Dieselperiaatteella toimiva ottomoottori

piikki tulpassa

Eikös bensiinimoottorin "nakutus" johdu siitä, että polttoaineseos syttyy itsestään liian kovassa puristuksessa?

Miksei ilmiötä voida hyödyntää kehittämällä sytytystulpaton bensamoottori? Onko bensiinin palaminen jotenkin vaikeampi hallittava mitä dieselin?

Suorasuihkutustekniikalla polttoaine saataisiin ainakin syötettyä sylinteriin oikeaan aikaan. Nakuttaessa se taitaa syttyä liian aikaisin?

8

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Siitäkin se johtuu. Ja liian nopeasta palamisesta joka johtaa liian nopeaan paineennousuun, mitä materiaalit ei kestä. Sallittu painneennousunopeus on luokkaa 2-2,5 bar per kampiakselin aste. Suurempi hakkaa ajan mittaan moottorin mekaanisesti rikki.

      Muinoin osui kohdalle uudehko auto, jossa omistaja oli saituuttaan käyttänyt liian matalaoktaanista bensaa. "Kyllähän se kilkatteli, vaan enpä välittänyt siitä".
      Sitten lomamatkalla alkoi kova kolina. Moottorin ruumiinavauksessa selvisi:
      - Kaksi mäntää kokonaan halki, toisissa kahdessa alkavat halkeamat
      - Kaikki runko- ja kiertokangen laakerit loppuunkuluneet
      - Yhden sylinterin palotilassa sentin pituinen halkeama.
      Vaihdettiin uusi moottori.

      Dieselissä sama juttu. Dieselmoottorin nakutus johtuu siitä, että polttoaine ei syty heti vaan sitä ehtii tulla sylinteriin isompi satsi ennen syttymistä ja seurauksena liian nopea palaminen. Nakutus. Ja ajan mittaan moottoririkko.

      Puristussytytteisiä pieniä moottoreita on olemassa ainakin lennokin moottoreina. Niissä lienee pyörimisnopeudet luokkaa 10 - 20 000 kierrosta minuutissa. Joku muu tietää niistä ja niitten kestosta paremmin kuin minä.

      Mitä järkeä olisi tehdä puristussytytteinen suorasuihkutusbensamoottori?
      Kaasuöljy syttyy tuollaisessa tapauksessa helpommin kuin bensa. Ja nimenomaan tarkoituksella näin.

      • HALOO ! !

        Taas tulee tuttua sitroen mututietoa ! !

        Mitä tekemistä rakenteiden kestävyydelle on palamisnopeudesta tai paineen noususta suhteessa lampiakselin kulmanopeuteen ? ?


      • as2
        HALOO ! ! kirjoitti:

        Taas tulee tuttua sitroen mututietoa ! !

        Mitä tekemistä rakenteiden kestävyydelle on palamisnopeudesta tai paineen noususta suhteessa lampiakselin kulmanopeuteen ? ?

        Niin no tuossahan tuo on aika selkeesti selvitetty. Kyllähän se näin on että varsinkin diesseleissä tuo nakutus johtaa kyllä mäntien halkeamiseen tai joissain tapauksissa niihin saattaa palaa reikä.
        Nyky bensamoottoreissa tuo nakutus on kohtuu harvinaista, mutta joissain tapauksissa teho ohjelman asennuksen jälkeen on nakutuksen merkkejä ollut näkyvissä.
        Mut jos tuo nyt mielestäsi tuntuu tuulestatemmatulta jutulta niin suosittelen kokeilemaan itse mitä siitä seuraa.


      • Luetun ymmärtäminen
        as2 kirjoitti:

        Niin no tuossahan tuo on aika selkeesti selvitetty. Kyllähän se näin on että varsinkin diesseleissä tuo nakutus johtaa kyllä mäntien halkeamiseen tai joissain tapauksissa niihin saattaa palaa reikä.
        Nyky bensamoottoreissa tuo nakutus on kohtuu harvinaista, mutta joissain tapauksissa teho ohjelman asennuksen jälkeen on nakutuksen merkkejä ollut näkyvissä.
        Mut jos tuo nyt mielestäsi tuntuu tuulestatemmatulta jutulta niin suosittelen kokeilemaan itse mitä siitä seuraa.

        Vahinkoja nakutus kyllä aiheuttaa, mutta palamisnopeudella tai paineen nousulla suhteessa kierroslukuun (kammen kulmaan) ei asiaan ole mitään yhteyttä.
        Tarina on selvästi yritys esiintyä asiantuntijana asiassa, josta ei edes alkeista ole mitään aavistustakaan.


    • Opeliksi

      Kyllä niitä kokeiluja ja kehitystyötä tuommoisen puristussytytteisen moottorin eteen on jo tehty. Mm. General Motorsilla kuulemani mukaan kehitystyö olisi jopa melko pitkällä moottorissa, jossa sytytystulpat toimisivat vain ajoittain.

      • Auto Ilkkuja 3

        Minäkin tiedän sellaisia autoja.

        Ne tunnistaa parkkipaikalla karvanopista ja kromatusta pakoputken jatkeesta...


    • Rako_tulkki

      Moottorin nakutus johtuu yleisimmin vääristä imu- ja pakoventtiilien välyksistä.

      • Naputus != nakutus

        .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3199
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2811
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2628
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2466
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1753
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1707
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1570
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1426
    Aihe