Tuntuu siltä, että monilla uskovilla on oikein pakkomielteenä toitottaa helvettiä ikuisen piinan paikkana, vaikka varmuutta ei ole. Eikös helvetti ole todennäköisemmin tuhoutuminen olemattomiin, kuten Raamatun tutkimukset kuulemma osoittavat?
Piinahelvetin toitottaminen
13
84
Vastaukset
- vanha ja vakaa
kaikki helvetillä pelottelijat pitäisi valella hunajalla ja sitoa köysillä petäjän kylkeen karhukuvauslaavun eteen haaskaksi luontovalokuvaajille . Tulisi hyviä valokuvia ja koomillisia.
- 101
kerropa vähän enemmän tästä tutkimuksesta.
- Pirkko-pappi
Hei.
Aloittajan mielestä nykyäänkin vallitsee keskiaikainen meno, jossa toitotetaan ikuisesta piinasta. Hmmmm... Missä nykyään näin pelotellaan ja toitotetaan? En ole itse törmännyt, en työssäni, en seurakunnassa enkä lehdissäkään. Minulla on kovin toisenlainen tuntuma uskovista, johon ryhmään kuulun itsekin. Jumalasta onneksi puhutaan, rakastavasta ja armollisesta Jumalasta sekä Jeesuksesta Vapahtajastamme. Ikuinen kadotus, ero hyvästä Jumalasta, on Jumalan päätettävissä. Uskontunnustuksemme mukaan Jeesus tulee eräänä päivänä tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Melko vähäistä kuitenkin on tämän asian ylläpitäminen. Näin minä asian näen ja koen.
Ystävällisesti,
Pirkko-pappi - *Faith*
Mitkään "Raamatun tutkimukset" eivät kumoa helvetin olemassaoloa. Puhuihan Jeesuskin siitä (Rikas mies ja Lasarus).
Minä ainakin vaikka pelottelen sinut taivaaseen pikemmin kuin saattelen kaunopuheilla helvettiin. :)- eräs ohikulkija vain
Tästä asiasta olen kyllä kanssasi hiukan eri mieltä, Faith. En siis väitä, ettei kadotusta olisi, vaan siitä helvetillä pelottelusta. Ihmiselle ei synny oikeata kuvaa eikä suhdetta Jumalaan, jos 1-asia on helvetillä pelottelu. En minä ole tullut Jumalan luo helvetin pelosta.
Sitten taas vieraantuneet vain nauravat sille, koska eivät usko siihen, joten tulee vain turhan ruma kuva koko kristikunnasta. Näilläkin palstoilla näkee ihmisiä, jotka esittelevät kauhukuvia helvetistä. Jos on täysin vieraantunut, ihmiselle tulee varmasti aika outo kuva kristityistä, ei siis kutsu Kristuksen luo. Toisaalta myönnän, että ateistit ovat juuri yhtä innokkaita ottamaan helvetistä puhumisen aiheeksi. Joten sitten paikalle tietenkin juuri rientävät helvettikuvauksia rakastavat, hieman harhaan joutuneet uskovat. - eräs ohikulkija vain
eräs ohikulkija vain kirjoitti:
Tästä asiasta olen kyllä kanssasi hiukan eri mieltä, Faith. En siis väitä, ettei kadotusta olisi, vaan siitä helvetillä pelottelusta. Ihmiselle ei synny oikeata kuvaa eikä suhdetta Jumalaan, jos 1-asia on helvetillä pelottelu. En minä ole tullut Jumalan luo helvetin pelosta.
Sitten taas vieraantuneet vain nauravat sille, koska eivät usko siihen, joten tulee vain turhan ruma kuva koko kristikunnasta. Näilläkin palstoilla näkee ihmisiä, jotka esittelevät kauhukuvia helvetistä. Jos on täysin vieraantunut, ihmiselle tulee varmasti aika outo kuva kristityistä, ei siis kutsu Kristuksen luo. Toisaalta myönnän, että ateistit ovat juuri yhtä innokkaita ottamaan helvetistä puhumisen aiheeksi. Joten sitten paikalle tietenkin juuri rientävät helvettikuvauksia rakastavat, hieman harhaan joutuneet uskovat.Oletteko tulleet ajatelleeksi ne helvetti-kuvauksia rakastavat uskovat, että siinäkin juuri on saatanan koukku: ateisti ottaa puheeksi helvetin ja muistuttaa siitä joka välissä näin luoden kuvaa kristityistä - koskapa paikalle ryntäävät kaikkein eniten helvetti-kuvauksia toimittavat kristityt - että se on muka näin.
Näin muodostuu vääränlainen kuva kristityistä ja Jumalasta, joka u h k a a helvetillä ja on despootti. - *Faith*
Oletteko tulleet ajatelleeksi ne helvetti-kuvauksia rakastavat uskovat, että siinäkin juuri on saatanan koukku: ateisti ottaa puheeksi helvetin ja muistuttaa siitä joka välissä näin luoden kuvaa kristityistä - koskapa paikalle ryntäävät kaikkein eniten helvetti-kuvauksia toimittavat kristityt - että se on muka näin.
Näin muodostuu vääränlainen kuva kristityistä ja Jumalasta, joka u h k a a helvetillä ja on despootti.Olen samaa mieltä kuin Pirkko-pappi. Harvoinpa olen nähnyt esim. näillä palstoilla minkäänlaisia helvettikuvauksia tai varsinaista helvetillä pelottelua.
Mutta jos minun pitää valita kumman teen, pelottelenko jonkun helvetillä taivaaseen vai eksytänkö jonkun kauniilla puheilla helvettiin, valitsen ensimmäisen. Se ei ole syntiä, mutta jälkimmäinen on. Olisihan esim. Jeesuksen kuvauskin rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta tämän päivän mittapuulla mitä rajuinta helvetillä pelottelua! - eräs ohikulkija vain
*Faith* kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin Pirkko-pappi. Harvoinpa olen nähnyt esim. näillä palstoilla minkäänlaisia helvettikuvauksia tai varsinaista helvetillä pelottelua.
Mutta jos minun pitää valita kumman teen, pelottelenko jonkun helvetillä taivaaseen vai eksytänkö jonkun kauniilla puheilla helvettiin, valitsen ensimmäisen. Se ei ole syntiä, mutta jälkimmäinen on. Olisihan esim. Jeesuksen kuvauskin rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta tämän päivän mittapuulla mitä rajuinta helvetillä pelottelua!Mielenkiintoista. En koe sitä mitenkään helvetillä pelotteluksi. Mutta ei minulla olekaan kerjäläistä oven juuressa. Enkä ole elänyt kuten tuo rikas mies. En edes välitä rahasta, saati mitä muuta hän siellä tekee.
- eräs ohikulkija vain
*Faith* kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin Pirkko-pappi. Harvoinpa olen nähnyt esim. näillä palstoilla minkäänlaisia helvettikuvauksia tai varsinaista helvetillä pelottelua.
Mutta jos minun pitää valita kumman teen, pelottelenko jonkun helvetillä taivaaseen vai eksytänkö jonkun kauniilla puheilla helvettiin, valitsen ensimmäisen. Se ei ole syntiä, mutta jälkimmäinen on. Olisihan esim. Jeesuksen kuvauskin rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta tämän päivän mittapuulla mitä rajuinta helvetillä pelottelua!Toki en sano, että onhan Raamatussa hurjaa kieltä, siis lähi-idän kieltä ja sen ajan kieltä, eihän kukaan enää sano: te kyykäärmeen sikiöt. Ne sanotaan siis aika voimallisesti.
Mutta kannattaako tätä kieltä sitten ensi töikseen ruveta puhumaan täysin vieraantuneille tai vastaaville, on toinen juttu. On paremminkin kyse metodeista.
Muistan joskus kysyneeni vastaavasta asiasta joltakulta, miksi aina puhutte helvetistä (siis ateistilta tai vieraantuneelta), kun siitä ei nykyään enää puhuta. He väittivät, että niillä ulkomaisilla palstoilla ja sitten tietysti muillakin palstoilla, missä he sitten lievät käydä. - eräs ohikulkija vain
Toki en sano, että onhan Raamatussa hurjaa kieltä, siis lähi-idän kieltä ja sen ajan kieltä, eihän kukaan enää sano: te kyykäärmeen sikiöt. Ne sanotaan siis aika voimallisesti.
Mutta kannattaako tätä kieltä sitten ensi töikseen ruveta puhumaan täysin vieraantuneille tai vastaaville, on toinen juttu. On paremminkin kyse metodeista.
Muistan joskus kysyneeni vastaavasta asiasta joltakulta, miksi aina puhutte helvetistä (siis ateistilta tai vieraantuneelta), kun siitä ei nykyään enää puhuta. He väittivät, että niillä ulkomaisilla palstoilla ja sitten tietysti muillakin palstoilla, missä he sitten lievät käydä.Ja sen lisäksi tietysti, että maallinen media on tavallaan ajanut sen heidän sekä ateistien että vieraantuneiden, kertomalla vain lahkoista, joissa uhataan helvetillä. Heillä ei siis ole minkäänlaista tietoa tavallisen kristityn elämästä. Täten jos tällaisilla palstoilla asioista puhutaan, heillä on jo ennakkoasenne, eikä sitä kannata vahvistaa.
Näin niin kuin viisaana neuvona. Muistan ainakin aikoinaan Kirkko kuulolla -palstalla, että siellä oli joitakin Hyvää päivää kirvesvartta -uskovia, joille oli jossain lahkossa opetettu, että tarjotaan evankeliumia ja jos et nyt ota vastaan, helvetti edessä.
Hyvin harvinaisia he ovat, mutta eiväthän ihmiset sitä tiedä. Heille on kerrottu toista.
Olen silti itse alkanut miettimään, mitä on evankeliumin kuuleminen ja vastaanottaminen. Luulisi, että jos ei lainkaan ole kuullut, julistetaan sitten vaikka rajan tuolla puolen ja toisaalta, Jumala varmaan ratkaisee, miksi joku, jolle on julistettu evankeliumi, ei kuitenkaan ikään kuin jostain syystä ole kuullut sitä. Hän on onneksi oikeudenmukainen hallitsija, joten pelkoa ei ole, että joku väärin perustein joutuisi kadotukseen. - *Faith*
Ja sen lisäksi tietysti, että maallinen media on tavallaan ajanut sen heidän sekä ateistien että vieraantuneiden, kertomalla vain lahkoista, joissa uhataan helvetillä. Heillä ei siis ole minkäänlaista tietoa tavallisen kristityn elämästä. Täten jos tällaisilla palstoilla asioista puhutaan, heillä on jo ennakkoasenne, eikä sitä kannata vahvistaa.
Näin niin kuin viisaana neuvona. Muistan ainakin aikoinaan Kirkko kuulolla -palstalla, että siellä oli joitakin Hyvää päivää kirvesvartta -uskovia, joille oli jossain lahkossa opetettu, että tarjotaan evankeliumia ja jos et nyt ota vastaan, helvetti edessä.
Hyvin harvinaisia he ovat, mutta eiväthän ihmiset sitä tiedä. Heille on kerrottu toista.
Olen silti itse alkanut miettimään, mitä on evankeliumin kuuleminen ja vastaanottaminen. Luulisi, että jos ei lainkaan ole kuullut, julistetaan sitten vaikka rajan tuolla puolen ja toisaalta, Jumala varmaan ratkaisee, miksi joku, jolle on julistettu evankeliumi, ei kuitenkaan ikään kuin jostain syystä ole kuullut sitä. Hän on onneksi oikeudenmukainen hallitsija, joten pelkoa ei ole, että joku väärin perustein joutuisi kadotukseen.Ei ole mitään järkeä julistaa pelkkää armon ihanuutta. Kyllä ihmisille pitää puhua myös saatanasta ja helvetistä. Muuten ihmiset eivät ymmärrä, MILTÄ pitää pelastua. Ja mitä vieraantuneempi ihminen on Jumalasta, sitä nopeammin niin on tehtävä. Sellaiset ihmiset ovat hengenvaarassa, ja jos heitä ei saada ymmärtämään että saatana yrittää riivaajiensa kautta tappaa heidät ja viedä mukanaan helvettiin, niin voi todellakin käydä. Heille on ehdottomasti kerrottava TOTUUS ja heidät on myös vapautettava riivaajista, jos tai kun he eivät kykene vapautumaan omin avuin.
Ennen vanhaan uskoa osattiin Suomessakin elää todeksi, mutta ei enää. Eräskin vanhempi henkilö kertoi taannoin minulle, että kun hän sairasti lapsena samaa sairautta toistuvasti, hänen vanhempansa tulivat siihen tulokseen, että kyseessä oli riivaus. Paikalle kutsuttiin uskova nainen, joka komensi taudin lapsesta pois, eikä hän sittemmin enää kertaakaan sairastunut siihen.
- onhanana
Joissain lahkoissahan sitä helvetillä pelottelu harrastetaan välillä paljonkin.
- Tarkkaan vaellustani
Tiedän, että on olemasssa paljon hyviä syitä pelätä helevettiä. Tiedän, että jokainen sinne joutuva on samaa mieltä sinne joutuessaan. Valitkaamme viisaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs531605- 1741346
- 101295
- 761264
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli2841202- 161126
Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti96918Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää33913Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä56905- 347815