Römanin vanhat linja-autot 1960-luvulla.

Helkolainen

Muistaakos porukka Römanin vanhoja linja-autoja 1960-luvulta? Itselle muistuu mieleen seuraavat autot:

N:o 5 Semmoinen pieni nöpönokkainen auto, johon mahtui ehkä vähän yli 10 henkeä sisälle.

N:o 7 Oli ikivanha Volvo-Wiima ehkäpä vm. 1957. Autossa oli semmoinen olemattoman pieni nöpönokka, missä syylärin täyttöputkikin oli korkkeineen korin ulkopuolella. Ihan oikean linja-auton kokoinen kuitenkin.

N:o 8 Scania-Kutter malli 7. Oli ainoa tämän korimallin auto Römanilla siihen aikaan. Jämsänkosken Liikenteellä oli näitä 7-Kuttereita siihen aikaan tosi paljon, koska se oli selvästi suurempi linja-autofirma siihen aikaan, mitä jämsäläinen Röman oli.

N:o 9 Volvo-Wiima ehkäpä vm. 1960. Takavalot oli semmoisissa pienissä siivissä. Autoa ajoi 60-luvun puolivälissä ja lopulla Häkkinen-niminen mies, jossa ei ollut muuta kuin luut ja nahka. Mahtaakohan hän olla edes elossa enää?

N:o 10 Scania Helko oikein etu- ja takaovilla. Se oli jotain uskomatonta luxusta siihen aikaan Jämsässä. Tämmöisiä ei ollut kuin suurissa kaupungeissa. Ihan uusi auto vm. 1965. Kaipolan Jämsään kulkevien kuolulaisten suosikki-auto. Kaipolan porukka oli aina aamulla tosi polleena, kun heitä kuskattiin Jämsään uudella kaksiovisella Helkolla ja Olkkolan porukkaa kuskattiin sillä ikivanhalla Volvo-Wiiman 7:lla. Häkkinen ajoi Olkkolan autoa siihen aikaan aamuisin. Kerran Häkkistä alkoi jurppia Kaipolan porukan uusi Helko, koska se ajoi Jämsään aina kaiken lisäksi etummaisena ja Olkkolan auto tuli aina perässä.

Niinpä Salovuoren notkossa Häkkinen survaisi vanhalla Volvollaan pedaalin pohjaan ja ajoi Kaipolan Helkosta oikein näyttävän räyhäkkäästi ohi... ne naaman ilmeet kun olisi silloin saanut filmille kuvattua, mitä täpötäydessä Olkkolan autossa silloin näki... naamojen ilmeet oli jokseenkin mielipuoliseen hurmokseen verrattavissa... etenkin erään Olkkolassa asuvan "Tiksan" ilme oli käytävällä seisoessaan suorastaan kuin hullujenhuoneen suljetulta osastolta... oli se aikaa se...

Myöhempinä vuosikymmeninä Römanin autot lisääntyivät yrityskauppojen myötä useisiin kymmeniin. Lähinnä mieleeni muistuu Römanin auto numero 43. XJP-943. Volvo B10M. Delta Star 50 korilla vm. 1985. Auto oli vuokrattu vuonna 1994 virolaisille ja se kuskasi Tallinnasta turisteja Tukholmaan Estonian mukana. Auto oli Estonian mukana, kun se upposi syksyllä 1994... siellä se on Estonian autokannella edelleenkin meren pohjassa...

Olikohan tuon auton kohdalla vielä jokin sellainen kuvio Estonian uppoamisyönä, että auton suomalainen kuski oli juuri sairastunut silloin ja auton kuljettajana toimi sinä Estonian uppoamisyönä virolainen varakuljettaja. Joskus sattuu sairastumaan juurikin oikealla hetkellä...

99

5978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • vanha kuski

        Kuvan oikeassa ja vasemmassa reunassa olevilla nuolinäppäimillä näkyy Römanin vanhaa autokalustoa enemmänkin.


      • Vanharönöläinen

        Näillä autoilla minäkin ajelin 80 luvun alussa,melkein kaikki tuttuja autoja,14 oli eka auto jolla Oksasen Villen perintönä ajelin.


      • Helkolainen
        Vanharönöläinen kirjoitti:

        Näillä autoilla minäkin ajelin 80 luvun alussa,melkein kaikki tuttuja autoja,14 oli eka auto jolla Oksasen Villen perintönä ajelin.

        Alkuperäinen Römanin auto numero 14 oli jotain 1965 paikkeilla ostettu ihan uusi mahuri-Volvo Wiiman korilla ja sitä ajoi silloin Ruokonen. Siinä oli silloin se puna-ruskea Römanin alkuperäinen linja-autojen väri ja mustat rekisterikilvet. Autossa oli siis moottori keskellä autoa lattian alla kyljellään ja sen vuoksi niitä sanottiin mahureiksi. Sellainen auto oli taas nimeltään "hetku", missä ovi oli etupyörän etupuolella ja moottori kuljettajan vieressä pystyssä auton sisällä äänieristetyn moottorikuomun alla. Kun autoon astui ovesta sisään se "hetkui", mistä lempinimi tuli. Römanilla oli tällainenkin auto, mutta sen numeroa en enää muista. Todella iso ja hieno auto oli tämä numero 14 silloin. Lähti linja-autoasemalta siinä 13:30 paikkeilla ajamaan Kaipolaan suuren koululaiskuorman kanssa. Se oli ns. "työläisvuoro", koska silloin jopa paperimiehet kulkivat vielä linja-autoilla töihin tehtaalle sankoin joukoin ja auto oli aina Kaipolaan mennessä porukkaa täynnä. Paljon seisomapaikkoja omaava Helko ajoi taas aina aamulla Kaipolan ja Jämsän väliä, kun ei ollut tehtaan työläisiä siihen aikaan samassa autossa.

        Yleensä lähtevät autot seisoivat linja-autoaseman edessä laitureissa ovet auki ja moottorit sammutettuina matkustajien voidessa mennä sillä aikaa autoihin istumaan, kun kuljettajat istuivat linja-autoaseman baarissa kahvilla, jota Salmen Helly silloin piti. Kerran jotain vuosien 67-68 paikkeilla auto 14 seisoikin koko ajan lähtevien laiturissa moottori käynnissä ja muutkin Römanin kuskit parveilivat auton ympärillä ihmetellen sen hienoa ja tasaista käyntiä. Satuttiin kiinnostuneina koulupoikina kuulemaan, kun Ruokonen kertoi muille kuskeille, että siihen on laitettu tänään aivan uusi moottori ja se on tänään ensimmäistä päivää ajossa, joten on hyväksi käyttää moottoria aluksi vaihtelevilla kierroksilla. Niinpä se sai olla aluksi tyhjäkäynnillä ne väliajat, kun ei ollut oikeassa ajossa tien päällä. Semmoinen asia jäi niiltä ajoilta mieleen, että jostain syystä ne kaikista huonoimmat ja vanhimmat Römanin linja-autot olivat aina Häkkisellä ajettavina.


      • Koskelaine

        Aika vähän kuvia noosta vanhoista autoosta bussidata-kuvasivustolla röömannista, ei kellään olos tiettoo jos mostä niitä löytyis. Vaikka se seiska-kutteri, sitä en edes röömannilta muista. Nuo wiimat tietysti kyllä ja deltat ja se pikku-petteri.

        Mites hei oli niitten kuorkkien kanssa? Röömannilla oli linja-autot volvoja niin kuorkit kanssa. Rahtiajossa ainaskin f86-volvo ja sen jälkeen tuli f6, liikenteellä scania-talona 36 vai 50 nöpönokka ja sen jälkeen lb80. Ajoikos niitä li jurikuskit vai oliko omat rahtiajurit, en muista.


      • Helkolainen
        Koskelaine kirjoitti:

        Aika vähän kuvia noosta vanhoista autoosta bussidata-kuvasivustolla röömannista, ei kellään olos tiettoo jos mostä niitä löytyis. Vaikka se seiska-kutteri, sitä en edes röömannilta muista. Nuo wiimat tietysti kyllä ja deltat ja se pikku-petteri.

        Mites hei oli niitten kuorkkien kanssa? Röömannilla oli linja-autot volvoja niin kuorkit kanssa. Rahtiajossa ainaskin f86-volvo ja sen jälkeen tuli f6, liikenteellä scania-talona 36 vai 50 nöpönokka ja sen jälkeen lb80. Ajoikos niitä li jurikuskit vai oliko omat rahtiajurit, en muista.

        Haluan korjata muistivirheeni... Römanin auto numero 8 oli punaruskea joko 1958 tai 1959 uutena hankittu Kutter 3 tai 4. Ei suinkaan MISSÄÄN tapauksessa Kutter 7 niin kuin aikaisemmin virheellisesti muistelin. Kutter 7:aa ei Römanin alkuperäisissä väreissä koskaan ollut. Minulla on myöskin jokin ihmeellinen muistikuva alitajunnassa, että tässä Römanin Autossa numero 8 ja meidän Kaipolan koululaisten suosikki-autossa Helkossa numero 10 olisi ollut sittenkin mersun tähti keulalla maskissa näkyvillä. Yleensä monessa vanhassa kuvassa, missä on Helko tai Kutter 3 tai 4 korimallia, on niiden maskissa Scanian pyöreä merkki, joka nopeasti vilkaistuna hieman muistuttaa Mersun tähteä.

        Löysin netistä Onni Vilkkaan historiikista vanhoja kuvia 3 ja 4 korimallin Kuttereista, joita Vilkkaalla oli 60-luvulla tosi paljon. Monesti niissä on Scanian merkki nokalla, mutta yhdessä aika paljon etuoikealta otetussa kuvassa näyttäisi 3:s tai 4:s Kutterissa olevan myös mersun merkki keulalla maskissa.

        Kyllähän varmaan Römanin vielä elossa olevilla omistajilla (esim. Jussi) on tallessa kaikki valokuvat, jotka otettiin aina silloin uusista linja-autoista, kun ne firmaan ostettiin.

        Tuo Römanin numero 8 joka oli vanhalla Kutter 3 tai 4-korilla oli vuonna 1959 ihan uusi auto, kun lähdin Kaipolaan kansakouluun 1-luokalle. Se palveli Römanin ajossa koko 1960-luvun ja oli luultavasti viimeisiä vuosiaan ajossa vielä keväällä vuonna 1971 kun lopetin Jämsänkoskella ammattikoulussa kulkemisen.


      • Helkolainen

        Näin se on tuon edellisen jälkeen mennyt: Römanin vanha alkuperäisellä numerolla 8 oleva Kutter 3 tai 4 korilla oleva linja-auto vaihdettiin vuoden 1972 lopussa tai vuoden 1973 alussa tähän uuteen Volvon Wiimaan (XAC-733)

        http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/R/z Roman Linjaliike/08 XAC-733 HAO-PR.jpg

        Tämä kuvassa oleva Volvo Wiima sai nyt sitten vuorostaan Römanilla numeron 8 kylkeensä.


      • Koskelaine
        Helkolainen kirjoitti:

        Alkuperäinen Römanin auto numero 14 oli jotain 1965 paikkeilla ostettu ihan uusi mahuri-Volvo Wiiman korilla ja sitä ajoi silloin Ruokonen. Siinä oli silloin se puna-ruskea Römanin alkuperäinen linja-autojen väri ja mustat rekisterikilvet. Autossa oli siis moottori keskellä autoa lattian alla kyljellään ja sen vuoksi niitä sanottiin mahureiksi. Sellainen auto oli taas nimeltään "hetku", missä ovi oli etupyörän etupuolella ja moottori kuljettajan vieressä pystyssä auton sisällä äänieristetyn moottorikuomun alla. Kun autoon astui ovesta sisään se "hetkui", mistä lempinimi tuli. Römanilla oli tällainenkin auto, mutta sen numeroa en enää muista. Todella iso ja hieno auto oli tämä numero 14 silloin. Lähti linja-autoasemalta siinä 13:30 paikkeilla ajamaan Kaipolaan suuren koululaiskuorman kanssa. Se oli ns. "työläisvuoro", koska silloin jopa paperimiehet kulkivat vielä linja-autoilla töihin tehtaalle sankoin joukoin ja auto oli aina Kaipolaan mennessä porukkaa täynnä. Paljon seisomapaikkoja omaava Helko ajoi taas aina aamulla Kaipolan ja Jämsän väliä, kun ei ollut tehtaan työläisiä siihen aikaan samassa autossa.

        Yleensä lähtevät autot seisoivat linja-autoaseman edessä laitureissa ovet auki ja moottorit sammutettuina matkustajien voidessa mennä sillä aikaa autoihin istumaan, kun kuljettajat istuivat linja-autoaseman baarissa kahvilla, jota Salmen Helly silloin piti. Kerran jotain vuosien 67-68 paikkeilla auto 14 seisoikin koko ajan lähtevien laiturissa moottori käynnissä ja muutkin Römanin kuskit parveilivat auton ympärillä ihmetellen sen hienoa ja tasaista käyntiä. Satuttiin kiinnostuneina koulupoikina kuulemaan, kun Ruokonen kertoi muille kuskeille, että siihen on laitettu tänään aivan uusi moottori ja se on tänään ensimmäistä päivää ajossa, joten on hyväksi käyttää moottoria aluksi vaihtelevilla kierroksilla. Niinpä se sai olla aluksi tyhjäkäynnillä ne väliajat, kun ei ollut oikeassa ajossa tien päällä. Semmoinen asia jäi niiltä ajoilta mieleen, että jostain syystä ne kaikista huonoimmat ja vanhimmat Römanin linja-autot olivat aina Häkkisellä ajettavina.

        Tyyli tosiaan oli se, että autot oli laitureissa valmiina, joskus ovet auki, joskus kiinni. Jos ovet oli kiinni, niin sisäänkin sai mennä, jos osasi avata (nappia painamalla) ja sulkea oven. Kuski tuli sitten aikanaan linja-autoon ja rahasti. Talvella autot usein oli käynnissä ja olihan se toki mukavaa päästä sisälle lämpimään autoon, kuin odottaa ulkona.


    • siitä se lähtee

      60-luvulla kun autoissa oli vielä rahastajatytöt erikseen, niin Römanin kuski nimeltään Ruokonen meni autonsa rahastajatytön kanssa naimisiin. Työpaikkarakkautta parhaimmillaan.

    • linjuri3

      Ja Kovalan Ilkka oli pomona. Ja Joensuun Eero oli pikkupomo. Laukiako oli ajomestari.

      • Koskelaine

        Joo laukia oli ajomestari


      • Koskelaine

        Kovala ja laukia molemmat ex jkliikenne


    • pojan loppi

      Muistan alakouluajoilta tuon Römanin vanhan 7:n. Auto pysähtyi meidän navetan kohdalle keskelle tietä ja kuski syöksyy autosta ulos. Kuski hyppää maantienojan yli navetan pihaan ja syöksyy suoraan karjakeittiöön. Sieppaa sieltä kouraansa 10-litran ämpärin ja ottaa karjakeittiön vesisäiliöstä ämpärin täyteen vettä.

      Painuu ojan yli auton keulan eteen ja ruuvaa tuulilasin alareunassa olevan syylärin korkin auki ja kaataa koko ämpärillisen vettä höyryävään syyläriin. Eipä tarvinnut peltejä eikä luukkuja availla, kun syylärin korkki oli ulkopuolella näkyvissä suoraan tuulilasin alareunan tasalla semmoisen käyrän putken nokassa. Ei ryökäle edes tuonut ämpäriä takaisin karjakeittiöön, vaan heitti sen ojan yli suoraan navetan pihamaalle.

      Siihen aikaan oli yhtenä Römanin kuskina semmoinen Joensuun Antti. Asui Kaipolassa Oritussa ja säilytti linja-autoa yön yli siinä Oritun nurkalla. Oli semmoinen hyvin lyhyt ja paksu mies... kuollutkin jo vuosikymmeniä sitten.

      • "sukuselvitystä"

        Niin, tuo Joensuun Antti oli jossakin edellä olevassa kommentisa mainitun Eero Joensuun isä.


      • ittna

        yksi jonsuu myi siirtolippuja,ja sanoi ,että ne kelpaa j,kosken liikenteen autoon 1965.


    • oon minäkin autoo...

      Koppa-Lakki ajoi myös ja Helmis Pauli

      • palmisen heli

        Kyllä helemis-pauli ajoi enemmän naisia kuin autoja


    • oksas viljo

      Vanhat tallitkin on pystyssä vielä.

    • 20 pennin pajatso

      Ja Huikuri ajoi Römanin autoja myös. Siihen aikaan oli Jämsän linja-autoasema tuossa nykyisen S-Marketin parkkipaikan kohdalla. Salmen Helly (vainaa jo) piti kahvilaa siinä linja-autoasemalla. Parantaisen Saku (poliisi) asui linja-autoaseman päässä olevassa asunnossa, joten virkavaltaa oli yleensä nopeasti saatavilla, kun Saku taisi olla talonmiehenä siinä kiinteistössä. Linja-autokuskeilla oli kyllä 60-luvulla ihan oma kikkansa tyhjentää pajatso kahvilan puolella.

      Toinen kuski löi kolikkoa sivusta ja toinen kuski kyttäsi kolikon lentoa nyrkki iskuvalmiina. Kun kolikko oli lentänyt keskikohdalle, missä oli päävoitto, kumautti toinen kuski nyrkillä lasiin ja kolikon lento pysähtyi ja se putosi suoraan päävoiton kohdalle. Nyrkillä mojauttaminen lasiin taivutti lasia juuri sen verran, että kolikon lento pysähtyi iskun kohdalle ja putosi siitä kohtisuoraan alas.

      Tämähän onnistui vain, että baarinpitäjä katseli tätä linja-autokuskien touhuilua vähän läpi sormiensa. Jos muut asiakkaat olisivat alkaneet pitää samanlaista touhua, niin melkoisen äkkiä olisi baarista pihalle lentänyt. Ei kuskitkaan tätä harrastaneet, jos oli baarissa muuta väkeä. Meistä koulupojista eivät kuitenkaan välittäneet ja niin päästiin näkemään tuokin temppu.

      Kuskit oppivat tässä hommassa melkoisen taitaviksi ja kyllä heille pääpotteja tuli pajatsosta tällä kikalla selvästi enemmän, mitä keskivertopalaajille. Se otti myös meidän koulupoikien silmään, että kylläpä ne rahat siihen baaritiskille ja pajatsoon kouraistiin suoraan sieltä saman nahkaisen rahasalkun pohjalta, minne oli kolikot viskattu vähän aikaisemmin, kun mehtäkylän mummot oli maksaneet kolikoilla kuskille kyytinsä Seppolaan tullessaan.

    • Gunnel kiuru

      Missä ne Römanin tallit ovat? Miksi noiden autojen väritys muuttui noinkin paljon (punaisia, vihreitä ja valkoisia)?

      • Koskelaine

        Mäntän tien varressa ne röömanin tallit oli, sieltä muistan männävuosilta että tallin päädyssä oli irti nostettuna joku vanha korikin lahoamassa. Oikeat röömannin värit oli ne punaset. Sitten ku se osti liikenteen niin tuli niitä alkuperäsiä koskelaisia. Ja kun liikenne oli ehtiny jo ottaa niitä uusia vaaleita jo käyttöön niin niitäkin meni röömanniks. Sen takia niitä ol niin monen värisii. Mutta kyllä se punane ol se oikee röömanni.


    • näinkö se oli

      römän osti Jämsänkosken liikenteen, vihreä väritys jäi niihin

    • Kaipolan talli

      Kuvassa 16 on ihan alkuperäinen Römanin väritys ja kuvassa 11 on alkuperäinen Jämsänkosken Liikenteen väritys. Muut väriyhdistelmät on myöhempien aikojen sovellutuksia.

      Kyllä, Röman osti Jämsänkosken liikenteen, vaikka Jämsänkosken Liikenteellä oli autoja kolminkertainen määrä Römaniin verrattuna vielä 1960-luvulla.

      Harmi vaan, että tuolta kuva-arkistosta puuttuvat juurikin kuvat niistä vanhoista 60-luvun alkupuolen autoista. Römanin kuvissa näkyy muutama mustakilpinen auto, mutta nekin ovat ihan 60-luvun loppupuolen autoja. Pääsääntöisesti autot menivät 1960 ja vielä 70-luvullakin niin, että Jämsänkosken Liikenne käytti melkein yksinomaan Kutterin korilla olevia autoja ja Röman käytti taas pääasiassa Wiiman korilla olevia autoja.

      Tuohon asiaan en osaa ottaa kantaa, koska Kaipolan Vireellä on ollut käytössään ja seuran omistuksessa tuo kuvissakin näkyvä vanha Römanin linja-auto. Oliskohan ollut ehkä silloin 60-luvulla, kun "Kaipolan tallissa" oli Suomen parhaat juoksijat aina "Tankki-Salosesta" lähtien... se oli sitä aikaa, kun Kalaniemen Ville meni sanomaan Urho Kekkoselle kädestä päivää ja sanoi suurta ylpeyttä äänessään, että "ollaan Kaipolan Vireen miehiä".

    • Gunnel Kiuru

      Sieltä Mustingan takaako se Römanin taru alkoi? Oliko siellä myöhemminkin pääpaikka vai missäpäin Jämsää "pääkonttori" sijaitsi?

      Milloin tarkemmin tuo Jämsänkosken Liikenteen osto tapahtui? Kuka oli myyjänä?

      Kiitos todella mielenkiintoisista muisteloista!

      • vesipoika

        mänttän tien varresta se alko..Ja toinen isompi halli oli Jämsässä..


    • Helkolainen

      Jämsänkosken Liikenne myytiin Römanille vuonna 1985. Autokalusto siirtyi Römanin omistukseen vuoden 1986 alusta. Tuolla kuvia Jämsänkosken Liikenteen vanhoista autoista:

      http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/J/y Jamsankosken Liikenne/

      Sen jälkeen Römanin toiminta myytiin Pohjolan Turistiauto Oy:lle v.1992. Edelleen PTA möi Römanin toiminnan Jyväskylän Liikenteelle v.2002.

      • hiivaa

        joo ja sitten se alko ajaa pullaa.


      • Pullaavaan

        Ny en ihan tätä ymmärtänyt, että mitä pullaa?


      • Perintöprinssi

        Pullanajossa on toimitusjohtajana ammattikoulun käynyt iso johtaja.


    • Minä muistan

      Niitä muistelijoita on enää vähän jotka olivat työmaakuljetuksessa kun Kaipolan tehdasta rakennettiin 50-luvun alussa. Kaipolan tie meni jokisuun kautta ja kehnossa kunnossa oli. Monta kertaa matkustajien oli noustava autosta sitä lykkäämään kun ei muuten olisi päässyt "kurarullien" kohdalta eteenpäin.

    • Jännä Kakka

      Eikös sitä saa muistoja vielä, kun hyppää Heinon bussin kyytiin?

      • su kirkossa

        onni täällä vaihtelee, taivaan isä suojelee...


      • ukko 78v

        nolla heino.


    • Rahastustyttö

      Tuli lapsuus mieleen noista linja-autokuvista. Matkustin 1960-luvulla yhteiskouluun etupäässä Jämsänkosken Liikenteen busseilla. Siihen aikaan sai vielä tupakoida bussin takaosassa. Yleensä istuin takapenkillä, vaikken tupakoinutkaan.
      Kuskeista muistan jämäkkäotteisen Vileniuksen Arvin sekä Järvisen Aarnin.
      Mukava kuljettaja oli joku Nieminen, etunimeä en muista.

      Joskus Jämsän asemalla kuljettajat joutuivat ottamaan paketteja aseman päästä ja jännitti tulevatko uudestaan lähtöpaikoille, jotka nekin vaihtuivat vapaan tilan mukaan.

      • muisteluja...

        Tässä Linja-autoliike Römanin kuskeja, joita muistan:
        Leo Röman - Leksa,
        Jorma Kangas - Joppe,
        Eero Joensuu
        Oksas Ville,
        Häkkinen (etunimeä en muista, olisiko ollut Leo),
        Ilkka Ruokonen,
        Erkki Ekosaari,
        Erkki Heinonen,
        Rauno Huikuri,
        Leevi Uotila.
        Muitakin varmaan oli, mutta nämä nimet ja kasvot tulevat mieleen oman nuoruuteni ajalta.

        Myös Paavo ja Eino Röman tekivät ajovuoroja. He kuitenkin päätyönään jatkoivat liikenneyhtiön johtamista isänsä Jussi Aarno Römanin jälkeen.
        J A Röman perusti yhtiön. Yhtiö aloitti Holisevalla, kivenheiton päässä silloisesta Kumpulan tanssilavasta. Muistaakseni talon/tilan nimi on Koskela.


      • v mökki palo
        muisteluja... kirjoitti:

        Tässä Linja-autoliike Römanin kuskeja, joita muistan:
        Leo Röman - Leksa,
        Jorma Kangas - Joppe,
        Eero Joensuu
        Oksas Ville,
        Häkkinen (etunimeä en muista, olisiko ollut Leo),
        Ilkka Ruokonen,
        Erkki Ekosaari,
        Erkki Heinonen,
        Rauno Huikuri,
        Leevi Uotila.
        Muitakin varmaan oli, mutta nämä nimet ja kasvot tulevat mieleen oman nuoruuteni ajalta.

        Myös Paavo ja Eino Röman tekivät ajovuoroja. He kuitenkin päätyönään jatkoivat liikenneyhtiön johtamista isänsä Jussi Aarno Römanin jälkeen.
        J A Röman perusti yhtiön. Yhtiö aloitti Holisevalla, kivenheiton päässä silloisesta Kumpulan tanssilavasta. Muistaakseni talon/tilan nimi on Koskela.

        mutta missä ne tallit jämsässä?


      • Väkivähenee
        muisteluja... kirjoitti:

        Tässä Linja-autoliike Römanin kuskeja, joita muistan:
        Leo Röman - Leksa,
        Jorma Kangas - Joppe,
        Eero Joensuu
        Oksas Ville,
        Häkkinen (etunimeä en muista, olisiko ollut Leo),
        Ilkka Ruokonen,
        Erkki Ekosaari,
        Erkki Heinonen,
        Rauno Huikuri,
        Leevi Uotila.
        Muitakin varmaan oli, mutta nämä nimet ja kasvot tulevat mieleen oman nuoruuteni ajalta.

        Myös Paavo ja Eino Röman tekivät ajovuoroja. He kuitenkin päätyönään jatkoivat liikenneyhtiön johtamista isänsä Jussi Aarno Römanin jälkeen.
        J A Röman perusti yhtiön. Yhtiö aloitti Holisevalla, kivenheiton päässä silloisesta Kumpulan tanssilavasta. Muistaakseni talon/tilan nimi on Koskela.

        Römanin kuskeista Leo Valkama asui tietääkseni Holisevalla olleen autotallin yläkerrassa ja Leon poika, Reijo ajoi myös linja-autoa. Häkkisen Lauri taisi asua samoin autotallin yläpuolella, Tallin vieressä oli Römanin sekatavarakauppa, jossa kävi paljon Holisevan sahan työntekijöitä ostoksilla.

        Ennen vanhaan olikin matkustajia niin paljon, että loppumatkasta tulijat joutuivat seisomaan.


      • muisti palaa pätkitt
        muisteluja... kirjoitti:

        Tässä Linja-autoliike Römanin kuskeja, joita muistan:
        Leo Röman - Leksa,
        Jorma Kangas - Joppe,
        Eero Joensuu
        Oksas Ville,
        Häkkinen (etunimeä en muista, olisiko ollut Leo),
        Ilkka Ruokonen,
        Erkki Ekosaari,
        Erkki Heinonen,
        Rauno Huikuri,
        Leevi Uotila.
        Muitakin varmaan oli, mutta nämä nimet ja kasvot tulevat mieleen oman nuoruuteni ajalta.

        Myös Paavo ja Eino Röman tekivät ajovuoroja. He kuitenkin päätyönään jatkoivat liikenneyhtiön johtamista isänsä Jussi Aarno Römanin jälkeen.
        J A Röman perusti yhtiön. Yhtiö aloitti Holisevalla, kivenheiton päässä silloisesta Kumpulan tanssilavasta. Muistaakseni talon/tilan nimi on Koskela.

        Haa, nyt muistan: Häkkisen etunimi ei ollut Leo vaan Lauri


      • Koskelaine

        Muistaako joku mikä oli oikea nimi kuskille joka ajoi koululaiavuorojakin koskenpäälle, pulskahko jannu, silmälasit vahvat, pullamieheksiki kai sanottii ?


      • Koskelaine

        Vileniuksen arvi oli liikenteen kuskeja arvenmäestä. Arvin poika alpo kai tehnyt uran tehtaalla ja patrialla? Arvista tuli mieleen, kun oli tuomassa just tommosta kasi-kutteria ( http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/J/y Jamsankosken Liikenne/42 XAN-642 HAO-TR 261011.jpg ) jyväskylästä viimeisellä kotiapäin, joskus 76 77 vuonna. Joku tuttu sillä istui siinä vinojakkaralla moottorikopan toisella puolella ja juttelivat. Jostain sieltä jkl päästä tuli pari jannua, jossakin ihan takana istuskelivat ja matkalla alkoivat kilauttelemaan stoppia. Arvi pysäkille ja pojat että ei tää pysäkki. Ja samaa uudestaan monta kertaa. Aikansa seurattuaan kilkuttelua arvi päätti heittää juipit ulos nelostien varteen. Pojat pysäkille ja vielä jotain suunsoittoa sieltä ulkopuolelta. No arvi ryntäsi kuskinpukilta potkaisemaan jannujen perään. Toinen painoi siitä ulkoa oven napista kiinni. Arvilta repes housut persauksista että kalsarit vilkkui. No siitä sitten matka jatkui vähemmillä dramatioilla kotia asti.


      • Koskelaine
        muisteluja... kirjoitti:

        Tässä Linja-autoliike Römanin kuskeja, joita muistan:
        Leo Röman - Leksa,
        Jorma Kangas - Joppe,
        Eero Joensuu
        Oksas Ville,
        Häkkinen (etunimeä en muista, olisiko ollut Leo),
        Ilkka Ruokonen,
        Erkki Ekosaari,
        Erkki Heinonen,
        Rauno Huikuri,
        Leevi Uotila.
        Muitakin varmaan oli, mutta nämä nimet ja kasvot tulevat mieleen oman nuoruuteni ajalta.

        Myös Paavo ja Eino Röman tekivät ajovuoroja. He kuitenkin päätyönään jatkoivat liikenneyhtiön johtamista isänsä Jussi Aarno Römanin jälkeen.
        J A Röman perusti yhtiön. Yhtiö aloitti Holisevalla, kivenheiton päässä silloisesta Kumpulan tanssilavasta. Muistaakseni talon/tilan nimi on Koskela.

        Tuli röömanni leksasta mieleen sen kertoma tarina. Oli kuskaamassa porukka lapissa. Siellä on tankkauspaikat harvassa. Oli kuitenkin siellä siks usein ajellu, että tiesi paikat. No sattu vaan nii , että tauolla ku olivat nii piti tankata. Mutta unohtui, porukat kyllä kävi kahveilla. No siinä matkalla leksa sitten huomas että perakules kun on löpöt käymässä vähiin kun unohtui tankata. Sitten piti alkaa mielessä laskemaan, että missä asti on seuraava huoltsikka ja riittääkö löpö. Tiukalle menee, oli laskelman tulos. Päästäkseen tankille asti leksa sammutti moottorin joka alamäkeen ja rullas mennä niin pitkälle kun vaan pääsi. Löpö riitti just tankille asti. Ja juu kyllä leksaki sen sano että nii ei ois saanu ajaa että moottori sammuksiin ja rullaten.


      • Koskelaine

        Järvisen aarni asui orivuoressa, lapu-järvisen poika.


      • Koskelaine
        muisteluja... kirjoitti:

        Tässä Linja-autoliike Römanin kuskeja, joita muistan:
        Leo Röman - Leksa,
        Jorma Kangas - Joppe,
        Eero Joensuu
        Oksas Ville,
        Häkkinen (etunimeä en muista, olisiko ollut Leo),
        Ilkka Ruokonen,
        Erkki Ekosaari,
        Erkki Heinonen,
        Rauno Huikuri,
        Leevi Uotila.
        Muitakin varmaan oli, mutta nämä nimet ja kasvot tulevat mieleen oman nuoruuteni ajalta.

        Myös Paavo ja Eino Röman tekivät ajovuoroja. He kuitenkin päätyönään jatkoivat liikenneyhtiön johtamista isänsä Jussi Aarno Römanin jälkeen.
        J A Röman perusti yhtiön. Yhtiö aloitti Holisevalla, kivenheiton päässä silloisesta Kumpulan tanssilavasta. Muistaakseni talon/tilan nimi on Koskela.

        Kukas se oli selikka joka ajoi liikenteellä ja kai sitten röömannillaki?


      • Koskelaine
        Koskelaine kirjoitti:

        Muistaako joku mikä oli oikea nimi kuskille joka ajoi koululaiavuorojakin koskenpäälle, pulskahko jannu, silmälasit vahvat, pullamieheksiki kai sanottii ?

        Eipäs kun olikin eväsmies!


    • Pekko4

      Joku nihilisti veti ne bussin kuvat tuolta ylempää pois.

    • mies menneisyydestä

      oliko puputti ja kuplettikin jotain ajomiehiä, näin ainakin itse muistelen

    • Olsa-Bolsa

      Olikohan jonkun Römanin rahastajatytön sukunimi 60-luvulla Orava, mutta me koululaiset sanottiin sitä Kurreksi. Taisi juuri se mennä tuon kuskin (Ruokosen) kanssa naimisiin.

      • ei ole...

        Ruotsinkorvesta lähtöisin olevista Oravan sisaruksista oli ainakin yksi Römanin rahastajatyttönä.
        Ruokosen vaimo ei kuitenkaan ole Oravan sisaruksia.


      • Rahastaja

        EI menny Orava Ruokosen kanssa naimisiin:


      • voevoi

        Ei meny ei, oliskohan ollut Ottelinin Arja nimeltään?


    • rento-reetta

      Pitkästä aikaa hyvä ketju Jämsän palstalla. Itse olen Korpilahdelta mutta käynyt ammattikoulun Koskella 70-luvulla. Römannin autot tulivat tutuiksi sinä aikana. Oliko se Römannin poikia sellainen tumma pienehkö kikkaratukkainen mukava kuski, taisi olla hänellä viiksetkin? Jämsänkosken liikenteellä ajoi jonkun aikaa 70-luvun loppu puolella kaveri jota me sanottiin inkkariksi. Hänellä oli musta pitkä suora tukka ja usein musta nahka bleiseri päällä. Ajoi paljon Jyväskylään ja vauhtia piisasi. Oli mukava ja rento tyyppi.

      • 7:s B

        Nuo kiharatukkaisen kuvaukset sopisi kyllä hyvin Römanin Jussiin. Kyllä se samaa Römanin sukua on.

        60-luvun lopulla Römanin autot toivat aamulla koululaiset suoraan Jämsän kansalaiskoulun pihaan. Siinä oli sellainen hiekkainen pesäpallokenttä koulun päädyn ja Viitalan talon välissä. Autot ajoivat komean kunniakierroksen sieltä hiekkakentän pään kautta ja purkivat lastinsa koulun päädyn kohdalla. Koulun päättyessä piti sitten kyllä kävellä koululta linja-autoasemalle.


      • Mummolassa
        7:s B kirjoitti:

        Nuo kiharatukkaisen kuvaukset sopisi kyllä hyvin Römanin Jussiin. Kyllä se samaa Römanin sukua on.

        60-luvun lopulla Römanin autot toivat aamulla koululaiset suoraan Jämsän kansalaiskoulun pihaan. Siinä oli sellainen hiekkainen pesäpallokenttä koulun päädyn ja Viitalan talon välissä. Autot ajoivat komean kunniakierroksen sieltä hiekkakentän pään kautta ja purkivat lastinsa koulun päädyn kohdalla. Koulun päättyessä piti sitten kyllä kävellä koululta linja-autoasemalle.

        Ajoivatko linja-autot postinkin ennen vai olivatko postiautot erikseen? Muistan lapsuudesta Mänttän tien varrella, että kylän postilaatikkoon heitettiin postinippu bussista sen juurikaan hiljentämättä. Sehän ei onnistu kuljettajalta eli siellä on täytynyt olla joku toinenkin sisällä, joka nipun on viskannut.

        Koko kylä lukemassa saapunutta postia, postikortteja yms. sen jälkeen on sitten eri asia.


      • jkhjg
        Mummolassa kirjoitti:

        Ajoivatko linja-autot postinkin ennen vai olivatko postiautot erikseen? Muistan lapsuudesta Mänttän tien varrella, että kylän postilaatikkoon heitettiin postinippu bussista sen juurikaan hiljentämättä. Sehän ei onnistu kuljettajalta eli siellä on täytynyt olla joku toinenkin sisällä, joka nipun on viskannut.

        Koko kylä lukemassa saapunutta postia, postikortteja yms. sen jälkeen on sitten eri asia.

        Postilinja-autot olivat keltaisia, ajoivat mm. 4- tiellä, mikä on nyt 9-tie.
        Eivät tainneet laatikoihin kuitenkaan heittää, vaan kuljettivat postia konttorilta toiselle. Matkustajapaikkoja niissä oli vähemmän, kun takaosa oli varattu postille.


      • lumessa kahlaaja
        jkhjg kirjoitti:

        Postilinja-autot olivat keltaisia, ajoivat mm. 4- tiellä, mikä on nyt 9-tie.
        Eivät tainneet laatikoihin kuitenkaan heittää, vaan kuljettivat postia konttorilta toiselle. Matkustajapaikkoja niissä oli vähemmän, kun takaosa oli varattu postille.

        Kyllä postin ja lehtien jako oli "ulkoistettu" ainakin vielä -70 ja -80 luvuilla Römanin vakiovuoroja ajaville linja-autoille Vanhalla Kaipolantiellä, eli nykyisellä Hulkkionlahdentiellä. Auto ajoi tosiaan monasti laatikon ohi vielä melkoisella vauhdilla, kun auton ovensuusta joku heitti yhteen sidotun jopa viiden talouden postinipun yhteiseen postilaatikkoon.

        Kyllä monta kertaa oli postinippu lentänyt syvän ojan päälle paksuun lumihankeen ohi postilaatikon ja jos ei kukaan sattunut sitä päivän aikana hakemaan, saivat ihmiset töistä tullessaan kaivaa kevättalvisesta märästä suojahangesta läpimärkää postinippua. Siellä sai sitten kotona levitellä lehtiä levälleen kuivumaan, että pääsi niitä muutaman tunnin kuluttua käppyräisinä lukemaan.

        Tuosta sen ajan postinjakotouhusta ei voi kyllä Römanille korkeita pisteitä antaa. Nyt on jokaisella omat postilaatikot, vaikka niitä olisikin sitten jopa 10 vierekkäin. Lehdenjakajat samoin kuin postin jakajakin laittavat sentään postin laatikkoon, että sitä ei tarvitse enää lumihangesta kaivella.


      • postinjakoa
        Mummolassa kirjoitti:

        Ajoivatko linja-autot postinkin ennen vai olivatko postiautot erikseen? Muistan lapsuudesta Mänttän tien varrella, että kylän postilaatikkoon heitettiin postinippu bussista sen juurikaan hiljentämättä. Sehän ei onnistu kuljettajalta eli siellä on täytynyt olla joku toinenkin sisällä, joka nipun on viskannut.

        Koko kylä lukemassa saapunutta postia, postikortteja yms. sen jälkeen on sitten eri asia.

        Kyllä Römanin autot jakoivat myös postin.
        Rahastaja heitti postinipun laatikkoon (tai laatikon ohi, jos sattui olemaan autolla vauhtia ja "sihti" ei ihan kohdallaan).

        Postilaatikot olivat tuolloin isoja, etusivu lähes kokonaan auki, että heittämällä osuminen oli mahdollista.

        Joensuun Eero oli yksi rahastajista nuorena poikana, ennekuin pääsi kuskiksi. Eero osutti postikäärön laatikkoon kiitettävästi.

        Rahastajapoikana oli myös Toivosen Pekka. Eläväinen poika, jonka käsistä posti monesti lipsahti postilaatikon ohi hankeen.

        Edellisissä kommenteissa on mainittu myös rahastajatyttöjä, Eli parikin Oravan sisaruksia.

        Myöhemmin rahastajista luovuttiin, ja kuljettaja heitti postinipun laatikkoon.


      • Sinitta
        postinjakoa kirjoitti:

        Kyllä Römanin autot jakoivat myös postin.
        Rahastaja heitti postinipun laatikkoon (tai laatikon ohi, jos sattui olemaan autolla vauhtia ja "sihti" ei ihan kohdallaan).

        Postilaatikot olivat tuolloin isoja, etusivu lähes kokonaan auki, että heittämällä osuminen oli mahdollista.

        Joensuun Eero oli yksi rahastajista nuorena poikana, ennekuin pääsi kuskiksi. Eero osutti postikäärön laatikkoon kiitettävästi.

        Rahastajapoikana oli myös Toivosen Pekka. Eläväinen poika, jonka käsistä posti monesti lipsahti postilaatikon ohi hankeen.

        Edellisissä kommenteissa on mainittu myös rahastajatyttöjä, Eli parikin Oravan sisaruksia.

        Myöhemmin rahastajista luovuttiin, ja kuljettaja heitti postinipun laatikkoon.

        Iso keltainen laatikko oli Karhalan pysäkkiä vastapäätä, siellä kaksi pientä lastani aikoinaan istui talven pakkasella, kun odotettiin Kaipolaan menevää bussia.


      • Rahastaja
        Mummolassa kirjoitti:

        Ajoivatko linja-autot postinkin ennen vai olivatko postiautot erikseen? Muistan lapsuudesta Mänttän tien varrella, että kylän postilaatikkoon heitettiin postinippu bussista sen juurikaan hiljentämättä. Sehän ei onnistu kuljettajalta eli siellä on täytynyt olla joku toinenkin sisällä, joka nipun on viskannut.

        Koko kylä lukemassa saapunutta postia, postikortteja yms. sen jälkeen on sitten eri asia.

        Näin oli ja jos meni ohi hankeen, hypättiin kyydistä ja kahlattiin hakemaan nippu laatikkoon, kuski odotti. Taitava kuski osasi ajaa koukaten ja heitto onnistui, yhteistyötä. Henkilökohtainen kokemus 5ltä vuodelta.


    • elevis

      Taavi oli kuskina..

      • C 35

        Taavi on siirtynyt ajamaan tuonpuleiselle linjalle pysyvästi viimevuonna, rauha hänen tomulleen.

        Niinse aika vaan menee eteenpäin ja muistot vaan jäävät jäljelle meistä kaikista aikanaan.


    • Huraa1

      nyt ne autojen kuvat taas näkyy...

    • Helkolainen

      Muistuupa mieleeni juttu, jota Vaherin mutkilta olevat luokkakaverit puhuivat ja nauroivat makeasti koulussa temppua seuranneena päivänä 60-luvun puolivälissä. Römanin auto ajoi Vaheriin iltapäivällä ja samassa autossa palasivat myös koululaiset kotiinsa muiden matkustajien mukana.

      Autoissa oli silloin penkin selkänojan takapuolella sellainen kahva, mistä takana istuja sai pitää tarvittaessa kiinni. Erään vintiön edessä olevassa penkissä istui ukko, jolla oli päällään siihen aikaan suosittu anorakki-takki. Siinä oli huppu ja hupun suussa vapaasti roikkuvat kiristysnarut silloin, kun huppua ei oltu kiristetty kiinni.

      Ukon takana istuva kouluvintiö tiesi, millä kohtaa ukko jäisi Vaherissa pois. Tämä vintiö itse jäi autosta pois jo pari kilometriä ennen tätä ukon poisjääntiä. Niinpä pojan koltiainen sitoi varovasti ukon anorakin vapaana roikkuvat hupun narut lujasti solmuun selkänojan takana olevaan kahvaan niin, että ukko ei tätä istuessaan huomannut.

      Kun ukko sitten oli jäämässä autosta pois oman talonsa kohdalla, oli äijä takkinsa hupun naruista niin kiinni penkissä, että ei päässyt irti ennen, kuin toiset matkustajat tulivat avaamaan solmut. Solmusankarin luokkakaverit nauroivat asialle kippurassa auton takapenkillä, eikä kukaan ollut tietenkään kiinnittänyt mitään huomiota siihen, kuka olisi mahdollisesti istunut ukon takana silloin, kun anorakin narut oli solmittu kiinni penkin kahvaan.

    • Tar1

      Kyllä nämä kauniit rahastajatytöt olivat Oravan Pirjo ja Terttu, se oli sitä hyvää aikaa, toisin on nyt. Valitettavasti, kaikki naapuriapu on edesmennyttä, kateutta riittää...

      • elevis

        taavilla tärähti se kin tul maksetuksi..


    • Linja-autotunnelma

      Muistan pitäneeni "kirjaa" linja-autokuskien työvuoroista, sillä jännäsin, kuka kuski oli silloin, kun piti viedä sukset kouluun. En meinannut saada takaluukkua auki enkä kiinni.Kuskit eivät tulleet aina auttamaan.Muistaakseni suksista piti maksaa vielä erikseen.
      Joskus väsytti niin, että meinasin nukkua pysäkin ohi. Olin vielä niin lyhyt, etten meinannut ylettyä painamaan pilliä ja oli helpotus, jos jäi muitakin samalle pysäkille. Olen nähnyt vieläkin unta, että linja-auto tulee, enkä ehdi juosta pysäkille, onneksi se oli vain unta.

    • Tyyne rahastaja

      Linjaliike Römanilla taisi olla kuskina myös Rantasen Emppu, jolla oli sellainen tumma kiharahko tukka. Hän ajoi melko hurjaa vauhtia ja kurvasi asemallekin näyttävästi ja oli muuten rento tyyppi.
      Linja-autoasemalla kuskit tulivat usein"varaston" kautta ja astelivat rahastuslaukut olalla kahvilaan.

      • Tupakkamies

        Nykyisi asuu Kyröskoskella, ER-Matkat Oy:n toimitusjohtaja.


    • Helkolainen

      Römanin ainoa vuonna 1965 hankittu 2-ovinen Helko (Oy Helsingin Autokoritehdas Ab) oli oikeastaan ihan puhdasverinen kaupunkibussi. Koritehtaan toiminta päättyi vuonna 1965 ja Römankin oli saattanut saada kaupunkikäyttöön valmistetun 2-ovisen Helkonsa ihan sopivaan hintaan, kun tehtaan lopetettua varastossa ollutta jo valmista kalustoa myytiin pois.

      Helkossa ei ollut ulkomitoistaan huolimatta istumapaikkoja ihan niin paljon, kuin muissa busseissa, mutta seisomapaikkoja oli sitten sitäkin enemmän. Tämän johdosta autoon mahtui sisälle lopulta enemmän porukkaa, mitä normaaleilla penkeillä varustettuihin busseihin mahtui. Mitä sitten Jämsässä tehtiin tällaisella autolla?

      Jämsän keskustaan aamuisin saapuvia koululaisia tuli Kaipolasta ihan ylivoimaisesti eniten, mistä kaupungin muilta laitakyliltä. Tähän suureen väentungokseen Helko oli omiaan. Monena aamuna auto oli niin täynnä porukkaa, että käytävälläkin väkeä piti tiivistää moneen kertaan, että viimeiset mahtuivat sisälle. Oviaukkojen rappusilla seisoi porukkaa ja viimeiset seisoi siinä oviaukon montussa selkä sitä avattavaa ovea vasten. Montussa seisojan ja kuskin piti olla tarkkana, että ovi saatiin avautumaan vasta sitten, kun matkustaja antoi sisään päin taittuvalle ovelle tilaa avautua.

      Tämmöisistä matkustajamääristä arkiaamuisin voi tämän päivän bussifirmat nähdä korkeintaan märkiä päiväunia. Kyllä silloin oli autoissa porukkaa ja kyllä rahaa virtasi sisälle bussifirmoihin.

    • Helkolainen

      Kun Römanin Helko kuskasi Kaipolan koululaisia 60-luvulla aamuisin Jämsään, niin Oritun pihassa oli aamuisin valtava ryysis. Tuo Kaipolan tunnetuin talo Orittu on saanut nimensä siitä, että ennen tehtaan tuloa oli siinä paikalla Levon talon orihevosten haka. -60 ja -70 luvuilla siinä talossa toimi mm. Aarne Isoahon K-kauppa ja Säästöpankki. Oli myös kemikaliokauppa, baari ja postikin oli alkujaan siinä, sitten kun baari lähti pois.

      Helko lähti aamulla Jämsään Tiirinniemestä, josta ei kyytiin montaa ihmistä tullut. Tie kulki siihen aikaan tehtaan ja järven välistä katkaisulaitoksen ikkunan alta ja nousi oikealle kaartuvaa Levon mäkeä ylös tehtaalle tulevan rautatien yli Turkin Teuvon Shellin ohi Oritun pihaan.

      Koska Helkossa oli istumapaikkoja vähemmän, mitä muissa autoissa oli kamppailu kovaa päästä autoon riittävän hyvissä ajoin, että sai istumapaikan. Jos nousi tähän autoon Kaipolan koulun kohdalla olevalta pysäkiltä, tai peräti Pitkävuoreen menevän tienhaaran lähellä olevalta pysäkiltä, ei ollut mitään toivoa päästä istumaan.

      Tämä johti osittain siihen, että jopa Kaipolan omakotialueen uusimmalta osalta Pitkävuoren tienhaaran kohdalta ja koulun kohdaltakin tien molemmin puolin sekä omakotialueelta että Roukon kerrostaloista porukkaa valui aamuisin Oritun pihaan ollakseen hyvissä asemissa autoon pääsyn suhteen.

      Pojille oli kaikista halutuin paikka päästä istumaan kuskin viereen rahastajan penkille, koska homma oli muuttunut sellaiseksi, että kuski keräsi matkaliput. Sehän oli poikien mielestä jo melkein, kuin olisi itse ajanut autoa. Joissakin autoissa oli kuskin vieressä jopa kaksi penkkiä. Kuskin selän takana seinällä oli lasiovella oleva kaappi, missä oli kirves ja saha. Auton perässä ulkopuolella oli vararengas ja koukut, mihin sai nostettua polkupyörän kyytiin.

      Kun muutaman kerran rupesi käymään niin, että ei päästy edes Oritun pihasta istumapaikoille, niin käveltiin Levon mäki alas tehtaan pysäkille, joka oli tehtaan nurkalla melkein katkaisulaitoksen kohdalla. Siitähän päästäisiin melkein tyhjään autoon ja kuskin viereen istumaan.

      Auto tuli Tiirinniemestä ja veti tarkoituksella 50 metriä tehtaan pysäkistä ohi, ennen kuin pysähtyi. Kun mentiin sisään, oli kuski vihainen ja sanoi, että koettakaahan vaan tästä lähtien tulla kyytiin tuosta Oritun pihasta, niin kuin olette tähänkin saakka tulleet. Ei tämä peli vetele, että sieltä ruvetaan valumaan nyt jo tehtaan pysäkillekin... otin nyt kuitenkin teidät tällä kertaa vielä tästä kyytiin. Eipä auttanut seuraavina aamuina muu, kuin nousta sitten taas kyytiin Oritun pihasta... tuntui se kuski olevan sen verran vihaisella päällä tästä meidän kokeilusta.

      • vire1

        Oliko autoista pulaa vai miksei linjalle laitettu kahta autoa ajamaan vaikka peräkkäin?


      • Roukkolainen
        vire1 kirjoitti:

        Oliko autoista pulaa vai miksei linjalle laitettu kahta autoa ajamaan vaikka peräkkäin?

        Ei niitä autoja ollut Römanilla siihen aikaan kuin kymmenisen autoa käytössä. Ne autot oli äkkiä ripoteltu aamulla 7-8 välillä ympäri Jämsää, kun jokaiselta syrjäkylältä piti tulla aamulla koululaisauto siihen aikaan Jämsän keskustaan. Ei siis tainnut olla antaa kahta autoa kerralla Kaipolasta tulevien koululaisten käyttöön. Olkkolasta tuleva autokin oli jo aamulla käytävää myöten ihan täynnä, joten ei siihenkään enää mahtunut.


    • kääpälästä

      Römanin tallit ovat palosemalta halliin päin vajaa kilometri ja oikealla On nykyään surkean romuvaraston näköinen:

      • Koskelta

        Ja viimeksi olivat Jämsänkoskella Myllymäen päällä. Eli entiset Jämsänkosken liikenteen tallit.


    • romujen vartija

      Heitin illalla autolla lenkin siinä Jämsästä Halliin lähtevän tien reunassa olevan Römanin vanhojen tallien pihassa. Piha-alue on kyllä täynnä kaikenlaisia vanhoja henkilöauton romuja ym. muutakin rompetta oli samalla laanilla. Siinä Halliin menevän tien puoleisessa Römanin tallin päädyssä taitaa olla joku pienehkö asunto... on vähähän matalampi osa, mitä linja-autohallit on. Kyllä siellä näytti ihan joku asustelevan, kun television valot välkähteli verhojen välistä. Kait se asuu siinä jonkinmoisena talonmiehenä ja romulaanin vartijana.

    • riinas1

      Oliko siinä tallien pihassa jonkinlainen polttoaineen jakamo myöskin?

    • Muisteloa

      Pelasiko tarjoilu hyvin, kun matkustajien yläpuolella oli erillinen tarjoilijan kuvalla varustettu painonappi siinä stopin vieressä? Mitä löytyi etuosan jääkaapista?

    • Volvo4

      Rahastaja tuli ilman napin painallusta. Hyvä kun ehti istumaan ja rahaa tai lippua kaivamaan laukusta. Linja-auto pysähtyi onneksi, jos sattui vahingossa painamaan sitä tarjoilijan nappia.
      En koskaan nähnyt busseissa mitään tarjoilua. Olisiko ollut sitten vain kaukovuoroilla...

    • Koululainenx

      Mulla oli pitkä koulumatka hieman toisella kymmentä ollessa. Ekosaaren Erkin kanssa lyötiin jääkiekkokisojen otteluista vetoa. Panoksena oli sininen Terva-Leijona -aski, joita Erkki aina mutusteli.

    • jcvb

      Jykiltä löytyy kertoja jos epä selvää.

      • hgb

        joo.pomona siellä


    • BussiBööna
      • BussiBöönä

        Ja muistaako joku mikä oli sen puoliautomaattisen Liikenteen bussin numero?


      • wxwxwx

        siitsi


      • Koskelaine
        BussiBöönä kirjoitti:

        Ja muistaako joku mikä oli sen puoliautomaattisen Liikenteen bussin numero?

        En muista numeroa mutta kutter 8 ja eiköhän sekin bf-scania. Ei muuten osanneet ajaa sitä puoliautomaattia oikein, kun heittivät aina ensi vapaalle ja sitten pykälää vasta seuraavalle kun oli kierrrokset alhaalla. Ja sehän sitten aina nykäisi. Paunulla oli puolilootia ja tyyli oli se, että veto päällä seuraava pykälä sisään ja kaasun kevityksellä otti pykälän päälle nätisti.


    • hauskojahistorianhavinaa

      Joku reipas kuski ajeli römanin linkillä n 1960 luvulla joutsan varalaskupaikalla.ilmavoimien harjoitus samaan aikaa ja ranskalinen fouga hävittäjä laskeutumassa ku linja-autokin varalaskupaikalla. en muista miten kävi. hyvin varmaan.voip olla jopa legendakin.

    • Koskelaine
    • Helkolainen

      Löytyihän se lopulta, kun aikansa haki. Muistini perukoilla oli sitkeä muistikuva, että noin vuonna 1958 Römanille hankitussa Kutterin korilla olevassa autossa numero 8 olisi ollut Mersun merkki nokassa. Yleensä kaikki kuvat mitä tuon vuoden Kutterin korilla olevista linja-autoista löytää, on keulassa joko Volvon tai Scania-Vabiksen merkki maskissa tai etupuskurissa.

      Tuossa alla olevassa linkissä on kuva Onni Vilkkaan kahdesta Kutterista Leningradissa Iisakin kirkon edessä. Vierekkäin on kaksi Kutteria. Etummaisen maskissa on Mersun tähti ja takimmaisessa lukee etupuskurissa Scania-Vabis ja maskissa on Scanian pyöreä merkki. Noita Kutterin kuvia ei tahdo löytää millään eikä mistään Mersun merkillä.

      Edelleen minulla on myös sitkeä muistikuva, että omassa nuoruuteni kouluaikaisessa suosikkiautossa Kaipolan ja Jämsän väliä ajavassa kaksiovisessa HELKO:ssa numero 10 olisi ollut myös Mersun merkki keulalla. Mistään en ole vaan onnistunut löytämään kuvaa vuoden 1965 HELKO:sta, missä olisi Mersun merkki maskissa. Ne vähät kuvat mitä HELKO:sta löytyy on Scania-Vabiksen merkillä.

      http://linjuri.1g.fi/kuvat/Vilkas Onni, Oy/ryhmäkuvia, kuvia lehdistä ja kirjoista sekä joitakin joulukortteja/

      • Helkolainen

        Taas siellä on laitettu joku esto estämän koko kuvasarjan näkyminen yhdellä klikkauksella. Se on vaan sitkeästi sitten kirjoitettava tuo minun laittama linkki tarkasti osoitekenttään kaikkine pilkkuineen, niin kyllä sen mielenkiintoisen kuvasarjan pitäisi silloin avautua näkyvin.


      • Römpötti9

        Aukeaa se... ensin klikkaa tuota linkkiä ja sen jälkeen sivun yläreunasta "ETUSIVU." Sen jälkeen klikkaa kuvaa "ryhmäkuvia, kuvia lehdistä ja kirjoista". Iisakin kirkon edessä seisovat Kutterit ovat sitten toiseksi alimmalla rivillä.


    • ömr

      ajoin paljon 43 ,sella jalkapalloilijoita jyväskylästä ympäri suomen 90 luvun alussa.antti.

    • Astmaa

      Tässä ketjussa on ylempänä mainittu Vileniuksen Arvi joka ajoi Jämsänkosken liikenteellä. Olin Kokkolaan sairaalassa joskus 70 ja 80 lukujen taitteessa tutkimuksissa ja jhuonekaverina Reijo?, Repa. Käsittääkseni hänkin oli kuskina niillä huudella. En tiedä oliko Arville sukua. Arvin opin tuntemaan kun hän tälutti minut bussista ulos korvasta ja ihan aiheesta.

      • Hyvinmuistan

        Ei ollut mitenkään tavatonta, että Arvi saattoi peiliin vilkaistuaan antaa käyttäytymisohjeita myös aikuisille ihmisille. :)


      • koulukyytiläinen

        Itse muistan ruokosen kuskina, kouluajoilta. Kesäkelit meni hyvin, mutta kun talvi liukkaat alkoi niin jopa teki vaikeeta kuskille. Naurettiin kun kuski "heijas" ratintakana edestakas aina mäkiin, että nousis ny mäen päälle. Ja aina sanoi että mikset ole tuossa mäenpäällä oottamassa.:) oi niitä aikoja.


    • Astmaa

      Siis en ollut Kokkolan sairaalassa vaan Kinkomaalla. Tää helvetin tabletti näköjään muuttaa sanoja mieleisekseen. Repan sukunimi oli Vilenius.

    • onmullahienotäti

      Muistaako kukaan kenen se keltainen Vanaja oli? Joskus pääsin kakruna uimaan rasuaan. Ja aina laulettiin "täti moonikaa" , oisko ollut joskus 74- 76??

      • Kaipolalainen

        Vanaja oli Yhtyneitten Paperitehtaiden bussi, joka oli ensin Koskella ja myöhemmin Kaipolassa.


    • Rahastus

      Milloin oli Jämsän alueen linja-autoissa viimeinen rahastaja istumassa rahastajan paikalla ja tarjoilemassa virvokkeita erillistä nappia painettaessa?

    • Anonyymi

      Holisevan kylältä vois saada varmaa tietoa ken haluaa.

    • Anonyymi

      Legenda vai totta, että Römanin pojat olisivat alaikäisenä ottaneet linja-auton salaa ja ajaneet Paville tansseihin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe