoita joilla saada suru käytyä läpi niin ettei se vaivaa minua vuosien päästä enää.. Onko ammattilaisista apua? Osaavatko he hommansa ja mitä he kyselisivät minulta vai kertoisinko itse miltä minusta tuntuu.. Entäpä lääkkeet? En nuku hyvin, olen väsynyt ja surullinen mutta syön hyvin ja jaksan esim. siivota. Rauhtoittavia en tarvitse, mutta nukahtamiseen olisi hyvä saada apua. Väsyneenä on herkkä mieliala ja tulee helposti itkettyä ja sanottua pahasti.

11

251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turturtur

Hyvää huomenta Nuori nainen

Voimia suruusi. Suru on pitkä prosessi joka kuitenkin kuuluu elämään. Siksi se pitää koettaa hyväksyä vaikka rakkaasta luopuminen tuntuu mahdottomalle. Kuolema kuuluu vääjäämättä meille kaikille. On koetettava hyväksyä, että hänen pois lähteneen päivät tulivat nyt täyteen. Näin minäkin ajattelen kun menetin 18 - vuotiaan poikani vaikka olisikin antanut henkeni hänen puolestaan jos se olisi ollut mahdollista.

Ammattiapua on saatavissa esin terveyskeskusten psyk.polilta. Seurakunnat tarjoavat myös sururyhmiä. Itse olen paljon apua saanut tältä palstalta keskustelemalla vertaistukeen perustaen. Lääkkeisiin en niinkään omalla kohdallani usko sillä suru on vain käytävä läpi vaikka kuinka koskisi. Terapiakeskuteluissa voi kertoa itsestään ja tunteistaan mutta voi myös vain kuunnella muita. Ei siellä mihinkään tenttiin joudu.

Olen käsitellyt suruani voimieni mukaan. Joskus yksikseni surun mustissa syövereissä itkenyt mutta myös välillä leväten "aaltojen" välissä tyynessä. Olen koettanut tehdä paljon jotain, olla liikkeessä. Tällöin ajatukset ovat saaneet lepoa. Siivoaminen on erinomaisen hyvää "lääkettä". Väsyneenä fyysisesti ja henkisesti unikin tulee omia aikojaan ja aamulla on ajatus terävämpi.

Itse uskon, että elämän- ja kuolemanraja on hyvin ohut. Puhutaan henkimaailmasta ja jonnekinhan se joku meistä lähtee kun kuolemme. Sinne haluan minäkin mennä kun päiväni ovat täydet ja siellä jossakin muodossa kohdata poikani. Joskus muistolauseissa on käytetty tekstiä: -jälleen näkemisen toivossa.

En tiedä, että kuka tämän on tehnyt mutta kirjoitan sen sinulle:

Sinä näet minut - minä en sinua.
      Sinä kuulet minut - minä en sinua.
      Sinä suojelet minua - minä en sinua.
      Sinä kosketat minua - minä en sinua.
      Minä ikävöin sinua - sinä ikävöit minua.
      Yksi asia meitä yhdistää, rakkaus.

T. Turvamies

• Valoa kohti

Otan osaa suruusi, Nuori nainen. Vaikutat järkevältä ja tasapainoiselta nuorelta naiselta, ainakin tunnut osaavan tehdä täsmälleen oikeita asioita. Itket kun itkettää, puhut tapahtuneesta läheisten ja ystävien kanssa, kuuntelet musiikkia ja teet sinua kiinnostavia asioita, jotka vievät ajatuksesi hetkeksi pois tapahtuneesta.

Tosiasia on, ettei kukaan jaksa itkeä ja surra yhtämittaisesti 24 h/vrk - välillä täytyy saada ajatukset hetkeksi muualle.

Suru on tosiaan pitkä prosessi, johon kuuluu ensijärkytyksen shokkivaihe, epäusko, kapina- ja vihavaihe, syyllisyydentunteet ja lopulta tapahtuneen hyväksyminen todeksi, josta alkaa toipuminen. Me ihmiset olemme yksilöllisiä, jotkut toipuvat nopeammin, toiset hitaammin ja jotkut eivät toivu koskaan.

Sinua varmasti auttaa toipumisessa sekin, että olet järkevä nuori nainen, jolla on oma, itsenäinen elämä vasta aukeamassa ja vielä edessäpäin. Ajatuksesi suuntautuvat pakostikin oman tulevaisuuden haasteisiin.

Ehkä jo vuoden kuluttua ymmärrät, että itseasiassa olet hyvin onnekas, kun sait pitää isäsi aikuisuuteen asti. Sinulle jäi paljon ihania muistoja yhdessä vietetyistä hetkistä, yhdessä koetuista asioista.

Olen isän tyttö ja menetin isäni tapaturmaissa 11-vuotiaana. Isä oli kuollessaan vasta 38-vuotias. Nyt olen itse 66-vuotias ja mieheni kuoli viisi vuotta sitten, joten suru on tullut minulle hyvin tutuksi. Hetkittäin kaipaan isää vieläkin, miestäni useammin - mutta kumpaakin rakasta pystyn jo muistelemaan hymyssä suin. Koen kulkevani valoa kohti. Molemmat jo toisella puolella olevat rakkaat ovat aina mukana sydämessäni, minne sitten kuljenkin, kunnes lopulta taas tapaamme.

Voimia sinulle, rakas nuori ystäväni - sure kun on itkun aika, mutta katso tulevaisuuteen ja anna elämän sinua kuljettaa.

• Lääkkeistä vähän

Ne ovat paikallaan silloin tällöin tai lyhyen ajan mutta älä ala käyttämään niitä jatkuvasti.

Vaimoni kuoli 9 vuotta sitten jolloin lapseni olivat 10, 15 ja viikkoa vaille 18.
      Mulle annettiin nukahtamislääkettä mutta taidettiin koko perhe käyttää ½ tabletin yhteensä, loput heitin pois.

• Nuori nainen

Kiitos kovasti vastauksistanne, ovat auttaneet minua jonkinverran. Parempi on olo kuin muutama päivä sitten. Kirjoitin isälle kirjeen, jonka laitan sitten isän arkkuun mukaan.

Lääkkeitä en tarvitse, uni on alkanut maistumaan vaikkakin menee kauan ennenkuin nukahdan, mutta sitten kun nukahdan nukun 6-7 tuntia putkeen.

Isä haudataan 15.6 ja mietin, miten selviän siitä päivästä?

• vainennut viulu

siunasin äitini 27.4 ja ikävä iskee vahvana,,päivästä selviät ystävien avulla,,loppu on sinun itse koettava siihen ei auta neuvot paitsi yksi,,muista isäsi ei olisi halunut sinun surevan liikaa vaan muistavan kaikki ihana ja myöskin se motkotus ym,,sure älä piilota,,,jatkamista..terkuin molemmat menettänyt

• siunaustasinulle

Otan osaa suureen suruusi, nimimerkki Nuori nainen.

Mitä läheisemmäksi kuolleen on kokenut, sitä suurempi on suru. Oma isäni jäi minulle aika etäiseksi, vaikka samassa perheessä elettiinkin, joten en kokenut hänen kuolemaansakaan missään vaiheessa kovin ylitsepääsemättömäksi asiaksi. Surullinen tosin olin, mutta lähinnä siksi, koska niin moni asia jäi keskustelematta ja kysymättä.

Lisäksi olin isäni kuollessa jo 32-vuotias, eikä hänen kuolemansa tullut yllättäen vaan hitaasti hiipimällä, joten siksikin olen erilaisessa tilanteessa kuin sinä.

Mielestäni selviät parhaiten isäsi hautajaisista, kun olet mahdollisimman lähellä läheisiäsi koko ajan. Kävelet vaikka käsikynkkää äitisi ja veljesi välissä. Poikaystäväsi tukee sinua ennen ja ja jälkeen siunauksen.

• täältä lähdemme...

Sama juttu minulla, että olin jo reilusti yli kolmekymmentä, asunut kauan pois kotoa ja isä ei päässyt koskaan kovin läheiseksi. Suurin suru ja huoli olikin äidin selviäminen ja siinä sitä sitten haastetta riittikin.
      Kyllähän se miettimään laittoi, jo mennyttä ja myös tulevaa elämää ja myöskin kuolemaa.

• siunaustasinulle

Mietteitä isäni kuolema herätti minussakin hyvin paljon, mutta lähinnä ne ainakin itselläni ovat sellaisia, joihin joko voisi vain isäni tietää vastauksen tai niihin voi olla useitakin oikeita vastauksia tai sitten niihin ei ole olemassakaan vastauksia.

Vanhempieni pitkä avioliitto oli ollut hyvin haastava ja moni-ilmeinen, eikä siitä puuttunut ajoittain vauhtia eikä vaarallisiakaan tilanteita. Viimeiset yhteiset vuotensa he kuitenkin saivat elää hyvin seesteistä ja sopuisaa aikaa ja äiti toimi isän hellänä, kestävänä ja huolehtivana omahoitajana lähes loppuun saakka.

Isän kuoleman jälkeen äiti jatkoi näennäisen reipasta elämäänsä korkeaan ikään saakka ja viettää nyt yli 9-kymppisenä elämänsä ehtoopuolta hoitokodissa.

• miilu_1

Hei,

Kohtasin itse täysin vastaavan tilanteen muutamia kuukausia sitten, myös minun isäni kuoli yllättäen sairauskohtaukseen hyvin nuorena. Osanottoni!

Itse kävin aktiivisesti asiaa läpi niin puhumalla kuin yksin hiljaa mielessäni. Kannattaa ehdottomasti puhua jollekin tunteistaan ja tilanteesta. Jos ei ole ketään läheistä niin sitten ehdottomasti ammattilaisen luokse! Käsittääkseni tällaisissa tilanteissa on mahdollista saada kriisiapua, jota kannattanee kysyä omasta terveyskeskuksesta.

Surua ei kannata yrittää huijata tai hukuttaa liialliseen tekemiseen, itsellä ainakin kävi vähän sellainen vahinko ja sittemmin on tullut aikamoinen romahdus. Lääkkeitä kannattaa harkita, jos suru tuntuu pitkittyvän ja häiritsevän arkielämää :)

Eli lyhyesti neuvoisin sinua nukkumaan ja syömään hyvin, sekä suremaan & muistelemaan isääsi. Pikkuhiljaa asiat alkaa varmasti järjestymään.

• Iskän tyttö

Hei vaan Nuori nainen!

Otan osaa suruusi!
      Tiedän hyvinkin mitä käyt läpi tällä hetkellä, ainoana erona se että sinun isäsi lähti yllättäen ja omani sairauden myötä.
      Läheisen kuolemaa ei koskaan ole helppo kohdata, ja sen ymmärtämiseen menee aikaa.. paljon..
      Itse hautasin oman isäni päivälleen vuosi sitten 23 vuotiaana, ja edelleenkin suru ottaa hetkittäin vallan. Suru ja ikävä ei katoa koskaan, mutte niiden kanssa oppii elämään. Itselläni on samoja mietintöjä ollut tässä vuoden aikana, isäni ei ehtinyt näkemään tulevia lapsenlapsiaan, ei minun häitäni, eikä monia muitakaan asioita.. Mutta itse uskon että isä seuraa tekemisiäni koko ajan, seisoo vierelläni kun on vaikeaa..
      Itselleni suurin apu on ollut ystävät, runojen kirjoittaminen ja täällä saman kokeneiden kanssa keskustelu. Itse en lääkkeitä suosisi, koska kuten joku jo sanoikin suru täytyy vain surra..
      Jos haluat niin voit rohkeasti laittaa postia minulle;
      [email protected]

• JKKL

VAIN N IIN

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe