Nokia kehittää läpimurtoa – sähköä ilmasta

itselatautuvat

http://www.tietokone.fi/artikkeli/uutiset/nokia_kehittaa_lapimurtoa_sahkoa_ilmasta

"Nokia kertoo brittilehti Guardianille kehittävänsä uudenlaista tekniikkaa, joka voi muuttaa puhelinten käyttöä. Nokialla on jo prototyyppilaite, joka ottaa sähköä suoraan ilmasta.

Nokian tutkimusyksikössä työskentelevä Markku Rouvala kertoo uudesta tekniikasta The Guardianille. Rouvala on yksi tekniikan kehittäjistä.

Idea on kerätä virtaa sähkömagneettisista signaaleista, joita on kaikkialla ympärillämme. Esimerkiksi televisio- ja radio-lähetykset sekä matkapuhelinverkkojen signaalit kuljettavat myös pieniä määriä energiaa. Sillä voidaan ladata puhelimen akkua.

Tällaista tekniikkaa on itse asiassa käytetty kauan. Esimerkiksi vanhat kideradiot ottavat kaiken energiansa radioaalloista. Nykyään rfid-tekniikka toimii samantapaisella periaatteella.

Puhelin latautuu itsestään

Sähkön keräämisen tekniikka sinänsä on yksinkertaista ja toimivaa. Haaste liittyy sen tehokkuuteen. Nokia on jo kehittänyt piirin, joka kerää enemmän energiaa kuin itse kuluttaa.

Rouvala kertoo Guardianille, että Nokian piiri kerää virtaa laajalta taajuusalueelta, noin 500 megahertsistä aina kymmeneen gigahertsiin. Tällä hetkellä ilmasta saadaan kerättyä noin viiden milliwatin teho.

Seuraava tavoite on nostaa latausteho 20 milliwattiin. Sillä voisi pitää puhelimen valmiustilassa ilman että akku tyhjenee. Puhelinta pitäisi kuitenkin ladata puheluita ja muuta käyttöä varten.

Pitkän aikavälin tavoite on päästä 50 milliwatin tehoon. Tällaisella teholla puhelin voisi ladata akun pikku hiljaa täyteen itsestään. Laitetta ei tarvitsisi kytkeä laturiin välttämättä koskaan".

Onkohan tekniikka jo käytössä ja syy miksi WLAN- ja langattomia mobiiliverkkoja suositaan valokuidun sijaan, vaikka langattomat verkot ovat ehkä eläville organismeille vaarallisia (syöpävaarallisia).

Mitä jos sotilas- ja vakoiluteknologia pystyy käyttämään ympäristön langattomia verkkoja lataamiseen, mm. vakoilukamerat- ja mikrofonit? Ei johtoja, ei akkujen vaihtoa tai erillistä lataamista. Onko tässä syy mikroaaltosäteilevien langattominen verkkojen suosioon, ne toimivat uuden tekniikan latureina?

5

294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjcjkckckcjklö

No tänään tuli sähköä ilmasta oikein kunnolla. Vtun nokia.

• mielenhallintamastot

mielenhallinta tehostuu samalla :)

• pilipalipoli
    • mielenkiintoista on

Intel Core vPro prosessori mahdollistaa tietokoneelle hakkeroinnin myös tietokoneen ollessa off-tilassa. Tämä onnistuu Intelin salaisella 3G osalla, jonka Intel lisäsi prosessoreihinsa jo vuonna 2011 ensimmäisen kerran.
      http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=965955

Lieneekö tekniikka jo käytössä Intelin uusissa prosessoreissa?

• Veteranfan

Nikola Teslan 100. vuotta vanha keksintö tulisi vasta nyt käytäntöön???

Sähkölaskut olisivat historiaa???

Energiapula olisi ratkaistu???

Polttomoottorit olisi siirtymässä historiaan???

Aika pitkään ollaan saatu pidettyä Teslan keksintö salassa massoilta,joten kaikki keksinnöt jotka ovat olleet olemassa tulevat käytäntöön vasta silloin kun on keksitty jokin parempi vaihtoehto eliitille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      85
      3577
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      81
      3240
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3072
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      70
      2730
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2232
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      65
      1812
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      27
      1769
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1735
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1699
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1658
    Aihe