Millainen multa syyskylvöille?

Syyskylväjä

Noviisina tässä kyselen kun iski tenkkapoo...

Olen nyt ajatellut kokeilla syyskylvöä suoraan ruukkuihin jotka laitan maahan. Mietin vain että käykö kylvöksiin ihan tavallinen biolanin mustamulta, vai pitääkö ostaa taimimultaa, tai ehkä sekoittaa näitä kahta lajia keskenään?

Mikä olisi paras multavaihtoehto kun istutuksiin tulee mm. kulleroa, ruskoliljaa ja myskimalvaa?

5

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O-mukulakiurunkannus

      Minä tein juuri lavankaulukseen syyskylvöjä ihan tavalliseen puutarhan mustaan multaan. En näe mitään syytä, miksi ei onnistuisi, mutta tietysti saattaa silti mennä myttyyn...

    • ei väkevään

      Hiekansekaiseen multaa... mielellään ei biolan vahvaan mustaanmultaan.

    • Pioni

      Taimetan sarviorvokkeja. Ovat kasvarissa kylvölaatikossa ( mahtoiko olla kylvö-, vai taimimultaa, en muista, mutta kevyempää kuin mustamulta). Hyvin ovat jo saaneet varsinaiset ekat lehdet, mutta odottelen että vähän voimistuvat, siirrän sitten kaulukseksi yhden perennapenkin reunaan.

    • pupu ja käpy

      minä kylvin jaloritarinkannuksen siemenet ihan suoraan maalle siihen multaan mitä kussakin kylvö paikassa on.Hyvin on itäneet, mutta enpä tiedä säilyykö talven yli.... viime tai toissa vuotisia on kasvanut taimeksi vaikka en kylvänyt vaan silppurilla kukkavarret ajoin ja sinne istutusalueelle silpun levittelin.. ovat nyt sellaisia aika vantteria n.7sm korkuisia, siirtelin ne sieltä muitten seasta omiin 5-7 taimen kasvatuskarsinoihin, edelleen ihan samaan maahan.Ja huom. merkkasin ne paikat jotten niitä ensi keväänä haraa/kitke pois.Toivottavasti säilyvät hengissä. Ne nyt itäneet on semmottisia reilun sentin mittaisia, ja niitä on tosi paljon, eli ainakin ne siemenet on hyvin itäviä.

      • Syyskylväjä

        Kiitos kaikille vastauksista, sain näistä jo paljon apua.

        Sekoittelin tavallista kompostoitunutta multaa ja vähän taimimultaa hiekkaa tuonne tulevaan perennapenkkiin. Eiköhän se luonnon ihme mua sitten ensikeväänä odota :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3620
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2972
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2870
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2748
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2663
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2445
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      2130
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1887
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1817
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      181
      1810
    Aihe