Kian Cee'd DGT ja 60000 km kestotesti

vaurio lähellä

Eipä ollut enää kaukana, että olisi kytkimen tuho käynyt, jos matka olisi ollut pidempi, Hammasta halki ja kehää jo poikki. Lukekaa raportti uudesta TM:stä (20/2013).

53

7887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehot hukassa

      Myös teho- ja vääntölukemat olivat ihan muuta, kuin mitä on luvattu. Paljonko tehoja saa puuttua, ennen kuin auton voi palauttaa takaisin?

    • Berliinin pommitus

      Ihmekkös tuo, kun kaksoiskytkimen valmistaja on täystuhoistaan varsin hyvin tunnettu LUK. Erään saksalaisen "laatuautomerkin" moottorin jatkeena tuo valmistaja on antanut sellaisen näytön osaamisestaan, että mistään muusta ei noiden autojen ympärillä juuri puhutakkaan kuin voimansiirtovioista.

      Kannattaisi Kia-Hyundain vaihtaa äkkiä alihankkijaa, tuo ei tule olemaan ainoa tapaus, kun jo maahantuojallakin myönnetään, että vian aiheuttava kilisevä ääni on ominaisuus kyseisellä vaihteistoilla olevissa autoissa. Eli pommeja on tulossa ja runsaasti. missähän vaiheessa tuokin tulee Kialle niin kalliiksi, että kaksoiskytkintekniikka lopulta luetellaan "kuluvaksi osaksi vailla takuun turvaa"?

      • Kytkin kuluu

        Kaksoiskytkentävaihteiston kytkin on nimenomaan kuluva osa, joka pitäisi laittaa huolto-ohjelmaan vaihdettavaksi 60 tkm huoltoon, jos se kestää sinne asti. VW on jo testannut sitä ja 120 tkm huoltoon sillä ei pääse, ihan riippumatta kytkimen valmistajasta tai auton kuljettajan ajotyylistä.

        Jos Kia maksaa ensimmäisiä kytkimiä, ennen kuin se määrittelee osan kuluvaksi, onnittelut. Se ei tule jatkumaan pitkään, koska vaihto on kallis operaatio.


    • vittu mitä paskaa

      ja kytkimen takuuhan oli 20 tkm, heh! Ihan eka tapaus merkkiliikkeille, uskoo ken haluaa.

      • Onko näin?

        Onko Kiallakin kytkimelle annettu 20 tkm takuuraja? Muistaisin Hyundailla olevan sama. Sittenhän kytkinremontista 50-60 tkm nurkilla on aivan turha alkaa vaatia maahantuojalta vastaantuloa.

        Kaksoiskytkentävaihteiston ostajalle pitäisi kuitenkin kertoa, että kytkimen vaihto pitää tehdä tällöin tai lisätä se 40 tkm huoltoon, ettei se hajoa kesken huoltovälin.


      • H&K.
        Onko näin? kirjoitti:

        Onko Kiallakin kytkimelle annettu 20 tkm takuuraja? Muistaisin Hyundailla olevan sama. Sittenhän kytkinremontista 50-60 tkm nurkilla on aivan turha alkaa vaatia maahantuojalta vastaantuloa.

        Kaksoiskytkentävaihteiston ostajalle pitäisi kuitenkin kertoa, että kytkimen vaihto pitää tehdä tällöin tai lisätä se 40 tkm huoltoon, ettei se hajoa kesken huoltovälin.

        Kian takuu on 3v ja Hyundailla 5v ilman km-rajaa. Tämä koskee myös kytkintä ja vaihteistoa.


    • fdaafdhahfd

      Taas yksi lisäsyy sille etten ikinä osta automaattia.


      No tyhmät näitä automaatteja yleensä ostelee uutena ja käytettynä ei niitä enää kukaan huoli.

      • driver:

        Höpö höpö. Bemari ja monet muut laatumerkit valmistaa edelleen perinteisiä momentinmuunnin laatikkoja... Itse en laittaisi rahoja kiinni näihin poweshift, dsg romuihin.


    • roope koo

      "Kian takuu on 3v ja Hyundailla 5v ilman km-rajaa. Tämä koskee myös kytkintä ja vaihteistoa. "

      Eli takuu kytkimen ja vaihteiston osalta on normaali 7 vuotta jos kilometrirajat eivät pauku. Onhan se aivan toista kuin Volkkarin 2 vuotta.

      Onhan tuo kaksoiskytkinvaihteisto aika heikko esitys laadun suhteen, olipa kyse sitten mistä merkistä tahansa.

      • Kuluvat osat

        Kytkin on kuluva osa. Ainakin aiemmin se on Hyundailla erikseen mainittu ja takuu rajoittui 20 tkm asti.

        Kestotestin Ceedissä ei selvinnyt, oliko kytkinlevyissä vielä pintaa jäljellä. Siinä vaihdettiin koko kytkinpaketti sekä kaksoismassavauhtipyörä, koska hammaskehä oli katkennut. Se olisi aiheuttanut ilmeisen täystuhon vaihteistossa, jos se olisi räjähtänyt kappaleiksi vauhdissa.

        Kaksoiskytkinvaihteisto on rakenteena aina lyhytikäinen ja vika-altis, erityisesti kuivakytkimillä varustettuna, kuten Ceedissä. Tulemme näkemään ankaria takuuriitoja siinä vaiheessa, kun niitä alkaa hajota lähivuosina.


      • jatkuvaa vaihtoa
        Kuluvat osat kirjoitti:

        Kytkin on kuluva osa. Ainakin aiemmin se on Hyundailla erikseen mainittu ja takuu rajoittui 20 tkm asti.

        Kestotestin Ceedissä ei selvinnyt, oliko kytkinlevyissä vielä pintaa jäljellä. Siinä vaihdettiin koko kytkinpaketti sekä kaksoismassavauhtipyörä, koska hammaskehä oli katkennut. Se olisi aiheuttanut ilmeisen täystuhon vaihteistossa, jos se olisi räjähtänyt kappaleiksi vauhdissa.

        Kaksoiskytkinvaihteisto on rakenteena aina lyhytikäinen ja vika-altis, erityisesti kuivakytkimillä varustettuna, kuten Ceedissä. Tulemme näkemään ankaria takuuriitoja siinä vaiheessa, kun niitä alkaa hajota lähivuosina.

        On totta, etteihän se kaksoiskytkinvaihteisto voi edes teoriassa kestää samaa kuin perinteinen manuaali. Rakenne on monimutkaisempi ja mahdollisia hajoavia osia moninkertainen määrä. Vaihteita veivataan etenkin kaupunkiajossa jatkuvasti ylös ja alas, kiihdytyksessä vaihto tapahtuu veto päällä, kun kaasua ei hellitetä vaihtaessa, kytkin on kovilla ja kuumenee. Vaihde runnotaan väkisin päälle oli sitten pakkanen tai helle. Mekaniikka on lujilla, ihmiskäden "hellyys" puuttuu.


      • Kuluvat osat
        jatkuvaa vaihtoa kirjoitti:

        On totta, etteihän se kaksoiskytkinvaihteisto voi edes teoriassa kestää samaa kuin perinteinen manuaali. Rakenne on monimutkaisempi ja mahdollisia hajoavia osia moninkertainen määrä. Vaihteita veivataan etenkin kaupunkiajossa jatkuvasti ylös ja alas, kiihdytyksessä vaihto tapahtuu veto päällä, kun kaasua ei hellitetä vaihtaessa, kytkin on kovilla ja kuumenee. Vaihde runnotaan väkisin päälle oli sitten pakkanen tai helle. Mekaniikka on lujilla, ihmiskäden "hellyys" puuttuu.

        Kian pitäisi selkeästi kertoa tämä myös ostajille. Joku voi oikeasti odottaa, että vaihteisto kestä seitsemän vuotta tai että sitä ainakin takuuseen korjataan niin kauan. VW on joutunut pulaan jo kahden vuoden takuun kanssa.

        Laatikothan on samojen valmistajien samoista osista koottuja. Kialta puuttuu lisäksi VW:n pitkä kokemus näistä vaihteistoista.


      • automaattipenaali
        jatkuvaa vaihtoa kirjoitti:

        On totta, etteihän se kaksoiskytkinvaihteisto voi edes teoriassa kestää samaa kuin perinteinen manuaali. Rakenne on monimutkaisempi ja mahdollisia hajoavia osia moninkertainen määrä. Vaihteita veivataan etenkin kaupunkiajossa jatkuvasti ylös ja alas, kiihdytyksessä vaihto tapahtuu veto päällä, kun kaasua ei hellitetä vaihtaessa, kytkin on kovilla ja kuumenee. Vaihde runnotaan väkisin päälle oli sitten pakkanen tai helle. Mekaniikka on lujilla, ihmiskäden "hellyys" puuttuu.

        kyllähän se ihmiskäden "hellyys" saa manuaalinkin kytkimen paskaksi - perinteistä automaattia tuskin - stick to that !


      • Voi sun hellä isä!!
        jatkuvaa vaihtoa kirjoitti:

        On totta, etteihän se kaksoiskytkinvaihteisto voi edes teoriassa kestää samaa kuin perinteinen manuaali. Rakenne on monimutkaisempi ja mahdollisia hajoavia osia moninkertainen määrä. Vaihteita veivataan etenkin kaupunkiajossa jatkuvasti ylös ja alas, kiihdytyksessä vaihto tapahtuu veto päällä, kun kaasua ei hellitetä vaihtaessa, kytkin on kovilla ja kuumenee. Vaihde runnotaan väkisin päälle oli sitten pakkanen tai helle. Mekaniikka on lujilla, ihmiskäden "hellyys" puuttuu.

        "ihmiskäden hellyys"??? Tuosta voi olla kyllä kahta mieltä. Kyllä se ihminenkin niitä vaihteita pakkasella runnoo, moni turhankin tunnottomalla tavalla.

        Ja tuo vaihteiden veivaaminen kaupunkiajossa ylös ja alas. 20 vuotta olen jatkuvasti ajanut automaateilla, eikä ainakaan minun autossani tuommoista tapahdu. Kai se on sitten ajotyylistäkin kiinni ja varsinkin siitä onko koneessa vääntöä vai ei. 250 Nm ja kaksoiskytkinautomaatti nykyisin. Hyvin toimii!


      • jonsson__
        Kuluvat osat kirjoitti:

        Kian pitäisi selkeästi kertoa tämä myös ostajille. Joku voi oikeasti odottaa, että vaihteisto kestä seitsemän vuotta tai että sitä ainakin takuuseen korjataan niin kauan. VW on joutunut pulaan jo kahden vuoden takuun kanssa.

        Laatikothan on samojen valmistajien samoista osista koottuja. Kialta puuttuu lisäksi VW:n pitkä kokemus näistä vaihteistoista.

        Kytkin korjattiin takuuseen kilometreillä 60000. Eli väitteet 20 tuhannen rajasta on täyttä tuubaa.


    • DCT

      Kysäsin takuua asiaa huvikseni, niin Kian DCT vaihteistolla on sama 7 v/ 150 tkm kuin muullakin autolla, mukaanlukien kytkimet. DCT -vaihteistoa kytkimineen käsitellään takuun mukaan vastaavasti kuin normaalia automaattiakin.

      • Pentti köyri12

        Itse kysyin myös takuuasiaa ja 7v/150 000km takuu todellakin koskee myös DCT-vaihteistoa. Eli Ceedistit voivat olla huoletta.


      • DCT.

        Totta kai takuu koskea vaihteistoa. Se on kuitenkin kuluva osa autossa ja erityisesti kytkin. Ei kai kukaan kuvittele saavansa kytkintä takuuseen 60 tkm jälkeen?


    • tero5

      Kuten todettua, vaihteiston takuuta ei ole rajattu mitenkään, eli jos kytkimet kuluu takuun aikana, niin silloin siitä ei asiakkaalle kustanuksia tule.

      • Kia Motors

        Varmempi pysyä perinteisessä automaatti laatikossa. Hynyllä ainakin on perinteinen 6-lovinen bensa vehkeessä. Dieselissähän on Kiallakin.
        Aika pettymys on, vaikka takuu pelaisi, mutta...
        Keväällä oli tarkoitus siirtyä Kian bensa automaattiin. Nyt on alla diesel automaatti.


    • Mitähän tapahtuu

      Sanoakaa minun sanoneen, että jossain vaiheessa kun noihin DCT-ceedeihin rupeaa tulemaan kilometrejä ja sen myötä noita rupeaa ympäri Eurooppaa paukahtelemaan, LUK:in DCT-vaihteisto häviää vähin äänin Kian/hHyundain mallistosta. Tulee konsernille liian kalliiksi alkaa vastaamaan kyseisestä vika-alttista ja erittäin kalliista sekä suuritöisesti vaihdettavasta komponentistä 7 vuoden ajan takuuseen. Jos tuo hajoaa noinkin nopeasti kuin TM:n testissä, paljon ajaville tuo saatetaan pahimmassa tapauksessa korvata takuuaikana jopa 2 kertaa!!

      • koreatar

        Kialla ei riittänyt omaa tietotaitoa rakentaa kaksoiskytkinvaihteistoa ja päätyivät sitten ostamaan sen LUK:ilta. Rohkea, ja todella typerä teko. Tulee vielä korean pohille kalliiksi...


      • ZF_rules
        koreatar kirjoitti:

        Kialla ei riittänyt omaa tietotaitoa rakentaa kaksoiskytkinvaihteistoa ja päätyivät sitten ostamaan sen LUK:ilta. Rohkea, ja todella typerä teko. Tulee vielä korean pohille kalliiksi...

        Et kai nyt kuvittele, että jokin autonvalmistaja rakentaa koko auton omista osista itse?

        Alihankinta, neverhöörd

        BorgWarnerin ja LuKin vaihteistot ihan kuraa.


      • ute2
        ZF_rules kirjoitti:

        Et kai nyt kuvittele, että jokin autonvalmistaja rakentaa koko auton omista osista itse?

        Alihankinta, neverhöörd

        BorgWarnerin ja LuKin vaihteistot ihan kuraa.

        Missä merkeissä on Luk:in vaihteisto?


      • jehuu
        koreatar kirjoitti:

        Kialla ei riittänyt omaa tietotaitoa rakentaa kaksoiskytkinvaihteistoa ja päätyivät sitten ostamaan sen LUK:ilta. Rohkea, ja todella typerä teko. Tulee vielä korean pohille kalliiksi...

        Samaa LUK:in ostokamaa käyttää VW-konserni, joka on muka joku alan pioneeri kaksoiskytkimissä. Lisäksi VW käyttää tuota Borg-Warneria. Toisen käsialaa on dsg-7 kuivalla kytkimellä ja toinen on se 6-pykäläinen märällä kytkimellä. En muista kumpi on kumman valmistama.

        Luin jostain, että LUK valmistaa kytkimet joka neljänteen uuteen autoon. Luulis osaamista olevan, mutta ei niin ei. Sama pelleily jatkuu, kuin mitä on jo VW:n DSG-automaattien kanssa ollut kohta 10 vuotta. Tuo autoteollisuus on mennyt sellaiseksi, että kestävyydellä ei ole mitään väliä, kunhan hienoja teknisiä ratkaisuja tuodaan kilvan myyntiin. Omistajista ja luotettavuudesta viis, kunhan rahat saadaan uuden ostajalta heti pois. Ihan älytöntä kertakäyttömeininkiä jonka laskun maksamme me, autojen ostajat ja etenkin toisen ja kolmannen käden ostajat.


      • lukki2
        jehuu kirjoitti:

        Samaa LUK:in ostokamaa käyttää VW-konserni, joka on muka joku alan pioneeri kaksoiskytkimissä. Lisäksi VW käyttää tuota Borg-Warneria. Toisen käsialaa on dsg-7 kuivalla kytkimellä ja toinen on se 6-pykäläinen märällä kytkimellä. En muista kumpi on kumman valmistama.

        Luin jostain, että LUK valmistaa kytkimet joka neljänteen uuteen autoon. Luulis osaamista olevan, mutta ei niin ei. Sama pelleily jatkuu, kuin mitä on jo VW:n DSG-automaattien kanssa ollut kohta 10 vuotta. Tuo autoteollisuus on mennyt sellaiseksi, että kestävyydellä ei ole mitään väliä, kunhan hienoja teknisiä ratkaisuja tuodaan kilvan myyntiin. Omistajista ja luotettavuudesta viis, kunhan rahat saadaan uuden ostajalta heti pois. Ihan älytöntä kertakäyttömeininkiä jonka laskun maksamme me, autojen ostajat ja etenkin toisen ja kolmannen käden ostajat.

        Ongelma on siinä, että tätä kuivakytkinpakettia ei ole edes mahdollista rakentaa pitkäikäiseksi. Märkäkytkimillä saadaan paljon pitkäikäisempi rakenne, vaikka niitäkin jo paljon hajonnut. En usko, että kaksoinkytkinvaihteiston ongelmia koskaan saadaan poistettua niin, että vaihteihtoista edes 90% selvittäisi 150 tkm ilman remontteja.


      • Honda tekee itse
        ZF_rules kirjoitti:

        Et kai nyt kuvittele, että jokin autonvalmistaja rakentaa koko auton omista osista itse?

        Alihankinta, neverhöörd

        BorgWarnerin ja LuKin vaihteistot ihan kuraa.

        Honda suunnitteli ja valmistaa itse kaksoiskytkinvaihteistonsa.


    • kialaa

      lukutaitoiset ei osta enää

      • Kytkin

        En minäkään. Onneksi olen älynnyt pysyä erossa noista rimpuloista.


      • No johan pomppas
        Kytkin kirjoitti:

        En minäkään. Onneksi olen älynnyt pysyä erossa noista rimpuloista.

        Autotonhan on niistä erossa. Mutta ajokortittomanhan ei tarvitse erikseen "pysyä erossa". Ikää lisää ja autokouluun niin kyllä se siitä...


    • Harmitellen sivusta

      Kian yhteydessä kerrotaan seitsemän vuoden ihmeellisestä takuusta, jonka saa loppujen lopuksi isolla rahalla maksettuna. Kilometrien limiittiä 150 000 km ei jostakin syystä mainosteta. Eihän useilla automerkeillä synny mitään varsinaista vikaa ensimmäisen 200 000 km:n matkalla.

      Minulla on onneksi kännykässä muistutuksena. No Kia.

      • hyvä muistutus

        Tuo muistutus taitaa kyllä hävitä ennenkuin uuden Kian takuu loppuu.


      • Kaikissa on jotakin

        Suomalaiset ajavat keskimäärin alle 20 tkm vuodessa, keskiverto-suomalaiselle tuo Kian takuu on ihan passeli.

        Keskivertosuomalaisen ostamasta VWG-konsernin tuotteesta loppuu takuu alle 40 tkm ajettuna, siihen peilaten tuo Kian takuu on aika ihmeellinen.


      • kiamies__

        Eihän useilla automerkeillä synny mitään varsinaista vikaa ensimmäisen 200 000 km:n matkalla.

        -Paitsi VAG-autoissa.


      • Näin sanotaan.

      • Tämä kokemus
        Näin sanotaan. kirjoitti:

        "HUOM! Takuut eivät kata luonnollista kulumista/vanhenemista."

        http://www.delta.fi/kia/Etusivu/Takuu/tabid/1003/Default.aspx

        Oma Kiani on jo nähnyt aika reilusti maantietä. Ja kestävyyden perusteella taitaa olla, että paras kokonaiskestävyys ikinä. Kilometrejä on tullut eri autoilla yhteensä semmoiset miljuuna.

        Kia huolto ei ole ainakaan kallista. Jos joku valittaa, niin ei voi mitään. Mutta minua ei ainakaan ole laskutettu raskaasti kertaakaan.

        Vikoja ei ole ollut, eli ei ole niitä tarvinnut korjata takuuseen tai ilman.


      • Tulkintaa.
        Näin sanotaan. kirjoitti:

        "HUOM! Takuut eivät kata luonnollista kulumista/vanhenemista."

        http://www.delta.fi/kia/Etusivu/Takuu/tabid/1003/Default.aspx

        Hammaskehän katkeaminen on selvästi takuuasia eikä sitä voi asiakkaalta laskuttaa. Mutta hammaskehä kuuluu vauhtipyörään, jossa on myös kuluva osa eli kaksoismassa. Kaksoismassa kestää keskimäärin 100-150 tkm. Jos Delta tulkitsee sen käyttöiäksi 100 tkmja se vaihdetaan 50 tkm kohdalla, saa asiakas 50% käyttöhyötyä ja maksaa puolet. Jos samalla vaihdetaan kytkinpaketti, saa asiakas taas käyttöhyötyä riippuen sille määritellystä käyttöiästä, joka on ilmeisesti vähemmän kuin kaksoismassan.

        Ei näitä remontteja kokonaan Deltan eikä kokonaan asiakkaan kustannuksella teetetä, jos jotain hajoaa 50-60 tkm kohdalla. 100 tkm jälkeen alkavat ne mielenkiintosemmat ajat, jolloin tuskin osuutta jää paljoakaan Deltalle.


    • Miksi hemmetissä joku ostaa automaatin missä on kytkin? Eikö tarkoitus olisi juuri päästä eroon kytkinremontista ynnä muista kytkimiin littyvistä vioista?

      Kyllä perinteinen momentinmuunnin-systeemi on paljon toimivampi. Täytyy vaan olla vähän enemmän tehoa ja vääntöä konepellin alla, mutta sehän ei saksalaismerkeille ole ongelma.

      • Hiivmö

        Ei Delta niitä takuukorjauksia maksa, vaan tehdas. Siksi se on nimeltään tehdastakuu. Eikai giganttikaan maksa telkkarin korjausta jos jonkun Philipsin tehtaalta on lähtenyt sekundaa myyntiin.


      • saa kysyä

        "Miksi hemmetissä joku ostaa automaatin missä on kytkin? Eikö tarkoitus olisi juuri päästä eroon kytkinremontista ynnä muista kytkimiin littyvistä vioista?"

        Niinpä..kysy sitä miljoonilta volkkarikuskeilta!!


    • juu kia

      Omalla kiiallani 630000 km ja kytkin toimii.

    • tarkoitin

      6300 km

    • hihnatojotasi

      Toyota nauris multidrive s
      Tuo " hihnahärpäke" on osoittautunut ERITTÄIN luotettavaksi!
      Holtovapaaksi ja auton iän kestäväksi
      Edellinen versio multidrivestä oli eräässä taksi corollassa 400t ilman ongelmia!

      Wv dsg ja nyt tämä Kian versio en uskaltaisi ostaa.

      • Ins.

        Tuo taas johtuu siitä että tojossa niin vähän tehoa vääntöä että kestää mikä tahansa härpäkeloota.


      • jurrpå
        Ins. kirjoitti:

        Tuo taas johtuu siitä että tojossa niin vähän tehoa vääntöä että kestää mikä tahansa härpäkeloota.

        Ov ins. on hyvä ja laskee paljonko tehoa ja vääntöä on käytettävissä kun Skeida seisoo Korjaamolla odotellen uutta tsiitä ja reeäskeetä.


    • hajosikolootasi

      Teho puhuu juu Ceedi 135v
      Auris 132 hv

      Vahvoja ovatten ne 3hv kun rikkovat ciidin lootan tojon kun kestää 500tuhatta km ;)

      • paperihevoset

        Hukassa oli Ceedin hevoset kun TM mittasi. Jos 60 tkm jälkeen puuttuu 12 hv, mikä on tilanne 100 tkm tai 200 tkm kohdalla.

        Tiedä sitten paljonko puuttuisi Toyotan hevosista.


    • v.vk.ckx

      Itse otin auton manuaalilla niin kuin kaikki aikaisemmat mallit. Ihan sama mikä merkki, niin automaatista koitunut monelle sukulaiselle ja kaverille iso lasku kun jotain siinä lopulta hajonnut.

      Varsinkin nykyautoissa vaihtaminen on niin helppoa, että ei se mikään iso vaiva pitäisi kaupunkiajossa olla ellei halua koko ajan käyttää toista kättä kännykällä puhumiseen. Keskittyykin ajoon paremmin kun tekee vaihtamista itse.

      • blue tooth

        On minullakin manuaali ja ihan samasta syystä. Ei sitä toista kättä tarvita kännykkään kun autossa on bluetooth.


      • H&K.

        Kännyköissähän on jo vuosia olleet käytössä hands freet ja ihan pakollisina, jos ajon aikana meinaat puhua kännykkään.


    • kokenut_kertoo

      Manuaalin ja automaatin ero on sama kuin naisen kanssa tai oman käden.

      • näin on asia

        Toisille vaan riittää oma käsi ja automaattivaihteisto kun ei aidosta tiedä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe