kuin lippu mesaanimastossa!
Merivuokossa ei ollut muuta suurta
44
723
Vastaukset
- corten
Ei edes Merivuokko ollut Fe eli rautaa. En tiedä mitä teräslevyä Pera käytti rakentaessaan Merivuokon yli 30 vuotta sitten.
Vahinko, ettei siihen aikaan ollut nykyisiä mahdollisuuksia teräsrakenteiden ruostesuojaukseen ja että Merivuokko pääsi vuosien kuluessa rapistumaan hoidon puutteen takia. Jäi se silti Suomen purjehdushistoriaan...joidenkin kateuden kohteeksi tai harmiksi, kun itse ei pysty elämässään mihinkään merkittävään.
Tässä näitä laivateräksiä:
http://www.ruukki.fi/Tuotteet-ja-ratkaisut/Terastuotteet/Kuumavalssatut-terakset/Laivanrakennus--ja-offshore-terakset/- seppomartii
Teräs
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Teräksestä valmistettua vaijeria
Teräs on yleisnimi kaikille rautavaltaisille metalliseoksille, joita voidaan muokata valssaamalla tai takomalla. Teräksen hiilipitoisuus on 0,03–1,7 %.[1] Tätä alhaisemman hiilipitoisuuden rautaseosta kutsutaan meltoraudaksi ja korkeamman valuraudaksi.
Teräksen ominaisuudet riippuvat voimakkaasti sen rakenteesta, joka puolestaan riippuu hiilen määrästä, seosaineista sekä valmistusparametreista.
Sana teräs on johdos sanasta terä (teräksiksi kutsuttuja metalliseoksia on alun perin käytetty juuri terien valmistukseen).
Sisällysluettelo
[piilota] 1 Hiiliteräksen mikrorakenne
2 Teräksen karkaisu
3 Seosaineet
4 Valmistus
5 Teräslajeja 5.1 Luokittelu koostumuksen mukaan
5.2 Luokittelu käyttötarkoituksen mukaan
5.3 Luokittelu valmistustavan ja ominaisuuksien mukaan
6 Viitteet
7 Aiheesta muualla
Hiiliteräksen mikrorakenne[muokkaa]
Rauta-hiili -tasapainopiirros, rautapitoinen puoli.
α-ferriitti on raudan tilakeskeinen kuutiollinen (tkk, engl. BCC) kiderakenne, joka on vakaimmillaan huoneenlämmössä. Ferriittiset ja martensiittiset teräkset ovat ferromagneettisia kukin koostumukselleen ominaisen Curie-lämpötilansa alapuolella. Korkeissa lämpötiloissa esiintyvä (niin ikään tkk-hilainen) δ-ferriitti voi jäädä huoneenlämpötilassa pysyväksi, alijäähtyneeksi rakenteeksi runsaasti seostetuilla teräksillä.
Yli 723 °C:n lämpötilassa raudan kiderakenne muuttuu austeniittiseksi – pintakeskeiseksi kuutiolliseksi (pkk, engl. FCC) – γ-faasiksi, mihin voi liueta maksimissaan 2,1 % hiiltä. Yleensä liukenevat hiiliatomit sijoittuvat raudan atomihilan välisijoihin. Mikäli hiilipitoisuus on suurempi kuin 2,1 %, syntyy rakenteeseen jo jähmettymisvaiheessa grafiittia. Grafiitti on haluttu rakenneosa vain valuraudoissa, joissa se esiintyy joko suomumaisena tai pallomaisena.
Jäähdytettäessä hitaasti ylikyllästeinen austeniitti muuttuu ferriitiksi, ja hiilen ylijäämä muodostaa sementiittiä, Fe3C (rautakarbidia), joka muodostaa ferriittimatriisiin lamellimaista, perliitiksi kutsuttua mikrorakennetta. Sementiitti on kova ja hauras faasi. Lamellimainen perliitti palloutuu riittävän pitkään tai riittävän korkeassa lämpötilassa hehkutettaessa. Tällöin sitkeys paranee.
Teräksen karkaisu[muokkaa]
Teräksen karkaisu perustuu faasimuutokseen austeniitista martensiitiksi. Austeniitin kiderakenne on pintakeskinen kuutiollinen ja pystyy siten liuottamaan hiiltä välisijoihinsa. PKK-kiderakenteessa on välisijoja (koloja), jonne hiiliatomi mahtuu, kun taas TKK-kiderakenteessa ei vastaavia välisijoja ole. Teräs alkaa muuttua austeniitiksi ja hiili diffuntoitua austeniitin välisijoihin lämpötilassa 723 °C (kts. rauta-hiili -tasapainopiirros). Jäähdytettäessä terästä hitaasti ehtii hiili poistua austeniitin välisijoista ja faasimuutoksessa teräksen kiderakenteeksi tulee rauta-hiili-tasapainopiirroksen mukainen kiderakenne (ferriittinen, perliittinen tai ferriittis-perliittinen, riippuen hiilen määrästä). Nopeasti sammutettaessa (jäähdytettäessä) ei hiili ehdi poistua austeniitin välisijoista ja faasimuutoksessa kiderakenne muuttuu martensiitiksi. Martensiittinen teräs on hyvin kovaa ja lujaa, mutta haurasta. Martensiittinen kiderakenne on metastabiili tasapainotila ja tällä tarkoitetaan sitä, että huoneen lämpötilassa martensiitti on pysyvä kiderakenne, mutta riittävästi lämmitettäessä hiiltä poistuu martensiittirakeista, teräksen kovuus alenee ja sitkeys kasvaa.
Seostamalla teräkseen lisäaineita siten, että hiilen diffuusio teräksessä vaikeutuu, saadaan austenitoitu teräs muuttumaan martensiitiksi huomattavasti hitaammalla sammutuksella kuin veteen kastamalla. Esimerkiksi työkaluteräkset karkenevat huoneilmaan jäähdytettynä. Hitaan sammutuksen etuna on se, että kappaleen mitat muuttuvat karkaistaessa vähemmän kuin suurta jäähdytysnopeutta käyttäen.
Päästöksi sanotaan karkaisun jälkeistä lämpökäsittelyä, jossa teräs lämmitetään johonkin lämpötilaan, pidetään lämpötilassa ja jäähdytetään hitaasti. Päästölämpötilat vaihtelevat 200–700 °C. Nuorrutukseksi sanotaan lämpökäsittelyä, jossa karkaisun jälkeen suoritetaan päästö korkeassa lämpötilassa (> 450 °C). Nuorrutettu teräs on lujaa ja sitkeää.
- kdsjhgiuhgrsihug
Teki äijä vaan sen mihin kyseinen aloittaja ei ikinä pystyisi.
- ei ikinä fe
meinaatko etten kykenisi kännissä ajelemaan purjeveneellä eteen päin, juomalla omakotitalon suvulta?
Olen kuule jannu maksanut veroa 3 kertaa enemmän kuin Dunckerin suku yhteensä tienannut bruttona!
Mulla on laivastossa 4 alusta ja elämä kunnossa! - Vai laivastossa hehe
ei ikinä fe kirjoitti:
meinaatko etten kykenisi kännissä ajelemaan purjeveneellä eteen päin, juomalla omakotitalon suvulta?
Olen kuule jannu maksanut veroa 3 kertaa enemmän kuin Dunckerin suku yhteensä tienannut bruttona!
Mulla on laivastossa 4 alusta ja elämä kunnossa!Missä laivastossa?
Minkätyyppisiä laivoja?
Onko riittänyt ajoa näin lama-aikana vai onko ollut mikään laivoistasi ylösmakaamassa? - ei ikinä fe
Vai laivastossa hehe kirjoitti:
Missä laivastossa?
Minkätyyppisiä laivoja?
Onko riittänyt ajoa näin lama-aikana vai onko ollut mikään laivoistasi ylösmakaamassa?Espoossa 45 seilipaatti, pikavene,
Möksällä Targa ja Silver,
Olen siis oikeutettu käyttämään Amiraalin uniformua!! - Suurin ja kaunein
ei ikinä fe kirjoitti:
Espoossa 45 seilipaatti, pikavene,
Olen siis oikeutettu käyttämään Amiraalin uniformua!!...ja käytät myös aina virka-ajan ulkopuolella?
Ehkä Pertti pääsikin pitemmälle kun se käytti säihin sopivampia haalareita. Vika kun on useimmin vaan pinttyneissä asenteissa eikä kaluston teräslaaduissa. - venelehti
Suurin ja kaunein kirjoitti:
...ja käytät myös aina virka-ajan ulkopuolella?
Ehkä Pertti pääsikin pitemmälle kun se käytti säihin sopivampia haalareita. Vika kun on useimmin vaan pinttyneissä asenteissa eikä kaluston teräslaaduissa.pera kuulemma ei käyttänyt edes alushousuja, ja kävi reelinkipaskalla .
siitä se kuuluisa tuoksu vuokossa. - Vene laivurille
ei ikinä fe kirjoitti:
Olen siis oikeutettu käyttämään Amiraalin uniformua!!Veneitähän nuo ovat, ja luultavasti kaikki mielikuvituksessasi!
Amiraalin uniformua saa käyttää kuka vaan, siihen ei ole mitään rajoituksia!
http://www.bore.eu/bore/cms.nsf/pages/C77F10D2A643BFD0C2257B1E0029420B?opendocument
Tossa sulle esimerkkinä yksi kotimainen laivasto eikä sielläkään kukaan tietääkseni käytä edes kipparinlakkia. - korpraali,
Vene laivurille kirjoitti:
Veneitähän nuo ovat, ja luultavasti kaikki mielikuvituksessasi!
Amiraalin uniformua saa käyttää kuka vaan, siihen ei ole mitään rajoituksia!
http://www.bore.eu/bore/cms.nsf/pages/C77F10D2A643BFD0C2257B1E0029420B?opendocument
Tossa sulle esimerkkinä yksi kotimainen laivasto eikä sielläkään kukaan tietääkseni käytä edes kipparinlakkia.Amiraalinnatsoja oikeus käyttää jos on 3 tai enemmän aluksia, eli laivasto.
- Kyllä sinä kykenet!
ei ikinä fe kirjoitti:
Mulla on laivastossa 4 alusta ja elämä kunnossa!Jaa...
Kaikkea sitä ihminen kykenee, kun vain kirjoittaa nettiin, että "minä kykenen".
Kännissäkin voi kirjoittaa.
Että juu, varmasti kykenet, kaikenlaiseen. Mihin nyt keski-ikäiset formulafanit yleensäkin.
Ja sitten rillataan! - Oikeus on!
korpraali, kirjoitti:
Amiraalinnatsoja oikeus käyttää jos on 3 tai enemmän aluksia, eli laivasto.
Saa käyttää kuka vaan ja voi myös itse lisäillä natsoja tarpeen mukaan!
- Ousit
venelehti kirjoitti:
pera kuulemma ei käyttänyt edes alushousuja, ja kävi reelinkipaskalla .
siitä se kuuluisa tuoksu vuokossa.Jos käy reelinkipaskalla, eikös se paska mene mereen? Pasko sinä vaan portapottaasi....
- pienelle
ei ikinä fe kirjoitti:
Olen siis oikeutettu käyttämään Amiraalin uniformua!!Keisarin vaatteet, otappa sitten tuosta DDR -hävittäjälentäjän asukokonaisuus:
http://www.varusteleka.fi/fi/product/ddr-havittajalentajan-asukokonaisuus-vuokrattava/16759 - varustajasukua
Vai laivastossa hehe kirjoitti:
Missä laivastossa?
Minkätyyppisiä laivoja?
Onko riittänyt ajoa näin lama-aikana vai onko ollut mikään laivoistasi ylösmakaamassa?Se on Onassis, etjkö tunne käsialaa :D
- että näitä piisaa
ei ikinä fe kirjoitti:
Mulla on laivastossa 4 alusta ja elämä kunnossa!Oletan, että et juuri muuta pysty tekemäänkään, kuin polleilemaan kännissä konkursseillasi. Pertin kaltaista purjehtijaa sinusta ei tule ikinä.
- kaikkikunnia
ei ikinä fe kirjoitti:
Olen siis oikeutettu käyttämään Amiraalin uniformua!!Espoo ei tässä ole todellakaan mikään positiivinen referenssi, ettei vaan olla nyt väärillä jäljillä?
- Omakehu haisee
ei ikinä fe kirjoitti:
Olen siis oikeutettu käyttämään Amiraalin uniformua!!Varmaan Bava tai Ranskis tms.halpis , kun koolla tuntuu olevan väliä..
Ettet vaan kompensoi kovin pientä pippeliä. - Timppa-72-Lpr
ei ikinä fe kirjoitti:
Mulla on laivastossa 4 alusta ja elämä kunnossa!ttu mikä urpo, en yleensä kirjoita tällaisia mutta, älä ny prkl rupee Dunckeria haukkumaan....lue sen kirjat ja selitä sitten....REST IN PEACE, PERTTI, sun ystäväsi Timppa (monet jutut hölistiin peran kans merivuokossa, tosin vernemessuilla !!
- Juulia,
Timppa-72-Lpr kirjoitti:
ttu mikä urpo, en yleensä kirjoita tällaisia mutta, älä ny prkl rupee Dunckeria haukkumaan....lue sen kirjat ja selitä sitten....REST IN PEACE, PERTTI, sun ystäväsi Timppa (monet jutut hölistiin peran kans merivuokossa, tosin vernemessuilla !!
miksiköhän yksikään maksava gasti ei ollut sovittua aikaa mukana ja vaimokin lähti sovinnolla pois kyydistä?
- tulivat maitojunalla
Juulia, kirjoitti:
miksiköhän yksikään maksava gasti ei ollut sovittua aikaa mukana ja vaimokin lähti sovinnolla pois kyydistä?
Ei ollut ainesta.
- Juulia,
tulivat maitojunalla kirjoitti:
Ei ollut ainesta.
eivät kestäneet vuotavaa venettä ja jurrista kipparia ripulipaskanhajussa.
- tulivat maitojunalla
Juulia, kirjoitti:
eivät kestäneet vuotavaa venettä ja jurrista kipparia ripulipaskanhajussa.
Eivät he kestäneet.
- repariihi
Juulia, kirjoitti:
Lueppa kuule kirjat niin ymmärrät sinäkin asiasta enemmän... Tosipurjehduksessa kun ei moni "Maksava gasti" saakkaan rahoilleen turvallista ja varmaa vastinetta kuten alepan kassalla, niin paras tapa on lähteä kotiin heti kun tulee henkisiä ongelmia/paineita, joita ei osaa normaali toimistokäsi käsitellä. Moni ei Peran kyydissä pysynyt maalla, merestä puhumattakaan.
- PD:n haamu
Taas kerran jostain puskasta ilmestyy munaton pelle, joka rupeaa parjaamaan edesmennyttä oman tiensä kulkijaa, Pertti Dunckeria.
Häpeä, ja mieti, kuinka pieni ihminen olet... - Launonen
Missä muuten Merivuokko on tällä haavaa....?
- Perijällä
Eikös se sipoossa se mikä siskonpoika se nyt oli sitä remontoi!
Iso homma jo takana kun vene pääsi uppoamaan äitsaareen ja piti pohjasta nostaa ja kuskata eteläsuomeen. Iso homma on kyllä vielä edessäkin.
Toivottavasti intoa ja rahkeita riittä äijällä!!
- ogfjjrjbköä
Olisi kiva nähdä tuo sarja, löytyisikö netistä?
- Tallentaja
on varmaan monikin tallentanut tuon sarjan silloin kun se stettiin ja näin tein minäkin ja katson sen joskus.
- tätäkö etsitte?
Tallentaja kirjoitti:
on varmaan monikin tallentanut tuon sarjan silloin kun se stettiin ja näin tein minäkin ja katson sen joskus.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/purjeveneella_maailman_ympari_44475.html#media=44490
- vai tätä??
tätäkö etsitte? kirjoitti:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/purjeveneella_maailman_ympari_44475.html#media=44490
- Pera is The King
vai tätä?? kirjoitti:
Hienoja pätkiä. Näyttää Peran lahjakkuus periytyneen. Toivottavasti lisää tulee.
- kyselytunti*
Kyllä minua kiinnnostaa Merivuokon nykytila. Hienoa, että vene on hyvissä käsissä kunnostettavana. Joku jo mainitsikin, että olisi hauska tietää, mitä veneprojektille kuuluu.
- seppomartii
toista osaa ei taida koskaan ilmestyä!
- martisepo
Onhan siellä neljä osaa, sen kuin katsot.
- kyselytunti*
Kaikki osat on katsottu jo aikoja sitten. Aikaa on kulunut, joten veneprojekti on varmasti jo pidemmällä.
- Trapamanni
"Aikaa on kulunut, joten veneprojekti on varmasti jo pidemmällä."
Veneprojekteista 95 % jää kesken.- kyselytunti*
Yleistys, joka ei varmasti pidä paikkaansa. Onnistuminen tai epäonnistuminen on ihan riippuvainen ihmisen taidoista ja asenteesta. Usein onnistuminen on kiinni myös rahasta.
Oma veneprojektini on hyvässä vauhdissa, kunhan saan käyttökelpoisen veneen mielesekseni, niin saatan ostaa toisen projektityöksi. Siis pidän nykyisen, mutta voisin kunnostaa isomman myös ajan kanssa. - martisepti
Kyllä se Merivuokko valmistuu aikanaan. Annetaan pojalle mahdollisuus.
- yt yyy
martisepti kirjoitti:
Kyllä se Merivuokko valmistuu aikanaan. Annetaan pojalle mahdollisuus.
No ei kukaan niin ole sanonutkaan. oma veikkaukseni on että uponneesta rautapaatista ei valmista venhettä enään saa.Niin monelta jäänyt kesken että tilastot eivät tue valmisumista--
- -muailmoo nähny-
Mitä valitat?
Oletko itse omatekoisellasi ylittänyt edes suojatietä?
Miehet tekevätr mitä haluavat ja toiset itkevät..... - Näin on näreet
Perassa oli sentään äijäainesta!
Sinussa en sitä näe. - dort_
Jos joku asiaanliittyvä sattuu lukemaan. Olis vilpittömästi kiva kuulla mitä tuolle hankkeelle nyt kuuluu.
Dort
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1543297- 2233005
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791976Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va791618Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391447- 481158
- 991051
- 1211036
- 58978
- 12923