Täällä kun on tätä nuorisoa, joilla on tulevaisuus edessä ja voivat vaikuttaa maailmaan, että millaseksi se muuttuu, kiusaamisenkin saralla niin siksi haluan avata sanallisen luukkuni tästä asiasta ja saada teidät hieman pohtimaan, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, mikä on oikein ja mikä väärin.
Tiedän että kuulostan teistä varmaan ihan typerältä vanhukselta. Mutta olen vasta 30v täyttänyt nainen ja mulla on takana aikamoinen menneisyys. Mulla on takana koulukiusaamista, huumeiden vetämistä, 3.5v linnatuomio. Minä tulin perheestä jossa kaikki ei ollu ok ja ulospäin se näky siten ettei mulla ollu mitään rajoja, minä sain mitä halusin ja tehdä mitä halusin. Mä lähdin sitten ihan väärille raiteille ja rupesin säätämään poikien kanssa kypsymättömyyttäni miten sattuu. Mulla oli useita poikaystäviä, säätöjä, ilmaisin vahvasti seksuaalisuutta, mutta mä olin hyvin pitkään neitsyt... Silti, mä sain huoran maineen. Meillä oli kotona muitakin ongelmia, jotka ei silleen ulospäin näkyny, mutta kyllä mä kavereilleni aina niistä kerroin. Sekin saatto johtaa osittain siihen että lähdin hakemaan väärällä tavalla hyväksyntää noista pojista ja sitten siihen varmasti johti kanssa seksuaalisuutta rakastava luonteeni.
Se kiusaaminen oli nimenomaan tuota huorittelua. Mun kiusaamiseen käytettiin varmaan kaikki mahdolliset keinot, etenkin henkisesti. Oli se joskus myös fyysistä eli käsiks käytiin. Ja se oli todella raakaa! mä koin sen _hirveän_ raskaana ja surullisena. En tiedä näkivätkö muut sen ulospäin samalla tavalla, että ompas rankkaa ja raakaa ja nyt varmaan rupeaa menemään tuon ihmisen haukkuminen jo jossain vaiheessa yli. Saatto olla että näki, mutta kukaan ei oikeastaan tehnyt koskaan sille asialle mitään tai sitten me oltiin niin kakaroita ja henkisesti kypsymättömiä, että ei me oltaisi osattu nähdä niitä asioita siinä 13-15vuotiaana samalla tavalla kun nähdään tänä päivänä 30-32vuotiaina. Se on vaan silkka fakta, koska tuossa on niin iso henkinen ero noiden ikien välillä, että ei sitä voi käsittää vasta kun elää tähän päivään saakka.
Mä koin 13-vuotiaana juuri teini-ikään tulleena tyttönä ja murrosiästä kärsivänä, että olen hirveä saasta. Likainen sisältä, koska olenhan limavittuinen huora jota kaikki vaan nai. Häpeä piti pään maassa ja esti katsomasta ihmisiä aina silmiin, koska sattui aivan liikaa. Osaatteko kuvitella millasta jälkeä tämmönen jättää pienen, itseään isoks luulevan, tytön kehittyvälle itsetunnolle?
Mullahan puhkes sitten vaikka mitä mielenterveysongelmia. Masennuin, lopetin koulun, aloin saamaan ahdistus/paniikkihäiriö kohtauksia, syrjäydyin. Sit rupesin liikkumaan väärissä piireissä, vetämään kamaa. Ja kamaan liittyenhän tuli sitten se linnareissukin.
Kiusaaminen loppu siihen kun koulu loppu, mutta jäljet elävät vielä pitkään.
Nyt mä olen käynyt psykoterapiassa ja saanut elämäni jaloilleen. Mulla on kaikki mitä normaalillakin ihmisellä, ihan kun kiusaamista ja kiusaajia ei olisi ikinä ollutkaan. Onnellisuus ei kuitenkaan tullut eteen kun manun illallinen, jouduin tekemään työtä sen eteen, muuttamaan omaa elämääni, omaa luonnettani/asennettani. :) aikoinaan se vitutti ja pisti pahastikin vihaksi, että minulla ei ollut normaalin ihmisen elämää ja sitä onnellisuutta mitä muilla oli, mutta nyt aikuisena kun asiat on vihdoin hyvin on oppinut hyväksymään sen ja unohtamaan, mennyt elämässään eteenpäin. Kiusaaminen ei kuitenkaan koskaan täysin unohdu kenenkään mielestä, keitä on kiusattu, vieläkin hämärästi muistan ne inhottavat tytöt ja pojat. Oma lapseni on vasta 2-vuotias mutta hänen eteensä teen kaiken sen, ettei häntä kiusattaisi tai hän tulisi koskaan kiusaamaan, koska elämä ei ikinä tule olemaan täysin entisensä veroista sen jälkeen kun sinä olet joutunut kiusatuksi. Siitä jää edelleenkin ne jäljet. Ja mulla on kokemusta myös kiusaajan roolista jota hyvin paljon kadun ja minkä kanssa on vaikea nyt aikuisena elää, että olen pistänyt toisen elämää palasiksi ja tahtoisin vaan pyytää anteeksi, jos sattumalta joskus tapaisin tämän ihmisen ja ymmärtäisin aivan hyvin miksen anteeksi välttämättä tule koskaan saamaan... :(
Sitten nämä selitykset " itsepähän aiheutit kiusaamisesi! "
Lapset, anteeksi mutta mitä helvettiä? Kiusaamiseen syyn annoin minä, koska käyttäydyin typerästi. Mutta olin ylä-aste ikäinen teini, lapsi. Eli siis vielä aika kehittymätön ja raakile ihmisenä. Ja miten minä voisin olla vastuussa muiden teoista? Kyllä se kiusaaminen on aina niiden kiusaajien vika jotka kiusaa.
Huorittelu
9
276
Vastaukset
- Piia.
Puolustakaa siis myös niitä joita homotellaan ja huoritellaan. Älkääkä pelkästään niitä joita kiusataan ylipainon tai tyylin takia, koska se homottelu ja huorittelu on aivan samanlaista kiusaamista mitä kaikki muukin ja ei missään nimessä mikään kiusaaminen ole hyväksyttyä ja vaikka homoteltu tai huoriteltu aiheuttaisi vähän niin kuin itse kiusaamisensa käyttäytymällä sillä tavalla, niin koittakaa kuitenkin tajuta miten nuoria olette, että se johtuu usein kypsymättömyydestä..
Kuten varmasti monesti kiusaaminenkin. Mutta sitä en oikeastaan haluais ees ajatella niin, koska se ja ne silloiset pikku perkeleet, on jättäny muhun niin syvät arvet..
Ja kyllä. Mä olen myös herkkä ja herkkyys ja heikko psyyke kulkee varmaan jollain tavalla käsi kädessä. Mutta mitä sitten, onko väärin jos ihminen on herkkä, eikä kestä tollasta sairasta kiusaamista ja nimittelyä? Minun mielestä ei.
Olen puhunut, toivottavasti tämä sai edes jonkun ajattelemaan jotain. - Piia.
Ja sillä ei ole siinä vaiheessa mitään merkitystä oletko nainut oikeasti kaikkia vai et, kun kaikki pitää sua sellasena. Se on sillon se totuus, millasena muut sut näkee. Joten älkää levitelkö mitään typeriä juoruja...
- Metalismygod
No olenhan minäkin ollut sentään sen verran järkevä 13-15 vuotaana etten käyttäytyny kuin huora. Omapahan on syysi, ei kiusaajien. Pitää oppia, että maailma on raakaa, pitää ottaa vastuu omista teoista. Et voi luulla että jos kerran käyttäydyt noin typerästi, ei tule mitään seurauksia. Miltähän mahtoi noista pojista tuntua? Ja jos huoran maineen olit ansainnut, olisit voinut vaihtaa koulua.
Järki käteen. Elämä ei ole helppoa.- jepajeejenna
sä olet hirveä ihminen
- Piia.
Metalismygod, eikö sulla riitä aivot ajattelemaan pidemmän kaavan kautta, ei pelkästään vertaamaan siihen mitä sinä et ollu? Hyvä jos et ollu noin lapsellinen kun minä! mutta ei ole virhe sekään jos tuossa iässä on vielä lapsellinen... vai eikö 13-15vuotias saisi olla? Millon nämä tämänlaiset virheet muuten kävisi kun tuossa iässä, nuorempanako? no ei yleensä. Yli 20-vuoden jälkeenkö? no ei yleensä.
Sitten voit varmaan väittää kanssa että jos joku on esimerkiksi niin lapsellinen 13-15vuotiaana että keikkuu tuoleilla ja muut koittaa sille sanoa että älä, että just sen takia sua kiusataan. Eikä se tajua sitä. Niin sitten myös häntä olisi oikeus kiusata, niinkö? Eikö hän saisi enää tuossa iässä olla vielä lapsellinen ja tehdä virheitä?
Ensinnäkään ei sanat lapsi ja huora sovi yhteen. Kun puhutaan 13-vuotiaasta lapsesta, kyseessä ei ole mikään huora, vaan kehittymätön lapsi ja vaikka 13v myisikin oikeasti itseään, niin sillon aikuisten ihmisten tulisi puhua keskenään hänestä hyväksikäytettynä lapsena, ei huorana.... Joten sinä et selvästikkään ole aikuinen, etkä sillä tavalla henkisesti kypsynyt kuin minä ja sulla tuskin myöskään vielä on omia lapsia, jotta osaisit ajatella tämän asian sitä kautta että miltä tuntuisi jos omaa lasta kiusattaisiin samalla tavalla. Sen kun sä opit käsittelemään ja ajattelemaan, niin tajuat ettet sä ikinä toivo sitä paskaa omalle lapselles, eikä sitä ansaitse kyllä muutkaan. Pääasiassahan tällä palstalla käy nuoria, joten ymmärtää tämän ajatusmaailman mutta meneppä kirjottamaan esimerkiksi vauva palstalle jossa on oikeasti aikuisia ihmisiä ja monella takana rankkojakin menneisyyksiä ja on lapsia ja ovat oikeasti päälle 30-40vuoden ja kysy heiltä tekeekö tuollanen 13-vuotiaasta lapsesta huoran. Niin varmaan tiiät mitä saat vastaukses. :)
Maailma ei ole raakaa ja meidän ei ole pakko siitä sellaista tehdä. Ymmärrätkö sä että jokainen tähän mailman raakuuteen voi vaikuttaa omilla teoillaankin? sä voit tehdä niitä hyviä valintoja ja parantaa mailmaa ja ihmisten olosuhteita tai sitten sä voit tehdä aivan niitä helvetin paskoja valintoja esimerkiksi kiusata toisia ihmisiä ja aiheuttaa mahdollisimman paljon tuskaa ja paskaa... ja sitten sä voit olla ajatusmailmaltasi myöskin vielä niin kakara ettet kykene välittämään.
Missään mä en oo sanonu etten omista teoista vastuuta ottais, olen ottanut. Minähän se säädin ja niitä tyhmiä juttuja tein ja just ainoot asiat joita ehkä kadun on tuo että oon saattanu pistää joidenkin jätkien sydämmet paskaks ja sitten sitä että minä menin kiusaamaan kanssa yhtä ihmistä. Etkö sinä näe, osoitan katumuksen merkkejä ja koen pahaa oloa siitä kun esimerkiksi ajattelen sitä että osallistuin sen yhen jätkän kiusaamiseen?
Seuraamukset varmasti ansaitsin. Mutta eikö seuraamuksiksi olisi riittänyt se että minulle sanotaan asiasta suoraan ja ehkä vähän haukutaankin ja jätetään sitten vaikka yksin!? mutta se että kohdistetaan toiseen ihmiseen JOKA PÄIVÄ henkistä väkivaltaa ja välillä jo fyysistä on sairasta... Eikö sinusta? vai etkö kykene käsittämään sitä?
Enkä ihan oikeasti tajua... perustele mulle vielä: miksi olisin ansainnut huoran maineen juuri ala-asteelta päässynä kakarana jos tajusin kuitenkin 18-vuotiaana jo viisastua ja lopettaa ne touhut ja kyse oli vaan flirttailusta ja säätämisestä, ei oikeasta seksistä? eikö nainen saa olla seksuaalinen ja seksikäs? tai mitä väärää olisi ollut siinä vaikka olisinkin harrastanut seksiä heidän kaikkien kanssa, jos oltaisiin kaikki tiedetty että siinä ei ole pelissä mitään vakavaa ja sillon sen ei pitäisi satuttaa ketään? en näe siinä mitään väärää! musta nyt on aikuisena ihmisenä ainakin aivan päivän selvä asia, että ai-kui-nen ihminen saa nauttia seksistä niin paljon kun haluaa ja kenen kanssa haluaa ja missä haluaa ilman typeriä ja pöhkömäisiä huoran maineita, jotka on yleensä TEINIEN juttuja. ;) ja minunko olisi pitänyt lähteä pakoon, koska minua kiusataan? kyllä ne on ne kiusaajat jotka vaihtaa koulua. Sama on työpaikoilla; jos sinä et osaa käyttäytyä siellä niin se on hyvän käytöksen tulos tai ulos.
Ja ihan tosiaanko väität, että mitään vikaa ei ole kiusaajissa, vaan ainoastaan minussa?
Hei please. Herää tähän todelliseen maailmaan jo. Jos noin olisi, niin kiusaajat ei ois koskaan väärässä, vaan aina löytyis joku syy mistä kiusata esimerkiksi rumat vaatteet ja se vika ois kiusatun. Kyllä se asia nyt on vaan niin, että jos sinä kävelet alushoususillaan vaikka kouluun niin sä annat siihen kiusaamiseen aiheen itse. Mutta ne taas jotka rupeaa kiusaamaan sua, niin se ITSE KIUSAAMINEN on taas niiden kiusaajien vika. Ymmärrätkö sä että ei omia tekoja voida poistaa ja vierittää muiden harteille? - Piia.
jepajeejenna kirjoitti:
sä olet hirveä ihminen
Kuka on hirveä ihminen, minä vai tuo toinen?
- Piia.
Piia. kirjoitti:
Metalismygod, eikö sulla riitä aivot ajattelemaan pidemmän kaavan kautta, ei pelkästään vertaamaan siihen mitä sinä et ollu? Hyvä jos et ollu noin lapsellinen kun minä! mutta ei ole virhe sekään jos tuossa iässä on vielä lapsellinen... vai eikö 13-15vuotias saisi olla? Millon nämä tämänlaiset virheet muuten kävisi kun tuossa iässä, nuorempanako? no ei yleensä. Yli 20-vuoden jälkeenkö? no ei yleensä.
Sitten voit varmaan väittää kanssa että jos joku on esimerkiksi niin lapsellinen 13-15vuotiaana että keikkuu tuoleilla ja muut koittaa sille sanoa että älä, että just sen takia sua kiusataan. Eikä se tajua sitä. Niin sitten myös häntä olisi oikeus kiusata, niinkö? Eikö hän saisi enää tuossa iässä olla vielä lapsellinen ja tehdä virheitä?
Ensinnäkään ei sanat lapsi ja huora sovi yhteen. Kun puhutaan 13-vuotiaasta lapsesta, kyseessä ei ole mikään huora, vaan kehittymätön lapsi ja vaikka 13v myisikin oikeasti itseään, niin sillon aikuisten ihmisten tulisi puhua keskenään hänestä hyväksikäytettynä lapsena, ei huorana.... Joten sinä et selvästikkään ole aikuinen, etkä sillä tavalla henkisesti kypsynyt kuin minä ja sulla tuskin myöskään vielä on omia lapsia, jotta osaisit ajatella tämän asian sitä kautta että miltä tuntuisi jos omaa lasta kiusattaisiin samalla tavalla. Sen kun sä opit käsittelemään ja ajattelemaan, niin tajuat ettet sä ikinä toivo sitä paskaa omalle lapselles, eikä sitä ansaitse kyllä muutkaan. Pääasiassahan tällä palstalla käy nuoria, joten ymmärtää tämän ajatusmaailman mutta meneppä kirjottamaan esimerkiksi vauva palstalle jossa on oikeasti aikuisia ihmisiä ja monella takana rankkojakin menneisyyksiä ja on lapsia ja ovat oikeasti päälle 30-40vuoden ja kysy heiltä tekeekö tuollanen 13-vuotiaasta lapsesta huoran. Niin varmaan tiiät mitä saat vastaukses. :)
Maailma ei ole raakaa ja meidän ei ole pakko siitä sellaista tehdä. Ymmärrätkö sä että jokainen tähän mailman raakuuteen voi vaikuttaa omilla teoillaankin? sä voit tehdä niitä hyviä valintoja ja parantaa mailmaa ja ihmisten olosuhteita tai sitten sä voit tehdä aivan niitä helvetin paskoja valintoja esimerkiksi kiusata toisia ihmisiä ja aiheuttaa mahdollisimman paljon tuskaa ja paskaa... ja sitten sä voit olla ajatusmailmaltasi myöskin vielä niin kakara ettet kykene välittämään.
Missään mä en oo sanonu etten omista teoista vastuuta ottais, olen ottanut. Minähän se säädin ja niitä tyhmiä juttuja tein ja just ainoot asiat joita ehkä kadun on tuo että oon saattanu pistää joidenkin jätkien sydämmet paskaks ja sitten sitä että minä menin kiusaamaan kanssa yhtä ihmistä. Etkö sinä näe, osoitan katumuksen merkkejä ja koen pahaa oloa siitä kun esimerkiksi ajattelen sitä että osallistuin sen yhen jätkän kiusaamiseen?
Seuraamukset varmasti ansaitsin. Mutta eikö seuraamuksiksi olisi riittänyt se että minulle sanotaan asiasta suoraan ja ehkä vähän haukutaankin ja jätetään sitten vaikka yksin!? mutta se että kohdistetaan toiseen ihmiseen JOKA PÄIVÄ henkistä väkivaltaa ja välillä jo fyysistä on sairasta... Eikö sinusta? vai etkö kykene käsittämään sitä?
Enkä ihan oikeasti tajua... perustele mulle vielä: miksi olisin ansainnut huoran maineen juuri ala-asteelta päässynä kakarana jos tajusin kuitenkin 18-vuotiaana jo viisastua ja lopettaa ne touhut ja kyse oli vaan flirttailusta ja säätämisestä, ei oikeasta seksistä? eikö nainen saa olla seksuaalinen ja seksikäs? tai mitä väärää olisi ollut siinä vaikka olisinkin harrastanut seksiä heidän kaikkien kanssa, jos oltaisiin kaikki tiedetty että siinä ei ole pelissä mitään vakavaa ja sillon sen ei pitäisi satuttaa ketään? en näe siinä mitään väärää! musta nyt on aikuisena ihmisenä ainakin aivan päivän selvä asia, että ai-kui-nen ihminen saa nauttia seksistä niin paljon kun haluaa ja kenen kanssa haluaa ja missä haluaa ilman typeriä ja pöhkömäisiä huoran maineita, jotka on yleensä TEINIEN juttuja. ;) ja minunko olisi pitänyt lähteä pakoon, koska minua kiusataan? kyllä ne on ne kiusaajat jotka vaihtaa koulua. Sama on työpaikoilla; jos sinä et osaa käyttäytyä siellä niin se on hyvän käytöksen tulos tai ulos.
Ja ihan tosiaanko väität, että mitään vikaa ei ole kiusaajissa, vaan ainoastaan minussa?
Hei please. Herää tähän todelliseen maailmaan jo. Jos noin olisi, niin kiusaajat ei ois koskaan väärässä, vaan aina löytyis joku syy mistä kiusata esimerkiksi rumat vaatteet ja se vika ois kiusatun. Kyllä se asia nyt on vaan niin, että jos sinä kävelet alushoususillaan vaikka kouluun niin sä annat siihen kiusaamiseen aiheen itse. Mutta ne taas jotka rupeaa kiusaamaan sua, niin se ITSE KIUSAAMINEN on taas niiden kiusaajien vika. Ymmärrätkö sä että ei omia tekoja voida poistaa ja vierittää muiden harteille?Ja metalisgod voi vastata myös vielä tähän, etkö näe että kiusaajat olisivat haukkumisensa etc. paskan lisäksi tehneet väärin edes siinä, että he levittivät minusta perättömiä juoruja ja kirjottaa paskaa vessan seiniin? että olisin vaikka pannut 13-vuotiaana 20-vuotiaan Mikan kanssa. Mitä ei siis todellisuudessa ikinä käynyt. Haloo?.
- Odessa-77
Täälläpäs on keskustelua. Itse olen 36-vuotias nainen ja löysin tänne keskusteluun koska lastani on kiusattu kanssa ja tuota lapsellisuus asiaa voisin täsmentää omasta näkökulmasta sen verran että tässä tapauksessa lapsellisuus nimenomaan merkitsee tunnetason kehityksen puutetta. Eli teinin tunnetaso ei ole välttämättä kehittynyt vielä niin kypsäksi että hän tunnistaisi kehen on oikeasti rakastunut ja kehen ei. Vaan ihastukset voivat vaihdella hyvinkin nopeasti ja seuraukset ovat sitten näitä että on useita poikaystäviä yms.
Rakastuminen on tuossa iässä kokeilua.- 13 v tyttö
Ois kiva jos joku vastais tähä viestiin
Oon 13 v tyttö ja muutama tyyppi huorittelee mua koulussa.. oon täsä neljän vuoden aikana seurustellu kolmen pojan kanssa.. viimäsin oli yhen vuotta vanhemman pojan kanssa. Oltiin kolmisen kuukautta yhdessä. Oon ollu nytte mun poikapuolisten kavereiden kanssa, joiden kaa olin paljon ennen ku mä rupesin seurustelee... ja sit koulussa huoritellaa.. ja aika moni poika on lähettäny mulle kotai viestii ja pyytäny multa apua jossai murheissa.. nii sitte ku oon joidenki kaa jutellu nii heti haukutaa.. ja huom! Oon jutellu näitten ihmisten kaa pääosin viesteillä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain29511795Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?
Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-14011004Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin2396315Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.2185162Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia
Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom1623637- 1743528
L/OVER ikuisesti minun
Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin502463Mitä voisit miehenä tehdä?
Suojellaksesi kaikkia naisia ja että heillä olisi juuri sinun käytöksen takia edes vähän turvallisempaa. Mitä miehenä3291970Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!
Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov111807Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!
Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi171695