Julmaa, raakaa ja veristä

on tv-sarjojen sisältö nykyisin. Olenko ainoa joka kuvittelee huomanneensa että tv-sarjat (Dame of Thrones, Vikings, Boardwalk Empire, Homeland ja vanhat tutut Navy CIS, The Mentalisy ja Law and Order oikein kilpailevat keskenään missä tehdään eniten raakuuksia, kidutetaan pisimmin, missä eniten roiskuu veri. Kaulan auki vetämiset, kastraamiset, suolien levittelemiset....onko niissä todellakin tämän hetken ihmisille noin suuri viihdearvo?

142

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjaus, siis Game of Thrones, ei "Dame". Muuten hyvä sarja ja eeppinen, mukanaan vievä tarina, mutta pilattu liiallisella raakuudella.

    • katse-lija

      Minulla ainakin on oma valintani. Mikään mainitsemistasi sarjoista ei mahdu minun valintaani.

      Telkkari on nykyisin puolillaan raakuutta, sun muuta shaissea.
      Mutta, kaukosäädin on olemassa, ja tahdon vapaus.

      • Kaikki noi sarjat mitkä luettelin on palkittuja ja saaneet hyvät arvostelut ja muutamia olen seurannutkin; aivan mielenkiintoisia juttuja ja kohtalaiset käsikirjoitukset. Näyttelijät menettelee, jotkut heistä tosi hyviäkin ja sarjojen laadussa ei muuten ole valittamista: minua häiritsee vaan äärimmäinen raakuuksilla herkuttelu ja ihmettelen vain miksi ihmiset suosivat juuri nimenomaan äärimmäisen väkivaltaisia sarjoja.


      • katse-lija
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kaikki noi sarjat mitkä luettelin on palkittuja ja saaneet hyvät arvostelut ja muutamia olen seurannutkin; aivan mielenkiintoisia juttuja ja kohtalaiset käsikirjoitukset. Näyttelijät menettelee, jotkut heistä tosi hyviäkin ja sarjojen laadussa ei muuten ole valittamista: minua häiritsee vaan äärimmäinen raakuuksilla herkuttelu ja ihmettelen vain miksi ihmiset suosivat juuri nimenomaan äärimmäisen väkivaltaisia sarjoja.

        Kaipa olen piimäihminen, en tykkää katsoa raakuuksia, enkä niitä palkitsisi.
        Onneksi saan valita, puolisolle on se ja sama, avataanko toosaa päivittäin vai ei. :))

        Paljon telkkarista tulee omituista, varsinkin amerikkalaista.
        Lasten tasoista juonta, ryyditettynä aikuisten väkivallalla.
        Kuka nauttii, en minä ainakaan?

        Liekö amerikkalainen mentaliteetti omien TV-sarjojensa tasolla?
        Toivottavasti ei.


      • Kaupunkilainen
        katse-lija kirjoitti:

        Kaipa olen piimäihminen, en tykkää katsoa raakuuksia, enkä niitä palkitsisi.
        Onneksi saan valita, puolisolle on se ja sama, avataanko toosaa päivittäin vai ei. :))

        Paljon telkkarista tulee omituista, varsinkin amerikkalaista.
        Lasten tasoista juonta, ryyditettynä aikuisten väkivallalla.
        Kuka nauttii, en minä ainakaan?

        Liekö amerikkalainen mentaliteetti omien TV-sarjojensa tasolla?
        Toivottavasti ei.

        Ota huomioon, että ne amerikkalaissarjat, jotka meille ostetaan, ovat parhaita, ainakin omassa lajityypissään. Epäilen vahvasti, että amerikkalainen tv-todellisuus on vielä karmeampi.

        En minäkään katsele väkivaltasarjoja. Aloituksessa luetelluista ainoa, jota silloin tällöin katson, on Kova laki (Law and Order), jossa minusta ei ole liikaa väkivaltaa. Katson mieluummin englantilaisia ja pohjoismaisia poliisisarjoja ja -elokuvia, koska niissä ei mässäillä väkivallalla, vaan pääpaino on rikoksen selvittämisessä ja taustoissa.

        Erityisesti amerikkalaisia historiasarjoja inhoan, koska niissä ollaan niin välinpitämättömiä todellista historiaa kohtaan. Historia on jenkeille vain puvustusta, huonekaluja ja muuta ulkoista.

        Tämän hetken paras menneisyyteen sijoittuva sarja on kreikkalainen Saari, vaikka aihe onkin surullinen, sarja on kuitenkin erittäin hyvin tehty. Katson sitä myös kielen vuoksi, kreikkaa kuulee niin harvoin.


    • kaukosäädin

      En katso koska tekemällä tehdyt ei kiinnosta, tosi tapahtumiin ja asia ohjelmia katson, ei ole pakko katsoa kun on kaukosäädin ja suljin.

    • k/k

      Kun katsoo Vielä virtaa sarjaa pelastautuu väkivallalta,tosin sarjan naiset on äärimmäisen väkivaltaisia ja heille pitäisi olla vihanhallinta kursseja.

    • äijä.

      -kyl sä tiedät Paloma-hyvä, et ainut asia mikä määrää Suomessakin, on katsojaluvut...ja sen vuoksi seksi, ja väkivalta on joka sarjan "suola"...päivälähdet sitä samaa, lööpit kirkuu, uutisissa oikein mässäillään sota ja konfliktijutuilla, ehkä ne tykkäävät kun on ulkomaisia konflikteja; ei tarvitse meidän omia tylsiä ongelmia yrittää selvitellä....kun katsoo mtv:n uutisia, tulee tunne lopussa, et näytti ihan siltä kuin tärkeintä oli toimittajille päästä loppukevennykseen; siihen on aina panostettu aikaa ja vaivaa....ehkä uutiset ovat lopultakin vain viihdettä....huhhuh..
      -ja pahinta on se, kun tämä kaikki riistää lapsilta liian aikaisin lapsuuden....

      • helpota vähän

        Sun elämä on synkkää, miten jaksat tolla mielellä.


      • äijä.
        helpota vähän kirjoitti:

        Sun elämä on synkkää, miten jaksat tolla mielellä.

        -höh, sulle...elämäni on ihan kivaa, sillä en tietenkää kanna maailman murheita hartioillani, minä vaan teen huomioita asioista...kuule, hei! :)


      • Joo, äijä-hyvä. mä ymmärrän kyllä että kaupallisuus ja katsojaluvut määrää mitä sarjoja ostetaan meidänkin kanaville. Mutta....monet nää sarjat on kovasti palkittuja ja kriitikkojen ylistämiä, ei ainoastaan katselijoiden suosimia. Homelandin nostaisin ehkä pois listasta nyt jölkikäteen, koska vaikka sarja onkin niin intensiivinen että mun pulssi nousee ja verenpaine kohoaa, niin väkivaltaisuus sinänänsä ei ole päämotiivi.

        Tykkään katsoa Game of Thrones-sarjaa, tarina on mukaansa tempaava ja eeppinen, roolihahmot mieleenpainuvia ja aikuisten satuna mielestäni siitä parhaasta päästä (jos pitää lajista). Raakuus ja ja väkivalta, julmuus ja yli useiden jaksojen kestävät kidutusjaksot haittaavat ja häiritsevät.

        Mikä ihme siinä ylenpalttisessa väkivaltaisuudessa ja julmuudessa oikein viehättää ihmisiä? Lutunenkin katsoo silmät tapilla zombiefilmejä, mutta tykkää että Game of Thrones on liikaa veren roiskinaa, että Walking Dead...ne on JO kuolleita valmiiksi. Hän sanoo että nää väkivaltajutut myy jännityksellä; mä tykkään että jännitystä voi luoda filmeihin vähemmälläkin sisäelimien levittelyllä ja veren roiskinalla.


    • Romanttinen 1

      En katso ollenkaan hirveitä tappojuttuja, ainoastaa asiaa ja hauskaa viihdettä.
      Moni luonto-ohjelmakin on liian surullinen kun aina joku syö toista, ainakin on aikeissa syödä. Kohta varmaan kokkiohjelmissakin ensin tapetaan eläin ennen valmistusta. Suomalaiset vanhat filmit on harmitonta katsottavaa, ihmisiä ei tapeta
      ja koko aika ei "köyritä" josta taas tunnen myötähäpeää eikä se tunnu iän myötä edes vähenevän, päinvastoin.
      Jane Austen kirjoihin perustuvat filmit on ihania ja myös romanttisia.

      • eikö ole kauheata

        Jokuhan ne eläimet on tappanut, ennen kuin be syödään, lihat kaupan tiskilläkin on tapettujen eläinten osia.


      • Mulla meni varmaan yli kymmenen vuotta ennenkuin palasin taas kuvaruudeun ääreen katselemaan sarjoja ja siinä aikana tuntui kuin kaikki olisi muuttunut pahempaan suuntaan: väkivalta oli tullut väkivaltaisemmaksi, julmuudet julmemmiksi. Eikö ihmisille (siis katselijoille) riitä että niinkuin Midsomer Murderissä ukko makaa verilammikossa lattialla kun sitä on hutkittu päähän tai tökätty veitsi munuaisiin, vaan tarviiko se levittää pöydälle ja sitten näyttää miten sitä on kidutettu kaksikymmentäneljä päivää elävänä ensin? Mitä viihdearvoa noilla jutuilla on että ne myy niin paljon?


      • Romanttinen1
        eikö ole kauheata kirjoitti:

        Jokuhan ne eläimet on tappanut, ennen kuin be syödään, lihat kaupan tiskilläkin on tapettujen eläinten osia.

        "eikö ole kauheata"
        Kyllähän sen nyt jokainen tietää että tapettu. LIIALLINEN mässäily ihmisten ja
        eläinten kuolemisella on turhaa, jokainen elämä on arvokasta, ainutkertaista.
        Minäkin olen suorittanut metsästäjän tutkinnon.


      • hupsheijjaa
        Romanttinen1 kirjoitti:

        "eikö ole kauheata"
        Kyllähän sen nyt jokainen tietää että tapettu. LIIALLINEN mässäily ihmisten ja
        eläinten kuolemisella on turhaa, jokainen elämä on arvokasta, ainutkertaista.
        Minäkin olen suorittanut metsästäjän tutkinnon.

        Ro-mantti-nen
        Paljon on maita joissa voi ostaa eläimet tori-kojusta ilmi-elävinä ja kolkata ne kotona ilman metsästäjä-tutkintoa.


      • Romanttinen 1
        hupsheijjaa kirjoitti:

        Ro-mantti-nen
        Paljon on maita joissa voi ostaa eläimet tori-kojusta ilmi-elävinä ja kolkata ne kotona ilman metsästäjä-tutkintoa.

        "hupsheijaa"
        Se on ihan erijuttu, minä asun Suomessa ja täällä ei kuka tahansa saa tappaa
        eläintä, eikä varmaan haluakaan.


      • :(((()
        hupsheijjaa kirjoitti:

        Ro-mantti-nen
        Paljon on maita joissa voi ostaa eläimet tori-kojusta ilmi-elävinä ja kolkata ne kotona ilman metsästäjä-tutkintoa.

        Jossain leffassa länsimaalainen nuori nainen ihasteli kopissa olevaa koiraa. Otan sen, myyjä sanoi käyvänsä takahuoneessa.
        Toi koiran paloiteltuna takaisin.


      • hämärästi muistui.
        :(((() kirjoitti:

        Jossain leffassa länsimaalainen nuori nainen ihasteli kopissa olevaa koiraa. Otan sen, myyjä sanoi käyvänsä takahuoneessa.
        Toi koiran paloiteltuna takaisin.

        Minäkin näin tuollaisen. Pieni koiranpentu oli näytillä torilla ja naisihminen aikoi ottaa sen. Myyjä teki mutkan jossakin ja toi koiranpennun takaisin paloiteltuna.

        Olisikohan sarjan nimi ollut China Beats?


      • :((()
        hämärästi muistui. kirjoitti:

        Minäkin näin tuollaisen. Pieni koiranpentu oli näytillä torilla ja naisihminen aikoi ottaa sen. Myyjä teki mutkan jossakin ja toi koiranpennun takaisin paloiteltuna.

        Olisikohan sarjan nimi ollut China Beats?

        Muistan Hill Streat Bluesista, kun Rotanlöyhkä kehui jollain kujasella asunnottoman tarjoamaa lihaa.
        Olipa hyvää kanaa.
        Kuka tässä on kanasta puhunut, sanoi kokki.


      • dirli
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Mulla meni varmaan yli kymmenen vuotta ennenkuin palasin taas kuvaruudeun ääreen katselemaan sarjoja ja siinä aikana tuntui kuin kaikki olisi muuttunut pahempaan suuntaan: väkivalta oli tullut väkivaltaisemmaksi, julmuudet julmemmiksi. Eikö ihmisille (siis katselijoille) riitä että niinkuin Midsomer Murderissä ukko makaa verilammikossa lattialla kun sitä on hutkittu päähän tai tökätty veitsi munuaisiin, vaan tarviiko se levittää pöydälle ja sitten näyttää miten sitä on kidutettu kaksikymmentäneljä päivää elävänä ensin? Mitä viihdearvoa noilla jutuilla on että ne myy niin paljon?

        Mulla ei luonto ota vastaan tuota tv-väkivaltaa. Juuri tuo ruumiiden penkominen inhottaa. Mitään kaulankatkomisia en halua nähdä. Midsomerin murhatkin saa nykyään olla minulta rauhassa kun alkoi olla liian raaka.
        Katson pohjpoismaisia, brittisarjoja ja aussisarjoja sekä saksalaisia dekkareita.
        Lempisarjani on edelleen Francon jälkeen.
        Ihmiset totutetaan väkivaltaan niin että aina pitää olla raaempaa ja julmempaa, muuten ei tunnu miltään. Jokainen joka on raamattunsa lukenut tietää mistä on kysymys mutta siitähän ei täällä saa puhua ettei syyllisty paasaamiseen :)


      • Kaupunkilainen
        dirli kirjoitti:

        Mulla ei luonto ota vastaan tuota tv-väkivaltaa. Juuri tuo ruumiiden penkominen inhottaa. Mitään kaulankatkomisia en halua nähdä. Midsomerin murhatkin saa nykyään olla minulta rauhassa kun alkoi olla liian raaka.
        Katson pohjpoismaisia, brittisarjoja ja aussisarjoja sekä saksalaisia dekkareita.
        Lempisarjani on edelleen Francon jälkeen.
        Ihmiset totutetaan väkivaltaan niin että aina pitää olla raaempaa ja julmempaa, muuten ei tunnu miltään. Jokainen joka on raamattunsa lukenut tietää mistä on kysymys mutta siitähän ei täällä saa puhua ettei syyllisty paasaamiseen :)

        Raamatussahan ei sitten väkivaltaa esiinnykään yhtään? En tosin ole sitä koulun uskontotuntien jälkeen lukenut, mutta jotenkin hämärästi on jäänyt mieleen esimerkiksi kuvaus siitä, kuinka ihmisiä teloitettiin naulaamalla heidät ristiin.

        Lisäksi siellä käsketään tappaa milloin mikäkin vähemmistöryhmä, katkomaan käsiä ja muuta hauskaa. Kaikki ne väkivallattomuuskäskyt koskevat vain "omaa porukkaa", toisin elävät ja ajattelevat saa listiä mennen tullen.

        Kannattaa lukea Christopher Hitchensin kirja Jumala ei ole suuri. Harva asia tässä maailmassa on aiheuttanut niin paljon pahaa kuin uskonto.


      • ,lö-dy'-
        Kaupunkilainen kirjoitti:

        Raamatussahan ei sitten väkivaltaa esiinnykään yhtään? En tosin ole sitä koulun uskontotuntien jälkeen lukenut, mutta jotenkin hämärästi on jäänyt mieleen esimerkiksi kuvaus siitä, kuinka ihmisiä teloitettiin naulaamalla heidät ristiin.

        Lisäksi siellä käsketään tappaa milloin mikäkin vähemmistöryhmä, katkomaan käsiä ja muuta hauskaa. Kaikki ne väkivallattomuuskäskyt koskevat vain "omaa porukkaa", toisin elävät ja ajattelevat saa listiä mennen tullen.

        Kannattaa lukea Christopher Hitchensin kirja Jumala ei ole suuri. Harva asia tässä maailmassa on aiheuttanut niin paljon pahaa kuin uskonto.

        Uskonto?
        Minusta kun taas pahaa ovat aiheuttaneet Ihmiset, joilla uskonto on ollut tekosyynänsä.


    • Tuubiin Pudonnut

      En katsele moisia väkivaltaohjelmia, joten en voi siltä osi ottaa kantaa. Muuten TV ohjemissa mättää se, että jo aikaisin illalla näytettäviin kotimaisiin viihde ohjelmiksi kutsuttuihin on ympätty liian paljon alapäähuumoria.

    • Pirre*

      En voi/halua katsoa väkivaltaa, raakuudessa ei ole mitään viihteellistä.

      Nykyään katon ihan lällyä, kuten esim. Hakekaa kätilö :)

      • Kyllä mä katson jotain tyyppi poliisisarjaa jos väkivalta ei ole liiallista. Englantilaiset ja ruotsalaiset poliisisarjat ovat ok, rytmi on hitaampi ja pulssi saa välillä levätä.
        Mutta juuri tuo väkivaltaisuuden viihdearvo on mielestäni kummastuttavaa ja jotenkin pahaa ennustavaa. Tuleeko ihmisistä koko ajan vaan paatuneempia ja kovanahkaisempia?


      • Pirre*
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä mä katson jotain tyyppi poliisisarjaa jos väkivalta ei ole liiallista. Englantilaiset ja ruotsalaiset poliisisarjat ovat ok, rytmi on hitaampi ja pulssi saa välillä levätä.
        Mutta juuri tuo väkivaltaisuuden viihdearvo on mielestäni kummastuttavaa ja jotenkin pahaa ennustavaa. Tuleeko ihmisistä koko ajan vaan paatuneempia ja kovanahkaisempia?

        Niin Paloma, sepä se kummastuttaakin, ja että mistä ( tunteettomuus) johtuu ja mistä se kertoo, - perheistäkö eli kasvatuksestako, perheoloistako, vai kaikkiaanko yhteiskunnan luomista paineista, kai ne viisaat tutkivat tätäkin ilmiötä, ja aikanaan julkaisevat tuloksetkin.

        Tekisi mieli ottaa myös tämä netti yhdeksi syylliseksi tunteettomuuteen, eli pelit joita nuoret pelaa, ne on kyllä raakoja, niissä ihminen kuolee ja se ei tunnu missään, - vaikka niinhän se kävi aikoinaan lasten satukirjoissa, vaikkakin satu oli raaka niihin oli yleensä laitettu joku kasvatuksellinen opetus.


        No mie katon asioita omasta pikkuruisesta perspektiivistäni, mutta ihminen ei oikeastaan muutu, noin biologisesti ajatellen hän on samanlainen syntyessää, eli ulkoiset tekijät hänet tätyy muuttaa siksi miksi hän on muuttunut.


      • demeter1
        Pirre* kirjoitti:

        Niin Paloma, sepä se kummastuttaakin, ja että mistä ( tunteettomuus) johtuu ja mistä se kertoo, - perheistäkö eli kasvatuksestako, perheoloistako, vai kaikkiaanko yhteiskunnan luomista paineista, kai ne viisaat tutkivat tätäkin ilmiötä, ja aikanaan julkaisevat tuloksetkin.

        Tekisi mieli ottaa myös tämä netti yhdeksi syylliseksi tunteettomuuteen, eli pelit joita nuoret pelaa, ne on kyllä raakoja, niissä ihminen kuolee ja se ei tunnu missään, - vaikka niinhän se kävi aikoinaan lasten satukirjoissa, vaikkakin satu oli raaka niihin oli yleensä laitettu joku kasvatuksellinen opetus.


        No mie katon asioita omasta pikkuruisesta perspektiivistäni, mutta ihminen ei oikeastaan muutu, noin biologisesti ajatellen hän on samanlainen syntyessää, eli ulkoiset tekijät hänet tätyy muuttaa siksi miksi hän on muuttunut.

        Minusta viihde on huumetta ja porttiteoria pätee tässäkin. Kicksejä täytyy saada ja siihen tarvitaan yhä kovempaa kamaa...Siistit poliisisarjat ovat liian lällyjä tuottamaan "vahvoja fiiliksiä"...


      • demeter1 kirjoitti:

        Minusta viihde on huumetta ja porttiteoria pätee tässäkin. Kicksejä täytyy saada ja siihen tarvitaan yhä kovempaa kamaa...Siistit poliisisarjat ovat liian lällyjä tuottamaan "vahvoja fiiliksiä"...

        Toi porttiteoria voi pitää paikkansa. Huumeisiin vertaaminen tuntuu hieman extremeltä; viihde on aina ollut ihmisen paras tapa rentouttaa aivoja ja päästä pakoon arkielämän raadollisuudesta. Tarvitsemme viihdettä jo leiritulien äärellä laulettiin lauluja ja kerrottiin satuja. Mutta paeta tosielämän realiteetteja Game of Thronesien julmaakin julmempaan tarumaailmaan? Mitä se kertoo meistä? Että meille ei enää mikään riitä, ei hyvä eikä paha ja etenkään ei paha, vaan sen tarvii olla aina vain pahempaa myydäkseen enemmän?


      • demeter1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Toi porttiteoria voi pitää paikkansa. Huumeisiin vertaaminen tuntuu hieman extremeltä; viihde on aina ollut ihmisen paras tapa rentouttaa aivoja ja päästä pakoon arkielämän raadollisuudesta. Tarvitsemme viihdettä jo leiritulien äärellä laulettiin lauluja ja kerrottiin satuja. Mutta paeta tosielämän realiteetteja Game of Thronesien julmaakin julmempaan tarumaailmaan? Mitä se kertoo meistä? Että meille ei enää mikään riitä, ei hyvä eikä paha ja etenkään ei paha, vaan sen tarvii olla aina vain pahempaa myydäkseen enemmän?

        Samaa mieltä, Paloma, siitä että ihminen tarvitsee irtiottoa arjesta - vaikka sitten "hermoja hoitaakseen", mutta laatueroja tuossa irrottelussa taitaa olla paljon.

        "Itse tuotettu" viihde eroaa minusta ratkaisevasti massatuotetusta viihteestä, jonka päätarkoitus on kai myydä hyvin, tahkota tuottajalle rahaa.

        Noista esittämistäsi kysymyksistä tekee mieli rakentaa aasinsilta HS:n tiedetoimittajan Jani Kaaron loistavaan kolumniin (HS 2.4.) jossa hän kysyy: "Oliko jumalten kuolema suuri voitto ? Voiko jokin niin suuri ja ikiaikainen merkityksen antaja kuin uskonto kadota tuosta noin vain ilman seurauksia ?"
        Hän kysyy edelleen "Voisiko olla, että olemme vähitellen alkaneet tuntea nahoissamme sen, mitä on menetetty ? Onko se, mitä henkiseksi köyhyydeksi kutsutaan, vain oman rationaalisuutemme painoa ? "

        Pirre puhui satujen merkityksestä lapsille, minä kaipaan suuria kertomuksia, aikuisille. Niitä meidän pirstaleisesta ajasta mielestäni puuttuu.

        Vaikka lähdettäisiin siitä, että uskonto oli "ooppiumia kansalle" se saattoi tarvitakin sitä, siis mielen rauhoittajana, lohdun ja turvan tarjoajana.
        Tietysti markkinoilla on kovastikin tarjontaa uskonnon puutetta paikkaamaan, mutta yhtenäisyys ja selkeys jäävät näistä uusista ideologioista usein puuttumaan.
        Viittaan nyt vaikka New Age-tyyppiseen tarjontaan.


      • demeter1 kirjoitti:

        Samaa mieltä, Paloma, siitä että ihminen tarvitsee irtiottoa arjesta - vaikka sitten "hermoja hoitaakseen", mutta laatueroja tuossa irrottelussa taitaa olla paljon.

        "Itse tuotettu" viihde eroaa minusta ratkaisevasti massatuotetusta viihteestä, jonka päätarkoitus on kai myydä hyvin, tahkota tuottajalle rahaa.

        Noista esittämistäsi kysymyksistä tekee mieli rakentaa aasinsilta HS:n tiedetoimittajan Jani Kaaron loistavaan kolumniin (HS 2.4.) jossa hän kysyy: "Oliko jumalten kuolema suuri voitto ? Voiko jokin niin suuri ja ikiaikainen merkityksen antaja kuin uskonto kadota tuosta noin vain ilman seurauksia ?"
        Hän kysyy edelleen "Voisiko olla, että olemme vähitellen alkaneet tuntea nahoissamme sen, mitä on menetetty ? Onko se, mitä henkiseksi köyhyydeksi kutsutaan, vain oman rationaalisuutemme painoa ? "

        Pirre puhui satujen merkityksestä lapsille, minä kaipaan suuria kertomuksia, aikuisille. Niitä meidän pirstaleisesta ajasta mielestäni puuttuu.

        Vaikka lähdettäisiin siitä, että uskonto oli "ooppiumia kansalle" se saattoi tarvitakin sitä, siis mielen rauhoittajana, lohdun ja turvan tarjoajana.
        Tietysti markkinoilla on kovastikin tarjontaa uskonnon puutetta paikkaamaan, mutta yhtenäisyys ja selkeys jäävät näistä uusista ideologioista usein puuttumaan.
        Viittaan nyt vaikka New Age-tyyppiseen tarjontaan.

        Jatkaen aasinsiltaa:
        "Jumalten (ilta)hämärä" tai gotterdämmerung on sana joka tuli mieleen, siis suomennos Ragnarök-ajasta jolloin jumalat tuhoavat toisensa ja maailmanloppu seuraa vedenpaisumuksen muodossa.

        Ihmiskunta luo uusia jumalia vanhojen ja loppuunkäytettyjen tilalle. Länsimaisessa kulttuurissamme humanismi on pitkälti korvannut uskonnon ja humanismi oikein ymmärrettynä ei ole paha asia.


      • demeter1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Jatkaen aasinsiltaa:
        "Jumalten (ilta)hämärä" tai gotterdämmerung on sana joka tuli mieleen, siis suomennos Ragnarök-ajasta jolloin jumalat tuhoavat toisensa ja maailmanloppu seuraa vedenpaisumuksen muodossa.

        Ihmiskunta luo uusia jumalia vanhojen ja loppuunkäytettyjen tilalle. Länsimaisessa kulttuurissamme humanismi on pitkälti korvannut uskonnon ja humanismi oikein ymmärrettynä ei ole paha asia.

        "Länsimaisessa kulttuurissamme humanismi on pitkälti korvannut uskonnon ja humanismi oikein ymmärrettynä ei ole paha asia." (Paloma)

        Toivotaan niin, että humanismi vastaa meidän eettisiin tarpeisiimme - jos niitä sitten ihmisillä on. Välillä vaikuttaa, että raha on meidän jumalamme, eikä muita tarvita...

        Kiehtova mytologia, ja Ragnarök tuntuu hyvin uskottalta tulevaisuuden visiolta, eikä taida olla kovasti ristiriidassa tiedeuskonkaan kanssa...


      • Pirre*
        demeter1 kirjoitti:

        Samaa mieltä, Paloma, siitä että ihminen tarvitsee irtiottoa arjesta - vaikka sitten "hermoja hoitaakseen", mutta laatueroja tuossa irrottelussa taitaa olla paljon.

        "Itse tuotettu" viihde eroaa minusta ratkaisevasti massatuotetusta viihteestä, jonka päätarkoitus on kai myydä hyvin, tahkota tuottajalle rahaa.

        Noista esittämistäsi kysymyksistä tekee mieli rakentaa aasinsilta HS:n tiedetoimittajan Jani Kaaron loistavaan kolumniin (HS 2.4.) jossa hän kysyy: "Oliko jumalten kuolema suuri voitto ? Voiko jokin niin suuri ja ikiaikainen merkityksen antaja kuin uskonto kadota tuosta noin vain ilman seurauksia ?"
        Hän kysyy edelleen "Voisiko olla, että olemme vähitellen alkaneet tuntea nahoissamme sen, mitä on menetetty ? Onko se, mitä henkiseksi köyhyydeksi kutsutaan, vain oman rationaalisuutemme painoa ? "

        Pirre puhui satujen merkityksestä lapsille, minä kaipaan suuria kertomuksia, aikuisille. Niitä meidän pirstaleisesta ajasta mielestäni puuttuu.

        Vaikka lähdettäisiin siitä, että uskonto oli "ooppiumia kansalle" se saattoi tarvitakin sitä, siis mielen rauhoittajana, lohdun ja turvan tarjoajana.
        Tietysti markkinoilla on kovastikin tarjontaa uskonnon puutetta paikkaamaan, mutta yhtenäisyys ja selkeys jäävät näistä uusista ideologioista usein puuttumaan.
        Viittaan nyt vaikka New Age-tyyppiseen tarjontaan.

        Demeter, ei satujen merkityksestä lapsille suoranaisesti, vaan vertasin - pohdin vanhojen veristen satujen (joissa kuitenkin oli joku opetus lopussa) ja toisaalta raakojen nettipelien vaikutuksia ihmisen psyykeen, joka ilmenee myöhemmin tunteettomuutena eli olisiko sietokyky kestää ja kokea viihdyttävinä paloman ilmaisemat suolenpätkä -elokuvat lähtöisin ed. mainitsemistani seikoista, - vai vain "liian" turvallisesta kasvuympäristöstä, - tuskin maahan muuttaneet ja ehkä kidutetut pakolaiset kaipaavat viihdykkeekseen raakoja kohtauksia sisältäviä elokuvia, luulisin.

        Vaikka, taitaa tuo välinpitämättömyys ja kyvyttömyys myötäelämiseen olla tämän ajan ilmiöitä yleisemminkin.


      • Pirre* kirjoitti:

        Demeter, ei satujen merkityksestä lapsille suoranaisesti, vaan vertasin - pohdin vanhojen veristen satujen (joissa kuitenkin oli joku opetus lopussa) ja toisaalta raakojen nettipelien vaikutuksia ihmisen psyykeen, joka ilmenee myöhemmin tunteettomuutena eli olisiko sietokyky kestää ja kokea viihdyttävinä paloman ilmaisemat suolenpätkä -elokuvat lähtöisin ed. mainitsemistani seikoista, - vai vain "liian" turvallisesta kasvuympäristöstä, - tuskin maahan muuttaneet ja ehkä kidutetut pakolaiset kaipaavat viihdykkeekseen raakoja kohtauksia sisältäviä elokuvia, luulisin.

        Vaikka, taitaa tuo välinpitämättömyys ja kyvyttömyys myötäelämiseen olla tämän ajan ilmiöitä yleisemminkin.

        Näitä keskiaikaisia satuja (Grimmin veljesten jne. Punahilkka jne) on arvosteltu paljon niiden julman ja väkivaltaisen sisällön takia, mutta käsittääkseni ne olivat juuri tehty peloittamaan lapsia esim. menemästä liian syvälle metsään jossa he voisivat eksyä tai joutua petojen raadeltavaksi. Elikkä kuten Pirre sanoitkin, niissä oli opettava pointti. On kuitenkin kaksi eri asiaa istua kiltin mummon polvella lukemassa satukirjasta tarinaa sudesta jonka vatsa täytettiin kivillä kuin katsomassa 50 tuuman plasmaruudusta kun punahilkkaa raiskataan kahdeksantoista tuntia, viilellään täyteen haavoja, poltetaan savukkeentumpeilla ja lopuksi haudataan elävältä ja nyt sitten kullanmurut nukkumaan ja kaunita unia.

        Noista pakolaisista, Pirre: jostain ihmeellisestä syystä juuri pakolaislapset esim entisen Jugoslavaian maista erittäin viehättyneitä raakuuksista ja väkivallasta. Luulenkin että sota, julmuudet ja kidutukset paaduttavat ja turruttavat lastenkin mielen niin että he alkavat pitää kaikkea tätä jopa viihdyttävänä. Ruotsalaiset vanhemmat noudattavat suosituksia mikä sopii lasten katseltavaksi huomattavasti tarkemmin kuin ulkomaalaiset vanhemmat. Tämä ei ole tarkoitettu rasistiseksi tai ulkomaalaisvastaiseksi kommentiksi vaan henkilökohtainen huomio työstäni jossa tulin läheiseen kosketukseen monien pakolais- ja maahanmuuttajaperheiden kanssa ja vanhempien kanssa olen keskustellut asiasta. Heillä oli myös keskivertoa enemmän sotaleluja mukanaan koulussa ja tarhassa.


      • demeter1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Näitä keskiaikaisia satuja (Grimmin veljesten jne. Punahilkka jne) on arvosteltu paljon niiden julman ja väkivaltaisen sisällön takia, mutta käsittääkseni ne olivat juuri tehty peloittamaan lapsia esim. menemästä liian syvälle metsään jossa he voisivat eksyä tai joutua petojen raadeltavaksi. Elikkä kuten Pirre sanoitkin, niissä oli opettava pointti. On kuitenkin kaksi eri asiaa istua kiltin mummon polvella lukemassa satukirjasta tarinaa sudesta jonka vatsa täytettiin kivillä kuin katsomassa 50 tuuman plasmaruudusta kun punahilkkaa raiskataan kahdeksantoista tuntia, viilellään täyteen haavoja, poltetaan savukkeentumpeilla ja lopuksi haudataan elävältä ja nyt sitten kullanmurut nukkumaan ja kaunita unia.

        Noista pakolaisista, Pirre: jostain ihmeellisestä syystä juuri pakolaislapset esim entisen Jugoslavaian maista erittäin viehättyneitä raakuuksista ja väkivallasta. Luulenkin että sota, julmuudet ja kidutukset paaduttavat ja turruttavat lastenkin mielen niin että he alkavat pitää kaikkea tätä jopa viihdyttävänä. Ruotsalaiset vanhemmat noudattavat suosituksia mikä sopii lasten katseltavaksi huomattavasti tarkemmin kuin ulkomaalaiset vanhemmat. Tämä ei ole tarkoitettu rasistiseksi tai ulkomaalaisvastaiseksi kommentiksi vaan henkilökohtainen huomio työstäni jossa tulin läheiseen kosketukseen monien pakolais- ja maahanmuuttajaperheiden kanssa ja vanhempien kanssa olen keskustellut asiasta. Heillä oli myös keskivertoa enemmän sotaleluja mukanaan koulussa ja tarhassa.

        Muistelen, että tuosta aiheesta - siis ihmisten, lastenkin - viehtyneisyydestä väkivaltaan on kaksi vastakkaista teoriaa: toinen katsoo, että väkivallan esittäminen lisää väkivaltaista käyttäytymistä mallioppimisen kautta, toinen taas näkee, että se vapauttaa siitä kun voi samaistumalla purkaa omia yllykkeitään ja kokemuksiaan.

        Jännä kuulla tuo mitä kerroit, Paloma. Kertomasi taitaisi vahvistaa tuota jälkimmäistä teoriaa...

        Pirre mainitsi nettipelit. Olin pari kuukautta sitten ainoana mummoikäisenä koulun järjestämässä peli-illassa. Ihmettelin sitä, ettei pelejä itsessään asetettu kyseenalaisiksi, vain niiden sisältöä haluttiin seurailla.
        Tietysti todettiin, että kun lapsi pelaa, hän ei enää leiki. Ja pelit alkavat koukuttaa viimeistään tokalla luokalla.
        Kun en tunne pelimaailmaa on paha tuomitakaan täysin, mutta minusta on kyllä hälyttävää, jos lapsi ei leiki. Lasten liikkumattomuudesta kannetaan kyllä huolta, mutta eikö nähdä, että nämäkin asiat liittyvät yhteen ?


      • demeter1 kirjoitti:

        Muistelen, että tuosta aiheesta - siis ihmisten, lastenkin - viehtyneisyydestä väkivaltaan on kaksi vastakkaista teoriaa: toinen katsoo, että väkivallan esittäminen lisää väkivaltaista käyttäytymistä mallioppimisen kautta, toinen taas näkee, että se vapauttaa siitä kun voi samaistumalla purkaa omia yllykkeitään ja kokemuksiaan.

        Jännä kuulla tuo mitä kerroit, Paloma. Kertomasi taitaisi vahvistaa tuota jälkimmäistä teoriaa...

        Pirre mainitsi nettipelit. Olin pari kuukautta sitten ainoana mummoikäisenä koulun järjestämässä peli-illassa. Ihmettelin sitä, ettei pelejä itsessään asetettu kyseenalaisiksi, vain niiden sisältöä haluttiin seurailla.
        Tietysti todettiin, että kun lapsi pelaa, hän ei enää leiki. Ja pelit alkavat koukuttaa viimeistään tokalla luokalla.
        Kun en tunne pelimaailmaa on paha tuomitakaan täysin, mutta minusta on kyllä hälyttävää, jos lapsi ei leiki. Lasten liikkumattomuudesta kannetaan kyllä huolta, mutta eikö nähdä, että nämäkin asiat liittyvät yhteen ?

        Tuo mitä kerroin ulkomaalaissyntyisten vanhempien lapsista tässä yhteiskunnassa on tietenkin erittäin epätieteellistä ja empiiristä. Muistan pitkät keskustelut nuoren serbiäitin kanssa kun sanoin että hänen 6-vuotiaansa pelaa väkivaltaisia pelejä ja tuo mukanaan sotaleluja kouluun niin hän ei kyllä pitänyt sitä yhtään minään. Somalipojat jotka haluavat tulla gangstereiksi isona eivät ole mikään poikkeus kuusivuotisryhmissä. Valta jonka aseet ja väkivalta millä alistetaan muut vallankäyttövälineenä on käyttäytymismalli joka on opittu jo hyvin pienestä. Kuusivuotiaat tytöt jotka pukeutuvat kuin teini-ikäiset lumput ja kiemurtelevat lattialla a la Shakira whenever whenever- videossa hätkähdyttivät meikäläistä, joka on nyt kyllä nähnyt yhtä sun toistakin ihan livessäkin.

        En minä puhu uskonnon puuttumisesta enkä auktoriteettien murtumisesta enkä maailmanlopun tulosta. Minua huolestuttaa se yhteiskunta johon suloiset lapsenlapseni ovat kasvamassa. Toistaiseksi he pelaavat vielä Angry Birdsejä ja Villa Villekullaa, mutta Isompi kullanmuruista oli ladannut mun kännyyni pelin nimeltä "Ängry Gran" ja siinä oli ikonissa isoäiti kirves olallaan.....


      • demeter1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tuo mitä kerroin ulkomaalaissyntyisten vanhempien lapsista tässä yhteiskunnassa on tietenkin erittäin epätieteellistä ja empiiristä. Muistan pitkät keskustelut nuoren serbiäitin kanssa kun sanoin että hänen 6-vuotiaansa pelaa väkivaltaisia pelejä ja tuo mukanaan sotaleluja kouluun niin hän ei kyllä pitänyt sitä yhtään minään. Somalipojat jotka haluavat tulla gangstereiksi isona eivät ole mikään poikkeus kuusivuotisryhmissä. Valta jonka aseet ja väkivalta millä alistetaan muut vallankäyttövälineenä on käyttäytymismalli joka on opittu jo hyvin pienestä. Kuusivuotiaat tytöt jotka pukeutuvat kuin teini-ikäiset lumput ja kiemurtelevat lattialla a la Shakira whenever whenever- videossa hätkähdyttivät meikäläistä, joka on nyt kyllä nähnyt yhtä sun toistakin ihan livessäkin.

        En minä puhu uskonnon puuttumisesta enkä auktoriteettien murtumisesta enkä maailmanlopun tulosta. Minua huolestuttaa se yhteiskunta johon suloiset lapsenlapseni ovat kasvamassa. Toistaiseksi he pelaavat vielä Angry Birdsejä ja Villa Villekullaa, mutta Isompi kullanmuruista oli ladannut mun kännyyni pelin nimeltä "Ängry Gran" ja siinä oli ikonissa isoäiti kirves olallaan.....

        Onneksi kukaan ei nähnyt, kun rupesi vimmatusti naurattamaan tuo "Ängry Gran..))
        Vaikka eihän siinä nauramista ole...

        Korutonta kertomaa tuo mitä kirjoitit mamulasten käytöksestä. Ovatko hekin jo ymmärtäneet hyväksyntää hakiessaan mikä myy: väkivalta ja seksi taas... Tarjotaan niitä niin päästään piireihin ?

        Paljon toivoa tarvitaan, että maahanmuuttajien kanssa selvitään ja lasten osa surettaa todella, omien ja vieraitten.
        Minun kolmivuotiaani elää vielä "viattomuuden tilassa", maailman tavat eivät ole tartuttuneet häneen, mutta olen näkevinäni, että luottavaisuus karisee hänestä vähän kerrassaan ja siitä se kai alkaa, sydämen kovettuminen...
        Jos paras kaveri heittää hiekkaa silmille, taitaa olla vähän vaikeata luottaa häneen jatkossa...

        Sanotaan, että isovanhempien tehtävänä on perinteen siirtäminen. Siksikin olen arvoiltani vähän vanhakantainen, erilaista vaihtoehtoa tarjoava. Tietenkään en pyri vaikuttamaan muutoin kuin omalla esimerkilläni ja "parempia tarjouksia" on varmasti luvassa jatkossa joka suunnalta...


      • demeter1 kirjoitti:

        Onneksi kukaan ei nähnyt, kun rupesi vimmatusti naurattamaan tuo "Ängry Gran..))
        Vaikka eihän siinä nauramista ole...

        Korutonta kertomaa tuo mitä kirjoitit mamulasten käytöksestä. Ovatko hekin jo ymmärtäneet hyväksyntää hakiessaan mikä myy: väkivalta ja seksi taas... Tarjotaan niitä niin päästään piireihin ?

        Paljon toivoa tarvitaan, että maahanmuuttajien kanssa selvitään ja lasten osa surettaa todella, omien ja vieraitten.
        Minun kolmivuotiaani elää vielä "viattomuuden tilassa", maailman tavat eivät ole tartuttuneet häneen, mutta olen näkevinäni, että luottavaisuus karisee hänestä vähän kerrassaan ja siitä se kai alkaa, sydämen kovettuminen...
        Jos paras kaveri heittää hiekkaa silmille, taitaa olla vähän vaikeata luottaa häneen jatkossa...

        Sanotaan, että isovanhempien tehtävänä on perinteen siirtäminen. Siksikin olen arvoiltani vähän vanhakantainen, erilaista vaihtoehtoa tarjoava. Tietenkään en pyri vaikuttamaan muutoin kuin omalla esimerkilläni ja "parempia tarjouksia" on varmasti luvassa jatkossa joka suunnalta...

        Mä nauroin kans itseni ihan kippuraan kun huomasin ton angry granin mun kännyssä, etenkin kun poika ei ollut sanonut mitään. Kysyin ja se vain virnisteli ja myönti että juu, hän sen latasi :) Se sama poika joka joka kerta kun käyn siellä tulee halimaan ja sanoo mormor jag har saknat dig! Eli ei ole tainnut kovin pahaa traumaa saaneen jos olen joskus vähän komentanut.


    • väki vallaton

      Saksalaisissa poliisisarjoissa ei mässäillä väkivallalla, Myös Morse ja Midsommerin murhat ovat mieleistä katsottavaa.

    • joku tolkku

      Mainos kanavilta roska sarjaa tuutin täydeltä,täytyy olla pähkä hullu jos niitä kahteloo,katson ainoastaan yleltä

      • viiva vai väli

        Roskat ja sarjat ovat hallinnassa kun tallentaa ohjelmat ja ohittaa mainokset. En pidä itseäni en pähkänä enkä hulluna, vaikka en tiedäkään mitä pähkä tarkoittaa.


    • vanhastatuntuu

      Dokumentti-sarja Stalingrad, ja toinen Leningrad, kertovat kaunistelematta.
      Sitten on Gladiaattori, Jeanne d'Arc, Tuntematon sotilas ja Talvisota.
      Nuo kylläkin kertovat ihmisestä ihan tosi-asioita.
      Toivottavasti auttavat myös roska-sarjojen katselijoita ymmärtämään elämää.
      Tuntuu oudolta että 60 ihmettelee maailman menoa.
      Tuulen Viemääkin kun on varmaan tullut jo katsottua.
      Niin, ja Rebecca.
      Varmaan luettu myös on Anni Polva.

      • Anni Polvaa en muista lukeneeni. Tai sitten jos luin ei ole tehnyt mitään pysyvää vaikutusta.
        Enkä minä maailman menoa sinänänsä ihmettele ja dokumentit ja filmit on nähty. Realistinen kertominen ja kuvaaminen on hyvä tavoite vaikka aihe olsikin järkyttävä ja julma: aloitukseni pointti ei ollut noissa jutuissa vaan raakuuksien ja silpomisien ja suolien levittelyn yksityiskohtaisessa ja herkuttelevassa esittelyssä joka kattaa useita jaksoja. Siis äärimmäisen väkivaltaisuuden ihannoimisessa ja sen korkeassa viihdearvossa. Puuttuko ihmisiltä täysin empatian tunne vai osaako "normaali" nykyaikainen eristää tarun ja todellisuuden niin tehokkaasti että nämä kauhuskenaariot ei jätä jälkeä psyykeen esim. painajaisunien muodossa? Minä en oikein tahdo aina pystyä, vaan tietyt visuaalisesti todella vahvat kuvat seuraavat minua pitkään seuraavalle päivällekin.


      • Överi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Anni Polvaa en muista lukeneeni. Tai sitten jos luin ei ole tehnyt mitään pysyvää vaikutusta.
        Enkä minä maailman menoa sinänänsä ihmettele ja dokumentit ja filmit on nähty. Realistinen kertominen ja kuvaaminen on hyvä tavoite vaikka aihe olsikin järkyttävä ja julma: aloitukseni pointti ei ollut noissa jutuissa vaan raakuuksien ja silpomisien ja suolien levittelyn yksityiskohtaisessa ja herkuttelevassa esittelyssä joka kattaa useita jaksoja. Siis äärimmäisen väkivaltaisuuden ihannoimisessa ja sen korkeassa viihdearvossa. Puuttuko ihmisiltä täysin empatian tunne vai osaako "normaali" nykyaikainen eristää tarun ja todellisuuden niin tehokkaasti että nämä kauhuskenaariot ei jätä jälkeä psyykeen esim. painajaisunien muodossa? Minä en oikein tahdo aina pystyä, vaan tietyt visuaalisesti todella vahvat kuvat seuraavat minua pitkään seuraavalle päivällekin.

        Minä en katso Tv-sarjoja juuri ohjelmatarjonnan väkivaltaisuuden vuoksi. En lue myöskään Ilta Sanomia skandaalihakuisuuden takia. Kaikki överi inhottaa.

        HJ.


      • aikajättää
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Anni Polvaa en muista lukeneeni. Tai sitten jos luin ei ole tehnyt mitään pysyvää vaikutusta.
        Enkä minä maailman menoa sinänänsä ihmettele ja dokumentit ja filmit on nähty. Realistinen kertominen ja kuvaaminen on hyvä tavoite vaikka aihe olsikin järkyttävä ja julma: aloitukseni pointti ei ollut noissa jutuissa vaan raakuuksien ja silpomisien ja suolien levittelyn yksityiskohtaisessa ja herkuttelevassa esittelyssä joka kattaa useita jaksoja. Siis äärimmäisen väkivaltaisuuden ihannoimisessa ja sen korkeassa viihdearvossa. Puuttuko ihmisiltä täysin empatian tunne vai osaako "normaali" nykyaikainen eristää tarun ja todellisuuden niin tehokkaasti että nämä kauhuskenaariot ei jätä jälkeä psyykeen esim. painajaisunien muodossa? Minä en oikein tahdo aina pystyä, vaan tietyt visuaalisesti todella vahvat kuvat seuraavat minua pitkään seuraavalle päivällekin.

        Ihmisen pitää oppia mitä hän pystyy tekemään.
        Muuten ei hän opi, mitä ei tarvitse tehdä.
        Ja tuo oppiminen vie paljon aikaa.
        Kauemmin kuin tuhat ihmis-ikää.

        Siksi ei kannata kysyä, ei ihmetellä, ei vuodattaa kyyneleitä.
        Ihminen ei voi koskaan tietää milloín hänen elämänsä päättyy,
        ja miten ja mihin.

        Siksi kannattaa katsella vain mitä ihminen tekee.
        Elokuvissa tai telkkarissakin.
        Sehän on sitä, mitä hän itse on saanut elämässään aikaan.
        Ymmärsin kyllä aloituksen.
        Mielestäni se olisi kuulunut 20 ihmisille.


      • -.-
        Överi kirjoitti:

        Minä en katso Tv-sarjoja juuri ohjelmatarjonnan väkivaltaisuuden vuoksi. En lue myöskään Ilta Sanomia skandaalihakuisuuden takia. Kaikki överi inhottaa.

        HJ.

        Eikö muka iltalehti ole skandaalilehti?


      • Överi
        -.- kirjoitti:

        Eikö muka iltalehti ole skandaalilehti?

        En nyt listannut, mutta kuuluu joukkoon skandaalilehdet.


      • aikajättää kirjoitti:

        Ihmisen pitää oppia mitä hän pystyy tekemään.
        Muuten ei hän opi, mitä ei tarvitse tehdä.
        Ja tuo oppiminen vie paljon aikaa.
        Kauemmin kuin tuhat ihmis-ikää.

        Siksi ei kannata kysyä, ei ihmetellä, ei vuodattaa kyyneleitä.
        Ihminen ei voi koskaan tietää milloín hänen elämänsä päättyy,
        ja miten ja mihin.

        Siksi kannattaa katsella vain mitä ihminen tekee.
        Elokuvissa tai telkkarissakin.
        Sehän on sitä, mitä hän itse on saanut elämässään aikaan.
        Ymmärsin kyllä aloituksen.
        Mielestäni se olisi kuulunut 20 ihmisille.

        Sinä sanot että ymmärsit aloitukseni, mutta vastauksesi ei kuitenkaan liity kysymyksenasetteluuni ja minun täytyy nyt vain sanoa että en ole ymmärtänyt sitä muutenkaan.


      • demeter1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Sinä sanot että ymmärsit aloitukseni, mutta vastauksesi ei kuitenkaan liity kysymyksenasetteluuni ja minun täytyy nyt vain sanoa että en ole ymmärtänyt sitä muutenkaan.

        Heh, kirjoittaako hunksi nyt puskasta ? ..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Heh, kirjoittaako hunksi nyt puskasta ? ..))

        Useilla eri nimimerkeillä ja hyvin varovasti. :))


      • ;())
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Useilla eri nimimerkeillä ja hyvin varovasti. :))

        Kyl häntä varmaan harmittaa kun ei kaikki tunnista.


      • voi teittii
        ;()) kirjoitti:

        Kyl häntä varmaan harmittaa kun ei kaikki tunnista.

        Onko kiva juoruilla "salaa" toisten nenän edessä?


      • noinhan ne toimii
        voi teittii kirjoitti:

        Onko kiva juoruilla "salaa" toisten nenän edessä?

        No siinä nyt kolme palstakiusaajaa...


      • mitä häh?
        noinhan ne toimii kirjoitti:

        No siinä nyt kolme palstakiusaajaa...

        Kuka ny on kiusannu ja ketä?


      • ;()) kirjoitti:

        Kyl häntä varmaan harmittaa kun ei kaikki tunnista.

        Ei hunksia ole kovin vaikea tunnistaa, vaikka hän yrittääkin piiloutua muuttamalla hieman kirjoitustyyliään. Mutta ei siitä sen enempää.


      • siis yrittää
        mitä häh? kirjoitti:

        Kuka ny on kiusannu ja ketä?

        Hunksille ämmät vittuilee.


      • no joo
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei hunksia ole kovin vaikea tunnistaa, vaikka hän yrittääkin piiloutua muuttamalla hieman kirjoitustyyliään. Mutta ei siitä sen enempää.

        Ja sitten se on huudettava julki pää levällään...


      • jos muistan
        siis yrittää kirjoitti:

        Hunksille ämmät vittuilee.

        Eikö tuo ole itse tehny samaa arvaillu kuka on kuka,syytelly viattomii.


      • eikö oo näin
        no joo kirjoitti:

        Ja sitten se on huudettava julki pää levällään...

        Itte on mesonnu ettei ikiin puskasta,sitä saa mitä pyytää.


      • no joo
        jos muistan kirjoitti:

        Eikö tuo ole itse tehny samaa arvaillu kuka on kuka,syytelly viattomii.

        Ja siitä on nyt kaikkien otettava mallia ja jatkettava samaan tyyliin sormi ojossa; kun tuokin tekee niin...


      • tän palstan tapoja
        eikö oo näin kirjoitti:

        Itte on mesonnu ettei ikiin puskasta,sitä saa mitä pyytää.

        No niinhän täällä muutkin rekatut tekee. Toisella suupielellä morkataan puskiksia kovaan ääneen ja toisella suupielellä kuiskutellaan itse pusikosta.


      • tän palstan tapoja kirjoitti:

        No niinhän täällä muutkin rekatut tekee. Toisella suupielellä morkataan puskiksia kovaan ääneen ja toisella suupielellä kuiskutellaan itse pusikosta.

        Tiedoksenne: en ole koskaan pusikossa. Olen joskus ollut rekkaamatta mutta omalla paloma-nimelläni. En koskaan anonyymisesti keljuilemassa muille. Hunksi on varmaankin mielissään kun demeter tunnisti hänet ensin.


      • tyhjät tynnyrit ne..
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tiedoksenne: en ole koskaan pusikossa. Olen joskus ollut rekkaamatta mutta omalla paloma-nimelläni. En koskaan anonyymisesti keljuilemassa muille. Hunksi on varmaankin mielissään kun demeter tunnisti hänet ensin.

        Kaikki täällä hänet tunnisti, mutta fiksut vaikenee...


      • antaa jo olla
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tiedoksenne: en ole koskaan pusikossa. Olen joskus ollut rekkaamatta mutta omalla paloma-nimelläni. En koskaan anonyymisesti keljuilemassa muille. Hunksi on varmaankin mielissään kun demeter tunnisti hänet ensin.

        Voi voi pulu, jo eilen hänet tunnistettiin, mummut on vähä myöhässä.


      • ei luulotautinen
        antaa jo olla kirjoitti:

        Voi voi pulu, jo eilen hänet tunnistettiin, mummut on vähä myöhässä.

        Voi kettu, tätä luulon määrää. Mitä ihmettä saa, kun KUVITTELEE tietävänsä, eikä todellisuudessa tiedä yhtään mitään, vaan vain luulottelee.
        Minusta se on ala-arvoista.

        Kirjoitelkoon sitten kukin ojasta tai allikosta, tai vaikka puun oksalla.


      • -----
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei hunksia ole kovin vaikea tunnistaa, vaikka hän yrittääkin piiloutua muuttamalla hieman kirjoitustyyliään. Mutta ei siitä sen enempää.

        Kyllä h.n tuntee. Kun ei taas aloittaisi muiden kirjoittajien vähättelyä ja määräilyä.


      • :|||:
        ----- kirjoitti:

        Kyllä h.n tuntee. Kun ei taas aloittaisi muiden kirjoittajien vähättelyä ja määräilyä.

        Onpahan sinullakin kirjoittamista ikävöidessäsi.


      • demeter1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tiedoksenne: en ole koskaan pusikossa. Olen joskus ollut rekkaamatta mutta omalla paloma-nimelläni. En koskaan anonyymisesti keljuilemassa muille. Hunksi on varmaankin mielissään kun demeter tunnisti hänet ensin.

        No voi sentään. Olen ollut mukana niin vähän, että olen näköjään unohtanut talon tavat: spontaanisuus on kiellettyä (se käsitetään aina väärin ja se loukkaa niin monia...).
        Eikä meidän kadonneesta ritarista tietenkään saa puhua...
        Pieni repliikki ja heti virisi vilkas keskustelu asiasta...


      • demeter1 kirjoitti:

        No voi sentään. Olen ollut mukana niin vähän, että olen näköjään unohtanut talon tavat: spontaanisuus on kiellettyä (se käsitetään aina väärin ja se loukkaa niin monia...).
        Eikä meidän kadonneesta ritarista tietenkään saa puhua...
        Pieni repliikki ja heti virisi vilkas keskustelu asiasta...

        Samaa minä ihmettelin. Tekopyhyys ja maton alle lakaseminen rulettaa.


      • otit esiin, miksi?
        demeter1 kirjoitti:

        No voi sentään. Olen ollut mukana niin vähän, että olen näköjään unohtanut talon tavat: spontaanisuus on kiellettyä (se käsitetään aina väärin ja se loukkaa niin monia...).
        Eikä meidän kadonneesta ritarista tietenkään saa puhua...
        Pieni repliikki ja heti virisi vilkas keskustelu asiasta...

        temeteriähän se ritari näyttää enimmin kiinostavan.


      • demeter1
        otit esiin, miksi? kirjoitti:

        temeteriähän se ritari näyttää enimmin kiinostavan.

        Heh, milläs tuon kiinnostuksen mittaat ? Onks sulla joku mittatikku vai ?
        Jännä nähdä, että meidän palstapahis herättää poissaolevanakin suuria tunteita..))

        Mitä minuun tulee, olen Lemminkäisen äiti:

        "ihmiset pahaks sinut parjaavat mulle -
        paha lienet muille, mut hyvä olet mulle,
        poikani lempeä, puhtoinen.
        Lahti on tyyni ja rauhainen" ..))
        (Eino Leino)

        Jotta lahti pysyisi tyynenä ja rauhaisena, sanon, että tuo runo oli provo.
        Mutta ainahan provossa vähän tottakin on....


      • vai provo ;))
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, milläs tuon kiinnostuksen mittaat ? Onks sulla joku mittatikku vai ?
        Jännä nähdä, että meidän palstapahis herättää poissaolevanakin suuria tunteita..))

        Mitä minuun tulee, olen Lemminkäisen äiti:

        "ihmiset pahaks sinut parjaavat mulle -
        paha lienet muille, mut hyvä olet mulle,
        poikani lempeä, puhtoinen.
        Lahti on tyyni ja rauhainen" ..))
        (Eino Leino)

        Jotta lahti pysyisi tyynenä ja rauhaisena, sanon, että tuo runo oli provo.
        Mutta ainahan provossa vähän tottakin on....

        Sun kohdallasi kiinnostus on näkyvä ei tarvitse mitata.


      • Pis pis
        :|||: kirjoitti:

        Onpahan sinullakin kirjoittamista ikävöidessäsi.

        Mikäs H:lla on? Eetu-Rauha -vaivojako?


      • demeter1
        vai provo ;)) kirjoitti:

        Sun kohdallasi kiinnostus on näkyvä ei tarvitse mitata.

        Entä sitten, so what ?


      • :-)
        Pis pis kirjoitti:

        Mikäs H:lla on? Eetu-Rauha -vaivojako?

        Suonikohjuja.


      • jatkoa seuraa?
        demeter1 kirjoitti:

        Entä sitten, so what ?

        Mitä tuota sit kyselet.


      • ei voi istua
        :-) kirjoitti:

        Suonikohjuja.

        Peräpukamia.


      • demeter1
        jatkoa seuraa? kirjoitti:

        Mitä tuota sit kyselet.

        Uteliaisuuttani. Tapani on myös vastata, jos minulle vastataan.


      • ;-)
        ei voi istua kirjoitti:

        Peräpukamia.

        Vaivansa kelläkin, seisoi tai istui.


      • jäkäti jäkäti
        demeter1 kirjoitti:

        Uteliaisuuttani. Tapani on myös vastata, jos minulle vastataan.

        Jatkat siis loputtomiin vaikka ei olisi aihettakaan.


    • Kevyttä huvia

      Mitäs katselet niitä? Mä katselen viihdyttäviä tosi-TV-ohjelmia. SInkkulaiva USA Livillä on ihan mukavan kevyttä, samoin Deittikamera ja tässä tulee Honey Boo Boo;DD. Amerikkalainen Lääkärit ohjelma on katselulistallani myös ja Kauniita ja rohkeita tulee välillä katseltu.
      Ei ole väkivaltaa ja verenvuodatusta. Mutta entäs henkinen väkivalta? Sitä kieroilua nyt taitaa olla ainakin Kauniissa ja rohkeissa mutta ei se yöunia vie.

      Ihmettelen niitä ihmisiä jotka soittelevat yöllä niille korteista ennustajille Astral TV:ssä Tv3:lla. Sikakallista soittaa kun jorisevat monta minuuttia.

      • siitä näkökulmasta

        Nii, eihän niitä tarvitse katsoa. Eikä minuakaan viihdytä katsella väkivaltaa. Nyt täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että niitä katsovat myös nuoret. Onko viisasta turruttaa heidän mieltään väkivallalle ja raakuuksille jo nuorella iällä?


      • ....

        Honey Boo Boo on mukava katsella. Amerikkalaisia punaniskoja, mutta niin "sööttejä", iska taitaa olla vähän tossun alla.


    • Aloin jo minäkin ajatella että eikö mikään riitä. Verilammikot ym... väkivalta tulee ohitettua kun siihen on turtunut. Mutta ohjelma jossa vainajat lähtevät liikkeelle lihanriekallee roikkuen ja tippuen, jahtaavat ihmisiä puoliksi mädäntyneinä. En muista sarjan nimeä, katsoin kerran vähän aikaa, alkoi kuvottamaan. Joskus kanvia selaillessa on sama sarja tullut eteen, siirryn liukkaasti muualle Muistaakseni sarja tulee Foxilta.

      • Pertta-j:lle vastaus tossa alempana lipsahti väärään paikkaan näinaamuvarhaisella ;)


    • Taidat tarkoittaa Lutusen lempiohjelmaa, The Walking Dead. Se sanoo että ei se ole mitään kun ne on jo valmiiksi kuolleita. Myös toi nuorempi polvi suosii kammottavan verisiä ja väkivaltaisia sarjoja, olisi kiva tietää mistä se johtuu, kun ne on niin kilttejä ja rauhallisia eikä tekis kärpäsellekään pahaa.
      Minä olen katsellut muutamia sarjoja, mutta väkivaltaisuus ja ne iänikuiset ruumiinavaukset väsyttävät. Toisaalta en voi kestää mitään huonoa ns. viihdettä enkä realityohjelmia ja kaikki noi kokkausohjelmat ovat pitkävetisiä. Tykkään hyvistä sarjoista, jännitystä saa olla, ja kestävä, kantava juoni.

      • Tykkään saksalaisista poliisisarjoista, Kettu on paras. Sitten Englantilainen Morse ym...


    • et silleen

      Tv on auki aamusta iltaan vaikka en tarkkaan seuraa, antaa tunnelmaa,ylenohjelmat kelpaa ainoastaan, jos ne loppuisi niin loppuisi tv pito.

    • kamalia*

      Kettua voisi katsoa ja Kahden keikkaa. Midsommer on mennyt jo aika raa'aksi.

      Mieheni katsoi kerran jotakin myöhäisillan poliisisarjaa jossa ihmisraato oli täynnä liikkuvia matoja. Pyysin vaihtamaan kanavaa, mutta jouduin kuitenkin itse vaihtamaan huonetta.

    • ei ääntä ei kuvaa

      Se on vaan kumma, kun minun telkkarista ei näy mitään julmuuksia.

    • Soonnäin

      Mässäilyohjelmia, kilpaillaan siitä kuka keksii pahimmat ja raaimmat jutut :/ Ja esim. the Walkind Dead oli ehdolla Critics' Choice Television Award'eissa parhaasta DRAAMA-sarjasta. Lapset aloittivat katselun isänsä luona, ja väittävät hekin että se on ihmissuhde-tarina, eikä suinkaan kauhusarja niin kuin se mun silmissä näyttää.

      Ei töllöstä paljon muuta tulekaan enää. Kauhu-sarjoja, reality-juttuja ja kokkauskisoja. Itse en muuta seuraa oikeastaan kuin musaohjelmat. Kuuntelen syrjäkorvalla sarjisten musat kun lapset katselee, ne ovat mahtavat. Joskus muistaakseni vaihdettiinkin sinun kanssa musalinkkejä eri sarjoista :) Eilen katselimme netistä The Hobbit leffan kakkosjaksoa, sielläkin oli kelpoa musaa:

      http://www.youtube.com/watch?v=2fngvQS_PmQ

    • Kualeppi

      Hoh hoijakkaa, väsyttää

      • Soonnäin

        Mene nukkumaan, Kualeppi, mä voin peitellä.


    • kiitos samoin

      Kauheeta, kun ilman silmälaseja tihrustin ja luin aloituksen otsikosta: Jumalan rauhaa...

      • Uskkomatontá! ..
        - .kuten 'ei suomalainen' mieheni sanoi orkesterin eka viulun ihmettelystä vaikeasta soitettavasta :D
        (lausumasta tuli hekottelua ja 'historiaa'...)

        Anteeksi vain, mutta joskus lukiessa tulee mielleyhtymiä, joita ei voi sanoin kuvailla - pelkkää kikatusta..............
        :D


      • sota ja rauha

        Eihän tuo nyt ole mitenkään kauheeta.

        Noinhan tervehtivät tietyn suunnan uskovat toisiaan.


    • Siion Antikristus

      Hasbaraa, rakkaat lukijat. Hasbaraa!
      Tarkoitus on turruttaa kaikki väkivaltaan. Se lisää katujen väkivaltaa ja väkivaltauutisia. Niitten tarkoituksena on saada ihmiset vaatimaan rikollisille väkivaltaisempia ja pitempiä tuomioita.
      Kun tähän on päästy ja väkivalta saatu halutun laajuiseksi, ilmestyy jostakin poliitikko, joka lupaa, että kun Hänet äänestätte valtaan, Hän panee asiat kuntoon. Väkivallalla.
      Niinpä hänet äänestetään Valtaan. Ja vallassa ollessaan Hän panee tuulemaan.
      Pian tavoite saavutetaan. Kansa elää uudessa uljaassa Pohjois-Koreassa.
      Uuden Siionistisen Maailmanjärjestyksen levittämä Hasbara saavutti tavoitteensa ja Maan rikolliseliitin tavoite on taas askelen lähempänä Antikristuksen aikaa.

      • ota iisisti

        Myö eletään Suomessa, eikä täällä kiihkoilla


    • eppu2

      Empä noista kovista väkivaltasarjoista välitä minäkään.
      Emmedale on lempisarjani. Englantilaisista sarjoista löytyy hyviä ja Austraalialaisista, silloin, kun niitä tulee.
      Romanttisista vanhanaikaisista sarjoista tykkään myös.
      Poliisisarjoista katson saksalaisia ja ruotsalaisia enimmäkseen.
      Sitten tykkään vuorien sankareista, rekkakuskit jäällä ja metsien miehet.
      Mustia leskiä on tullut myös katsottua.

      • Tään jutun kruksi onkin siinä että katson mielelläni hyviä amerikkalaisia ja englantilaisia sarjoja (myös ruotsalaisia, mutta en välitä kauheesti muilta kielialueilta tulevista) mutta vaikka juonet ja käsikirjoitukset usein toistavat toisiaan niin niissä on tietty viihdearvo. Asian muuttaa niiden erityistehosteiden ja väkivaltaskenarioiden jatkuva raaistuminen joka on nyt tullut mun toleranssikynnyksylle. En halua enkä jaksa nähdä enää yhtään kiduttamisia ja suolien levittelyä. Mikähän näissä ruumiinavaussarjoissa oikein viehättää?


    • demeter1

      Luin jostakin, että kaunokirjallisuus ei juuri käsittele ajankohtaisia, yhteiskunnallisia aiheita, niitä käsitellään dekkareissa.

      Ja onhan joku TV:n rikossarja oikeastaan oivallinen tapa näyttää niitä kipupisteitä, mitä monikulttuurisuus väistämättä tuo mukanaan.
      Ja ainakin niissä sarjoissa, joita olen joskus katsellut, käsittelytapa ei ole millään tavoin osoitteleva tai rasistinen, pikemminkin myötätuntoa herättävä.
      Wallanderit tulevat heti mieleen,..

      • eppu2

        Wallanderia olen minäkin katsonut, mutta juuri tuo Paloman mainitsema kidutus ja suolien levittely on inhoittavaa.
        Ruumiinavausten näyttäminen jatkuvasti sarjoissa ei ole kovin yhteiskunnallisesti avartavaa.


      • kats elija
        eppu2 kirjoitti:

        Wallanderia olen minäkin katsonut, mutta juuri tuo Paloman mainitsema kidutus ja suolien levittely on inhoittavaa.
        Ruumiinavausten näyttäminen jatkuvasti sarjoissa ei ole kovin yhteiskunnallisesti avartavaa.

        Minusta Wallander, ja moni muukin ruotsalainen sarja on kuivaa katsottavaa. En kaipaa väkivaltaa, jota niissäkin toki on on, mutta yleiskuva on totisen nuiva.
        Kuin kuivan reikäleivän pureminen ilman vettä.


      • Wallander-filmeistä pidän minäkin ja vaikka Stieg Larssonin filmit ovat väkivaltaisempia niissäkin on oma viehätyksensä. (Girl with a dragon tattoo jne.) Lisbet Salander on tosi kiinnostava roolihahmo.

        Olen samaa mieltä kanssasi että rikossarjat peilaavat kyllä yhteiskunnan kipupisteitä ja pitävät tiukasti kiinni vallitsevista moraalisista arvoista. Olen nyt juuttunut hieman näihin Law and Order-sarjoihin joita näytetään uusintoina puolenyön tienoilla ja kyllä ne on hyvinkin vallisevia yhteiskunnallisia arvoja seuraavia: episodit käsittelevät vaikeitakin asioita myötätunnolla ja ymmärtämisellä. Raakuutta on toki ja graafista väkivaltaa, mutta ei niin paljon kuin esim. Navy CIS:ssä, joka on muuten hyvintehty sarja, mutta juonet on hepposempia.


      • eppu2 kirjoitti:

        Wallanderia olen minäkin katsonut, mutta juuri tuo Paloman mainitsema kidutus ja suolien levittely on inhoittavaa.
        Ruumiinavausten näyttäminen jatkuvasti sarjoissa ei ole kovin yhteiskunnallisesti avartavaa.

        Tulee mieleen myös kovasti kehuttu ja palkittu brittisarja en tiedä näkyykö Suomessa Waking The Dead, missä otetaan esille vanhoja murhia. Markkinoidaan kovasti täällä Ruotsissakin Emmy-palkittuna jne; mä voin pahoin heti alusta lähtien. Sarja ottaa esille yhteiskunnallisiakin probleemia mutta ote on aivan liiangraafinen minun mielestäni.
        Toinen vanha sarja joka on joskus tullut uusintona puolenyön jälkeen on skottisarja Taggart joka on erittäin realistinen ja ankea, mutta tarinat on uskottavia ja niistä puuttuu täysin se amerikkalainen glamuuri.


      • ******
        eppu2 kirjoitti:

        Wallanderia olen minäkin katsonut, mutta juuri tuo Paloman mainitsema kidutus ja suolien levittely on inhoittavaa.
        Ruumiinavausten näyttäminen jatkuvasti sarjoissa ei ole kovin yhteiskunnallisesti avartavaa.

        Oikeastaan kun ajttelen niin että eiköpähän nuo poliisit ja muut heidän kanssaan rikoksia selvittäessään joutuvat näkemään monenlaisia raakuuksia.

        Muistui mieleeni kerrallinen tapaus puussa roikkuneesta raadosta jolloin ruumiin puusta ottanut tuumaili että "ei tämä enää pure". Mahtoi kuitenkin puistattaa näky kuumalla kesähelteellä.

        Mielestäni ei kaikkia sentään tarvitsisi tuoda silmien eteen television välityksellä koska on paljon herkkiä ihmisiä, joita tuollaiset näyt kammottavat.

        Ammanttinsa valinneiden täytyy olla lujahermoisia jos tuollaista työtä pystyvät tekemään. Vaikka jonkunhan sekin työ on tehtävä.


    • tursus

      Kovuutta ja väkivaltaa ihailevia olette. Toivottavasti teillä ei ole lapsia tai lapsenlapsia joille näitä raakuuksia syötätte. Tutkimuksien mukaan väkivalta lisää väkivaltaa ja se näkyy monessa.
      Pelkään kaltaisianne ihmisiä.

      • demeter1

        Mistä noin päättelet, tursus, että täällä ihaillaan kovuutta ja väkivaltaa ?
        Jos luit ketjun, kerropa kuka sitä ihaili ?
        Kerropa myös noista tutkimuksista ? Oman tietämykseni mukaan tutkimukset ovat tässäkin asiassa hyvin ristiriitaisia...
        Ihanko tosissasi luulottelet, että "syötämme" lapsille ja lapsenlapsille "raakuuksia"? Vai oletko niitä, jotka saavat hengenravintonsa siitä, että kuvittelevat kaikkien muiden ihmisten olevan pahoja ?


      • Nyt taisi mennä hieman pieleen sinun analyysisi aloituksen sisällöstä ja etenkin motivaatiosta. Minua suorastaan peloittavat ihmiset jotka muodostavat negatiivisen mielikuvan asioista lukematta edes lausetta loppuun.

        Minua ei kiinnosta väkivalta ja raakuudet sinänänsä vaan ainoastaan niiden vaikutus ihmisen psyykeen ja miten yleensäkin äärimmäinen raakuus ja julmuus voidaan mieltää viihteelliseksi ja miten nämä ideahistorialliset parametrien muutokset vaikuttavat yhteiskuntaan jossa elämme ja jossa lapsenlapsemme tulevat elämään. Kuullostiko nyt liian väkivaltaiselta? Älä suotta pelkää rauhankyyhkyä ;)


      • omat heillä
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Nyt taisi mennä hieman pieleen sinun analyysisi aloituksen sisällöstä ja etenkin motivaatiosta. Minua suorastaan peloittavat ihmiset jotka muodostavat negatiivisen mielikuvan asioista lukematta edes lausetta loppuun.

        Minua ei kiinnosta väkivalta ja raakuudet sinänänsä vaan ainoastaan niiden vaikutus ihmisen psyykeen ja miten yleensäkin äärimmäinen raakuus ja julmuus voidaan mieltää viihteelliseksi ja miten nämä ideahistorialliset parametrien muutokset vaikuttavat yhteiskuntaan jossa elämme ja jossa lapsenlapsemme tulevat elämään. Kuullostiko nyt liian väkivaltaiselta? Älä suotta pelkää rauhankyyhkyä ;)

        Tuskin lapset noita luettelemisiasi sarjoja katsovat, enempi tämän ikäkuokan ohjelmia.


    • demeter1

      Minä olen miettinyt, oppiikohan noista ruumiinavauksista jotakin ihmisen anatomiasta, kuolinsyistä ja siitä millainen slaagi voi tappaa...Kyllä kai vastuullinen tuottaja tarkistaa lääketieteelliset faktat sentään ? (eppu2)...

      Onhan ne Wallanderit (kat-selija) vähän kuivakkaita usein, mutta minä tykkään verkkaisesta tyylistä ja tietystä kotoisuudesta, ei mitään vouhkaamista...

      En tunne tuota "Walking the Deathia", mutta vastaava formaatti taisi tulla mainoskanavilta "Cold Case", jossa myös kaivettiin esiin vanhoja selvittämättömiä henkirikoksia. (Paloma).
      Luin aikanaan ainakin yhden noista Stieg Larssonin kirjoista ja elokuvat katselin myös. Rajuja juttuja, mielisairaalaan sulkemiset ja muut, mutta voihan todellisuus olla pahimillaan vieläkin julmempaa.
      Law and order on minunkin lemppareitani. Katselen aina kun ehdin...
      Vasta luin, että Mariska Hargitay on edesmenneen näyttelijän, Jayne Mansfieldin tytär. Näyttelijöiden lapsista tulee usein näyttelijöitä, meillä Suomessakin.

    • eppu2

      Käsitykseni mukaan, kyllä kaikki käyttävät eri alojen asiantuntijoita.
      Eihän sellainen sarja mitään olisikaan, missä vilisisi asiavirheitä.
      Olen senverran höpsö, että kaipaisin enemmän sellaisia ´´Ihana Elisa´´ tyyppisiä sarjoja.
      Rikossarjoista ei ole pulaa.

      • ,,--,,

        Minusta taas Ihana Elisa oli täyttä puppua, mutta kuka tykkää, kuka ei.


      • eppu2
        ,,--,, kirjoitti:

        Minusta taas Ihana Elisa oli täyttä puppua, mutta kuka tykkää, kuka ei.

        Voihan se olla, mutta mistä tiedät, taisit katsella.


      • ,,--,,
        eppu2 kirjoitti:

        Voihan se olla, mutta mistä tiedät, taisit katsella.

        Myönnän, aluksi katsoin ihan ahkerasti. Pian huomasin, ettei ollut minun heiniäni.
        Minulle on tullut mielikuva sarjoista, usein niiden kotimaa jo kertoo paljon, niiden sisällöstä.
        Italialaisista tulee mieleen kauniit ulkokuvat, juoni hieman lapsekasta.
        Ranskalaiissa on enemmän erotiikkaa, mutta myös kauneutta. Espanjalaisia ei normaalikuuloinen jaksa seurata. Saksalaiset preussilaiseen tapaan toteutettuja.

        Ruotsalaisissa sarjoissa on ollut paljon hyviä. Ne on sivistyneempiä, vaikkapa amerikkalaiseen, joskus jopa moskaan verraten.
        Silti tämän hetken yksi mielisarjani Greyn anatomia on sieltä.
        Syystä tai kolmannesta vuosikymmenien vanha ruotsalaissarja muistuu aina mieleen, Ärliga blå ögon, olisikohan yhtä hyvä vielä tänäisillä silmillä katsottuna?
        .


      • Kevyttä huvia
        ,,--,, kirjoitti:

        Myönnän, aluksi katsoin ihan ahkerasti. Pian huomasin, ettei ollut minun heiniäni.
        Minulle on tullut mielikuva sarjoista, usein niiden kotimaa jo kertoo paljon, niiden sisällöstä.
        Italialaisista tulee mieleen kauniit ulkokuvat, juoni hieman lapsekasta.
        Ranskalaiissa on enemmän erotiikkaa, mutta myös kauneutta. Espanjalaisia ei normaalikuuloinen jaksa seurata. Saksalaiset preussilaiseen tapaan toteutettuja.

        Ruotsalaisissa sarjoissa on ollut paljon hyviä. Ne on sivistyneempiä, vaikkapa amerikkalaiseen, joskus jopa moskaan verraten.
        Silti tämän hetken yksi mielisarjani Greyn anatomia on sieltä.
        Syystä tai kolmannesta vuosikymmenien vanha ruotsalaissarja muistuu aina mieleen, Ärliga blå ögon, olisikohan yhtä hyvä vielä tänäisillä silmillä katsottuna?
        .

        Edelleenkin totean, että tosi-tv-sarjat miellyttävät eniten.
        Beverly Hillsin täydelliset naiset, Miamin täydelliset naiset ja New Yorkin täydelliset naiset on tullut katsottua, jokainen tuotantojakso. Samoin Seurapiirisäpinää Teksasissa ohjelman olen katsellut.
        Nyt tulee uusintana 1. tuotantokausi, odottelen josko tulisi 2. tuotantokausi, sekä TV5:ltä tulee lauantaisin 90 päivää morsiamena. Mielenkiintoinen dokumentinomainen ohjelma neljästä nuorestaparista, joissa nainen on tullut k-1 viisumilla Yhdysvaltoihin, ja heidän pitää mennä 3 kuukauden kuluessa naimisiin tai morsian joutuu poistumaan maasta.


      • eppu2
        ,,--,, kirjoitti:

        Myönnän, aluksi katsoin ihan ahkerasti. Pian huomasin, ettei ollut minun heiniäni.
        Minulle on tullut mielikuva sarjoista, usein niiden kotimaa jo kertoo paljon, niiden sisällöstä.
        Italialaisista tulee mieleen kauniit ulkokuvat, juoni hieman lapsekasta.
        Ranskalaiissa on enemmän erotiikkaa, mutta myös kauneutta. Espanjalaisia ei normaalikuuloinen jaksa seurata. Saksalaiset preussilaiseen tapaan toteutettuja.

        Ruotsalaisissa sarjoissa on ollut paljon hyviä. Ne on sivistyneempiä, vaikkapa amerikkalaiseen, joskus jopa moskaan verraten.
        Silti tämän hetken yksi mielisarjani Greyn anatomia on sieltä.
        Syystä tai kolmannesta vuosikymmenien vanha ruotsalaissarja muistuu aina mieleen, Ärliga blå ögon, olisikohan yhtä hyvä vielä tänäisillä silmillä katsottuna?
        .

        Kyllä espanjalaisissa ja italialaisissa sarjissa täytyy ääntä säädellä.
        Saksalaisista tykkään ketusta ja kahden keikasta.
        Olen myös tykästynyt tähän Teeman sarjaan Saari.


      • äijä.
        eppu2 kirjoitti:

        Kyllä espanjalaisissa ja italialaisissa sarjissa täytyy ääntä säädellä.
        Saksalaisista tykkään ketusta ja kahden keikasta.
        Olen myös tykästynyt tähän Teeman sarjaan Saari.

        -aika paljon aikanne kuluu tv:n ääressä, näemmä...toivottavasti muistatte myös ELÄÄ välillä....:)


      • eppu2
        äijä. kirjoitti:

        -aika paljon aikanne kuluu tv:n ääressä, näemmä...toivottavasti muistatte myös ELÄÄ välillä....:)

        Kyllä näin talvenaikaan tulee katsottua aika paljon TV:tä. Ensi viikolla lähden mökille, silloin TV:n katselu supistuu minimiin. Puoli vuotta asun kaupungissa ja toisen puolen maalla.
        Silti se on aina toissijainen, en ole välttämättä missään kiinni.
        Kesäaikaan saattaa mennä päiviäkin, että katson vain tekstiTV:n uutisia.


      • äijä. kirjoitti:

        -aika paljon aikanne kuluu tv:n ääressä, näemmä...toivottavasti muistatte myös ELÄÄ välillä....:)

        @äijä, mulla on tv yleensä auki iltauutisista eteenpäin, mutta seuraan vain muutamia sarjoja, useimmat niistä siihen aikaan yöstä kun lapsiperheet ja työssäkäyvät ovat jo pitkään olleet tutumassa täkkien välissä. ;)
        Olen varsinainen yöpöllö ja menen normaalisti nukkumaan vasta joskus lähempänä kello kahta.
        Aikaa elämiseen jää päivällä ja alkuillasta.


    • *****

      Midsommer oli taaskin aika raaka. Eläviä matoja tapetulla miehellä suussa.

      Melkeinpä mielelläni katsoisin vaihteeksi ihanaa Elisaa tai jotakin muuta.

    • vapaa valinta

      Raakuuksia pornoa sitä löytyy jos haluaa, ihan mitä vaan

    • Molla Irmeli

      Huomattu on. En kyllä noita luettelemiasi kaikkia ole katsonut, mutta mun suosikit on menneet niin järkyiksi välillä, että on pakko sulkea toosa.
      Myös monet dekkarit on karmeita. Yhdestä joka jäi kesken tulee vieläkin kuukausien päästä väristyksiä ja harmittaa, että avasin koko kirjan.
      Kaipaan kunnon juonia ja kevyempää rikosviihdettä.

    • et sillee

      Jokainen katsoo mitä haluaa ei sen kummempaa, tai pitää tv kiinni.

    • raakuuksia huihui

      Johan on taas mummelit kauhuissaan kun telkkaria kattelevat.

    • Saattaa hyvinkin olla noin, mutta minäpä en tuollaisia raakoja ohjelmia katsokaan.
      Onneksi on valinnanvaraa, urheilussa harvoin ketään teurastetaan ja Muumit ovat ihanan kilttejä.

      • äijä.

        -joo, Anceli muumit on yksi lapsuuden suosikkini, muistan lukeneeni usein niitä kirjoja...sopivan jänniä tarinoita, erilaisia hahmoja, tyyppejä, pientä suurta elämää...mörkökin joskus paikalla käy, mut kaiken yllä on kuitenkin jonkinlainen turvallisuuden tunne, vaikkei se tunne vähennäkään seikkailujen kokonaisvaltaista mukaansatempaavuutta...
        -myös Tintti kirjat olivat tosi mahtavia pikkupojan lukea, kuvia enemmän kuin muumeissa, mut toteutus niin hieno...
        -ja loppupainotus, ja -kevennys ; lukeminen kannattaa aina...;)


      • äijä. kirjoitti:

        -joo, Anceli muumit on yksi lapsuuden suosikkini, muistan lukeneeni usein niitä kirjoja...sopivan jänniä tarinoita, erilaisia hahmoja, tyyppejä, pientä suurta elämää...mörkökin joskus paikalla käy, mut kaiken yllä on kuitenkin jonkinlainen turvallisuuden tunne, vaikkei se tunne vähennäkään seikkailujen kokonaisvaltaista mukaansatempaavuutta...
        -myös Tintti kirjat olivat tosi mahtavia pikkupojan lukea, kuvia enemmän kuin muumeissa, mut toteutus niin hieno...
        -ja loppupainotus, ja -kevennys ; lukeminen kannattaa aina...;)

        Muumit ovat meille ihan sopivan jännittäviä, jos 2-vuotias lapsenlapseni niitä uskaltaa katsoa, niin kyllä ne mummollekin passaavat.

        Miksi katsoa sellaisia ohjelmia, joita pitää liian raakoina, ja kun me emme voi täällä maailmaa kovinkaan paljon muuttaa, saati tv:n ohjelmatarjontaa, niin muuta kautta voivat halukkaat etsiä muutosta. Esim. laittamalla palautetta sinne mihin sitä mielestään on aihetta laittaa.
        Keskustella toki voi täälläkin, eihän se huono asia ole.

        Juu, tuo tuttu painotus: lukeminen kannattaa aina. :)
        Pitäisiköhän vielä kerran lukea Viisikot ja Anna-sarja, ja Salainen puutarha..


      • Anceli kirjoitti:

        Muumit ovat meille ihan sopivan jännittäviä, jos 2-vuotias lapsenlapseni niitä uskaltaa katsoa, niin kyllä ne mummollekin passaavat.

        Miksi katsoa sellaisia ohjelmia, joita pitää liian raakoina, ja kun me emme voi täällä maailmaa kovinkaan paljon muuttaa, saati tv:n ohjelmatarjontaa, niin muuta kautta voivat halukkaat etsiä muutosta. Esim. laittamalla palautetta sinne mihin sitä mielestään on aihetta laittaa.
        Keskustella toki voi täälläkin, eihän se huono asia ole.

        Juu, tuo tuttu painotus: lukeminen kannattaa aina. :)
        Pitäisiköhän vielä kerran lukea Viisikot ja Anna-sarja, ja Salainen puutarha..

        @Anceli:
        nää sarjat joista puhun ovat tarkoitettu aikuisille, ei lapsille. Lastenohjelmat on erikseen ja niistäkin voisi keskustella, mutta tähän aiheeseen ne liittyvät silleen että monet pienten lasten vanhemmat antavat lastensa katsella näitä suhteellisen aikaseen tv:stä tulevia sarjoja jotka ovat erittäin raakoja. (Puhun nyt Ruotsin oloista) : monet amerikkalaiset rikossarjat ruumiinavauksineen ja kidutuskohtauksineen tulevat jo kahdeksalta illalla ja kuinka monet kouluikäiset lapset ovat jo silloin nukkumassa nyky-yhteiskunnassa? Jokainen viisivuotias osaa käyttää kaukosäädintä että vaikka olisikin Cartoon Network menossa niin siitä pääsee silmänräpäyksessä pois kun äiskä lähtee käänttän paistia keittiöön.


      • Anceli kirjoitti:

        Muumit ovat meille ihan sopivan jännittäviä, jos 2-vuotias lapsenlapseni niitä uskaltaa katsoa, niin kyllä ne mummollekin passaavat.

        Miksi katsoa sellaisia ohjelmia, joita pitää liian raakoina, ja kun me emme voi täällä maailmaa kovinkaan paljon muuttaa, saati tv:n ohjelmatarjontaa, niin muuta kautta voivat halukkaat etsiä muutosta. Esim. laittamalla palautetta sinne mihin sitä mielestään on aihetta laittaa.
        Keskustella toki voi täälläkin, eihän se huono asia ole.

        Juu, tuo tuttu painotus: lukeminen kannattaa aina. :)
        Pitäisiköhän vielä kerran lukea Viisikot ja Anna-sarja, ja Salainen puutarha..

        "Anceli"

        Aloitetaanko joku tsätti?
        Minä tykkäsin lukea Battler Brittonia(lausu huolimattomasti).
        Emmää sillee Mustanaamiota, mutta olen mää kattonut yhden Batman-leffan.
        Sit sain lahjaksi CD:n Twister.
        Siinä kuoli kauheesti, mutta kyllä siinä rakastuttiinkin.
        Joku vanha paris-kunta oli siinä.
        Helen Hunt on kyllä ihqu-nätti.
        Sen entinen mies pelasti sen.
        Musta on kiva katsoo ihan oikeita juttuja.
        Mut onhan se kiva kattoo myös leffoja, joiden aihe on otettu ihan oikeasta
        elämästäkin.
        Mut emmää niistä keuhkoomaan ala.
        Mä kun olen jo niin vanha että ymmärrän elämää.
        Mulla on fiksut lapsetkin, mä kun kerroin niile jo ajoissa mitä elämä voi olla.
        Miks jotkut vanhemmat on ihan pihalla?
        Onks ne jotenkin väärin kultturisoituneita?

        H.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        @Anceli:
        nää sarjat joista puhun ovat tarkoitettu aikuisille, ei lapsille. Lastenohjelmat on erikseen ja niistäkin voisi keskustella, mutta tähän aiheeseen ne liittyvät silleen että monet pienten lasten vanhemmat antavat lastensa katsella näitä suhteellisen aikaseen tv:stä tulevia sarjoja jotka ovat erittäin raakoja. (Puhun nyt Ruotsin oloista) : monet amerikkalaiset rikossarjat ruumiinavauksineen ja kidutuskohtauksineen tulevat jo kahdeksalta illalla ja kuinka monet kouluikäiset lapset ovat jo silloin nukkumassa nyky-yhteiskunnassa? Jokainen viisivuotias osaa käyttää kaukosäädintä että vaikka olisikin Cartoon Network menossa niin siitä pääsee silmänräpäyksessä pois kun äiskä lähtee käänttän paistia keittiöön.

        @Paloma:

        Kyllä minä sen tiedän, etteivät nuo sarjat mitään lastenohjelmia ole.

        Taisi taas lievä sarkasmini mennä ohi, muilta paitsi äijältä..
        Otan opikseni.

        Vanhempien tehtävä on valvoa lastensa touhuja, mutta kuten jo sanoin, kyllä näistä sarjoista voi täälläkin keskustella.
        Ne viisivuotiaitten vanhemmat vaan eivät taida tätä palstaa lukea ja neuvot jäävät saamatta.
        Jokainen isoäiti ja -isä voi omille lapsilleen ohjeistusta antaa ihan henkilökohtaisesti, silloin, kun katsoo sen tarpeelliseksi.


      • hunksz kirjoitti:

        "Anceli"

        Aloitetaanko joku tsätti?
        Minä tykkäsin lukea Battler Brittonia(lausu huolimattomasti).
        Emmää sillee Mustanaamiota, mutta olen mää kattonut yhden Batman-leffan.
        Sit sain lahjaksi CD:n Twister.
        Siinä kuoli kauheesti, mutta kyllä siinä rakastuttiinkin.
        Joku vanha paris-kunta oli siinä.
        Helen Hunt on kyllä ihqu-nätti.
        Sen entinen mies pelasti sen.
        Musta on kiva katsoo ihan oikeita juttuja.
        Mut onhan se kiva kattoo myös leffoja, joiden aihe on otettu ihan oikeasta
        elämästäkin.
        Mut emmää niistä keuhkoomaan ala.
        Mä kun olen jo niin vanha että ymmärrän elämää.
        Mulla on fiksut lapsetkin, mä kun kerroin niile jo ajoissa mitä elämä voi olla.
        Miks jotkut vanhemmat on ihan pihalla?
        Onks ne jotenkin väärin kultturisoituneita?

        H.

        H.

        Annetaanpa sen tsättäilyn nyt olla, muuta tule kuin sanomista.

        Twister sai tosi huonot arvostelut, kun viimeksi telkkarista näytettiin, kaksi tähteä ja se on vähän, vaikka Huntin Hellu oli pääosassa.
        Hänellä on muuten hiukan oudon malliset silmät, ulkosyrjät sillee alaspäin. Vähän surullisen näköiset.
        Mutta miehet varmaan tykkää, kun pääsevät lohduttamaan, vaikka ei olisi aihettakaan, luulevat vaan, että Hellu on lohdutuksen tarpeessa.
        Niin kai se entinen mieskin luuli, kun hirvee myräkkä ja mylläkkä riehui ympärillä.
        Silmiin sitä kai ekaksi katsotaan, paitsi nämä murhamiehet, ehkä he katsovat ryntäisiin, jotta mihin kohtaan sen veitsen upottaa.

        En arvostele ketään, joten nuo viimeiset kysymykset jäävät vaille vastausta.


      • Anceli kirjoitti:

        @Paloma:

        Kyllä minä sen tiedän, etteivät nuo sarjat mitään lastenohjelmia ole.

        Taisi taas lievä sarkasmini mennä ohi, muilta paitsi äijältä..
        Otan opikseni.

        Vanhempien tehtävä on valvoa lastensa touhuja, mutta kuten jo sanoin, kyllä näistä sarjoista voi täälläkin keskustella.
        Ne viisivuotiaitten vanhemmat vaan eivät taida tätä palstaa lukea ja neuvot jäävät saamatta.
        Jokainen isoäiti ja -isä voi omille lapsilleen ohjeistusta antaa ihan henkilökohtaisesti, silloin, kun katsoo sen tarpeelliseksi.

        @Anceli:
        mun tarvii nyt yllä sanoa että en ymmärrä asennettasi juuri ollenkaan. Mitä sarkasmia? Tarkoitatko siis että mielestäsi normaaleissa aikuisten rikos/draamasarjoissa, thrillereissä, sci fi jne. aikuisten sarjoissa ei ole mitään keskusteltavaa koska ne voi valita pois ja katsella muuminpeikkoja sen sijaan? Eihän nyt kysymyksessä ole laisinkaan se että voi valita katsella lastenohjelmia jos ei kestä katsoa aikuisten juttuja. Vaan siitä miten olen mielestäni huomannut raaistuneen tendenssin aikuisten ohjelmissa ja haluiaisn keskustelua siitä ja arvioita miten se voisi mahdollisesti vaikuttaa tulevan yhteiskunnan normeihin ja arvoihin.
        Ja sitten vielä tosta asennekysymyksestä: edelleenkään en ole antamassa ohjeita kenellekään miten kasvattaa omia lapsiaan tai lapsenlapsiaan. Teen huomioita ja minulla on mielipiteeni samoin kuin sinullakin.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        @Anceli:
        mun tarvii nyt yllä sanoa että en ymmärrä asennettasi juuri ollenkaan. Mitä sarkasmia? Tarkoitatko siis että mielestäsi normaaleissa aikuisten rikos/draamasarjoissa, thrillereissä, sci fi jne. aikuisten sarjoissa ei ole mitään keskusteltavaa koska ne voi valita pois ja katsella muuminpeikkoja sen sijaan? Eihän nyt kysymyksessä ole laisinkaan se että voi valita katsella lastenohjelmia jos ei kestä katsoa aikuisten juttuja. Vaan siitä miten olen mielestäni huomannut raaistuneen tendenssin aikuisten ohjelmissa ja haluiaisn keskustelua siitä ja arvioita miten se voisi mahdollisesti vaikuttaa tulevan yhteiskunnan normeihin ja arvoihin.
        Ja sitten vielä tosta asennekysymyksestä: edelleenkään en ole antamassa ohjeita kenellekään miten kasvattaa omia lapsiaan tai lapsenlapsiaan. Teen huomioita ja minulla on mielipiteeni samoin kuin sinullakin.

        @Paloma:

        Annetaan tämän nyt olla, sillä huomaan, etteivät meidän ajatuksemme ja huumorimme kohtaa.
        Kahteen kertaan olen kirjoittanut, että kyllä näistä voi täällä keskustella ja nyt se tuli jo kolmannenkin kerran.


    • luolamies

      Ei käy kateeksi elämä missä aika kuluu netissä ja sairaita tvsarjoja katsoen.
      Omassa vankilassaan elää tälläinen ihminen.

      Ketjun aloittajan kannattaisi mennä parin tunnin juoksulenkille metsään aivojen kirkastamiseksi.

      • @luolamies:
        teemme lutusen kaa joka päivä reippaita puolentoistatunnin päiväkävelyjä. Joelta puhaltelee raikas tuuli ja ajatukseni ovat vapaat kuin lintuset.
        Minun "luolaani" paistaa aurinko mutta se ei merkitse sitä että voisin ummistaa silmäni niiltä varjoilta jotka yö tuo tullessaan. Tai todellisuudelta mitä viihdeohjelmamme heijastavat kuvaruuduissamme.


    • Pirre*

      :) olen ihastunut ruotsalaiseen Solsidan - sarjaan, se saa minut hekottamaan ääneen melkein selkäkeikka nauruun :)), se on niin hullua huumoria..iskee minuun.

      Ai niin, sori, taisin poiketa aiheesta..

      • Pirre, tarvii katsoa. :) Kyllä mun aloituksissa saa poiketa polulta ihan minkä tahansa perhosen johdattamana.


    • Romanttinen 1

      Nuoret kaipaa jännitystä ja kauhua, vanhemmiten sitä on kokenut jo tosielämässä
      eikä se tunnu viihteeltä.

      • Tuo voi kyllä pitää paikkansakin. Nää hyvät draamasarjat on siis tehty nuorempaa yleisöä ajatellen, ei meitä jotka ollaan jo elämän oikeisiin raakuuksiin väsyneitä.


    • 1-14

      Olihan se sarja ahvenmaalta pitkäveteinen mutta katsoimme.

      Suomen tv on lähes nolla paitsi eilen vanha saksalainen kriminaali serie.

      Pidän fakta ohjelmista, historiasta, tieteestä, suomen uutisia katson välillä.

      Suomi24 on hyvä, samoin eräät suomalaiset lehdet joissa voi kirjoittaa ilman....

      • Tjockare än vatten?
        Mä tykkäsin että oli se ihan katsottava, mitä nyt juoni ontui pahasti kohdittain. Nyt aloin seuraamaan ykköseltä samaan aikaan tanskalaista sarjaa vähän samantapainen juttu perillisistä. Aina kiinnostaviaa katsoa miten ihmiset reagoi kun se jolla oli kassakirstun avaimet haudataan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2230
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1741
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1596
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      292
      1233
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1099
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      928
    Aihe