saarnatkaa joku tuolle valmalle anteeksi

etsivä.xx.

Eihän tuota uikutusta jaksa kukaan lukea.

25

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;).

      AAAAAAAAAAAAAAAAA

    • 4:3

      Etsii etsii ja soisi löytävänsä.
      Jatka sinä vain etsimistä äläkä Valmasta ole huolissasi.

      • etsivä-xx

        nikki ei ole minun vaan "piruilijan".
        Tuskinpa kukaan on ollut huolissaan, enemmän tunnen sen kohdistuvan minun kirjoituksiini Valman ajatuksista. Toisissa ketjuissa on eli siinä Valman aloittamassa ketjussa
        "Saanko minäkin vielä uskoa?"

        on minusta keskustelua mikä on se mihin "vielä uskotaan" opilliselta näkökulmalta.


    • Oletko kykenemätön

      Saarnaa sinä, mikä sinä olet muita käskemään.
      Vai etkö pysty, kun Voittonen on kieltänyt kirjallisen synninpäästön.

      • 18+5

        ^^Saarnaa sinä, mikä sinä olet muita käskemään.**

        koska hän pyytää ja saarnaus ei kuulu mun huveihin


      • Perätön väite

        "Voittonen on kieltänyt kirjallisen synninpäästön."

        Mikä oppi-isä kuvittelet olevasi? Voittonen ei ole kieltänyt mitään kirjallista synninpäästöä.Se kielto on tämän palstan keksimää panettelua.

        Olen itse ollut paikalla, kun asiasta on keskusteltu.rauhanyhdistyksellä satojen ihmisten lasäollessa.
        Ohjeistus oli vain kirjoittajille, jotka haluavat SRK:n julkaisevan heidän kirjoituksiaan.
        Kysymyksessä ei siis ole kielto kirjallisesta synninpäästöstä, vaan kirjoituksen julkaisijan toiveesta, ettei kirjoitus johtaisi virheelliseen opetukseen.
        Esim. puhutut saarnat kirjoitetaan edelleen synninpäästöineen.
        Tai hartauden pitäjä voi itse lisätä lukemaansa tekstiin synninpäästön. Niinhän se lisätään erillisenä myös vl:n puheissa, hartauksissa ja seuroissa.

        Jos ymmärrät jotakin, pyydä anteeksi vääristelevät kirjoituksesi ja OV;n panettelusi!


      • pomintoja Kalevasta
        Perätön väite kirjoitti:

        "Voittonen on kieltänyt kirjallisen synninpäästön."

        Mikä oppi-isä kuvittelet olevasi? Voittonen ei ole kieltänyt mitään kirjallista synninpäästöä.Se kielto on tämän palstan keksimää panettelua.

        Olen itse ollut paikalla, kun asiasta on keskusteltu.rauhanyhdistyksellä satojen ihmisten lasäollessa.
        Ohjeistus oli vain kirjoittajille, jotka haluavat SRK:n julkaisevan heidän kirjoituksiaan.
        Kysymyksessä ei siis ole kielto kirjallisesta synninpäästöstä, vaan kirjoituksen julkaisijan toiveesta, ettei kirjoitus johtaisi virheelliseen opetukseen.
        Esim. puhutut saarnat kirjoitetaan edelleen synninpäästöineen.
        Tai hartauden pitäjä voi itse lisätä lukemaansa tekstiin synninpäästön. Niinhän se lisätään erillisenä myös vl:n puheissa, hartauksissa ja seuroissa.

        Jos ymmärrät jotakin, pyydä anteeksi vääristelevät kirjoituksesi ja OV;n panettelusi!

        Tässä Kaleva-lehdessä 19.7.2009 ollut Aimo Hautamäen haastattelu, josta käy ilmi että ainakin Hautamäen mukaan " jos synninpäästö sopii luontevasti tekstiin, sen voi siihen laittaa".





        Pari kysymystä siitä, voiko synnit saada vahingossa anteeksi?



        "Vanhoillislestadiolaiset huhuavat, että heidän teksteissään ei saisi enää lukea synninpäästöä, jotta ihmiset eivät saisi syntejään vahingossa anteeksi lehtiä lukemalla.

        Lestadiolaisten julkaisuissa eli esimerkiksi Päivämiehessä ja Siionin keväässä olevissa teksteissä ei enää saisi lukea lausetta "Usko tälläkin hetkellä kaikki synnit ja heikkoudet anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveress'."

        Toimittaja: Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys ry:n pääsihteeri Aimo Hautamäki, onko synninpäästön lisääminen teksteihin kielletty kaikessa hiljaisuudessa?

        Hautamäki: Sellaista sääntöä ei ole missään vaiheessa tehty. Periaatteena on ollut aina, että jos synninpäästö sopii luontevasti tekstiin, sen voi laittaa.

        Toimittaja: Voiko silloin saada vahingossa syntinsä anteeksi?

        Hautamäki: Ei, vaan silloin teksti vahvistaa uskoa.

        Toimittaja: Käytetäänkö synninpäästöä teksteissä?

        Hautamäki: No tuota, melko harvoin.

        Toimittaja: Lestadiolaiset kertovat, että Suviseuroissa vuonna 2008 päätettiin, ettei synninpäästöä saa enää kirjoittaa lehteen. Sen jälkeen olisi uskoteltu, että tämä on aina ollut yleinen periaate.

        Hautamäki: Päätimme erään kirjan tekemisen yhteydessä, ettei kirjaa lukemalla saa syntejä anteeksi. Silloin keskustelimme myös siitä, että jos synninpäästö sopii luontevasti teksteihin, ne voi laittaa.

        Noin siis Kaleva-lehdessä 19.7.2009.


    • idiootille

      Vastukseni sinulle vajamieliselle aivopestylle:

      Valma pyytää sitä otsikkoa myöden= "Saanko minäkin vielä uskoa?"

    • anteeksi, sorry

      ANTEEKSI

    • kannattaa lukea

      Valman avaama ketju on avannut minunkin silmät.

    • etsivä-xx

      joku saa taas huvinsa kirjoittelemalla vierailla (lähes) nikeillä ja ilmeisesti joku, jollei peräti sama sitten taas vastaa.

      Valma, sinua täällä jallitetaan mennen tullen.

      Valman otsikko on se mikä on, totta kai se saa tällaista aikaan.

      • kumma oppi?

        Kumma oppi tämä vl. Ihminen saarnaa tuosta vaan toiselle ihmiselle, vaikka kaverilleen kaikki synnit anteeksi. Kelpaa siinä ihmisen elää rehjustaa, aina on puhtoinen omatunto taattu.

        Minä kun olen aina luullut, että synnit saa anteeksi vasta viimeisellä tuomiolla Korkeimmalta.


      • höpö Nasse
        kumma oppi? kirjoitti:

        Kumma oppi tämä vl. Ihminen saarnaa tuosta vaan toiselle ihmiselle, vaikka kaverilleen kaikki synnit anteeksi. Kelpaa siinä ihmisen elää rehjustaa, aina on puhtoinen omatunto taattu.

        Minä kun olen aina luullut, että synnit saa anteeksi vasta viimeisellä tuomiolla Korkeimmalta.

        Ei, siellä on myöhäistä! Sillon on jo housussa.


    • lulmavaakka

      Valmallakin on mahdollisuus saada synnit anteeksi. Toivottavasti ei ole mennyt etsikkoaika umpeen.

      • ruisrääkkä

        Valmasti Valma on ukkomassa !! lesta pirut ???

        Siunauksella


        Kes.


    • 79+55

      Minusta oikeampi teologinen ja raamatullinen pohja uskolle on Valmalla kuin etsivä-xx:llä. Etsivä-xx:lle voisi sanoa, että tuntuu että yksi kaikkein tärkein sinulta puuttuu kaikkien hienojen asioiden ohessa: Kristuksen sisäinen tunteminen, Häneen yksin täysin luottaminen ilman välikäsiä ja apuvälineitä.

      • etsivä-xx

        Valmako ei välikäsiä tarvitse, kun kaipaa rippiä nimellisille synneille. Kun luterilaisen uskon mukaan uskovaisella on syntien anteeksiantamus koko ajan kun uskolla omistamme sen että kristus on meidän syntimme sovittanut. Rippi ei ole tarpeen syntien anteeksiantaumukselle, emme elä tahrapesulassa, jossa kaikki tipoittain pyydetään anteeksi ripillä. Rippi on armoetu jota voi käyttää jos sille tuntuu, jos kaipaa sielunhoidollista keskustelua siihen liitettynä, silloin sitäkin suositeltavampaa. Molemmat voi yhdistää samaan tapaamiseen/keskusteluun.


      • Miksi katumus?
        etsivä-xx kirjoitti:

        Valmako ei välikäsiä tarvitse, kun kaipaa rippiä nimellisille synneille. Kun luterilaisen uskon mukaan uskovaisella on syntien anteeksiantamus koko ajan kun uskolla omistamme sen että kristus on meidän syntimme sovittanut. Rippi ei ole tarpeen syntien anteeksiantaumukselle, emme elä tahrapesulassa, jossa kaikki tipoittain pyydetään anteeksi ripillä. Rippi on armoetu jota voi käyttää jos sille tuntuu, jos kaipaa sielunhoidollista keskustelua siihen liitettynä, silloin sitäkin suositeltavampaa. Molemmat voi yhdistää samaan tapaamiseen/keskusteluun.

        Me annamme uhrien puolesta kaikki lastenraiskaamisrikokset ja muut pikkusynnit anteeksi yleisessä saarnassakin. Joten näitä pienimpiä syntejä ei tarvitse mitenkään eritellä. Tukkuerissä niitä saa upottaa armonmeren. Ja jatkaa halutessaan heti kotiin päästyään, koska taas ne annetaan tiumitalla anteeksi!


      • Ffkjfkfkkbdhkkskbx
        Miksi katumus? kirjoitti:

        Me annamme uhrien puolesta kaikki lastenraiskaamisrikokset ja muut pikkusynnit anteeksi yleisessä saarnassakin. Joten näitä pienimpiä syntejä ei tarvitse mitenkään eritellä. Tukkuerissä niitä saa upottaa armonmeren. Ja jatkaa halutessaan heti kotiin päästyään, koska taas ne annetaan tiumitalla anteeksi!

        Rippi ilman oikeaa katumusta, synnintuntoa ja halua korjata asioita ei ole oikeaa rippiä. Itseään sellainen ihminen vain siinä pettää, ei muita.


    • sinne,tänne

      Valma ja etsivä-xx ovat tuulen vietavissä,emmekä tiedä minne he päätyvät!

      • etsivä-xx

        Minä toivon, että se on sitten tämä Tuuli, joka vie.

        Joh. 3:8

        Tuuli* puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita." [Alkutekstin sana merkitsee sekä tuulta että henkeä.]


      • Jt...
        etsivä-xx kirjoitti:

        Minä toivon, että se on sitten tämä Tuuli, joka vie.

        Joh. 3:8

        Tuuli* puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita." [Alkutekstin sana merkitsee sekä tuulta että henkeä.]

        Ajatteletko sä etsivä.xx säkin että pelastava usko vaatii jatkuvaa pähkäilyä Raamatunkäännöksillä yms? Siis mä koen olevani kyllä uskova ihminen ja tiedän miksi Jeesus kuoli, mut en koe et mun pitäisi jakeilla "tuhota" elämäni. Ei Jumala todellakaan ole niin vaikeaselkoinen, että Raamattua pitäisi lukea kuin jotain Ikean kaapin kokoamisohjetta. Omatunto on sitä varten olemassa...
        Se on kirjanoppineisuutta ja minusta jopa sairastumisriski on suuri. Tää palsta on hyvä esimerkki siitä. Etkö jo lopulta vaan uskoisi. Mä "uskon" et kyllä sullakin Raamatusta on jo niin paljon perustietoa, että voisit laittaa Sen hyllyysi ja aloittaa paitsi elämä, mutta ennenkaikkea elämän nauttiminen rauhassa vapaudessa ja ilossa.


    • Vl-mäisyyttä?

      Kuka sen täällä määrittelee, että onko anteeksiantaja riittävän vl-mäinen?

      Jos ei ole riittävän v-mäinen muita ihmisiä kohtaan, ei anteeksianto ole pätevä.

    • 70-lukulainen

      Kun ei enää kirjotettuna tepsi niin voisiko nauhotta C-kasetille ja lähettää - onko Olli senkin torpedoinna ?

      • Löysäpers. vl

        läysäpers.illä vl mulkuil.a saarnamiestohloilla ei ole vastausta

        kusumyksiin, sako kasetilta synnit anteeksi.

        eikö sitä pitänyt takapuolta istutta ry:llä, että
        saa synnit anteeksi.

        Vai kirjeitse..... ei puhettakaan.




        Miten sitten---------- en mää tiijä........


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe