Nauttikaa

kesä 175r14

Nauttikaa nastapellet, viimeiset tilaisuudet ajaa niillä helvetin jyrsimillä!
Tulee vielä aika, jolloin teidän on lopetettava nastojen kanssa läträäminen.
Nyt voisitte alkaa makselemaan urapaikkauksia yhteisvastuullisesti.

22

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+8

      Teiden kuluminen on maksettu jo moninkertaisesti, nastoilla ajavat maksavat tieliikenteen veroista n 80-85%.
      Pohjavesien pilaantumisen puhdistuskustannuksiin nuokaan ei silti taida riittää. Kitkoille pitäisi pistää melkoinen vero, jos ne kustannukset halutaan tulevaisuudessa liikenteeltä aiheuttamisperusteella periä

      • kuset omaan punttiin

        Toisaalta jyrsijät raastavat yli 1000 kg massaa irti joka tiekilometriltä, minkä vuoksi vilkkaimpia väyliä joudutaan asvaltoimaan joka vuosi.

        Vaikka käytetään mahdollisimman hyvin jyrsimiä kestävää massaa. Millä sitten on omat haittansa kovan rengasmelun ja pitkien jarrutusmatkojen muodossa (vertaa suomalaisten autolehtien mittaustuloksia muiden maiden lehtien mittauksiin).

        Jyrsimien tuottama nastapöly (300 kg tiekilometriä kohti) aiheuttaa tuoreimpien arvoiden mukaan 1300 ennenaikaista kuolemantapausta joka vuosi.

        Jyrsimien pilalle raastama asvaltti saa myös renkaat kulumaan jopa 5x normaalia nopeammin.

        "Vähäluminen talvi on pilannut autorenkaita käyttökelvottomiksi. Paljas asfaltti on syönyt talvirenkaita selvästi edellisiä talvia enemmän."

        "Runneltu asfaltti jatkaa tuhojen tekemistä myös kesärenkaisiin. – Nastat ovat rouhineet tienpinnan neulatyynyksi. Näin myös kesärenkaat kuluvat vielä ainakin kuukauden päivät."
        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049

        Jyrsimien käyttö, jos mikä, vastaa omaan punttiin kusemista.

        Jyrsijöiden älynlahjat ovat vain niin vajaat, etteivät kykene yhdistämään syytä ja seurausta ... eli sen jälkikäteen seuraavan kylmyyden kuvitellaan olevan jotain, mihin ei voi itse vaikuttaa.


      • Faktaa propagandan sijaa
        kuset omaan punttiin kirjoitti:

        Toisaalta jyrsijät raastavat yli 1000 kg massaa irti joka tiekilometriltä, minkä vuoksi vilkkaimpia väyliä joudutaan asvaltoimaan joka vuosi.

        Vaikka käytetään mahdollisimman hyvin jyrsimiä kestävää massaa. Millä sitten on omat haittansa kovan rengasmelun ja pitkien jarrutusmatkojen muodossa (vertaa suomalaisten autolehtien mittaustuloksia muiden maiden lehtien mittauksiin).

        Jyrsimien tuottama nastapöly (300 kg tiekilometriä kohti) aiheuttaa tuoreimpien arvoiden mukaan 1300 ennenaikaista kuolemantapausta joka vuosi.

        Jyrsimien pilalle raastama asvaltti saa myös renkaat kulumaan jopa 5x normaalia nopeammin.

        "Vähäluminen talvi on pilannut autorenkaita käyttökelvottomiksi. Paljas asfaltti on syönyt talvirenkaita selvästi edellisiä talvia enemmän."

        "Runneltu asfaltti jatkaa tuhojen tekemistä myös kesärenkaisiin. – Nastat ovat rouhineet tienpinnan neulatyynyksi. Näin myös kesärenkaat kuluvat vielä ainakin kuukauden päivät."
        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049

        Jyrsimien käyttö, jos mikä, vastaa omaan punttiin kusemista.

        Jyrsijöiden älynlahjat ovat vain niin vajaat, etteivät kykene yhdistämään syytä ja seurausta ... eli sen jälkikäteen seuraavan kylmyyden kuvitellaan olevan jotain, mihin ei voi itse vaikuttaa.

        Nastat kuluttavat hieman enemmän teitä, se on totta. Mutta nastoilla ajavat ovat tuon kulumisen jo maksaneetkin eli korjausrahat on maksettu. Jo pelkästään yhden vuoden nastarenkailijoiden maksamilla veroilla tiet voitaisiin uusia moneen kertaan ja vuosikausiksi eteenpäin.

        Väitteesi "Jyrsimien tuottama nastapöly (300 kg tiekilometriä kohti) aiheuttaa tuoreimpien arvoiden mukaan 1300 ennenaikaista kuolemantapausta joka vuosi" ei pidä paikkaansa tuon 1300 ennenaikaisen kuolemantapauksen osalta. Se on puhdas valhe ja tiedät sen itsekin.
        Ilman pienhiukkasten osalta on arvioitu jotain tuon suuntaisia lukuja vuositasolla, nekin vain arvioita. Nastarenkaiden osuus vuosittaisen ilman pienhiukkasten osalta on kovin vähäinen. Suolaus hiekotuksineenkin tuottaa enemmän pienhiukkasia. Eroja on toki ajankohtien ja paikkojenkin osalla, mutta kokonaisuuksistahan puhutaan.

        Nastat vahingoittavat nimenomaan sulia ja märkiä tienpintoja. Suolauksella teiden pinnat pidetään kemiallisesti sulina ja märkinä lähes ympäri vuoden. Ongelma vähenisi merkittävästi, jos suolaus lopetettaisiin, mutta kitkojen takia se ei käytännössä ole mahdollista.
        Suolamyrkyn vaaralliset vaikutukset pohjavesiin ja muuhun luontoon tiedetään, mutta niitä ei syystä tai toisesta ole hinnoiteltu. Miksiköhän...
        Olisi vähintäänkin kohtuullista, koska nastojenkaan tienkulutus on hinnoiteltu ja siitä jatkuvasti keskustellaan, vaikka nämä kustannukset ovat todennäköisesti lähes olemattomia noihin verrattuna. Jopa on tilattu isoja tutkimuksiakin, mm nastatutkimus, joiden tarkoituson vai selvittää nastojen haittoja, ei kokonaistilannetta talviliikenteen osalta. No tilaajinahan olikin ne, jotka ovat vastuussa tienpintojen kunnosta, ei mistään muusta kuten luonnosta, turvallisuudesta jne. Ei tarvitse ihmetellä yksipuolisia tuloksia, joskin siinäkin todettiin liikenneturvallisuuden heikkeneminen, mutta sitäkään ei hinnoiteltu. Vain nastojen tienkulutus siis huomioitiin...


      • faktaa pukkaa
        Faktaa propagandan sijaa kirjoitti:

        Nastat kuluttavat hieman enemmän teitä, se on totta. Mutta nastoilla ajavat ovat tuon kulumisen jo maksaneetkin eli korjausrahat on maksettu. Jo pelkästään yhden vuoden nastarenkailijoiden maksamilla veroilla tiet voitaisiin uusia moneen kertaan ja vuosikausiksi eteenpäin.

        Väitteesi "Jyrsimien tuottama nastapöly (300 kg tiekilometriä kohti) aiheuttaa tuoreimpien arvoiden mukaan 1300 ennenaikaista kuolemantapausta joka vuosi" ei pidä paikkaansa tuon 1300 ennenaikaisen kuolemantapauksen osalta. Se on puhdas valhe ja tiedät sen itsekin.
        Ilman pienhiukkasten osalta on arvioitu jotain tuon suuntaisia lukuja vuositasolla, nekin vain arvioita. Nastarenkaiden osuus vuosittaisen ilman pienhiukkasten osalta on kovin vähäinen. Suolaus hiekotuksineenkin tuottaa enemmän pienhiukkasia. Eroja on toki ajankohtien ja paikkojenkin osalla, mutta kokonaisuuksistahan puhutaan.

        Nastat vahingoittavat nimenomaan sulia ja märkiä tienpintoja. Suolauksella teiden pinnat pidetään kemiallisesti sulina ja märkinä lähes ympäri vuoden. Ongelma vähenisi merkittävästi, jos suolaus lopetettaisiin, mutta kitkojen takia se ei käytännössä ole mahdollista.
        Suolamyrkyn vaaralliset vaikutukset pohjavesiin ja muuhun luontoon tiedetään, mutta niitä ei syystä tai toisesta ole hinnoiteltu. Miksiköhän...
        Olisi vähintäänkin kohtuullista, koska nastojenkaan tienkulutus on hinnoiteltu ja siitä jatkuvasti keskustellaan, vaikka nämä kustannukset ovat todennäköisesti lähes olemattomia noihin verrattuna. Jopa on tilattu isoja tutkimuksiakin, mm nastatutkimus, joiden tarkoituson vai selvittää nastojen haittoja, ei kokonaistilannetta talviliikenteen osalta. No tilaajinahan olikin ne, jotka ovat vastuussa tienpintojen kunnosta, ei mistään muusta kuten luonnosta, turvallisuudesta jne. Ei tarvitse ihmetellä yksipuolisia tuloksia, joskin siinäkin todettiin liikenneturvallisuuden heikkeneminen, mutta sitäkään ei hinnoiteltu. Vain nastojen tienkulutus siis huomioitiin...

        ”Tuoreen tutkimuksen mukaan puolet kevään katupölystä on peräisin tien päällysteestä. Päällysteiden kulumatuotteet kertyvät tienpinnoille pitkin talvea pääosin nastarenkaiden tuottamina. Aiemmin on oletettu, että suurin osa katupölystä johtuu talvihiekoituksesta.”

        http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto/Artikkeli?urile=hki:path:/hkr/fi/ajankohtaista/nasta_020213¤t=true

        http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/nastarenkaat pilaavat ilmaa/201304392847

        ”Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.”

        https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument

        ”Hiekoitushiekkaa, nastarenkaiden rouhimaa asfalttipölyä ja rengaskumia. Näitä kaikkia katupöly pitää sisällään. Allergia- ja astmaliitto suositteleekin katupölyltä suojautumista. Esimerkiksi astmaatikoille suositellaan pahimman katupölykauden aikana tällaisia hengityssuojaimia.”

        http://kansalaissanomat.com/uutinen/katupölyn-takia-suositellaan-hengityssuojia

        Nastarenkaat - "kuolemia, sydänsairauksia ja astmaa"

        http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/tossavainen nastarenkaat-11212

        "Liikenteen pienhiukkaset tappavat nyt eri arvioiden mukaan vuosittain Suomessa 1300 – 2000 ihmistä. Keinot kuolemien välttämiseksi on otettava nopeasti ja monipuolisesti käyttöön, ja sillä kuolemien lisäksi ne vaikuttavat laajemminkin mm. lasten terveyteen. Tarvitsemme nyt monipuolisesti sekä pitkävaikutteisia että nopeasti vaikuttavia tekoja.”

        ”Käytännässä vaikkapa pääkaupunkiseudun kattava nastarengasmaksu vähentäisi tehokkaasti pölypäästöjen syntymistä estämättä kokonaan nastarenkaiden käyttöä. Pieni määrä nastarenkaita (ne jotka todella tarvitsevat) ei haittaa, jos leijonanosa käyttäjistä käyttää muita renkaita.”

        http://www.ihmistenkaupunki.fi/2013/12/21/pienet-ja-pirulliset-pienhiukkaset-hsy-hyvaksyi-liikenteen-suojaetaisyydet/


      • suolattu nastapöly
        Faktaa propagandan sijaa kirjoitti:

        Nastat kuluttavat hieman enemmän teitä, se on totta. Mutta nastoilla ajavat ovat tuon kulumisen jo maksaneetkin eli korjausrahat on maksettu. Jo pelkästään yhden vuoden nastarenkailijoiden maksamilla veroilla tiet voitaisiin uusia moneen kertaan ja vuosikausiksi eteenpäin.

        Väitteesi "Jyrsimien tuottama nastapöly (300 kg tiekilometriä kohti) aiheuttaa tuoreimpien arvoiden mukaan 1300 ennenaikaista kuolemantapausta joka vuosi" ei pidä paikkaansa tuon 1300 ennenaikaisen kuolemantapauksen osalta. Se on puhdas valhe ja tiedät sen itsekin.
        Ilman pienhiukkasten osalta on arvioitu jotain tuon suuntaisia lukuja vuositasolla, nekin vain arvioita. Nastarenkaiden osuus vuosittaisen ilman pienhiukkasten osalta on kovin vähäinen. Suolaus hiekotuksineenkin tuottaa enemmän pienhiukkasia. Eroja on toki ajankohtien ja paikkojenkin osalla, mutta kokonaisuuksistahan puhutaan.

        Nastat vahingoittavat nimenomaan sulia ja märkiä tienpintoja. Suolauksella teiden pinnat pidetään kemiallisesti sulina ja märkinä lähes ympäri vuoden. Ongelma vähenisi merkittävästi, jos suolaus lopetettaisiin, mutta kitkojen takia se ei käytännössä ole mahdollista.
        Suolamyrkyn vaaralliset vaikutukset pohjavesiin ja muuhun luontoon tiedetään, mutta niitä ei syystä tai toisesta ole hinnoiteltu. Miksiköhän...
        Olisi vähintäänkin kohtuullista, koska nastojenkaan tienkulutus on hinnoiteltu ja siitä jatkuvasti keskustellaan, vaikka nämä kustannukset ovat todennäköisesti lähes olemattomia noihin verrattuna. Jopa on tilattu isoja tutkimuksiakin, mm nastatutkimus, joiden tarkoituson vai selvittää nastojen haittoja, ei kokonaistilannetta talviliikenteen osalta. No tilaajinahan olikin ne, jotka ovat vastuussa tienpintojen kunnosta, ei mistään muusta kuten luonnosta, turvallisuudesta jne. Ei tarvitse ihmetellä yksipuolisia tuloksia, joskin siinäkin todettiin liikenneturvallisuuden heikkeneminen, mutta sitäkään ei hinnoiteltu. Vain nastojen tienkulutus siis huomioitiin...

        > Suolamyrkyn vaaralliset vaikutukset pohjavesiin ja muuhun luontoon tiedetään, mutta niitä ei syystä tai toisesta ole hinnoiteltu. Miksiköhän...

        Pölyn haitallisuuden vuoksi sen määrää pyritään vähentämään pölynsidontakäsittelyllä - mikä tarkoittaa suolausta!

        "Kalsiumkloridi on pääkaupunkiseudulla yleisimmin käytetty pölynsidonta-aine. Hygroskooppisena aineena se sitoo hyvin kosteutta ilmasta ja pitää pölyn kosteana pitempään kuin esimerkiksi natriumkloridi mutta aiheuttaa enemmän korroosiota."

        http://www.redust.fi/tiedostot/sidontaesite.pdf

        Ja kaikki tämä... vain siksi, että jyrsijät ovat idiootteja!

        ”kaupunki-ilman laatua on mahdollista parantaa merkittävästi nastarenkaiden käyttöä vähentämällä ilman että liikenneturvallisuus vaarantuu.”

        http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/

        "Kitkarenkaiden käytöllä parempaa ilmanlaatua – liikenneturvallisuudesta tinkimättä"

        www.nasta-tutkimusohjelma.fi

        .... ja kun ei järkipuhe tehoa, jäljelle jää vain haittamaksun käyttöönotto

        ”Nastarenkailla ajaminen voisi maksaa 3,73 euroa päivältä”

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html


      • no niin , hienoa
        suolattu nastapöly kirjoitti:

        > Suolamyrkyn vaaralliset vaikutukset pohjavesiin ja muuhun luontoon tiedetään, mutta niitä ei syystä tai toisesta ole hinnoiteltu. Miksiköhän...

        Pölyn haitallisuuden vuoksi sen määrää pyritään vähentämään pölynsidontakäsittelyllä - mikä tarkoittaa suolausta!

        "Kalsiumkloridi on pääkaupunkiseudulla yleisimmin käytetty pölynsidonta-aine. Hygroskooppisena aineena se sitoo hyvin kosteutta ilmasta ja pitää pölyn kosteana pitempään kuin esimerkiksi natriumkloridi mutta aiheuttaa enemmän korroosiota."

        http://www.redust.fi/tiedostot/sidontaesite.pdf

        Ja kaikki tämä... vain siksi, että jyrsijät ovat idiootteja!

        ”kaupunki-ilman laatua on mahdollista parantaa merkittävästi nastarenkaiden käyttöä vähentämällä ilman että liikenneturvallisuus vaarantuu.”

        http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/

        "Kitkarenkaiden käytöllä parempaa ilmanlaatua – liikenneturvallisuudesta tinkimättä"

        www.nasta-tutkimusohjelma.fi

        .... ja kun ei järkipuhe tehoa, jäljelle jää vain haittamaksun käyttöönotto

        ”Nastarenkailla ajaminen voisi maksaa 3,73 euroa päivältä”

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html

        No niin, alkoihan niitä sopivasti valikoituja linkkejä taas siunaantua.
        Kaveri veti ilmeisesti vain henkeä ja odotti sopivaa tilaisuutta...
        Tai muuten päässyt kevätmasennuksestaan..

        Tosin linkkejä on varastossa vielä paljon enemmän, olisit nyt vaan roiskassut koko kokoelmasi kerralla.... Ne on sulla kuitenkin tallessa koneellasi...
        Turhaa vaatimattomuutta...


    • urat-on

      Ei siinä ole mitään ihmettelemistä. Jo alakoululainenkin tajuaa, että kun sadat miljoonat teräspiikit hakkaavat asfalttia lokakuusta vappuun, niin ihme on , jos
      ei uraa ala tulemaan. Miksei Bangkokissa ole maanteissä minkäänlaisia
      uria? Liikenne kymmenenkertaa enemmän kuin täällä, vaan EI KELLÄÄN ole
      noita helkkarin jyrsimiä.

      • Onko vaikea ymmärtää....

        Jaa Bangokissa..
        Syitä voi olla montakin... Siellä tiestöä hoidetaan, liikenne erilaista, ei tarvita nastoja, jne jne...

        Pystytkö ymmärtämään, ettei Bangokissa esim nastarenkaista ole mitään hyötyä?
        Vai pitääkö selittää tarkemmin...


      • jyrsijällä vaikeaa
        Onko vaikea ymmärtää.... kirjoitti:

        Jaa Bangokissa..
        Syitä voi olla montakin... Siellä tiestöä hoidetaan, liikenne erilaista, ei tarvita nastoja, jne jne...

        Pystytkö ymmärtämään, ettei Bangokissa esim nastarenkaista ole mitään hyötyä?
        Vai pitääkö selittää tarkemmin...

        Jyrsimet hakkaavat tien pinnasta 0,45-2,2 grammaa ainesta irti joka ajokilometriä kohti.

        Kitkarenkaalla tien pinnan kuluma on vain noin kaksi prosenttia nastarenkaan
        aiheuttamasta kulumasta.

        http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/f228dfdf-007a-4a73-8ed5-b3ea5c3b5881/julkaisu_06_13_net.pdf?MOD=AJPERES

        ”Esimerkiksi Kuusisaarentieltä (50 km/h) irtoaa talven aikana 1090 kg asvalttia kilometriltä.”

        http://www.kuntatekniikka.fi/toimijat/skty/kuntatekniikan-paivat/2013/Documents/SKTY2013_Pekka Isoniemi_pp.pdf

        ”kaupunki-ilman laatua on mahdollista parantaa merkittävästi nastarenkaiden käyttöä vähentämällä ilman että liikenneturvallisuus vaarantuu.”

        http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/

        ”Nastarenkaille tuntuva haittavero”

        http://wiljoantero.puheenvuoro.uusisuomi.fi/137035-nastarenkaille-tuntuva-haittavero

        ”Nastarenkaille voitaisiin ottaa käyttöön haittamaksu tai haittavero”

        http://www.hs.fi/kaupunki/a1364960107565

        ”Nastarenkailla ajaminen voisi maksaa 3,73 euroa päivältä”

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html


    • ihanat teinit?

      maksa sinä suolauksen aiheuttama rapautuminen ja hiekoituksen aiheuttamat kulumiset, unohtamatta pohjavesiä ym. Laitan tulemaan myös laskun tuulilasista jonka kitkakumin lamellien välistä ampui lasiin.

      • suolattu nastapöly

        Jyrsimet eivät heittele kiviä tuulilasiin?

        http://hakkapedia.fi/blog/fi/2-nastarengasta-310g-2dl-kivia-aiheuttaako-tama-katupolya/

        BTW, suolaa käytetään raskaan kaluston vuoksi sitomaan jyrsimien tuottamaa, valtavaa, katupölyn määrää. Toki suolattu tienpinta on myös se alusta, jolle jyrsimet on tarkoitettu. Siksi TM niitä rannikoille ja kaupunkiin suositteleekin, talvikeleihin puolestaan kitkoja.

        "Kalsiumkloridi on pääkaupunkiseudulla yleisimmin käytetty pölynsidonta-aine. Hygroskooppisena aineena se sitoo hyvin kosteutta ilmasta ja pitää pölyn kosteana pitempään kuin esimerkiksi natriumkloridi mutta aiheuttaa enemmän korroosiota."

        http://www.redust.fi/tiedostot/sidontaesite.pdf

        Jyrsimet tuhoavat tiet, ruostuttavat autot (nastapölyn vuoksi levitettävä kalsiumkloridi) ja tuhoavat keukot.

        http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/nastarenkaat pilaavat ilmaa/201304392847

        Jyrsimet tappavat 1500 ihmistä vuodessa. Jyrsimien haittamaksu pelastaisi siis satoja, ellei peräti toista tuhatta ihmishenkeä. Siis monikymmenkertaisesti verrattuna joidenkin asiantuntijoiden arvoimaan muutaman % kasvuun, liikenneonnettomuuksissa, jos jyrsimet kielletään.

        PS. arvio onnettomuuksien määrän kasvusta perustuu siihen tietoon, että kaikkein surkeimmat kuskit käyttävät jyrsimiä siihen oletukseen, että nämä ovat myös täysin kykenemättömiä oppimaan mitään ts. ajaisivat kitkarenkaillakin entiseen tyyliin, olettaen/toivoen, että aina voi ajaa kuin kesällä. Jyrsijöillähän kelinlukutaito on heikompi (ihan tutkitusti, ks. Nasta -hankkeen loppuraportti).

        PSS. Norjassa on jyrsimien osuus romahtanut, Oslossa jopa 70 -> 15 %, mutta onnettomuuksien määrässä ei ole tapahtunut selkeitä muutoksia... myös Ruotsissa on saatu erinomaisia tuloksia jyrsimien alueellisista käyttökielloista. Vain Suomessa valtaosa kuskeista on niis surkeita, että tarvii "apupyöriä"...


    • ja sama

      Kyllä ne on kuule nastat mitkä lasiin lentää eikä kitkarenkaasta lähtevät kivet,
      Ja ei kitkakuski mitään suolaa kaipaa, ainoastaan huoltoasemien pesukoneiden
      omistajat.

      • Mr Nasta Pöly

        Juurikin näin

        "Vähäluminen talvi on pilannut autorenkaita käyttökelvottomiksi. Paljas asfaltti on syönyt talvirenkaita selvästi edellisiä talvia enemmän. Lisäksi ongelma siirtyy keväälle, kun vaurioitunut tie syö puolestaan kesärenkaita sileiksi."

        "Runneltu asfaltti jatkaa tuhojen tekemistä myös kesärenkaisiin. – Nastat ovat rouhineet tienpinnan neulatyynyksi. Näin myös kesärenkaat kuluvat vielä ainakin kuukauden päivät."

        "Kun rengas hinkataan oikein loppuun saakka, sinkoilee nastojakin. Sitäkin on poikkeuksellisesti tänä keväänä nähty rengasliikkeissä."

        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049

        "kitkarenkaalla tien pinnan kuluma on vain noin kaksi prosenttia nastarenkaan aiheuttamasta kulumasta"

        http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/f228dfdf-007a-4a73-8ed5-b3ea5c3b5881/julkaisu_06_13_net.pdf?MOD=AJPERES


      • No niin, hienoa
        Mr Nasta Pöly kirjoitti:

        Juurikin näin

        "Vähäluminen talvi on pilannut autorenkaita käyttökelvottomiksi. Paljas asfaltti on syönyt talvirenkaita selvästi edellisiä talvia enemmän. Lisäksi ongelma siirtyy keväälle, kun vaurioitunut tie syö puolestaan kesärenkaita sileiksi."

        "Runneltu asfaltti jatkaa tuhojen tekemistä myös kesärenkaisiin. – Nastat ovat rouhineet tienpinnan neulatyynyksi. Näin myös kesärenkaat kuluvat vielä ainakin kuukauden päivät."

        "Kun rengas hinkataan oikein loppuun saakka, sinkoilee nastojakin. Sitäkin on poikkeuksellisesti tänä keväänä nähty rengasliikkeissä."

        http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049

        "kitkarenkaalla tien pinnan kuluma on vain noin kaksi prosenttia nastarenkaan aiheuttamasta kulumasta"

        http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/f228dfdf-007a-4a73-8ed5-b3ea5c3b5881/julkaisu_06_13_net.pdf?MOD=AJPERES

        Ai näitähän jatkuukin sivutolkulla. Olisi pitänyt selata enemmän alaspäin...

        Sikäli kun muistan, niin sinulla on noidenkin kymmenien linkkien lisäksi vielä melkoinen määrä lisää...
        Anna tulla vaan koko repertoaarisi...

        Ei niitä kukaan jaksa lukea kuitenkaan, nehän on täällä jo niin moneen kertaa tässä talven mittaan kommentoitu.


      • jyrsijät kolaroi
        No niin, hienoa kirjoitti:

        Ai näitähän jatkuukin sivutolkulla. Olisi pitänyt selata enemmän alaspäin...

        Sikäli kun muistan, niin sinulla on noidenkin kymmenien linkkien lisäksi vielä melkoinen määrä lisää...
        Anna tulla vaan koko repertoaarisi...

        Ei niitä kukaan jaksa lukea kuitenkaan, nehän on täällä jo niin moneen kertaa tässä talven mittaan kommentoitu.

        "Katsastustoimipaikoilla tehdyssä kyselyssä vastauksia kertyi 1 529 kpl. Vastaajista 72 % oli miehiä ja 28 % naisia. Kitkarenkailla ajavia kuljettajia oli 30 % kaikista vastaajista."

        "Kuljettajat eivät eronneet tilastollisesti merkitsevällä tasolla myöskään liikennevahinkotyyppien osalta toisistaan. Kuitenkin suuntaa antavina eroina nastarengaskuljettajien vahingoista 34 % oli peräänajoja, kun vastaava osuus kitkarengaskuljettajilla oli 27 %."

        "Renkaiden valintaa perusteltiin hyvin erilaisin painotuksin nasta- ja kitkarengasryhmissä. Nastarengaskuljettajien rengasvalintaan olivat vaikuttaneet enemmän passiiviset syyt, kuten tapa tai tottumus tai se, että autossa oli nastarenkaat ostettaessa."

        NASTA-tutkimusohjelman loppuraportti, Kitkarenkaiden käytöllä parempaa ilmanlaatua – liikenneturvallisuudesta tinkimättä, on julkaistu kokonaisuudessaan projektin sivuilla www.nasta-tutkimusohjelma.fi


    • vredestein

      Kylllä sitä jossakin kohtaa päätä viiraa, kun vappuna vielä nastoilla painellaan.
      Kuukausikaupalla on ollut kesäkelit. Pulinat pois.

    • Etelä-pohjanmaalle luvattiin ainaski viel lunta!

      • : <

        Ai nykkö?


    • telaketjumies

      Nautinnon riemu on siinä, että saa ajella telaketju ajoneuvolla Karjalan korpimaisemissa. Uskokaa vaan, tämä aika on pian lähellä. Löpöä tankkiin ja menoksi.

      • osssss

        Kohta on ladat ja kestävät stomilit...


      • Kun skodakin
        osssss kirjoitti:

        Kohta on ladat ja kestävät stomilit...

        Eiks stomil ole nykyään länsimerkki eli puolasta...


    • Ylläpito

      Vappuna tulee räntää, laitan piikkirenkaat vappuajelua varten.
      Kestääkö verenpaineesi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe