minun joulu

menis äkkiä ohi!

Eläkeläiselle joulu on vain riesa. Kaupoissa jonoja ja ovat välillä kiinni..

58

249

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 22222

tosi lahjakas ulosanti. et vielä teksi lyhyempää aloitusta

• vanha mummo 60+

Siinä tuli tiivistettynä täyttä asiaa.
        Minä haluaisin ohittaa Joulun huomaamattomasti. Mutta jälkikasvu ei, he tulevat joka joulu viettämään laatu-aikaa perheen kesken. Ihan hyvä asia olisi, mutta olen väsynyt ja sairastellut, en jaksaisi hässäkkää. Turha kirjoittaa että voithan sanoa perillisille että et jaksa, sanovat vain että ei meitä tarvitse passata :) joopa joo....

• lailaila
        vanha mummo 60+ kirjoitti:

Minä haluaisin ohittaa Joulun huomaamattomasti. Mutta jälkikasvu ei, he tulevat joka joulu viettämään laatu-aikaa perheen kesken. Ihan hyvä asia olisi, mutta olen väsynyt ja sairastellut, en jaksaisi hässäkkää. Turha kirjoittaa että voithan sanoa perillisille että et jaksa, sanovat vain että ei meitä tarvitse passata :) joopa joo....

Tuo on joulun nurja puoli.
        Voisithan selvällä suomen kielellä sanoa, että antakaa sinulle joululahja, passaamaton joulu.

Miksei jälkikasvu kutsu sinua valmiiseen pöytään. Niin meillä oli muinoin tapana.

• anteeksi äiti
        vanha mummo 60+ kirjoitti:

vanha mummo 60

Nyt tuli minulle oikein omantunnon tuskat, vaikka äitini onkin jo kuollut. Onneksi itse en ole ottanut tuota "perhejoulua" tavaksi, vaan omat lapseni ovat, missä ovat.

No, ovathan he tuossa lähellä molemmat ja siinä on lapsenlapsenikin, mutta en mene sinne, koska haluan olla yksin.

Tosin äsken, kun luin Iltistä ja siellä oli varoitus, että hakekaa lapsenne sisään, sillä myrsky on tulossa, niin laitoin s-postia lapselleni (48-v), että nyt äkkiä sisälle. Heti tuli vastaus, että sisällä ollaan ja myrsky on kova.

Samalla kirjoitin, että paistoin herkullisia pullia juuri ja "lapsi" halusi tulla niitä( siis uusia leipomiani) syömään sitten Jouluna, joten jouduin epäämään, että et varppina tule, koska en halua siivota yhtään hänen vuokseen.

Minä en ymmärrä, että jonkun yksinäisen täytyy stressata itseään kaupoissa? Olisiko se sittenkin jonkinlaista kateutta, että toisilla onkin mahdollisesti hauskaa, mutta itse olen yksin?

Itse välttelen kaikkea, mistä Jouluista ohjelmaa tulee, koska on ne muistot entisestä kuitenkin niin voimakkaat. Voi äiti ja isä parka, kuinka monta Joulua, siis kaikki eläessänne, saitte olla kanssamme ja äitihän passasi kaiken karjanhoidon ohella, aivan kuin huomaamatta.

• raskasta on
        anteeksi äiti kirjoitti:

vanha mummo 60

Nyt tuli minulle oikein omantunnon tuskat, vaikka äitini onkin jo kuollut. Onneksi itse en ole ottanut tuota "perhejoulua" tavaksi, vaan omat lapseni ovat, missä ovat.

No, ovathan he tuossa lähellä molemmat ja siinä on lapsenlapsenikin, mutta en mene sinne, koska haluan olla yksin.

Tosin äsken, kun luin Iltistä ja siellä oli varoitus, että hakekaa lapsenne sisään, sillä myrsky on tulossa, niin laitoin s-postia lapselleni (48-v), että nyt äkkiä sisälle. Heti tuli vastaus, että sisällä ollaan ja myrsky on kova.

Samalla kirjoitin, että paistoin herkullisia pullia juuri ja "lapsi" halusi tulla niitä( siis uusia leipomiani) syömään sitten Jouluna, joten jouduin epäämään, että et varppina tule, koska en halua siivota yhtään hänen vuokseen.

Minä en ymmärrä, että jonkun yksinäisen täytyy stressata itseään kaupoissa? Olisiko se sittenkin jonkinlaista kateutta, että toisilla onkin mahdollisesti hauskaa, mutta itse olen yksin?

Itse välttelen kaikkea, mistä Jouluista ohjelmaa tulee, koska on ne muistot entisestä kuitenkin niin voimakkaat. Voi äiti ja isä parka, kuinka monta Joulua, siis kaikki eläessänne, saitte olla kanssamme ja äitihän passasi kaiken karjanhoidon ohella, aivan kuin huomaamatta.

Miksi on pakko passata? Eikö voisi tehdä kaikki yhdessä ja jakaa työt?

• Kaupunkilainen

Mitäs ne jonot ja aukiolot eläkeläistä haittaa? Käyt silloin, kun jonoja ei ole. Jos kauppa ei ole huomenna auki, ostat tänään huomisenkin ruuat.

Vaikka minullakin on tapana käydä ruokakaupassa päivittäin (nykyisin jopa sunnuntaisin), osaan ostaa ruokaa tarvittaessa useammaksi päiväksi. Mökillä on joskus vähän harmittanut, että joudun tekemään ruokalistat aina 3-4 päiväksi, kun sieltä on kauppaan niin pitkä matka, ettei ostoksille mennä kuin pari kertaa viikossa, mutta kotona on helppoa, kun kauppa on ihan vieressä.

Minä joskus ihmettelen liikennevälineisiin ja kauppoihin ruuhka-aikoina tunkevia eläkeläisiä. itse aion ottaa kaiken irti mahdollisuudesta käydä asioillani milloin tahansa ja välttää ruuhka-asiointia kuin ruttoa sitten kun jään vapaalle.

• tiina@

eikös eläkeläisellä oo nimenomaan aikaa viettää siellä kauppojen jonoissa eikä ne si´täpaitsi oo kiinni kun joulupäivänä ei kai kukaan niin paljoo syö että joka päivä pitäs kaupassa hypätä ja sitäpaitsi eihän se joulu voi äkkiä ohi mennä kun nyt on vasta 5.12. nyt kun käyt joka päivä kaupassa siihen aikaan kun ei oo jonoja niin etkähän kerkee yhden joulun sapuskat ostaan moneen kertaan.

• myös tänään

Olen eläkeläinen joka nauttii joulusta täysin rinnoin. Ihanaa kulkea kaupoissa katselemassa jouluostoksilla touhuavia tonttuja. Itse kiireettömänä voin saada hyvää mieltä esimerkiksi antamalla paikkani kassajonossa kiireisemmälle, eilenkin menin kaksi kertaa takaisin jonon perälle. Tarvetta ei kauppareissuille ole kuin pari kertaa viikossa, mutta näin joulun alla tulee mentyä lähes joka päivä ihan omaksi viihdykkeeksi.

• auli-auli*

Minulla aikaa kuluu johonkin, mihinkä lie. Päätän vaikka lähteä johonkin tapahtumaan, en ehdi tai muista. Eikö kenelläkään muulla ajankäyttö ole mennyt hanskasta, ennen kävin töissä ja harrastin vaikka mitä, nyt en harrasta mitään.
        Olin omaishoitaja toistakymmentä vuotta, totuin olemaan vain kotona. Nyt käyn syöttämässä entistä hoidettavaani päivittäin hoitopaikassa, siihen tärvääntyy niin paljon aikaa että en viitsi lähteä enää mihinkään.
        Tiedän että näin ei saisi olla, siksi haluan olla varoittavana esimerkkinä sellaisille jotka hoitavat omaistaan, älkää päästäkö itseänne tähän pisteeseen.
        Suunnittelin syksyllä lähtöä kolmeksi kuukaudeksi Espanjaan, entisen hoidettavani tila huononi, joten unohdin koko jutun.

• ei vaadi vastausta
        auli-auli* kirjoitti:

Minulla aikaa kuluu johonkin, mihinkä lie. Päätän vaikka lähteä johonkin tapahtumaan, en ehdi tai muista. Eikö kenelläkään muulla ajankäyttö ole mennyt hanskasta, ennen kävin töissä ja harrastin vaikka mitä, nyt en harrasta mitään.
        Olin omaishoitaja toistakymmentä vuotta, totuin olemaan vain kotona. Nyt käyn syöttämässä entistä hoidettavaani päivittäin hoitopaikassa, siihen tärvääntyy niin paljon aikaa että en viitsi lähteä enää mihinkään.
        Tiedän että näin ei saisi olla, siksi haluan olla varoittavana esimerkkinä sellaisille jotka hoitavat omaistaan, älkää päästäkö itseänne tähän pisteeseen.
        Suunnittelin syksyllä lähtöä kolmeksi kuukaudeksi Espanjaan, entisen hoidettavani tila huononi, joten unohdin koko jutun.

Käytkö syöttämässä velvollisuudentunteestä, tavan vuoksi vai tunnetko, ettei hoitohenkilöstöllä ole aikaa?
        Silti jos sinun päiväsi kuluu siihen, on se raskasta sinulle.

• auli-auli*
        ei vaadi vastausta kirjoitti:

Käytkö syöttämässä velvollisuudentunteestä, tavan vuoksi vai tunnetko, ettei hoitohenkilöstöllä ole aikaa?
        Silti jos sinun päiväsi kuluu siihen, on se raskasta sinulle.

Vastaan kuitenkin. En tiedä??
        Henkilökuntaa on liian vähän, se ei ole mikään yllätys. Kyllä tulee syötettyä ilman minuakin. Luulen että otin itselleni uuden velvollisuuden kun entinen loppui.
        Liian kauan jatkunut sinnitely hoidettavan kanssa teki jotain sellaista mistä haluaisin eroon.
        Kunhan aika ei loppuisi kesken, minultakin. En halua myötätuntoa, haluan vain kertoa millaiseksi ehdollistaa itsensä kun vuosia kuluu huomaamatta, edes ajattelematta uhrautuuko vai miksi jatkaa.
        Toisaalta minulla on ihan hyvä nyt, tiedostan syytkin vaikka en ole osannut käsitellä vielä niitä.

• tuntematon kirj.v.
        auli-auli* kirjoitti:

Sama vika kuin sinulla, Auli-Auli.
        Minä vain en ole edes kaukomatkoja tehnyt kuin kolme eläissäni, sinä aika monta enemmän ja kauemmas.
        Hyvät pyhät vain Sinullekin!

• auli-auli*
        auli-auli* kirjoitti:

Henkilökuntaa on liian vähän, se ei ole mikään yllätys. Kyllä tulee syötettyä ilman minuakin. Luulen että otin itselleni uuden velvollisuuden kun entinen loppui.
        Liian kauan jatkunut sinnitely hoidettavan kanssa teki jotain sellaista mistä haluaisin eroon.
        Kunhan aika ei loppuisi kesken, minultakin. En halua myötätuntoa, haluan vain kertoa millaiseksi ehdollistaa itsensä kun vuosia kuluu huomaamatta, edes ajattelematta uhrautuuko vai miksi jatkaa.
        Toisaalta minulla on ihan hyvä nyt, tiedostan syytkin vaikka en ole osannut käsitellä vielä niitä.

Anteeksi että meni sivuraiteille :(
        Kirjoittelen joskus ja teen aloituksen. Vielä kerran en terkoittanut että ketjun aihe unohtuu:(

• auli-auli*
        tuntematon kirj.v. kirjoitti:

Sama vika kuin sinulla, Auli-Auli.
        Minä vain en ole edes kaukomatkoja tehnyt kuin kolme eläissäni, sinä aika monta enemmän ja kauemmas.
        Hyvät pyhät vain Sinullekin!

Samoin sinulle

• ei vaadi vastausta
        auli-auli* kirjoitti:

Kiiton, kun vaivauduit vastaamaan!
        Ymmärrän hyvin tuntemuksesi.

Nyt höpisen omia tuntemuksiani viestistäsi. Ettei vain jossain syvällä sinussa ole tunne, että pääset nyt liian helpolla? Siksi edelleen käyt päivittäin syöttämässä, vaikka, kuin sanoitkin, ilmankin asia hoituisi.
        Toinen puoli taas on, jos vierailusi ilahduttaa omaistasi, ja siksi edelleen väsytät itseäsi.

Jostain luin erään ison kaupungin kaavailuista, että lopettaisivat koko omaishoidontuen maksamisen. Ei taida kukaan hoitaa niiden roposten takia.
        Toivottavasti muistan väärin.
        Hyvää Itsenäisyyspäivää Sinulle, ja meille kaikille!

• meeriamanda

Samankaltaisen rutinan piti joku viimevuonnakin. Järjestelykysymys, eläkeläinen saa sellaisen joulun kuin haluaa itselleen tehdä, kiukuttele itellesi.

• kyrsii ne jonot

Tottunut tyhjissä kaupoissa asioimaan päivisin. Pyhien alla ei onnistu. Jonoissa vielä ihmisillä kukkurakärryt, että aikaa menee..

• meeriamanda
        kyrsii ne jonot kirjoitti:

Tottunut tyhjissä kaupoissa asioimaan päivisin. Pyhien alla ei onnistu. Jonoissa vielä ihmisillä kukkurakärryt, että aikaa menee..

Ymmärrän hyvin jos sinua muutoinkin jonotukset ärsyttävät, pitäisi nyt löytää sellainen aika jolloin olisi vähiten väkeä. Josko aamulla aikaisemmin... eihän tuo joulunaika nyt hirmupitkä oo, koeta kestää ;))

• hyvä neuvo

mee Siwaan siellä on jonoa vain juhannuksenna

• tiina@

mee vaikka seittemältä aamulla niin varmaan ei oo jonoja tai sit puol yhdeksältä illalla ei kantsi mennä jonojen aikaan mutta yleensä ne valittajat just kiireimpään aikaan menee että saavat valittaa.

• Hei kun keikuskelen

Minulla on tänään vimppa työpäivä ja sitten alkaa joululoma.
      Ens viikolla alan joululahjoja hankkimaan. Vähä oon jo sivusilmällä vilkassu, mitä kenellekin ostaisin.

Meen kauppoihin aikaisin, ei ole pahemmin ihmisiä. Eläkeläisiä lähinnä, mutta ei niitä nyt niin paljon ole, että ihan ihmismassaksi asti.

Ei haittaa, vaikka kaupat ovat välillä kiinni. Tosin harvemmin on niin, ettei yhtikäs mikään kauppa ole auki. Ruokaa saa aina, kun kipasee ABC:lle.

• 18.

Käyn kaupassa viikkoa ennen joulua, mitä sinne täytyy työntyä joka päivä.
      En pidä koko joulusta, oleskelen kotana, luen syön ja kuuntelen musiikkia. Menee ilman hössötystä.
      Ja sen maidon voi ostaa sitä huoneenlämmössä säilyvää.

• tiina@

kuka aikuinen ihminen sitä maitoo niin mahdottomasti litkii ettei päiväykset riittäs varsinkin pyhien alla niissä on parasta ennen päivään viikko.

• hmpf

Joka vuosi tulee vastaan ihmisiä jotka kammoksuvat joulua, tai pitävät sitä surkeana aikana jolloin yksinäisyys korostuu.

Se on kuulkaas niin, että jokainen valitsee sen itse, millaisen joulun viettää. Riutuuko silloin itsesäälissä enemmän kuin muulloin, vai tekeekö siitä itselleen loistavan juhlan. Stressako vai eikö.

Tietysti asian laita on ihan toinen jos talossa on suru. Sen ylipääsemiseen tarvitaan aika lailla muutakin kuin pelkkä oma tahto ja päättäväisyys.

• -------

En ole moksiskaan vaikka olen yksin.
      Tykkään silti joulusta, ymmärrän kun joku ajattelee liikaa hössötystä.

• L - L

Meidän joulumme poikkeaa aikaisemmista vain siinä, että totunnaisen kylpyläjoulun asemesta menemme nyt urheiluopistoon.

Lapsemme ovat sen verran kaukana, ettei joulu poikkea muista ajankohdista.

Ainoalaatuiseksi tämä joulu muodostuu siksi, että muistini mukaan tämä tulee olemaan ensimmäinen täysin alkoholiton jouluni sitten 1966 jolloin jouluni kului rattoisasti sellutehtaan remontissa.

• Eipä tule jonoissa seisottua. Tuskin mitään joulua tässä viitsin viettää kun kämppä on rempan takia sekaisin ja rahat menevät sitten sen maksamiseen.

• mököttäjä

Ainahan sitä voi mököttää kun asiat on mitä on

• mököttäjä kirjoitti:

Ainahan sitä voi mököttää kun asiat on mitä on

Emmää jaksa, nyt vapaalla liikuskelen ulkosalla, iltasella sitten elelen hiljalleen. Työviikot kuluvat kai vielä hiljaisemmin, pyysin remppamiehiä pitämään taukoa että saan päivisin nukuttua...

Pitänee irrotella paremmin tammikuun puolella, paitsi että rahat ovat sitten loppu, onpahan sentään vessanpönttö paikoillaan...

• lapin muija

Mie oon hankkinut joululahjat pikkuhiljaa syksyn aikana, ei muuta ko joulu ruua enää ja siinä se sitten on.
      Kyllä alkaa näkyy kaupungilla että ihmisillä on joulu kiiruut mielessä...varsinkin naisilla. Onneksi tulee pitkät vapaa useille, niin saavat hengähtää ainakin lasten hoitoon viemisestä.....
      Mie kuleksin kaupoissa vaan huvikseen ja kattelen ja juon kahvit tortun kera ja nautin vapaa päivistä, jouluna meenee monta päivää töissä,

• Taavetti Rytkönen

60 luulen on, ei kaikilla.

Joulu tulee ja menee niinkuin vuodet elämässä, taitaa joulu olla ruotsalainen minulle se on sama "lähes" sama kuin Suomessa.

Olen vanha ajamaan autolla 450km vaikka on moottori tie.

• eläke fafa

elä muuta sano, lastenlapset rahastaa eläkeläistä jouluna, sitten ne tulee
      riehumaan, ahmimaan ja piereskelemään, ei mitään häpyä

• joulun tähti

Onpa huonostikasvatettua sukua. Me haettiin omat vanhempamme valmiiseen joulupöytään.
        Lahjottiin ja vietiin kotiinsa ruokaa sulattelemaan.

• vi kun olisi ohi

Minäkin aikoinaan hain vanhempani ja appivanhemmat valmiseen joulupöytään, myös lapset aikuisena perheineen olivat aaton meillä. Nyt köyhänä eläkeläisena asun niin pienessä asunnossa, että tänne ei toistakymmentä ihmistä mahdu, eli säästyn siltäosin joulu passaamisesta. Vietän aaton nuorimmaisen perhessä, yöksi menen kotiin. Toki minä siellä osallistun ruokien esillepanoon, pöydän kattamiseen ja jälkien raivaamiseen, ruokailemassa kun on toistakymmentä henkeä.
        Mieluiten viettäisin jouluni rauhassa kotona ja jättäisin koko jouluhässäkän lahjoineen. En vaan saa sitä sanottua kun en haluaa loukata.
        Nyt kerään eläkkeestä puoli vuotta, että saan joululahjarahat kokoon. Ja sitten elään taas suolivyötä kiristäen, että selviään seuraavaan suvun syntymäpäivään kun taas pitää olla antamassa jotain. Älkää vaan sanoko, että neulo sukkia. Meillä kun mikään ei riitä eikä kelpaa.
        Lisäksi pitää osallistua jouluruokiin. Viime vuonna en jaksanut, annoin 50 kymppiä, sillä olisin jo syönyt ravintolassa pari kertaa.

• hmpf
        vi kun olisi ohi kirjoitti:

Minäkin aikoinaan hain vanhempani ja appivanhemmat valmiseen joulupöytään, myös lapset aikuisena perheineen olivat aaton meillä. Nyt köyhänä eläkeläisena asun niin pienessä asunnossa, että tänne ei toistakymmentä ihmistä mahdu, eli säästyn siltäosin joulu passaamisesta. Vietän aaton nuorimmaisen perhessä, yöksi menen kotiin. Toki minä siellä osallistun ruokien esillepanoon, pöydän kattamiseen ja jälkien raivaamiseen, ruokailemassa kun on toistakymmentä henkeä.
        Mieluiten viettäisin jouluni rauhassa kotona ja jättäisin koko jouluhässäkän lahjoineen. En vaan saa sitä sanottua kun en haluaa loukata.
        Nyt kerään eläkkeestä puoli vuotta, että saan joululahjarahat kokoon. Ja sitten elään taas suolivyötä kiristäen, että selviään seuraavaan suvun syntymäpäivään kun taas pitää olla antamassa jotain. Älkää vaan sanoko, että neulo sukkia. Meillä kun mikään ei riitä eikä kelpaa.
        Lisäksi pitää osallistua jouluruokiin. Viime vuonna en jaksanut, annoin 50 kymppiä, sillä olisin jo syönyt ravintolassa pari kertaa.

Mietin sun ongelmaa, ja miten meidän suvussa toimitaan, ja... se on kyllä melko ihmeellistä, mutta sukulaiset taitavat olla ne, joille kaikkien vähiten voi sanoa suoraan mitä mieltä on. Meilllä ainakin loukkaannutaan sydänjuuria myöten, tai sitten mietitään kuumeisesti yhteisesti, että mikä nyt Oikeasti mättää. Ei tule sellaista tilannetta kovin helpolla, että voisi mitä mieltä on, ja sitä otettaisi sellaisenaan vastaan ilman tunteilua. Joten mä siis ymmärrän sua.

Sitä en ymmärrä, että on joku lahja-taso. Olen koko ajan itse elänyt kädestä suuhun siitä lähtien kun erosin melkein 10 vuotta sitten. Se ei häiritse mua, se oli joko rahaa tai onnea, ja olen tosiaan onnellinen näin. Joten ei mua haittaa sanoa ettei ole varaa. Eikä multa tule koskaan mitään ihmeellisiä lahjoja, koska en vaan pysty siihen.

Ota vaan härkää sarvista kiinni! Meillä on esim. sovittu ettei aikuisille jaeta lahjoja, ja jokainen oli ehdotuksesta yhtä huojentunut. Se on aika stressaavaa löytää kaikille jotain.

Ja jos sua ei huvita antaa heille lahjaksi läsnäolosi, voit aaton aamuna ilmoittaa että sä et voi oikein hyvin, ja jäädä kotiin.

• meeriamanda
        vi kun olisi ohi kirjoitti:

Mietin ettetkö voi kertoa reilusti niukista rahavaroistasi aikuisille lapsillesi, eihän se mikään häpeä ole mielestäni ainakaan?

Olisiko mahdollista hypätä pois tällaisesta " kierteestä " ?

• RosaLiiin

Minun joulu, tulis pian,
      se on nyt niin erilainen joulu, ensimmäisen kerran elämässäni vietän sen aivan yksin.

Laitan jouluruokaa, sitä mistä mahottomasti tykkään, moni perinteinen herkku jää nyt pois. Pakkolaatikot ja kakut saavat unohtua.
      Joululahjat olen hankkinut jo aikoja sitten, nyt vain nautin paketoinnista ja lahjakorttien runoiluista. Osan olen jo lähetellyt merten taakse.

Kaupoissa käyn kuten lapin muija, kuleskelemalla huvikseni, kattelemassa muiden ihmisten touhotusta, onneksi touhotukseen ei tarvitse mennä mukaan.

Jouluradio lähettää kaiken aikaa musiikkia ja kirjastossa kävin lainaten kirjoja jo joulua ajatellen

Näin ennakkoon luulen, että tulevasta joulusta tulee ihan hyvä joulu, sillä nyt se riippuu vain minusta itsestäni.
      Tietysti muistelen ja kaipailen, itkeskelen ikävääni, skypetän ja soittelen, mutta kuitenkin tunnen jo nyt tästä tulevasta yksinäisestä joulustani kiitollisuutta niin moneen suuntaan.

• Myöskin köyhälle vanhalle Joulu antaa, Porkkanaa, Lanttua, Puna-juurta,
      ei kerry niistä laskua suurta.
      Pari purkkia Kermaa myös jaksaa kantaa.
      Kesä-aika on köyhälle rasittavaa, ei löydy juurta ei looraa,
      Vasta syksyinen maa halvalla antaa.
      Joulun aika on luvalla kalastaa, Silakkaa, halpaa ja suurta.
      Vaikka myrkkyä onkin niin hallejujaa, ei ole uutta mitä sairastaa.

H.

• lapin muija

Meijän perheen kesken tuo lahja homma on hoitunu tälleen. Aikuisille ei lahjoja tartte laittaa, mukulat saavat omilta vanhemmiltaa niin paljon romuja että mie oon paketoinu kaikille pienen pienen lahjan.
      Tuota aikuisten lahjakieltoo , minä näin vanhimpana suvussa rikon.
      Oon ostanu joka perheeseen kauniin tuoksukynttilän.
      Muistan aina mun äitee, eläkeläisen pienetä tulosta huolimatta hän halus jotain antaa. Kahvipaketin hän joka joulu paketoi rakkauden käsin kauniiseen pakettiin.
      Vieäkin vuosien jälkeen se lämmittää mieltä.

• Lusiina

Meilläkään ei aikuisia muisteta jouluna, mutta sopevasti äidilläni on synttärit joulun tienolla niin saahan synttäripäoivälahjan antaa :).

• Minua korpeaa tämä varattomuuden lahjattomuus.
      Kaiken-laista kykenemättömien anteeksi-pyyntöä,
      saiturien selittämistä.
      Jopa vanhemmista haetaan tukea sille että ei itse tarvitsisi tuhlata toisiin.
      Ostakaa tai älkää, mutta älkää itse-säälissä valittako.

Minkä teette näille pienemmistä, sitä kauniinpia Koi-perhosia saatte.
      Reikäistä tunikaanne kyynelin kastellen.
      Näin sanoo Siirakki.

H.

• Voihan toki joulusta, kuten kaikesta muustakin, tehdä itselleen riesan.
      Onneksi meillä on oikeus ajatella omilla aivoillamme ja tehdä valintoja siten kuin haluamme. Ei kai tässä iässä, jos nyt muussakaan, tarvitse aina kuunnella toisten ohjeita ja kysellä heiltä nauvoja. Jotta kertokaa nyt ihmeessä, mitä mitä tekisin.
      Vietänkö joulua vai olenko viettämättä.
      Käynkö kaupassa tänään vai huomenna, ruuhka-aikaan vai vähän hiljaisempana hetkenä.

• Lusiina

Niin, mutta toisaalta täytyy kuunnella herkällä korvalla muitakin. Jos esim äitini on jouluihminen ja odottaa jouluna käymään kun rakastaa kaikkea joulun liittyvää niin en kyllä henno olla menemättä käymään ja saanhan siitä itsekin, siis yhdessäolosta.

• Lusiina kirjoitti:

Niin, mutta toisaalta täytyy kuunnella herkällä korvalla muitakin. Jos esim äitini on jouluihminen ja odottaa jouluna käymään kun rakastaa kaikkea joulun liittyvää niin en kyllä henno olla menemättä käymään ja saanhan siitä itsekin, siis yhdessäolosta.

Ei siitä joulusta silti tarvitse riesaa itselleen tehdä ja kerätä paineita suorittamisesta.
        Kyllä minäkin käyn vanhan äitini luona myös jouluna, kuten käyn useasti muutenkin. Tai haen hänet meille jouluksi, jos leskirouva vaan suostuu, on joskus vähän maaniteltava, ja sitten on hyvillään, kun pyydellään useaan kertaan.
        Mutta turhat hommat jätän sivuun, etenkin ne kukkien kuskaamiset ja vastaavien kotiin saamiset.

• Lusiina
        Anceli kirjoitti:

Ei siitä joulusta silti tarvitse riesaa itselleen tehdä ja kerätä paineita suorittamisesta.
        Kyllä minäkin käyn vanhan äitini luona myös jouluna, kuten käyn useasti muutenkin. Tai haen hänet meille jouluksi, jos leskirouva vaan suostuu, on joskus vähän maaniteltava, ja sitten on hyvillään, kun pyydellään useaan kertaan.
        Mutta turhat hommat jätän sivuun, etenkin ne kukkien kuskaamiset ja vastaavien kotiin saamiset.

Kyllä joutuu joskus tekemään :). Kun on useampi lapsi ja niiden puolisot ja ehkä lapsenlapsetkin plus sitten nämä omat ja miehen vanhemmat, niin kyllä vaan suoritamaan pääsee vaikka joksus itsella väsyttää kaiken muun ohella.

• Lusiina kirjoitti:

Kyllä joutuu joskus tekemään :). Kun on useampi lapsi ja niiden puolisot ja ehkä lapsenlapsetkin plus sitten nämä omat ja miehen vanhemmat, niin kyllä vaan suoritamaan pääsee vaikka joksus itsella väsyttää kaiken muun ohella.

Mutta minäpä en ole enää vuosiin suostunut tuollaiseen menoon.
        Kyllä saa ihminen itsekin sanasensa sanoa..on se joskus ollut sellaista rumbaa, että ihan on uuvuttanut itsensä ja siinä svussa muutaman toisenkin

• Lusiina
        Anceli kirjoitti:

Mutta minäpä en ole enää vuosiin suostunut tuollaiseen menoon.
        Kyllä saa ihminen itsekin sanasensa sanoa..on se joskus ollut sellaista rumbaa, että ihan on uuvuttanut itsensä ja siinä svussa muutaman toisenkin

No e oi sanoa että uupunut olisin mutta jos ei läheisiä ihmisiä ympärillä olisi, viettäisin joulun paljon pienimuotoisemmin.

• Lusiina kirjoitti:

No e oi sanoa että uupunut olisin mutta jos ei läheisiä ihmisiä ympärillä olisi, viettäisin joulun paljon pienimuotoisemmin.

Minä olen ollut ihan oikeasti uupunut jouluaaton lahja-kukka-hautausmaa-kierroksen jälkeen.
        Hyvin hiljaa ja rauhassa viettäisin joulun, jos yksin olisin.
        Kynttilöitä, joululauluja, ehkä jotain hyvää syötävää, siinä olisi kaikki tarvittava.

• Lusiina
        Anceli kirjoitti:

Minä olen ollut ihan oikeasti uupunut jouluaaton lahja-kukka-hautausmaa-kierroksen jälkeen.
        Hyvin hiljaa ja rauhassa viettäisin joulun, jos yksin olisin.
        Kynttilöitä, joululauluja, ehkä jotain hyvää syötävää, siinä olisi kaikki tarvittava.

Hautausmaa, sauna, jouluateria ja kuusenkynttilöiden valossa rauha.siinä se.

• Viettäkää itse!

On siinä joulussa hyvätkin puolensa. Ei tule laskuja postissa, ei ulosottajan kirjeitä tekaistuista maksamattomista laskuista. Ei käy vieraita eikä soi puhelin. Naapureissakin on hiljaista, ovat menneet sukulaisiinsa juhlimaan. Paitsi se yläkerran porukka, jonne joku raahasi lapsilauman tömisemään ja toinen, jossa koira metelöi. Pitää vain jääkaappiin varata jotain useammaksi päiväksi, ettei tule niin nälkä. Viettäkäähän joulunne muutkin kuten parhaaksi näette!

• Lusiina

Juu, kyllä jopillain aloilla työnantaja raamittaa myös Joulun :). Mutta naiesn sileunelämä kestää myös erilaiset joulut :)

• Lusiina
        Lusiina kirjoitti:

Juu, kyllä jopillain aloilla työnantaja raamittaa myös Joulun :). Mutta naiesn sileunelämä kestää myös erilaiset joulut :)

...noni, pikkupikku kirotusvirheitä mut kai noista selvän halutessaan saa :)

• Naisella ei ole koskaan oikeutta ohittaa Joulua.
      Synnyttäjänä on hänen aina taakkansa kannettava.
      Ei etsiä hän silloin saa helpointa tietä.
      Ei odottaa oikeaa aikaa.
      Vaan kyynel-silmin on hänen taakkansa raahattava.
      Sillä miehestään on hän luotu, miehestään siemen suotu.
      Poika-lapsen onni on ainoa naisen lohtu :)

Me kirjoitimme tuon Jessen kanssa ihan kirjaankin.

H.

• Lusiina

Voi että, Hunksi ymmärtää naisen sielunelämää
        Joskus sulta suoltaa ihan asiaakin :).

• Hei kun keikuskelen

Monet sopivat keskenään, että aikuisille ei osteta lahjoja.
      Minä puolestani tykkään, että jouluna hemmotellaan myös aikuisia.
      Tottavie, kun tulee hyvä mieli ittelle, kun on löytänyt jotakin Hirrrrmuisen Kivaa joululahjaa aikuiselle ja tää aikuinen avaa paketin ja naamataulu alkaa loistamaan ilosta.:)

Minäkin, vanha muori, avaan pakettia, kieli huulten välistä keskittyneesti roikkuen, innosta siihen unohtuneena. On, on se mukavaa. Eihän lahjan tarvitse toki olla mikään kallis, mutta jos se on ajatuksella ja rakkaudella ostettu, niin purskahtaahan siinä sisuksiin lämpöinen aalto.

Niin, että tämmöstä asiaa mulla.

• lapin muija

Antamisen se paras ilo on. Pentuna kun ei ollu muuta niin mun sisko oli pannu äidin tyhjään hajuvesipulloon vettä,hajuhan oli jäljellä, ja paketoinu sen .
      Meillä säilytettiin paketit ulkosaunan komerossa,ja kun sit aattona aukaisin sen siskoni paketin,niin jäätyny oli ja haljennu tieteski.
      Haavan sain ja itkun, mutta antamisen halu oli kova. Kiitos siitä siskokullalle.
      Kotona tehdyt lihapullat ovat muuten kiitoksella vastaan otettu lahja meidän perhepiirissä jossa kaikki ovat kiirellisiä perheenisiä ja äitejä.

• Odotan joulua!

Joillain ihmisillä ei koskaan ole hyvä. Jos on jouluna hiljaista tai huisketta, niin molemmat on paha, samoin jos saa lahjoja niin varmasti ovat vääriä, jos ei saa niin sitten on vähintään yhtä huono tilanne.
      Naapurini on super negatiivinen luonne, koskaan ei olla juttusilla ettei hän valittaisi jostain, yleesä siitä, että taas tulee vieraita tai sitten siitä, ettei kukaan ole käynyt.

Olen viime aikoina huomannut vältteleväni häntä, onkohan se parempi vaihtoehto kuin riesaksi asti samaan aikaan pihalle osuminen?

• "Odotan joulua!"

Jospa sinun pitää luoda joku sala-sana?
        Senlainen jonka naapurusto muistaa, kun sinä et.

H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      51
      3326
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2782
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      141
      2573
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2291
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      355
      2014
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      151
      1634
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1485
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1308
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      35
      1258
    10. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      24
      1164
    Aihe