Hälytys, romani tuli kauppaan

Taisto

24

453

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitäs luulet?

      Mistä moinen johtuu?

      Koeta vaikka katsoa peiliin, Taisto.

    • Kaistanvaihtajakehä3

      Maine täytyy ansaita!Hyvä ja huono..

      • rätyyy

        kaistanvaihtaja on ainaskin osannut oman häntänsä nostaa maineen voi toiselta pilata kuka vaan ei siihen tarvita kuin lipevä kieli tai huhu.


    • vkeoud

      Minusta tuo on ihan ymmärrettävää.
      Kannattais varmaan tässä asiassa puhutella niitä varastelevia ihmisiä, eikä moittia vartijoita jotka tekevät työtään.
      Mua ei haittais vaikka mua vartija seuraiskin, ei oo mitään salattavaa.

    • Miltä itsestä tuntuu

      Ei savua ilman tulta.

      Jos ja kun romaanit ovat varastelleet, niin tietysti kauppiaat ovat varuillaan, ihan luonnollista.

      Miksi ottaa toisen tavaraa?

      Miltä romaanista itse tuntuu, jos joku varastaa häneltä?

    • Sofia

      Jotkut asiat ovat kulttuurisidonnaisia.

    • Pyörätyttö

      Minusta kaupoilla on täysi oikeus tarkkailla epäilyttävinä pitämiään henkilöitä. Onhan se ikävää kyseiselle henkilölle itselleen, mutta kaupan tiloissa ollaan ja henkilökunta saa siellä liikkua niin kuin parhaaksi näkee.

      Kyllä minäkin saan hyllyjenjärjestäjän tosi usein viereeni, koska menen kauppaan aina reppu selässä. Nykyään ihmiset käy autoilla kaupassa, onhan se silloin helppoa kuljettaa ostokset muovikasseissa. Minulla ei ole autoa, vaan asioin kaupassa pyörällä. Silloin reppu on tarpeen, ja se on otettava mukaan kauppaan. Mutta tuon vertaa ei kauppojen henkilökunta tajua, vaikka olen vakiasiakas. Ei sille mitään voi, enkä minä kulje valittamassa, että meitä pyöräilijöitä sorretaan ja epäillään. Kyse on varustuksesta, jolla kauppaan mennään, ei pyöräilijyydestä tai romaniudesta.

      Jos vartijan tai myyjien seuranta ja kyyläys häiritsee, niin niille voi ehdottaa, että saisinko tehdä ostokset rauhassa ja kassan jälkeen tulen sitten vartijan koppiin ja tarkastetaan vaatteet ja kantamukset, okei? Niin minä tekisin jos joku kannoilla kulkisi niin lähellä, että alkaa häiritä ostosten tekoa.

    • daltoninveli

      Kyllä paikalliset venkulat tunnetaan.

    • kyösti b

      epämirkku, onko sinun veroeurosi paremman elämän perusta enemmän kun minun veroeuroni ??

      • epämirkku

        Jokaisen panos yhteiskunnan hyväksi on yhtä arvokas. Romaneistakin yhä suurempi osa on töissä ja se on hyvä asia.

        Niistä tavoista kannattaa tietysti pitää kiinni, jotka on osa identiteettiä eikä häiritse opiskelua tai työelämään osallistumista. Monissa ammateissa voi olla jopa romanivaatteissa. Mutta se, että lapsen pyykit pestään erikseen ja naisten erikseen vanhusten erikseen ja keittiön liinat keittiössä omassa astiassaan jne. vie kyllä liikaa aikaa. Järkiperäistystä tarvitaan, että ehtii osallistua kodin ulkopuolellakin töihin.


    • no jaa

      Ei varmaan ole yhteiskunnan taholta kovin paljoa edes yritettykään työllistää romaneita.
      Pakolaisille kyllä järjestetään työpaikat.

      • epämirkku

        Tuo ei pidä paikkaansa. Romaneille on järjestetty erityisiä omia polkujaan sekä koulutukseen että työelämään. Tähän on osoitettu lisärahaa, sekä kuntien että valtion budjetista. Tavalliselle valkolaisväestölle ei ole osoitettu erityisiä rahoja. Toki viime aikoina on erikoistoimin pyritty puuttumaan nuorisotyöttömyyteen, mutta ne toimet koskevat kaikkia suomalaisia, oli valkolainen tai ei.

        Ei niitä työpaikkoja valkolaisillekaan tulla tarjoamaan. Työtä pitää etsiä, hakemuksia lähetellä, yrittää suhteiden kautta ja moneen oveen koputtaa.

        Minun näkemys ulkopuolisena on se, että mustalaisnaisten koulutukseen ja työhön hakeutumista vaikeuttavat liiallinen vastuu kodista ja sen puhtaudesta, ruuasta jne., mutta vielä enemmän vaikeuttaa se, jos suvun miehet ei ole palkkatyössä. Siksi olisi tärkeää, että miehet hakeutuisivat töihin ensin.

        Yksi mustalaisen tavoille ja luonteelle sopiva työ olisi myyntiedustajan homma, kun kerran tykkäävät siististi pukeutua. Kun vaan jaksaa ajella autolla ja puhua ihmisille, niin kauppaa varmasti syntyy. Jos ajot tekee omalla autolla, saa verottomat kilometrikorvaukset, eikä pomolle kuulu, missä on työmatkalla yövytty tai onko illalla käyty sukuloimassa. Tulisi jopa säästöä firmalle, jos romanikauppamies yöpyy sukulaisissaan, eikä hotellissa niinkuin valkolaismyyntiedustajat yöpyy. Verottomat päivärahat saa tietysti silti.

        Mustalainen osaa kyllä myydä tavaraa jos haluaa. Luottamuksen ja asiakassuhteiden luominen vie tietysti vähän aikaa, ennen kun kauppa alkaa käydä. Myyntihommissa voi oikeasti päästä aika hyville provikoille, jos osaa homman. Ja verollisesta palkkatyöstä se eläke kertyy, ettei tarvi vanhana olla muiden armeliaisuuden varassa. Kansaneläkkeet tuskin tästä tasosta nousee. Enkä puhu nyt mistään puhelinmyynnistä, vaan yrityksille myyvistä kaupparatsuista.

        Suurin vaikeus olisi siinä töihinpääsyssä, koska meillä valkolaisilla kieltämättä on epäilevä asenne. Se johtuu siitä, että todella moni meistä on joskus joutunut romanin huijaamaksi tai uhkailemaksi. Siinä pitäis olla puhelahjoja, että saa jalan firman oven väliin. Melkein olisi hyvä rikosrekisteriotekin esittää, että on puhdas tausta, ja ottaa rehellisyys ja luottamuus suoraan puheeksi. Sitä en tiedä, saako oikeusrekisterikeskuksesta otteen mitä tahansa työtä varten, lasten kanssa työskentelyä varten se pitää pyytää.

        Heitin tän nyt siksi, että omassa perheessä on myyntityöläinen joka tienaa mukavasti ja tykkää kiertää Suomea. Sopii tosiaan sellaselle, joka jaksaa ajaa ja jauhaa asiakkaiden kanssa, kysellä kuulumiset ja lohkasta jonkun jutun tai kehun aina johonkin väliin.

        Siinä olis miehellä vapaus mennä ja tulla, ja siitä vielä maksettaisiin.


    • 3+7

      Juu kyllä varmasti romaneilla ois taitoa moneenkin hommaan jos vaan olis haluja tehdä.
      Itse ehdotin yhelle tutulle taksikuskin ammattia, kun tykkää ajella päivät pitkään. Eikä siihen olis koulutuskaan pitkä.

    • joutilaaks jäävät

      Jos rikosrekisteriote pitää esittää, niin siihen taitaa tyssätä lähes kaikkien romanimiesten työn saanti.

    • Näin se vain on

      Kun nuorena miehenä 1990-luvulla opiskeluaikaan välillä tein iltaisin vartijan hommia niin kyllä ohjeet oli selvät, romaneita pitää erityisen tarkkaan valvoa. Esimies sanoi, puoliksi leikillään, "jokainen romani on varas kunnes toisin todistetaan". Ja kyllähän niitä kiinni jäikin.

      Jos käyttää romanivaatteita on se oma valinta. Silloin valitsee sen että pidetään varkaana. Elämä on täynnä valintoja ja jokainen vastaa niistä itse. Luulisi että rehellisen työn tekeminen tuollaisessa hameessa on aika vaikeaa eikä se kaikilla aloilla onnistu. Ei sairaanhoitaja voi vaatia että saa pitää siviilivaatteita oli hän romani tai valkolainen.

    • aatos

      ei minun sisareni käytäkkään työssään romanipukua, hän on sairaanhoitaja.

      • epämirkku

        Siinä on sitten se, että häntä ei valkolaisten silmissä pidetäkään enää ensisijaisesti romanina, kun ei käytä sitä vaatetusta. Eli mielikuvien ulkopuolelle jää aina ne mustalaiset, jotka ei pukeudu kuin mustalaiset, he eivät pääse edustamaan heimoaan.

        Vaatetus on näkyvä merkki. Ja poikkeava käytös on tietysti myös näkyvä merkki, jolla saa huonoa mainetta: kovaääninen puhe, riitely, invapaikalle tai hätäpoistumistielle pysäköinti, isona seurueena asiointi, kärhämöinti henkilökunnan kanssa jne. Jos vaatetus usein esiintyy huonon käytöksen kanssa yhtä aikaa, on selvää että ulkopuoliset liittää negatiivisen asenteen myös kyseisiin vaatteisiin.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe