Dieselperiaatteella toimiva ottomoottori

piikki tulpassa

Eikös bensiinimoottorin "nakutus" johdu siitä, että polttoaineseos syttyy itsestään liian kovassa puristuksessa?

Miksei ilmiötä voida hyödyntää kehittämällä sytytystulpaton bensamoottori? Onko bensiinin palaminen jotenkin vaikeampi hallittava mitä dieselin?

Suorasuihkutustekniikalla polttoaine saataisiin ainakin syötettyä sylinteriin oikeaan aikaan. Nakuttaessa se taitaa syttyä liian aikaisin?

8

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Siitäkin se johtuu. Ja liian nopeasta palamisesta joka johtaa liian nopeaan paineennousuun, mitä materiaalit ei kestä. Sallittu painneennousunopeus on luokkaa 2-2,5 bar per kampiakselin aste. Suurempi hakkaa ajan mittaan moottorin mekaanisesti rikki.

      Muinoin osui kohdalle uudehko auto, jossa omistaja oli saituuttaan käyttänyt liian matalaoktaanista bensaa. "Kyllähän se kilkatteli, vaan enpä välittänyt siitä".
      Sitten lomamatkalla alkoi kova kolina. Moottorin ruumiinavauksessa selvisi:
      - Kaksi mäntää kokonaan halki, toisissa kahdessa alkavat halkeamat
      - Kaikki runko- ja kiertokangen laakerit loppuunkuluneet
      - Yhden sylinterin palotilassa sentin pituinen halkeama.
      Vaihdettiin uusi moottori.

      Dieselissä sama juttu. Dieselmoottorin nakutus johtuu siitä, että polttoaine ei syty heti vaan sitä ehtii tulla sylinteriin isompi satsi ennen syttymistä ja seurauksena liian nopea palaminen. Nakutus. Ja ajan mittaan moottoririkko.

      Puristussytytteisiä pieniä moottoreita on olemassa ainakin lennokin moottoreina. Niissä lienee pyörimisnopeudet luokkaa 10 - 20 000 kierrosta minuutissa. Joku muu tietää niistä ja niitten kestosta paremmin kuin minä.

      Mitä järkeä olisi tehdä puristussytytteinen suorasuihkutusbensamoottori?
      Kaasuöljy syttyy tuollaisessa tapauksessa helpommin kuin bensa. Ja nimenomaan tarkoituksella näin.

      • HALOO ! !

        Taas tulee tuttua sitroen mututietoa ! !

        Mitä tekemistä rakenteiden kestävyydelle on palamisnopeudesta tai paineen noususta suhteessa lampiakselin kulmanopeuteen ? ?


      • as2
        HALOO ! ! kirjoitti:

        Taas tulee tuttua sitroen mututietoa ! !

        Mitä tekemistä rakenteiden kestävyydelle on palamisnopeudesta tai paineen noususta suhteessa lampiakselin kulmanopeuteen ? ?

        Niin no tuossahan tuo on aika selkeesti selvitetty. Kyllähän se näin on että varsinkin diesseleissä tuo nakutus johtaa kyllä mäntien halkeamiseen tai joissain tapauksissa niihin saattaa palaa reikä.
        Nyky bensamoottoreissa tuo nakutus on kohtuu harvinaista, mutta joissain tapauksissa teho ohjelman asennuksen jälkeen on nakutuksen merkkejä ollut näkyvissä.
        Mut jos tuo nyt mielestäsi tuntuu tuulestatemmatulta jutulta niin suosittelen kokeilemaan itse mitä siitä seuraa.


      • Luetun ymmärtäminen
        as2 kirjoitti:

        Niin no tuossahan tuo on aika selkeesti selvitetty. Kyllähän se näin on että varsinkin diesseleissä tuo nakutus johtaa kyllä mäntien halkeamiseen tai joissain tapauksissa niihin saattaa palaa reikä.
        Nyky bensamoottoreissa tuo nakutus on kohtuu harvinaista, mutta joissain tapauksissa teho ohjelman asennuksen jälkeen on nakutuksen merkkejä ollut näkyvissä.
        Mut jos tuo nyt mielestäsi tuntuu tuulestatemmatulta jutulta niin suosittelen kokeilemaan itse mitä siitä seuraa.

        Vahinkoja nakutus kyllä aiheuttaa, mutta palamisnopeudella tai paineen nousulla suhteessa kierroslukuun (kammen kulmaan) ei asiaan ole mitään yhteyttä.
        Tarina on selvästi yritys esiintyä asiantuntijana asiassa, josta ei edes alkeista ole mitään aavistustakaan.


    • Opeliksi

      Kyllä niitä kokeiluja ja kehitystyötä tuommoisen puristussytytteisen moottorin eteen on jo tehty. Mm. General Motorsilla kuulemani mukaan kehitystyö olisi jopa melko pitkällä moottorissa, jossa sytytystulpat toimisivat vain ajoittain.

      • Auto Ilkkuja 3

        Minäkin tiedän sellaisia autoja.

        Ne tunnistaa parkkipaikalla karvanopista ja kromatusta pakoputken jatkeesta...


    • Rako_tulkki

      Moottorin nakutus johtuu yleisimmin vääristä imu- ja pakoventtiilien välyksistä.

      • Naputus != nakutus

        .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe