Vuoden kestävät raidetangot

raide ja tanko

Niin, että ei sitä tarvitse kurkku suorana kirota ranskalaisia, osaa tämän "laatumerkki" Toyotakin. Juttu on näin, että isäni käytti vuosi sitten Avensiksen katsastuksessa, inssi sanoi, että nyt nuo raidetangot vielä juuri ja juuri menee, mutta vaihda kuitenkin, ensi kerralla ei mene läpi. Isäni vaihdatti merkkiliikkeessä alkuperäisosat, ajoi sitten helmikuussa katsastukseen. Tulos: hylky, käskettiin vaihtaa uudet raidetangot!
Auto on vanha Avensis vm-98, mutta tuolla on viime vuodet ajeltu hissukseen, noin 7000- 10 000 km vuoteen ja isällä se on ollut uudesta asti. Joten kevyt käyttö ei tuhoa raidetankoja. Onko kenellä vastaavia kokemuksia?
No, toivottavasti vaihtom menee takuuseen.

27

500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Köle

      Ex-Ave -98:ssa on edelleen alkuperäiset raidetangot ja pallonivelet, vaikka kilsoja on 580tkm...... joku siis mättää.....

      • TheKulli

        Kölellä on tietoa. Avensis mies tietää. The Köle- Kuli


    • Klappi muualla

      Väljyys siis lienee muualla, kuin niissä raidetangon päissä..., katsuri on vaan katsonut, että klappia...
      Itsellä meni tarvikenivelet vuodessa väljäksi aikanaan toisen merkkisestä autosta.

    • Olitko mukana

      Vaihtoivatko huollossa todella ne? Etteivät vaan jättäneet vaihtamatta? Usein se laskutus on pääasia. Töistä viis.

    • no huh huh

      Siinä taisi mennä koko suvun talous sekaisin, kun jouduttiin ihan uudet raidetangot vaihtamaan vanhaan Tojoon, voi kauhia sentään. Oliskohan kannattanaut satsata muuta kymppi renkaiden tasapainottamiseen.

    • kölennaapuri

      aven t22 korissa kestävät alkuperäiset nivelet yli 500 000 sekä bensassa että diselissä, yksi vahvimmista ko mallin paikoista.

      Jossain muualla väljää tai provo.

    • raide ja tanko

      Ei ole mikään provo, vaan ihan tosi tapaus. No, huolto on torstaina, saa nähdä mitä merkkihuollon pojat selittävät. Voihan olla, että katsastusmies toheloi, mutta itse veikkaan kyllä viallisia varaosia.
      Pointti on kylläkin se, että kaikki on mahdollista, Toyotassakin. Itse muuten ajan ranskalaisella, joten kokemusta alustan palikoiden kulumisesta on...
      Ja sitten tuo väite, että voi ajaa yli 500 000 km ilman alustan osien uusimista, on kyllä aivan kukkua.

      • The Köle

        "Itse muuten ajan ranskalaisella"

        FAKTA: -RANSKALAISELLA, EIKÄ EUROOPPAALAISELLA AJAVALLA, EI OLE KÄSITYSTÄ, KUINKA PALJON TOYOTAN ALUSTAN OSILLA VOI AJAA. PISTE.

        Tässä yksi tosiasia elävästä, elämästä..... Isäni, oli katsastamassa vihannesviljely Transportteriaan (autolla ajetaan vain kesällä) -katsastusmies ihmetteli, että 100tkm mittarissa, että pitäisi löytyä väljää.... -isä siihen, että 10v vanhemmassa Corollassani ei ole ollut vikaa alustassa, vaikka kilsoja on yli 250tkm.... -katsastusmies: -"no joo, se on ihan eri merkkinen auto"


      • The Köle
        The Köle kirjoitti:

        "Itse muuten ajan ranskalaisella"

        FAKTA: -RANSKALAISELLA, EIKÄ EUROOPPAALAISELLA AJAVALLA, EI OLE KÄSITYSTÄ, KUINKA PALJON TOYOTAN ALUSTAN OSILLA VOI AJAA. PISTE.

        Tässä yksi tosiasia elävästä, elämästä..... Isäni, oli katsastamassa vihannesviljely Transportteriaan (autolla ajetaan vain kesällä) -katsastusmies ihmetteli, että 100tkm mittarissa, että pitäisi löytyä väljää.... -isä siihen, että 10v vanhemmassa Corollassani ei ole ollut vikaa alustassa, vaikka kilsoja on yli 250tkm.... -katsastusmies: -"no joo, se on ihan eri merkkinen auto"

        -jäi siis sanomatta, että VW:llä ympärivuotisessa käytössä, väittämäsi on Totta, ei kestä 500tkm, mutta Tojossa ne kestää... -ikä tappaa Tojon, ei kilometrit..... ja syynä usein viime kädessä korin ruostuminen,,,,,


      • raide ja tanko
        The Köle kirjoitti:

        -jäi siis sanomatta, että VW:llä ympärivuotisessa käytössä, väittämäsi on Totta, ei kestä 500tkm, mutta Tojossa ne kestää... -ikä tappaa Tojon, ei kilometrit..... ja syynä usein viime kädessä korin ruostuminen,,,,,

        Rauhoitupa nyt vähän... Kyllähän Toyota on kiistatta ollut kestävän auton maineessa eikä syyttä, mutta realismia sentään vähän peliin. Näitä vanhempia Tojakkeja on ollut itsellä, perhepiirissä ja tuttavillakin ja kyllähän ne alustan osatkin alkavat olla vaihtokunnossa kun mittarissa alkaa olemaan reilut 200 000 km. Esimerkki: Vaimolla oli aikoinaan Corolla -vm 91, siihen jouduimme vaihtamaan etuiskarit kun mittarissa oli tuollaiset 210 000 km. Tämän jälkeen käytössä oli Corolla -vm 93, siihen piti laittaa toinen raidetanko kun kilometrejä oli 204 000 ja jarrulevyt kun oli ajettu 216 000km. Itsellä oli nuorena miehenä Corolla -vm 87, auto muuten ruostui pahasti jo kuusivuotiaana, mutta iskarit siihenkin vaihdettin ja kilsoja ei ollut kuin vähän alle 130 000. Tuohon kyllä syy löytyi varmaankin talvesta 87, jolloin ennätyspakkaset romuttivat uusien autojen iskareita joukolla.
        Mutta: tekniset ratkaisut alustoissa ovat tavan autoissa hyvin samanlaiset, merkistä riippumatta ja vielä selvemmin etupäässä. En missään nimessä usko väitettä, että Tojakin osat ovat voisivat ollat esim neljä kertaa kestävämpiä kuin jonkun muun merkin. Alustan osat tulevat alihankkijoilta ja samalla logiikallan Tojakin osien tulisi olla suurinpiirtein neljä kertaa kalliimpia. Näin ei varmastikaan ole, käypä kysymässä laatuosien hintaa tarvikeliikkeessä.


      • satua vai totta
        The Köle kirjoitti:

        -jäi siis sanomatta, että VW:llä ympärivuotisessa käytössä, väittämäsi on Totta, ei kestä 500tkm, mutta Tojossa ne kestää... -ikä tappaa Tojon, ei kilometrit..... ja syynä usein viime kädessä korin ruostuminen,,,,,

        Kuules Köle, kyllä se kestävyys on ajoista ja olosuhteistakin kiinni. Jos sulla kestää, kun ajelet pitkää työmatkaa hyväpintaisella tiellä ja kohtuunopeuksilla, ei se tarkoita että kaikkien ajossa kestää. Kestää ne jarrut ja kytkinkin loputtomiin, jos niitä ei tarvitse käyttää. Itse ajelen aamuin illoin kesät talvet Helsingin mukulakivikaduilla, se jos mikään rasittaa autonalustaa ja ohjauslaitteita. Lyön vetoa, ettei Tojosi kestäisi lähellekään 500 tkm ilman osien vaihtoja.


      • The Köle
        satua vai totta kirjoitti:

        Kuules Köle, kyllä se kestävyys on ajoista ja olosuhteistakin kiinni. Jos sulla kestää, kun ajelet pitkää työmatkaa hyväpintaisella tiellä ja kohtuunopeuksilla, ei se tarkoita että kaikkien ajossa kestää. Kestää ne jarrut ja kytkinkin loputtomiin, jos niitä ei tarvitse käyttää. Itse ajelen aamuin illoin kesät talvet Helsingin mukulakivikaduilla, se jos mikään rasittaa autonalustaa ja ohjauslaitteita. Lyön vetoa, ettei Tojosi kestäisi lähellekään 500 tkm ilman osien vaihtoja.

        ???

        Työmatkani on 2x10km maantie 4,5km kaupunkiajoa....


      • The Köle
        raide ja tanko kirjoitti:

        Rauhoitupa nyt vähän... Kyllähän Toyota on kiistatta ollut kestävän auton maineessa eikä syyttä, mutta realismia sentään vähän peliin. Näitä vanhempia Tojakkeja on ollut itsellä, perhepiirissä ja tuttavillakin ja kyllähän ne alustan osatkin alkavat olla vaihtokunnossa kun mittarissa alkaa olemaan reilut 200 000 km. Esimerkki: Vaimolla oli aikoinaan Corolla -vm 91, siihen jouduimme vaihtamaan etuiskarit kun mittarissa oli tuollaiset 210 000 km. Tämän jälkeen käytössä oli Corolla -vm 93, siihen piti laittaa toinen raidetanko kun kilometrejä oli 204 000 ja jarrulevyt kun oli ajettu 216 000km. Itsellä oli nuorena miehenä Corolla -vm 87, auto muuten ruostui pahasti jo kuusivuotiaana, mutta iskarit siihenkin vaihdettin ja kilsoja ei ollut kuin vähän alle 130 000. Tuohon kyllä syy löytyi varmaankin talvesta 87, jolloin ennätyspakkaset romuttivat uusien autojen iskareita joukolla.
        Mutta: tekniset ratkaisut alustoissa ovat tavan autoissa hyvin samanlaiset, merkistä riippumatta ja vielä selvemmin etupäässä. En missään nimessä usko väitettä, että Tojakin osat ovat voisivat ollat esim neljä kertaa kestävämpiä kuin jonkun muun merkin. Alustan osat tulevat alihankkijoilta ja samalla logiikallan Tojakin osien tulisi olla suurinpiirtein neljä kertaa kalliimpia. Näin ei varmastikaan ole, käypä kysymässä laatuosien hintaa tarvikeliikkeessä.

        -tuli kirjoitettua niin, että väittäisin kaikissa Tojoissa kaikkien osien kestävän..... tarkoitin, että ne saattavat kestää yli 500tkm.....

        -lisäksi tässä puhuttiin alustan ja etupään nivelistä.... Kyllä alkuperäiset iskarit ovat olleet minun ajotapaani kaikissa omistamissani autoissa vaihtokuntoiset alle 200tkm, vaikka katsastuksessa ei mitään ongelmaa olisi ollutkaan.

        -eli todellakin etupään nivelet ovat kestäneet yli 580tkm Ave-98:ssa. Takapäästä on osa nivelistä kyllä vaihdettu.


      • No joo
        The Köle kirjoitti:

        ???

        Työmatkani on 2x10km maantie 4,5km kaupunkiajoa....

        Eli työmatkoistasi tulee alle 6000 km vuodessa. Mistäs pätkäajoista se 500000 km sitten kertyy?


      • The Köle
        No joo kirjoitti:

        Eli työmatkoistasi tulee alle 6000 km vuodessa. Mistäs pätkäajoista se 500000 km sitten kertyy?

        -no mulla aika hankala eukko......tota samaa väliä kuin toi työmatka, tulee ajettua joskus kolmekin kertaa päivässä, sillä erotuksella, että eukon kanssa kaupunkiajoa tulee enemmän... yksi suuri kilometrien kerääjä on meillä sukulointireissut, anoppilaan 440km/reissu ja omaan synnyinkotiini 160km/reissu..... molemmat reíssut sisältävät kymmeniä kilometreja muitkaista kantatietä ja toisessa jopa 5km soratietä....

        SUMMARUM ajan samalla lailla kuin muutkin sellaiset 20tkm/v sekalaista ajoa, paljon päivässä startteja jne. 15tkm/v varsinaista matka-ajoa......

        Kyseisellä ajomäärällä siis saamme 15v sen yli 500tkm..... mitä odotit?

        PS, täällä lauotaan milloin mitäkin viisauksia, mutta 1% vastaajista vaihtaa autoa niin harvoin kuin minä, eli kokemus ko. autosta on sellainen, että voi todella olla varma mistä puhuu......


      • elämä on
        The Köle kirjoitti:

        -no mulla aika hankala eukko......tota samaa väliä kuin toi työmatka, tulee ajettua joskus kolmekin kertaa päivässä, sillä erotuksella, että eukon kanssa kaupunkiajoa tulee enemmän... yksi suuri kilometrien kerääjä on meillä sukulointireissut, anoppilaan 440km/reissu ja omaan synnyinkotiini 160km/reissu..... molemmat reíssut sisältävät kymmeniä kilometreja muitkaista kantatietä ja toisessa jopa 5km soratietä....

        SUMMARUM ajan samalla lailla kuin muutkin sellaiset 20tkm/v sekalaista ajoa, paljon päivässä startteja jne. 15tkm/v varsinaista matka-ajoa......

        Kyseisellä ajomäärällä siis saamme 15v sen yli 500tkm..... mitä odotit?

        PS, täällä lauotaan milloin mitäkin viisauksia, mutta 1% vastaajista vaihtaa autoa niin harvoin kuin minä, eli kokemus ko. autosta on sellainen, että voi todella olla varma mistä puhuu......

        Nuorena tehdyistä valinnoista voi olla harmia koko loppuiän, myös auton : )


      • The Kuli
        The Köle kirjoitti:

        ???

        Työmatkani on 2x10km maantie 4,5km kaupunkiajoa....

        Hienoa Köle!


    • spock1

      tojossa pikkusormen paksuiset tangot ranskiksessa ranteen vahvuiset. eikä tarvi uskoo pitää itse katsoo.

      • Materiaali

        Se putki (joka kyllä on paksumpi kuin pikkusormi) on paksuseinämäistä. Ne paksut alustaosat taas on kasattu kahdesta prässätystä peltiosasta parilla pistehitsillä.


    • Eiks vaan

      Ajamisen kuluttavuus on todellakin erilaista eri kuljettajilla. Itse ajelen yksin tyhjällä autolla tai pitkää matkaa suuremmalla kuormalla. Tästä syystä ei ole ihme jos autossani ei ole vikaa auton käyttöikänä.

      Toinen saattaa vetää hevosia raveista toiseen kaksinkertaisella kuormalla. Vetää veneitä huonoista luiskista ja mielellään kiihdyttele liikennevaloista. Hänellä on vikaa enemmän, mutta mistähän se johtuu, jos kytkin ja vetonivel menee auton elinaikana. Moottorit tänä päivänä eivät hajoa ja elektroniikkakin on on ollut kestävää 90-luvun alusta tähän päivään. Muutama pummi autojen joukkoon mahtuu, mutta näistä voitte lukea ja pyrkiä välttämään näitä autoja.

      Näitä asiota ei kannata kysyä autokauppiailta, sillä typerämpää puhetta ei löydy kuin asuntoja myyviltä. Vastuu on sinun.

      • The Köle

        "Ajamisen kuluttavuus on todellakin erilaista eri kuljettajilla"

        -arvaa paljonko olen itsekin miettinyt tätä asiaa! -minun ajotaidoilllani jopa Ranskalainen voisi kestää?

        -mutta, mutta voiko olla todella niin, että kaikki tuttavapiirin Toyota-kuskin ovat minulaisia taitavia kuljettajia ja kaikki muut kaverini ovat huonoja kuljettajia?


      • taatusti kestäisi
        The Köle kirjoitti:

        "Ajamisen kuluttavuus on todellakin erilaista eri kuljettajilla"

        -arvaa paljonko olen itsekin miettinyt tätä asiaa! -minun ajotaidoilllani jopa Ranskalainen voisi kestää?

        -mutta, mutta voiko olla todella niin, että kaikki tuttavapiirin Toyota-kuskin ovat minulaisia taitavia kuljettajia ja kaikki muut kaverini ovat huonoja kuljettajia?

        ja ajaminen olisi paljon mukavampaa etkä tarvitsisi ohjailla autoa koko ajan.


    • määvaa.....

      Omassa Toyotassa olivat kaikki nivelet alkuperäisiä kun luovuin
      siitä ajettuani 290.000km. Naapurin pökötistä raidetangon päät
      vaihdettiin kun mittarissa oli 21.000km

    • Jussiz

      Käänteleekö isäsi kovastikin rattia auton ollessa paikoillaan? Tähän kiinnittäisin aivan ensiksi huomiota...

      • raide ja tanko

        Eipä varmaan kääntele, sillä noihan ne nivelet menevät... Mutta merkkihuollossa olivat olleet hiljaista poikaa, vaihtoivat raidetangot takuuseen. Syytä eivät osanneet sanoa.


      • Silmäänsshausta
        raide ja tanko kirjoitti:

        Eipä varmaan kääntele, sillä noihan ne nivelet menevät... Mutta merkkihuollossa olivat olleet hiljaista poikaa, vaihtoivat raidetangot takuuseen. Syytä eivät osanneet sanoa.

        Kerro missä tämä tapahtui. Taitaa olla entinen asentaja ja miksi työnjohto ei VALVO että homma tehdään.


      • Tarkkana
        Silmäänsshausta kirjoitti:

        Kerro missä tämä tapahtui. Taitaa olla entinen asentaja ja miksi työnjohto ei VALVO että homma tehdään.

        Varsinkin vanhempien ihmisten omaiset saavat olla tarkkana että eivät sahaa silmään. Jokin merkki pitäisi laittaa aina vaihdettavaan osaan ja tarkistaa että todellakin osa on vaihdettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe