Valtavasti uskon kieltäneitä :O

Pahat ajat!

Järkytyksekseni sain huomata pitkästä aikaa pohjoisessa käytyäni, että hälyttävän moni entisistä kavereistani ja tutuista on kieltänyt uskon. Todella paljon uskon jättäneitä on Pohjois-Pohjanmaalla. Mitä on tapahtunut, että näin valtava joukko on päättänyt jättää uskon? Onko Pohjois-Suomessa käyty jotain voimakkaita taisteluita, vai mikä on syy, miksi on tapahtunut näin paljon luopumusta?
Helsingissä vielä monet käyvät seuroissa ja täällä jopa tuntee olonsa paljon turvallisemmaksi, kuin pohjoisessa. Ja mitä kuului rakkaaseen kotisiioniini?
Ennen siellä oli runsainmäärin nuoria. Nyt lähinnä vain perheellisiä ja niidenkin määrä vähentynyt. Tuonne rakennettiin iso toimitalo, jossa oli varaa myös kasvulle. Sali oli parhaimmillaankin vain osittain täynnä. Nyt siellä kumisi tyhjyys, vaikka olin sekä lauantain, että sunnuntain seuroissa. Silmille pantavaa oli mm. se, miten pieniksi lauantain seurat olivat kutistuneet. Niitä ei pidetty enää seurasalissa, vaan kahviossa ja sielläkin vain muutama ihminen!

Kuulemma Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaallakin on ollut paljon uskon jättäneitä. Serkkuni Pirkanmaalta ovat kieltäneet uskon ja siellä on kuulemma muitakin jättänyt hiljattain uskon. Moni sellainenkin on kieltänyt uskon, joista vähiten olisi uskonut!

57

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SRK on vastuussa

      Tämähän on ollut odotettavissa, täällä on kirjoitettu jo vuosia sitten, että joka oven avauksella pyrähtää varpusparvi vapaaksi rauhanyhdistykseltä.

      Ihmiset lähtevät pois, koska hoitokokouksia ei ole selvitetty ja Olavi Voittonen vaan jatkaa SRK:n johdossa, vaikka hän on jäänyt kiinni erittäin vakavasta rikoksesta, hän salasi erään oululaisen pedofiiin rikokset siten, että pedofiili ei joutunut vastaamaan rikoksista oikeudessa.

      • Hyvhyvhyvcgcg

        Hännisen kohta on myös suurelle yleille auki. Moni meistä haluaisi uskoa näiden asioiden olevan parhain päin mutta kun ei ole tietoa. Missä mentiin pieleen niin että kristillisyyden asioita hoidettiin huonosti? Eikö olisi aika nostaa kisu pöydälle ja julkaista Päivämiehessä mistä kaikesta on viime aikoina jääty kiinni ja sitten napamiesten vastineet näihin. Mikä sen estää?


      • Jo50 vuotta pielessä
        Hyvhyvhyvcgcg kirjoitti:

        Hännisen kohta on myös suurelle yleille auki. Moni meistä haluaisi uskoa näiden asioiden olevan parhain päin mutta kun ei ole tietoa. Missä mentiin pieleen niin että kristillisyyden asioita hoidettiin huonosti? Eikö olisi aika nostaa kisu pöydälle ja julkaista Päivämiehessä mistä kaikesta on viime aikoina jääty kiinni ja sitten napamiesten vastineet näihin. Mikä sen estää?

        Sen estää nöyryyden puute, paatunut omatunto, oma kunnia, vinoutunut arvomaailma ja rakkaudettomuus.

        Pieleen meneminen ei tapahtunut nyt kun asiat tulivat ilmi, vaan on vanhempaa perua, jo vuosikymmenien takaa. Jos nyt aiempien johtajien teot ja opit tunnustettaisiin vääriksi, kaikki ymmärtäisivät, että oppi ja usko ovat olleet täysin hakoteillä jo 60-luvulta saakka. Mitä siitä seuraisi?


      • 3+16
        Jo50 vuotta pielessä kirjoitti:

        Sen estää nöyryyden puute, paatunut omatunto, oma kunnia, vinoutunut arvomaailma ja rakkaudettomuus.

        Pieleen meneminen ei tapahtunut nyt kun asiat tulivat ilmi, vaan on vanhempaa perua, jo vuosikymmenien takaa. Jos nyt aiempien johtajien teot ja opit tunnustettaisiin vääriksi, kaikki ymmärtäisivät, että oppi ja usko ovat olleet täysin hakoteillä jo 60-luvulta saakka. Mitä siitä seuraisi?

        "Pieleen meneminen ei tapahtunut nyt kun asiat tulivat ilmi, vaan on vanhempaa perua, jo vuosikymmenien takaa. Jos nyt aiempien johtajien teot ja opit tunnustettaisiin vääriksi, kaikki ymmärtäisivät, että oppi ja usko ovat olleet täysin hakoteillä jo 60-luvulta saakka. Mitä siitä seuraisi?"

        Asia on juuri näin. Jos nykypolvi tietäisi enemmän tapahtumista ja puhujien/johdon edesottamuksista 1960-80-luvuilla, tuskin monikaan nykynuorista enää jäisi siioniin talostelemaan. Sen verran härskiä touhu oli silloin.


      • Armoton pohjanmeri
        3+16 kirjoitti:

        "Pieleen meneminen ei tapahtunut nyt kun asiat tulivat ilmi, vaan on vanhempaa perua, jo vuosikymmenien takaa. Jos nyt aiempien johtajien teot ja opit tunnustettaisiin vääriksi, kaikki ymmärtäisivät, että oppi ja usko ovat olleet täysin hakoteillä jo 60-luvulta saakka. Mitä siitä seuraisi?"

        Asia on juuri näin. Jos nykypolvi tietäisi enemmän tapahtumista ja puhujien/johdon edesottamuksista 1960-80-luvuilla, tuskin monikaan nykynuorista enää jäisi siioniin talostelemaan. Sen verran härskiä touhu oli silloin.

        Vääryydet eivät poistu vaikenemalla ja vaientamalla, vaikka näin vl-uskonyhteisössä kautta linjan luullaankin. Vaikka ulkoisesti vl-uskovaisen elämä on turvallista ja rauhaisaa, yhteisössä sen johdonkin toimesta tehdään kaikenlaista vääryyttä ja jopa rikollista touhuillaan kaikkien selän takana.

        Itse olin mainitsemanasi ajankohtana 60-80-luvuilla vl-yhteisössä lapsena ja nuorena aikuisena. Tiedän tarkkaan, millaista ahdistusta jokaisen uskovaisen elämä silloin oli. Lukuun ottamatta tietenkin niitä, jotka olivat johto- tai hoitomiespaikoilla. Nykyään touhu on aivan samanlaista, mutta vääryydet tehdään salassa kulissien takana ja niistä tietävät vaiennetaan.


    • :D :D ➗ ➗

      Kyllä nyt taisit erehtyä valtakunnan salista, vai eksyitkö Kempeleen vapaakirkon muutaman klovnin tyhjiöön? :D

      • 1suhe10

        Valtakunnassa kaikki hyvin. Yhdestä tulokkaasta iloitaan ja riemuitaan. Kymmenen pois poikennutta, noo, so what, kävelivät itse ulos...


      • Perälauta vuotaa...
        1suhe10 kirjoitti:

        Valtakunnassa kaikki hyvin. Yhdestä tulokkaasta iloitaan ja riemuitaan. Kymmenen pois poikennutta, noo, so what, kävelivät itse ulos...

        Pakkosynnyttämällä mahdollisimman paljon "taivaan taimia" voidaan heitä kohdella aivan miten tahansa, sillä joku heistä jää silti firmaan...


    • vielävlö

      Jospa ne ovatkin tulleet uskoon ja luopuneet vain srk:n kultaisesta vasikasta.

    • Mummo*^*

      Raamatun mukaan aikaa lyhennetään, ettei valitutkin eksytettäisi.

      Ei me ihmisiä varten uskota, vaan oman sielumme tähden.
      Seurakunta äidille tulee olla kuuliainen, eikä pois poiketa.

      • etsivä-xx

        "Seurakunta äidille tulee olla kuuliainen, eikä pois poiketa. "

        Eiköhän se ole se ongelma.

        Kun on kuunnellut tässä on viimeaikoina tämä panotus tullut vierailijoiden ja muidenkin puhujien puheeseen teemaksi.

        kun sitä vertaa esim ahtisaarnojan sisältöön piinaviikolla kaiketi sitä miettii. Nyt on hyvä vikko viivähtää työpäivän jälkeen hämyisessä kirkossa virsien ja saarnojen parissa. Viettää torstaina ehtoollista kristikunnan yhteisenä muistopäivä. Kun kirkko pimenee ja alttarivaate vaihtuu mustaan. Kuunnella perjantaina Kristuksen sanat ristillä kuolinhetken hartaudessa, iloita lauantain vaihtuessa sunnuntaiksi ja iloita Kristuksen ylösnousemuksesta. Jotenkin minulle itselleni pääsiäinen on päivä päivältä Kristuksen kanssa elämistä, minun on vaikea oikeastaan ajatella että kuuntelisin kaiken yhteen pötköön pääsiäisseuroissa. Toki on hyvä että monelle eri kellonajalle on puhetta tarjolla, mutta kaiketi koko päivän kestävään sessioon harvemmat ja harvemmat osallistuvat.

        Hiljentyminen on täysin tuntematon asia vanhoillislestadiolaisessa liiikeessä ja etenkin pääsiäisenä, en sitä ymmärrä ja etsin siksi toiselaisen pääsiäisen muualta. Siitä perinteestä, missä olen kasvanut. Pitkä perjantai on kristinuskon ydin kuten myös pääsiäisaamun sanoma,

        Tämän päivän sanoma on Kristuksesta joka tietää miktä on olla yksin, ystävien ja lopulta Jumalankin hylkäämänä.

        Simon Pietari seisoi lämmittelemässä. Miehet sanoivat hänelle: ”Et kai sinäkin ole hänen opetuslapsiaan?” ”En ole”, Pietari kielsi. Mutta muuan ylipapin palvelija, sen miehen sukulainen, jolta Pietari oli lyönyt korvan irti, sanoi hänelle: ”Kyllä minä näin sinut siellä puutarhassa hänen seurassaan.” Pietari kielsi taas, ja samassa lauloi kukko.

        ja kuitenkin saman päivän tekstissä itse Jumala ilmaisee itsensä ja vapaaehtoisesti suostuu.

        6 Kun Jeesus sanoi: "Minä se olen", he kaikki perääntyivät ja kaatuivat maahan.

        He perääntyivät ja kaatuivat maahan koska kauan sitten Mooses sai vastauksen:
        13 Mooses sanoi Jumalalle: "Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille, että heidän isiensä Jumala on lähettänyt minut heidän luokseen, he kysyvät minulta: 'Mikä on hänen nimensä?' Mitä minä heille silloin sanon?"
        14 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen."* Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.'" [»Minä-joka-olen» (hepreaksi ehje a er ) viittaa Jumalan nimeen (vrt. jae 15). merkitsee 'minä olen', 'hän on'. Jahve-nimen asemesta käytetään käännöksissä perinnäisesti sanaa 'Herra'. Myös juutalaiset ovat vanhastaan lukeneet tämän sanan kohdalla 'Herra', koska he kokonaan lakkasivat lausumasta nimeä . Myös vanhoissa käännöksissä (kreikkalaisissa, latinalaisissa jne.) käytetään Jahve-nimen tilalla Herraa tarkoittavaa sanaa.]

        Kuuntele sinä Mummo vaan saarnaa seurakuntaäidistä, mutta vaarana on että valitutkin ovat jo eksyneet pois ensimmäisestä pääsiäisestä, pois tekemästä sitä mitä ilmestyskirjassa seurakunnan paimenta kehoitetaan tekemään.
        Ilm. 2:5
        Muista siis, mistä olet langennut, käänny ja palaa tekemään ensi ajan tekoja. Ellet tee parannusta, minä tulen luoksesi ja siirrän lamppusi paikaltaan. [Matt. 21:43]

        Mitä ovat ne kristikunnan ensi ajan teot.
        Eikö ne alkaneet niistä naisista haudalla, todistajista.


      • puppuako

        mikä raamatun kohta on tämän ns Saara-äiti opetuksen pohjana


      • Nyt vapaa olen
        etsivä-xx kirjoitti:

        "Seurakunta äidille tulee olla kuuliainen, eikä pois poiketa. "

        Eiköhän se ole se ongelma.

        Kun on kuunnellut tässä on viimeaikoina tämä panotus tullut vierailijoiden ja muidenkin puhujien puheeseen teemaksi.

        kun sitä vertaa esim ahtisaarnojan sisältöön piinaviikolla kaiketi sitä miettii. Nyt on hyvä vikko viivähtää työpäivän jälkeen hämyisessä kirkossa virsien ja saarnojen parissa. Viettää torstaina ehtoollista kristikunnan yhteisenä muistopäivä. Kun kirkko pimenee ja alttarivaate vaihtuu mustaan. Kuunnella perjantaina Kristuksen sanat ristillä kuolinhetken hartaudessa, iloita lauantain vaihtuessa sunnuntaiksi ja iloita Kristuksen ylösnousemuksesta. Jotenkin minulle itselleni pääsiäinen on päivä päivältä Kristuksen kanssa elämistä, minun on vaikea oikeastaan ajatella että kuuntelisin kaiken yhteen pötköön pääsiäisseuroissa. Toki on hyvä että monelle eri kellonajalle on puhetta tarjolla, mutta kaiketi koko päivän kestävään sessioon harvemmat ja harvemmat osallistuvat.

        Hiljentyminen on täysin tuntematon asia vanhoillislestadiolaisessa liiikeessä ja etenkin pääsiäisenä, en sitä ymmärrä ja etsin siksi toiselaisen pääsiäisen muualta. Siitä perinteestä, missä olen kasvanut. Pitkä perjantai on kristinuskon ydin kuten myös pääsiäisaamun sanoma,

        Tämän päivän sanoma on Kristuksesta joka tietää miktä on olla yksin, ystävien ja lopulta Jumalankin hylkäämänä.

        Simon Pietari seisoi lämmittelemässä. Miehet sanoivat hänelle: ”Et kai sinäkin ole hänen opetuslapsiaan?” ”En ole”, Pietari kielsi. Mutta muuan ylipapin palvelija, sen miehen sukulainen, jolta Pietari oli lyönyt korvan irti, sanoi hänelle: ”Kyllä minä näin sinut siellä puutarhassa hänen seurassaan.” Pietari kielsi taas, ja samassa lauloi kukko.

        ja kuitenkin saman päivän tekstissä itse Jumala ilmaisee itsensä ja vapaaehtoisesti suostuu.

        6 Kun Jeesus sanoi: "Minä se olen", he kaikki perääntyivät ja kaatuivat maahan.

        He perääntyivät ja kaatuivat maahan koska kauan sitten Mooses sai vastauksen:
        13 Mooses sanoi Jumalalle: "Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille, että heidän isiensä Jumala on lähettänyt minut heidän luokseen, he kysyvät minulta: 'Mikä on hänen nimensä?' Mitä minä heille silloin sanon?"
        14 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen."* Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.'" [»Minä-joka-olen» (hepreaksi ehje a er ) viittaa Jumalan nimeen (vrt. jae 15). merkitsee 'minä olen', 'hän on'. Jahve-nimen asemesta käytetään käännöksissä perinnäisesti sanaa 'Herra'. Myös juutalaiset ovat vanhastaan lukeneet tämän sanan kohdalla 'Herra', koska he kokonaan lakkasivat lausumasta nimeä . Myös vanhoissa käännöksissä (kreikkalaisissa, latinalaisissa jne.) käytetään Jahve-nimen tilalla Herraa tarkoittavaa sanaa.]

        Kuuntele sinä Mummo vaan saarnaa seurakuntaäidistä, mutta vaarana on että valitutkin ovat jo eksyneet pois ensimmäisestä pääsiäisestä, pois tekemästä sitä mitä ilmestyskirjassa seurakunnan paimenta kehoitetaan tekemään.
        Ilm. 2:5
        Muista siis, mistä olet langennut, käänny ja palaa tekemään ensi ajan tekoja. Ellet tee parannusta, minä tulen luoksesi ja siirrän lamppusi paikaltaan. [Matt. 21:43]

        Mitä ovat ne kristikunnan ensi ajan teot.
        Eikö ne alkaneet niistä naisista haudalla, todistajista.

        Lukekaa Topi Linjaman kirja Nyt vapaa olen, niin näette syitä liikkeestä eroamiseen.


      • eelia.
        Nyt vapaa olen kirjoitti:

        Lukekaa Topi Linjaman kirja Nyt vapaa olen, niin näette syitä liikkeestä eroamiseen.

        En suosittele sitä kirjaa. Veljeni meni lukemaan sen kirjan ja menetti uskonsa. Hän luki sen lähinnä vain uteliaisuuttaan ja siinä kävi ikävästi :(


      • Naatimu.
        puppuako kirjoitti:

        mikä raamatun kohta on tämän ns Saara-äiti opetuksen pohjana

        Saara-äitin ääni on varsin miehekäs. Miehet sanelevat sanat Saara-äitin suuhun. Saara-äiti on vl-opetuksessa seurakunta. Kuulijat ovat ruumiinjäseniä, puhujasveljet sen suita. Eli Saara-äitin suuna toimii puhujasveljet!


      • pulppa
        eelia. kirjoitti:

        En suosittele sitä kirjaa. Veljeni meni lukemaan sen kirjan ja menetti uskonsa. Hän luki sen lähinnä vain uteliaisuuttaan ja siinä kävi ikävästi :(

        Jos uskon menettämisellä tarkoitat, että henkilö eroaa srk-vanhoillislestadiolaisesta opista, miten niin ikävästi?

        Elämäni paras asia on vapautuminen tuosta ihmisten rakentamasta huterasta valtaopista. On niin ihanaa olla vapaa ja saada uskoa, ilman, että toiset määräävät miten uskoa ja ajatella, tai sitten miten elää ja olla, mitä tehdä.


      • etsivä-xx
        puppuako kirjoitti:

        mikä raamatun kohta on tämän ns Saara-äiti opetuksen pohjana

        2. Joh. 1:1
        Vanhin* tervehtii valittua äitiä* ja hänen lapsiaan. Minä rakastan teitä totuudessa, enkä yksin minä, vaan kaikki, jotka ovat tulleet tuntemaan totuuden. ["Vanhin" on seurakunnan iäkkään ja arvossa pidetyn johtajan kunnianimi. "Valittu äiti" tarkoittaa kristillistä seurakuntaa, jolle kirje on osoitettu.]

        Gal. 4:26
        Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme. [Hepr. 12:22; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2,10]

        Tähän asti on minullekin ok että seurakunta on äiti. Seurakuntaa verrataan tässä kuitenkin taivaalliseen Jerusalemiin.

        Mutta Saarasta ei puhuta mitään, se on ihan oma vanhoillislestadiolainen keksintö.

        Nimittäin vaikka Saara synnytti Iisakin oli Saara kuitenkin ihminen, jopa epäuskoinen sellainen.
        1. Moos. 18:11

        Abraham ja Saara olivat jo vanhoja ja ikääntyneitä, eikä Saara voinut enää saada lasta.

        1. Moos. 18:12
        Siksi Saara naurahti itsekseen ja ajatteli: "Voisiko näin kuihtuneessa naisessa vielä herätä halu? Miehenikin on jo käynyt vanhaksi."
        1. Moos. 18:13
        Silloin Herra kysyi Abrahamilta: "Miksi Saara nauroi? Miksi hän ajatteli: 'Voisinko minä todella vielä synnyttää, vaikka olen näin vanha?'
        1. Moos. 18:15
        Saara väitti: "En minä nauranut", sillä hän oli peloissaan. Mutta Herra sanoi: "Saara, kyllä sinä nauroit."

        Tästä tulee saaraäiti, mutta jos lukee sen en minä siitä kuitenkaan lue kuin taivaallisen Jerusalemin äitinä, en niinsanotuja "seurakunnan eli saaraäidin neuvoja". Jotenkin se Hengestä syntynyt on jotakin muuta - puhtaampaa.

        22 Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, että Abrahamilla oli kaksi poikaa, joista toisen synnytti orjatar, toisen vapaa nainen.
        23 Orjattaren poika syntyi luonnonjärjestyksen mukaisesti, vapaan naisen poika sen sijaan lupauksen voimasta.
        24 Tämä on vertauskuva. Naisilla tarkoitetaan kahta liittoa. Toinen on Siinainvuoren liitto, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Hagar. [Jer. 31:32; Gal. 5:1; Hepr. 8:9]
        25 Hagar tarkoittaa Arabiassa olevaa Siinainvuorta, ja sitä vastaa nykyinen Jerusalem, joka lapsineen elää orjuudessa.
        26 Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme. [Hepr. 12:22; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2,10]
        27 Onhan kirjoitettu: -- Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä! Riemuitse ja huuda, sinä joka et tunne synnytystuskia! Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies. [Jes. 54:1]
        28 Veljet, te olette lupauksen lapsia, niin kuin Iisak oli. [Room. 9:8]
        29 Niin kuin luonnonjärjestyksen mukaisesti syntynyt silloin vainosi Hengen vaikutuksesta syntynyttä, niin on laita nytkin.
        30 Mutta mitä pyhät kirjoitukset sanovatkaan? "Aja pois orjatar ja hänen poikansa, sillä orjattaren poika ei saa jakaa perintöä vapaan naisen pojan kanssa." [1. Moos. 21:10]
        31 Me emme siis, veljet, ole orjattaren vaan vapaan naisen lapsia. [Gal. 3:2


      • Lutherus.
        etsivä-xx kirjoitti:

        2. Joh. 1:1
        Vanhin* tervehtii valittua äitiä* ja hänen lapsiaan. Minä rakastan teitä totuudessa, enkä yksin minä, vaan kaikki, jotka ovat tulleet tuntemaan totuuden. ["Vanhin" on seurakunnan iäkkään ja arvossa pidetyn johtajan kunnianimi. "Valittu äiti" tarkoittaa kristillistä seurakuntaa, jolle kirje on osoitettu.]

        Gal. 4:26
        Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme. [Hepr. 12:22; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2,10]

        Tähän asti on minullekin ok että seurakunta on äiti. Seurakuntaa verrataan tässä kuitenkin taivaalliseen Jerusalemiin.

        Mutta Saarasta ei puhuta mitään, se on ihan oma vanhoillislestadiolainen keksintö.

        Nimittäin vaikka Saara synnytti Iisakin oli Saara kuitenkin ihminen, jopa epäuskoinen sellainen.
        1. Moos. 18:11

        Abraham ja Saara olivat jo vanhoja ja ikääntyneitä, eikä Saara voinut enää saada lasta.

        1. Moos. 18:12
        Siksi Saara naurahti itsekseen ja ajatteli: "Voisiko näin kuihtuneessa naisessa vielä herätä halu? Miehenikin on jo käynyt vanhaksi."
        1. Moos. 18:13
        Silloin Herra kysyi Abrahamilta: "Miksi Saara nauroi? Miksi hän ajatteli: 'Voisinko minä todella vielä synnyttää, vaikka olen näin vanha?'
        1. Moos. 18:15
        Saara väitti: "En minä nauranut", sillä hän oli peloissaan. Mutta Herra sanoi: "Saara, kyllä sinä nauroit."

        Tästä tulee saaraäiti, mutta jos lukee sen en minä siitä kuitenkaan lue kuin taivaallisen Jerusalemin äitinä, en niinsanotuja "seurakunnan eli saaraäidin neuvoja". Jotenkin se Hengestä syntynyt on jotakin muuta - puhtaampaa.

        22 Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, että Abrahamilla oli kaksi poikaa, joista toisen synnytti orjatar, toisen vapaa nainen.
        23 Orjattaren poika syntyi luonnonjärjestyksen mukaisesti, vapaan naisen poika sen sijaan lupauksen voimasta.
        24 Tämä on vertauskuva. Naisilla tarkoitetaan kahta liittoa. Toinen on Siinainvuoren liitto, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Hagar. [Jer. 31:32; Gal. 5:1; Hepr. 8:9]
        25 Hagar tarkoittaa Arabiassa olevaa Siinainvuorta, ja sitä vastaa nykyinen Jerusalem, joka lapsineen elää orjuudessa.
        26 Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme. [Hepr. 12:22; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2,10]
        27 Onhan kirjoitettu: -- Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä! Riemuitse ja huuda, sinä joka et tunne synnytystuskia! Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies. [Jes. 54:1]
        28 Veljet, te olette lupauksen lapsia, niin kuin Iisak oli. [Room. 9:8]
        29 Niin kuin luonnonjärjestyksen mukaisesti syntynyt silloin vainosi Hengen vaikutuksesta syntynyttä, niin on laita nytkin.
        30 Mutta mitä pyhät kirjoitukset sanovatkaan? "Aja pois orjatar ja hänen poikansa, sillä orjattaren poika ei saa jakaa perintöä vapaan naisen pojan kanssa." [1. Moos. 21:10]
        31 Me emme siis, veljet, ole orjattaren vaan vapaan naisen lapsia. [Gal. 3:2

        "Saara eli Jerusalem, vapaa äitimme, on siis juuri seurakunta, Kristuksen morsian, josta me kaikki synnymme; ja hän synnyttää lakkaamatta lapsia maailman loppuun asti sanan palvelustoimella, toisin sanoen, opettamalla ja levittämällä evankeliumia, - sehän juuri on synnyttämistä. ... me kaikki olemme toistemme isiä ja lapsia, sillä me synnymme toinen toisestamme. Evankeliumin välityksellä minä muista syntyneenä taas synnytän toisia, jotka sitten vuorostaan taas synnyttävät yhä uusia, ja näin tämä synnyttäminen jatkuu aina maailman loppuun asti."
        (Galatalaiskirjeen selitys.)


      • etsivä-xx
        etsivä-xx kirjoitti:

        2. Joh. 1:1
        Vanhin* tervehtii valittua äitiä* ja hänen lapsiaan. Minä rakastan teitä totuudessa, enkä yksin minä, vaan kaikki, jotka ovat tulleet tuntemaan totuuden. ["Vanhin" on seurakunnan iäkkään ja arvossa pidetyn johtajan kunnianimi. "Valittu äiti" tarkoittaa kristillistä seurakuntaa, jolle kirje on osoitettu.]

        Gal. 4:26
        Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme. [Hepr. 12:22; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2,10]

        Tähän asti on minullekin ok että seurakunta on äiti. Seurakuntaa verrataan tässä kuitenkin taivaalliseen Jerusalemiin.

        Mutta Saarasta ei puhuta mitään, se on ihan oma vanhoillislestadiolainen keksintö.

        Nimittäin vaikka Saara synnytti Iisakin oli Saara kuitenkin ihminen, jopa epäuskoinen sellainen.
        1. Moos. 18:11

        Abraham ja Saara olivat jo vanhoja ja ikääntyneitä, eikä Saara voinut enää saada lasta.

        1. Moos. 18:12
        Siksi Saara naurahti itsekseen ja ajatteli: "Voisiko näin kuihtuneessa naisessa vielä herätä halu? Miehenikin on jo käynyt vanhaksi."
        1. Moos. 18:13
        Silloin Herra kysyi Abrahamilta: "Miksi Saara nauroi? Miksi hän ajatteli: 'Voisinko minä todella vielä synnyttää, vaikka olen näin vanha?'
        1. Moos. 18:15
        Saara väitti: "En minä nauranut", sillä hän oli peloissaan. Mutta Herra sanoi: "Saara, kyllä sinä nauroit."

        Tästä tulee saaraäiti, mutta jos lukee sen en minä siitä kuitenkaan lue kuin taivaallisen Jerusalemin äitinä, en niinsanotuja "seurakunnan eli saaraäidin neuvoja". Jotenkin se Hengestä syntynyt on jotakin muuta - puhtaampaa.

        22 Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, että Abrahamilla oli kaksi poikaa, joista toisen synnytti orjatar, toisen vapaa nainen.
        23 Orjattaren poika syntyi luonnonjärjestyksen mukaisesti, vapaan naisen poika sen sijaan lupauksen voimasta.
        24 Tämä on vertauskuva. Naisilla tarkoitetaan kahta liittoa. Toinen on Siinainvuoren liitto, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Hagar. [Jer. 31:32; Gal. 5:1; Hepr. 8:9]
        25 Hagar tarkoittaa Arabiassa olevaa Siinainvuorta, ja sitä vastaa nykyinen Jerusalem, joka lapsineen elää orjuudessa.
        26 Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme. [Hepr. 12:22; Ilm. 3:12, Ilm. 21:2,10]
        27 Onhan kirjoitettu: -- Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä! Riemuitse ja huuda, sinä joka et tunne synnytystuskia! Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies. [Jes. 54:1]
        28 Veljet, te olette lupauksen lapsia, niin kuin Iisak oli. [Room. 9:8]
        29 Niin kuin luonnonjärjestyksen mukaisesti syntynyt silloin vainosi Hengen vaikutuksesta syntynyttä, niin on laita nytkin.
        30 Mutta mitä pyhät kirjoitukset sanovatkaan? "Aja pois orjatar ja hänen poikansa, sillä orjattaren poika ei saa jakaa perintöä vapaan naisen pojan kanssa." [1. Moos. 21:10]
        31 Me emme siis, veljet, ole orjattaren vaan vapaan naisen lapsia. [Gal. 3:2

        2. Korinttolaiskirje 12
        9 Mutta hän on vastannut minulle: "Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima.

        Paavali kertoo mistä hän on saanut evankeliumin
        Näyt ja ilmestykset
        1 Minun on pakko kerskailla, vaikkei siitä hyötyä olekaan. Siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin. [Ap. t. 9:3,4, Ap. t. 18:9,10, Ap. t. 22:17,18; 1. Kor. 15:8; Gal. 1:12]
        2 Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.
        3 (12:3-4) Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua.
        4 (12:3-4) Oliko hän ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.
        5 Tästä miehestä minä kerskailen, itsestäni en, paitsi heikkoudestani. [2. Kor. 11:30]
        6 Vaikka tahtoisinkin ylpeillä, en olisi mieletön, sillä puheeni on totta. Sitä en kuitenkaan tee, jottei kukaan ajattelisi minusta enempää kuin hän minusta näkee tai kuulee.
        7 Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi. [Luuk. 13:16; Gal. 4:13]
        8 Olen kolme kertaa pyytänyt Herralta, että pääsisin siitä.
        9 Mutta hän on vastannut minulle: "Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima. [2. Kor. 11:30]

        Ananiaansta saarnataan, mutta missä on vl opetuksessa tämä.

        Gal. 1:11-12
        Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen
        Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle. [1. Kor. 11:23; Ef. 3:3]

        Lutherus olet lueskellut Lutherin Galatalaiskirjeen selityksiä, Mistä Paavali sai evankeliumin?


      • Kuka jaksaa lukea?
        etsivä-xx kirjoitti:

        2. Korinttolaiskirje 12
        9 Mutta hän on vastannut minulle: "Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima.

        Paavali kertoo mistä hän on saanut evankeliumin
        Näyt ja ilmestykset
        1 Minun on pakko kerskailla, vaikkei siitä hyötyä olekaan. Siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin. [Ap. t. 9:3,4, Ap. t. 18:9,10, Ap. t. 22:17,18; 1. Kor. 15:8; Gal. 1:12]
        2 Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.
        3 (12:3-4) Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua.
        4 (12:3-4) Oliko hän ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala.
        5 Tästä miehestä minä kerskailen, itsestäni en, paitsi heikkoudestani. [2. Kor. 11:30]
        6 Vaikka tahtoisinkin ylpeillä, en olisi mieletön, sillä puheeni on totta. Sitä en kuitenkaan tee, jottei kukaan ajattelisi minusta enempää kuin hän minusta näkee tai kuulee.
        7 Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi. [Luuk. 13:16; Gal. 4:13]
        8 Olen kolme kertaa pyytänyt Herralta, että pääsisin siitä.
        9 Mutta hän on vastannut minulle: "Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima. [2. Kor. 11:30]

        Ananiaansta saarnataan, mutta missä on vl opetuksessa tämä.

        Gal. 1:11-12
        Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen
        Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle. [1. Kor. 11:23; Ef. 3:3]

        Lutherus olet lueskellut Lutherin Galatalaiskirjeen selityksiä, Mistä Paavali sai evankeliumin?

        Miksi et saman tien kopioinut koko Raamattua tänne?


      • etsivä-xx
        Kuka jaksaa lukea? kirjoitti:

        Miksi et saman tien kopioinut koko Raamattua tänne?

        Miksi valitat. Miksi et vain hypää tekstein yli, niihän kaikki tekevät ainakin joskus.

        Tämä palsta tarjoaa kutista napin.


    • Klora.

      Oiskohan syynä tänä aikana vanhoillislestadiolaisuudesta kirjoitetut kirjat. Kävelin tänään Jumbossa Suomalaisen kirjakaupan ohi ja huomasin kyltin käytävällä, jossa mainostettiin Taivaslaulu-kirjaa. Muistelin lukeneeni siitä jotain juttuja lehdistä ja että se liittyisi jollainlailla vanhoillislestadiolaisuuteen. Uteliaisuuttani kävelin kirjakauppaan ja lueskelin kirjaa. Kirja vaikutti tosi mielenkiintoiselta vaikka minulla ei ole ennestään mitään kosketuspintaa vanhoillislestadiolaisuuteen. Ostin kirjan ja nyt olen lukenut siitä jo ensimäiset 100-sivua. Ennen nukkumaanmenoa aion jatkaa. On hyvin todennäköistä, että näitä kirjoja luetaan myös vanhoillislestadiolaisuuden parissa.

    • Täällä pohjoisessa ei ole enää montakaan, jotka ovat kuuliaisia SRK jumalalle. Hyvä niin.

      • xzy

        Mistähän tuonkin tiennet? Virheitä on tehty ja valehdeltu, mutta ei se osallistujien määrässä ihmeemmin näy. Eli tuliko valehdeltua sinullakin?


      • xzy kirjoitti:

        Mistähän tuonkin tiennet? Virheitä on tehty ja valehdeltu, mutta ei se osallistujien määrässä ihmeemmin näy. Eli tuliko valehdeltua sinullakin?

        Ei ole, se on katoava luonnonvara, ei toki suojelukohde.


      • Kontrolollol

        Ei vanhoillislestadiolaisuudessa uskota mihinkään SRK-jumalaan, vaan SRK:laiseen tapaan uskoa Jumalaan. SRK säätelee voimakkaasti oppia. Pääviestintäkanavana käytetään Päivämieslehteä, jonka jokainen lehtiartikkeli käy tarkan seulan läpi ja SRK:n Herrat jopa ovat valmiita muokkaamaan niitä artikkeleita "yleisen linjan" mukaiseksi. Monet Päivämieheen artikkeleita kirjoittaneet eivät ole tunnistaneet kirjoituksiaan omikseen, kun ovat ne Päivämiehestä lukeneet. SRK julkaisee myös paljon kirjoja. Kirjoittajia on useita, mutta yhteisestä linjasta huolehtii tiukasti SRK:n johtokaarti. Jos kirjoitat SRK:lle, sen täytyy täyttää kaikki SRK:n laatimat hyvän uskon kriteerit. Jos se ei täytä, johtokaarti muokkaa tekstin sen mukaiseksi. Jos taas teksti on kaukana "oikeasta opista", kirjoittaja voi joutua hoitokokoukseen jossa häntä puhutellaan.
        Useimmiten nämä hoidettavat väsyvät ja luopuvat uskosta. He tulevat huomanneeksi, kuinka SRK pyrkii voimakkaasti kontrolloimaan alaisiaan.
        Tätä taustaa vasten ei ole yhtään ihme, että viime aikoina yksi jos toinenkin "lammaslauman" jättänyt on halunnut kirjoittaa kirjan jossa on käsitelty tätä vanhoillislestadiolaista uskoa. Paljon lukijoita saaneita kirjoja ovat mm. Maijan tarina, Taivaslaulu, Nyt olen vapaa ja haavoitettu yhteisö. Ihmiset eivät enää niin vain nöyrry SRK:n sääntöjen alle!


    • Antakaa lasten tulla

      Saman olen huomannut muuallakin matkatessani. Luottamus yhteisön johtoon ja puhujiin on mennyt täysin, sen mukana luottamus ja usko koko yhteisöön on järkkynyt. Moni miettii, että voiko lapsiaan näin julmasti kohteleva ja rikollisia suojeleva joukko olla se oikea Jumalan valtakunta. Ovatko nämä piirteet Jumalan valtakunnan tunnusmerkkejä?

      • hfisdfyujt

        No sitähän me ulkopuoliset ollaan koko aika yritetty sanoa. Mutta ku ei kelepaa teille ku ollaan niin epäuskosia. Kyllä te vielä kompastutte omaan nilkkaan vl:t. Silti toivon teille pelkkä hyvää uskonelämää!


    • Kun vanhat kannetaan kiviaidan taakse ja nuoremmat näkevät vl-liikkeen hölmöilyt, niin se kuihtuu ja loppuu kokonaan. Fiksu nuoriso ei halua hölmöillä niinkuin SRK:n aikanaan hautaan kaatuva johto haluaa.

    • Ei uskoa kielletty..

      Ei uskoa ole kielletty, vaan ei enää käydä vl seuroissa.

      Syytkin on selvät:

      - kukaan ei usko, että vl saalamisoppi pedofiilitoimista on oikein.
      - kukaan ei usko, että hoitokokousoppi oli oikein.
      - kukaan ei usko, että ehkäisykieltooppi on oikein.
      - kukaan ei usko, että rytmimusiikki on synnillistä.
      - kukaan ei usko, että keksityt syntilistat ovat oikein, jokainen lisää syntilistaansa mitä ihmeellisimpiä lisäyksiä mm. "kirjesyntioikeuden poisto"
      - kukaan ei usko, että vl linja on oikein.
      - kukaan ei usko, että SRK nilkkien toimista saa.analleheitetyt mummut ja papat joutuivat kadotukseen.

      • HIljainen viikko

        Melekein kun Melperin lista ! Tottahan nuo !

        EI Kristus uskoa kannata kieltää vaikka vinoon menneen lahkon jättääkin.


    • Kristustuomio

      ovet katua vastaan suljetaan.. ihminen on saavuttanut Aatamisesta ylösnousun Kristuksessa? Tai ainakin lähellä Jumalan valtakuntaa.

      • etsivä-xx

        Oletko lukenut oikein mitä siinä kohdassa on mitä siteeraat.
        "ovet katua vasten suljetaan"
        Sitä nimittäin käytetään monesti väärin kuvaamaan sitä, että kadulta ei pääsisi enää sisään Jumalan valtakuntaan vaikka itse asiassa kyse on päinvastaisesta asiasta. Sisältä ei enää pääse ulos. Tämä selviää silloin jos jakeiden sijaan lukee koko lauseen yhtenäisenä. Silloin puhutaan sisältä ulos kaihoisasti katsovista. Ei ulkoa sisään pyrkivistä.

        Ikkunoista kurkistelijat jäävät pimeään, kadun kaksoisportit suljetaan, myllyn ääni heikkenee ja ohenee linnunlaulun kaltaiseksi ja laulun kaikki kaiut vaimenevat.

        Saarnaajan kirja ei aukene kovinkaan monelle vanhoillislestadiolaiselle.

        1 Muista Luojaasi nuoruudessasi, ennen kuin pahat päivät tulevat ja joutuvat ne vuodet, jotka eivät sinua miellytä, [Ps. 71:17, Ps. 119:9]
        2 ennen kuin auringon valo, kuu ja tähdet himmenevät ja sadetta seuraavat yhä uudet pilvet.
        3 Silloin talon vartijat vapisevat, soturit painuvat kumaraan ja jauhajanaiset, vähiin käyneet, ovat jouten. Ikkunoista kurkistelijat jäävät pimeään,
        4 kadun kaksoisportit suljetaan, myllyn ääni heikkenee ja ohenee linnunlaulun kaltaiseksi ja laulun kaikki kaiut vaimenevat.
        5 Silloin myös pelätään mäkiä ja tie on täynnä kauhuja. Mantelipuu kukkii ja heinäsirkka ahmii vatsansa täyteen ja kapriksen nuput puhkeavat, mutta ihminen menee iäiseen majaansa ja valittajat kiertävät kujia.
        6 Muista Luojaasi nuoruudessasi, ennen kuin hopealanka katkeaa ja kultamalja särkyy, ennen kuin vesiastia rikkoutuu lähteellä ja ammennuspyörä putoaa särkyneenä kaivoon.
        7 Tomu palaa maahan, josta se on tullut. Henki palaa Jumalan luo, joka on sen antanut. [1. Moos. 3:19 ]
        8 Turhuuksien turhuus, sanoi Saarnaaja, kaikki on turhuutta. [Saarn. 1:2 ]

        Tässä on kuvaus ihmisen vanhuudesta, siihen kuuluu korkeiden äänien katoaminen, vanhuuden heikkous, siinä kuvataan miten elämän äänet katoavat kuuluvista, ihminen suljetaan sisälle ja elämän äänet vaimenevat.

        Oikein siinä sanotaan että ihmisen tulee muistaa luojaa nuoruudessaan.
        Oikein kirjoittaa saarnaaja lopussa:
        12 Ja vielä: Poikani, paina varoitus mieleesi. Paljolla kirjojen tekemisellä ei ole loppua, ja alituinen tutkistelu väsyttää ruumiin.
        13 Tässä on lopputulos kaikesta, mitä nyt on kuultu: pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä. Tämä koskee jokaista ihmistä. [5. Moos. 6:1]
        14 Jumala vaatii tuomiolle kaikista salatuistakin teoista, niin hyvistä kuin pahoista.


        Kyse ei siis ole Herran päivän kuvauksesta vaan ihmisen elämän lopusta tässä ajassa. Elämä ympärillä jatkuu, mutta ihminen menee iäiseen majaansa ja valittajat kiertävät kujia.


      • Reinikainen..
        etsivä-xx kirjoitti:

        Oletko lukenut oikein mitä siinä kohdassa on mitä siteeraat.
        "ovet katua vasten suljetaan"
        Sitä nimittäin käytetään monesti väärin kuvaamaan sitä, että kadulta ei pääsisi enää sisään Jumalan valtakuntaan vaikka itse asiassa kyse on päinvastaisesta asiasta. Sisältä ei enää pääse ulos. Tämä selviää silloin jos jakeiden sijaan lukee koko lauseen yhtenäisenä. Silloin puhutaan sisältä ulos kaihoisasti katsovista. Ei ulkoa sisään pyrkivistä.

        Ikkunoista kurkistelijat jäävät pimeään, kadun kaksoisportit suljetaan, myllyn ääni heikkenee ja ohenee linnunlaulun kaltaiseksi ja laulun kaikki kaiut vaimenevat.

        Saarnaajan kirja ei aukene kovinkaan monelle vanhoillislestadiolaiselle.

        1 Muista Luojaasi nuoruudessasi, ennen kuin pahat päivät tulevat ja joutuvat ne vuodet, jotka eivät sinua miellytä, [Ps. 71:17, Ps. 119:9]
        2 ennen kuin auringon valo, kuu ja tähdet himmenevät ja sadetta seuraavat yhä uudet pilvet.
        3 Silloin talon vartijat vapisevat, soturit painuvat kumaraan ja jauhajanaiset, vähiin käyneet, ovat jouten. Ikkunoista kurkistelijat jäävät pimeään,
        4 kadun kaksoisportit suljetaan, myllyn ääni heikkenee ja ohenee linnunlaulun kaltaiseksi ja laulun kaikki kaiut vaimenevat.
        5 Silloin myös pelätään mäkiä ja tie on täynnä kauhuja. Mantelipuu kukkii ja heinäsirkka ahmii vatsansa täyteen ja kapriksen nuput puhkeavat, mutta ihminen menee iäiseen majaansa ja valittajat kiertävät kujia.
        6 Muista Luojaasi nuoruudessasi, ennen kuin hopealanka katkeaa ja kultamalja särkyy, ennen kuin vesiastia rikkoutuu lähteellä ja ammennuspyörä putoaa särkyneenä kaivoon.
        7 Tomu palaa maahan, josta se on tullut. Henki palaa Jumalan luo, joka on sen antanut. [1. Moos. 3:19 ]
        8 Turhuuksien turhuus, sanoi Saarnaaja, kaikki on turhuutta. [Saarn. 1:2 ]

        Tässä on kuvaus ihmisen vanhuudesta, siihen kuuluu korkeiden äänien katoaminen, vanhuuden heikkous, siinä kuvataan miten elämän äänet katoavat kuuluvista, ihminen suljetaan sisälle ja elämän äänet vaimenevat.

        Oikein siinä sanotaan että ihmisen tulee muistaa luojaa nuoruudessaan.
        Oikein kirjoittaa saarnaaja lopussa:
        12 Ja vielä: Poikani, paina varoitus mieleesi. Paljolla kirjojen tekemisellä ei ole loppua, ja alituinen tutkistelu väsyttää ruumiin.
        13 Tässä on lopputulos kaikesta, mitä nyt on kuultu: pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä. Tämä koskee jokaista ihmistä. [5. Moos. 6:1]
        14 Jumala vaatii tuomiolle kaikista salatuistakin teoista, niin hyvistä kuin pahoista.


        Kyse ei siis ole Herran päivän kuvauksesta vaan ihmisen elämän lopusta tässä ajassa. Elämä ympärillä jatkuu, mutta ihminen menee iäiseen majaansa ja valittajat kiertävät kujia.

        Jo Luther selityksissään kuvaa tuota juuri ihmisen vanhenemistä.

        Jos puhujat ymmärtäisivät Lutheria niin tuokaan ei olisi saanut sellaista harhaan menneen opetuksen sijaa kuin on saanut.

        SRK-henki ei avaa oikein asioita,


      • ,mhgvcf
        Reinikainen.. kirjoitti:

        Jo Luther selityksissään kuvaa tuota juuri ihmisen vanhenemistä.

        Jos puhujat ymmärtäisivät Lutheria niin tuokaan ei olisi saanut sellaista harhaan menneen opetuksen sijaa kuin on saanut.

        SRK-henki ei avaa oikein asioita,

        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

        "Minä olen Herra," = herra jota pitää jumaloida
        "sinun Jumalasi" = sinulle itse itsensä herra epäjumalaksi nimitys!!!!
        "Sinulla ei saa olla muita jumalia" = siis herra epäjumalan käskystä et saa palvella Jumalaa ja Jeesusta!

        herra epäjumalan käsky uskovaisilleen:
        Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
        "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

        Seurauksia tiedätte, 2000 luvullakin noitaroviot roihuaa Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimeen valehtelevien rikollisten toimesta!
        Lapsia raiskataa, jopa pyhien isien toimesta ja pedofiilejä suojellaan kirkkojen toimesta. jne...

        Tuo on seurausta "kristillisistä arvoista" ja niiden vaalimisista suomalaistenkin lapsia kouluissa opettavaienkin toimesta.

        Jeesuksen "sallikaa" sanan ymmärrystä:
        "SALLIKAA" ei tarkoita, että lapset pitää kastaa lapsia tappaneen rikollisuuden edustajan toimesta joka usein on myös vapaamuurari, lähetystyö rikollisuuden tukija ja kenties vielä pedofiilikin!
        "SALLIKAA" ei tarkoita, että lapset pitää raahata lapsiakin tappavan rikolliSjärjestön jäsenyyteen kastettavaksi JA teettää salakavalasti lasten vanhempien lastiksi rikos lapsikaste päätösestä!
        "SALLIKAA" ei tarkoita, että lapset pitää raahata lapsiakin seksuaalisesti hyväksi käyttävän rikollijärjestön edustajajien kastettaviksi!
        OLISKO kumminkin niin, että Jeesuksen tahto tarkoittaa sitä, että lapsi saa OIKEUDEN pitää Luojaltaan saamansa JUMALAN VALTAKUNNAN KALTAISUUDEN?

        Jumalan Valtakunnan kaltaisen lapsen hengellisesti tappamis rituaali kaste jossa lapsen otsaan laitetaan kuolleen merkki (risti) otsaan merkiksi on rikosrituaali jossa kirkko oppeineen vierittää rikoksen vastuun lasten vanhemmille!

        Kukaan ihminen ei synny tällaiseksi:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'
        ....vaan tuollaiseksi kouttamalla aivopestään...


    • uhkl

      näissä suurissa kirkoissa on paljon uudestisyntymättömiä, toki on myös hegellisesti kuolleita näissä karismaattisissa piireissä, vaikka ollaan joskun uudestisynnytty, mutta sitten ollaan aletty elämään synnissä ja ollaan kuoltu niinkuin raamattu sanoo ettö synnin palkka on kuoleman ja nyt he ovat samassa tilassa kuin ennen uudestisyntymää. Tässä linkissä vaikuttaa Pyhä Henki ja auttaa jokaista kuulijaa elämään voitollisesti tässä lopunajassa. http://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen

    • 39+88

      ### Jos puhujat ymmärtäisivät Lutheria niin tuokaan ei olisi saanut sellaista harhaan menneen opetuksen sijaa kuin on saanut.

      SRK-henki ei avaa oikein asioita, ####


      Ei ole ihme, että ei avaa. Lohikin on sanonut, kun ei ole Pyhää Henkeä niin sana ei avaudu. Ja näin on käynyt SRK:lle!

    • vesaluoma1970

      Ei se ole uskon kieltämistä,jos ei halua tunnustautua enään vl ja käydä srk seuroissa.
      Herraan Jeesukseen Kristukseen uskominen ei tarvitse mitään ihmisten rakentamia järjestelmiä,lahkoja,kirkkoja.

      • totta 1

        vesaluoma 1970
        Mitä mieltä olet Jeesuksen sanoista siellä missä teitä on kaksi tai kolme yhdessä siellä minä olen teidän kanssanne. Tämä oli muistin varainen kirjoitukseni .


      • totta 1 kirjoitti:

        vesaluoma 1970
        Mitä mieltä olet Jeesuksen sanoista siellä missä teitä on kaksi tai kolme yhdessä siellä minä olen teidän kanssanne. Tämä oli muistin varainen kirjoitukseni .

        Jeesus tarkoitti sitä mitä sanoi. Eli ihmiskunta ei tarvitse ainuttakaan uskontoa eikä kirkkoa jotta se uskoo Jeesukseen. Uskonnot ovat Jumalan lähettämä väkevä eksytys, joka pyrkii eksyttämään pois totuudesta nekin, jotka uskovat Jeesukseen ja Hänen sanaansa.

        Eli missä on on kaksi taikka kolme koolla Hänen nimessään, Jeesus on heidän keskellään. Näin on.


      • vesaluoma1970
        totta 1 kirjoitti:

        vesaluoma 1970
        Mitä mieltä olet Jeesuksen sanoista siellä missä teitä on kaksi tai kolme yhdessä siellä minä olen teidän kanssanne. Tämä oli muistin varainen kirjoitukseni .

        Niin Jeesus tarkoitti sitä mitä sanoi.


      • ,,j,,
        vesaluoma1970 kirjoitti:

        Niin Jeesus tarkoitti sitä mitä sanoi.

        Mitä tekin tuhansia vuosia sitten keksityn satuolennon sanomisista jauhatte? ...ttu kun on surkeaa porukkaa.


      • vesaluoma1970
        ,,j,, kirjoitti:

        Mitä tekin tuhansia vuosia sitten keksityn satuolennon sanomisista jauhatte? ...ttu kun on surkeaa porukkaa.

        Säälittävä pelkuri.


    • Pyöveli

      Olette katajainen kansa, jonka perseestä olemisen määrää ei mittaa järki taikka kyrvän kärki. Meni maaseudulle tai kaupunkiin niin samanlaisia ahdistavia huoran vittuja te olette, niin miehet kuin naisetkin. Uskallatte avata sen pärstänne ainoastaan muutaman kaljan jälkeen. Myös tämä "minä-menen-nyt-tästä" meininki saa minut melkein hakemaan automaattiaseen ja päästämään äärettömän monta paska-aivoa ikuiseen lepoon, muita häiritsemästä vittumaisuudellaan.

      • vesaluoma1970

        On sulla paha olo.Mene sielunhoitajan pakeille.


    • bhvgcf

      Sitä mukaa kun kirkkojen, seurakuntien jne "pyhien isien" pedofiili rikollisuudet ja sellaisten rikollisten suojelemiset tulevat esiin niin tavallinen, tervejärki uskovaisillekkin sanoo että rikos on rikos vaikka uskossa ollut rikollinen sen tekee.

      Sen lisäksi, yhä usemmat ovat alkaneet lukamaan MITÄ JEESUS TODELLA OPETTI ja siten tulleen Jumalallisuuden tietouteen uskon ja uskomuksien korvaamiseksi faktalla.

      Ilahduttavaa on se, että yhä useammat ovat heränneet ymmärtämään, uskontuunstuksen kaltaisuudestaan huolimatta, että kristinuskon tuhansia lahkojen opeissa harrastetaan tietoista valehtelua mm. kasteen ja ehtoollisen suhteen. Ollenee vain ajan kysymys kun lasten vanhemmat järkiintyvät ja oppivat ymmärtämään, että rikollisuus kouluttaa rikollisia.

      Tämän kaltaisiksi ei yksikään Jumalan Valtakunnan kaltaisena syntynyt ihminen ole syntynyt vaan tällaisia koulutetaan...:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
      'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

      Tuollaiseksi aivopestään syyttömiä, perisynnittömiä Jumalan Valtakunnan kaltaisia lapsia rikollisesti.

    • BoFfffFfffffffFFF

      Heidän silmänsä ovat auenneet, eivätkä he enää usko keksittyyn roskaan. Vaikka kaikki sukulaiset olisivat uskovia, minä en olisi, koska en pysty satuihin uskomaan.

      • 9,8

        Tosi on. Valheen valtakunta on paljastanut, mitä se on oppeineen.


    • sanaa ei saa muuttaa

      Uskonkieltämisestä?
      Ehkä usko on muuttanut muotoa lähemmäs omaa sisintä joka ei ole ristiriidassa omantunnon kanssa.

      Kirjasta:
      Salvador Freixedo
      Visionaires, Mystics and Contactees
      Illuminet Press, Avondale Estates

      Varsin suuri osa Freixedon kirjasta liittyy parapsykologiaan ja sen eri ilmenemismuotoihin ja luvussa 3 Freixedo kritisoi voimakkaasti nykyajan kristillistä kirkkoa ja mm. meidän Raamattukäännöksiä. Freixedo tuo esille mm. sellaisen esimerkin kuin että kun englantilaista Kuningas Jamesin Raamattua vuodelta 1611 päivitettiin niin siihen tehtiin 6 000 muutosta pelkästään Uuteen Testamenttiin ja näistä 6000 muutoksesta 1500 muutti merkityksen kokonaan. Myös Codex Sinaiticus' een, johon uusi käännös perustuu, on tehty 16 000 muutosta.
      Freixedo toteaa että kun Raamatun kääntäjät ovat ottaneet itselleen oikeuden muuttaa sanojen merkitys tällä tavalla, tai tulkita niitä uudelleen, niin tämä on johtanut siihen että verrattuna alkuperäisiin teksteihin niin on tehty ainakin 83 000 muutosta.
      Freixedo kysyykin että miten aito on teksti johon on tehty 83 000 muutosta?

    • 48+33

      Koko perheeni on kieltänyt uskonsa ja olen enää ainoa, joka käy RY:llä.

    • Hohhoijaa!

      Minäkin taidan kohta kuulua yhteen näistä.
      Olen riutunut ongelmissani ja yrittänyt hakea apua kuitenkin jatkuvasti epäonnistumalla siinä. Tänään oli tarkoitus vihdoin ja viimein hakea apua ongelmiini.. Ei ollut vastaanottoaikoja ammattiauttajalla tänään. Puhelinnumeron päästä hänet olisi saattanut kuitenkin tavoittaa.
      Usko auttavaan ja armahtavaan Jumalaan on ollut koetuksella. Miksi Jumala loi kaltaiseni epäonnistujan? Miksi voimani ja kykyni eivät tunnu riittävän asioiden eteenpäin viemiseksi?
      Pohjustus: Olen ollut riippuvaineen erääseen asiaan, jolla on ollut erittäin haitalliset seuraukset. Olen toisinsanoen paennut todellisuutta YouTuben kautta....

      Usko selviytymiseeni on vaakalaudalla. Erehdyin tänään ravintolaankin yhdelle.. Ja hakenut lohtua myös viinistä....
      Ehkä näiden vastoinkäymisten jälkeen en enää kykene uskomaan rakastavaan ja armahtavaan Jumalaan. Seurailen vielä tilannettani. Tällä hetkellä vaaka kallistuu voimakkaasti uskonkieltämisen puolelle....

    • Netpunk

      Syy on yksinkertaisesti siinä, että ihmiset ovat alkaneet ajatella omia aivoillaan.

    • :O

    • ae24

      Arvostan Jeesusta mutta en ole kristitty. Minut siihen liitettiin ilman lupaani ja minä siitä irtauduin pyytämättä keneltäkään lupaa.

      • jhgfmim

        Jeesuskaan ei ollut kristitty vaan kristillinen!
        Rikollisen kristinuskon kristityt eksyttäjinä käyttävät kristillisiä ilmaisuja että joku luulis heidaän olevan Jeesuksen seurajia....

        kristityt ja kristilliset ovat eri ryhmiä.:
        Kristityt = Paavalin ja sen aikaisten halitsijoiden perustamien seurakuntien uskovaisia. Maailmalle rikollisesti miekkan voimalla herran jumalan sivistyksenä levitettyä "usko tai kuolet" uskoa.
        Rikollisella kristinuskolla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia.

        Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien seurakuntalaisia; Jeesukselta Jumalallisuuden opin ja koulutuksen saaneita kristillisiä ja opetuslapsia.


    • vanhaaaaa

      Oot tullu vanhaks ja ajat on muuttunu?

    • Jo vapaa uskomaan

      Onko tietoa, kielsivätkö porukan jäsenet spontaanisti toisiltaan uskon, vai tuliko määräys jostain ylempää?

      Toki on hienoa, että jotkut ymmärtävät jättää VANHOILLISTESTADIOLAISEN TAPAuskon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe