Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

"Yritys on rangaistava."

lain lähtökohta

Keskusteluissa ehkäisyn synnillisyydestä esitetään usein, että jos Jumala tahtoo, voi ehkäisy epäonnistua esim. kondomin hajoamisen vuoksi ja niin uusi elämä joka tapauksessa syntyä. Sillä perustellaan, että Jumala on niin kaikkivaltias eikä ihminen voisi estää Jumalaa luomasta uutta elämää vastoin Jumalan suunnitelmia.

En tiedä, onko ehkäisy syntiä vai ei, mutta mielestäni tuo on huono peruste. Muistan lakitekstistä kohdan: "Yritys on rangaistava." Ei siis ole merkitystä sillä, onko rikos onnistunut vai ei, jos sitä on yritetty. Mielestäni tämä pätee ehkäisyynkin: ei ole merkitystä sillä, onnistuuko hedelmöityksen ehkäisy vai ei, jos sitä joka tapauksessa yritetään.

Vaikka Jumala olisi elämän ja kuoleman herra, joka tapauksessa ihminen voi onnistua tai epäonnistua tappamisessa, sen kai jokainen krisittykin myöntää? Ei tappamisenkaan eettisyyttä voi perustella sillä, että yritys voi mennä pieleen.

En siis ota mitenkään kantaa ehkäisyn synnillisyyteen, mielenkiinnolla olen keskustelujanne lukenut ja jokainen aikuinen näistä asioista päättää viime kädessä itse. Viime päivien keskusteluista olen saanut vahvistusta käsitykselle, että vl-naiset päättävät ehkäisemättämyydestään itse, median kautta on tullut vähän toisenlainen vaikutelma.

8

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fgkjgjfkdllldnjj

      Niin siis mun mielestä noin perustelevat usein ne, jotka haluavat puolustella ehkäisyä. Olen samaa mieltä, että tuollainen perustelu on aika horjuva. Samalla tavoin voisi sanoa, että kyllähän minä voin huoletta ammuskella aseellani ihmisiä kohti, jos Jumala tahtoo, niin evät ne luodit osu kehenkään.

    • samaa miettinyt

      Olen miettinyt tuota samaa, en vain ole osannut ajatuksiani sanoittaa noin hyvin. Ehkäisyn epäonnistumisen riski ei voi olla peruste itse ehkäisylle. Itsekin toki ehkäisyn hyväksynyt, en varmaankaan osaa kantaani Raamatulla perustella.

    • samaa mieltä

      Ilman muuta hyväksyn ehkäisyn, mutta olen avaajan kanssa samaa mieltä: riski ehkäisyn pettämisestä ei voi toimia perusteena ehkäisyn eettisyydelle. Itse teon on kestettävä moraalinen tarkastelu, riski teon epäonnistumisesta ei missään tapauksessa voi olla moraalisuuden peruste.

    • 79568907078

      Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen, tämä asia on laajempi kuin vain pelkkä tekninen toimenpide ehkäistä, on ajateltava myös toisia ja muuta perhettä. Lähimmäisen rakastaminen on aivan muuta kuin ehkäisemättömyys.

      • ehkä noin

        Lähimmäisenrakkaus on hyvä lähtökohta kaikelle eettiselle tarkastelulle. Mutta mitä mieltä olet, onko tapon yritys tuomittavaa, jos yritys menee pieleen? Jumala kaikkivaltiaana elämän ja kuoleman Herrana voi sallia, ettei tappo onnistu, mutta pyhittääkö epäonnistumisriski yrityksen? Entä ehkäisypuolella?


      • gdjfmhgty
        ehkä noin kirjoitti:

        Lähimmäisenrakkaus on hyvä lähtökohta kaikelle eettiselle tarkastelulle. Mutta mitä mieltä olet, onko tapon yritys tuomittavaa, jos yritys menee pieleen? Jumala kaikkivaltiaana elämän ja kuoleman Herrana voi sallia, ettei tappo onnistu, mutta pyhittääkö epäonnistumisriski yrityksen? Entä ehkäisypuolella?

        Kymmenessä käskyssä kielletään tappaminen, ei kielletä ehkäisyä. Ehkäisyssä ei tapeta ketään. Kun ehkäisyä verrataan tuohon niin silloin verrokkina voi pitää esim. yitystä mennä katsomaan tv:tä mutta ei onnistunut kun liukastui ja joutui sairaalaan. Siis on eri asia tarkoituksella tehdä syntiä vaikkei se onnistu kuin tehdä jotain muuta joka ei onnistu.


      • tieto autaa
        ehkä noin kirjoitti:

        Lähimmäisenrakkaus on hyvä lähtökohta kaikelle eettiselle tarkastelulle. Mutta mitä mieltä olet, onko tapon yritys tuomittavaa, jos yritys menee pieleen? Jumala kaikkivaltiaana elämän ja kuoleman Herrana voi sallia, ettei tappo onnistu, mutta pyhittääkö epäonnistumisriski yrityksen? Entä ehkäisypuolella?

        Voi hyvät hyssykät jättäkää jo Jumala rauhaan siitä ehkäisystä!
        Ehkäisyn kieltäminen on vain näiden "huru-ukkojen" juoni pitää vl-naiset kurissa ja ukkojen talutusnuorassa.

        Herätkää hyvät naiset pitämään puolenne, suoljelkaa itsenne ja lapsenne raiskaajilta.
        Raamatussa ei kielletä järjen käyttöä!


      • yritys pieleen?
        gdjfmhgty kirjoitti:

        Kymmenessä käskyssä kielletään tappaminen, ei kielletä ehkäisyä. Ehkäisyssä ei tapeta ketään. Kun ehkäisyä verrataan tuohon niin silloin verrokkina voi pitää esim. yitystä mennä katsomaan tv:tä mutta ei onnistunut kun liukastui ja joutui sairaalaan. Siis on eri asia tarkoituksella tehdä syntiä vaikkei se onnistu kuin tehdä jotain muuta joka ei onnistu.

        Onko siis kysymys siitä, että yritys tehdä jotain ei ole silloin syntiä, jos yritettävä asia ei muutoinkaan ole syntiä? Ja sillä, että yritykseen sisältyy pieleenmenoriski, ei ole mitään tekemistä asian eettisyyden kanssa? Eli esim. ehkäisyn eettisyyttä on typerää yrittää perustella sillä, että ehkäisy voi epäonnistua esim. kondomin hajoamisen vuoksi, kuten tällä palstalla on usein perusteltu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2200
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1916
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      72
      1590
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1578
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1482
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe