Miten asut?

Asustelija

Asutko maalla, kaupungissa, lähiössä? Entä asutko omakotitalossa, mökissä, rivitalossa, kerrostalossa? Onko asuntosi yksiö vai isompi?

Ihmettelen vain että uutisessa oli että ihmiset haluavat nyt keskustaan palvelujen äärelle. Toki palvelujen pitää olla lähellä mutta kaupunkien keskustat ovat varsinkin kesällä tukalia paikkoja. Kesällä kadunkulmat ovat terassi-ihmisten kuseskelemia ja oksentelemia ja pöly ja pakokaasu vaivaa.

Itse tykkään asuaalle 10 km keskustata olevassa lähiössä jossa on palvelut lähellä, luonto järvineen lähellä ja hyvät bussiyhteydet kaupungille. Jos asuu kauniissa lähiössä, ei mitään mökkiä tarvitse kun pääsee ulkoilemaan raittiiseen ilmaan. Viljelypalstojakin on monessa lähiössä jos tykkää kasvimaan harventelusta.

Lehdessä oli että omakotitalot eivät enää mene kunnolla kaupaksi eikä varsinkaan 70-luvulla valmistuneet joissa on paljon remontoitavaa. Ihmiset eivät halua ostaa työmaata vaan päästä suoraan asumaan.

Kerrostaloasunnoista yksiöt ja kaksiot menevät parhaiten kaupaksi. Yksiöt usein sijoittajille ja kaksioihin muutetaan usein itse.

25

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummo vaan

      Asun suuressa kaupungissa, omakotitalossa, vihreässä, miellyttävässä, halutussa, turvallisessa mutta kalliissa ympärisössä.

      • Asustelija

        Siis onko asunnot ja tontit kalliita siinä ympäristössä, vai tarkoitatko että kaupoissa on hinnat kalliita siellä ja eläminen tulee kalliiksi?


    • mummo vaan

      Talot ja tontit ovat enimmäkseen suuria ja kalliita tällä alueella.. Meillä oli onni löytää pieni talo tältä alueelta.
      Joitkut haluavat laatua, jotkut eivät - elämisen laatu ja elämisen kalleus ovat suhteellisia.

    • ........

      Suurehkon kaupungin rauhallisessa lähiössä, isossa talossa, omalla tontilla.

      Mökki on, mutta alun jatkuva mökkeily, on muuttunut paljon harvemmaksi, kun kotona on hyvä olla.

    • päivänkalkkare

      Suurehkon kaupungin lähiössä, suurehkossa talossa, omalla tontilla.

      Mökkikin on, mutta alun jatkuva mökkeily on vaihtunut silloin tällöin käväisemiseksi.
      Kotona on hyvä olla.

      • .......

        Ihmeellinen on netti, aikaisemmin lähettämäni viesti putkahti vasta nyt esiin.


    • mummo vaan

      Viihdyn miljoonakaupungin humussa, koska käytän paljon sen tarjoamia etuja.
      Talojen hinnat vain ovat harmittavan kalliita, alle miljoonan ei lähde mitään.
      Korvesta saisi neliöitä moninkertaisesti tämän 170 m sijaan, mutta ei kiehdo.
      Korpeen pääsen, jos kaipuuta on.
      .
      Elämä on kuitenkin ainutkertaista eli valinnat on tehty sen mukaan.

      • eurooppalainen?

        Missä maassa asut? Miljoonakaupungissa? Euroopassa vai kauempana?
        Suomessahan ei ole sellaisia.


    • millie63

      Olen siinä asemassa mistä olen nuorempana haaveillut. Saunallinen kolmio kaupungissa, omakotitalo maalla.
      Ei ole ukkoa riesana, nautin kun saan elää juuri haluamallani tavalla.
      Ei kumpikaan asunto ole mitenkään erityisiä, ihan tavallisia aika vaatimattomia.
      Asuntojen väliä on reilut kymmenen km, autolla se taittuu äkkiä. Asun molemmissa ympäri vuoden. Eläke onneksi riittää kustannuksiin.
      Tykkään touhuta pihalla, nyt on linnuilla kova kiire, nitä on mukava seurata.

    • itylliä

      Pienessä kaupungissa, mukavassa kerrostalo kaksiossa.
      Kauppa, kirjasto, uimahalli ja parturi löytyy, en juuri muuta kaipaa.
      Tälläisessä tuppukylässä on mukavan hiljaista, teiniväki on siivolla kun kaikki tunnetaan, jos ei nimellä niin ainakin naamasta;)

    • mifffff

      Kaksiossa lähiössä 4 km keskustasta. Luhtitalon alakerrassa. Ikkunan takana luonto. Tilava 61 neliön asunto yksin asuttavana. Mielestäni minulla on kaunis ja viihtyisä koti. Kauppa on melkein nurkalla ja kirjasto alle kilometrin etäisyydellä. Asiat hoidan kuitenkin autoillen. Taloyhtiö on mukava ja naapurit normaaleja. Olen asunut täällä 17 vuotta. Kolmetoista ensimmäistä isommassa asunnossa kun lapset asuivat vielä kotona ja muutamat viimevuodet lasten lähdettyä maailmalle tässä kaksiossa.

    • Kuokkija 52v

      Hirsitupa, liian isokin. Ei kesämökkiä, kun maalla asutaan. Tai saunaa lämmitetään kesäisin ja se on siis mökki pihassa.
      Palveluihin on kävelymatka, 3 ruokakauppaa, terveyskeskus ja uimahalli lähellä.
      Miten kauan kunto sallii tässä asumisen, en tiedä.

    • Maalaismumma

      Täällä maalla järven rannassa metsän ympäröimänä aika isossa talossa, pihapiirissä lisäksi muutama rakennus kaupunkilaisvieraiden majoittamista varten.

    • mummeliini

      Liki kaupunkia omassa kaksiossa yksin. Kaunis ympäristö ja oman näköinen koti. Viihdyn.

    • Pirre*

      Kolmiossa ja pikkukaupungin keskustassa, ja kesäksi mennään 25 kilsan päähän mökille mörköilemään :), näin on hyvä, talvella valmis lämmin ja puhtaat pihat, sekä kaupat ihan nurkan takana ja kesällä taas on mukava kökkiä pihatöissä.

    • aikasissa

      Makkoilen kaksiossa ja aamu kahvi on juotu

    • Pikkukaupungin ydinkeskustan kolmiossa.
      Tätä ennen saman kaupungin keskustan läheisyydessä ( 1,2km ) omassa talossa asumista.
      Kyllästyimme ja kävi epäkäytännölliseksi ja työlääksi.

      Loma-asuntomme ovat vastaavissa paikoissa mutta rannassa.
      Toinen meren, toinen järven rannassa mutta molemmat keskustan kerrostaloissa.

      Kesämökkiä kokeilimme kaksi vuotta.
      Sen jälkeen kaksi vuotta retkiveneilyä.
      Eivät huvittaneet.

      • kirkonkylä

        Asun vanhusten talossa vuokralla, yksin.
        Keskustaan 25 km.
        Olen 59v,leski,joten jäin asumaan kun mieheni nukkui pois 2013.
        Olen elämäni asunut kerrostalossa,ja nyt rivitalossa.
        Ihana,rauhallinen paikka,meri melko lähellä.
        Kyläkauppaan,jossa posti, on kilometrin matka.
        Bussi kulkee vierestä.
        En halua muuttaa täältä minnekään


    • reppuriika

      Asun pienessä maalaiskaupungissa, vanhassa kerrostalossa tilavassa yksiössä. Olen suunnitellut muuttoa jollain tapaa puolisen vuoksikymmentä, mutta se on vain aina jäänyt. Talo on raullisella paikalla ihan järven rannalla.
      Joku varmaan ajattelee, että onpa ankeaa. Olen niin paljon menossa ja poissa kotoa, että kyllä tämä nukkuma, -ruoka- ja nettiasemaksi piisaa.
      Kun sitten ikää tulee, niin reilu kilometri kauppoihin ja keskustaan varsinkin talvella on liina pitkä, jos astma pahenee. Pakkasella on vaikea liikkua. Myös remonttia luukku kaipaisi.

    • lkdfg

      Kaupungissa kerrostalossa (kolme huonetta ja keittiö) mieheni ja kissani kanssa. Jos voittaisin lotossa, niin muuttaisimme rauhalliseen paikkaan omaan taloon. Mutta kun...

    • Aloituksen typerä aihe sai minut aamulla varpailleni.
      Tullessani kotiin, totesin että ainoa mainittava asia on ulko-oven edessä olevat
      rappuset.
      Niitä on neljä.
      AIka vanhaa kiveä.
      Pitänee alkaa suunnitella kulmikkaita pyöriä, jos tästä nyt vielä enemmän
      vanhenee.
      Miten muuten astutte?
      Edustatteko jotain asunto-osto/myynti-kirppistä?

      H.

      • eppu2

        Laita luiska, pääset vähemmällä.


    • ihkua on

      Kodissani asustelen.

    • Tyynekki

      Etelä-Suomessa pikku kaupungissa, ei onneksi keskustassa. Tilaa on yhksin asua 7 huonetta, keittiö, 3 kylppäriä ym. Käyttämätöntä tilaa on paljon, mutta hyviä puolia on toistaiseksi niin paljon, että kolhoosiin en lähde.

    • demeter1

      No minä asun juuri sellaisessa talossa, missä ei haluta asua..)) Kauppa ei kävisi, jos talon myyntiin laittaisin.
      Eli meillä on vanha omakotitalo, itse asiassa paritalo. Isompi puoli on meidän.
      Voin vakuuttaa, että todellisuus on juuri sellainen kuin aloituksessa kuvataan. remppaa koko ajan. Salaojat ovat vuorossa seuraavana ja sitten lisäeristys...

      Olen asunut tässä talossa nyt suurimman osan elämästäni ja taidan asua niin pitkään kuin pystyn. Neljässäkymmenessä vuodessa alue on pessyt kasvonsa. Ennen tänne tultiin asumaan pienellä rahalla, nyt suurella. Infra toimii ja tänään luin lehdestä, että tässä kunnassa asuvat pääkaupunkiseudun onnellisimmat ihmiset..))
      Ja uudisrakentamisen myötä saamme tänne taas "Suomen suurimman" ostoskeskuksen, terveyskeskuksen ja paljon muuta...

      Toistaiseksi olen pystynyt tekemään metsälenkkini tapaamatta ainoatakaan kanssakulkijaa. Lentomelu ja moottoritie haittaavat kyllä, jos epäkohtia etsii, mutta näillä mennään, ainakin toistaiseksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe