LIVIAL kokemuksia

Äitynki

Hei, monta estro valmistetta kokeiltu, aiheuttaa ahdistusta. Nyt tuli Livial? Kokemuksia pleeeaaaseee! Miel hyviä sellaisia.

59

7957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Balloon

      Söin Livialia noin vuoden ja aloitin Progynovan uudestaan. Ei mitään kauhean suurta eroa näiden kahden välillä. Finnejä tuli Livialin käytöstä ja voi olla, että halut vähän lisääntyivät. Livial oli vain aika paljon kalliimpaa kuin Progynova joten vaihdoin takaisin.

      • Kaamee ahdistus päällä

        Minuakin kiinnostaa Livial....Estrot ei tunnu sopivan,vaikka tarvetta olisi.Kertoile sit Äitykkä kokemuksesi Livialista ;-)


    • Äitykkä

      AI suakin ahdistaa, ootko kokeillut muita hormoneita ja jos niin mitä tuli? Mä otin eilen ekan, piti ottaa vaan puolikas ekaks, kun oon nii herkkä muutoksille. Vähän höntti olo, mutta tosin nukuitko huonosti :(

    • Kaamee ahdistus pääl

      Äitykkä; Alkuun kokeilin geeliä, siitä tuli aivan tokkurainen olo seuraavalle päivälle. Vaikka laitoin todella vähän sitä geeliä Mutta siltikin olo oli jotenkin tönkkö ja poissaoleva hja todella väsynyt. Ja semmoinen paniikkinen olo. En sitten käyttänyt montaa päivää. Estardot laastari meni pari vuotta...Mutta sen kanssa oli jotenkin lattea mieli. Tasaisen harmaa ja väsynyt. Tientynlaista "sekavaa"oloa siitäkin tuli, mutta opin elämään sen kanssa jotenkin. Sitten progynova ja johan nousi mieliala. Piristyin todella mutta samalla olin ahdistunut ja rajuja keskittymisvaikeuksia. Ja parin viikon kohdalla alkoi rajut rytmihäiriöt ja sydämmen tykyttelyt...Se vasta kamalaa oli. Nyt sitten ollut ilman mitään ja olo todella kurja...Huoh :-( Masennusta puskee tosissaan. Olen uupunut ja ärtynyt. Mielialat vaihtelee. Nukun unilääkkeiden avulla. Ja huonosti.
      Livial siis seuraavaksi.

    • Äitykkä

      Kaamee ahdistus päällä; sulla siis ihan samaa kun mulla!! Oletko pyytänyt masennuslääkettä avuksi? Mulla myös ne ja nukahtamislääkettä. Mutta nyt taas Tän vaihdon yhteydessä olot heittelee. Välillä tuntuu, että en jaksa yhtään enää, mutta pakkohan tässä on yrittää. Välillä otan mietoja rauhoittavia, kun ahdistus niin kova. Ennakoiko sulla ahdistus sitä kuumaa aaltoa? Mulla tuntuu ja yritän alkaa hengittelemään rauhallisesti silloin ja ajattelen, että ok,se on nyt se aalto ja ikäänkuin käyn sen läpi. Se vähän auttaa. Ilmoittelen kyllä miten menee! On hyvä kun pystyy vaihtamaan kokemuksia, vaikkakin jotkut ovat sitä mieltä, että nettikeskustelut vaan sekottaa päätä. Nyt jaksamista sinne, varaa hetimiten aikaa gynellä ja pyydä kaikki mahdollinen!

    • Kaamee ahdistus pääl

      Hei Äitykkä!

      Olen kokeillut mielialalääkettä...Mutta musta tuntui että sekin vain lisäsi pahaa oloa. Mikä lääke sulla on käytössä? Nukahtamis/unilääkettä joudun käyttämään joka ilta :-(
      Kerroit että sulla tulee hormooneista ahdistusta. Entä huomasitko että niistä olis tullut "sekavaa" oloa päähän? Sellainen outo pöhelö olo, että keskittyminen vaikeaa ja ei käy "ihan täysillä"?
      En ole kyllä huomannut että mulla olisi mitään kuumia aaltoja...Mutta joka päivä jossain kohtaa huomaan valittavani kun mulla on jotenkin kuuma. Sellainen epämukava olo. Se ei siis tule mitenkään aaltona, vaan saattaa kestää jopa tunnin. Usein iltasella kun telkkaria katson niin tulee sellainen olo. Ja olen myös alkanut saamaan paniikkikohtauksia :-(
      Aamuyöt on kamalia. Uni loppuu yleensä tuossa 04-05 ja samantien iskee jotenkin kamalan ahdistava ja raskas olo henkisesti.

      Miten sulla on mennyt Livialin kanssa??

    • Kaamee ahdistus pääl

      Huomasitko muuten tämän keskustelun : http://keskustelu.suomi24.fi/node/9562844

      Mulla tulee juuri tuollainen olo estrogeenista kun tuon ketjun aloittajalla. Olo ehkä piristyy hieman mutta pää menee niin sekavaksi että olen todella ehdistunut sen takia ja hädissäni kun tuntuu etten pysty enää toimimaan arjessa.Progynovan kanssa nukuin loistavasti ja piristyin, mutta olin sekaisin kuin seinäkello!!! Olen miettinytkin että on kyllä outoa kun tuollainen olo tulee, vaikka se on juuri se estrogeeni mitä kroppa tarvii ja mistä on puutetta.... Niin miksi sitten tuollainen olo tulee kuitenkin... Huoh...

    • Äitykkä

      Hei taas! Viimeisimmän hormonikokeilun kanssa mulla oli nopeita päänkiristysjuttuja, eli meni korvat ensin lukkoon ja sit hirvee paine päässä. Ja jossain vaiheessa yleensä alkoi ne paniikit ja ahdistukset ja ne nyt on joka päiväisiä. Kokoaikaisia. Livialia nyt mennyt viikko, nukun ehkä paremmin ja ei niin hirveestinole tullut hikikohtauksua. Tosin alkuun tuntu, että ne lisäänty, mutta nyt on vähemmän. Yritän pinnistellä nyt näiden kanssa ainakin 4 viikkoa ja jos ei auta, niin sit varmaan pitää lisätä joku ahdistusta poistava lääke. Mulla nyt seronil ja nukahtamisen imovane, jota olen pudotellut niin, että otan joka toinen ilta 1/4 pillereistä. Mulla on kilpirauhasarvot kaikki tosi alhaiset, enkä tiedä auttaisiko thyroxin, sitä kokeilin viime kesänä, mutta lääkärin mielestä en tarvinnut niitä, joten lopetin ja siitä asti on sit olo ollut enemmän tai vähemmän masentunut ja ahdistunut. Kyllä tää sais jo tehota!

    • Ritukerttu

      Olenkohan mä jotenkin outo kun mua noi hormoonit vain parantaa. Ystävällä Livialia ja on ylipainoinen ja puolikas pilleri tekee ahdistusta ja turvotusta ja vaikka mitä. Livialia käyttää itsellä on ollut 3vuotta Angelig 1 mg eikä kuin hyvää sanottavaa. En ole koskaan syönyt muuta kuin ehkäisypillereitä ja tätä hormoonia. Onko teillä muuta lääkitystä kuten verenpainelääkitystä tai diabetesta. Voisiko ristikkäin lääkityksellä olla vaikutusta. Olen 64v terve normaalipainoinen kaikki arvot kohdallaan vielä
      .

      • Äitiliini

        Väsyttääkö teitä tämä Livial?


    • Äitykkä

      Mulla masennuslääke siis nyt myös, mutta ei pitäisi aiheuttaa sen takia mitään. Viikko livialia takana ja ahdistus ei ainakaan ole vähentynyt, hikoilut ehkä vähän. Suurin ahdistus tulee aina ennen aaltoa, mutta oikeastaan koko ajan on sellainen jännittynyt olo, tunne rintalastassa. Vatsa myös koko ajan sekaisin. Livilain kanssa olen nyt ainakin nukkunut. Pikkuhiljaa lopetellut imovanea. Tänään on ollut tosi vaikea päivä ahdistuksen suhteen ja ajattelin jo, että pitäskö sittenkin lopettaa??? siis viikko mennyt puolikkaalla. Mutta tämä olo on välillä niin hirvee.

    • laiskamato vissii

      Tekee aloitekyvyttömäksi vähän joka saralla, Ei viitsi oikein tehä mitään kui istua koneella. Ihan totta.

      • Äitiliini

        Juuri tuollaista minullakin. Pelkkää sohvaa ja telkkaria,tai tietokoneella istumista.Jotenkin tekee kaikin puolin kamalan passiiviseksi.


      • Kaamee ahdistus
        Äitiliini kirjoitti:

        Juuri tuollaista minullakin. Pelkkää sohvaa ja telkkaria,tai tietokoneella istumista.Jotenkin tekee kaikin puolin kamalan passiiviseksi.

        Äitykkä...miten menee Livialin kanssa?!


    • Äitynki

      Kaamee ahdistus: nyt kaksi viikkoa Livialia takana. Ja olo on hyvä!!!! Pienen pieni aamuahdistus jäljellä, mutta uskon, että sekin menee ohi kun kroppa tottuu!! Jos et siis vielä ole aloittanut, niin suosittelen kokeilemaan. Kuumi aaltoja ei juurikaan ole, nukun suht hyvin. Toivon että tämä todellakin pysyy!! Pysy aalloilla tai siis linjoilla, kerro kokemuksistasi. tsemppiä!

      • Kaamee ahdistus

        Äitynki: Ihana kuulla että voit hyvin!!!;-)Mahtavaa!!
        Oliko sulla missään vaiheessa masennuksen kanssa ongelmia,vaiko tuo ahdistus vain? Itselläni tällä hetkellä molemmat..tai masennus viedä voiton. Kamala olo.
        Mutta sain Livialin lääkäriltä...Aamulla uskaltauduin ottamaan puolikkaan.Pelottaa mitä tuleman pitää......


    • Äitykkä

      Kaamea ahdistus; kyllä. Masennuslääke mukana myös. Sama seronil, joka ollut useamman vuoden, mutta nyt ei yksinään riitä. Ja jos ei nämä Livialia jostain syystä sit toimisi, niin sit uus masennuslääke mukaan, ei tässä muukaan auta. Mutta kyllä mulle tuli tämän Livialia aikanakin ekalla viikolla ahdistuskohtauksia, eli vaikuttaa varmaan jotenkin samoin kuin masennuslääke, alussa vähän pahenee, ennen kuin helpottaa. Samoin aallot, tuntu, että lisäänty ensin. Joten älä säikähdä. Nukahtamislääkkeen olen lopettanut. Jos sulla on myös masennus, niin etkö siihen saa lääkitystä? Alkuvaihe on niissäkin paha, mutta se menee ohi. Pyydä rauhoittavia siihen aloitusvaiheeseen. Paniikkituntemuksiin löysin hyvän neuvon jostain palstalta! Kun alkaa tulla paniikkiolo, älä taistele vastaan vaan rentoudu ja sano ääneen, no, anna tulla! suuta sitä käymään kimppuun! Kun kroppa ja mieli on rento, niin ei se tullutkaan. Tässä nyt taistellaan vielä, kuulemma pitäisi antaa parikin kk kropan hakea sitä balanssia. Pistähän viestiä!! Toivon, että sullakin alkaa pian helpottaa. Mutta masennuksen kanssa et saa jäädä yksin!! Tsemppiä!

    • Kaamee ahdistus

      Äitykkä,
      kokeilin yhtä masennuslääkettä ja pahoinvointi ja päänsärky oli sitä luokkaa että lopetin aika pikaisesti. Ensviikolla olen menossa lääkärille asian tiimoilta, kai tässä jonkinmoisen pillerin tohon masennukseenkin tarvii. Kokeiltiinko sulla useampaakin masennuslääkettä ennenkuin oikea löytyi?

      Livial tosiaan pahentaa ahdistusta alkuun. AIvan outo, siis peloittava olo ollut. Pää jotenkin raskas ja höntti ja todella ihmeellinen "ahdistus" päällä kaiken aikaa. En oikein saa sanojakaan tulemaan. Muutama sosiaalinen tilanne ollut ja jestas että mä olin jotenkin poissaoleva. En osannut puhua mitään...Suorastaan pelkäsin että törmään kaupassa tuttuihin ja joku tulee juttelemaan. Siis tämä tullut Livialin myötä.
      Mä olen niin väsynyt tähän rumbaan. Tahdon mun elämän takaisin.....!!!! :-(

    • Äitykkä

      Hei taas, toi seronil on ollut mulla ennenkin. Ja sillä mennään ainakin vielä. Lueskelin noita progesteroni voiteen käyttäjien kokemuksia ja luulen, että meille vois olla apua siitä jos tää livial ei tosiaan jelppiä. Mä luulen, että toi sun paheneva ahdistus ja oudot olot voi johtua masennuksesta, ahdistuksesta, paniikkihäiriöstä. Mieli tekee tepposiaan kun on oikein stressaantunut. Vai saitko muista valmisteista heti jotain oireita? Etkö saisi lääkärin vastaanottoaika aikaisemmin, ettei tarvis kärsiä? Jos aloitat masennuslääkkeen, niin pyydä myös jotain rauhoittavia, koska ne olot pahenee alkuun kuitenkin. Mulla siis se 2 viikkoa nyt takana ja pienen pieni mielialan lasku nyt eilisen aikana, eli käykö niin kuin ennenkin?? Eli jos käy, niin sitten se progesteroni voide vois olla hyvä tai progesteroni tabu. Mä vielä Tän viikon katson ja jos pahenee aloitan tällaisen iltalääkkeet, joka tehostaa seronilin vaikutusta, siis pitäisi tehostaa. Kaikki keinot käyttöön, ei tässä muu auta! Yritä saada sitä lääkäri aiemmaksi. Voimia!! Palaa!

    • Äitykkä

      Kaamee aa! Parempi olo huomattavasti nyt!

      • Kaamee ahdistus

        Huomenta!!
        Hienoa....Livial siis toimii ;-)
        Mulla on parhaillan pojan rippijuhla valmistelut menossa, tälle päivällekkin riittää leipomista ja siivoamista. Huomenna sitten talo täys vieraita. Niin kovin tuo livial aiheutti outoja tuntemuksia....että päätin jättää "sisäänajon" juhlien jälkeen Oli jotenkin niin höntti olo päässä ja ahdistuskin kasvoi.Huolestuin että kykenenkö juhlien järjestämiseen, joten siksi Livial jatkuu vasta huomen illalla tai maanantai aamuna. Muutenkin tällä ololla saa repiä itsestäään irti että kykenee toimimaan.
        Otatko sinä Livialin aaamulla...ja onkohan sillä ylipäätään väliä ottaako se mihin aikaan vuorokaudesta?! Ei kai....
        Mulla on kyllä kurja olo....huhhuh!! Painokin tippuu kun olen niin ahdistunut.
        Oletko muuten facebookissa?! Siellä piti olla ryhmä vaihtarilaisille, mutta en minä ainakaan löytänyt. Se olisi kyllä kiva...joku voisi perustaa ;-)


      • Kaamee A
        Kaamee ahdistus kirjoitti:

        Huomenta!!
        Hienoa....Livial siis toimii ;-)
        Mulla on parhaillan pojan rippijuhla valmistelut menossa, tälle päivällekkin riittää leipomista ja siivoamista. Huomenna sitten talo täys vieraita. Niin kovin tuo livial aiheutti outoja tuntemuksia....että päätin jättää "sisäänajon" juhlien jälkeen Oli jotenkin niin höntti olo päässä ja ahdistuskin kasvoi.Huolestuin että kykenenkö juhlien järjestämiseen, joten siksi Livial jatkuu vasta huomen illalla tai maanantai aamuna. Muutenkin tällä ololla saa repiä itsestäään irti että kykenee toimimaan.
        Otatko sinä Livialin aaamulla...ja onkohan sillä ylipäätään väliä ottaako se mihin aikaan vuorokaudesta?! Ei kai....
        Mulla on kyllä kurja olo....huhhuh!! Painokin tippuu kun olen niin ahdistunut.
        Oletko muuten facebookissa?! Siellä piti olla ryhmä vaihtarilaisille, mutta en minä ainakaan löytänyt. Se olisi kyllä kiva...joku voisi perustaa ;-)

        Ai niin joo....sen lisäksi että pää ja kroppa voi huonosti, niin alapään limakalvotkin alkanut oireilemaan. Kirvelee ja polttaa...:-( Mitähän vielä????


      • Kaamee A
        Kaamee A kirjoitti:

        Ai niin joo....sen lisäksi että pää ja kroppa voi huonosti, niin alapään limakalvotkin alkanut oireilemaan. Kirvelee ja polttaa...:-( Mitähän vielä????

        Ja vielä unohtui :-D
        Kysyit sainko muista valmisteista oireita heti. KYLLÄ!! Olen niin pirun herkkä ollut aina kaikille lääkkeille.
        Laastarin kun laitoin aamulla niin puolilta päivin huomasin että päätä alkaa särkemään ja jotenkin epötodellinen ja sekava olo päässä. Geeli teki saman..vielä pahemmin.käytin laastaria aika pitkään ja vasta lopettamisen jälkeen tajusin että se jatkuva pöpperö ja voimaton olo ja seksihaluttomuus johtuikin laastarista. Mulla oli jaksamisen suhteen todella hyvä kausi kun lopetin laastarin. Piristyin todella...mutta ahdistus nosti heti päätään. Ja nyt sitten iskenyt tämä apatia, aloitekyvyttömyys masennus ym. Pahempana kuin koskaan.


    • Äitykkä

      Hei taas, toivottavasti huomisen juhlatmenevät hyvin. Hyvä, kun saat muuta ajateltavaa. Mäkin oon miettinyt sitä Facebook ryhmää, mutta en löytänyt minäkään. Ite oon kilpirauhasen vajaatoimintaryhmässä, kun mulla on vähän sitäkin vikaa. Mutta se on pitkä juttu se. Mä otan aamulla hormonin. Kokeile aloittaa vielä pienemmällä eli pistä neljään osaan!! Mulla tuli kans kaikkien geenien, laastareiden ja pillereiden kans se pari viikkoa joka oli nousujohteista, mutta sit romahti. Mutta oot ilmeisesti viel herkempi, kun saat jo eka annoksesta oireita. Onko sulla mitään muuta syytä, että vois olla mašentunut? Vai onko se tullut nyt näiden vaihtareiden kans? Mulla kun sitä on ollut siis ennenkin, niin tiedän miten inhottavaa se on. Koita jaksaa ja kokeile sitä pientä palaa! Onko sul muuten matala verenpaine? Ja oliko sun kilppariarvot tutkittu? Jos niin millaiset luvut sait? Mukavaa rippipäivää, palaile palstalle. Missä päin muuten asut? Itse asun pk-seudulla.

    • 19.2.

      Täällä kanssa yksi vaihdevuosista kärsivä. Itse aloitin chello forte nimisen valmisteen. Vielä ei mitään apuja. Olo on tuskainen kuin paniikissa, senkin vielä kestäisi jotenkin mutta nää sydän oireet muljahtelut ovat ne mitkä vie mielen ihan matalaksi. Sydän on kuitenkin tutkittu se on ok, ehkä tämä paniikkiolo ne tekee. Helpottaa kuitenkin lukea tätä palstaa etten ole kuitenkaan ainoa. Aluksi en edes ymmärtänyt että nämä oireet on vaihdevuosia.

    • Äitykkä

      19.2 juu niitä paniikkeja siis ollut ja ahdistusta pidemmän aikaa. Nyt vasta helpottanut tällä livial merkkisellä hormoneilla. Täällä kyllä vertaistukea saa, onneksi on nämä palstat kun mediassa ei oikeestaan koskaan puhuta näistä oireista, jotka vaik mieleen.

      • 19.2.

        Onneksi on hoitoja jotka kuitenkin auttavat, googletin liviaa ja mietin gynelle menoa jos chello ei ala puremaan.
        Kävin eilen akupunktiossa kokeilemassa josko olisi mitään apua, no yhdestä kerrasta ei osaa sanoa vielä mitään.
        Sain yhdeltä lääkäriltä rauhoittavia joita olen joutunut suurimpaan hätään ottamaan, mutten haluaisi niitä kuitenkaan syödä säännöllisesti. Pelottaa että jos ne koukuttaa.
        Pari lääkäriä ehdotti paniikkihäiriötä (johon en uskonut) mutta en itsekään ymmärtänyt että vaihdevuodet aiheuttaa tämmöisiä oireita, kun ei niitä hikoilupuuskia ole tullut. Lämmintä oloa vaan välillä.


    • äitykkä

      Joo, ei ne aina tarvii niitä hikipuuskia. Kyllä vaihtarit tuo niin monenlaista vaivaa, että ei voi tulla edes mieleen, että nämä voi niitä olla. Kyllä niitä rauhoittavia voi ottaa, ei niihin koukkuun jää. Itse just vähentelen niitä murustelemalla, kun oon joutunut tässä hormonikokeilujen aikana niitä ottamaan, sen verran on ikävä olo ollut, että päätin ottaa kaiken avun vastaan mitä tarjotaan jaen olisi jaksanut ilman rauhoittavia. Ota vain puolikas tai viel pienempi pala. Ahdistus ja paniikki on siitä ikäviä, että ne ruokkii itseään ja pikkuhiljaa vetää mielen matalaksi, jos ei vielä ole. Joskus täytyy vaan olla itselleen armollinen ja antaa mielen levätä! Myös masennuslääke voi auttaa, jos ei hormoneista apu löydy. Kyllä mä sinuna menisin gynellä, siellä se ultraamalla varmistuu onko munasarjoissa toimintaa. Mutta jos saat sit vaikka laastareita, tarkista lääkäriltä, että on miedon mahdollinen valmiste. Itse sain ekat laastarit niin voimakkaat, että meinas pönttö pimetä ja sydän pompotteleen omia polkujaan. Eine lekuritkaan ole aina niin ajattelevia. Tsemppiä. Ilmoittele miten menee. Missä muuten on Kaamee ahdistus - nimimerkki??

      • huono olo

        Hei!
        Minkä nimisiä rauhotravia olet käyttäny ja oliko iso apu? Itellä elimistö niinylikierroksilla ettei varsin tosikaan. Ei saa yöllä eikä päivällä nukutuksi,en tahdo uskaltaa nukahtamislääkkeitä käyttää. Progynovaa olen syönyt reilu kolmeviikkoa eikä kauheesti vielä apua ole tullut.En tiedä onko nämä edes vaihtareita vai jotakin muuta. Olen 51 v.ja on ollut yöhikoiluja koko tämänvuoden ja aamuöisiä heräilyjä, nyt sitten kesäkuun alussa hävis yöunet kokonaan.Aivan kamalaa entiselle hyvälle nukkujalle!!
        Päivisin meinaa olla ahdistusta enennän ja vähemmän kun miettii näitä asioita , että onkokoskaan enää normaalielämää.Olen itsekkin miettinyt rauhoittavien aloittamista, mutta kyllä hirvittää kaikki lääkkeetmutta pakkokait se on jos ei muuten pärjää.


      • 19.2.
        huono olo kirjoitti:

        Hei!
        Minkä nimisiä rauhotravia olet käyttäny ja oliko iso apu? Itellä elimistö niinylikierroksilla ettei varsin tosikaan. Ei saa yöllä eikä päivällä nukutuksi,en tahdo uskaltaa nukahtamislääkkeitä käyttää. Progynovaa olen syönyt reilu kolmeviikkoa eikä kauheesti vielä apua ole tullut.En tiedä onko nämä edes vaihtareita vai jotakin muuta. Olen 51 v.ja on ollut yöhikoiluja koko tämänvuoden ja aamuöisiä heräilyjä, nyt sitten kesäkuun alussa hävis yöunet kokonaan.Aivan kamalaa entiselle hyvälle nukkujalle!!
        Päivisin meinaa olla ahdistusta enennän ja vähemmän kun miettii näitä asioita , että onkokoskaan enää normaalielämää.Olen itsekkin miettinyt rauhoittavien aloittamista, mutta kyllä hirvittää kaikki lääkkeetmutta pakkokait se on jos ei muuten pärjää.

        Kävin gynellä alkukeväällä ,joka sanoi että rakkuloita on kehittymässä vielä, että jotain kuukautisia voi tulla muttei ole tullut. Hän sanoi että kaikille ei tule hikoiluja. En osannut sen kummemmin kysyä muuta kun näitä paniikki oireita ei vielä ollut.

        Minulla on xanor nimisiä rauhoittavia, otan murusia tai puoliskoita, yksi kokonainen väsyttää liikaa. Kävin juttelemassa psyk. sairaanhoitajan kanssa joka sanoi että lääkkeet on hyvänä apuna ja että tämä ei jatku ikuisesti. Jotenkin sekin rauhoitti mieltä. Nyt on jo toinen parempi päivä menossa, kunpa jatkuisi ikuisesti.

        Kiitos hyvistä neuvoista äitykälle, ja huono olo: tämä ei jatku ikuisesti, kaikki apukeinot kehiin.


      • huono olo
        19.2. kirjoitti:

        Kävin gynellä alkukeväällä ,joka sanoi että rakkuloita on kehittymässä vielä, että jotain kuukautisia voi tulla muttei ole tullut. Hän sanoi että kaikille ei tule hikoiluja. En osannut sen kummemmin kysyä muuta kun näitä paniikki oireita ei vielä ollut.

        Minulla on xanor nimisiä rauhoittavia, otan murusia tai puoliskoita, yksi kokonainen väsyttää liikaa. Kävin juttelemassa psyk. sairaanhoitajan kanssa joka sanoi että lääkkeet on hyvänä apuna ja että tämä ei jatku ikuisesti. Jotenkin sekin rauhoitti mieltä. Nyt on jo toinen parempi päivä menossa, kunpa jatkuisi ikuisesti.

        Kiitos hyvistä neuvoista äitykälle, ja huono olo: tämä ei jatku ikuisesti, kaikki apukeinot kehiin.

        Millaisia sivuoireita Progynova on muille aiheuttanut? Minulla nyt aivan pääsekaisin, jalat tuntuu oudoilta, pulssi kokoajan yläkantissa, pahoinvointia. En tiedä onko hormonien syytä vai mistä johtuu. Aattelin kokeilla Liviaa, olisko tilanne sen kanssa
        erilainen. Kertokaa kokemuksia


      • 19.2.
        huono olo kirjoitti:

        Millaisia sivuoireita Progynova on muille aiheuttanut? Minulla nyt aivan pääsekaisin, jalat tuntuu oudoilta, pulssi kokoajan yläkantissa, pahoinvointia. En tiedä onko hormonien syytä vai mistä johtuu. Aattelin kokeilla Liviaa, olisko tilanne sen kanssa
        erilainen. Kertokaa kokemuksia

        Minulla nousee pulssi ihan adrenaliini hyökystä, tuntuu tulevan ihan puskista yhtäkkiä. Muljahdukset alkaa, ja paniikki.
        Tänään taas oiretta päällä, vetää mielen matalaksi.


    • Äitykkä

      Hei, mulla on ollut imovane nukahtamisen. Toimii hyvin enkä käytä enää. Rauhoittavana opamox, hitaasti murustelemalla nyt eroon. Pahimpina aikoina otin puolikkaan opamoxia säännöllisesti. 15 mg on niin mieto, että pysty ajamaankin vaikka on sen puolikkaan ottanut. Helpottaa kun tietää, ettei sitä pahaa oloa tule. Mielestäni ei ole vaarallista käyttää niitä jonkun aikaa, helposti pääsee eroon kun vaan malttaa hitaasti lopetella. Voiko sitä progynovaa puolittaa? Itse siis otan livialista puolikkaan. Ja onko se vuodoton hoito eli ei erikseen estrogeeni ja progesteroni? Mulle nimittäin ei sellaiset valmisteet sopinut ollenkaan, laastarit, geeliä ja femoston kokeiltua. Ja aina kun keltar hormoni loppui, tuli pudotus. Itse olen ajatellut, että keltarauhashormonin pitäisi saada enemmän, eli jos elimistössä tulee vielä jonkun aikaa estrogeeniä, niin sen lisääminen ei vie oireita. Löytyy estrogeenidominanssi nimellä googlaamalla, jos haluutte lukea.

      • Kaamee ahdistus

        HUHUU...Täällä ollaan. Rippijuhlat meni...kohtalaisen ok. Mutta mun ahdistus ol aiva kamalaa. Sen jälkeen pakattiin kimpsut ja kampsut kasaan ja painuttiin mökille. Yritin livialia uudestaan...mutta se tekee kyllä niin ihmeellisen olon päähän että ei siitä mitään tullut.Lisäksi kamalia migreenejä tuli..kun niistä kärsin muutenkin. Ja näköhäiriöitä sekä outoja ajatuksia. En osaa selittää...siis kaikki pelotti. Tulevaisuus ja tuntui ettei mikään merkitse mitään. Taisi siis aiheuttaa mulla debressiivisiä oireita.Mutta...jo muutamassa päivässä huomasin kyllä että vaikutti seksuaalisiin haluihin positiivisesti. Se olikin ainoa plussa.
        Mulla alkaa usko loppumaan. ..todella!! Kyllä naisena olo on persiistä!!!
        Äitykkä kyselit mistä päin olen....täältä kymenlaaksosta, Kotkan kupeesta;-)
        Olisikohan jollain intoa perustaa sitä suljettua facebook ryhmää?? Ja minäkin olen muutes kilpirauhas ryhmässä...vajaatoimintaa mullakin. Thyroxin menee aamuisin.

        Mutta millä hemmetillä saan jotain tasapainoa tähän kroppaan ja mieleen muuten...huoh..
        Kaikki on vaan niin liisteriä..siis mikään ei kiinnosta. Ja sydämmen tykytykset...kamalia!!! Välillä ne on poissa...ettei tule päivittäin, mutta sen olenn huomannut että tilanteet mitä ennen en ole jännittänyt, niin nytpä sydän alkaa hakkamaan ja kädet vapista. Esim siis sosiaaliset tilanteet uusien ihmisten kanssa. Samoin olen alkanut kärsiä kahvikuppineuroosista näiden vaihtarioireiden myötä. En mä voi mennä enää mihinkään kohta kyläilemään kun jo pelkkä ajatuskin pienestä kahvikupista saa mun sydämmen hakkamaan. Ja tämä vaiva se ei taida enää poistuakkaan...nyt kun sen olen riesakseni saanut.
        Olin ennen varsinainen suupaltti ja kylänluuta...nyt en kutsu meille ketään, enkä halua itsekkään kylään. Mitä elämää tää tällainen on??????

        Joku oli aloitellut sen progynovan...ja valitteli että sekava pää on. Sitä se teki mullekkin ja sydämmen tykyttelyt lisääntyi vaan...jopa niin pahaksi että liikunta alkoi olla vaikeaa.


      • paha olo
        Kaamee ahdistus kirjoitti:

        HUHUU...Täällä ollaan. Rippijuhlat meni...kohtalaisen ok. Mutta mun ahdistus ol aiva kamalaa. Sen jälkeen pakattiin kimpsut ja kampsut kasaan ja painuttiin mökille. Yritin livialia uudestaan...mutta se tekee kyllä niin ihmeellisen olon päähän että ei siitä mitään tullut.Lisäksi kamalia migreenejä tuli..kun niistä kärsin muutenkin. Ja näköhäiriöitä sekä outoja ajatuksia. En osaa selittää...siis kaikki pelotti. Tulevaisuus ja tuntui ettei mikään merkitse mitään. Taisi siis aiheuttaa mulla debressiivisiä oireita.Mutta...jo muutamassa päivässä huomasin kyllä että vaikutti seksuaalisiin haluihin positiivisesti. Se olikin ainoa plussa.
        Mulla alkaa usko loppumaan. ..todella!! Kyllä naisena olo on persiistä!!!
        Äitykkä kyselit mistä päin olen....täältä kymenlaaksosta, Kotkan kupeesta;-)
        Olisikohan jollain intoa perustaa sitä suljettua facebook ryhmää?? Ja minäkin olen muutes kilpirauhas ryhmässä...vajaatoimintaa mullakin. Thyroxin menee aamuisin.

        Mutta millä hemmetillä saan jotain tasapainoa tähän kroppaan ja mieleen muuten...huoh..
        Kaikki on vaan niin liisteriä..siis mikään ei kiinnosta. Ja sydämmen tykytykset...kamalia!!! Välillä ne on poissa...ettei tule päivittäin, mutta sen olenn huomannut että tilanteet mitä ennen en ole jännittänyt, niin nytpä sydän alkaa hakkamaan ja kädet vapista. Esim siis sosiaaliset tilanteet uusien ihmisten kanssa. Samoin olen alkanut kärsiä kahvikuppineuroosista näiden vaihtarioireiden myötä. En mä voi mennä enää mihinkään kohta kyläilemään kun jo pelkkä ajatuskin pienestä kahvikupista saa mun sydämmen hakkamaan. Ja tämä vaiva se ei taida enää poistuakkaan...nyt kun sen olen riesakseni saanut.
        Olin ennen varsinainen suupaltti ja kylänluuta...nyt en kutsu meille ketään, enkä halua itsekkään kylään. Mitä elämää tää tällainen on??????

        Joku oli aloitellut sen progynovan...ja valitteli että sekava pää on. Sitä se teki mullekkin ja sydämmen tykyttelyt lisääntyi vaan...jopa niin pahaksi että liikunta alkoi olla vaikeaa.

        Kaamee ahdistus. Saatko nukutuksi, vai joudutko käyttään lääkkeitä? Mulla suurin ongelma unien kanssa, ollut jo toista kuukautta. Lääkkeitä en mielellään söisi, mutta pakko ottaa kun ei muuten saa unta ollenkaan.Progynovaa olen syönyt nyt kuukauden ja toivon että saisin siitä jossakin vaiheessa apua uniongelmiin ja tähän alakuloon, aikansa varmaan vie ennenkuin tuloksia alkaa näkyä, ja toisaalta kun ei tiedä onko nämä ongelmat vaihdevuosista johtuvia vai olenko ahdistunut muistasyistä ja se on vienyt uneni. Ihan selviä vaihtarioireitakin on ollut viimesyksystä saakka esim.kuumat aallot ja valtavat yöhikoilut, mene ja tiedä mikä on mitäkin. Itsellä on myös tullut aivan ihmeellisiä jännitysjuttuja tämänkevään aikana, jännitän mitä oudoimpia asioita, mutta nekinhän kuuluu näihin vaihtareihin kuulemma.


      • kaamee ahdistus
        paha olo kirjoitti:

        Kaamee ahdistus. Saatko nukutuksi, vai joudutko käyttään lääkkeitä? Mulla suurin ongelma unien kanssa, ollut jo toista kuukautta. Lääkkeitä en mielellään söisi, mutta pakko ottaa kun ei muuten saa unta ollenkaan.Progynovaa olen syönyt nyt kuukauden ja toivon että saisin siitä jossakin vaiheessa apua uniongelmiin ja tähän alakuloon, aikansa varmaan vie ennenkuin tuloksia alkaa näkyä, ja toisaalta kun ei tiedä onko nämä ongelmat vaihdevuosista johtuvia vai olenko ahdistunut muistasyistä ja se on vienyt uneni. Ihan selviä vaihtarioireitakin on ollut viimesyksystä saakka esim.kuumat aallot ja valtavat yöhikoilut, mene ja tiedä mikä on mitäkin. Itsellä on myös tullut aivan ihmeellisiä jännitysjuttuja tämänkevään aikana, jännitän mitä oudoimpia asioita, mutta nekinhän kuuluu näihin vaihtareihin kuulemma.

        paha olo; kyllä, minä nukun vain ja ainoastaan lääkkeiden avulla. Viimeisen puolen vuoden aikana tilanne mennyt niin pahaksi nukkumisen kanssa, että turha yrittääkään unta ilman lääke apuja.
        Siltikin herään aamuyöstä, niinkuin viime yönäkin. 04.00 olen herännyt ja sen jälkeen ei uni enää tullut :-(

        Mulla progynova nosti mielialan nopeasti mutta jo ensipilleristä lähtien olin jotenkin tosi sekava. Mun pää ei toiminut ollenkaan normaalisti. Pari viikkoa jaksoin, sitten luovutin....


      • paha olo
        kaamee ahdistus kirjoitti:

        paha olo; kyllä, minä nukun vain ja ainoastaan lääkkeiden avulla. Viimeisen puolen vuoden aikana tilanne mennyt niin pahaksi nukkumisen kanssa, että turha yrittääkään unta ilman lääke apuja.
        Siltikin herään aamuyöstä, niinkuin viime yönäkin. 04.00 olen herännyt ja sen jälkeen ei uni enää tullut :-(

        Mulla progynova nosti mielialan nopeasti mutta jo ensipilleristä lähtien olin jotenkin tosi sekava. Mun pää ei toiminut ollenkaan normaalisti. Pari viikkoa jaksoin, sitten luovutin....

        Saako udella minkänimisiä lääkkeitä käytät? Itsellä Imovane mutta olen todennut sen huonoksi, Opamox ois hyvä mutta ei tahdo uskaltaa käyttää kun se koukutus siinä niin suuri, nyt kokeilussa Mirtazapan, saas nähdä mitä tuleman pitää.


    • Kaamee ahdistus

      Äitynki: Kyselenpä vielä että millaisia oloja sulla tuli alkuun Livialista??

      Mua niin harmittaa että en päässyt sen kanssa puuta pidemmälle.Mutta se olo...Voi kamala että se oli pelottava. En oikein osaa edes selittää. Jotenkin mua vaan pelotti kaikki. Ajatukset muuttuivat ihan oudoiksi. Aloin pelkäämään koko hiton elämää ja sen rajallisuutta. Tulevaisuus pelotti...Jopa seuraava päivä pelotti. Jotenkin hautauduin ajatusteni kanssa oman pään sisään...Enkä saanut otetta oikein mistään. Pelkäsin olla yksin, kokoajan jonkun piti olla lähellä.
      Joten pakko oli lopettaa Livial. Mutta outoa että teki tuollaisen olon mulle, kun eipä ole moisia tuntemuksia kyllä kukaan valitellut.

      • kaamee ahdistus

        paha olo: Mulla oli aikaisemmin zopinox, siis samaa kuin imovane. Mutta en tykännyt. Nyt opamox joka ilta.

        Siis tuntuuko sinustakin siltä että progynova aiheuttaisi päähän sekavaa oloa??


    • Kaamee ahdistus

      Äitynki... ja muut!!!
      Nyt on facebookissa ryhmä meille hormoonihirviöille :-D Ryhmän nimi on Justiinat, joten jos kiinnostusta sitä kautta kokemusten vaihtoon, niin laitahan pyyntö ryhmään liittymisestä tulemaan :-)

      • paha olo

        kaamee ahdistus: En tiedä tuleeko oudot tuntemukset progynovasta vai mistä, nimiittäin ahdistuskin voi aiheuttaa samanlaisia oireita eli huimausta ja muutenkin sekavaa oloa. Näitä tuntemuksia ei ole jokapäivä. Minkä vahvuista Opamoxia käytät ja kuinka kauan olet käyttänyt, mitä lääkäri antoi ohjeeksi? Minulle sanottiin ettei kahtaviikkoa pidempään sais yhtäkaksoisesti käyttää, minulla on 15mg jonka vielä puolitan aika usein.


    • Äitykkä

      Heissan. Voi itkut, en löytänyt justiinoita. Ainoastaan se käsityöryhmä.
      Kaamee a, oletko nimenomaan kilpirauhasen vajaatoiminta nimisessä ryhmässä. Facessa kun on muutama ko ryhmä.

      Mulla Livial on nyt alkanut toimia. Neljä viikkoa nyt takana ja ahdistus on häipynyt. Koska sun kilpir arvot on mitattu? Mä tiedän noi tollaset kummalliset olotilat ja ajatukset ja oudot päätuntemukset. Mulla tuli kun kokeiltiin masennuslääkettä nimeltä Voxra. Sen mä lopetin kun tuntu, että jää ajatuksiin kiinni ja meni toimintakyky ihan nollille.
      Mutta ka (kaamee ahdistus) ja po (paha olo), älkää turhaan pelätäkö noita rauhoittavia ym. Mä olen marraskuussa aloittanut imovanen ja pärjäsin puolikkaalla. Ja nyt viimeisen kolmen viikon aikana jätin pois murentamalla. Välillä oli taukoja kun kokeiltiin hormoneja ja tuntu, että nukkuminen parani, mutta sit jouduin aina palaamaan imoon kun hormonitkaan ei toiminut. Samoin opamox. Mennyt vuoden vaihteesta asti 15 mg tabusta puolikas kerrallaan. Ja kun olo oli oikein paha päätin, että tästä en enempää kärsi ja otin klo 8, klo 12, klo 16 ja vielä illalla jos oli tarve. Eli tarkoituksella annoin itseni levätä. Kun pidempään käyttää, niin mulla kyllä teho on ollutbsama, mutta se alun huumaava väsymisen ym on jäänyt pois. Ajan autoa, käyn jumpasta ym ym. Ja nyt pienentänyt annosta 1/4 tabletin viikkovauhdilla. Ja voin hyvällä omalla tunnolla suositella niiden käyttöä. En mä ainakaan ole kokenut, että mä voisin niihin jäädä kiinni. Olo on hyvä, enää vaan harmittaa, että on pakko vähentää niin hitaasti, tekis mieli jo irtaantua niistä. Kun mä luen noita aikaisempia viestejä tässä ketjussa mitä ootte kirjoittanut, niin oikeesti voin sanoa, että todellakin tiedän miltä teistä tuntuu. Siksi myös uskallan suositella noita rauhoittavia. Mutta olis ehkä kuitenkin parempi jos se nukahtamislääkettä olis eri kuin päivällä käytettävä, ainakin jos miettii sitä jääkö niihin kiinni. Jos imovane ei sovi niin onhan niitä muitakin. Suosittelen ka vaihtaan nukahtamislääkkeeks jonkun muun.

      Mulla muuten lääkäri on sitä mieltä, että toi määrä mitä syön opamoxia on kuitenkin niin pieni, että siitä ei ole haittaa vaikka pidempäänkin syö. Tottakai mäkin mietin ja stressasin just näitä asioita silloin kunolo oli todella paha ja kävin mielessäni läpi kaikki mahdolliset kuvitelmat millainen zombie musta tulee kun mä jään niihin kiinni, mutta sen jälkeen kun tietoisesti aloin käyttää säännöllisesti sen 3-4 kertaa päivässä tuli ihan selkeästi parempi olo, jo siitä syystä ettei koko ajan pyöritä näitä asioita. Ja alkoi tulemaan energiaa tehdä asioita ja pystyi lukemaan kirjoja ym normaaliin elämään kuuluvia asioita.
      En yleensä ole mikään fatalisti, mutta pakko myös ajatella, että enemmän on elettyä elämää takana kuin edessä, joten miksi kärsiä! Kaamee ahdistus; Nyt menen kilpirauhasen vajaatoimintaryhmään ja kirjoitan seinälle... Hyvää yötä kätten työtä, kirput syököön kaiken yötä. Bongaa mut vai pitäiskö sanoa klikkaa mua ;). Tsemppiä, pysytään palstalla jos ei Justiinat toimi!

    • 19.2.

      Muutama parempi päivä ja sitten taas totaalihuono eli muljahduksia ja tykytyksiä kakspäivää, ja ahdistus päällä. Jouduin ottamaan rauhoittavaa pieniä annoksia kolme päivässä. Mielialalääkkeet aloitin kanssa. Ei löydy justiinaa....

      • Kaamee A

        Äitykkä: Kyllä, kyllä...nimenomaan kilpirauhasen vajaatoiminta ryhmä. Kirjoititko eilen suolavedestä ks. palstalle?! ;-)


    • Äitykkä

      KA, enkirjoittanut suolavedessä. Siel on se hyvän yön toivotus nyt.
      19.2 koska aloitit mielialalääkkeet? Ja mikä merkki? Alussa olotilaksi saattaa pahentua, joten ota säännöllisesti pieni annos rauhoittavaa, lue eilinen kommenttini yllä. Lisäksi jos tykyttelyt ei helpota, niihin saattaa tulla apu Q10 valmisteista. Ei tietenkään heti, mutta kannattaa kokeilla, ei siitä mitään haittaakaan ole. Tsemppiä

      • Kaamee A

        No ei olla sitten samassa kilppariryhmässä. Laitoin hakuun ks. ryhmät...niin ei sieltä montaa tullut. Tässä missä minä olen, taitaa olla eniten jäseniä.
        Taas kurkkasin pojan face profiilin kautta että löytyykö Justiinat ryhmä. Niin kyllä se vaan näkyy. Siellä on kaksi ryhmää...molemmissa taitaa olla kukka logo tunnisteena.Toisen kun avasin...niin siellä oli jotain käsityö juttuja. Eli tämä perustamani on se toinen. Miten on mahdollista ettette näe sitä?!Meneepä vaikeaksi...huoh...:'(


      • 19.2.
        Kaamee A kirjoitti:

        No ei olla sitten samassa kilppariryhmässä. Laitoin hakuun ks. ryhmät...niin ei sieltä montaa tullut. Tässä missä minä olen, taitaa olla eniten jäseniä.
        Taas kurkkasin pojan face profiilin kautta että löytyykö Justiinat ryhmä. Niin kyllä se vaan näkyy. Siellä on kaksi ryhmää...molemmissa taitaa olla kukka logo tunnisteena.Toisen kun avasin...niin siellä oli jotain käsityö juttuja. Eli tämä perustamani on se toinen. Miten on mahdollista ettette näe sitä?!Meneepä vaikeaksi...huoh...:'(

        Tänään ke aloitin mielialalääkkeet venlafaxin nimisen ja jouduin ottamaan rauhoittavaa pienen annoksen oli niin paha aamu. Odotankin pelolla josko olo ensin pahenee, toivottavasti ei. Varmaan parin viikon päästä voi odotella tuloksia.
        Äitykkä mitä olet kuullut Q10 valmisteesta? Sitä en ole kokeillut, magnesium, kalaöljy b-vitamiinit käytössä. Tosi lohdullista että sinulla menee paremmin, ehkä joskus on omakin vuoro.

        Kaamee A. Jokin asetus facessa on ettei muut näe ryhmää, ehkä samasta ip osoitteesta tai samalta koneelta yms. sen löytää.... en ole kylläkään mikään asiantuntija mutta jotain sellaista siinä on, tai jos sinä perustaja olet pojan kavereissa.....ja sen takia näkyy


    • paha olo

      Äitykkä ;Olet lopettamassa imovanea, joko pääset uneen ilman lääkkeitä? Olen käyttänyt nyt kuukauden Progynovaa ja oottelen josko se alkais tuomaan unensaannin takaisin, muutaman kerran olen jo nukkunut ilman lääkettä. Itse en käytä päiväsaikaan mitään rohtoja, välillä ahdistaa enemmän ja vähemmän mutta olen vielä pärjännyt ilmankin.

    • Äitykkä

      Ääääh.... Mä jo luulin todellakin että tää on ohi. Tänään taas kovin kovin ahdistunut ja paha olo! Perse! En tiedä onko vaikutusta että sain eilen kortisonipiikki kankkuuni?? Ja nukuin tosi huonosti.

      Olen lopettanut joo imovanen ja illalla kestää, että saa nukahdettua, mutta kyllä 7 h tulee kuitenkin lähesjoka yö. Paitsi viimeyönä.

      q10 olen joskus stressitilanteisiin syönyt , mutta useamman viikon kestää, että alkoi vaikuttaa, mutta kyllä siitä silloin oli apua. Nyt mul on nestemäistä FitLinen q10.

      Livialia siis takana jo neljä viikkoa?

      KA, mä olen toisessakin kilppari ryhmässä, käyn heittämässä sinne nyt saman tekstin ... Öitä kaikille.

      • Kaamee A

        Huomenta! Taisin pongata sinut kilpparipalstalta;-) Kirjoitit tuosta kortisoonin vaikutuksesta.....


    • Äitykkä

      KA, miten sut tunnistan?

      • Kaamee A

        Onnistuisinkohan lisäämään sut siihen uuteen ryhmäämme....missä ei ole edelleenkään kun kaksi jäsentä :-D Onko sulla profiilikuvana semmoinen missä hyppäät ilmaan kädet levällään? :-D


    • Äitykkä

      Juu on.

    • Musta kissa

      En jaksanut lukea ihan kaikkia viestejänne, oli niin paljon asiaa, mutta pääkohdat kyllä

      Itselläni alkoivat vaihdevuosioireet 6 vuotta sitten, menkat olleet pois jo 3 vuotta. Yritin käyttää hormonikorvaushoitoa kahteen otteeseen: ei onnistunut, Hormoneilla oli olo vielä pahempi kuin ilman. Kuumat aallot oli vain pieni osa vaivoja.

      Aallot ovat jo vähentyneet, mutta ei muut oireet. Mullet uli joku hormonihäiriö heinäkuun alussa. Oli ihan älyttömän reipas ja iloinen, mieskin oli ihmeissään pitkästä aikaa intohimoisesta vaimostaan. Siihen liittyi myös pientä tiputtelua. Lopulta selkis, että estrogeenipiikki se oli ollut. Muistelin, et tollainen olen joskus ollut :-P.

      Asiani on se, että mulla liittyi / liittyy ahdistuskohtaukset aaltoihin: ahdistuskohtaus - pahoinvointi - aalto. On ollut myös pidempia jaksoja, jolloin on tuskainen olo ilman aaltoja. Kärsin nuorena ahdistusoireista, ja nämä ovat samanlaisia.

      Vähän ennen ekan lapsenlapsen syntymää oli pari karmeaa viikkoa. Pelkasin ihän kaikkea. Koko ajan oli sellainen olo, kuin olisi kuullut jonkun kauhean onnettomuusuutisen. Kroppa oli ihan jännittynyt, ja pää sekaisin. Sitten se taas rauhoittui.

      Toinen isoäitini, jota en edes muista, joutui n. 57-vuotiaana mielisairaalaan. Olen saanut osan hänen papereistaan itselleni, silloin sukututkimukseen liittyen. Nyt on alkanut kauhistuttaa, oliko hänellä vaikeat vaihdevuodet. Hänellä oli myös pari fyysistä sairautta ja ankara elämä. Uupuiko hän tuossa iässä lopulta. Hän oli välillä kotona, mutta kuoli mielisairaalassa.

      Onneksi elämme jo 2010-lukua. Hakekaa ihmeessä kaikki apu, mitä mahdollista! Jos oma gyne ei tajua, Tampereellakin on se Maija Kajan, joka on kuulemma tosi hyvä.

      Tsemppiä (myös itselleni :)!

    • Äitykkä

      Tervetuloa Facebook- ryhmään, nimeltä Menopaussi!

    • Livial

      Löysin tästä keskusteluketjusta aivan omankin tilanteeni. Tuntui rohkaisevalta lukea, että on muitakin, jotka kamppailevat näiden samojen asioiden kanssa. Löysin myös facebook-ryhmän, mutta en ole vielä "uskaltanut" liittyä. Olen jo 61-vuotias ja jotenkin hävettää ja pelottaa, että eiko tämä hormoonihirveys ikinä lopu.
      Livialia minäkin taas syön ja pelkään taas sivuoireita, lähinnä niitä silmiin liittyviä. Muuten Livial sopi ensimmäisellä kerralla ja sopisi taas oikein hyvin. Täällä joku kertoi näköhäiriöistä. Kerrotko vielä minkälaisia ne sinulla olivat?

    • miksi?

      Miksi syötte noita kamalia kemiallisia yhdisteitä? Itse olen tullut ihan luontaishoidoilla sekä lääkityksillä toimeen hyvin.

      • Äitykkä

        Aivan, tässä syödäänkin lääkkeitä ihan turhaan! Vaan kun tämä maailma ei pyöri sillä tavalla, että yksi ja sama lääke tai luontaistuote toimisi kaikille samalla tavalla niin. Ei se maailma oikein pyöri katsos meikäläisellä ilmanniitä kamalia yhdisteitä, eikä deodorantteja, eikä kasvovoiteita, eikä meetvurstejanne eikä kumisaappaita,. Aivan, ei se muuten pyöri ei.

        Ps. Luitkohan tämän viestiketjun ihan siis todella? Jos näin, niin sitten tiedät miksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe