Miten henkien erottamisen armolahja toimii?

Tietämätön

Kysyn Teiltä, joilla on tuo henkien erottamisen armolahja, että miten se käytännössä toimii? Missä yhteydessä olette sen saaneet?

79

2117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+14

      Tämä on pelkkä provo-aloitus, siis trolli.

      • totta....

        Hienostihan se toimi.


      • Minä uskon
        totta.... kirjoitti:

        Hienostihan se toimi.

        "Missä yhteydessä olette sen saaneet?"

        Pyhän Hengen kasteen yhteydessä.

        Apostolien teot 19
        Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"

        "että miten se käytännössä toimii? "
        Jos lukee viestejä täällä tai kuuntelee puhetta tv:stä, netistä, sen kokee hengessään onko " oppi Jumalasta vai puhuuko hän omiaan ".

        Ei demoni tunnusta Jeesusta Herrakseen.

        Joskus olen kysynyt joltakin kirjoittajalta : Kuka on Herrasi? Ja hän on joko vastannut, tai jättänyt vastaamatta. Toinen sanoi suoraan , että Jeesus ei ole hänen herransa.

        Ensimmäinen Johanneksen kirje 4

        1. Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

        2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;

        3. ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta;

        se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
        4. Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.

        5. He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä.
        6. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä;

        joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
        7. Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme,

        sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.
        8. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.


      • joo_joo

        Itse olet trolli!

        Millä perusteilla luokittelet aloituksen provoksi?

        Kerro!

        Minusta siinä ei ollut mitään provoilua, asiallisessa kysymyksessä!

        Olet itse trolli, oman epämääräisen ja hämäräperäisen, sinussa vaikuttavan hengen puolustelija ja piiloittelija!

        Mikä onkaan se sinussa vaikuttava henki, kun se tuolla tavalla riemastuu, noinkin asiallisesta kysymyksestä?


      • 1+14
        joo_joo kirjoitti:

        Itse olet trolli!

        Millä perusteilla luokittelet aloituksen provoksi?

        Kerro!

        Minusta siinä ei ollut mitään provoilua, asiallisessa kysymyksessä!

        Olet itse trolli, oman epämääräisen ja hämäräperäisen, sinussa vaikuttavan hengen puolustelija ja piiloittelija!

        Mikä onkaan se sinussa vaikuttava henki, kun se tuolla tavalla riemastuu, noinkin asiallisesta kysymyksestä?

        Katsos, minä tunnen nämä "henget", jossa tämäkin aloitus on tehty.

        Siinä on se ero, sinun ja minun välillä.

        Näen ja ymmärrän jo pelkän tekstin perusteella, mistä on kyse.

        Toisissa yhteyksissä on kyseessä totuus. Tässä on kyseessä valhe.

        Se vain on niin - yksinkertaista, kun uskoo.


    • kristitty.

      Se toimii, ei siten, että uskova itse kykenisi erottamaan "henkiä", vaan Pyhän Hengen sisäisen puheen kautta. Pyhä Henki ilmaisee uskovan mieleen tämän asian. Se ei aina ole vain lyhyt lause, vaan tapahtuu ikäänkuin uskovan sydämen kautta tulevaan tietoisuuteen, laajempana kuvana. Pyhä Henki antaa myös sanat.

      • profetta

        Toisesta ihmisestä oikein huokuu pahaa. Eräs täysin tuntematon ihminen tuli aivan lähelleni, niin hänestä huokuva paha oli niin voimakasta että minun oli poistuttava paikalta. Sitten kertan eräs uskossa oleva sisar tuli minua kohti ja hänestä huokui todella hyvää, oli todella mahtavaa olla ja jutella hänen kanssaan koska Pyhän Hengen läsnäolo oli niin voimakasta, siinä sai itsekin levätä ja kokea todella Herran Jeesuksen läsnäoloa Pyhässä Hengessä.


      • .........
        profetta kirjoitti:

        Toisesta ihmisestä oikein huokuu pahaa. Eräs täysin tuntematon ihminen tuli aivan lähelleni, niin hänestä huokuva paha oli niin voimakasta että minun oli poistuttava paikalta. Sitten kertan eräs uskossa oleva sisar tuli minua kohti ja hänestä huokui todella hyvää, oli todella mahtavaa olla ja jutella hänen kanssaan koska Pyhän Hengen läsnäolo oli niin voimakasta, siinä sai itsekin levätä ja kokea todella Herran Jeesuksen läsnäoloa Pyhässä Hengessä.

        En tosiaan tiedä mutta joskus kokee olonsa ahdistuneeksi, kaikki mikä ei tunnu luontevalta voi johtua riivaajahengistä.
        Ihmettelen miksi monet kieltävät, onko se jotenkin nöyryyttävää, vaikka periaatteessa koskee ketä tahansa, "ei ole mitään riivaajia, ihmisistä kysymys".
        Voimakas pelon tunne jonkun ihmisen lähellä ei voine johtua mistään muusta?


    • Se on sitä

      että, "joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta." (heb. 5:14)

      Tarvitsee tuntea Jumalan Sana, sillä Sanasta sanotaan, että "se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija." (heb.4:12)

      Ei tarvitse kaikkia riivaajien henkiä uskoa eikä harhaopettajien oppeja.

      "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni." (snl 119:105)

      • Mohikaani_27 ei kirj

        * Tuo on totta, ei voi olla henkien tuntemisen lahjaa, jos ei tunne Sanaa. Siksi pitää lukea Raamattua ja paljon, sen kautta aistit harjaantuu tuntemaan henet, ja myös sen vaiktuksesta kun on saanut Pyhän Hengen kasteen, saa myöskin henkein tuntemisen armolahjan. En usko, että sitä voi saada, ellei ole hyvä Raamatun tuntemus, koska tämä armolahja perustuu nimenomaan Sanan tuntemiseen, muuten ei voi tietää, mikä on oikein ja mikä henki on jostain muualta, kuin Jumalasta.


    • Hei Tietämätön!

      Näyttää siltä, että olet uusi täällä, etkä tiedä sitäkään, että kaikki asialliset kysymykset torjutaan täällä provo-aloituksina :). No, ei ihan kaikkia, mutta tämä foorumi ei taida olla se paIkka, jossa saisit esittämästäsi aiheesta laajempaa ja yhtenäistä raamatullista opetusta.

      Voi olla viisaampaa käydä hakemasa kirjastosta jokin armolahjoja käsittelevä kirja. Itse suosittelen erittäin perusteellista Seppo Hämäläisen kirjaa "Armolahjat arjessa". Se on paksu ja perusteellinen kirja, mutta voit hyvin noukkia sieltä vain henkien erottamista selvittävän kokonaisuuden. Hämäläinen perustelee koko ajan opetustaan selvillä Raamatun kohdilla.

      Henkien erottamisen armolahja liittyy Sanan tuntemiseen, sillä mitään ei saa tapahtua "yli sen, mikä on kirjoitettu". Muutamat jo toivat esille, että henkien erottaminen voi tapahtua sisäisenä tuntemuksena, jota toisen henkilön käytös tai totuuden Sanaan suhtautuminen sitten vahvistaa. Tämä tuntemus on eri asia kuin tunteet. Erityisesti menestys- ja ns. voimaevankeliointi tuottavat monissa kuulijoissa ja "huumaan" lähteneissä hyvin voimakkaita tunne-elämyksiä, jotka sokeuttavat ja estävät heitä arvioimasta ilmiötä Sanan pohjalta. Samalla, kun valtaosa väestä hyppii innoissaan, niin henkien armolahjan omaava murehtii väärähenkistä kokousta ja sen antia.

      Muistan, kun tapasin ystäväni kanssa kerran helluntaiveljen, joka toivotti kätellessä reippaasti "rauhaa". Myöhemmin samana päivänä ystäväni sanoi, että se sanoi kyllä rauhaa, mutta "tunsin sisälläni, ettei minkäänlaista rauhaa ollut". Sitten selvisikin, että uusi tuttavuus oli tuoreeltaan ollut seksisuhteessa tekemättä siitä parannusta ja tuntematta synnintuntoa. Henkien erottamisen armolhjalla voimme nähdä "hengellisiin", vaikka toisen ulkoiset sanat ovat hyvinkin hurskaita. Olin iloinen siit, että myöhemmin haureuteen mennyt sai aidon synnintunnon ja vei asiansa Jeesuksen ristille.

      • U.U.

        Minun henkeni kysyy, miksi Natanael tuo usein viesteissään esille negatiivisten kokemustensa yhteydessä erästä yksittäistä hengellistä yhteisöä?

        Harmittaa, että monen hyvänkin kirjoituksen seassa on tämä anteeksiantamattomuuden varjo, joka varjostaa kaiken hyvänkin.

        Esitänkin jatkokysymyksen, voiko Pyhä Henki toimia ihmisen kautta, jolla on vähänkään anteeksiantamattomuutta sydämessään?


      • minä uskon

        " tämä foorumi ei taida olla se paIkka, jossa saisit esittämästäsi aiheesta laajempaa ja yhtenäistä raamatullista opetusta. "

        Lusteen sijasta löytää myös VILJAA ! Ja siksi tänne on saatava TERVETTÄ OPPIA JULISTAVIA ihmisiä, niin kyllä se luste tukehtuu tai pelastuu..

        Henkien erottamisen armolahja liittyy Sanan tuntemiseen, sillä mitään ei saa tapahtua "yli sen, mikä on kirjoitettu"

        Totta tuo, mutta henkien eroittamisen ARMOLAHJA on lahja!

        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 12

        1. Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä.
        2. Te tiedätte, että kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin.
        3. Sentähden minä teen teille tiettäväksi,

        ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.

        4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;

        5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        7. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
        8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan,

        toinen lahjan arvostella henkiä;

        toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.

        11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
        12. Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13. sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Jos ap olet uskossa, pyydä Jeesusta antamaan sinulle henkien eroittamisen armolahja, koska nyt jos koskaan SITÄ TARVITSEE.

        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 12
        29. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
        30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
        31. Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tie
        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 13
        1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.


      • profetta

        Missä se Jeesuksen ristion? Ps.Älä puhu omiasi vai viedään synnit ristille ja tehdään parannus. Henkien eroittamisen armolahjasta sinä et ymmärrä mitään.


      • Mohikaani_27 ei kirj
        U.U. kirjoitti:

        Minun henkeni kysyy, miksi Natanael tuo usein viesteissään esille negatiivisten kokemustensa yhteydessä erästä yksittäistä hengellistä yhteisöä?

        Harmittaa, että monen hyvänkin kirjoituksen seassa on tämä anteeksiantamattomuuden varjo, joka varjostaa kaiken hyvänkin.

        Esitänkin jatkokysymyksen, voiko Pyhä Henki toimia ihmisen kautta, jolla on vähänkään anteeksiantamattomuutta sydämessään?

        * Voi, sillä me itsessämme emme voi tehdä mitään, oli meillä anteeksiantamusta tai ei ! Vain Jeesukessa voimme, sen mitä voimme !


      • Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:

        * Voi, sillä me itsessämme emme voi tehdä mitään, oli meillä anteeksiantamusta tai ei ! Vain Jeesukessa voimme, sen mitä voimme !

        * Mistä hyvästä miinusta ? Vai onko vaan Mohisfobiaa ?


    • Kiitos kysymyksestäsi nimimerkki ”U.U.”. Olet aivan oikeassa siinä, että aika usein olen kertonut esimerkeissä jostain ”helluntaiveljestä” ja kokemuksiani helluntaiseurakuntaan kuuluvista. Mainitsemasi ”eräs yksittäinen hengellinen yhteisö” on viesteissä esillä ennen kaikkea siksi, että tämä palsta on tarkoitettu keskustelupaikaksi sellaisesta eräästä yksittäisestä hengellisestä yhteisöstä, joka on nimeltään helluntailaisuus.

      En kuulu kuitenkaan niihin, joilla on omien kokemusten takia hyvin negatiivinen kuva koko helluntailaisuudesta – arvelen, että heitä ovat mm. nimimerkki Mazdels ja Rea Aalto. Minun on mahdotonta sanoa, onko heidän hyvin kriittisten kirjoitusten takana katkeruutta, vai tuovatko he vain rehellisesti ja avoimesti esille niitä tilanteita ja syitä, joiden takia he ovat joutuneet helluntailaisuudesta irtaantumaan. En kuulu myöskään niihin, jotka esittävät helluntailaisuuden kokonaiskuvan hyvin negatiivisena: monet ketjut näyttävät täyttyvän erittäin kriittisistä arvioista ja johtavan rajuihin ja osin asiattomiinkin väittelyihin. Olen ihmetellyt sitä, että monet kirjoittavat helluntailaisuuden pirstaloituneen ahneuden, vallanhimon ja riitaisuuden seurauksena sekä samalla on menetetty helluntaiherätyksen alkuperäinen suolaisuus. Tuollaisia kirjoituksia on täällä niin paljon, että helluntailaisuus-osiota lukevan on ollut niihin pakko törmätä.

      Tuoreeltaan on käynnistynyt taas uusi kriittinen ketju otsikolla ”Helluntailaisuus, mihin matkalla?” Siinä on kysymys tämän ketjun pääaiheesta, eli henkien erottamisen armolahjasta. Nimimerkki ”Valvoen ja rukoillen” haluaa lähestyä aihetta nimimerkin perusteella Jeesuksen seurassa, näin avaaja kirjoittaa: ”Helluntaiherätys ei kyennyt tunnistamaan Kathryn Kuhlmanin, ei Benny Hinnin, ei Reinhard Bonnken eikä monen muun kulttihahmon eksyttävää opetusta. Niinpä ei mikään ihme, että helluntaikirkon kärkievankelista on tällä hetkellä karismaattisen voimaeksytyksen tunnusmerkit omaava Marko Selkomaa.” Jokainen voi arvioida, onko Valvoen ja rukoillen –nimimerkillä oikea henkien erottamisen armolahja.

      Ymmärrän hyvin ja syvästi katkeroitumisen vaaran. Se tapahtuu silloin, jos meihin tai lähimmäisiimme kohdistuu vääryys ja kaltoinkohtelu, mutta emme osaa vihan tunteella itseämme ja oikeutta puolustaa. Emme osaa toimia Jeesuksen kehotuksen mukaisesti: ”Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö”. Kun ahdistuksen tunnetta ei vihastumisella pureta oikeaan kohteeseen, niin viha jää sisällemme ja kohdistuu itseemme aiheuttaen pidemmän päälle masennusta ja katkeruutta.

      Esittämäsi jatkokysymys on asiallinen. Voisin sitä myös laajentaa: voiko Pyhä Henki toimia ihmisen kautta, jolla on vähänkään rakkaudettomuutta, pahoja ajatuksia lähimmäisiään kohtaan, vähänkään kateutta tai vähänkään ylpeyttä. Kyllä voi – meissä kaikissa on, jos sen vain suostumme näkemään, hyvin paljon kaikenlaista synnillisyyttä. Jeesus voi Pyhässä Hengessä toimia niiden uskonveljien ja –sisarten kautta, jotka tunnustavat syntinsä Jeesukselle, tekevät synneistään parannusta ja luottavat siihen, että Jeesuksen veressä on voima puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä ja pitää meidät uskossa Jumalan silmissä pyhinä. Me olemme kaikessa puolinaisia – sinun uhrisi Jeesus, on kokonainen.

      • Olemmeko avoimia?

        Toisen sisäistä tunnetilaa on hyvin vaikeaa ulkopuolisen arvioida, siksi tunteista pitäisi pystyä uskovien kesken avoimesti puhumaan ja niitä ilmaisemaan. Jos joku ottaa esille omasta kokemuspiiristään jonkin esimerkin, jossa on langettu ja taas noustu, niin onko esimerkin esilleottaja katkera? Natanael osasi mielestäni ainakin oikein selittää, mitä katkeruus olemukseltaan on.

        Näitä hyvin kriittisiä ketjuja todella nousee tänne tämän tästä. Taas on uusi aloitus otsikolla "Ihmellinen luopumusaika eletään uskovaisten piirissä" ja siinä uskovien nykytilasta ei anneta hyvää arvosanaa. Miten tuohon uuteen avauksiin sitten pitäisi suhtautua, miten voimme arvioida avausta? Onko yksi mahdollisuus se, että jokainen kriittinen kannantotto on helppo teilata toteamalla, että hän on vain katkera?

        Omana mielipiteenäni on se, että jokaisella hyvin kovia kokeneella uskovalla on sisällä jonkin verran myös katkeruutta. Syvistä haavoista voimme kyllä eheytyä, mutta arvet jäävät. Mitä elää sen lestadiolaisen sisällä, joka kirjoitti kokemuksestaan vuoden kristilliseksi kirjaksi nousseen kirjan ja kertoi liikkeessä harjoitetusta lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä? Järkyttävältä tuntui se, että isoisän hyväksikäytetyn lapsen piti pyytää pahoja ajatuksiaan julistustyötä tehneeltä isoisältä anteeksi - ja isoisä vain jatkoi hyväksikäyttöään! Pitikö lapsen pyytää anteeksi, ettei vain jäisi katkeruutta?

        Oliko Paavali mielestäsi katkera, kun hän useissa kohdissa otti nimeltä mainiten valheveljien toiminnan, kun seurakunta kuitenkin oli heidät työhön siunannut ja piti heitä rakkaina veljinä Kristuksessa? Seppä Aleksaderin Paavali kertoi tehneen hänelle paljon pahaa ja pyysi muitakin kyseistä seppää karttamaan. Entäpä, jos joku uskova olisi todennut tähän tapaan: "Se Aleksander on meidän seurakunnassa ja oikein mukava mies. EIlen kävin sen luona kylässä ja kahvittelimme ja juttelimme tulevista töistä. En ymmärrä sitä Paavalia, se taitaa olla jostain syystä katkera mies". Jos jotakin on kohdeltu pahasti väärin ja hän on siitä masentunut, niin onko tuneissa mukana automaattisesti myös katkeruutta, mitä arvelette? Paavali tunnusti tunteneensa ahdistusta, palkoa ja masennusta - menemmekö mieluummin tekohymyyn ja näytämme ulospäin voivamme hyvin ja "Kiitos Herralle". Ovatko uskovat tunnetasossa avoimia keskenään?

        Voiko jollakin olla toimiva ja raitishenkinen henkien erottamisen armolahja, mutta hänen arvionsa torjutaan kovina ja tuomitsevina - ja saatetaanpa arvioinnin takana nähdä sitä paljon puhuvaa katkeruuttakin. Henkien erottamisen armolahjan lisäksi meillä pitäisi olla myös tunteiden erottamisen armolahjaa - aitoa rakkautta ja empatiaa, jotta voisimme ymmärtää lähimäisemem vaikeita tunteita, joita joskus nimitetään negatiivisiksi. Ovatko jotkut tunteet positiivisia ja siksi uskovilla suotavia ja toiset tunteet kielteisiä ja sellaisia, joista pitäisi vain päästä jollakin tavalla irti?


      • kysymyksiä..
        Olemmeko avoimia? kirjoitti:

        Toisen sisäistä tunnetilaa on hyvin vaikeaa ulkopuolisen arvioida, siksi tunteista pitäisi pystyä uskovien kesken avoimesti puhumaan ja niitä ilmaisemaan. Jos joku ottaa esille omasta kokemuspiiristään jonkin esimerkin, jossa on langettu ja taas noustu, niin onko esimerkin esilleottaja katkera? Natanael osasi mielestäni ainakin oikein selittää, mitä katkeruus olemukseltaan on.

        Näitä hyvin kriittisiä ketjuja todella nousee tänne tämän tästä. Taas on uusi aloitus otsikolla "Ihmellinen luopumusaika eletään uskovaisten piirissä" ja siinä uskovien nykytilasta ei anneta hyvää arvosanaa. Miten tuohon uuteen avauksiin sitten pitäisi suhtautua, miten voimme arvioida avausta? Onko yksi mahdollisuus se, että jokainen kriittinen kannantotto on helppo teilata toteamalla, että hän on vain katkera?

        Omana mielipiteenäni on se, että jokaisella hyvin kovia kokeneella uskovalla on sisällä jonkin verran myös katkeruutta. Syvistä haavoista voimme kyllä eheytyä, mutta arvet jäävät. Mitä elää sen lestadiolaisen sisällä, joka kirjoitti kokemuksestaan vuoden kristilliseksi kirjaksi nousseen kirjan ja kertoi liikkeessä harjoitetusta lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä? Järkyttävältä tuntui se, että isoisän hyväksikäytetyn lapsen piti pyytää pahoja ajatuksiaan julistustyötä tehneeltä isoisältä anteeksi - ja isoisä vain jatkoi hyväksikäyttöään! Pitikö lapsen pyytää anteeksi, ettei vain jäisi katkeruutta?

        Oliko Paavali mielestäsi katkera, kun hän useissa kohdissa otti nimeltä mainiten valheveljien toiminnan, kun seurakunta kuitenkin oli heidät työhön siunannut ja piti heitä rakkaina veljinä Kristuksessa? Seppä Aleksaderin Paavali kertoi tehneen hänelle paljon pahaa ja pyysi muitakin kyseistä seppää karttamaan. Entäpä, jos joku uskova olisi todennut tähän tapaan: "Se Aleksander on meidän seurakunnassa ja oikein mukava mies. EIlen kävin sen luona kylässä ja kahvittelimme ja juttelimme tulevista töistä. En ymmärrä sitä Paavalia, se taitaa olla jostain syystä katkera mies". Jos jotakin on kohdeltu pahasti väärin ja hän on siitä masentunut, niin onko tuneissa mukana automaattisesti myös katkeruutta, mitä arvelette? Paavali tunnusti tunteneensa ahdistusta, palkoa ja masennusta - menemmekö mieluummin tekohymyyn ja näytämme ulospäin voivamme hyvin ja "Kiitos Herralle". Ovatko uskovat tunnetasossa avoimia keskenään?

        Voiko jollakin olla toimiva ja raitishenkinen henkien erottamisen armolahja, mutta hänen arvionsa torjutaan kovina ja tuomitsevina - ja saatetaanpa arvioinnin takana nähdä sitä paljon puhuvaa katkeruuttakin. Henkien erottamisen armolahjan lisäksi meillä pitäisi olla myös tunteiden erottamisen armolahjaa - aitoa rakkautta ja empatiaa, jotta voisimme ymmärtää lähimäisemem vaikeita tunteita, joita joskus nimitetään negatiivisiksi. Ovatko jotkut tunteet positiivisia ja siksi uskovilla suotavia ja toiset tunteet kielteisiä ja sellaisia, joista pitäisi vain päästä jollakin tavalla irti?

        Kiitos hyvästä ja ajankohtaiseta kannanotosta.

        " ja siinä uskovien nykytilasta ei anneta hyvää arvosanaa. "

        No siinä mennään tuomarin paikalle ja sitä virkaa meille ei ole ANNETTU.
        Ylipäänäsä ei Raamattu kehoita meitä kyttäämään toisiamme, tyyliin " sainpas sinut kiinni " tuosta synnistä. Rakkaus rakentaa, ei tuhoa.Toinen on heikompi toinen vahvempi.
        Kirje roomalaisille 15
        Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää ... niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.

        " Jos jotakin on kohdeltu pahasti väärin ja hän on siitä masentunut, niin onko tuneissa mukana automaattisesti myös katkeruutta, mitä arvelette? "

        Ei välttämättä, vaikka se kyllä " vaanii ovella".
        Olen itsekkin sanotut Jumalalle, että minua kohdeltiin väärin tässä asiassa, mutta jos jään piehtaroimaan siihen tunteeseen ja annan itselleni luvan katkeroitua, katkeroidun.
        Mutta kun jätän asian Jumalalle ja sanon Herra hoida sinä tämä asia ja varjele minua KATKERUUDELTA, niin hän kyllä sen tekee.

        " Oliko Paavali mielestäsi katkera, "
        Ei Paavali ollut katkera, vaan rehellinen, hän mainitsi, että näin on käynyt, mutta jätti tuomitsemisen Jumalan tehtäväksi.

        Toinen kirje Timoteukselle 4
        Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon pahaa; Herra on maksava hänelle hänen tekojensa mukaan.

        " Paavali tunnusti tunteneensa ahdistusta, pelkoa ja masennusta "

        Nuo ovat ihan inhimillisiä tunteita, ei Paavalista tullut mitään yli-ihmistä uskoontulon myötä ja jos olisi tullut, hänellä ei olisi ollut mitään käyttöä Jumalan antamassa tehtävässä.
        Yleensäkin minua ilahduttaa se, että Raamattu kertoo niin hyväpuolen, kuin myös sen raadollisen puolen palvelijoistaan.
        Ja usein Jumalan käytössä ovat parhaita he, jotka ovat (kuka ennen uskoontuloa, kuka jälkeen, mutta tehnyt parannuksen ! ) " tyrineet aivan pohjamutia myöten", kuten aina rakastamani Paavali.

        "Kiitos Herralle". Ovatko uskovat tunnetasossa avoimia keskenään? "

        Hyvä kysymys! Valitettavasti eivät useinkaan ole.Tuohon olen itsekkin monesti törmännyt ja pahastunut.
        En tiedä mistä on pesiytynyt tämä, USKOvAN on OLTAVA, terve, menestynyt, rikas..
        Ollakseen hyväksytty seurakunnansilmissä. (New ages hömppää )

        Näinhän Raamattu ei opeta.

        Apostolien teot 3,Niin Pietari sanoi:
        "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy.

        Käytänössä on monesti unohdettu niin jakeen alku-, kuin loppuosakin..

        SAARNAAJA 4
        Parempi on köyhä, mutta viisas nuorukainen kuin vanha ja tyhmä kuningas, ...

        " aitoa rakkautta ja empatiaa, jotta voisimme ymmärtää lähimäisemem vaikeita tunteita, joita joskus nimitetään negatiivisiksi. "

        En tiedä onko muita kasvatettu näin jo lapsesta, mutta meillä negat. tunteita ei olisi saanut näyttää, olisi aina pitänyt olla iloinen ja naurava, mutta, kun en ollut.
        Itse arvostan ihmisiä jotka ovat sitä mitä ovat, feikin kyllä huomaa heti.
        Ei JUmala luonut meistä nukkeja joilla on kestohymy, vaan IHMISIÄ jotka tuntevat ja neg. tunteetkin ovat oikeutettuja.
        Kirje heprealaisille 12
        15. ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta,
        "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä",

        Mutta sen olen tässä elämän saatossa oppinut, että kun tulemme Jumalan eteen samme tulla ihan just sellaisina kun olemme, hän kyllä hyväksyy meidät ja tietää mitä tekoa olemme.


      • kysymyksiä.. kirjoitti:

        Kiitos hyvästä ja ajankohtaiseta kannanotosta.

        " ja siinä uskovien nykytilasta ei anneta hyvää arvosanaa. "

        No siinä mennään tuomarin paikalle ja sitä virkaa meille ei ole ANNETTU.
        Ylipäänäsä ei Raamattu kehoita meitä kyttäämään toisiamme, tyyliin " sainpas sinut kiinni " tuosta synnistä. Rakkaus rakentaa, ei tuhoa.Toinen on heikompi toinen vahvempi.
        Kirje roomalaisille 15
        Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää ... niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.

        " Jos jotakin on kohdeltu pahasti väärin ja hän on siitä masentunut, niin onko tuneissa mukana automaattisesti myös katkeruutta, mitä arvelette? "

        Ei välttämättä, vaikka se kyllä " vaanii ovella".
        Olen itsekkin sanotut Jumalalle, että minua kohdeltiin väärin tässä asiassa, mutta jos jään piehtaroimaan siihen tunteeseen ja annan itselleni luvan katkeroitua, katkeroidun.
        Mutta kun jätän asian Jumalalle ja sanon Herra hoida sinä tämä asia ja varjele minua KATKERUUDELTA, niin hän kyllä sen tekee.

        " Oliko Paavali mielestäsi katkera, "
        Ei Paavali ollut katkera, vaan rehellinen, hän mainitsi, että näin on käynyt, mutta jätti tuomitsemisen Jumalan tehtäväksi.

        Toinen kirje Timoteukselle 4
        Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon pahaa; Herra on maksava hänelle hänen tekojensa mukaan.

        " Paavali tunnusti tunteneensa ahdistusta, pelkoa ja masennusta "

        Nuo ovat ihan inhimillisiä tunteita, ei Paavalista tullut mitään yli-ihmistä uskoontulon myötä ja jos olisi tullut, hänellä ei olisi ollut mitään käyttöä Jumalan antamassa tehtävässä.
        Yleensäkin minua ilahduttaa se, että Raamattu kertoo niin hyväpuolen, kuin myös sen raadollisen puolen palvelijoistaan.
        Ja usein Jumalan käytössä ovat parhaita he, jotka ovat (kuka ennen uskoontuloa, kuka jälkeen, mutta tehnyt parannuksen ! ) " tyrineet aivan pohjamutia myöten", kuten aina rakastamani Paavali.

        "Kiitos Herralle". Ovatko uskovat tunnetasossa avoimia keskenään? "

        Hyvä kysymys! Valitettavasti eivät useinkaan ole.Tuohon olen itsekkin monesti törmännyt ja pahastunut.
        En tiedä mistä on pesiytynyt tämä, USKOvAN on OLTAVA, terve, menestynyt, rikas..
        Ollakseen hyväksytty seurakunnansilmissä. (New ages hömppää )

        Näinhän Raamattu ei opeta.

        Apostolien teot 3,Niin Pietari sanoi:
        "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy.

        Käytänössä on monesti unohdettu niin jakeen alku-, kuin loppuosakin..

        SAARNAAJA 4
        Parempi on köyhä, mutta viisas nuorukainen kuin vanha ja tyhmä kuningas, ...

        " aitoa rakkautta ja empatiaa, jotta voisimme ymmärtää lähimäisemem vaikeita tunteita, joita joskus nimitetään negatiivisiksi. "

        En tiedä onko muita kasvatettu näin jo lapsesta, mutta meillä negat. tunteita ei olisi saanut näyttää, olisi aina pitänyt olla iloinen ja naurava, mutta, kun en ollut.
        Itse arvostan ihmisiä jotka ovat sitä mitä ovat, feikin kyllä huomaa heti.
        Ei JUmala luonut meistä nukkeja joilla on kestohymy, vaan IHMISIÄ jotka tuntevat ja neg. tunteetkin ovat oikeutettuja.
        Kirje heprealaisille 12
        15. ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta,
        "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä",

        Mutta sen olen tässä elämän saatossa oppinut, että kun tulemme Jumalan eteen samme tulla ihan just sellaisina kun olemme, hän kyllä hyväksyy meidät ja tietää mitä tekoa olemme.

        * Miten niin, " Kiitos hyvästä ja ajankohtaiseta kannanotosta."?

        * Eihän " olkaamme avoimia", edes ymmärrä mitä Paavali tarkoitti moittiessaan seppää ? Seppä teki hallaa Paavalin työlle, ei Paavali masentunut eikä se koskenut Paavalia henkohtaisesti, vaan seppä teki vahinkoa paikkakunnan seurakunalle, yritti tuhoata sitä, mitä Paavali työllään oli saanut aikaan, perustaessaan seurakuntaa.


    • Uusi luomus

      Henkien erottamisen armolahja toimii jatkuvasti ja koko ajan. Toisen ei tarvitse kuin avata suu, niin saattaa heti aistia hengen ja monia muita asioita, kuten mahdollisen katkeruuden, haureuden, ym. En tiedä toimiiko tämä kaikilla, mutta luetun tekstin läpi myös kokee hengen. Moni herkkä ihminen voi toki kokea erilaisia asioita muutenkin, vaikkei olisikaan henkien erottamisen armolahjaa. Myös aistien harjaantumisen kautta opimme erottamaan hyvän ja pahan.

      • dandestik

        " Toisen ei tarvitse kuin avata suu, "
        Niin huomaa onko käynyt hammaslääkärissä.. no vitsi.

        " Moni herkkä ihminen voi toki kokea erilaisia asioita muutenkin, vaikkei olisikaan henkien erottamisen armolahjaa. "

        Ja se on vain mutu tuntumaa, jota usein saa lukea. Ja jolla ei ole mitään tekemistä Raamatun tarkoittaman henkieneroittamisen lahjan kanssa.


      • ~~tähkäpää~~
        dandestik kirjoitti:

        " Toisen ei tarvitse kuin avata suu, "
        Niin huomaa onko käynyt hammaslääkärissä.. no vitsi.

        " Moni herkkä ihminen voi toki kokea erilaisia asioita muutenkin, vaikkei olisikaan henkien erottamisen armolahjaa. "

        Ja se on vain mutu tuntumaa, jota usein saa lukea. Ja jolla ei ole mitään tekemistä Raamatun tarkoittaman henkieneroittamisen lahjan kanssa.

        Niinpä.

        Ihminen niin helposti saattaa tulkita omat tuntemuksensa armolahjaksi.

        Ihminen kun on sillä tavoin hyvin herkkä kapine, että jonkun sanoissa voi olla vain yksi sana, joka tuo mieleen joitain kielteisiä muistoja omasta menneisyydestä, tai jonkun äänesävy tms. saattaa saada aikaan kielteisten muistojen pintaan nousemisen ja kuinka ollakaan, tämä ihminen saattaa näin kokea jopa ahdistusta ja sitten tulkita tuon ahdistuksensa johtuvankin siitä toisesta ihmisestä ja hänessä olevasta henkivallasta.

        Minä erottaisin jopa nämäkin toisistaan:

        ....joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta." (heb. 5:14)

        .....JA SITTEN....

        armolahjan erottaa / tunnistaa eri henget.

        Kuten tuossa Hebr.kirjeen kohdassa sanotaan, että on tottumuksesta harjaantunut erottamaan hyvän pahasta, mutta kun saa Jumalallisen armolahjan ilmoituksen, mistä on kysymys, niin se on silloin armolahjan toimintaa, EI uskossa kasvamisen myötä tapahtunutta hengellisten aistien harjaantumista, josta mielestäni tuo Hebr.kirjeen kohta puhuu.


      • Uusi luomus
        dandestik kirjoitti:

        " Toisen ei tarvitse kuin avata suu, "
        Niin huomaa onko käynyt hammaslääkärissä.. no vitsi.

        " Moni herkkä ihminen voi toki kokea erilaisia asioita muutenkin, vaikkei olisikaan henkien erottamisen armolahjaa. "

        Ja se on vain mutu tuntumaa, jota usein saa lukea. Ja jolla ei ole mitään tekemistä Raamatun tarkoittaman henkieneroittamisen lahjan kanssa.

        Aivan totta tuo ja se mututuntuma voi olla usein väärää.


      • Uusi luomus
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Niinpä.

        Ihminen niin helposti saattaa tulkita omat tuntemuksensa armolahjaksi.

        Ihminen kun on sillä tavoin hyvin herkkä kapine, että jonkun sanoissa voi olla vain yksi sana, joka tuo mieleen joitain kielteisiä muistoja omasta menneisyydestä, tai jonkun äänesävy tms. saattaa saada aikaan kielteisten muistojen pintaan nousemisen ja kuinka ollakaan, tämä ihminen saattaa näin kokea jopa ahdistusta ja sitten tulkita tuon ahdistuksensa johtuvankin siitä toisesta ihmisestä ja hänessä olevasta henkivallasta.

        Minä erottaisin jopa nämäkin toisistaan:

        ....joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta." (heb. 5:14)

        .....JA SITTEN....

        armolahjan erottaa / tunnistaa eri henget.

        Kuten tuossa Hebr.kirjeen kohdassa sanotaan, että on tottumuksesta harjaantunut erottamaan hyvän pahasta, mutta kun saa Jumalallisen armolahjan ilmoituksen, mistä on kysymys, niin se on silloin armolahjan toimintaa, EI uskossa kasvamisen myötä tapahtunutta hengellisten aistien harjaantumista, josta mielestäni tuo Hebr.kirjeen kohta puhuu.

        Näin on. Henkien erottamisen armolahja on eri kuin se, että aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.


      • Uusi luomus kirjoitti:

        Näin on. Henkien erottamisen armolahja on eri kuin se, että aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.

        * Joo, tottumuksesta, on eriasia, kuin että tuntee Sanan, ja henkien erottamiseksi tulee olla vahva Sanan tuntemisessa, se ei ole mitään " mututuntemusta", vaan Sanan tuntemusta, eikä siihen päästä muuta kuin lukemalla Sanaa, ja olla täytetty Pyhällä Hengellä, sillä vain voitelun kautta voimme päästä Sanan sisäiseen tuntemiseen Kristuksessa Jeesuksessa.
        * ( 1Joh.2:27. )


      • luullaan vaan että

        Olen viisailta puhujilta kuullut, ettei henkien erottamisen armolahja suinkaan toimi kaiken aikaa ja moni vaan luulee sen omistavansa vaikkei ole sitä saanut. Sen lahjan omistaminen ei ole helppoa vaan raskas taakka. Itsekään en voi sitä sanoa saaneeni vaikka herkkyyttä tai ihan pelkkää tietämystä erottaa harha oikeasta, vaikka ei sitäkään aina heti osaa sanoa vaan joskus myös tarvitaan taustatietoa.


      • Uusi luomus
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Joo, tottumuksesta, on eriasia, kuin että tuntee Sanan, ja henkien erottamiseksi tulee olla vahva Sanan tuntemisessa, se ei ole mitään " mututuntemusta", vaan Sanan tuntemusta, eikä siihen päästä muuta kuin lukemalla Sanaa, ja olla täytetty Pyhällä Hengellä, sillä vain voitelun kautta voimme päästä Sanan sisäiseen tuntemiseen Kristuksessa Jeesuksessa.
        * ( 1Joh.2:27. )

        Totta ja sanan tunteminen on hyvin tärkeää myös profetoimisen lahjan yhteydessä.


      • Uusi luomus
        luullaan vaan että kirjoitti:

        Olen viisailta puhujilta kuullut, ettei henkien erottamisen armolahja suinkaan toimi kaiken aikaa ja moni vaan luulee sen omistavansa vaikkei ole sitä saanut. Sen lahjan omistaminen ei ole helppoa vaan raskas taakka. Itsekään en voi sitä sanoa saaneeni vaikka herkkyyttä tai ihan pelkkää tietämystä erottaa harha oikeasta, vaikka ei sitäkään aina heti osaa sanoa vaan joskus myös tarvitaan taustatietoa.

        Ymmärtäisin, että Herra voi antaa johonkin tiettyyn tilanteeseen kyvyn erottaa henget, mutta myös jatkuvasti toimivan lahjan. Lahjat voivat olla erilaisia, kuten muidenkin amolahjojen kohdalla. Profetian lahjassakin voinee joskus olla niin, että joku voi nähdä esim näynomaisesti jonkun asian ja tuoda sen esiin - toinen taas saa sanat sydämelle ja tuo nämä julki. Jos henkien erottamisen armolahja ei toimisi koko ajan, niin vääriä profeetooja voisi jäädä tunnistamatta tai muita tärkeitä asioita huomaamatta.

        Tunnen erään henkilön, jolla toimii tämä lahja koko ajan. Hän on paljastanut mm haureuden hengen vallassa olleen pastorin. Tämän pastori salattu synti tulikin vähän myöhemmin ilmi ja hän sai tuomion seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Tämä sama henkilö, jolla tämä henkien erottamisen armolahja on, oli paljastanut myös ”väärän profeetan”. Hän sai kovat ryöpytykset päällensä tästä paljastuksestaan, koska tämä paljastettu henkilö oli arvoistettu ja monien suosiossa. Mutta eipä mennyt kauaa, kun tämä kyseinen henkilö erotettiin hengellisestä palvelustehtävästä. Hän jäi kiinni tekemistään vääryyksistä. Vähemmällä olisi ehkä selvitty, jos tätä henkien erottamisen armolahjan omaavaa henkilöä olisi kuunneltu. Voi vain kuvitella, miten paljon hän oli väärillä profetioillaan – jotka eivät olleet Jumalan hengen vaikuttamia - haavoittanut ihmisiä.

        Luin erään kirjan, joka käsitteli henkien erottamisen armolahjaa ja siinä juuri puhuttiin tästä, että lahja toimisi koko ajan. Heti, kun joku avaa suun puhuakseen, voi jo hengen erottaa.

        Heitän vielä pohdittavaksi tällaisen ajatuksen: Henkien erottamisen armolahja on armosta saatu lahja, eikä ansiolahja. Voisiko kuitenkin olla näin, että Herra uskoo tämän lahjan usein sellaiselle henkilölle, joka on käynyt läpi syvän sisäisen murtumisen – taipunut kokosydämisesti Jumalan tahtoon. Ja olisiko näin olleen henkien erottamisen armolahja nykyisin siksi niin harvinainen, koska todellista Jumalan käsissä tapahtuvaa syvää särkymistä ja murtumista on liian vähän?


      • Eenokki 12
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Joo, tottumuksesta, on eriasia, kuin että tuntee Sanan, ja henkien erottamiseksi tulee olla vahva Sanan tuntemisessa, se ei ole mitään " mututuntemusta", vaan Sanan tuntemusta, eikä siihen päästä muuta kuin lukemalla Sanaa, ja olla täytetty Pyhällä Hengellä, sillä vain voitelun kautta voimme päästä Sanan sisäiseen tuntemiseen Kristuksessa Jeesuksessa.
        * ( 1Joh.2:27. )

        Mohis on sellainen "voitelija" joka opettaa omiaan.
        Minä uskon Jeesukseen joka sanoo että moninaisten ahdistusten kautta teidän pitää menemän Jumalan valtakuntaan.

        Vain ahdistus tekee teologin, Mohis tekee "täytetyllä hengellään" kaltaisiaan harhaoppisia.
        Sokeaintaluttaja työssään ja viha senkun yltyy.


    • leeviläinen

      Henkien arvostelemisen lahja, jota myös henkien erottamisen lahjaksi nimitetään, toimii e n s i s i j a i s e s t i Jeesukseen uskovien seurakunnassa, sekä kodeissa tapahtuvien uskovien rukouskokousten yhteydessä, joissa puhutaan eri kielillä sekä profetoidaan.

      Isä Jumalan Pyhä Henki jakaa armolahjat uskovaisille oman tahtonsa mukaisesti Pyhän Hengen kasteen eli Pyhällä Hengellä täyttymisen yhteydessä.

    • kristitty.

      Henkien erottamisen armolahja toimii eri tavoin, eli Pyhä Henki puhuu ja johtaa joka kerran sen mukaan kuin tarvetta on. Kyse ei siis ole uskovan kyvystä, vaan hänessä asuvan Pyhän Hengen puheesta, käyttäen armolahjoja.

      On muistettava, että myös nk. vihollisen lapsilla on vastaavanlaista kykyä, he havaitsevat uskovan hänen hengestään ja hyökkäävät häntä, tarkemmin: Pyhää Henkeä vastaan. Okkultisteilla on myös monenlaisia apuvälineitä jotka perustuvat noituuteen, esim. esineistöä, tai kuvia.

      Uskova, jossa asuu Pyhä Henki ja jonka armolahjoja hän omaa, ei tarvitse keinotekoisia välineitä. Totuus elää ja asuu hänessä itsessään, ei taikakaluissa.
      .

      • * Pyhä Henki ei lue puolestasi Raamattua, eikä se ole mikään "oma konsti", vaan Sanan kautta ainoastaan voi tulla vahvaksi Sanassa ja henkien tuntemisessa, pitää tuntea Raamattu, ja Sanan tuntemisen kautta ainoastaan Pyhä henki voi antaa hengen tuntemuksen, ja se Raamatun tunteminen ei tule itsestään, eikä henkien tunteminen ole ollenkaan tunteiden pettävällä pohjalla. Vaan Jumalan Sanan tuntemisen kautta voi armolahja henkien tunnistamiseksi toimia.


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Pyhä Henki ei lue puolestasi Raamattua, eikä se ole mikään "oma konsti", vaan Sanan kautta ainoastaan voi tulla vahvaksi Sanassa ja henkien tuntemisessa, pitää tuntea Raamattu, ja Sanan tuntemisen kautta ainoastaan Pyhä henki voi antaa hengen tuntemuksen, ja se Raamatun tunteminen ei tule itsestään, eikä henkien tunteminen ole ollenkaan tunteiden pettävällä pohjalla. Vaan Jumalan Sanan tuntemisen kautta voi armolahja henkien tunnistamiseksi toimia.

        * Niin, ja johan Sanakin sanoo, että " Tutkikaa henget"! Ja milläs tutkit, ellet tunne Sanaa, vain Sana on arvollinen ja pätevä henkien tunnistamiseksi.

        * Pelkkä tunteiden tunetemisen kautta on niin lähellä sielullisuutta, että se ei ole pätevä mittari, sydämestä ne lähtee eksyttäväiset henget, vain Sana on luotettava ja kun Pyhän Hengen voitelu on avaamassa Sanaa, voidaan pysyä raittiilla Hengen alueella !


    • 11+6

      Aloitus on siis provo, trolli.

      Nähkää ja käsittäkää.

      • äitiski oli..:)

        itse olet.


    • Helluntaiseurakunnissa henkien erottamisen armolahja on annettu käytännössä usein pastorille ja vanhimmistolle tai muuten tärkeille henkilöille seurakunnassa. Varmaan suurimmalla osalla uskovia on henkien erottamisen armolahja, mutta muilla kuin seurakunnan johtavilla henkilöillä ei ole oikeutta sanoa ääneen seurakunnassa, mikä henki milloinkin on kyseessä.

      Joissakin asioissa henkien erottamisen armolahja on varmaan useimmilla. Jos joku armoitettu helluntaiveli on syyllistynyt haureuden syntiin katumatta tekoaan, kuten nimimerkki "Natanael" ylempänä kirjoittaa, on selvää että tällaisessa ihmisessä ei voi vaikuttaa Herran henki.

      Helluntaiseurakunnissa ei hyväksytä kuitenkaan sitä, että joku rivijäsen ilmoittaa, että tässä tai tuossa veljessä ei vaikuta Herran henki. Arvosteleminen saattaa johtaa jopa rivijäsenen erottamiseen seurakunnasta. Arvosteluoikeus on annettu vain muutamille tärkeille henkilöille. Toisaalta Helluntaiherätys on opillisesti niin hajanainen, että useimmat löytää toisestaan syyn, miksi tässä tai tuossa henkilössä ei voi vaikuttaa Pyhä Henki oikealla tavalla.

      • * Kaikki on "tärkeitä" henkilöitä seurakunnassa, ja Hengen lahjat ei katso henkilöön, vaan jokainen, joka on täyttynyt Pyhällä Hengellä, saa myös kaikki armolahjat, ja jokaista kehoitetaan anomaan armolahjoista parhaita !


    • Uusi luomus

      Henkien erottamisen armolahja on armolahja, eikä ansiolahja. Herra voi antaa sen kenelle tahansa.

      • * Kyllä, mutta velvollisuutesi on lukea Sanaa ja tutkia Sanaa, ja täyttää itsesi Sanalla, sun tulee tietää mitä Raamattu sisältää, et voi hoitaa lahjaasi ilman Sanan sisäistä tuntemista, se ei ole tunteisiin perustuva, vaan Jumalan Sanaan, ja Sanan opit tuntemaan ainoastaan lukemalla Raamattua, kukaan ei lue sitä puolestasi, mutta kun se uskossa sulautuu sinuun, sinusta tulee vahva ja aina valmis vastaamaan Sanalla vastaan väittäjille ja harhaan menneille !


      • Uusi luomus
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Kyllä, mutta velvollisuutesi on lukea Sanaa ja tutkia Sanaa, ja täyttää itsesi Sanalla, sun tulee tietää mitä Raamattu sisältää, et voi hoitaa lahjaasi ilman Sanan sisäistä tuntemista, se ei ole tunteisiin perustuva, vaan Jumalan Sanaan, ja Sanan opit tuntemaan ainoastaan lukemalla Raamattua, kukaan ei lue sitä puolestasi, mutta kun se uskossa sulautuu sinuun, sinusta tulee vahva ja aina valmis vastaamaan Sanalla vastaan väittäjille ja harhaan menneille !

        Sanan tunteminen on kyllä tärkeää jo uskossa kasvamisenkin kannalta. Sitä kannattaa lukea joka päivä.

        "Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana.." (Kol 3:16).


    • joo_joo

      Hyvä ja asiallinen kysymys!

    • Uskova

      Se ei ole mikään mystinen henkijuttu, niin kuin helluntailaiset ja karismaatit väittävät. Tosiasissa se apostolisen ajan jälkeen toimii niin, että ihminen joka lukee ja tutkii Raamattua OIKEIN, voi erottaa raamatullisen opin valheopista. Siis kun tuntee oikean, niin väärä eroaa siitä aivan varmasti! Helluntailaisten "ihmelahja" ei todellisuudessa erota mitään, heille maistuu kaikenlainen Benny Hinn-Reinhard Bonnke-Markku Koivisto-Pirkko Jalovaara - skeida. Homot ja juopot saarnaavat omia keksintöjään ja kansa huutaa aamenta ja samalla ylpeilee henkien erottamiskyvyistään!!!!!!!!! Säälittävää.

      • Mikä armolahja

        Ei se kyllä noinkaan toimi! Eikä muutenkaan ihmisten tavalla. Pyhä Henki kylläkin näyttään aika ajoin mikä on Jumalan Hengestä.
        Tyytykää siihen.


      • Mikä armolahja kirjoitti:

        Ei se kyllä noinkaan toimi! Eikä muutenkaan ihmisten tavalla. Pyhä Henki kylläkin näyttään aika ajoin mikä on Jumalan Hengestä.
        Tyytykää siihen.

        * Sana, eli Raamattu on annettu meille sitävarten, että sitä ahkerasti lukemalla ja tutkimalla, pääsemme sis'älle Jumalan salaisuuteen, Jeesuskeen Kristukseen, joka on Jumalan Sana, Sanan tunteminen on armolahjoen omistajille elintärkeää ja vastuullinen armolahjan omista lukee Sanaa ja pyrkii tutkimaan " yötä päivää."! Mitkään ylsitys seremoniat ei opeta Sanan tuntemista, ne on ihmisestä itsestään lähtenyttä pintaliitoa, spontaani kiitos ja ylsitys Hengessä on sitten eriasia, eikä sekään korvaa Sanan lukemista, ja ellei ole halua ja " nälkää" Sanaan, on jotain vialla uskonelämässä ! Ja ihan naurettavaa, jos vielä väittää omaavansa armolahjan tai useamman , eikä Sana maistu, eikä tahdokkaan haluta !


    • pitkä matka

      Sain henkien erottamisen armolahjan kun tulin uskoon ja täytyin Pyhällä Hengellä. Voisin kuitenkin sanoa, että Jumala valmisti minua kantamaan lahjaa jo luonnollisesta syntymästäni saakka, sen verran ilmeisiä tapahtumia tällä alueella tapahtui jo ennen uskoontuloani aivan lapsuudestani lähtien. Kuitenkin vasta uskoontultuani havahduin kuinka toistuvasti minua koeteltiin tällä alueella, ja välillä tein virheitä, mutta muutamien vuosien päästä huomasin kuinka Jumalan täsmäkoulutus oli saanut minussa aikaan jäntevyyttä enkä enää nyökännytkään hyväksyvästi asioille, joista moni muu uskova innostui. Sain osaksseni kummeksuntaa ja sitä on riittänyt aina näihin päiviin asti. Olen saanut kokea itseni toisten silmissä jopa vääräoppiseksi. Minulle on kuitenkin tärkeämpää kuunnella Jumalaa kuin ihmistä. Olen saanut herkkyyttä kuulla Pyhän Hengen ääntä, mikä on oikein, mikä väärin. Sen vain tuntee sisimmässään ja tietoisuus siitä tulee yleensä heti. Joissain tapauksissa vastaus tulee hieman myöhemmin rukouksessa tarkennusta pyytämällä.

      En ole pappi tai pastori tms. tai muutoin näkyvällä paikalla srk:n toiminnassa tai sen hallinnollisissa elimissä. Olen ennemminkin niitä takapenkkiläisiä.

      • Pakkaspoika

        Minulla on myös vastaavia kokemuksia.


      • * " Olen saanut herkkyyttä kuulla Pyhän Hengen ääntä, mikä on oikein, mikä väärin. " ?

        * Edellyttää Sanan tuntemista, millään muulla tavalla et voi tietää mikä on oikein ja mikä väärin. Jumala toimii ennenkaikkea Sanan kautta ja Sanan tuntemisen kautta myös Pyhän Hengen kautta Sanan sisäisen tuntemisen kautta. pelkkien tuntemusten kautta ei voi olla tietoinen Raamatun opetuksen oikeasta ja väärästä ! Se on vastoin Sanaa, ja Kristuksen oppia, ja Jumala toimii vain Raamatussa ilmoitetun Sanan kautta !


      • Uskossa nuori

        Nim pitkä matka. Kirjoituksesi on kuin minun kynästäni! Olen nyt vasta alkanut tiedostamaan lahjaani ja etsin kuumeisesti tietoa henkien erottamisen armolahjasta.
        Nyt vasta ymmärrän että Jumala on valmistanut minuakin jo lapsuudestani lähtien.

        Vasta uskoon tulleena "erehdyin" paljastamaan pari eksyttäjää. En tarvinnut kuin nimen niin heti tiesin minkä hengen vallassa eksyttäjäsaarnaaja oli! Varoitin ihmisiä ja eräs pappi, jota pidin oikeamielisenä, ennätti pilkkaamaan minua ja totesi vain että olen vasta maitoa nauttiva ja vahva ruoka (saarnaajan ihmeteot) ovat täysi-ikäisten ruokaa! Myöhemmin osoittautui kyllä todeksi että olin kuin olinkin oikeassa vaikka olen uskossani nuori. Luonnollisestikaan en mennyt hehkuttamaan että mitä minä sanoin vaan ihmettelen edelleenkin että miksi tämä arvostettu pappi joka varmasti on tutkinut enemmän Sanaa meni tämän eksyttäjän lankaan ja minä vihreänä untuvikkona näin asian todellisen laidan?

        Kuulun vielä ev-lut kirkkoon mutta aion erota siitä koska ev-lut kirkko on luopunut Raamatun sanasta. En halua olla myöskään missään tekemisessä epäterveen karismaattilaisuuden kanssa. Koen niin vahvasti että ne nauruorgiat eivät ole Jumalasta lähtöisin. Pyhä Henki on herrasmies eikä pakota konttaamaan lattioilla nauraen eikä heittele ihmisiä seinille…

        Minulla on myös valitettavan paljon kokemusta pimeyden henkivalloista. En ole koskaan pelannut spiritismiä tms vaan olen joutunut hyökkäysten kohteeksi. Siksi olen oppinut tuntemaan myös pahan läsnäolon ja karkoittamaan ne Jeesuksen Kristuksen nimessä.

        Kaiken kokemani jälkeenkin mietin useasti että onko minulla henkien erottamisen armolahja vai olenko vain herkkä vaistoamaan?

        Lisäksi olen miettinyt että kuinka kauan Jumala kouluttaa ihmistä jotain palvelutehtävää varten? Näin olen käsittänyt että meille kaikille on varattuna jokin tehtävä.

        Siunausta.


    • Soffiina

      Itselläni on se kokemus, että täyttyessäni Pyhällä Hengellä, sain näkyvänä lahjana kielilläpuhumisen. Sittemmin aloin havaita myös muutamien muiden armolahjojen toiminnan.

      Itselläni on tämä käsitys asiasta: uskovassa, joka on täyttynyt PH:llä, on PH:n läsnäolosta johtuen ikäänkuin piilevänä kaikki armolahjat, sekä paljon muutakin ymmärrystä. Kyseessä ei ole kuitenkaan uskovan oma erinomaisuus, vaan PH Itse, joka uskovan kautta Itse toimii, tavalla ja toisella.
      .

      • Raamattua

        1 Korinttilaiskirje 12

        4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

        8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat,
        toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen
        profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä;
        toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan
        selittää kieliä.

        28. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia
        apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi,
        sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja
        parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.

        29. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?

        30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?


      • Soffiina

        (Kappalejako ja heittomerkit (8-10) ajatusviivat (4-6) omiani, lukemisen helpottamiseksi:)

        1.Kor.12:1-11
        1 Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä.
        2 Te tiedätte, että kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin.
        3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.

        4 - Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5 ja - seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6 ja - voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.

        8
        - Niinpä saa Hengen kautta toinen 'viisauden sanat',
        - toinen 'tiedon sanat' saman Hengen vaikutuksesta;

        9
        - toinen saa 'uskon' samassa Hengessä,
        - toinen taas 'terveeksitekemisen lahjat' siinä yhdessä Hengessä;

        10
        - toinen lahjan 'tehdä voimallisia tekoja';
        - toinen 'profetoimisen' lahjan,
        - toinen 'lahjan arvostella henkiä';

        - toinen eri 'kielillä puhumisen' lahjan,
        - toinen taas lahjan 'selittää kieliä'.

        11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
        ;


      • Soffiina
        Soffiina kirjoitti:

        (Kappalejako ja heittomerkit (8-10) ajatusviivat (4-6) omiani, lukemisen helpottamiseksi:)

        1.Kor.12:1-11
        1 Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä.
        2 Te tiedätte, että kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin.
        3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.

        4 - Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5 ja - seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6 ja - voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.

        8
        - Niinpä saa Hengen kautta toinen 'viisauden sanat',
        - toinen 'tiedon sanat' saman Hengen vaikutuksesta;

        9
        - toinen saa 'uskon' samassa Hengessä,
        - toinen taas 'terveeksitekemisen lahjat' siinä yhdessä Hengessä;

        10
        - toinen lahjan 'tehdä voimallisia tekoja';
        - toinen 'profetoimisen' lahjan,
        - toinen 'lahjan arvostella henkiä';

        - toinen eri 'kielillä puhumisen' lahjan,
        - toinen taas lahjan 'selittää kieliä'.

        11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
        ;

        Jakeessa 10 mainitaan eri kielillä puhumisen lahja. Kielilläpuhujalla on usein lahjana useampi kieli. Rukouksen aikana voivat kielet vaihtua, mutta ainakin itselläni on nk. yksi pääkieli, sitten, rukouksen jatkuessa, ehkä pari muutakin kieltä.


      • Soffiina
        Raamattua kirjoitti:

        1 Korinttilaiskirje 12

        4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

        8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat,
        toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen
        profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä;
        toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan
        selittää kieliä.

        28. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia
        apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi,
        sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja
        parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.

        29. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?

        30. Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?

        Laitoimme samalla hetkellä saman raamatunpaikan!


    • Henkien erottamisen armolahjan omaava varmaankin tunnistaa ja kokee sisällään, jos jokin ei ole oikeasta hengestä. Henkilön on myös luettava ja tutkittava runsaasti Sanaa, jotta hän voi nähdä, jos jokin menee ”yli sen, mikä on kirjoitettu”. Henkien erottamisen armolahjalla varustetulla on oltava ”herkkä tunto Jumalan Sanan edessä” ja ojentauduttava omassa elämässään Jumalan Sanan mukaan – jos hän ei itse kilvoittele oikealla elämän tiellä, kuinka hän voi arvioida oikein, jos jossakin ollaan menossa väärän hengen perässä harhapoluille?

      On pakko kysyä, onko todellista Pyhän Hengen antamaa henkien erottamisen armolahjaa hyvin vähän meidän uskovien keskuudessa. Joudumme tämän tästä suuriin ristiriitoihin ja jopa kahnauksiin toistemme kanssa. Hyvästä esimerkistä käy suhtautuminen Suomessa äsken vierailleeseen David Hertzogiin, jota seurakunnan päättäjät, TV7:n johto ja monet kauan uskon tiellä vaeltaneetkin pitivät palavana hengen miehenä. Samalla hyvin monet olivat varmoja siitä, että Hertzog toimii väärässä hengessä ja hänen jakamansa tuli on väärää tulta. Samankaltaisesti toisilleen vastakkaisia ajatuksia herättää myös helluntaisaarnaaja Marko Selkomaa. Millä tavalla seurakunnassa päätetään ja hyväksytään, kenen kautta tulleessa arviossa on toiminut henkien erottamisen armolahja?
      Käykö usein niin, että seurakuntalaisten, Jeesuksen omien, keskuudessa olevia armolahjoja ei seurakunnan johto osaa etsiä, kysellä, eikä rohkaista niiden käyttöönottamiseen? Ovatko seurakuntamme liian paimen- ja työntekijäkeskeisiä ja he päättävät kutsutuista puhujista ja linjauksista, vaikka heiltä puuttuisikin henkien erottamisen armolahja? Eikö kukaan osannut arvioida taannoisen torontolaisuuden harhaa ja väärähenkisyyttä tai nykyisen voimaevankelioimisen ja äärikarismaattisuuden vaaroja?

      Eikö henkien erottamisen armolahja toimi nykyään niin, että Jeesuksen seuraamiseen sitoutuneet seurakunnat pysyisivät edes kohtuullisen raittiina opissaan? Tuntuisi hyvältä, jos seurakunnan päättäjät olisivat tietoisia jollakin seurakuntalaiselle olevasta henkien erottamisen armolahjasta ja pyytäisivät häntä mukaan rukoilemaan ja keskustelemaan kanssansa.

      • Jumalaton Vanhurskas

        Jumala ei jaa armolahjojaan omissa teoissaan kilvoitteleville, vaan syntisille voimaksi, tueksi ja avuksi.

        "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman". Tässä on suunnaton salaisuus.

        Vaikka turhaanpa tätä Raamatun oppia täällä tyrkytän. Jo kohta taas joku pilkaten kiikuttaa kaikki syntini kauhisteltaviksi.


      • Pakkaspoika

        Aamen!


      • Pakkaspoika

        Aamen!


      • Uskova
        Pakkaspoika kirjoitti:

        Aamen!

        Helluntailaisuudessa, karismaattisuudessa ja luterilaisuudessa ei henkien erottamisen armolahja voi toimia, koska nämä ovat kaikki harhaoppeja. Jotkut henget siellä kyllä toimivat, mutta ne ovat Pyhästä Hengestä kaukana. Sitä paitsi jatkuvasta riitelystä, petoksista, juoruista ym näkee, että Kristuksen rakkaus ei ole heissä.


      • ~~tähkäpää~~
        Uskova kirjoitti:

        Helluntailaisuudessa, karismaattisuudessa ja luterilaisuudessa ei henkien erottamisen armolahja voi toimia, koska nämä ovat kaikki harhaoppeja. Jotkut henget siellä kyllä toimivat, mutta ne ovat Pyhästä Hengestä kaukana. Sitä paitsi jatkuvasta riitelystä, petoksista, juoruista ym näkee, että Kristuksen rakkaus ei ole heissä.

        Pyhä Henki ei tunne eikä tunnusta meidän ajallisia raja-aitojamme, vaan Hän kulkee sydämeltä sydämelle ja
        toimii sen ihmisen kautta, jonka sydän on puhdistettu Jeesuksen verellä ja joka Hänessä pysyy, kuten
        Joh. 15:5 sanoo:
        "Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä."

        Ei oikea oppi ketään pelasta, vaan Jeesus Kristus on ainut pelastajamme ja kun Häntä seuraamme, Pyhä Henki kuljettaa opissakin oikeaa tietää sitä, joka on valmis kieltämään itsensä ja nöyrtymään kuuliaisuuteen, Hänen Sansa ja Hänen tahtonsa alaisuuteen.

        Jumalan millään lupauksilla ei nimittäin ole meille mitään merkitystä, ennenkuin me kuuliaisuuden kautta ne vastaanotamme.

        Kuten 2 Kor. 1 sanoo:
        20. Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta ON, kaikki ne ovat hänessä "ON"; sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden "AAMEN", Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme.

        Tämä ON syntyy kuuliaisuuden kautta, kun me omalla kuuliaisuudellamme sanomme AAMEN lupaukselle, niin tuo lupaus on meidän.

        Eli ei Helluntailaisuus, ei Luterilaisuus, eikä mikään muukaan läisyys, vaan:

        21. Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristukseen ja joka on voidellut meidät, ON JUMALA,
        22. joka myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme. 2 Kor. 1


      • ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Pyhä Henki ei tunne eikä tunnusta meidän ajallisia raja-aitojamme, vaan Hän kulkee sydämeltä sydämelle ja
        toimii sen ihmisen kautta, jonka sydän on puhdistettu Jeesuksen verellä ja joka Hänessä pysyy, kuten
        Joh. 15:5 sanoo:
        "Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä."

        Ei oikea oppi ketään pelasta, vaan Jeesus Kristus on ainut pelastajamme ja kun Häntä seuraamme, Pyhä Henki kuljettaa opissakin oikeaa tietää sitä, joka on valmis kieltämään itsensä ja nöyrtymään kuuliaisuuteen, Hänen Sansa ja Hänen tahtonsa alaisuuteen.

        Jumalan millään lupauksilla ei nimittäin ole meille mitään merkitystä, ennenkuin me kuuliaisuuden kautta ne vastaanotamme.

        Kuten 2 Kor. 1 sanoo:
        20. Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta ON, kaikki ne ovat hänessä "ON"; sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden "AAMEN", Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme.

        Tämä ON syntyy kuuliaisuuden kautta, kun me omalla kuuliaisuudellamme sanomme AAMEN lupaukselle, niin tuo lupaus on meidän.

        Eli ei Helluntailaisuus, ei Luterilaisuus, eikä mikään muukaan läisyys, vaan:

        21. Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristukseen ja joka on voidellut meidät, ON JUMALA,
        22. joka myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme. 2 Kor. 1

        Eräs helluntailaisten paljon käyttämistä lauseista on juuri "Ei helluntailaisuus, ei luterilaisuus eikä mikään muu -laisuuskaan yksistään pelasta". Kuitenkin helluntailaiset puheissaan eivät näe pelastusta yhtä selkeänä muissa seurakunnissa. Luterilaisuudessakin pelastusta nähdään vain hyvin vähän "epäraamatullisen" lapsikasteen takia (ja lisäksi aikaisemmin kirkkokurin puuttumisen takia).


      • mazdels kirjoitti:

        Eräs helluntailaisten paljon käyttämistä lauseista on juuri "Ei helluntailaisuus, ei luterilaisuus eikä mikään muu -laisuuskaan yksistään pelasta". Kuitenkin helluntailaiset puheissaan eivät näe pelastusta yhtä selkeänä muissa seurakunnissa. Luterilaisuudessakin pelastusta nähdään vain hyvin vähän "epäraamatullisen" lapsikasteen takia (ja lisäksi aikaisemmin kirkkokurin puuttumisen takia).

        * " Luterilaisuudessakin pelastusta nähdään vain hyvin vähän "epäraamatullisen" lapsikasteen takia " ?

        * Nimeomaan, koska siellä uudestisynnytään vauvakaseessa, joka on täysin harhaista luulo uskoa, niin miten siellä voisi olla aitoa ja yksin Jumalasta uudestisyntyneitä ? Ei ole vauvakaste mikään vaihtoehto, se on epäraamatullinen riitti ja kultti uskonnollisuutta, jolla ei ole mitään yhteyttä elävään uskoon jonka Jeesus vaikuttaa kun synnytään uudesti ylhäätä Jumalan Hengen kasteessa, ja siinä saadaan myös Pyhän Hengen sinetti sisimpään, joka antaa vakkuden uudestisyntymisestä.
        * Niin miten voisikaan nähdä vauvakasteen harhassa " yhtä selkeästi pelastuksen, ", koska vauvakasteessa ei voi olla mitään pelastusta yhtään mistään, se on Raamatun ulkopuolinen uskomus, jonka luterilainen teologia on luonut vain kirkkoa varten.

        * Ja se on HARHAA ! Miten siis teet siitä uskottavan pelastukseen johtavan todellisuuden, et mitenkään ! Ihmisten omat opit ei voi luoda eikä synnyttää uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa, ja vain ja ainoastaan Jeesusken antma usko voi uudestisynnyttää ! Syntisessä lihassamme ei voi olla mitään hyvää, joka kelpaisi Jumalalle, rakentakaamme vaan ihan miten kauniita riittejä tahansa, mikään niistä ei ole Jumalalle kelvollinen !


    • Tähkäpää: "Pyhä Henki...toimii sen ihmisen kautta, jonka sydän on puhdistettu Jeesuksen verellä ja joka Hänessä pysyy, kuten Joh. 15:5 sanoo: "Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä."

      Juuri tätä tarkoitin, Jeesuksessa pysymistä, totuuden tien seuraamista ja sydämen puhdistamista Jeesuksen sovintoverellä. Kuinka ihminen, joka itse ei elä totuudessa, voi erottaa henkien erottamisen armolahjalla jonkun toisen, joka ei elä ja puhu totuudessa? On tärkeää kuitenkin ymmärtää ja tunnustaa, että olemme kaikki sekä vajavaisia, että syntiin lankeilevia Jeesuksen seuraajia. Armolahjat annetaan armosta, eikä ansiosta. Jumala antaa armolahjojaan kaikille armahdetuille syntisille. Siihen saamme uskoa, antoihan Hän armolahjoja runsaasti myös Paavalille, joka sanoi olevansa syntisistä suurin.

      En tarkoittanut millään tavalla ansioppia, vaan Jeesuksen seuraamista kirjoittaessani aikaisemmin: "Henkien erottamisen armolahjalla varustetulla on oltava ”herkkä tunto Jumalan Sanan edessä” ja ojentauduttava omassa elämässään Jumalan Sanan mukaan – jos hän ei itse kilvoittele oikealla elämän tiellä, kuinka hän voi arvioida oikein, jos jossakin ollaan menossa väärän hengen perässä harhapoluille?"

      • ~~tähkäpää~~

        >>"Henkien erottamisen armolahjalla varustetulla on oltava ”herkkä tunto Jumalan Sanan edessä” ja ojentauduttava omassa elämässään Jumalan Sanan mukaan – jos hän ei itse kilvoittele oikealla elämän tiellä, kuinka hän voi arvioida oikein, jos jossakin ollaan menossa väärän hengen perässä harhapoluille?"


      • ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        >>"Henkien erottamisen armolahjalla varustetulla on oltava ”herkkä tunto Jumalan Sanan edessä” ja ojentauduttava omassa elämässään Jumalan Sanan mukaan – jos hän ei itse kilvoittele oikealla elämän tiellä, kuinka hän voi arvioida oikein, jos jossakin ollaan menossa väärän hengen perässä harhapoluille?"

        * Jumala antaa lahjojaan, meille vajavaislle , syntiinkin lankevaisille, ja siksi ne on elämän aikaisia lahjoa, koska Jumala ei armolahjojaan ja kutsumistaan kadu. Kun tulin uskoon vuosikymmeniä sitten, sain heti uudestisyntymisen jälkeen myös Pyhän Hengen kasteen ja kielillä puhumisen armolahjan, ja lahjat on yhä OLEMASSA minussa. Ja ne toimii yhä, Henegn tuntemisen lahjan olen saanut myöhemmin, . Aloin heti uskoon tulostani alkaen lukemaan Raamattua, ja se amistuu edelleen ja aivan samalat " maistuu" kuin silloin uskoon tullessani. Ja sanan tuntemisen myötä, on lahja tuntea henget, vain vahvistunut. "Minä uskon, sen tähden minä puhun" ! Kun heti uudestisyntymässä saadaan usko sisimpään, jonka Jeesus vaikuttaa, se myös pysyy siellä, ja on siellä tapahtuipa ihan mitä hyvänsä, vain synti jota ei tunnusta ja hylkää, voi vaikuttaa uskon toimimattomuuden, ei synti voi sitä pois ottaa, se vaan ikään kuin "koteloituu" itseensä, pulpahtaakseen esiin heti kun Jeesuksen veri pääsee vaikuttamaan ja puhdistaa ja huuhtoo sydämen synnit !


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Jumala antaa lahjojaan, meille vajavaislle , syntiinkin lankevaisille, ja siksi ne on elämän aikaisia lahjoa, koska Jumala ei armolahjojaan ja kutsumistaan kadu. Kun tulin uskoon vuosikymmeniä sitten, sain heti uudestisyntymisen jälkeen myös Pyhän Hengen kasteen ja kielillä puhumisen armolahjan, ja lahjat on yhä OLEMASSA minussa. Ja ne toimii yhä, Henegn tuntemisen lahjan olen saanut myöhemmin, . Aloin heti uskoon tulostani alkaen lukemaan Raamattua, ja se amistuu edelleen ja aivan samalat " maistuu" kuin silloin uskoon tullessani. Ja sanan tuntemisen myötä, on lahja tuntea henget, vain vahvistunut. "Minä uskon, sen tähden minä puhun" ! Kun heti uudestisyntymässä saadaan usko sisimpään, jonka Jeesus vaikuttaa, se myös pysyy siellä, ja on siellä tapahtuipa ihan mitä hyvänsä, vain synti jota ei tunnusta ja hylkää, voi vaikuttaa uskon toimimattomuuden, ei synti voi sitä pois ottaa, se vaan ikään kuin "koteloituu" itseensä, pulpahtaakseen esiin heti kun Jeesuksen veri pääsee vaikuttamaan ja puhdistaa ja huuhtoo sydämen synnit !

        * Korjaus : " Aloin heti uskoon tulostani alkaen lukemaan Raamattua, ja se maistuu edelleen ja aivan samalta " maistuu" kuin silloin uskoon tullessani. " Sorry "lapsukset" !


    • j.t.p.

      Sen verran voin hetikin sanoa, että tässä tapauksessa on kyseessä "valhehenki".

      Aloittaja ei siis ole tosimielessä liikkeellä, vaan on pistänyt tyrkylle pelkän provon.

      • Nähdänäkymätön

        Minulla ehkä on se, koska huomaan kun saarnaajassa on voima oli kirkko mikä hyvänsä. Tai sitten näen vaan ehkä Jumalan läsnäolon? En tiedä kummasta kyse.

        Eli kun saarnaaja alkaa puhumaan, niin voin kauempaa päätellä pikkuhiljaa onko hengetön vai ei. Jos on hengellinen, niin pikkuhiljaa alan huomaamaan tiivistyvää yleensä hyvää ihanalta tuntuvaa rakkaudellista läsnäoloa, tiivistyen kuin sumu usein suureksi voimaksi. Joskus vain sama kuin ehtoollispöydän äärellä - hento rakkaudellinen ihana näkymätön läsnäolo. Joidenkin puhujien kohdalla havaitsen voimakkaana, toisten kohdalla hennompana ja hienona rakkaudellisena.

        Hengellisissä tilaisuuksissa voi usein olla kokonaisuudessaan tällainen rakkaudellinen kaunis läsnäolo (kulkee kuin olemuksen läpi). Varsinkin yhteisen rukouksen aikana tulee enemmän esille. Ihan sama mikä kirkko - luterilainen, metodisti, babtisti tai helluntailainen ja joskus vaikka lestadiolainen. Kerran olen käynyt Jehovien tilaisuudessa - siellä ei näkynyt mitään.

        Mitään pahaa en ole vielä tavannut saarnaajien kohdalla. Ainoastaan täydellistä hengen läsnäolon puutetta sanassa on ollut joidenkin kohdalla.

        Vain pari kertaa olen kohdannut jotain muuta jonkun lähellä. Kyse silloin ollut yksittäisistä ihmisistä. Toinen oli ainakin sotkeutunut okkultismiin. Yhden kohdalla olin läsnä koraanin sanan saarnaamisessa, jolloin toinen voima lähti liikkeelle - varmuudella ei ollut kyse Pyhästä hengestä. Kyseinen voima tuntui pahalta ja sitä ei meinannut sietää.

        Joskus myös epäluotettavien ihmisten kohdalla olen huomannut jonkunlaista yliluonnollista tunnetta - kuin joutuisi kosketuksiin jonkun inhottavan liejun kanssa. Ei siis mikään normaalituntemukselle/normaaliaistimuksella selitettävä tunne. Ehkä joku hengen varoitus?

        Taas toisaalta olen kokenut Pyhän hengen läsnäolon tulevan jopa esille, kun puhuu puhelimessa jonkun kanssa tai kulkee jonkun ohitse seurakunnassa.

        Ja ajattelisin, että näitä välillä tuntee ja välillä niinkuin näkeekin.

        Kerran "tsekkasin" erään saarnaajan ja lähietäisyydeltä tarkastelin henkeä. Tällöin näin niinkuin ihanaa valoa ja rakastavaa hyvää niinkuin voimaa. Eli silmätkin ovat usein jotenkin käytössä. Tosin käsittäisin, että ne on silloin ns. hengelliset silmät eikä luonnolliset.

        En tiedä näkeekö ja tunteeko uskovat kaikki nämä samoin? En ole juuri puhunut aiheesta isommin kenenkään kanssa, koska lähinnä käyn kirkossa Jumalan takia. Ollakseni hänen lähellään eri seurakunnissa.

        Olen kuitenkin kuullut ja lukenut, että hengellisesti puhutaan Jumalan läsnäolossa olemista ja aiheesta on kirjoja. Onko se sitten tätä?? Tai juurikin ehkä henkien erottamista armonlahjalla.

        Ei- uskoville ei juuri kannata selitellä, voipa vielä joutua ns. hullun kirjoihin.

        Viisainta vaan käyttää järkeään ja olla hiljaa siitä mitä kokee hengellisesti.

        Ja tämä näkeminen/tunteminen on vielä hiukan harjoituksessa....tutustun koko ajan lisää kirjallisuuteen ja luen raamattua enemmän.

        Joistakin asioista on epäilyksiäkin ja parhaillaan käyn läpi tuntemuksiani ja vertaan niitä eri kirkkokuntien painotuksiin ja opetuksiin.

        Joka tapauksessa kyse on pysyvästä tuntemisesta/näkemisestä sitten kristityksi kääntymiseni hetken. Sitä ennen en takuulla nähnyt kirkossa mitään. Enkä mitään ylimääräistä muuallakaan.

        Ja jossain vaiheessa uskoon käänymiseni aikana alussa, epäluuloisen luonteeni vuoksi, pyysin Jumalalta henkien erottamisen armonlahjaa. (luin raamatussa sellaisen olevan olemassa)


    • Hei!

      Henkien erottamisen lahja on hankala määrittää. Ainoa 100% varma mittari mikä on Jumalan Hengestä on Jumalan 10§ kymmenen käskyn laki.
      Tämän lain kanssa on pakko olla 100% sovussa.

      Langenneita enkeleitä kutsutaan joskus myös ”demoneiksi” jotka viettelevät ihmistä kaikkeen Jumalan tahdon vastaiseen toimintaan. (Ef 2:2, 2 Kor 11:14) Pahat voimat ovat kautta aikojen hyökänneet Jumalan siveyslakia vastaan. (Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:10-12, 1 Joh 2:3-5, 3:4, 5:3) Ilm 16:13-14. Taistelu laista käydään ajan loppuun asti. Ilm 12:17, 14:12.
      Ihminen joutuu taistelemaan jatkuvasti pahoja voimia vastaan. (Ef 6:11-12, 2 Kor 12:7) (Kol 1:13, 2:15, Ef 1:21)

      Langennut enkeli Lucifer ”Saatana, Perkele” tekeytyy hänkin ”valon enkeliksi” pettääkseen ihmistä. (2 Kor 1:14. Paholainen esiintyy mielellään "valon enkelinä." (2 Kor 11:14) Jeesus kuvaili pimeyden ruhtinaan olemusta ja toimintaa; (Joh 8:44, Matt 13:24-30, Luuk 8:12) Raamattu kutsuu päävastustajaa "ärjyväksi leijonaksi" ja "lohikäärmeksi." (1 Piet 5:8, Ilm 12:9) Jumala antoi enkeleilleenkin vapaan tahdon tehdä valintojaan. Pahat voimat vaikuttivat jo paratiisissa syntiinlankeemuksen yhteydessä. (1 Moos 3)
      Jo aikojen alussa osa enkelikuntaa lankesi pois Luciferin johdolla. (Hes 28:12-15, Jes 14:12-14, Ilm 12:7-18, Luuk 10:18) Luciferin valtapyyteiden seuraukset sytyttivät taivaassa sodan. Lohikäärme langenneiden enkeleiden kanssa syöstiin maan päälle. Kolmasosa taivaan enkeleistä lankesi pois Jumalan tahdosta. (Ilm 12:4) Langenneet enkelit johtajanaan saatana perkele ovatkin vaivaamassa ja kiusaamassa ihmisiä maan päällä. (Ilm 12:7-9, Luuk 10:18, 2 Piet 2:4)

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

    • vaiko.vai

      Jos esim. tv:ssä tai netissä tai kasvoikkain kuulen / luen toisen ihmisen puhuvan Jeesuksesta, pystyn aika nopeasti erottamaan, onko hänen puheensa uskovaisen ihmisen puhetta eli Jumalasta vaiko maailmasta.

      En ole koskaan ajatellut, että kyseessä olisi erityinen henkien erottamisen armolahja, vaan teen eron sen perusteella, onko puhe Raamatun mukaista vai ei. Olen itse uskossa Jeesukseen ja koen sisimmässäni, jos toisen puhe / kirjoitus ei ole Jumalan sanan mukaista.

      Onko minulla siis henkien erottamisen armolahja?

      Annan esimerkin. Keskustelin eräällä nettifoorumilla englanniksi saksalaisen naisen kanssa Jeesuksesta. Nainen alkoi kommentoida esim., että jokainen ihminen on sisimmässään Jumala. Sillä hetkellä koin, että nainen ei ole uskossa Jeesukseen, vaan on new age -uskonnollinen. Oliko tässä kyse henkien erottamisen armolahjasta?

      • RealSana

        Kyseessä ei ole henkien erottamisen lahja, vaan olet kasvanut uskon tiellä, niin, että erotat pahan hyvästä. Hellareitten opetus henkien erottamisen lahjasta on täyttä puppua.


    • Pyhähenki_kirkastaa

      Kun jättää asian rukouksessa Jeesuksen haltuun niin pyhähenki kirkastaa tuon ennenpitkää totuuden valossa rukoilijalle.

    • KTS--

      Henkien erottajienkin joukossa on niin monta mieltä kuin miestäkin joten objektiivisuutta ei sitä kautta pysty eksaktisti löytämään.

      • liekeissä

        Henkien erottaminen hellareissa: ensin haukut ja sitten potkut. Nimi lähtee jäsenrekisteristä sammuttamattomalla tulella- ilmeisesti fosforipalo.


      • KTS--
        liekeissä kirjoitti:

        Henkien erottaminen hellareissa: ensin haukut ja sitten potkut. Nimi lähtee jäsenrekisteristä sammuttamattomalla tulella- ilmeisesti fosforipalo.

        Laitalahkolaisten henkien erottaminen = perstuntumaa ja mustia listoja.


    • Tuntumaako

      Hengen tuntemus on kytketty Kirjoitusten tuntemukseen, ei johonkin mutu tunnetilaan.

      Tunnetko Raamatun sisältöä? Tunnetko Raamatun tekstien asiayhteyksiä, niin että kykenet arvioimaan puhuuko joku oman mielikuvituksensa siivittämänä vaiko tulkitseeko hän terveellä tavalla KIrjoituksia?

      Raamatun tekstin tulkintaa ei voi aloittaa siitä, mitä teksti merkitsee "tässä ja nyt", koska Raarnatun tekstien alkuperäinen merkitys on ainoa kriteeri, jonka perusteella voirnrne arvioida sen nykyaikaan suuntaavien tulkintojen oikeellisuutta. Tekstin alkuperäinen merkitys on sen varsinainen, todellinen merkitys.

      On turha odottaa Pyhän Hengen inspiroivan tulkintoja, jotka poikkeavat siitä, mitä teksti alunperin tarkoitti. Sitä vastoin hän on altis auttamaan meitä tekstin alkuperäisen merkityksen ymmärtämisessä ja sen johdonmukaisessa soveltamisessa elämäämme.

      • Realsana

        Mikä ihmeen hengen tuntemus? Hellareitten opetus henkien erottamisen armolahjasta on täyttä huuhaata ja valhetta. Ennakkoluulot ja sielulliset kyvyt eivät ole mikään armolahja. Kyky arvostalla veljiä ja sisaria ei ole Jumalan antama lahja.
        Mitkä kumman laput uskovien silmillä on?
        Arvostella tai erottaa henkiä on kyky nähdä henkiä, vaikka enkeleitä, niin yksinkertaista ja josta Sanassa on lukuisia esimerkkejä. Yrittäkää edes lukea Raamatusta mitkä ovat henkiä. Ajatukset ja mielipiteet tai käytös eivät ole henkiä.


    • Tuntumaako

      Tämä puhuja siteerasi Kirjotuksia, mutta EI NIIDEN ASIAYHTEYKJSISSÄ.(Matt.4:1-11.)

      Kirjoituksia tunteva huomaa milloin puhujan omia päämääriä editääkseen joku tekstiyhteys jätetään pois ,eli siteerataan tekstiä valheellisesti.
      PALJON SANOJA,MUTTA EI SANOMAA JOKA PITÄISI YHTÄ KIRJOITUSTEN KANSSA., VAIN IRTOJAKEITA ILMAN ASIAYHTEYKSIÄ.Näitä selittäjiä kulkee Suomessakin nykypäivinä. OMAPÄISIÄ SELITTÄJIÄ.

      Olisko sellaiset selittäjät tämän saarnaajan oppipoikia?
      2.Kor.11:14. "Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. 15. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen..."

      Matt.4:1."Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi. 2. Ja kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, tuli hänen lopulta nälkä. 3. Silloin kiusaaja tuli hänen luoksensa ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi". 4. Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'." 5. Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle 6. ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'." 7. Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'." 8. Taas perkele otti hänet kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston 9. ja sanoi hänelle: "Tämän kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua". 10. Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'." 11. Silloin perkele jätti hänet; ja katso, enkeleitä tuli hänen tykönsä, ja he tekivät hänelle palvelusta..."

    • Tuntumaako

      Mitä tulee "henkien koettelemiseen" , niin Johanneksen kirjeen asiayhteyden mukaan "väärät profeetaat" tunnistaa mm. heidän puheistaan. Siis nimenomaan Kirjoitusten tuntemus on ensiarvoisen tärkeää. Ja se että niiden tuntemuksen myötä huomaa siteerataanko Kirjoituksia niiden asiayhteyksissä, eli mitä kirjoittaja on halunnut tekstillään ilmaista

      Niin miten "koetellaan "? Näin asiaa ilmaistaan (RK-38) Johanneksen 1. kirjeessä

      "..koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. 2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; 3. ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa...He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu"

      Siis Kirjoituksissa pysyminen jotka todistavat että "Jeesus Kristus on Herra", ja siitä puhuminen, tunnustaminen. Usko tulee "Kristuksen" sanan saarnan kuulemisesta.

      1.Joh.4:1."Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. 2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; 3. ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. 4. Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. 5. He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä. 6. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe