Alaikäisen muutto pois kotoa

Onko mahdollista?

Mitä laissa sanotaan alaikäisen muutosta pois kotoa? Olen 16-vuotias ja olen lukion ensimmäisellä. Haluaisin muuttaa 19v poikaystäväni kanssa omaan asuntoon, mutta tiedän etteivät vanhempani anna siihen ikinä lupaa. Vanhempani tosin ovat syy siihen miksi haluan muuttaa pois. En kestä enää olla kotona, koska minua ei kuunnella ja mielipidettäni ei arvosteta. Vanhempiani ei edes kiinnosta, että onko minulla kaikki hyvin. Siispä haluan muuttaa pois, mutta en tiedä onko se mahdollista? Poikaystävälläni on säännölliset tulot ja minä olisin niinkuin muuttamassa hänen asuntoonsa. Onko se mahdollista? Vai pistävätkö vanhempani poliisit perääni jos muutan poikaystäväni luokse ilman heidän suostumustaan?

5

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+8

      Ei asia kuulu poliiseille, vaan lastensuojeluviranomaisille. Muuttaminen on kyllä mahdollista, mutta erittäin vaikeaa, sillä vanhemillasi on lähes täydellinen päätäntävalta kunnes täytät 18 vuotta.

    • dsfefcc

      No, mitä ilmeisemmin vanhempiasi kiinnostaa onko sinulla asiat hyvin, muutenhan olisi heille aivan sama, jopa toivottavaa, että muuttaisit pois. Mitähän ajattelit muuten tehdä siinä tapauksessa, jos homma poikakaveri kanssa ei toimikkaan? Kotiin häntä koipien välissä entistä huonommalla suhteella vanhempiin?

      Eipä sellaista teiniä taida löytyäkkään, josta ei tuntuisi, että vanhemmat eivät kuuntelisi ja arvostaisi mielipiteitä. Osaltaan tämä on varmasti kuvittelua ja toiselta osaltaan nuoruuden ymmärtämättömyyttä, se mitä teinien suusta pääsee, ei aina välttämättä ole kaikkein viisainta, kuten nyt esimerkiksi tämä nykyinen suunnitelmasi.

    • juytfghuikhgryjvbjuk

      Tarkista lakimieheltä. Käsittääkseni 16 vuotta täyttänyt päättää itse asuinpaikastaan. Tässä tilanteessa huoltajien luota muuttaminen ei poista näiden huoltovelvollisuutta.

      • väärin

        väärin taas.Ei huoltajien tarvitse maksaa vuokria tai muuta vaikka olisikin huoltovelvollisuus.Se kattaa vain jos asuu kotona saa safkan ja katon päänpäälle eli minimin eikä edes opiskeluita tarvitse avittaa 18v jälkeen.Tuostakin pääsee vanhemmat irti jos ei vaan ole rahaa niin ei tarvitse silloin auttaa mitään.Samoin vanhemmat voi laittaa kaikki mitä on auttanut lastaan etukäteisperinnöksi esim eli ei opiskeleva saa isomman perinnön aikoinaan.16V ei voi päättää lain mukaan omasta asumispaikastaan.Vain vanhemmat tai sossutantat voi sen tehdä.16v ei voi edes vuokrasopimusta tehdä alaikäisenä.


      • Ihmissuhteita
        väärin kirjoitti:

        väärin taas.Ei huoltajien tarvitse maksaa vuokria tai muuta vaikka olisikin huoltovelvollisuus.Se kattaa vain jos asuu kotona saa safkan ja katon päänpäälle eli minimin eikä edes opiskeluita tarvitse avittaa 18v jälkeen.Tuostakin pääsee vanhemmat irti jos ei vaan ole rahaa niin ei tarvitse silloin auttaa mitään.Samoin vanhemmat voi laittaa kaikki mitä on auttanut lastaan etukäteisperinnöksi esim eli ei opiskeleva saa isomman perinnön aikoinaan.16V ei voi päättää lain mukaan omasta asumispaikastaan.Vain vanhemmat tai sossutantat voi sen tehdä.16v ei voi edes vuokrasopimusta tehdä alaikäisenä.

        "vanhemmat voi laittaa kaikki mitä on auttanut lastaan etukäteisperinnöksi esim eli ei opiskeleva saa isomman perinnön aikoinaan" Ei onnistu. Vain erityisen suuret opiskelulustannukset voidaan mieltää ennakkoperinnöksi, jos vanhemmat niin haluavat (esim. todella kallis ulkomainen yliopisto vain yhdelle lapselle).

        Kuinkahan kauan 19v. jaksaa elättää sinua, pelkkä lapsilisä on aika pieni.

        Löytyisikö asuinkunnastasi tai jostain järjestöstä välittäjää sinulle ja vanhemmillesi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe