Pyöräilijä: Testaa osaatko liikennesäännöt

A.u.Toilija

22

175

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyörätiellä

Kaikki oikein. Perusjuttujahan nuo ovat.

Saisivatkohan autoilijat yhtä paljon oikein? En heti usko...

• Autolija

Kaikki oikein, mutta tuota bussiin nousemis kysymystä piti pari sekuntia miettiä.

Keskimäärin ajokortilliset osaa myös pyöräilysäännöt paremmin kuin kortittimat pyöräilijät.

• Fillaristi....

Helpot oli. Kaikki oikein.

Kuvan kolme kaltaisia risteyksiä on useita työmatkapyöräilyreitilläni. Osaisiko aloittaja selittää miksi joudun pyöräillessäni lähes päivittäin väistämään kuvan tilanteessa kolmion takaa tulevaa tai kääntyvää autoa. Eikös ne pyöräilijät vain ole se osaamaton osapuoli vai miten se oli....

• A.u.Toilija

Fillaristi....

Näytä ko. risteys maps.google.com :lla
        Oletko varma että?
        a) ko. paikassa on kolmio autoilijalla?
        b) paikassa pelkkä suojatie, jolloin sinun pitää taluttaen ylittää suojatie,
        ja r a u h a l l i s e s t i. Eikä juosten/taluttaen, ja rynnätä autoilijen eteen?
        c) että sinut on edes teoreettisesti mahdollista havaita ajoissa, ja että tilannenopeutesi on oikea?

Entä oletkos koskaan kuullut joustavasta liikennekäyttäytymisestä?

• ei ikinä
        A.u.Toilija kirjoitti:

Fillaristi....

Oletko varma että?
        ja r a u h a l l i s e s t i. Eikä juosten/taluttaen, ja rynnätä autoilijen eteen?
        c) että sinut on edes teoreettisesti mahdollista havaita ajoissa, ja että tilannenopeutesi on oikea?

Joustaminen on suotavaa vain jos sen tekee kävelijä tai pyöräilijä, ei missään nimessä autoilija.

• ^^^^^^^^^^
        ei ikinä kirjoitti:

Joustaminen on suotavaa vain jos sen tekee kävelijä tai pyöräilijä, ei missään nimessä autoilija.

Kyllä ainakin täällä Tamperella autolla ajaessani, joudun päivittäin (useita kertoja) joustamaan, kun väistämisvelvollinen pyöräilijä uskoo olevansa jalankulkijan asemassa suojatiellä.
        Väistää pitää myös (useita kertoja päivässä) punaista päin käveleviä tai muuten vaan ajoradalle hyppääviä jalankulkijoita.

Kyllä liikenteessä kaikki tekee virheitä ja kaikki joutuu joustamaan, mutta ainakin Tampereella pyöräilijät on käsittäneet niin, että autoilijan on pakko väistää, vaikka pyöräilijä olisikin väistämisvelvollinen.
        Heillä on myös asiaan hyvä peruste "päälle ei saa ajaa", siihen luottaen he sitten ajelevat.

• Fillaristi...
        A.u.Toilija kirjoitti:

Fillaristi....

Oletko varma että?

Tehtävän kolme kuvan kaltaisia risteyksiä sattuu monta pelkälle työmatkalleni. Kaikissa risteyksissä on tietenkin autoilijoilla kolmio, pyöräilijöillä pyörätien jatke ja ainakin oma nopeuteni sellainen, että ehdin tarvittaessa pysähtyä. Näkyvyyttäkin riittää, mikä ei tietenkään vaikuta väistämisvelvollisuuteen. Nämä asiathan ovat itsestään selvyyksiä. Miksi edes kysyt?

Onkos se joustava liikeennekäyttäytyminen sitä, että aina annetaan autojen mennä ensin koska jalankulkijan ja pyöräilijän on niin helppo pysähtyä. Näin moni tuntuu ajattelevan. Tämä "joustavuushan" on tietenkin paljon oleellisempaa kuin väistämisvelvollisuuden noudattaminen...?

• Pyöräilijä Mansesta.
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

Kyllä ainakin täällä Tamperella autolla ajaessani, joudun päivittäin (useita kertoja) joustamaan, kun väistämisvelvollinen pyöräilijä uskoo olevansa jalankulkijan asemassa suojatiellä.
        Väistää pitää myös (useita kertoja päivässä) punaista päin käveleviä tai muuten vaan ajoradalle hyppääviä jalankulkijoita.

Kyllä liikenteessä kaikki tekee virheitä ja kaikki joutuu joustamaan, mutta ainakin Tampereella pyöräilijät on käsittäneet niin, että autoilijan on pakko väistää, vaikka pyöräilijä olisikin väistämisvelvollinen.
        Heillä on myös asiaan hyvä peruste "päälle ei saa ajaa", siihen luottaen he sitten ajelevat.

Kaikki oikein!

Ajelen paljon Tampereen alueella ja joka päivä tulee auto kolmion takaa eteen, tai päälle, ellei väistä ... ja useita kertoja 1 - 2 tunnin lenkin aikana. On jokapäiväistä, että auto tulee niin lujalla vauhdilla kolmion takaa risteykseen, että henki lähtisi jos erehtyisi luottamaan autosuharin lain noudattamiseen.

Eli ei voi yhtään luottaa siihen, että autoilija noudattaisi tai tuntisi liikennesääntöjä.

Juu, juu, on niitä kaltaisiasi liikennesääntöjä tunteviakin autonkuljettajia ja suurin enemmistö, mutta noita kahjoja ei tarvitse olla kuin yksi, niin olen kirkkomaan asukas.

• Automies.
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

Minäkin ajelen Tampereen alueella, Kangasalla, Lempäälässä, Pirkkalassa, Ylöjärvellä, Tampereella jne. , mutta minun eteeni ei hypi jalankulkijat päin punaisia, ei törmäile pyöräilijät jalkakäytäviltä suojateille. Lapsia kyllä varon jo etukäteen ja kaukaa.

Siis vuosikausiin en ole joutunut tekemään ainuttakaan äkkijarrutusta, että joku jalankulkija tai pyöräilijä olisi äkkiarvaamatta hyppinyt eteen, että olisikohan sinulla joku asennavamma kevytliikennettä kohtaan?

• ^^^^^^^^
        Automies. kirjoitti:

Minäkin ajelen Tampereen alueella, Kangasalla, Lempäälässä, Pirkkalassa, Ylöjärvellä, Tampereella jne. , mutta minun eteeni ei hypi jalankulkijat päin punaisia, ei törmäile pyöräilijät jalkakäytäviltä suojateille. Lapsia kyllä varon jo etukäteen ja kaukaa.

Siis vuosikausiin en ole joutunut tekemään ainuttakaan äkkijarrutusta, että joku jalankulkija tai pyöräilijä olisi äkkiarvaamatta hyppinyt eteen, että olisikohan sinulla joku asennavamma kevytliikennettä kohtaan?

Kirjoitinko että olisin joutunut tekemään äkkijarrutuksia?
        No en, vaan kirjoitin että olen joutunut joustamaan muiden piittaamattomuuden tai osaamattomuuden johdosta.

Voisikohan kaupungissa ajetuilla kilometreillä olla jotain osuutta asiaan?
        Joudun työni vuoksi ajamaan Tampereen keskustan alueella päivittäin noin 70 kilometriä klo 08-15 välisenä aikana.

Ei minulla mitää asennevammaa ole kevytliikennettä kohtaan, mutta koska noudatan tarkati liikennesääntöjä, odotan ja oletan muidenkin tekevän niin.
        Varmasti lähes päivittäin ajaisin myös kolarin toisen auton kanssa, jos tiukasti pitäisin kiinni omista "oikeuksistani".
        Mutta koska noudatan liikennesääntöjä ja tieliikennelakia, niin tietenkin varovaisuusvelvoitetta noudattavana joustan.

Mutta ellet todellakaan ole havainnut suojatiellä eteen tulevaa pyöräilijää tai päin punaista kävelevää jalankulkijaa, niin suosittelen silmälääkäriä.

• Automies.
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

Kirjoitinko että olisin joutunut tekemään äkkijarrutuksia?
        No en, vaan kirjoitin että olen joutunut joustamaan muiden piittaamattomuuden tai osaamattomuuden johdosta.

Voisikohan kaupungissa ajetuilla kilometreillä olla jotain osuutta asiaan?
        Joudun työni vuoksi ajamaan Tampereen keskustan alueella päivittäin noin 70 kilometriä klo 08-15 välisenä aikana.

Ei minulla mitää asennevammaa ole kevytliikennettä kohtaan, mutta koska noudatan tarkati liikennesääntöjä, odotan ja oletan muidenkin tekevän niin.
        Varmasti lähes päivittäin ajaisin myös kolarin toisen auton kanssa, jos tiukasti pitäisin kiinni omista "oikeuksistani".
        Mutta koska noudatan liikennesääntöjä ja tieliikennelakia, niin tietenkin varovaisuusvelvoitetta noudattavana joustan.

Mutta ellet todellakaan ole havainnut suojatiellä eteen tulevaa pyöräilijää tai päin punaista kävelevää jalankulkijaa, niin suosittelen silmälääkäriä.

"Mutta ellet todellakaan ole havainnut suojatiellä eteen tulevaa pyöräilijää tai päin punaista kävelevää jalankulkijaa, niin suosittelen silmälääkäriä."

Kyllä minä erotan punaisen ja vihreän ja olen kävellyt ja ajanut pyörällä päin punaisia ja olen nähnyt niin tekevän monen muunkin, mutta ilman, että siitä laittomuudesta olisi minkäänlaista häiriötä muulle liikenteelle, eli autoja ei näköpiirissä tai ovat niin kaukana, että kiihdytyksestä huolimatta eivät ehdi paikalle.

Jos minua autoilijana häiritsee se, että joku kävelee päin punaisia, niin silloin ko. kävelijä nimenomaan häiritsee minun liikkumistani, eli joudun tekemään äkkijarrutuksen. Jos taas saan ajella normaalisti ilman mitään erikoistoimenpiteitä, on minulle yks'lysti meneekö joku päin punaisia vai ei. Minulle ei tuota mitään vaikeuksia nostaa jalka kaasulta, eikä liioin normaalit jarrutuksetkaan.

Maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka tekevät jatkuvasti pikkurikkeitä, että en kuitenkaan ehtisi kaikkien törttöilyjä murehtimaan ja valittamaan, enkä liioin pysty näiden ihmisten tapoja parantaamaan, kuten et sinäkään, eikä moni muu.
        Omia tapojani halutessani pystyn muuttamaan.

"Varmasti lähes päivittäin ajaisin myös kolarin toisen auton kanssa, jos tiukasti pitäisin kiinni omista "oikeuksistani""
        Tuosta olen kanssasi samaa mieltä, kuten tuolla aikaisemmin jo totesinkin. Jalankulkija/pyöräilijä riskeeraa kohelluksellaan lähinnä oman turvallisuutensa, mutta koheltava, muista piittaamaton autokuski vaarantaa muiden turvallisuuden ja se tuntuu olevan monille puusilmille täysin käsittämätön asia.

• Fakta on tämä
        Automies. kirjoitti:

"Mutta ellet todellakaan ole havainnut suojatiellä eteen tulevaa pyöräilijää tai päin punaista kävelevää jalankulkijaa, niin suosittelen silmälääkäriä."

Kyllä minä erotan punaisen ja vihreän ja olen kävellyt ja ajanut pyörällä päin punaisia ja olen nähnyt niin tekevän monen muunkin, mutta ilman, että siitä laittomuudesta olisi minkäänlaista häiriötä muulle liikenteelle, eli autoja ei näköpiirissä tai ovat niin kaukana, että kiihdytyksestä huolimatta eivät ehdi paikalle.

Jos minua autoilijana häiritsee se, että joku kävelee päin punaisia, niin silloin ko. kävelijä nimenomaan häiritsee minun liikkumistani, eli joudun tekemään äkkijarrutuksen. Jos taas saan ajella normaalisti ilman mitään erikoistoimenpiteitä, on minulle yks'lysti meneekö joku päin punaisia vai ei. Minulle ei tuota mitään vaikeuksia nostaa jalka kaasulta, eikä liioin normaalit jarrutuksetkaan.

Maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka tekevät jatkuvasti pikkurikkeitä, että en kuitenkaan ehtisi kaikkien törttöilyjä murehtimaan ja valittamaan, enkä liioin pysty näiden ihmisten tapoja parantaamaan, kuten et sinäkään, eikä moni muu.

"Varmasti lähes päivittäin ajaisin myös kolarin toisen auton kanssa, jos tiukasti pitäisin kiinni omista "oikeuksistani""
        Tuosta olen kanssasi samaa mieltä, kuten tuolla aikaisemmin jo totesinkin. Jalankulkija/pyöräilijä riskeeraa kohelluksellaan lähinnä oman turvallisuutensa, mutta koheltava, muista piittaamaton autokuski vaarantaa muiden turvallisuuden ja se tuntuu olevan monille puusilmille täysin käsittämätön asia.

Minua autoilijana häiritsee kaikki liikennesääntöjen ja rajoitusten vastainen toimita.

• Ja homma toimii
        Fillaristi... kirjoitti:

Tehtävän kolme kuvan kaltaisia risteyksiä sattuu monta pelkälle työmatkalleni. Kaikissa risteyksissä on tietenkin autoilijoilla kolmio, pyöräilijöillä pyörätien jatke ja ainakin oma nopeuteni sellainen, että ehdin tarvittaessa pysähtyä. Näkyvyyttäkin riittää, mikä ei tietenkään vaikuta väistämisvelvollisuuteen. Nämä asiathan ovat itsestään selvyyksiä. Miksi edes kysyt?

Onkos se joustava liikeennekäyttäytyminen sitä, että aina annetaan autojen mennä ensin koska jalankulkijan ja pyöräilijän on niin helppo pysähtyä. Näin moni tuntuu ajattelevan. Tämä "joustavuushan" on tietenkin paljon oleellisempaa kuin väistämisvelvollisuuden noudattaminen...?

Parasta joustamista on noudattaa liikennesääntöjä.

• Fillaristi...
        Ja homma toimii kirjoitti:

Parasta joustamista on noudattaa liikennesääntöjä.

Liikennesääntöjen noudattaminen ei ole joustamista, se on velvollisuus. Joustamisesta täytyy vain ymmärtää, että ainoastaan omasta ns. "etuajo-oikeusdesta" voi joustaa ja toiseksi vain itse voi joustaa omassa ajossa.

Fillaroidessa "törmää" turhan usein näihin, jotka edellyttävät fillaristin joustavan tai joustavat omista velvollisuuksistaa.

Itse joustan jos tilanne vaatii. Ensisijaisesti mennään liikennesääntöjen mukaan.

• Driver.
        Fakta on tämä kirjoitti:

Minua autoilijana häiritsee kaikki liikennesääntöjen ja rajoitusten vastainen toimita.

Keskity omiin asioihisi enemmän ja muiden asiohin vähemmän, niin sinun on paljon kevyempi elää ja ehdit kunnioittamaan myös muita tienkäyttäjiä yksilöinä.

Omaa, lyhyttä elämää ei kannata uhrata tuskailemalla muiden elämää.:D

• moraliton paskiainen
        Automies. kirjoitti:

Kyllä on moraali vajonnut alas jos hyväksyy lain rikkomisen silloin kun siitä ei ole suornaisesti haittaa muille.

• välinpitämätön
        Fillaristi... kirjoitti:

Liikennesääntöjen noudattaminen ei ole joustamista, se on velvollisuus. Joustamisesta täytyy vain ymmärtää, että ainoastaan omasta ns. "etuajo-oikeusdesta" voi joustaa ja toiseksi vain itse voi joustaa omassa ajossa.

Fillaroidessa "törmää" turhan usein näihin, jotka edellyttävät fillaristin joustavan tai joustavat omista velvollisuuksistaa.

Itse joustan jos tilanne vaatii. Ensisijaisesti mennään liikennesääntöjen mukaan.

Onko käynyt mielessä että sama henkilö voi törttöillä sekä autolla, pyörällä että jalan liikkuessaan?

• ^^^^^^^^^^

Kyllähän nuo autoilijalle aivan päivänselviä olivat. Kaikki oikein.

• Nahkakanuuna

Sain 6/8. En tiennyt, että kilpapyöräilijät eivät saa ajaa maantiellä. Toki ei koske itseäni, olisin siinä tapauksessa ottanut asiasta selvää.

Toinen, yllättänyt kymysys oli se bussipysäkki. Oletin, että kaikki pyörätiellä toikkaroijat ovat väistämisvelvollisia, vaikkakin oikeasti itse olisin kyllä väistänyt.

• Autolla aina

Noita jouduin hetken miettimään mitkä sinulla oli väärin, mutta 8/8 kuitenkin oikein.

Muut säännöt olivat päivänselviä asioita. Autolijana ei tietenkän tule ihan päivittäin mitittyä miten pyöräilijän tulee varoa jalankulkijoita.

• Kaikki oikein

Hyvin meni, 8/8.

• hmmmm4

Sain kaikki oikein. Ja voi kun kaikki autoilijat ymmärtäisivät mitä tarkoittaa väistösäännöt. Nimittäin pyöräilijöitäkin pitää väistää ihan tavallisten väistösääntöjen mukaan, koska pyörä on ikäänkuin ajoneuvoksi luokiteltava. Yleisimmin nuo jos autoilijalle on kolmio tai käännytään sivutielle suojatien yli, ei yleensä ymmärretä, että väistövelvolisuus on nimenomaan autoilijalla kevyenliikenteen väylän käyttäjiä kohtaan, niin pyöräilijöitä kuin jalankulkijoitakin. Myös liikenneympyrästä poistuttaessa auto väistää aina suojatien ylittävää jalankulkijaa ja pyöräilijää.

Pyöräilijää taas koskevat normaalit väistösäännöt, kaikkia väistetään valtaväyliä ylitettäessä ja risteyksissä, joissa ei sitten ole kärkikolmiota osoittamassa väistämisvelvollisuutta jollekulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2196
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      39
      2085
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      30
      1989
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      47
      1396
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1336
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      883
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      812
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      751
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      733
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      32
      708
    Aihe