krooninen unettomuus

tarantella57

B-lausunnossaan lääkäri totesi minun kärsivän voimakkaasta päiväväsymyksestä, joka johtuu kroonisesta unettomuudesta.Hänen mielestään olen toistaiseksi työkyvytön?
Olen pitkäikaistyötön ja saan toimeentulotukea..Sosiaalivirkailija toimeentulotukitoimistossa puhui jotain työttömyyskortistoon tai työttömien työkykyarvioon menemisestä Onko nämä pakollisia sanktioiden uhalla?Onko kukaan päässyt eläkkeelle kroonisen unettomuuden takia?

16

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loinen keskuudessa

      ole hiljaa ja mene töihin!

      • tarantella57

        Kuuleppas loinen keskuudessa.Minulla on 6 erikoislääkäreiden tutkimaa sairautta.Jotka kaiki diaknisoitu!Ja kolmen eri lääkärin lausunto työkyvyttömyydestä!Olen yli 40v.vuotta tehnyt töitä ja maksanut veroa.Ilman muuta menisin töihin, jos olisin TERVE.Ole sinä kirjoittamatta tänne asiattomia viestejä!


      • Ent. yökukkuja
        tarantella57 kirjoitti:

        Kuuleppas loinen keskuudessa.Minulla on 6 erikoislääkäreiden tutkimaa sairautta.Jotka kaiki diaknisoitu!Ja kolmen eri lääkärin lausunto työkyvyttömyydestä!Olen yli 40v.vuotta tehnyt töitä ja maksanut veroa.Ilman muuta menisin töihin, jos olisin TERVE.Ole sinä kirjoittamatta tänne asiattomia viestejä!

        Onko sinulla vielä liikuntakykyä jäljellä? Itse aloitin lenkkeilyn tekemällä joka päivä 20 minuutin lenkin ja pikkuhiljaa pidensin matkaa. Nyt 2.n vuoden jälkeen lenkkeilen 10 km päivässä ja olen saanut yöuneni takaisin.

        Toki joskus on vielä jaksoja jolloin valvon, mutta melatoniinista ja proteiinipitoisesta iltapalasta on myös vähän apua. Tärkeintä on herätä aamulla aikaisin ja tehdä lenkki aamupäivän aikana. Yksi hyvä keino on myös olla mahdollisimman vähän netissä ja tuijottaa harvoin sinistä valoruutua. :)

        Olen suurin piirtein ikäisesi ja minulla oli tukielinsairauksia (polvet, nilkat), reuma, korkea kolesteroli, 2-tyypin diabetes ja verenpainetauti. Nyt minulla on enää korkea kolesteroli, mutten ole suostunut syömään siihen lääkkeitä. Lähden mieluummin nopeasti saappaat jalassa, kuin pahennan kolesterolilääkkeillä muita sairauksiani, kuten tuota taipumustani 2-tyypin diabetekseen. Tukielinsairaudetkin ovat liikunnan ansiosta jopa oireettomia, tuskin kuitenkaan kokonaan poissa.

        Olen ollut työelämässä 35 vuotta ja vielä on jäljellä noin 10 vuotta siihen, ennenkuin pääsen eläkkeelle.


      • tarantella 57
        Ent. yökukkuja kirjoitti:

        Onko sinulla vielä liikuntakykyä jäljellä? Itse aloitin lenkkeilyn tekemällä joka päivä 20 minuutin lenkin ja pikkuhiljaa pidensin matkaa. Nyt 2.n vuoden jälkeen lenkkeilen 10 km päivässä ja olen saanut yöuneni takaisin.

        Toki joskus on vielä jaksoja jolloin valvon, mutta melatoniinista ja proteiinipitoisesta iltapalasta on myös vähän apua. Tärkeintä on herätä aamulla aikaisin ja tehdä lenkki aamupäivän aikana. Yksi hyvä keino on myös olla mahdollisimman vähän netissä ja tuijottaa harvoin sinistä valoruutua. :)

        Olen suurin piirtein ikäisesi ja minulla oli tukielinsairauksia (polvet, nilkat), reuma, korkea kolesteroli, 2-tyypin diabetes ja verenpainetauti. Nyt minulla on enää korkea kolesteroli, mutten ole suostunut syömään siihen lääkkeitä. Lähden mieluummin nopeasti saappaat jalassa, kuin pahennan kolesterolilääkkeillä muita sairauksiani, kuten tuota taipumustani 2-tyypin diabetekseen. Tukielinsairaudetkin ovat liikunnan ansiosta jopa oireettomia, tuskin kuitenkaan kokonaan poissa.

        Olen ollut työelämässä 35 vuotta ja vielä on jäljellä noin 10 vuotta siihen, ennenkuin pääsen eläkkeelle.

        Liikuntakyky onneksi tallella.Olen harrastanut liikuntaa säännöllisesti muutaman vuoden.Labroissa ei muuta häikkää kuin kolesteroli 3.4.Liikunnan lisäksi syön terveellisesti ja olen normaalipainoinen joten ihmettelen em. arvoa.Käsittääkseni stressi,unettomuus, vaihdevuodet saattavat nostaa niitä.Hienoa että sinäkin harrastat liikuntaa ja olet saanut siitä avulla yöunesi takaisin sekä apua tukielinsairauksiisi.Kiitos viestistäsi ja kaikkea hyvää sinulle Ent yökukkuja.


      • Ent. yökukkuja
        tarantella 57 kirjoitti:

        Liikuntakyky onneksi tallella.Olen harrastanut liikuntaa säännöllisesti muutaman vuoden.Labroissa ei muuta häikkää kuin kolesteroli 3.4.Liikunnan lisäksi syön terveellisesti ja olen normaalipainoinen joten ihmettelen em. arvoa.Käsittääkseni stressi,unettomuus, vaihdevuodet saattavat nostaa niitä.Hienoa että sinäkin harrastat liikuntaa ja olet saanut siitä avulla yöunesi takaisin sekä apua tukielinsairauksiisi.Kiitos viestistäsi ja kaikkea hyvää sinulle Ent yökukkuja.

        Kolesterolisihan (3,4) on erinomainen, itselläni se on 6,9, joka oli ainuoa huono juttu kahden viikon takaisissa labroissani. :)
        Kolesteroliarvo on "perinnöllinen" eikä liikunnalla ja ruokavaliolla ole siihen suurtakaan merkitystä. Laihallakin ihmisellä voi olla huippukorkeat kolesteroliarvot.

        Kun itse aloitin säännöllisen lenkkeilyn, verenpaineeni palautui normaaliksi. Se oli ensimmäinen hyvä asia, jonka huomasin. Tuolloin minulla oli niin kova stressi, etten nukkunut juuri lainkaan.

        Pakotin itseni päivittäin lenkkeilemään, vaikka oli kylmä ja pimeä helmikuu. Työpäivän päätteeksi pääsin lenkille usein vasta klo 19 jälkeen. Lenkin pituus kasvoi aika nopeasti tuosta 20 minuutista reiluun tuntiin. Yhtään "lepopäivää" lenkkeilystä en pitänyt, vaikka sitäkin suositellaan. Nyt nukun putkeen 8 tuntua yössä, enkä uskalla lopettaa päivittäistä lenkkeilyä.

        Nyt pääsiäispyhinä olen tehnyt lenkin aamulla auringonpaisteessa ja tosiaan nukun nyt yöni heräämättä. Toki työstressiäkään ei nyt ole, vaikka loman ajalla kerääntyvät työt hieman kummittelevat mielessä. Itse vannon ulkoilun ja liikunnan yöunia parantamaan "voimaan". Olen joinan päivinä ollut yli 5 tuntia ulkona.


    • ravinto a ja o

      Kokeile melatoniinia

      Muut läkkeesi saattavat aiheuttaa unettomuutta tai sairautesi

      muista ravinto

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

      Unettomuuden luonnonmukainen hoito!


      Laita makuuhuoneeseen valoaläpäisemättömät (kangasta myydään kangaskaupassa, jossa verhot myös maksua vastaan ommellaan) verhot, jotta on pimeää.


      Unettomuuden hoidon yksinkertainen ohje:
      http://muutoksenblogi.blogspot.fi/2013/09/unettomuuden-hoidon-yksinkertainen-ohje.html




      Pieni unikäsikirja
      http://muutoksenblogi.blogspot.fi/2011/10/pieni-unikasikirja.html


      Unettomuutta voi myös kokeilla hoitaa melatoniinilla, jolla ei ole sivuvaikutuksia (ei aiheuta aamuväsymystä tai uneliaisuutta eikä vaikuta unen rakenteeseen), ei aiheuta riippuvuutta eikä toleranssi nouse, mutta sopivuus varmistettava omalta lääkäriltä, jos käyttää muita lääkkeitä, on raskaana tai on sairauksia. Suomessa on yksi laboratorio, joka mittaa elimistön melatoniinipitoisuutta.

      Melatoniini auttaa vain, jos siitä on puutetta. Liiallisesta annostuksesta seuraa yleensä päänsärkyä ja aamuväsymystä.

      Suomessa on myynnissä lyhytvaikutteista melatoniinia luontaistuotteena 1mg vahvuista, jota myydään apteekeissa, luontaistuotekaupoissa ja ruokauppojen luontaistuotehyllyissä.

      Lääkärin reseptillä on saatavana lyhytvaikutteista 3mg ja 5mg vahvuista tablettia 100 kappaleen purkissa (Yliopiston apteekissa on edullisin melatoniini).

      Annostus on yleensä 1-6mg illalla tunti ennen nukkumaan menoa. Melatoniini otetaan aina samaan aikaan hyvän tehon saavuttamiseksi.


      Melatoniini – yöhormoni
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=257


      Luonnollisesti parempaan uneen melatoniinilla!
      http://www.iltalehti.fi/terveys/2011072214001810_tr.shtml


      Kun unen päästä ei saa kiinni!
      http://blogit.iltalehti.fi/christer-sundqvist/2012/06/10/kun-unen-paasta-ei-saa-kiinni/


      Current Evidence for the Benefits of Melatonin, Dosage, Cautions and Interactions, Buyers Guide, Sleep Tips, Jet Lag Remedies, Seasonal Affective Disorder, Current News and Books.
      http://www.melatonin.com/


      Unen biohakkerointi!
      http://biohakkerit.fi/files/2013/12/biohakkerin_kasikirja_ebook-jakelu.pdf

      • tarantella 57

        Moi ravinto a ja o.Olen kaikkia synteettisiä lääkkeitä vastaan mutta pakko käyttää verenpainetautiin sekä astmaan määrättyjä lääkkeitä.Verenpainelääkkeiden tuoteselosteessa yhtenä haittavaikutuksena on mainittu : unettomuus.Tk-lääkärin mielestä ei pidä paikkaansa?!Muita lääkkeitä en käytä.Melatoonia lyhyt sekä pitkävaikutteista olen kokeillut.Niistä en saanu uniongelmaani apua.Syön terveellisesti , teen pitkiä kävelylenkkejä ja harrastan vesijuoksua.Makuuhuoneessa on pimennysverhot.Ystäväni kehotti kokeilemaan joogaa.Täytyy tutustua noihin linkkeihin.Kaunis kiitos sinulle viestistäsi.


    • Exembolikko

      Mitähän nuo 6 eri sairautta on?
      Unettomuus ei yksin ole sairaus , vaan se on seurausta jostain sairaudesta.
      Ja se aiheuttaja pitäisi nyt etsiä ja hoitaa se sairaus pois ,jotta uni palaisi eämääsi.

      Kerro vähän tarkemmin noista sairauksista ja oireistasi.

      • tarantella 57

        Moi Exembolikko

        Astma ja verenpainetauti,joihin minulla on lääkitys.Ne neljä muuta diagnoosia eivät ole niin merkityksellisiä.Totta että unettomuus on seurausta jostain?Eikä itsessään sairaus.Unettomuus diagnisoitu unirekisteröinnissä . Mutta syytä siihen siinä ei löytynyt Laajoja labra tutkimuksia tehty, mitään syytä ei ole uniongelmaani ole löytynyt.


    • tarantella 57

      ....näin jälkijunassa tajuan,että sossuvirkailija ei ollut tilanteeni tasalla.

    • ravinto a ja o
    • väsynyt nukkuu

      Jätä yksi yö väliin, kokonaan nukkumatta. Lyön vetoa että seuraavana yönä kyllä uni maittaa. Jos ei nuku, ei ole väsynytkään.

    • ...

      tarantella57:En lukenut kaikkea,mutta onko sulla kokeiltu lääkitystä unettomuuteen?

      • No medication

        Unettomuuteen tarkoitetuihin lääkkeisiin tulee riippuvuus ja niitä joutuu syömään sitten lopun ikäänsä, koska kun lääkkeisiin on tottunut, ilman lääkkeitä ei pysty enää nukkumaan lainkaan.

        Älkää koskaan suostuko syömään unettomuuteen lääkkeitä viikkoa kauempaa! Viikon jälkeen vieroitusoireet ovat vielä siedettäviä, mutta pidempään käytettynä on loppuikänsä koukussa.

        Lääkeet unettomuuteen pitäisi ihan lailla kieltää ja korvata elämäntapauudistuksella.


    • No medication

      Krooninen päiväväsymys on synonyymi tiedostamattomalle masennukselle, johon paras lääke on elämäntapojen muuttaminen

    • insomnia

      Ei pelkällä unettomuudella eläkkeelle siirretä. Oletko käynyt unitutkimuksissa? Ellet ole niin suosittelen, itseltäni löytyi somaattinen sairaus joka aiheutti unettomuuteni.

      Yksityissektoria suosittelen, pääse nopeasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1602
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1048
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe